Joo eli aloitetaas taas uusi ketju Seiskarista. JOO TIEDÄN, tästä veneestä on puhutta palstalla ja oon myös niitä juttuja tässä vuosien varrella lukenu, joten ei tarvii muistuttaa!
Eli oon tässä suunnitellu melkein 15vuotta ht-veneellä ajeltuani vaihtaa tollaseen Seiskariin. Olishan niitä vaihtoehtoja muitakin. Esim Albatros, Barlit, Kulkuri tai miksei Fodimarkin, mutta eniten kiinnostaa juuri tuo Seiskari S-23, niitä kun näyttää olevan aika ok hintaan tarjolla hyvä valikoima. Ja sopisi hyvin tällaisella vajaassa kolmessakympissä olevalla pariskunnalle, tohon kun sais vaikka muksun mukaan jos sellaisia tulee tulevaisuudessa hommattua.
Varmaan veneellä liikuttais pääasiassa välillä Hanko - Ugi - Ahvenanmaa, kun turussa kerta asustetaan.
Eli millainen vene toi on yleensä ajaa aallokossa ja millainen on hyvä koneteho ja matkavauhti? Pääasissa noissa on tuollaisia vajaa 50hp koneita, mut joissain vaan alle 30hp. Kuullostaa toi viiminen aika pieneltä(?). Onko vene muuten hyvää tekoa, eli kestääkö toi runko hyvin jne. Itellä on tällä hetkellä vm-72 Fjord ja se on vieläkin hyvä kuntoinen vaikka on jo ikää 38 vuotta. Tai eihän nyt mikään kestä jos siitä ei huolta pidä.
Mut pistkää kokemuksia veneestä tulemaan. Eniten kiinnostais nimenomaan toi kaikki ajettavuuteen, nopeuksii ja konetehoihin liittyvä. Itse osaan kyllä arvioida tilat jne, mut saa niistäkin sanoa mielipiteensä.
Seiskari S-23
11
3049
Vastaukset
- omistaja.
no tässä ensinnäkin nettiveneen 2 vaihtoehtoa mistä valita.
http://www.nettivene.com/300027
vähän tyyriimpi, mutta uudi kone. tämän ostaisin itse jos en jo olisi omaani ostanut.
http://www.nettivene.com/324420
halvempi vaihtoehto, jossa koneessa käyttötunteja jopa epäilyttävän vähän.
olemme myös noin 30v pariskunta ja kyseinen vene on palvellut meitä hyvin nyt 2 kesää. helpa ylläpitää ja ihan mukava ajettava. perus 50hp sole on meillä ja ihan hyvin toimii. vähempikin koneteho riittäisi, koska puoliplaanaavaa nopeutta tulee ajettua harvoin, koska melu kovenee, ohjattavuus kärsii ja kulutus tuplaantuu. pääasiassa matkanteko siis runkonopeudella, mitä se kulkisi varmaan 10hp koneellakin :) rungossa ei ole ollut ongelmia enkä ole niistä kuullut. ekan linkin 60hp kone luultavasti riittää paremmin ja meluttomammin puoliplaanaukseen ja 4 lapainen potkuri vaimentaa ääntä. laita mailisi tai joku yhteystieto, jos kaipaat enemmän ja tarkempaa tietoa. niin solella matkavauhti on siellä 7-8 solmun tuntumassa.- käyttötunnit
Solen tuntimittari on herkkkä rikkoutumaan mikä selittää pientä tuntimäärä. Eli monessa seiskarisa ei tuntimittari pyöri tai sulake rikki.
Ko. ongelma ei ole kovin iso, sillä usien kone hajoaa enemmän käytön puutteeseen ja lämmönvaihtimen ruostumiseen kuin tunteihin.
- huonoa...
Ko. vene kuten muutkin veeneet sisältää sekä huonoja että hyviä puolia. Seiskari on kovin halvalla tehty vene ja tämänkin takia yksiöerot ovat suuria. Samalla on syytä huomata että tämänhintaisten veneiden (oli merkki mikä tahansa) lisävarusteet ovat todella kallita, eli halvan veneen varustaminen hyvän veneen tasolla maksaa paljon enemmän kuin suoraan hyvän ostaminen.
Erityisesti katsoisin tekniikan kunnon seiskarista, miten paljon vettä moottoritilassa on seisonut ja minkä ikäinen kone on. Hidas vauhti tuo mukanaan myös ongelmia erityisesti väylillä missä on paljon liikennettä. Seiskarilla killuu aina poikittain muiden peräaalloissa.
4-lapainen potkuri, hydrauliohjaus, uudehko kone ja pressu sekä kattava retki- ja asumisvarustus ovat luonnollisesti plussaa.
Seiskari ei ole hyvää tekoa, eli fjord on aivan eri kastin tuote. 8 solmua on hyvä nopeus s-23:lle, kevyenä voi päästä 12. Kuten tuossa jo todettiin, niin vene on halvalla tehty. Hyvä puoli on kuitenkin, että mitään vakavia rakenteellisia vikoja ei juurikaan esiinny. Solén moottorit ovat kestäviä, ja varsin huolettomia pitää. Itse olen aina kokenut Seiskarin hieman ahtaana, tuntuu siltä kuin kaikki olisi tehty liian pieneksi, jotta saataisiin mahtumaan.
Täytyy sydänvereen saakka Fjord-fanina vielä kysyä mikä Fjordi sinulla on, voisin olla halukas ostamaan...
P.S. Oletko huomannut, että saat ostettua Fjordin hyvällä tekniikalla samaan hintaan kuin Seiskarin, itselleni valinta ei olisi vaikea ;)- ..i..
Mulla on Fjord 19ht.
Purin koko veneen toissa kesänä niin alkutekijöihin, kuin vain pystyi. Sen jälkeen hion koko rungon, kunnostin pohjan ja laminoin perää uusiksi, kun oli aika hiukan kurittanut lasikuitua koneen kohdalta, tiivistin myös kaiken uusiksi.
Veneestä sai itseasiassa koko hytin päällisen kattoineen ja ikkunoineen pois. Lopuksi tietysti maalasin uudelleen koko rungon Hempelin maaleilla ja uusikuomukin tuli hankittua ja tein uuden maton veneeseen sisälle. Miltei koko kesä 2007 siinä meni, mutta kannatti :)
On varmasti suomen parhaimmassa kunnossa olevia Fjordwingejä. Noista on suurin osa viel sisäperällä, mutta tämä on perämoottorimallia. PErässä putputtaa vm-2006 Tohatsu 90TLDi, jonka hommasin vuosi ennen veneen rungon kunnostusta.
Fjord tosin ei ole missään nimessä kaupan, ennen kuin uusi vene mahdollisesti löytyy. Jos silloinkaan. Niin paljon on töitä tehty, että sain tuohon kuntoon sen :D
Joo ja kyllähän tolla Seiskarin hinnalla saisi Fjordikin, mutta tekee mieli tuollaista hitaampaan menoon tarkoitettua purkkia. Itseasissa ensin suunnittelin hankkivani Ruotsista Fjord 21 weekenderin tai Fjord 24:sen tms. Ne ruottalaisten paatit, kun tuntuu järjestäin olevan halvempia ja näyttää ne svensonit pitävän parempaa huoltakin niistä. Ainakin ulkoisesti usein siistimpiä.
Albatross olisi kanssa oiva vene, mutta ne on sit jo aika kalliita, kun sitä vanhempaa 70-80-luvun vaihteen mallia en halua.
Tuol on yksi, mutta hieman huono kuva Fjordista. Facebookissa on kuvia Fjordista vaikka kuinka, mutta niitä kun ei näe ellei oo mun kaverina siellä.
http://www.panoramio.com/photo/11991140 - ..i..
..i.. kirjoitti:
Mulla on Fjord 19ht.
Purin koko veneen toissa kesänä niin alkutekijöihin, kuin vain pystyi. Sen jälkeen hion koko rungon, kunnostin pohjan ja laminoin perää uusiksi, kun oli aika hiukan kurittanut lasikuitua koneen kohdalta, tiivistin myös kaiken uusiksi.
Veneestä sai itseasiassa koko hytin päällisen kattoineen ja ikkunoineen pois. Lopuksi tietysti maalasin uudelleen koko rungon Hempelin maaleilla ja uusikuomukin tuli hankittua ja tein uuden maton veneeseen sisälle. Miltei koko kesä 2007 siinä meni, mutta kannatti :)
On varmasti suomen parhaimmassa kunnossa olevia Fjordwingejä. Noista on suurin osa viel sisäperällä, mutta tämä on perämoottorimallia. PErässä putputtaa vm-2006 Tohatsu 90TLDi, jonka hommasin vuosi ennen veneen rungon kunnostusta.
Fjord tosin ei ole missään nimessä kaupan, ennen kuin uusi vene mahdollisesti löytyy. Jos silloinkaan. Niin paljon on töitä tehty, että sain tuohon kuntoon sen :D
Joo ja kyllähän tolla Seiskarin hinnalla saisi Fjordikin, mutta tekee mieli tuollaista hitaampaan menoon tarkoitettua purkkia. Itseasissa ensin suunnittelin hankkivani Ruotsista Fjord 21 weekenderin tai Fjord 24:sen tms. Ne ruottalaisten paatit, kun tuntuu järjestäin olevan halvempia ja näyttää ne svensonit pitävän parempaa huoltakin niistä. Ainakin ulkoisesti usein siistimpiä.
Albatross olisi kanssa oiva vene, mutta ne on sit jo aika kalliita, kun sitä vanhempaa 70-80-luvun vaihteen mallia en halua.
Tuol on yksi, mutta hieman huono kuva Fjordista. Facebookissa on kuvia Fjordista vaikka kuinka, mutta niitä kun ei näe ellei oo mun kaverina siellä.
http://www.panoramio.com/photo/11991140suoraan isoon kuvaan : http://static.panoramio.com/photos/original/11991140.jpg
Perkele ku oon kännykällä ottanu kuvan vastavaloon, niin näyttää toi alaosa veneestä ihan mustalta. Todellisuudessa se on maalattu hempelin punaisella Poly Bestillä. - pukkaa
..i.. kirjoitti:
suoraan isoon kuvaan : http://static.panoramio.com/photos/original/11991140.jpg
Perkele ku oon kännykällä ottanu kuvan vastavaloon, niin näyttää toi alaosa veneestä ihan mustalta. Todellisuudessa se on maalattu hempelin punaisella Poly Bestillä.Moi
Liityhän facebookin Retkeilysaaret / luonnonsatamat ryhmään, niin voi kertoa lisää Seiskarista :) No saa toki muutkin liittyä, jos aihe kiinnostaa. Viestiesi perusteella ainakin käytät kyseistä sivistoa :) pukkaa kirjoitti:
Moi
Liityhän facebookin Retkeilysaaret / luonnonsatamat ryhmään, niin voi kertoa lisää Seiskarista :) No saa toki muutkin liittyä, jos aihe kiinnostaa. Viestiesi perusteella ainakin käytät kyseistä sivistoa :)Mutta naamakirjassa olen kyllä.. Oletko yhtään ajatellut myyntihintaa Wingillesi? Ja voin suoraan sanoa että, olet kylläkin pitänyt hyvää huolta veneestäsi, mutta tuo rungon maalaaminen punaiseksi laskee (minun silmissäni) arvoa huomattavasti... Onneksi olet käyttänyt laadukkaita maaleja!
T,
Toinen suomen Fjordkerhon perustajistaVälittäjä_LKV kirjoitti:
Mutta naamakirjassa olen kyllä.. Oletko yhtään ajatellut myyntihintaa Wingillesi? Ja voin suoraan sanoa että, olet kylläkin pitänyt hyvää huolta veneestäsi, mutta tuo rungon maalaaminen punaiseksi laskee (minun silmissäni) arvoa huomattavasti... Onneksi olet käyttänyt laadukkaita maaleja!
T,
Toinen suomen Fjordkerhon perustajista
- Seiskarin_Siiri
Wanha ketju, mutta niin on paattikin! Seiskaria 20 vuotta rullanneena, niin mitä pienempi kone sitä parempi. Ei ole sen arvoista yrittää saada tuota uppotukkia puoliplaaneriin... Siitä huolimatta mukava retkivene! Seiskarilla ei ole koskaan kiire yhtään mihinkään. Toimii kovemmassakin kelissä, mutta on sivuaallokolle keikuntaherkkä. Ei kuitenkaan mikään kilpparipohja, jos vertailua hakee keikunnalle.
- s23jovanha
Seiskareista on hyvä vaihtoehto 242 cc, joka kulkee 100hv:n keskimoottorilla aika nätisti. Kevyellä kuormalla, jopa plaanaa ( noin 3200 rpm ) ?
Matkavauhdiksi mainitaan 14 solmua, jolloin kulutus olisi 10 litraa dieseliä.
En allekirjoittaisi tuota pienen moottorin paremmuutta, koska isolla voi ajella aina pienillä kierroksilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2147334
- 594712
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434654- 753388
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161985- 311789
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271776Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹441637- 361537
- 1431297