Yes Box Holiday

Duke12345

Mistä moinen nerokas sanonta on peräisin? :)

13

3622

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plöplöp

Ohukainen ja paksukainen sarjasta.

• sanonta muodossa

"Jees poks hoolirei" kulttuurilähettiläiden Pekka ja Pätkä mukana, elokuvassa Pekka ja Pätkä neekereinä, lausujana Pätkä. Liekö Tampereen murretta?

Sen alkuperäisemmästä en tiedä.

• Oliko se noin?

Muistaakseni se oli jotakin, että: "olirai", eli allright. Näin on - on kai yksi suomennos tuosta. Voin olla tietysti väärässäkin.

• Takametsien mies

Sanonnalle löytyy varsin hyvä selitys Svenska Dagbladetin nettisivulta:

"Nu kan sanningen sägas om uttrycket ”Yes box allright”, som diskuterats en tid på insändarplats. Uttrycket kommer från en rolig historia med rötter i medeltiden, och sensmoralen gäller vådan av att komma till främmande land med otillräckliga språkkunskaper. "

Koska artikkeli on varsin iso, en ryhdy sitä tässä suomentamaan tahikka enempää referoimaan; juttu kokonaisuudessaan löytyy täältä:
      http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_104026.svd

• tytteli -+60

Olisiko joskus 80-luvulla,jostain sketsisarjasta tai elokuvan pätkästä tokaisu,EI JAKSA MUISTAA,mutta tuttu
      lausahdus on! Joku vitsiniekka/koomikko se oli!!

• Tapani-bokseri

http://blog.languagelab.com/wp-content/uploads/2008/12/boxing-day1.jpg

Muistan hämärästi jonkin Pekka ja Pätkä -filmin noin viidenkymmenen vuoden takaa. Pekka otti siinä yhteen nyrkkeilijäsuuruus Ronski-Hermannin (tai Hermanni-Ronskin?) kanssa.

En kuitenkaan osaa sanoa, onko tällä mitään tekemistä toisen etunimeni (Tapani) kanssa.

Olen mikä olen, ja tapani olettekin jo oppineet tällä palstalla tuntemaan. Boksereistani ette sentään onneksi tiedä mitään.

•  Stefanus

Tapaninpäivä = Boxing Day

Wikipedian etymologiaselitys: ”The name derives from the Anglo-Saxon tradition giving seasonal gifts to less wealthy people and social inferiors. Until their distribution, these gifts were stored in a "Christmas box", which was opened on December 26, when the contents were distributed. In the United Kingdom, this was later extended to various workpeople such as labourers and servants.”

Pugilismin kanssa ei päivän nimellä siis liene paljoltikaan tekemistä.

• juygdjfs

peräisin sanonnasta "Yes boss, all right", eli duunari toteaa pomolleen ymmärtäneensä ohjeen tai määräyksen.

• JanneHelin

80-90luvulla usein kuultu/lausuttu lausahdus, jonka alkuperästä silti ei ollut mulla tähänasti mitään havaintoja! :)

• Anonyymi

perse

• Anonyymi

Box = toosa

• Anonyymi

Pätkä hoki herra Puupäälle rallienglanniksi ”Jees poks oolrait! (Yes boss, all right), kun ei osannut kunnolla englantia.

Uuno Turhapurollakin oli jokin vastaava repliikki, kun hän koetti olla höveli: ”Kyllä herra johtaja!”

• Anonyymi

*Korjaus. Pätkän lausahdus kuului jotensakin ”Jees poks hoolireit!”

Tällainen nauratti kovasti sen ajan lapsia. Nauru oli sodan jälkeen vielä kortilla, mutta sitä sai leffapiletillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2653
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2594
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1597
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1520
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1096
    Aihe