Mulla on todettu 4-vuotiaana nivelreuma ja nyt olen 16-vuotias.Mä en välillä jaksa elää tämän kanssa,kun murrosikä painaa päälle.Tuntuu siltä kuin mulle ei löydy mitään ammattia.mulle on sanottu että nyt peruskoulun mulle annetaan suoraan sitten eläkepaperit.mulle ei sitten taida löytyä ammattia.mä kyllä haluan jonkun ammatin,mutta ei siitä taida tulla mitään.
mun äiti on sanonut reumalääkärille että joku opettaja on sanonut että mulle ei löydy mitään ammattia.mä en en itse jaksa uskoa tollaista,koska jotku opettajat on kysyneet multa et minne mä meen ensi syksynä.mä oon menossa 10 luokalle,mutta äiti on sitä vastaan.se ei vaan halua et meen sinne.
lääkärit on ehdottaneet jotain erityiskoulua mulle.siellä voi tutustua eri ammatteihin.mä en halua mennä sinne koska mulla on sellainen tunne että olen vammainen.oikeesti en ole vammainen jos joku sitä luulee.
10 luokalla on mahdollisuus parantaa peruskoulun todistusta.mä haluan parantaa todistusta.on parempi jatkaa opintoja jossain.
nivelreuma
17
2845
Vastaukset
- lasten reumaa sairastava
heippa! Olen jo 23 v nainen. Mulla todettiin 14v nivelreuma.
Sitä ennen jo 11v alkoi näön kanssa ongelmat.
Yläasteella minua karsastettiin kun mulla oli näkövamma ja siihen kuuluvat apuvälineet että ei mitään helppoo.
Mä kävin sitten 10luokan jyväskylässä näkövammaisten koulussa ja sen jälkeen menin lähihoitaja kouluun espooseen näkövammaisten kouluun myös.
Mun isä on aina ihmetellyt kuinka olen kaikki hoidot jaksanut jne, mutta pakko se on ollut.
Siellä opiskeli myös ihan normaaleja ihmisiä ja ketään ei ajateltu vammaiseksi.
kaikki me vaan ihmisiä ollaan.
Usko pois että kyllä sä saaat jonkun ammatin kun mäkin pystyin ryhtyyn lähihoitajaksi vaikka on ollut reuma.
Nostella ei auta jne.
paljon on mitä en pysty tekeen mutta silti olen ammatin valinnastani iloinen.
toivon että jaksat tuon murrosiän yli ja löyudät oman alasi. - paikka
Reumasäätiön sairaalassa- sinullekin tuttu- on kuntoutustutkimuksia, joissa eri alojen asiantauntijat yhdessä Sinun kanssási parin viikon ajan miettivät sopivaa ammattia sinulle. Pyydä lääkäriltäsi b-lausunto tätä varten, vie se kelaan. Olet juuri sopivassa iässä:) Kymppiluokka- lukio? - hyvä suunnitelma tässä vaiheessa.
- tuulia
Mulla todettiin nivelreuma vasta vähän aikaa sitten ja oon kans ysiluokkalainen, joten tulevaisuudesta pitäs päättää. En ymmärrä miks sut lannistetaan noin! Kyllähän reumaa sairastava ihminen voi tehdä monenlaisia töitä! Mulle sanottiin, että jos oireet ei pahene, niin ovet on auki melkein mihin vaan! Mun tarkotus on mennä nyt lukioon ja sitten päättää jatkosta, kun näkee mihin päin tää sairaus kääntyy.
Ymmärrän täysin sun tuntemuksia, siitä että tunnet olevas todella vammainen. Musta tuntuu välillä että ihmiset ei tiedä miten olla mun seurassa, ne pelkää mua sairauteni takia!
Mutta joka tapauksessa mä toivotan sulle jaksamista ja suosittelen käymään reumaliiton nettisivuilla(www.reumaliitto.fi) ja verkkoklinikan sivuilla on hyvä keskustelupalsta reumasta, sieltä saa tietoa ja apua ihmisiltä, jotka on kokenu saman(www.verkkoklinikka.fi) - Ippi
Älä pidä mitään kiirettä tuon ammatin valinnan kanssa, ei se elämä kesken lopu. Ite oon nyt 18 ja sairastuin lähes 10 vuotta sitten ja ylä-asteella olin kans ihan sekaisin loppuelämäni suhteen, kaikki vaan patisti lukioon ja ammatinvalinnanohjaaja reumalta sano et mitään fyysistä työtä ei saa tehdä. No, pidin ylä-asteen jälkeen välivuoden, otin rennosti, tein vähän töitä siinä samassa ja sitten seuraavassa yhteishaussa hainkin ammattikouluihin ja nyt olen opiskelemassa leipuri-kondiittoriksi ja hyvin menee.
Ei sitä aina kannata pitää lääkärin sanaa lakina vaan katsoa tulevaisuuteen oman jaksamisen kannalta. Kun tietää omat rajansa niin sitä pystyy melkein mihin vaan haluaa. Ota selvää kaikista mahdollisista aloista ja mieti rauhassa, mihin meillä tässä valmiissa maailmassa on kiire?
Tsemppiä ja jaksamista sulle ja kaikille muillekkin elämän pyörteissä kamppaileville nuorille (ja vanhoille) :) - hepuli
Onko joillakin/jollakin mahdollisesti nivelrikko oireita käsissä ja jaloissa.
Minkäläisena oireet esiintyy.- päppä
ylensähän nivelrikko tulee vasta,kun on joku 50-vuotias.olen meinaan jod´stain lukennut tollaista,mutta en tiedä onko se totta.mulla ei tietääkseni ole nivelrikkoa
- BlackHeartAngel
Olet aivan samanlainen ihminen, kuin muutkin, joten sinua ei tulisi kohdella vammaisena!
Mene työvoimatoimistoon, itse niin tein.
Siellä on mahdollista päästä ammatinvalinnan ohjaajalle..!!!
Jonka kanssa pohditte sinulle sopivia ammatteja.
Nivelreumaatikolle on ns. ehdottomasti kiellettyjä ammatti aloja, joille ei ainakaan tule mennä.
Kela mahdollisesti kuntoutustuella "opiskeluttaa" sinut...-> käy kysymässä =)
Jaksamisia sinulle, toivottavasti auttoi..=)- tuulia
Siis mitkä on ehdottomasti kiellettyjä aloja? Liikunta-alatko?
- päppä
tuulia kirjoitti:
liikunta-ala varmaan on kielettty ala,koska en voi kertakaikkiaantehä kaikkea liikunnassa.
- tuulia
päppä kirjoitti:
liikunta-ala varmaan on kielettty ala,koska en voi kertakaikkiaantehä kaikkea liikunnassa.
Mä halusin aina ennen tulla joko fysioterapeutiks tai liikunnanopettajaks. Tajusin kyllä diagnoosin kuullessani että voin heittää haaveeni myös maratonista ja puolmaratonista sekä koko juoksuharrastuksen romukoppaan.
- päppä
tuulia kirjoitti:
Mä halusin aina ennen tulla joko fysioterapeutiks tai liikunnanopettajaks. Tajusin kyllä diagnoosin kuullessani että voin heittää haaveeni myös maratonista ja puolmaratonista sekä koko juoksuharrastuksen romukoppaan.
ei sille mitään voi jos sairastuu reumaan.
on mullakin ollut haaveita mutta ammateista,mutta sairaus rajoittaa joten en voi harkita niitä aloja - BlackHeartAngel
tuulia kirjoitti:
Siis ehdottomasti kiellettyjä aloja ovat tietysti esim. elintarvikeala,
-> seisomatyö, käy nivelten päälle jne.jne.
Sitten maalaisjärkeä käyttäen ei kovin hyväksi esim. autonkorjaus-ala, kokki jne.jne....
Oman harkintakykysi mukaan tietysti mietitte ammatinvalinnanohjauksessa sinulle sopivia aloja.
Yleensä toimistotöitä, graafista alaa jne.jne.
Kelastakin saa varmasti lisätietoa.
Ammatillista kuntoutusta vajaakuntoiselle
Kela järjestää ja korvaa ammatillista kuntoutusta vajaakuntoiselle, jolle sairaus, vika tai vamma todennäköisesti aiheuttaa uhkan tulla työkyvyttömäksi tai, jonka työkyvyn ja ansiomahdollisuuksien arvioidaan sairauden tai vamman vuoksi olennaisesti heikentyneen.
Tarkoituksenmukaisella ammatillisella kuntoutuksella pyritään säilyttämään ja parantamaan työkykyä. Tavoitteena on edistää hakijan selviytymistä työelämässä tai tukea työelämään pääsyä tai sinne paluuta.
Kela järjestää ammatillisena kuntoutuksena
* kuntoutustarvetta ja -mahdollisuuksia selvittäviä tutkimuksia
* työ- ja koulutuskokeiluja
* ammatillista koulutusta
* ammatillisen koulutuksen vuoksi välttämätöntä yleissivistävää koulutusta
* työhönvalmennusta
* työkykyä ylläpitävää ja parantavaa valmennusta (Tyk)
* elinkeinotukea yritystoimintaan
* vaikeavammaisille teknisesti vaativia apuvälineitä työhön ja opiskeluun sekä
* muuta opiskelun tai työn takia välttämätöntä kuntoutusta.
Jos ammatillista kuntoutusta järjestää työeläkelaitos tai työhallinto, ei samaan kuntoutukseen ole mahdollista saada tukea Kelan kuntoutuksena. Työelämässä olevien vajaakuntoisten ammatillisen kuntoutuksen ensisijaisena järjestäjätahona ovat työeläkelaitokset. - sii
tuulia kirjoitti:
nyt tuulia itkut pois kyllä sinusta voi tulla vielä vaikka mitä,reumahan voi pysähtyä moneksi vuodeksi niikuin minulla oli vällillä pois 9 vuotta,nyt olen kyllä eläkkellä mutta esimerkiksi syksyllä leikattiin 8 varpaan päkiät ja nyt olen käynyt jopa tanssimassa,ja kukaan ei huomaa että on reuma ei se maailma tähän kaadu on niitä pahempiakin tauteja niin että pää pystyyn ja silmät kuivaksi.
- Anni
sii kirjoitti:
nyt tuulia itkut pois kyllä sinusta voi tulla vielä vaikka mitä,reumahan voi pysähtyä moneksi vuodeksi niikuin minulla oli vällillä pois 9 vuotta,nyt olen kyllä eläkkellä mutta esimerkiksi syksyllä leikattiin 8 varpaan päkiät ja nyt olen käynyt jopa tanssimassa,ja kukaan ei huomaa että on reuma ei se maailma tähän kaadu on niitä pahempiakin tauteja niin että pää pystyyn ja silmät kuivaksi.
Oliko sun eläkehaku prosessi vaikea?Itselläni on kohta eläkehaku alussa tuntuu aika vaikealta paperi sodalta.
Kolmesataa päivää sairaspäivää on kohta käytetty. - sii
Anni kirjoitti:
Oliko sun eläkehaku prosessi vaikea?Itselläni on kohta eläkehaku alussa tuntuu aika vaikealta paperi sodalta.
Kolmesataa päivää sairaspäivää on kohta käytetty.kyllä oli vaikeaa,täytyi valittaa aina korkeimpaan-hallinto oikeuteen saakka,olin silloin heinolassa kultalääkityksessä josta kirjoitin itse valituksen,että jos olisin terve niin en kai olisi täällä,seuraavalla viikolla tuli vastaus että asiaa ei edes käsitellä siellä vaan eläke oli myönnettävä taannehtivasti,olin tosiaan jo puolitoista vuotta ilman päivärahaa,mutta siinä samalla meni myös tuplasti veroja.kyllä siinä tuntui vaikealle jaksaa aina valittaa,kun itse on sairas,kerrankin eräs reumalääkäri laittoi töihin vaikka en saanut pakkia päälle autoon että olisin päässyt pihasta niin sanoi että käytä bussia.
- Anni
sii kirjoitti:
kyllä oli vaikeaa,täytyi valittaa aina korkeimpaan-hallinto oikeuteen saakka,olin silloin heinolassa kultalääkityksessä josta kirjoitin itse valituksen,että jos olisin terve niin en kai olisi täällä,seuraavalla viikolla tuli vastaus että asiaa ei edes käsitellä siellä vaan eläke oli myönnettävä taannehtivasti,olin tosiaan jo puolitoista vuotta ilman päivärahaa,mutta siinä samalla meni myös tuplasti veroja.kyllä siinä tuntui vaikealle jaksaa aina valittaa,kun itse on sairas,kerrankin eräs reumalääkäri laittoi töihin vaikka en saanut pakkia päälle autoon että olisin päässyt pihasta niin sanoi että käytä bussia.
Ajattelin että varmasti ei mene kerrasta läpitte hakemus.Varaudun että joutuu valittamaan päätöksistä.
- tytär
Meitin äidillä on ollut reuma ties kuinka kauan ja silti se jaksaa elää sen kanssa. Se on ammatiltaan sihteeri ja vapaa ajan harrastuksiin kuuluu mm. käsityöt. Vaikka se syökin solunsalpaajia niin ei se vaikuta elämään niin hirveän paljon...!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1852402
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1722100Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I442073Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia761791- 1281720
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1971580Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771291Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821229Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P321174- 711143