Yes Box Holiday

Duke12345

Mistä moinen nerokas sanonta on peräisin? :)

13

5076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plöplöp

      Ohukainen ja paksukainen sarjasta.

    • sanonta muodossa

      "Jees poks hoolirei" kulttuurilähettiläiden Pekka ja Pätkä mukana, elokuvassa Pekka ja Pätkä neekereinä, lausujana Pätkä. Liekö Tampereen murretta?

      Sen alkuperäisemmästä en tiedä.

    • Oliko se noin?

      Muistaakseni se oli jotakin, että: "olirai", eli allright. Näin on - on kai yksi suomennos tuosta. Voin olla tietysti väärässäkin.

    • Takametsien mies

      Sanonnalle löytyy varsin hyvä selitys Svenska Dagbladetin nettisivulta:

      "Nu kan sanningen sägas om uttrycket ”Yes box allright”, som diskuterats en tid på insändarplats. Uttrycket kommer från en rolig historia med rötter i medeltiden, och sensmoralen gäller vådan av att komma till främmande land med otillräckliga språkkunskaper. "

      Koska artikkeli on varsin iso, en ryhdy sitä tässä suomentamaan tahikka enempää referoimaan; juttu kokonaisuudessaan löytyy täältä:
      http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_104026.svd

    • tytteli -+60

      Olisiko joskus 80-luvulla,jostain sketsisarjasta tai elokuvan pätkästä tokaisu,EI JAKSA MUISTAA,mutta tuttu
      lausahdus on! Joku vitsiniekka/koomikko se oli!!

    • Tapani-bokseri

      http://blog.languagelab.com/wp-content/uploads/2008/12/boxing-day1.jpg

      Muistan hämärästi jonkin Pekka ja Pätkä -filmin noin viidenkymmenen vuoden takaa. Pekka otti siinä yhteen nyrkkeilijäsuuruus Ronski-Hermannin (tai Hermanni-Ronskin?) kanssa.

      En kuitenkaan osaa sanoa, onko tällä mitään tekemistä toisen etunimeni (Tapani) kanssa.

      Olen mikä olen, ja tapani olettekin jo oppineet tällä palstalla tuntemaan. Boksereistani ette sentään onneksi tiedä mitään.

      •  Stefanus

        Tapaninpäivä = Boxing Day

        Wikipedian etymologiaselitys: ”The name derives from the Anglo-Saxon tradition giving seasonal gifts to less wealthy people and social inferiors. Until their distribution, these gifts were stored in a "Christmas box", which was opened on December 26, when the contents were distributed. In the United Kingdom, this was later extended to various workpeople such as labourers and servants.”

        Pugilismin kanssa ei päivän nimellä siis liene paljoltikaan tekemistä.


    • juygdjfs

      peräisin sanonnasta "Yes boss, all right", eli duunari toteaa pomolleen ymmärtäneensä ohjeen tai määräyksen.

    • JanneHelin

      80-90luvulla usein kuultu/lausuttu lausahdus, jonka alkuperästä silti ei ollut mulla tähänasti mitään havaintoja! :)

    • Anonyymi

      perse

      • Anonyymi

        Box = toosa


    • Anonyymi

      Pätkä hoki herra Puupäälle rallienglanniksi ”Jees poks oolrait! (Yes boss, all right), kun ei osannut kunnolla englantia.

      Uuno Turhapurollakin oli jokin vastaava repliikki, kun hän koetti olla höveli: ”Kyllä herra johtaja!”

      • Anonyymi

        *Korjaus. Pätkän lausahdus kuului jotensakin ”Jees poks hoolireit!”

        Tällainen nauratti kovasti sen ajan lapsia. Nauru oli sodan jälkeen vielä kortilla, mutta sitä sai leffapiletillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1469
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      335
      1092
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      904
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      169
      779
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe