Mitä mieltä PAKKOLIIKUNNASTA?

Esikatsele

Mitä mieltä olette PAKKOLIIKUNNASTA?

Minusta se on tosi mieletöntä pakko-opiskella esim. pesäpalloa, mistä ei ole mitään hyötyä - yäk.

Mieluummin panostaisin enemmän matematiikkaan.

219

7578

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää....

      Nykynuoriso suomessa on niin laiskaa ja saamatonta että ilman pakkoliikuntaa he lihoisivat 10kg parissa kuukaudessa. Lisää pakkoliikuntaa kouluihin jotta saadaan terveitä solttuja armeijaan!!

      • antikoululiikunta

        koulu liikunta ei pitäis olla pakollista. Turha on opettajien ruikuttaa jos ei jaksa jonku kilometrin juoksun jälkeen laskea jotain matikkaa seuraavalla tunnilla.
        Ja liikunta tuntien jälkeen yritetäänkin sitten pakottaa yli 20 teini-ikästä ihmistä samaan suihkuun että saisi muutaman trauman...
        kyllä liikuntaa saa olla mutta se voisi olla itsenäistä niin että saa itse päättää mitä tekee jos tekee.
        varsinkin kun on jotain ryhmä pelejä joissa sitten itse valitaan joukkueet, niin mieli loukkaantuu aika pahasti kun valitaan viimeisten joukossa. Ja luokka henki voi mennä ihan paskaksi kun ruvetaa tappelemaan kuka voitti.

        Ja on ihan helvetin kamalaa jos sattuu olemaan menkat ja sattuu mahakin ihan h*lvetisti...


      • ööööööööööööööööö

        Olet oikeassa. En minä liiku nytkään liikuntatunneilla enkä liikkuisi vaikka tunnit kaksinkertaistettaisiin ja minua ruoskittaisiin ja heitettäisiin etikkaa niskaan.


      • Varma asia

        Pakkoliikunta on oppilaiden kiusaamista.


      • koulupallo

        Kuule, jos koulussa on 2 tuntia liikkaa viikossa niin se ei kyllä varmana tee ketään hyväkuntoiseksi.
        Juuri tömön takia PAKKOLLIKUNNAN voisi poistaa.


      • miss sixty
        Varma asia kirjoitti:

        Pakkoliikunta on oppilaiden kiusaamista.

        Ihan samaa mieltä sun kanssa että toi on enemmänkin kiusaamista. Ei se parin tunnin nöyryytys ketään hyödytä.


      • asderipasderi

        Ameejaa varten ei niitä ainakaan tarvita, mutta se, että joku laji on perseestä on eri asia.
        Varmasti jokaiselle löytyy joku laji, kaveriki joka väitti aina ettei tykkää liikunnasta on nyt sm tason judoka


    • ,mutta,

      olisi paljon parempi jos kaikki saisivat harrastaa liikunta-tunneilla sitä liikuntaa mitä itse haluavat. Kaikki eivät esim. tykkää joukkuepeleistä jalkapallo,pesäpallo,koripallo ym. ja voihan liikuntaa harrastaa ihan yksinäänkin.

      • niinpä....

        Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Monet pitävät aivan erilaisista lajeista kuin niistä iän ikuisista joukkuelajeista....


      • ...........
        niinpä.... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Monet pitävät aivan erilaisista lajeista kuin niistä iän ikuisista joukkuelajeista....

        Mäkin inhoan joukkolajeja kun pitää aina kilpailla toista joukkuetta vastaan.
        Kilpailu on perseestä


      • Ei pakkoliikuntaa

        Minunkin mielestä olisi paljon parempi jos kaikki saisivat harrastaa liikunta-tunneilla sitä liikuntaa mitä itse haluavat.


      • läskejätulossateistä

        oletko aivan ääliö ?
        " kaikki voisivat tehdä sitä mitä itse haluavat "
        Teetkö matikan tunneilla mitä itse haluat ?
        teekö kotitalouden tunneilla miteä itse haluat ?
        teetkö kemian tunneilla mitä itse haluat ?
        Hmm.. Toivottavasti et.
        Liikunta on aine kuten muutkin, miksi sen pitäisi olla
        poikkeus kaikista muista ? Ja ei se koulu-liikunta niin vakavaa ole,
        ei sinulle kukaan huuda kurkku suorana jos mokaat.


      • Jalaa
        Ei pakkoliikuntaa kirjoitti:

        Minunkin mielestä olisi paljon parempi jos kaikki saisivat harrastaa liikunta-tunneilla sitä liikuntaa mitä itse haluavat.

        Tossa ei nyt oikein ollu järjen häivääkään mukana. Liikuntatuntien on pakko olla jollain tavalla ohjattuja, koska opettaja on siellä vastuussa oppilaista. Eli ihan mitä tahansa siellä ei voi tehdä. Monille tuntuu aiheuttavan hammasten kiristelyä yhdet 2 tuntia viikossa. Miettikää oikein järjellä 2 tuntia, ei ole paljon. Ihmisen pitäisi liikkua viikossa paljon enemmän, kuin tuon kaksi tuntia.

        Ite teen istumatyötä 5 pv:nä viikossa, niin sitä kummallisesti kaipaa liikuntaa työpäivien jälkeen, ja viikonloppuisin. Itekkään en ollut mikään koululiikunnan ylin ystävä, mutta aikuisiällä ihmeellisesti alkanut liikkuminen kiinnosta. Vähän valoisammalla asenteella hommaan mukaan, itestä se on kiinni kaikki. Kyrpä otsassa, kun lähtee hommiin, niin kaikki tuntuu tasan tarkkaan paskalta. Ihan pointtina, ei töissäkään voi tehdä mitä huvittaa, joutuu tekemään jopa itsestä ikävältä tuntuvia töitä. ;)


      • Datanomi :b
        ........... kirjoitti:

        Mäkin inhoan joukkolajeja kun pitää aina kilpailla toista joukkuetta vastaan.
        Kilpailu on perseestä

        You Sir,

        1 Internetz

        -999 Life.

        Joukkuepelit juuri ovat sitä yhteisöhengen kehittämistä ynnä muuta.


      • Datanomi1
        läskejätulossateistä kirjoitti:

        oletko aivan ääliö ?
        " kaikki voisivat tehdä sitä mitä itse haluavat "
        Teetkö matikan tunneilla mitä itse haluat ?
        teekö kotitalouden tunneilla miteä itse haluat ?
        teetkö kemian tunneilla mitä itse haluat ?
        Hmm.. Toivottavasti et.
        Liikunta on aine kuten muutkin, miksi sen pitäisi olla
        poikkeus kaikista muista ? Ja ei se koulu-liikunta niin vakavaa ole,
        ei sinulle kukaan huuda kurkku suorana jos mokaat.

        You Sir,

        1 Internetz
        1 Life

        Pakkoruottihan tässä se on joka olisi poistettavana, mutta tämä pakkoliikunta on aivan uusi termi. Liikuntahan on juuri se laji jossa saa irrotella koulussa! Mutta en tiedä, nykyajan nuorisolle vitoset yläasteelta joka aineesta ja sit liikunnasta vielä valitetaan. ei näin.


      • yksinäinen ujo

        minä en tykkää ollenkaan liikunnan tunneista kun siellä pelätaan vaan joukkue pelejä ja
        kukaan ei haluA MUA joukkueeseen anteeks kirjotusvirheet,


      • ölkjhg
        ........... kirjoitti:

        Mäkin inhoan joukkolajeja kun pitää aina kilpailla toista joukkuetta vastaan.
        Kilpailu on perseestä

        Kilpailu aiheuttaa pahaa mieltä, nöyryytystä ja stressiä.


      • i8i8kutk,tyhmsd
        läskejätulossateistä kirjoitti:

        oletko aivan ääliö ?
        " kaikki voisivat tehdä sitä mitä itse haluavat "
        Teetkö matikan tunneilla mitä itse haluat ?
        teekö kotitalouden tunneilla miteä itse haluat ?
        teetkö kemian tunneilla mitä itse haluat ?
        Hmm.. Toivottavasti et.
        Liikunta on aine kuten muutkin, miksi sen pitäisi olla
        poikkeus kaikista muista ? Ja ei se koulu-liikunta niin vakavaa ole,
        ei sinulle kukaan huuda kurkku suorana jos mokaat.

        Kyllä vaan minua haukutaan mulkuksi jos potkaisen pallon väärään maaliin. Mitä helvettiä minä sille voin etten ymmärrä jaliksesta mitään, kun liikunta vaan ei kiinnosta kun se on niin paskaa.
        Elämä ei perustu urheiluun, ja urheilu ei ole tärkeää. Urheilu on 0.


      • Jalaa kirjoitti:

        Tossa ei nyt oikein ollu järjen häivääkään mukana. Liikuntatuntien on pakko olla jollain tavalla ohjattuja, koska opettaja on siellä vastuussa oppilaista. Eli ihan mitä tahansa siellä ei voi tehdä. Monille tuntuu aiheuttavan hammasten kiristelyä yhdet 2 tuntia viikossa. Miettikää oikein järjellä 2 tuntia, ei ole paljon. Ihmisen pitäisi liikkua viikossa paljon enemmän, kuin tuon kaksi tuntia.

        Ite teen istumatyötä 5 pv:nä viikossa, niin sitä kummallisesti kaipaa liikuntaa työpäivien jälkeen, ja viikonloppuisin. Itekkään en ollut mikään koululiikunnan ylin ystävä, mutta aikuisiällä ihmeellisesti alkanut liikkuminen kiinnosta. Vähän valoisammalla asenteella hommaan mukaan, itestä se on kiinni kaikki. Kyrpä otsassa, kun lähtee hommiin, niin kaikki tuntuu tasan tarkkaan paskalta. Ihan pointtina, ei töissäkään voi tehdä mitä huvittaa, joutuu tekemään jopa itsestä ikävältä tuntuvia töitä. ;)

        Asennevammahan siitä tulee kun joutuu ne kaksi tuntia viikossa liikkumaan aina samoja sählyä, lentistä ja jalkapalloa, talvella myöh sählyä &lentistä, ja jalkapallon korvaa kivasti hiihto ja luistelu. Kun vielä jalkapalloa pelataan poikien kanssa, voi se sählypallo osua aika kipeästi jotakuta, tai sählymaila (kokem. on). Ja oma henkilökohtainen painajaiseni koko liikunnasta on TANSSI. Vielä tyttöporukalla kestän tanssimisen joten kuten mutta kun mukana on poikia niin päätän suosiolla lintsata liikuntatunnin... (syy: viimekertaa poikien kanssa voisi rinnastaa koulukiusaamiseen...)

        Jos liikunta olisi oikeasti monipuolista, esim. kokeiltaisiin myös joogaa, sauvakävelyä, tennistä, ynnä muita, mutta kun kaksi tuntia viikossa sählyä ja lentistä, luistelua, hiihtoa ja jalkapalloa niin johan siinä tulee asennevamma. Unohtamatta kuntotestiä. Jos siis liikuntatunnit olisivat monipuolisempia, voisi olla että ne liikkumattomatkin voisivat löytyy oman lajinsa, mutta ei kenestäkään tehdä jalkapallon pelaajaa pakkopelaattamalla tätä.


      • oodelali
        niinpä.... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja. Monet pitävät aivan erilaisista lajeista kuin niistä iän ikuisista joukkuelajeista....

        ja jotkut taas tykkää vain niistä joukkuelajeista, joita ei voi pelata jos suurin osa porukasta tekee jotain omia juttujaan...


      • juuriniinkin
        yksinäinen ujo kirjoitti:

        minä en tykkää ollenkaan liikunnan tunneista kun siellä pelätaan vaan joukkue pelejä ja
        kukaan ei haluA MUA joukkueeseen anteeks kirjotusvirheet,

        Et saa.


      • :O
        wer-wet kirjoitti:

        Asennevammahan siitä tulee kun joutuu ne kaksi tuntia viikossa liikkumaan aina samoja sählyä, lentistä ja jalkapalloa, talvella myöh sählyä &lentistä, ja jalkapallon korvaa kivasti hiihto ja luistelu. Kun vielä jalkapalloa pelataan poikien kanssa, voi se sählypallo osua aika kipeästi jotakuta, tai sählymaila (kokem. on). Ja oma henkilökohtainen painajaiseni koko liikunnasta on TANSSI. Vielä tyttöporukalla kestän tanssimisen joten kuten mutta kun mukana on poikia niin päätän suosiolla lintsata liikuntatunnin... (syy: viimekertaa poikien kanssa voisi rinnastaa koulukiusaamiseen...)

        Jos liikunta olisi oikeasti monipuolista, esim. kokeiltaisiin myös joogaa, sauvakävelyä, tennistä, ynnä muita, mutta kun kaksi tuntia viikossa sählyä ja lentistä, luistelua, hiihtoa ja jalkapalloa niin johan siinä tulee asennevamma. Unohtamatta kuntotestiä. Jos siis liikuntatunnit olisivat monipuolisempia, voisi olla että ne liikkumattomatkin voisivat löytyy oman lajinsa, mutta ei kenestäkään tehdä jalkapallon pelaajaa pakkopelaattamalla tätä.

        meidän koulussa on ainakin melkein kaikkia lajeja. . . juuri sen takia että kokee uusia lajeja ja osaa edes vähän niitä. jos sitä 2 tuntia ei kestä niin on kumma


      • valitus loppu
        wer-wet kirjoitti:

        Asennevammahan siitä tulee kun joutuu ne kaksi tuntia viikossa liikkumaan aina samoja sählyä, lentistä ja jalkapalloa, talvella myöh sählyä &lentistä, ja jalkapallon korvaa kivasti hiihto ja luistelu. Kun vielä jalkapalloa pelataan poikien kanssa, voi se sählypallo osua aika kipeästi jotakuta, tai sählymaila (kokem. on). Ja oma henkilökohtainen painajaiseni koko liikunnasta on TANSSI. Vielä tyttöporukalla kestän tanssimisen joten kuten mutta kun mukana on poikia niin päätän suosiolla lintsata liikuntatunnin... (syy: viimekertaa poikien kanssa voisi rinnastaa koulukiusaamiseen...)

        Jos liikunta olisi oikeasti monipuolista, esim. kokeiltaisiin myös joogaa, sauvakävelyä, tennistä, ynnä muita, mutta kun kaksi tuntia viikossa sählyä ja lentistä, luistelua, hiihtoa ja jalkapalloa niin johan siinä tulee asennevamma. Unohtamatta kuntotestiä. Jos siis liikuntatunnit olisivat monipuolisempia, voisi olla että ne liikkumattomatkin voisivat löytyy oman lajinsa, mutta ei kenestäkään tehdä jalkapallon pelaajaa pakkopelaattamalla tätä.

        Minusta koululiikunta on ihan tarpeeksi monipuolista. Meillä eri lajit vuoden mittaan on jalkapallo, pesäpallo, yleisurheilu, suunnistus, koripallo, jääkiekko tai vaihtoehtoisesti luistelet vain jos et pelaa, salibandy, voimistelu, uinti jos et ui menet uimahallin kuntosalille, tanssi, keilaus, lentopallo, lippupallo (amerikkalaista jalkapalloa ilman kontaktia), ultimate, polttopallo, tennis, sulkapallo, pöytätennis, squash, sisäfutis, hiihto, käsipallo, beach volley, värikuulasota.

        Tuossa luulisi olevan ihan tarpeeksi monipuolisuutta


      • valitus loppu kirjoitti:

        Minusta koululiikunta on ihan tarpeeksi monipuolista. Meillä eri lajit vuoden mittaan on jalkapallo, pesäpallo, yleisurheilu, suunnistus, koripallo, jääkiekko tai vaihtoehtoisesti luistelet vain jos et pelaa, salibandy, voimistelu, uinti jos et ui menet uimahallin kuntosalille, tanssi, keilaus, lentopallo, lippupallo (amerikkalaista jalkapalloa ilman kontaktia), ultimate, polttopallo, tennis, sulkapallo, pöytätennis, squash, sisäfutis, hiihto, käsipallo, beach volley, värikuulasota.

        Tuossa luulisi olevan ihan tarpeeksi monipuolisuutta

        Ikävä kyllä ,minun käymälläni yläasteella ei ollut KOSKAAN uintia. Ei ikinä.

        Värikuulilla ei ikinä pelattu. Squash on ihan tuntematon minulle, ei sitä liikunnassa koskaan ollut.

        Hyvähän sinun on kertoa, kun sinulla on näköjään pullat hyvin uunissa. Mutta siellä, missä minä kouluni kävin, kaikki lajit olivat aina samoja:

        Sähly, jalkapallo, jääkiekko, luistelu, hiihto, pesäpallo... ja paritanssi.

        Itse v-i-h-a-a-n tanssia täysin, enkä ole joukkuepelaaja.

        Tykkään normaaleista "yksilölajeista" sauvakävelystä, uinnista ja pyöräilystä.

        Näköjään eripaikkakunnilla on eri systeemit liikunnassa: sääli. Toiset siis saavat monipuolista liikuntaa, ja toiset eivät.


    • urheilijahjgfjhg

      Miten niin ei ole hyötyä? Liikunta pitää terveenä ja hyvä kuntoisena. Ihmisen keho on tarkoitettu liikkumaan eikä vain istumaan. Koululiikunnasta on myös hyötyä runsaasti yhtä lajia harjoitteleville, sillä koululiikunta kehittää monipuolisuutta. Lisäksi liikunnassa kehittyvät sosiaaliset taidot.

      • liikuntaa

        Eikö liikunta voisi olla valinnaista?


      • 64567889

        Anna mun nauraa. Kehittyykö sosiaaliset taidot siinä kun haukutaan kaikkia ei-yliurheiluintoisia oppilaita nörttipelleiksi ja horoiksi ja ihmiset huutaa
        -janna tulee teidän joukkueeseen!
        -ei vaan teidän tai me hävitään!
        -ei me haluta sitä lutkaa tänne kun se ei osaa mitään!
        -ihan sama työntäkää se vaikka kaivoon kuhan ei pelaa meidän peliä!


      • Ei ikävä kyllä ole täällä...liikunnassa pelataan aina samoja lajeja. (jalkkis, sähly lentis, talvella jääkiekko, hiihto ja sähly...jee).


      • mieti sitä
        liikuntaa kirjoitti:

        Eikö liikunta voisi olla valinnaista?

        se onkin se on vain 7 vuotta pakollista


      • sietämätöntä
        mieti sitä kirjoitti:

        se onkin se on vain 7 vuotta pakollista

        Mitenniin 7 vuotta? ala-aste yläaste=9 vuotta. ja jos menenee lukioo ni sielläki on pari pakollista kurssia! koululiikunnan pitäs olla valinnaista niinku kaikki musiikki, köksä ja kuvis. se on ihan älyttömän epäreiluu pistää kaikki pakkoliikkumaa. mä ite tykkään liikunnasta mut en koululiikunnasta. oon aina se jota kukaa ei haluu joukkoeesee ja mulle kukaa ei IKINÄ syötä ja saan ihan hirveesti ahistusta siitä... mulle jokainen liikuntatunti on ihan hirvee ylitsepääsemätön koettelemus... et tosi hyvin joo nostaa ryhmähenkeä ja terveyttä. mä rakastaisin koulua jos ei ois koululiikuntaa a osasyy mun masennuksee on se ainainen pakkopulla.


      • huokausss

        Onhan se sitäkin, jos sattuu pääsemään mukavaan ja yhtenäseen tiimiin. Toista se on meidän luokalla. Lisäksi siihen on nyt lisätty se vituttava F-luokka, joka on täynnä pissiksiä, joita vilkaisemalla saat aikaan ketjureaktion: Ensimmäinen pissis huomaa katseesi, ja supittaa jotain ilkeää. Seuraava pissis mulkaisee minua ja supittaa seuraavalle pissikselle jne jne jne... Sitten, jos sattuu käymään niin, että yksi pissis siirretään joukkueeseen, jossa ei ole muita pissiksiä, kyseinen pissis vain mulkkaa eikä keskity peliin. Miten sellaisen joukkueen kanssa voi pelata? -.-


    • liikkuja.

      Olen samaa mieltä kanssasi. Peruskoulussa vaan valitettavasti on pakkoliikuntaa. Sitten vielä on koululaisia, jotka eivät oikein mitään osaa koulussa, mutta liikuntatunneista he pitävät. Nämä ovat niitä räyhääjiä, jotka pesäpallopeleissä räyhäävät meille muille jotka emme hallitse lainkaan lajia. Nämä räyhääjät ovat niitä suuria koulukiusaajia, jotka hallitsevat oppitunteja.
      Liikuntaa voi kukin harrastaa vapaa-ajallaan. Itsekin liikun omalla ajallani ja harrastan niitä lajeja joista itse pidän. Käyn hiihtämässä, lenkillä ja pyöräilemässä, mutta ilman mitään painostusta. En varmasti pelaa pesäpalloa enkä jääkiekkoa koskaan. Ne vaan olivat pakollisia peruskoulussa. Seiskan sain liikunnasta, mutta liikun nykyisin varmasti paljon enemmän kuin ne jotka saivat ysin liikunnasta. Valitettavasti liikunta on pakollista vielä lukiossakin.

    • dfgdfgdfgdfgdfgsdddddaaa

      joo. sosiaaliset taidot lisääntyy. tärkee taito osata. PLÄÄ PLÄÄ. ei sitä tarvii kuitenkaa vielä kasilla harjotella UIMAAN. vähän rajaa hei. vaikka 7-luokkaan asti olis liikkaa. ei herranjumala, onko kaikissa lukioissa liikunta pakollinen ? jos lukio on vaikka ilmaisutaitopainotteinen tai jokin muu.

      • Datanomi :b

        SIIS MITÄ 'TTUA. XD

        Kasilla ei tarvitse vielä opetella uimaan? Mä kun elin siinä uskossa että jokainen tyyliin kuutosluokkalainen osaa uida. Ei näin.


    • asdfghjkl

      "olisi paljon parempi jos kaikki saisivat harrastaa liikunta-tunneilla sitä liikuntaa mitä itse haluavat"

      Täysin samaa mieltä. Muutenkin liikunnassa, kuvaamataidossa jne. oma lahjakkuus on suuressa osassa. Olisi hyvä jos oppilas saisi valita ottaako ko. aineista varsinaisen numeron todistukseen, vai ainoastaan merkinnän että kyseinen aine on suoritettu. Minulla oli A2-ranskan kanssa samalla tavalla yläasteen päättötodistuksessa, joten miksei samaa periaatetta voisi sovelta myös taide- ja taitoaineisiin

      • öldsfs

        On ihan hyvä että kaikilla on edes se 2h liikuntaa per viikko. Meillä ainakin valinnaisliikunnassa on saanut tehdä joka kerta mitä haluaa (2h/vko) .


      • nääin
        öldsfs kirjoitti:

        On ihan hyvä että kaikilla on edes se 2h liikuntaa per viikko. Meillä ainakin valinnaisliikunnassa on saanut tehdä joka kerta mitä haluaa (2h/vko) .

        Eli koululiikunnan tarkoituksenahan on saada näytettyä ja opetettua oppilaille liikuntaa mahdollisimman monipuolisesti. Tyly fakta on se että Suomessa suurin kuolinsyy tupakan jälkeen tulee lähiaikoina olemaan ylipaino. Ellei mene jopa tupakan ohi. Jollekin ne koulun liikuntatunnit on ainoota liikuntaa. Koululiikuntaa pitäisi mielestäni lisätä, ei pelkästään siitä syystä että itse tykkään siitä vaan myös yhteiskunnallisista syistä. Tuskin kukaan teistä haluaa että ylipainosta tulee suurin kuolinsyy täällä Suomessa, siitä vaan tulee jos mitään ei tehdä.

        Kaikki ei voi tykätä kaikesta, mutta sitä uintiakin on siellä liikuntasuunnitelmassa sen takia että se määrätään sinne ja toisekseen, uskallan väittää ettei kaikki teistä tähän kirjoittajista osaa uida oikein jota siellä tunneilla opetetaan. Meille opetettiin myös hengenpelastusta joka on ihan helvetin tärkeetä.

        Ei toimis se et kaikki sais päättää mitä tehään koska: okei, 70% oppilaista kiltisti olisi tunnilla ja saattais jotain tehdäkin, mutta loput 30% lähtee jonnekin muualle, tuskin esim. 9A:n liikkaryhmä on ainoa jolla on sillä hetkellä liikuntaa, eli otettava kaikki huomioon, opettaja ei voi vahtia oppilaitaan. Syitä on monia.

        Siis tiivistettynä, liikunnan määrää koulussa pitäisi ehdottomasti lisätä. 2h liikuntaa on ihan liian vähän nykynuorelle joka päivät pitkät hakkaa cs:ää tietokoneella. Ja lähtekää hyvällä asenteella tunneille niin tunnit on kivoja ja tehkää vapaa-ajalla niitä juttuja. :)


      • piippunennn
        nääin kirjoitti:

        Eli koululiikunnan tarkoituksenahan on saada näytettyä ja opetettua oppilaille liikuntaa mahdollisimman monipuolisesti. Tyly fakta on se että Suomessa suurin kuolinsyy tupakan jälkeen tulee lähiaikoina olemaan ylipaino. Ellei mene jopa tupakan ohi. Jollekin ne koulun liikuntatunnit on ainoota liikuntaa. Koululiikuntaa pitäisi mielestäni lisätä, ei pelkästään siitä syystä että itse tykkään siitä vaan myös yhteiskunnallisista syistä. Tuskin kukaan teistä haluaa että ylipainosta tulee suurin kuolinsyy täällä Suomessa, siitä vaan tulee jos mitään ei tehdä.

        Kaikki ei voi tykätä kaikesta, mutta sitä uintiakin on siellä liikuntasuunnitelmassa sen takia että se määrätään sinne ja toisekseen, uskallan väittää ettei kaikki teistä tähän kirjoittajista osaa uida oikein jota siellä tunneilla opetetaan. Meille opetettiin myös hengenpelastusta joka on ihan helvetin tärkeetä.

        Ei toimis se et kaikki sais päättää mitä tehään koska: okei, 70% oppilaista kiltisti olisi tunnilla ja saattais jotain tehdäkin, mutta loput 30% lähtee jonnekin muualle, tuskin esim. 9A:n liikkaryhmä on ainoa jolla on sillä hetkellä liikuntaa, eli otettava kaikki huomioon, opettaja ei voi vahtia oppilaitaan. Syitä on monia.

        Siis tiivistettynä, liikunnan määrää koulussa pitäisi ehdottomasti lisätä. 2h liikuntaa on ihan liian vähän nykynuorelle joka päivät pitkät hakkaa cs:ää tietokoneella. Ja lähtekää hyvällä asenteella tunneille niin tunnit on kivoja ja tehkää vapaa-ajalla niitä juttuja. :)

        Pakollinen koululiikunta on mun mielestä hiukan kaks piippunen asia. Tai kyllä niitä piippuja löytyy useita jos aletaan oikein spekuloida.
        En usko, että monikaan niistä jotka ovat tätä pakkoliiksaa vastaa on tosissaan sitä mieltä että liikunta itsessään olisi jotenkin väärin ja kamalaa. Kysymys onkin koululiikunnan luonteesta. Liikunnasta tehdään jonkin sortin suoritus joka on läpäistävä, vasta sitten voit olla joukkoon hyväksytty.

        Tytöt tuijottelevat toinen toistensa keskenkasvuisia vartaloita, vertaavat toisiinsa, suihkuun ei uskalleta mennä jos se onkin vahingossa vaikka ihan ylityhmää, jalkapallo kentällä palloa pyörittään harvat ja valitut "kovan lajin harrastajat" eikä minkäänlaista osoitusta joukkuehengestä, jos mokaat olet täysin dorka ja avuton, cooperin testissä lihava tyttö itkee opettajalle ettei halua edes kävellen suorittaa...Tätäkö te todella haluatte? Tästäkö nuoren ihmisen olisi saatava puhtia ja lisää terveellistä henkeä elämään? Paskat sanon minä. Peruskoulussa ja vielä lukiossakin? Herätkää nyt jo.

        En todellakaan väitä, että pakkoliikunta olisi lopetettava, mutta tarjolle olisi hyvä antaa erilaisia vaihtoehtoja. Olen kuullut, että joissain ammattikouluissa on käytössä eräänlainen leimasysteemi. Lappuun kerätään leimoja erilaisista liikuntapakoista, esim. uimahallit ja kuntosalit. Tässä olisi mukavaa valinnanvaraa ja mikä parasta, homman saisi tehdä rauhassa ja vapaavalintaisessa kaveriseurassa. Tässä tietysti ongelmana on se, että liikunnasta lintsaaminen olisi entistä helpompaa.


    • perkele342

      Läski, liikunta on just paras aine koulus, oot vaan joku läskipallo kuka ei jaksa juosta........

    • ....................

      Mua ärsyttää se että valötaosa ihmisistä ajattelee että laiskuus määritellään sillä kuinka paljon liikuntaa harrastaa.
      Itse vihaan pakkoliikuntaa mutta olen taas sitävastoin loistava kirjoittaja. Kaikki kielet on 10 todistuksessa ja mulla on selvät tulevaisuuden suunnitelmat siitä mihin ammattiin aijon.
      Sama harrastusten kanssa. Kun multa kysytään että mitä harrastan, ja vastaan että kirjoitan ja luen, niin ihmiset sanoo ettei se ole edes mikään harrastus, ja että pitäisi pelata jalkapalloa tai pesistä tms.
      Pakkoliikunnasta ei ole mulle mitään hyötyä, koska inhoan urheilua yli kaiken.
      Liikun vapaa ajalla todella paljon. Kävelen ainas joka paikkaan, harrastan lenkkeilyä ja pyöräilyä.
      Joka ilta teen 10 km pyörälenkin tai 3 km kävelylenkin. Ja voimistelen myös kotosalla ollessani.
      Pakkoliikunta on turhaa ja typerää, ja saa aina liikuntatunnilla kuulla nalkutusta siitä kuinka mulla ei ole liikuntavarusteita. En voi mitään sille että meidän perhe on köyhä ja yritys menossa konkurssiin eikä ole varaa ostaa luistimia tai suksia.
      Joten pakkoliikunta koulusta helvettiin.

      • Nenonen

        Itsekkin vihaan pakkoliikuntaa joten pakkoliikunta koulusta helvettiin.


      • NoobMaster
        Nenonen kirjoitti:

        Itsekkin vihaan pakkoliikuntaa joten pakkoliikunta koulusta helvettiin.

        Koittakaa nyt tajuu, että jos ette saa pakkoliikuntaa niin teistä tulee isoja läskejä possuja, joita teistä osa varmaan on kun ette jaksa 2h tuntia liikuntaa VIIKOSSA!. Itse ainakin haluaisin lisää pakkoliikuntaa kouluun, kun ei joitakin pakkomatematiikan tunteja jaksa, miksiköhän monet ovat niin läskejä että eivät pääse edes armeijaan? no sen takii että ne ei saa pakkoliikuntaa, joskus 100 vuotta sitten meiän iso vanhemmat sai olla vähintääkin päivässä 2h pihalla pihatöis tai jotakin, ja te laiskat ette jaksa 2 tuntii viikos? eli vain 9h kuukaudes! LAISKAT!


      • NoobMaster

        Sä oot laiska jos jaksan vaan lueskella ja kirjotella, se ei oo liikuntaa, ja jos ei liiku, niin on laiska possu.


      • aziaa
        NoobMaster kirjoitti:

        Koittakaa nyt tajuu, että jos ette saa pakkoliikuntaa niin teistä tulee isoja läskejä possuja, joita teistä osa varmaan on kun ette jaksa 2h tuntia liikuntaa VIIKOSSA!. Itse ainakin haluaisin lisää pakkoliikuntaa kouluun, kun ei joitakin pakkomatematiikan tunteja jaksa, miksiköhän monet ovat niin läskejä että eivät pääse edes armeijaan? no sen takii että ne ei saa pakkoliikuntaa, joskus 100 vuotta sitten meiän iso vanhemmat sai olla vähintääkin päivässä 2h pihalla pihatöis tai jotakin, ja te laiskat ette jaksa 2 tuntii viikos? eli vain 9h kuukaudes! LAISKAT!

        minä pidin sua Noob
        Master ihan pellenä mut kyllähän sult asiaaki näkyy tulevan :D asia on juuri noin ^^


      • Pikku vampyyri
        NoobMaster kirjoitti:

        Koittakaa nyt tajuu, että jos ette saa pakkoliikuntaa niin teistä tulee isoja läskejä possuja, joita teistä osa varmaan on kun ette jaksa 2h tuntia liikuntaa VIIKOSSA!. Itse ainakin haluaisin lisää pakkoliikuntaa kouluun, kun ei joitakin pakkomatematiikan tunteja jaksa, miksiköhän monet ovat niin läskejä että eivät pääse edes armeijaan? no sen takii että ne ei saa pakkoliikuntaa, joskus 100 vuotta sitten meiän iso vanhemmat sai olla vähintääkin päivässä 2h pihalla pihatöis tai jotakin, ja te laiskat ette jaksa 2 tuntii viikos? eli vain 9h kuukaudes! LAISKAT!

        mä en pidä liksasta koska mut valitaan aina huutojoukkueissa viimeseks se ei oo yhtään hauskaa ja sekään ei oo kun ope sanoo: "ottakaapa nyt joka ikinen nyt parit" jos on pariton määrä oppilaita joudun olemaan yksin.... Tai yhen idiootin ka joka kiusaa mua!!

        ja koululiksas uinti on aivan hirveet kaikki kattoo....
        pidän koriksest ja kaikistä joukkue peleistä mutta kukaan ei ikinä syötä mulle hieman vaikeetahan peleihin on osallistua kun kukaan ei syötä mulle oon tehny kaikkeni että ne syöttäs mutta ei oo tehonny...

        Viime vuonna jouduin menemään kouluun melkein joka päivä 6 km!!! ja sit kun vielä ees taas niin se on 12km!!!

        Muuten en vastusta liikkaa se on aika hauskaa =DD


      • ERHERH
        Nenonen kirjoitti:

        Itsekkin vihaan pakkoliikuntaa joten pakkoliikunta koulusta helvettiin.

        PAKKOLIIKUNTA LOPETETTAVA!!!!!!!!


      • asd2e34w567t
        NoobMaster kirjoitti:

        Koittakaa nyt tajuu, että jos ette saa pakkoliikuntaa niin teistä tulee isoja läskejä possuja, joita teistä osa varmaan on kun ette jaksa 2h tuntia liikuntaa VIIKOSSA!. Itse ainakin haluaisin lisää pakkoliikuntaa kouluun, kun ei joitakin pakkomatematiikan tunteja jaksa, miksiköhän monet ovat niin läskejä että eivät pääse edes armeijaan? no sen takii että ne ei saa pakkoliikuntaa, joskus 100 vuotta sitten meiän iso vanhemmat sai olla vähintääkin päivässä 2h pihalla pihatöis tai jotakin, ja te laiskat ette jaksa 2 tuntii viikos? eli vain 9h kuukaudes! LAISKAT!

        2h liikuntaa tuskin auttaa siihen että tulee "isoja läskejä possuja", sillä tuo 2h viikossa on niin vähän, joten pakkoliikunta on melko turhaa. Ja en usko että pakkoliikunnan vastustaminen on jaksamisesta kiinni, sillä muuten asiat on melko huonosti Suomessa jos se on juuri jaksamisesta kiinni.


      • poluyjhtfg
        NoobMaster kirjoitti:

        Koittakaa nyt tajuu, että jos ette saa pakkoliikuntaa niin teistä tulee isoja läskejä possuja, joita teistä osa varmaan on kun ette jaksa 2h tuntia liikuntaa VIIKOSSA!. Itse ainakin haluaisin lisää pakkoliikuntaa kouluun, kun ei joitakin pakkomatematiikan tunteja jaksa, miksiköhän monet ovat niin läskejä että eivät pääse edes armeijaan? no sen takii että ne ei saa pakkoliikuntaa, joskus 100 vuotta sitten meiän iso vanhemmat sai olla vähintääkin päivässä 2h pihalla pihatöis tai jotakin, ja te laiskat ette jaksa 2 tuntii viikos? eli vain 9h kuukaudes! LAISKAT!

        Miksi kaikki urheilun harrastajat ovat aina saatanan tyhmiä ja änkyttävät eivätkä ymmärrä asioista hevon paskaa?

        Eipä taida jäädä treenaamiselta aikaa mihinkään muuhun, joten hyvö kun ne saatanan sikspäkkiälykääpiöt tietävät mikä vuosi on menossa.
        Formulakuskitkin juuri ja juuri osaavat puhua ja ilmaista ajatuksensa sanoiksi.

        Voi hyvä sylvi sanon minä.

        Liikunta on perseestä!! Perseestä perseestä perseestä!
        Ei ihmisen älykkyyttä ja ripeyttä mitata jonkun saatanan urheilun perusteella!!


      • NoobMaster kirjoitti:

        Koittakaa nyt tajuu, että jos ette saa pakkoliikuntaa niin teistä tulee isoja läskejä possuja, joita teistä osa varmaan on kun ette jaksa 2h tuntia liikuntaa VIIKOSSA!. Itse ainakin haluaisin lisää pakkoliikuntaa kouluun, kun ei joitakin pakkomatematiikan tunteja jaksa, miksiköhän monet ovat niin läskejä että eivät pääse edes armeijaan? no sen takii että ne ei saa pakkoliikuntaa, joskus 100 vuotta sitten meiän iso vanhemmat sai olla vähintääkin päivässä 2h pihalla pihatöis tai jotakin, ja te laiskat ette jaksa 2 tuntii viikos? eli vain 9h kuukaudes! LAISKAT!

        Sen pitäis olla 2h per päivä sen ihanteellisen terveysliikunnan (vai olikohan kuntoliikunta). Joten ei se 2h per vko, pidä ketään hyväkuntoisena.


      • NoobMaster kirjoitti:

        Sä oot laiska jos jaksan vaan lueskella ja kirjotella, se ei oo liikuntaa, ja jos ei liiku, niin on laiska possu.

        Onko sitten parempi juosta tosi nopeaa 100 m vai osata itsensä ilmaisemista kirjoittamalla? Sinun kielestäsi NoobMaster ei oikein saa selvää :/


    • SPORTBOYCKA

      -KILO PER. VIKKO JA KAIKKI REILASSA!!!!

    • abcdefg..

      jotkut eivät liiku kuin tietokoneelta jääkaapille. koululiikunta on hyväksi, liikkuvat sitten edes kerran viikossa. uinti on kyllä ärsyttävää sillä monet kokevat uikkareissa itsensä lihavaksi yms. eikä halua uida. jotkut opettajat pakottavat uimaan tai jälkkäää..tämä on mielestäni julmaa!

      • rgfasgs

        Tiedän muutamia jotka esittävät aina kipeitä kun on uintii, vaikka ne on oikeesti ihan sika laihoi, mutta sitten taas ne kaikki oikees possut tulee uimaan ilman mitään tunnontuskia, on se ihme. Ite en välitä vaikka huomaisin uimahallissa mun kaverin olevan ihan sika pullukka, ei sen asiat mulle kuulu.


    • Verneri Mäkelä

      Pakkoliikunta on todella ällöttävää. Pakotetaan hikoilemaan ja haisemaan pahalle.
      Pakkoliikunta lopetettava!

      • gadgasd

        Miks se pitäis lopettaa, jos suomen lapset on jo muutenkin hikisiä nörttejä! pakkoliikuntaa lisää meille hikiseille läskeille tyhmille nörteille!


      • Jorma Mäkelä

        ''Pakkoliikunta on todella ällöttävää. Pakotetaan hikoilemaan ja haisemaan pahalle.'' saakelin neiti! ei voi muuta sanoo. toivottavasti saat jonku sydän tai verisuonitaudin ni pääset sänkyyn loppuiäkses eikä tarvi vaivautua tekemään mitään.


      • Jos numerot vaikutta

        Samaa mieltä.


    • veeti ve

      Pois, pois pakkoliikunta .

      • Jalaa

        Itellä on jo koulut käytynä, niin saan päättää miten liikun, mutta otan kantaa tähän keskusteluun. Aika monella tuntuu olevan linja, että kouluissa ei liikuntaa tarvittaisi lainkaan, ja se on paskaa jne, jne. Jos sitä pakollista liikuntaa on se 2 tuntia viikossa, niin se on loppujen lopuksi aika vähän. Virallinen suositus ihmisen liikuntarpeeksi on paljon suurempi, en nyt kuitenkaan muista sitä lukemaa. Joku aine tuon tilalle tulisi kuitenkin, mikäli liikuntatunneista luovuttaisiin.

        Hyvänä esimerkkinä itellä, kun ammattikoulussa opiskelin niin viikossa oli, jopa 6 tuntia liikuntaa, riippuen hieman jaksosta. Jouduin päätymään tuollaiseen ratkaisuun, koska valinnaisaineet oli hieman heikosti toteutettu, ja tietty tuntimäärä viikkoa kohti piti aina saada täyteen. Liikunta oli yksi valinnaisaine. Kritiikkiä pystyn näin jälkikäteen antamaan helpostikkin, hyvänä esimerkkinä sisäpelit. Vaihtoehdot sähly, sisäfutis, sulkapallo, koripallo. Koulun omaa kuntosalia sai käyttää liikuntatuntien aikana vapaasti, mikä oli ehdoton plussa. Sisäpeleistä en itse tykännyt muista, kuin sulkapallosta. Oikeastaan mitään muita vaihtoehtoja ei edes ollut tarjolla.

        Itellä on kuitenkin nykyään liikuntaharrastus, mistä pidän ja se ei ole sidottu mihinkään tiettyyn kellonaikaan eikä viikonpäivään. Ainoastaan vuodenajat rajoittavat. Laji on rullaluistelu, ja viikossa tulee käytyä lenkillä hieman miten töistä tultua jaksaa lähteä/sää antaa myöten, niin 2-4 krt. Viikonloput lasken noihin kertoihin mukaan. Lenkillä viivyn kerrallaan 1,5 tunnista-2 tuntiin, joskus 3 tuntia mennyt ihan kummasti. Matkaa kertyy 10km:stä sinne 20-30 km:in välille.


    • 12 vuotias

      LISÄÄ LIIKUNTAA KOULUIHIN!!!! älä valita läski!!

    • .

      ainut hyvä puoli liikkatunneis on se et pääsee tupakalle koulun ulkopuolelle!

      • .......mario.......

        se on iha kivaa, vaik mua ei liikunnallisena pidetäkkää ja ei kauheesti luoteta.. mut LISÄÄ LIIKKAA!! kaikki läskit aina winee et lääh taas liikkaa NO MITÄHÄN VARTEN!? JUST SIKS ET IHMISET VAAN LIHOO HIMAS KONEEN ÄÄREL JA EI LIIKUTA!! muuten ku en ite vakituisee polta (joskus röökin tai kaks) ni parasta on suunnistus! (sattuu olee toi s-marketti aika lähel, eikä sitä tiiä jos suunnistaessa "vähän" eksyy.. ;D)


    • koko koululiikunta

      Ottaen huomioon että liikuntaopettajat ovat lähes aina jotai helvetin urheilufanaatikkoja jotka rakastavat rääkätä oppilaitaan - näin ainakin meidän koulussamme!

      Koululiikunta on aivan perseestä, opettaja pistää oppilaansa kitumaan ja jos et just miellytä häntä niin saat surkean arvosanan aineesta joka taas vaikuttaa keskiarvoon. Meidän koulussamme tämä on aivan perseestä, opettaja on joku hullu. Saatana kun koulu alkaa niin menen valittamaan rehtorille. Perkele kukaan ei tykkää siitä hullusta.

      Koululiikunta lisättiin opetussuunitelmaan siksi että pidettäisiin yhdessä hauskaa, oppilaat saisivat liikuntaa ja oppisivat joukkoetyötä. Mutta nykyään liikunta on joku saatanan lukukauden kestävä olympiaturnaus jossa rääkätään oppilaita.

      Saatana olen samaa mieltä aloittajan kanssa - tästäkin voitaisiin puhua eikä kolua samaa aihetta päivästä päivään!

      • jaa, ...........

        Itse vihaan KOULULIIKUNTAA, koska heti kun joku vähänkin epäonnistuu, nii hirvee nauru ja huuto alkaa. Eikä nyt tarvii ruveta kommentoimaan, että ''no älä epäonnistu, ole parempi, plaa plaa plaa...'' Jokainen epäonnistuu joskus. Jos joku ei epäonnistu niin jee kun kiva. Ja ei tarvitse ruveta haukkumaankaan. Jos joku rupee nii voi kun pelottaa. Siis mua ei vois vähempää kiinnostaa. Eikä kaikki sitä paskan jauhamista jaksa kuunnella. Joo, mä tiiän et näköjään itekkin jauhan sontaa. Älä sitten lue, jos näin on.


      • oot oikees!
        jaa, ........... kirjoitti:

        Itse vihaan KOULULIIKUNTAA, koska heti kun joku vähänkin epäonnistuu, nii hirvee nauru ja huuto alkaa. Eikä nyt tarvii ruveta kommentoimaan, että ''no älä epäonnistu, ole parempi, plaa plaa plaa...'' Jokainen epäonnistuu joskus. Jos joku ei epäonnistu niin jee kun kiva. Ja ei tarvitse ruveta haukkumaankaan. Jos joku rupee nii voi kun pelottaa. Siis mua ei vois vähempää kiinnostaa. Eikä kaikki sitä paskan jauhamista jaksa kuunnella. Joo, mä tiiän et näköjään itekkin jauhan sontaa. Älä sitten lue, jos näin on.

        mäkin vihaan liikkaa!
        iha hirveetä, vaik teen kaikkeni nii saan vaa jonkun seiskan....
        ite oon tyttö vaik vähän aikuisena laihduttaisin liikkumalle ei se tarkota et must tulee joku jalkapalloilija tai pesis pelaaja ei tuu ku kävelen mielummin korkkareil


    • biuwbdiwi

      jos meette vaikka amikseen nii siel kandee olla jo 18 täyttäny koska sitten ne ei voi pakottaa liikkatunneille

    • dfhgjhfklhjködhfjkl

      en oo mikään urheilija mutta mieluummin liikkaa kuin matikkaa/äikkää

    • amisheppu

      teille hyvää liikkuu, eikä vain istuu tuolissa päivät pitkät. Te nuoret olette niin saatanan laiskoja ku kävelette niissä perleleen housuissa joidenkan perse-kohta laahaa maata. Itse en ole kiinnostunut suuremmin liikunnasta mutta mieluummin liikuntaa kuin matikkaa joka ei kiinnosta hevon-sitä. Te huomaatte sitten vanhoina että kannattiko pinnata liikunnasta. Ja sitten me hyväkuntoiset nauretaan teille kun ollaan vanhoja kun te kävelette keppien ja pyörätuolien kanssa ja me kävellään HYVÄKUNTOISENA OHI. HAH-HAH

      • aivonystyr4

        Harmi vaan että olette silloin aivokuolleita samaan aikaan kun me sentään kyetään vielä järjelliseen ajatteluun... no osaattehan te siloin vielä edes kävellä.


      • spörttipöikä
        aivonystyr4 kirjoitti:

        Harmi vaan että olette silloin aivokuolleita samaan aikaan kun me sentään kyetään vielä järjelliseen ajatteluun... no osaattehan te siloin vielä edes kävellä.

        ja sä ku oot nii fiksu olevinas ni luulis sunki jo lukeneen et liikunta vaikuttaa positiivisesti aivojen kehitykseen...


      • spörttipöikä
        aivonystyr4 kirjoitti:

        Harmi vaan että olette silloin aivokuolleita samaan aikaan kun me sentään kyetään vielä järjelliseen ajatteluun... no osaattehan te siloin vielä edes kävellä.

        viel et jos ette halua liikkua ees koululiikunnassa, tuskinmpa liikutte hirveesti sitten tulevaisuudessa muutenkaa, elikkä teiän tuskin kannattaa hirveesti aikaa ja vaivaa tuhlata vanhuuden suunnitteluun, sellasta te nimittäin ette tule näkemään, kuolette 50-60 vuotiaina sydän tai verisuonisairauksiin...


    • jokuRANdomiii

      Yllätyin TODELLA paljon tästä keskustelusta,luulin että koululiikunta on erittäin suosittua (omista kavereistani ja itsestäni päättelin). Itse tykkään liikkua enkä kestäisi päivääkään ilman lenkkiä/tanssituntia koululiikuntatuntia. Koululiikunnassa pääsee kokeilemaan omia rajojaan ja ne läskiplösöt jotka ei muuten liiku pääsee liikkeelle. Mä oon tosi huolestunu ihmisten tulevaisuudesta. Kohta varmaan joka toinen ihminen on ylipainoinen. Ajatuskin hirvittää. Mua myös ärsyttää ihan hirveesti se että nykynuoria kutsutaan läskiperseiks ja pullaposkiks. Ite en tunne ketään ylipainoista nuorta (okei,nyt mä lopetan tän ylipainoisista puhumisen). Siis en mäkään aina liikkatunneilla viihdy kun on esim.jotain keilailua (joka on ihan kivaa, mut) joka ei musta tunnu yhtään liikunnalta,mutta kyllä mä nyt silti kestän yhden kaksituntisen! Mua muutenkin ärsyttää nää "PAKKO"-aineet, ahdistavaa kutsua jotakin ainetta pakolliseksi.(seuraavat pari lausetta ei liity mitenkään tähän keskusteluun) Tuli tässä mieleen yks sarjakuva jossa on yks tyyppi tietokoneella,sit toinen sanoo et mee nukkuun ja sit se vastaa et "Emmä voi. Joku on väärässä internetissä" hahhahhaa. Nonii ja sit aiheeseen :), nii, koululiikunnan on tarkotus motivoida liikkumaan ja antaa esimerkkejä harrastuksiin että nyt vaan läskit liikkeelle ja terveellinen elämä odottaa!!!


      -KIITOS ETTÄ JAKSOIT LUKEA- (jos luit)

      • dsgsd

        "Yllätyin TODELLA paljon tästä keskustelusta,luulin että koululiikunta on erittäin suosittua (omista kavereistani ja itsestäni päättelin)."

        Keskustelu onkin täynnä 13-15 vuotiaita hesalaisia läskimooseksia


      • pitäs laittaa valinn

        pitäs laittaa valinnaiseks kaikki muutki tunnit mis joutuu ryhmätöitä tekkee... mua ainaki ärsyttää ku muut ryhmäläiset haukkuu


      • jokuRANdomiii
        dsgsd kirjoitti:

        "Yllätyin TODELLA paljon tästä keskustelusta,luulin että koululiikunta on erittäin suosittua (omista kavereistani ja itsestäni päättelin)."

        Keskustelu onkin täynnä 13-15 vuotiaita hesalaisia läskimooseksia

        Hetkonen! Itse oon "hesalainen" hmmm... Enkä tunne yhtään läskimoosesta.


      • PUOLESTA JA VASTAAN

        ÄLÄ HAUKU LÄSKEJÄ!


      • .
        dsgsd kirjoitti:

        "Yllätyin TODELLA paljon tästä keskustelusta,luulin että koululiikunta on erittäin suosittua (omista kavereistani ja itsestäni päättelin)."

        Keskustelu onkin täynnä 13-15 vuotiaita hesalaisia läskimooseksia

        en oo hesalainen, oon 17 ja en oo läski ja vihaan KOULUliikuntaa


    • anniihka

      saa opettajat kuvata uimapuvus ja tiukoissa asuissa.

    • JUST !!!

      NO NII JUST VITTUU KOKO VITUN PASKA HELVETIN LIIKUNTA !!!!
      INHOON NIIN PALJO KOULULIIKUNTAA!! SE PITÄIS LOPPETTAA!!

      Aletaan kaikki kapinoimaa koululiikassa ja sillee ehdotellaa opeille et jos siit tulis valinnainen vaikka. VITTU SE ON NII PERSEEST NII PERSEEST SAATANA VITTU !!!!

      Okei, kiitos. Sain purkautua.

      MUTTA JOO SIIS, niin kuin huomaatte VIHAAN KOULULIIKKA.

      Joo, tehdään siis asialle jotaiii... ookoo?

      KYLLÄ VAA!


      VITTU!


      KAIKKI KAPINOIMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! :)

    • asgrsd

      "Pakollinen koululiikunta on mun mielestä hiukan kaks piippunen asia. Tai kyllä niitä piippuja löytyy useita jos aletaan oikein spekuloida.
      En usko, että monikaan niistä jotka ovat tätä pakkoliiksaa vastaa on tosissaan sitä mieltä että liikunta itsessään olisi jotenkin väärin ja kamalaa. Kysymys onkin koululiikunnan luonteesta. Liikunnasta tehdään jonkin sortin suoritus joka on läpäistävä, vasta sitten voit olla joukkoon hyväksytty.

      Tytöt tuijottelevat toinen toistensa keskenkasvuisia vartaloita, vertaavat toisiinsa, suihkuun ei uskalleta mennä jos se onkin vahingossa vaikka ihan ylityhmää, jalkapallo kentällä palloa pyörittään harvat ja valitut "kovan lajin harrastajat" eikä minkäänlaista osoitusta joukkuehengestä, jos mokaat olet täysin dorka ja avuton, cooperin testissä lihava tyttö itkee opettajalle ettei halua edes kävellen suorittaa...Tätäkö te todella haluatte? Tästäkö nuoren ihmisen olisi saatava puhtia ja lisää terveellistä henkeä elämään? Paskat sanon minä. Peruskoulussa ja vielä lukiossakin? Herätkää nyt jo.

      En todellakaan väitä, että pakkoliikunta olisi lopetettava, mutta tarjolle olisi hyvä antaa erilaisia vaihtoehtoja. Olen kuullut, että joissain ammattikouluissa on käytössä eräänlainen leimasysteemi. Lappuun kerätään leimoja erilaisista liikuntapakoista, esim. uimahallit ja kuntosalit. Tässä olisi mukavaa valinnanvaraa ja mikä parasta, homman saisi tehdä rauhassa ja vapaavalintaisessa kaveriseurassa. Tässä tietysti ongelmana on se, että liikunnasta lintsaaminen olisi entistä helpompaa."
      Tämä teksti on mun mielestä asiaa :)

      Koulu liikunta pitäisi vaihtaa joukkolajeista pois tai jakaa kahteen valittavaan ryhmään "yksin tehtävät" ja "joukossa tehtävät". Kuten minä keskiarvoltani 9.6 olen surkea joukkolajeissa, vaikka rakastan esim. metsässä juoksemista, niin miksi pitää pakottaa sinne joukkolajeihin joissa pärjäävät ne harrastajat, jotka yleensä kiusaavat muita "ei joukkolajeissa hyviä". Vaikka en ole hyvä joukkolajeissa, oli ala-asteella kiva pelata joukkolajeja kivan ja ystävällisen luokan kanssa, jotka eivät heti huudelleet "oot paska" juttuja jos vaikkei palloon osunut.

      Koululiikunnasta siis joukkolajit "valinnaisiksi". Tehtäis tutustumista kaikkiin lajeihin, kuten miekkailu, itsepuolustus yms. Opettajien pitäis kitkeä heti ne naurut pois jos joku ei osu palloon. Monesti liikanopettajat itekin lietsovat tätä sanomalla vaikka häviäjäjoukkueelle "tehän pelaatteku akat" tai jotain tollasta...

      • spörttipöikä

        sithän pitäs laittaa valinnaiseks kaikki muutki tunnit mis joutuu ryhmätöitä tekkee... mua ainaki ärsyttää ku muut ryhmäläiset haukkuu mua tyhmäks esim. enkun tunnil, kyl toi on hyvä idea! Ja kaikille pitäs hommata yksityisopettaja ettei vaan joku luokkakaveri kuule jos sattuu vastaan vääri tunnil, ne vois vaik nauraa :S


      • spörttipöikä

        nii, toiha on hyvä idea... jos jalostas muuhunki kouluu, kaikki aineet mis vaan olis ryhmätyön riski pitäs laittaa valinnaiseks, muuthan saattaa vaik alkaa kiusaa jos sanoo jotain tyhmää :S ja viel parempi jos jokaisel olis ikioma yksityisopettaja, ei ainakaa kukaa naurais jos vastais johonki kysymykseen vahingossa väärin... HYVÄ IDEA!!


      • spörttipöikä
        spörttipöikä kirjoitti:

        nii, toiha on hyvä idea... jos jalostas muuhunki kouluu, kaikki aineet mis vaan olis ryhmätyön riski pitäs laittaa valinnaiseks, muuthan saattaa vaik alkaa kiusaa jos sanoo jotain tyhmää :S ja viel parempi jos jokaisel olis ikioma yksityisopettaja, ei ainakaa kukaa naurais jos vastais johonki kysymykseen vahingossa väärin... HYVÄ IDEA!!

        tyl kähresti myt menpähän perille...


      • "Koululiikunnasta siis joukkolajit "valinnaisiksi". Tehtäis tutustumista kaikkiin lajeihin, kuten miekkailu, itsepuolustus yms. "

        :O voi jumpe ku oils siistiä osata vaikka miekkailua tai itsepuolustuslajeja... mutta joulun jälkeen alkaa kai se luistelu taas.


      • kamppailulajiharrast
        wer-wet kirjoitti:

        "Koululiikunnasta siis joukkolajit "valinnaisiksi". Tehtäis tutustumista kaikkiin lajeihin, kuten miekkailu, itsepuolustus yms. "

        :O voi jumpe ku oils siistiä osata vaikka miekkailua tai itsepuolustuslajeja... mutta joulun jälkeen alkaa kai se luistelu taas.

        Olisihan se hienoa jo koulussa olisi itsepuolustuslajeja mutta näihin koululiinkuntaa pitäisi lisätä monella tunnilla. Jo esim. kaatumisten harjoitteluun pitää käyttää vähintään tunti tai kaksi. Lisäksi liikkeiden hallinta pitää opetella huolella ja mielestäni näihin mielestäni tarvii erillisen vakuutuksen. Ja vielä koulujen/kuntien kustannnukset nousisivat reilusti kun pitäisi palkata ammattilaiset. Hieno idea vaikeat toteustus.


    • Perustuslakivaliokunta

      Rkp luulee että RKP tai Euroopanneuvosto johtaa Suomea.

      Sen käsityksen saa kun lukee vaikkapa Vasabladetin päivän pääkirjoituksen.

      Ruotsalaisten Kansankäräjät eivät hyväksy suomalaiseen demokratiaan perustuvaa päätöstä vaan ne haluavat, että Euroopan neuvosto kumoaisi suomalaisten tekemän päätöksen.
      Otsikossa lukee Rkp vaikka valituksen jättäjä onkin Folktinget mutta käytännössä se on yksi ja sama asia.

      "Kokkolan suuntaus Euroopanneuvostoon.
      Suomen Ruotsalaiset kansankäräjät ovat pyytäneet Euroopanneuvostoa syynäämään valtioneuvoston päätöstä, että Keski-Pohjanmaa aluehallinnossaan suuntautuisi pohjoiseen Oulun suuntaan.

      Kansankäräjien hallitus, joka on voimakkaasti vastustanut, että kaksikielinen Kokkolan kaupunki suuntautuisi suomenkielistä Oulua kohti kaksikielisen Vaasan sijaan pyytää Euroopanneuvostolta lausuntoa.

      Kansankäräjät haluavat tietää jos suuntauspäätös on ollenkaan sopusoinnussa Euroopanneuvoston asetuksien kanssa mitä tulee vähemmistö- ja maan eri alueiden kieliryhmiin.
      -Suomi kuuluu niihin maihin jotka ovat allekirjoittaneet ja siten sitoutuneet noudattamaan tätä puitesopimusta, sanoo Kansankäräjien puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson.

      Tiistaina kun eduskunta aloitti syysistuntokautensa hän antoi ymmärtää suurista odotuksista aluehallintouudistuksen tullessa perustuslakivaliokunnan käsittelyyn.

      -Perustuslakivaliokunnalla on käytössä samat juriidiset asiantuntijat kuin kansankäräjillä. Useissa lausunnoissa kyseenalaistetaan Kokkolan päätöksen perustuslainmukaisuus.

      Perustuslakivaliokunnan odotetaan käsittelevän aluehallintouudistusta muutaman viikon kuluessa."

      http://www.vasabladet.fi/story.aspx?linkID=83920&storyID=47883

    • itekkään en paljoa pitänyt koululiikunnasta, vaikka muuten liikasta pidänkin. (Sanoin pitänyt koska koululiikka on tän tyttösen kohalta ohi forever:D) Jotkut tunnit oli kyllä kivoja; esim. seinäkiipely, sulkkis, jumppatunnit,. mutta ne perus pesis/jalkkis/säbä yääks.:/ ja riippuu kyllä paljon porukastakin et millanen fiilis. Mutta joo onhan se koululiikka vähän turhaa, ja ikävää niille jotka on ulkona porukasta. Mutta jos sitä liikkaa nyt on pakko olla niin sitten pitäis olla niin, että sais VALITA itse mitä milloinkin haluaa tehä, sais tehdä sitä mitä itse haluaa. Varsinkin näin lukiossa, ala-asteelta asti ollaan niitä samoja pelejä aina pelattu ja jos niistä ei tykkää niin joutuu kuitenkin kärsimään vuodesta toiseen.

      • ... O.o ...

        olisi tosiaan reilua jos tätä sovellettaisiin jokaiseen aineeseen lukiossa?


      • ... O.o ... kirjoitti:

        olisi tosiaan reilua jos tätä sovellettaisiin jokaiseen aineeseen lukiossa?

        mutta jotenkin en pidä sitä pesäpallon oppimista ihan niin tärkeänä kuin esim. että oppisi hyvin kirjoittamaan...


    • ffffffffffssssssssssssss

      Liikunta on teknisen, enkun, kemian ja matikan ohella paras aine ja on siitä hyötyä. Sulla ei taida olla mitään hajua miksi liikuntaa harrastetaan koulussa. Sillä kannustetaan oppilaita liikkumaan kotonakin. Kaikki noi jotka valittaa että liikunta on perseestä on lihavia tai muuten vaan huonokuntoisia ihmisiä jotka näpyttelee kaiket päivät koneella ja joita ketään ei halua omiin joukkueihin

      • yhujikolpöp

        Oletkos kenties kokoomuslainen leijapelle, jonka mielestä masennus ja kiusaaminen on kiusatun ja masentuneen oma vika?


      • kokookus
        yhujikolpöp kirjoitti:

        Oletkos kenties kokoomuslainen leijapelle, jonka mielestä masennus ja kiusaaminen on kiusatun ja masentuneen oma vika?

        kohtaa tuossa viestissä puhutaan masennuksesta tai kiusaamisesta, vai oletko kenties vasemmistolainen.


    • ........................----------------------------

      Itse VIHAAN pakkoliikuntaa!
      Koulun liikunta on perseestä, täyttä paskaa, vitun kamalaa.

      Pienenä halusin liikunnanopettajaksi, mutta kun siirryin yläasteelle jossa on PAKKO tehdä kaikkea ja jos häviää liikuntatunnilla pesisottelussa, täytyy tehdä 50 punnerrusta.
      Saatana mitä paskaa.
      Jos liikunnassa ei pakotettais tekemään kaikkea, se saattaisi olla kivaakin. Liikunnanopettajani on myös perseestä. Hän suosii muodikkaita, sporttisia, iloisia tyttöjä jotka nauraa paljon ja joilla on pörröinen poninhäntä ja puman laukku.
      Itse olen poikamainen, helvetin köyhä ja vaatteet kirppikseltä, mulla on huono kunto ja tykkään lukemisesta. Minua liikunnanopettajani katsoo aina nenänvartta pitkin. Vitun kivaa olla sellasen naisen opetuksessa...

      Vituttaa myös se että pitää ostaa uikkarit, sukset, luistimet, ulkoliikuntahousut....... Meidän perhe elää jo muutenkin vedellä ja leivällä eikä opettajani vaan mitenkään ymmärrä rotanaivoillaan ettei minulla ole varaa hankkia edes liikkahousuja. Olen selittänyt jo monta kertaa että asumme paskassa ahtaassa kerrostaloasunnossa eikä ole varaa ruokaan niin että minun täytyy syödä aina kunnolla koulussa tai kavereilla koska kotona ei ole mitään mitä voi laittaa suuhun.

      Saatanan porvariopettaja.

      • rikas porvarin poika

        joku kommunistin lapsi, joka inisee täällä.


      • liikunta suks

        Itse vihaan KOULULIIKUNTAA. Pois turhat liikkatunnit.


    • nörtti1234

      mee ib:lle nii ei oo liikkaa :D

      • äXDee

        Kaiken ei tarvii olla mukavaa vitun lihavat paskiaiset jotka ei voi persettään liikuttaa siltä tietokoneen tuolilta! VITTU Näin tässä sitten käy: kansa laiskistuu ja ihmisistä tulee just tällasia lihavia Amerikkalaisia. (nyt en yleistä että kaikki Amerikkalaiset on läskejä joten älä valita)



        Sori sain raivarin :)


      • Näin on näreet
        äXDee kirjoitti:

        Kaiken ei tarvii olla mukavaa vitun lihavat paskiaiset jotka ei voi persettään liikuttaa siltä tietokoneen tuolilta! VITTU Näin tässä sitten käy: kansa laiskistuu ja ihmisistä tulee just tällasia lihavia Amerikkalaisia. (nyt en yleistä että kaikki Amerikkalaiset on läskejä joten älä valita)



        Sori sain raivarin :)

        Ei ihme että diabetes on nykyään yleistä nuorten keskuudessa, kun sitä päivät pitkät istutaan koneella ja syödään sipsejä, karkkeja ja juodaan energiajuomia tai limua, eikä liikuta kuin jääkaapille tai korkeintaan lähikauppaan.


    • ll

      mielelläni ottaisin vielä 2 tunita lisää viikkoon liikuntaa..
      enjääkiekkoa enkä uintia siedä, luistelusta ja hiihdosta puhumattakaan..

      voisihan tulla enemmän polttopalloa, kaupunkisotaa yms. mukaan

      • kosovomuttasuomalain

        Imettelen tätä skeidanjauhantaa mitä täällä on puhutttu. Jos on prkl 2 vitun tuntia liikuntaa nii siitä pitää mangateinien ja datisten alkaa vinkumaan. Olen iteki perukoulun vikalla ja pidän liikasta. Olen nähkääs asennoitunut siten että elämässsä tulee olemaan raastavimpiakin asioita kun joku vitun peruskoulu. Jos alkaa nyt masentumaan tai kaikkea vastaan haraamaan niin hyvää elämää vaan sille . Koulut kannatttaa käydä siihen asti kunnes pääsee duunii. Ja porvareiden kersat jotka käyttää Wescin paitoja ja polttaa ppilvee joka toinen päivä, yksi ilmainen neuvo: TE ETTE VITTU TIIÄ MITÄÄ MIKÄ ON KOVA ELÄMÄ! JOTEN REPIKÄÄ NE WESCIN PAIDAT JA LOPETTAKAA SE GNGSTARAPIN KUUNTELU, ETTE TAJUU NIIDEN PUHEISTA MITÄÄ.
        kiitos.


      • varaudu henkisesti

        kun yläassteelle ja lukioo pääset ni ei oo puhettakaa mistää kaupunkisodasta tai polttopallosta. meillä ainaki on kokoajan vaa jalkapalloa jalkapalloa jalkapalloa ja jalkapalloa.


    • Jalaa

      Keskustelussa on ollut harvinaisen negatiivinen tai ollaan rehellisiä ja sanotaan, että paska sävy. Pelkkää narinaa ja valitusta. En ihmettele yhtään, että suomalaisten kansantaudiksi on muodostunut 1 - tai 2-tyypin diabetes. Sairauden taustalla on monesti epäterveelliset elintavat ja ylipaino. En tarkoita, mitään muutaman kilon "ylilpainoa", meillä lähes jokaisella hieman ylimääräistä, jos aletaan tuijottaa taulukoita.

      Aiemmassa viestissäni mainitsin, etten ollut mikään liikunnan ystävä ala-asteella, enkä oikein yläasteellakaan. Vasta ammattikoulussa aloin liikkua enemmän, koska liikunta oli yhtenä valinnaisaineena ja sitä oli monta kertaa viikossa. Oman harrastuksen löytyminen auttoi myös asiassa. Energiajuomia en juo, röökiä en polta ja alkoholiakin käytän hyvin maltillisesti. Töissä olen joutunut viime viikkoina kantamaan paljon raskaita atk-laitteita paikasta toiseen, eli ei tämä it-alalla töissä oleminen aina tarkoita sitä, että istutaan vaan toimistossa ja surffaillaan netissä. Monelle suosittelen hieman asenteen muutosta, ja sitä ettei jatkuvasti olla kyrpä otsassa ja valiteta kaiksesta. Tai ehkä tämä kaikesta valitus on nykytrendin mukaista. ;)

    • Cheki

      En edellisiä vastauksia jaksanut lueskella, mutta vastaanpa tohon aloitukseen.

      Minusta pakkoliikunta on oikein hyvä asia. Totta kai liikunnasta on hyötyä. Nykyään nuoriso liikkuu niin vähän, joten hyvä että saa edes vähän liikuntaa koulussa. Enemmänkin koululiikuntaa voisi muuten muuttaa, tehdä vapaammaksi ja kaikki huomioivaksi. En minäkään pitänyt juurikaan liikunnasta ala- ja yläasteilla, varsinkaan joukkuepeleistä. Luokalla oli paljon porukkaa, jotka pelasivat joissain joukkueissa ja lähinnä he vaan keskenään syöttelivät ja emmekä "me huonommat pelaajat" saanet palloa lainkaan. Eli olisi hyvä jos huomioitaisiin kaiken tasoiset henkilöt, eikä kukaan jäisi ulkopuolelle. Nyt olen lukiossa ja liikunta täällä on kyllä paljon parempaa kuin ala- ja yläasteilla. Liikunta on vapaampaa. Saa siis vapaammin päättää mitä tekee tunneilla (esim. kuntosalille tai salibandya tai sulkapalloa...). Tietenkin välillä on kaikille yhteisiä liikuntaharjoituksia ja eri kurssit painottuvat tiettyihin alueisiin (esim. kestävyys ja lihaskunto). Mutta todellakin paljon hauskempaa liikunta lukiossa.

      • hoikka häiskä

        Aina kun koulussa on liikuntaa, alkaa heti kaikki läskit vinkuu.


      • vefes
        hoikka häiskä kirjoitti:

        Aina kun koulussa on liikuntaa, alkaa heti kaikki läskit vinkuu.

        Todistukseen liikunnasta Suoritettu-merkintä. Liikuntatuntien määrää lisättäisiin, mutta oppilaat saisivat itse päättää, mitä pelataan, ilman pelkoa siitä että numero laskee tai muuta. Opettaja tietenkin valvoisi että sääntöjä noudatettaisiin ja että kaikki osallistuvat mukaan peleihin, mutta sitä ajan takaa tällä, että kaikilla olisi hauskaa. Kun liikunta mielletään mukavaksi puuhaksi, sitä sitten toivottavasti vapaa-ajallakin alettaisiin harrastamaan enemmän. Tässä minun mietteitäni koululiikuntasysteemistä.


      • liikunta on jeejee
        vefes kirjoitti:

        Todistukseen liikunnasta Suoritettu-merkintä. Liikuntatuntien määrää lisättäisiin, mutta oppilaat saisivat itse päättää, mitä pelataan, ilman pelkoa siitä että numero laskee tai muuta. Opettaja tietenkin valvoisi että sääntöjä noudatettaisiin ja että kaikki osallistuvat mukaan peleihin, mutta sitä ajan takaa tällä, että kaikilla olisi hauskaa. Kun liikunta mielletään mukavaksi puuhaksi, sitä sitten toivottavasti vapaa-ajallakin alettaisiin harrastamaan enemmän. Tässä minun mietteitäni koululiikuntasysteemistä.

        hyvä idea! noin nää kaikki possut lopettas valituksen


    • JasuZ

      Pakkoliikunta todella puhuttaa!!

    • 171700

      Pakkoliikunta on riistoa!!!!!!!!

    • 2h liikuntaa tuskin

      2h liikuntaa tuskin auttaa siihen että tulee "isoja läskejä possuja", sillä tuo 2h viikossa on niin vähän, joten pakkoliikunta on melko turhaa.2h liikuntaa tuskin auttaa siihen että tulee "isoja läskejä possuja", sillä tuo 2h viikossa on niin vähän, joten pakkoliikunta on melko turhaa.

    • nuubie

      Pois, pois paha pakkoliikunta.

      • hoikka häiskä

        Pois, pois paha LAISKUUS.


    • PauliinaaaA_

      Ihan perseestä oikeesti! Varsinkin se kun on kaikkia jalkapallomatseja tms niin niistä tulee AINA hirveä riita. Joo tosi kiva heilutella olemattomia tissejä yms. Tanssi on niin turhaa. Liikuntaa saa olla vähän, mutta mieluiten hieman rennommin ja vipoilla tunneilla.

      • LaurrraXXX

        noniimpä. Ja sit opettaja on 247 nuoleskelemassa jtn saatanan himoliikkujia ketkä kuuluu kaikkiin maailman jalkkis ja jääkiekko joukkueisiin. Vittusaatana.


    • WOW PAKKO

      Todellakin PAKKOmatematiikka, PAKKOkemia, PAKKOfysiikka, PAKKOmaantieto jne.
      Eikö kolut vois vaan lopettaa niin vois keskittyä pelkään WOWiin?

      • mun luokka<3

        Joo... Kaikki koulussa on pakollista. Ei ole vain Pakkoruotsia ja PAKKOliikkaa. Onneks mun luokalla kaikki tykkää liikasta


    • comment

      Mua ärsyttää se että valtaosa ihmisistä ajattelee että laiskuus määritellään sillä kuinka paljon liikuntaa harrastaa.
      Itse vihaan pakkoliikuntaa mutta olen taas sitävastoin loistava kirjoittaja. Kaikki kielet on 10 todistuksessa ja mulla on selvät tulevaisuuden suunnitelmat siitä mihin ammattiin aijon.
      Sama harrastusten kanssa. Kun multa kysytään että mitä harrastan, ja vastaan että kirjoitan ja luen, niin ihmiset sanoo ettei se ole edes mikään harrastus, ja että pitäisi pelata jalkapalloa tai pesistä tms.
      Pakkoliikunnasta ei ole mulle mitään hyötyä, koska inhoan urheilua yli kaiken.
      Liikun vapaa ajalla todella paljon. Kävelen ainas joka paikkaan, harrastan lenkkeilyä ja pyöräilyä.
      Joka ilta teen 10 km pyörälenkin tai 3 km kävelylenkin. Ja voimistelen myös kotosalla ollessani.
      Pakkoliikunta on turhaa ja typerää, ja saa aina liikuntatunnilla kuulla nalkutusta siitä kuinka mulla ei ole liikuntavarusteita. En voi mitään sille että meidän perhe on köyhä ja yritys menossa konkurssiin eikä ole varaa ostaa luistimia tai suksia.
      Joten pakkoliikunta koulusta helvettiin.

    • pakkoliikunta on

      2h viikossa on niin vähän, joten pakkoliikunta on melko turhaa. Pakkoliikunta siis turhaa ja sen voi poistaa.

    • EIPAKKOLIIKUNNALLE

      PAKKOLIIKUNTA on koululaisten riistoa!!!!!!!!

    • EETU EVVK

      PAKKOUSKONTO on PAAKKOLIIKUNTAA pahempi asia ehdottomasti.

    • Tunnettu Tony

      PAKKOLIIKUNTA pois ja heti!!!!

    • BAAD

      PAKKOLIIKUNTA ON PAHASTA

    • ukuli

      Mitä te tänne tuute vinkuu? Pelatkaa vaan sitä wowii, lihotkaa ja kuolkaa verisuoni-tautiin.

      Saatanan läskit.

      • plööö

        et oo siltä juoksemiseltas jaksanu ketjua ees lukea, ja sen takii et tiedä mistää mitään ja tulit vaa pätemään.


    • wrerthjyhuklö

      koulu liikunta = hyi helvetti

    • Saara 96

      Liikuntaan ei sais pakottaa. Liikunnasta tulee todella ällön hikinen olo.

      • niggawhostoleurbike

        suihku on keksitty?


    • 211.138

      PAKKOLIIKUNTA ON PAHINTA PAKOTTAMISTA

      • ei muusta väliä

        Pakkoäikkä, pakkoenkku, pakkoruotsi, pakkobilsa, pakkomantsa, pakkohissa, pakkomussa, pakkokuvis, pakkokässä, pakkoköksä, pakkoliikka, pakkofyssa, pakkokemma, pakkomatikka, pakko-sitä pakko-tätä... Koettakaa kestää- 2 tuntii liikuntaa viikossa tekee teille ihan hyvää. Mitens teidät "emmäjaksa, ei huvita"-mussukat saa liikkeelle muulla kun pakottamisella!


        Musta ei tule isona historioitsijaa!!! Hissa on ihan turhaa ja päläpälä... Niinpäjuuri- sitä ollaankin ihan oikeilla raiteilla.

        "Liikuntaan ei sais pakottaa. Liikunnasta tulee todella ällön hikinen olo." Wow, kun mä ajattelen miltä sä mahdat näyttää mulle tulee mieleen sellanen lihava hissukka. Siis hikeä! YÄK!!! Tiesitkö että sun pitäs harrastaa hikiliikuntaa väh 3 kertaa viikossa.


      • liikkamaikax
        ei muusta väliä kirjoitti:

        Pakkoäikkä, pakkoenkku, pakkoruotsi, pakkobilsa, pakkomantsa, pakkohissa, pakkomussa, pakkokuvis, pakkokässä, pakkoköksä, pakkoliikka, pakkofyssa, pakkokemma, pakkomatikka, pakko-sitä pakko-tätä... Koettakaa kestää- 2 tuntii liikuntaa viikossa tekee teille ihan hyvää. Mitens teidät "emmäjaksa, ei huvita"-mussukat saa liikkeelle muulla kun pakottamisella!


        Musta ei tule isona historioitsijaa!!! Hissa on ihan turhaa ja päläpälä... Niinpäjuuri- sitä ollaankin ihan oikeilla raiteilla.

        "Liikuntaan ei sais pakottaa. Liikunnasta tulee todella ällön hikinen olo." Wow, kun mä ajattelen miltä sä mahdat näyttää mulle tulee mieleen sellanen lihava hissukka. Siis hikeä! YÄK!!! Tiesitkö että sun pitäs harrastaa hikiliikuntaa väh 3 kertaa viikossa.

        Aivan oikein! Musta ei tule isona historioitsijaa!!! Hissa on siis ihan turhaa ja pakkoliikunta on pahasta koska en aio liikkamaikax!!!!!


    • the 14

      Kilpailu aiheuttaa pahaa mieltä, nöyryytystä ja stressiä. Pakkoliikunta siis pois.

      • mÖchiiisss

        No voi raukkaa.


    • Sampo TE

      Pakkoliikunta on täysin hyödytöntä. Kaks tuntia viikossa ei kyllä paranna kenenkään kuntoa. Pakkoliikunnan voi tämän takia poistaa. Musta tuntuun että kaks tuntia ravintooppia parantais koululaisten liikuntaa paljon enemmän.

    • asdg

      liikuntaa? Itsekään en koskaan ollut minkään lajin virallinen harrastaja, mutta tykkään todella paljon liikunnasta.

    • PAKKOLIIKUNTA

      PAKKOLIIKUNTA on alistamista ja nöyryyttämistä.

    • uuden laskutoimituks

      Pakkoliikunta on perseestä.

    • pakkoäikkää, pakkoma

      pakkoäikkää, pakkomatikkaa, pakkoliikuntaa, pakkobilsaa, pakkofysiikkaa, pakkokemiaa, pakkohistoriaa, pakkomaantietioa, pakkomusiikka, pakkokuvaamataitoa ON TÄÄ KYLLÄ NIIN PERSEESTÄ

    • Mun mielestä on ihan hyvä, että koulussa on pakko opiskella liikuntaa. Se on sellasta oppilaiden kunnossa pitoa. tai jotain. Joillain kun ei välttämättä ole aikaa harrastaa vapaa-aikana liikuntaa. Ittelläni esim. käyn koiran kanssa joka päivä lenkillä, ja haluisin ehtiä enemmänki, mutta aika ei riitä. Mutta siis, mun mielestä tosiaan on hyvä tuo pakkoliikunta.

      • naurettavaa..

        On se kyllä kauheeta jos kilsan lenkin joutuu juokseen!! SIIS OIKEESTI TOI ON SÄÄLITTÄVÄÄ!! ei voi olla niin paskaa kuntoo ettei pysty kahta tuntia liikkumaan!! RYHDISTÄYTYKÄÄ IHMISET ÄLKÄÄKÄ JAKSAKO KITISTÄ SE ON TEIÄN PARHAAKS! Joo tuli vähän capslockkii mut ei tähä muu riitä


    • noitcelfeR

      Se 2 h liikuntaa viikossa ala- ja yläasteella on mun mielestä ihan ok. Se tarjoaa sentään jonkinlaista aktiviteettiä koulutyöskentelyn painoksi. On sitä liikuntaa ollut vuosikymmeniä kouluissa.

      Asia mitä minäkään en voi ymmärtää on opettajien painostavuus. Opettajien kuuluu kyllä kannustaa kokeilemaan ja yrittämään jos huomaa jonkun olevan vähemmän kiinnostunut, mutta mitä omilta ajoiltani muistan liikunta oli välillä todellista pakkopullaa ja syrjivää. Pesäpalloa pelattaessa opettaja valitsi lajia harrastaneet kapteeneiksi, jotka sitten valitsivat joukkueisiinsa parhaat päältä. Itse en ole ollut mikään atleettisin urheilija, joten jäin se minäkin aina viimeisten joukkoon.
      Telinevoimistelusta tuli vitosia yläasteella, koska en enää uskaltanut yrittää kaikkia kieppejä tangolla ja kuperkeikkoja puomilla.
      Lukiossa meillä on liikuntaa pakollisena kaksi kurssia. Yksi per vuosi yhteen jaksoon. Tunnit ovat 75 minuutin mittaisia ja kutakin ainetta kolme kertaa viikossa. Eli kolme kertaa 75 min. Kivasti yli 2 h liikuntaa viikossa. Lukioliikunta ei tosin ole enää mitään suorittamista, kuten yläasteella ja ala-asteella.

      Varmasti monelle muullekin maistuisi koululiikunta peruskoulussa jos opettajat hellittäisivät sitä kilpailu- ja valmennushenkeään oppilaista.

    • ttookkii

      minun mielestäni pakkoliikunta on kouluissa hyvä asia!

      • fgfdsg

        paitsi luistelu muusta liikunnasta pidän todella paljon:D luistelu pois!


      • fgfdgf
        fgfdsg kirjoitti:

        paitsi luistelu muusta liikunnasta pidän todella paljon:D luistelu pois!

        tytöt ja pojat sekasin liikunta tunneilla ja ryhmä saisi itse valita kahdesta ryhmästä sisäliikuntalaiset (sähly koris lentopallo sulkapllo yms yms..) ja sitten ulkoliikkujat (luistelu suunnistus jalkapallo pesäpallo hiihto yms yms yms) näin saataisiin hyvä yhdistelmä.. ja oppilaita ei sais pakottaa liikkumaan jos ei halua oman elämnsähän ne siinä pilaavat.. sanokaa toki mielipiteenne ja myös jo olette samaa mieltä kanssani


      • Näin sitä pitää
        fgfdgf kirjoitti:

        tytöt ja pojat sekasin liikunta tunneilla ja ryhmä saisi itse valita kahdesta ryhmästä sisäliikuntalaiset (sähly koris lentopallo sulkapllo yms yms..) ja sitten ulkoliikkujat (luistelu suunnistus jalkapallo pesäpallo hiihto yms yms yms) näin saataisiin hyvä yhdistelmä.. ja oppilaita ei sais pakottaa liikkumaan jos ei halua oman elämnsähän ne siinä pilaavat.. sanokaa toki mielipiteenne ja myös jo olette samaa mieltä kanssani

        Toi ois niin hyvä idea! Ei sitä pakottaa ketään voi, ja toi ois ihan huippua jos sais ite valita mitä tekee! Se varmaan auttais ainakin niitä jotka ei halua mennä liikkatunnille sen lajin takia mistä ei tykkää


      • Vibane
        Näin sitä pitää kirjoitti:

        Toi ois niin hyvä idea! Ei sitä pakottaa ketään voi, ja toi ois ihan huippua jos sais ite valita mitä tekee! Se varmaan auttais ainakin niitä jotka ei halua mennä liikkatunnille sen lajin takia mistä ei tykkää

        Itse päätin yläasteella, etten suostu osallistumaan mihinkään vastenmieliseen liikuntalajiin. Jos sopivia vaihtoehtoja ei ollut tarjolla, istuin sivussa seuraamassa muiden pelejä. Kyllähän se fanaattinen liikunnanopettaja yritti alkuvaiheessa pakottaa osallistumaan kaikkiin lajeihin, mutta en antanut periksi, koska kysehän oli minun liikuntamieltymiksistäni eikä opettajan. Opettaja kyllä uhkaili liikunnan numeron laskemisella, mihin vastasin, etten liiku myöskään arvosanojen takia, enkä tule antamaan tässä asiassani mitenkään periksi, ja jos painostaminen ei lopu, en ilmesty edes liikuntatunneille. Samoin olisi käynyt, jos opettaja olisi antanut kieltäytymisistä jälki-istuntoa. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan hän alkoi vähitellen tajuta, että emme ole kaikki "samasta puusta", ja hän jätti minut rauhaan. Arvosanaksi sain kuitenkin kuutosen, koska en ollut totaalikieltäytyjä, enkä koskaan häirinnyt muita oppilaita.

        Myös yhteissuihkut jätin aina väliin, koska suurin osa koulujen suihkuhuoneista olivat täysin avoimia, eikä yksityisyyden suojaan ollut mahdollisuutta. Yrittihän se liikunnanopettaja pakottaa oppilaita sinne suihkuun, mutta koska oppilaillakin on oikeus yksityisyyteen, jonka piiriin myös alastomus kuuluu, ei opittajalla ole laillisiakaan oikeuksia pakotaa kentään riisuuntumaan alasti toisten nähden. Mainitsin tästäkin liikunnanopettajalle, joka murisi jotakin, mutta poistui äkkiä pukuhuoneesta. Siihen loppuivat pakottamisyritykset.


    • rihuli

      Olen nyt 9. luokalla ja tätä kouluvuotta aloittaessani ajattelin taas kauhulla liikuntatunteja. Cooperin testi, pesäpallo, luistelu, hiihto... nautin täysin muunlaisista asioista kuin liikunnasta. Minulla on ihan hyvä peruskunto, jaksan kyllä kävellä ja hiihtää, mutta minulla on myös rasitusastma ja Cooperin testi menee aina ihan pyllylleen, koska sellaista nopeaa riipaisua keuhkoni eivät kestä. Olen aina myös vihannut paritansseja. Tänä vuonna löysin kuitenkin oman lajini, sählyn. Tajusin, ettei kaikkien tarvitse olla hyökkäämässä ja tekemässä maaleja. Rakastan puolustajan tonttiani ja nautin pelistä paljon enemmän nyt kun olen löytänyt oman paikkani kentällä. Lentopallossa en ole muuten hyvä, mutta osaan syöttää; en ota turhan vakavasti kohelluksia, joita minulle sattuu verkolla, koska tiedän pystyväni syöttämään joukkueelle pisteen tai kaksi. Hiihtoa ja luistelua meillä ei ole vielä ollut, mutta niiden suhteen minulla on uusi motto: "Ne voivat olla ihan hauskoja, kunhan yrittää parhaansa". Ei minun tarvitse olla ykkösenä joka mäen päällä. Viime vuonna hiihdin suksilla, joiden pohjista irtoili olkia; jäin noin 2 kilometriä muusta ryhmästä. Itkin ja kiristelin hampaita kunnes tajusin, ettei se auta. En voi ikinä onnistua, jos epäilen koko ajan itseäni ja ajattelen olevani automaattisesti huono. Tänä vuonna aion suhtautua asiaan huumorilla. Olen jo kokenut kaiken nöyryytyksen, eikä edessä voi olla pahempaa. Mutta jos tänä vuonna käy samoin, antaa käydä. Ystävieni silmissä se ei merkitse mitään. Ja jos pystyn hiihtämään viimeisenä ja silti nauraa itselleni ja vähän muillekin, uskon että silloin minulla on hyvä itsetunto. En ole kovinkaan laiha, mutta se ei ole este liikunnasta nauttimiselle. Sukset eivät kieltäydy liikkumasta koska painan yli 40 kiloa. Teen parhaani ja se riittää. En voi tehdä enempää. Menen vain huumorilla eteenpäin, ja jos joku herjaa minua, aion vastata jollain mukavalla vitsillä. Minä olen minä, ja minulla on oikeus tulla viimeisenä.

      • ggggfddddgdfgd

        jokanen juoksee cooperissä väh. 3000


      • Vittuuntunut
        ggggfddddgdfgd kirjoitti:

        jokanen juoksee cooperissä väh. 3000

        Koulussa pitäisi opettaa, että jokainen on ihminen. Oli sitten läski, nörtti ymsyms. Nää sporttiset ihmiset ei tiedä miltä ylipainosesta tuntuu, kun pitää juosta 2000metriä ja opettaja huutaa ''No juokses sitten tai saat liikunnasta 4 ja jäät luokalle!'' Miettikää nyt itsekin miltä tuntuisi olla ''läski'', jolla on huono kunto. Pitäisitkö juoksemisesta? Uskoisin että et.... Minusta liikuntaa ei pitäisi poistaa... Uskoisin että yleensä opettaja on hirveä skitso ja sitten uhkaillaan jälki-istunnolla tai että tiputan numeroasi kahdella jos et tee sitä tai tätä. Onhan se kiva jos muuten on vaikka keskiarvo 9.1 ja sitten tulee joku liikunta 6 niin sitten tiputtaa vaikka 8.9. Ylipainoiseksi voi tulla vaikka kuinka juokset joka päivä 10kilometriä ja uit 20kilsaa. Liikunnasta pitäisi tulla kivaa! Liikkaope voisi puhua vaikka, että mitä tehtäisi vaikka huomenna? Kuhan joku tekee jotakin.. Sitten liikkaope selittää, että yritä edes! Joskus voisi kysyä, että vittu näytänkö siltä, että jaksan juosta 2000metriä kuin luokkalaisemme ''Niklas'' joka käy joka päivä juoksemassa 20kilsaa, ja sen jälkeen nukkumaan... Pidän kyllä ystäviä tärkeämpänä kuin jotain vitun 20kilometrin lenkkiä... Tietokone ei sentään huuda tai uhkaile, että antaa jälki-istuntoa/pudottaa numeroa. Itse vihaan niin maan helvetisti jotain yleisurheilua/kuntotestejä.. Se opekin tekee jostain fudiksen pelaamisesta niin vitunmoista armeijatouhua. Opettajat voisi sentään joskus rennosti, eikä kiduttaa oppilaita.... Siitä vasta traumat tuleekin kun ope huutaa kun kaveri ei jaksa juosta...


      • woooooooot
        Vittuuntunut kirjoitti:

        Koulussa pitäisi opettaa, että jokainen on ihminen. Oli sitten läski, nörtti ymsyms. Nää sporttiset ihmiset ei tiedä miltä ylipainosesta tuntuu, kun pitää juosta 2000metriä ja opettaja huutaa ''No juokses sitten tai saat liikunnasta 4 ja jäät luokalle!'' Miettikää nyt itsekin miltä tuntuisi olla ''läski'', jolla on huono kunto. Pitäisitkö juoksemisesta? Uskoisin että et.... Minusta liikuntaa ei pitäisi poistaa... Uskoisin että yleensä opettaja on hirveä skitso ja sitten uhkaillaan jälki-istunnolla tai että tiputan numeroasi kahdella jos et tee sitä tai tätä. Onhan se kiva jos muuten on vaikka keskiarvo 9.1 ja sitten tulee joku liikunta 6 niin sitten tiputtaa vaikka 8.9. Ylipainoiseksi voi tulla vaikka kuinka juokset joka päivä 10kilometriä ja uit 20kilsaa. Liikunnasta pitäisi tulla kivaa! Liikkaope voisi puhua vaikka, että mitä tehtäisi vaikka huomenna? Kuhan joku tekee jotakin.. Sitten liikkaope selittää, että yritä edes! Joskus voisi kysyä, että vittu näytänkö siltä, että jaksan juosta 2000metriä kuin luokkalaisemme ''Niklas'' joka käy joka päivä juoksemassa 20kilsaa, ja sen jälkeen nukkumaan... Pidän kyllä ystäviä tärkeämpänä kuin jotain vitun 20kilometrin lenkkiä... Tietokone ei sentään huuda tai uhkaile, että antaa jälki-istuntoa/pudottaa numeroa. Itse vihaan niin maan helvetisti jotain yleisurheilua/kuntotestejä.. Se opekin tekee jostain fudiksen pelaamisesta niin vitunmoista armeijatouhua. Opettajat voisi sentään joskus rennosti, eikä kiduttaa oppilaita.... Siitä vasta traumat tuleekin kun ope huutaa kun kaveri ei jaksa juosta...

        Joo ei mitään henkilökohtasta mut C'moon JOKAINEN pystyy juoksemaan sen 2000.. vaikka ois minkälainen läski. Ja wtf kidutusta?? Ei voi muuta kun sääliä tommosta asennetta... Niinku joku täs aiemmin sano RYHDISTÄYTYKÄÄ!!


      • paavo paska
        woooooooot kirjoitti:

        Joo ei mitään henkilökohtasta mut C'moon JOKAINEN pystyy juoksemaan sen 2000.. vaikka ois minkälainen läski. Ja wtf kidutusta?? Ei voi muuta kun sääliä tommosta asennetta... Niinku joku täs aiemmin sano RYHDISTÄYTYKÄÄ!!

        Lintsaa tunneilta, siinä ratkaisu ongelmaan. Toki testit, esim.cooper pitää suorittaa jotta pääsee kurssista läpi eikä jää luokalle(siitä voi todella jäädä luokalle)


      • so what??
        paavo paska kirjoitti:

        Lintsaa tunneilta, siinä ratkaisu ongelmaan. Toki testit, esim.cooper pitää suorittaa jotta pääsee kurssista läpi eikä jää luokalle(siitä voi todella jäädä luokalle)

        ei meil ainakaa voi jäähä liikasta luokalle eikä niit kuntotestei oo pakko tehä, lintsaat niistä tai kävelet, maikka vaa valittaa mut mitä välii omapaha on asiani!!!!!!!


    • vitunhikaritissit

      No ei todellakaan mitää pakkoliikkaa pois, koska sit jos ottaa sen valinnaiseks ni sitä olis vaan kerran viikos. Ja mieluummin oon tuol liikuntatunnil ku jossai matikan tunnil homehtumas ku tiiän jo kaiken nimimerkillä 10 matikast.

      • tympääntynyt jannu

        Mun mielipiteeni on se, että liikunta on ihan mukavaa ja hyödyllistä jos on oikea asenne. Itsekkään en tykkää "koululiikunnasta" - olen 9lk jo toista kertaa, koska jäin luokalle.. Syynä se, että koululiikunta ei maistunut ja tuntui vaikealta ja siksi tuli poissaoloja aina silloisilta tunneilta, tosin oli muitakin poissaoloja syinä joita en mainitse.. Mutta mutta.. tykkään liikkua ja liikunkin paljon. Ja kotoani löytyy monipuolinen kuntokeskus laite jolla tulee rehkittyä melkein joka toinen päivä.. välillä tiheämpääkin.. Eli en siis ole erityisen ylipainoinen tai huono liikkumaan.. Syy on vain koululiikkunnassa jossa osa ryhmää on niin kilpailuhenkistä ja niin tosissaan kaikesta, kun taas itse haluaa rentoa ja huumorimielistä hauskaa liikuntaa.. Ainoastaan se, että omatoiminen liikunta itsekseen vaikka vanhempien allekirjoittamana ja myöhemmin opettajan hyväksymänä on helpompaa..

        Meinaan siis kaikille koululiikunnasta poisjääville (lintsaaville) ja/tai muulla tavoin suorittavien dissaajille joille kaikki on helppoa jne.. että se joka ei tule tunnille ei aina ole "nörtti" , "ylipainoinen", "syrjäytynyt" tai muuta. Se voi olla henkilö joka dokaa himas lauantai illat naisten ympäröimänä tai se voi olla viikonloppu vauheissa ja tapahtuma rikkaampi henkilö koulun ulkopuolella entä ykskään sitä dissaava "NIPO" koulun penkiltä joka pänttää matikkaa perjantai illan ja oottaa et pääse ensviikon liikunta tunnille taas leijailemaan kuinka se on paras..

        Ja tän viestin ei pidä dissaa kettää.. eli kun luet ni lue järellä. Tän pitää vaa valaista sitä, että on henkilöitä(tyttöjä ja poikia) joista osa loistaa koulussa ja on hyviä siellä ja kaverit on koulussa aina ja koulu tuntuu helpolta ja muuten, mutta sitten vapaa-ajalla ne ei todellakaan tee niin paljoa asioita mitä se vähemmän koulussa loistava.. Se toinen osa loistaa vapaa-ajalla kaveripiireis kaupungil ja on siellä suosittu ja läjittäin kavereita..

        PS. Viestissä voi olla kirjoitusvirheitä ja voi vaikuttaa hieman sekavalta, kun kirjoitin ihan parin minuuttiin. Mutta joo, eihä tätä mistää kaleva tai hesa lehistä lueta joten tuskin niin väliksi.. Peace..


      • Jannnnnnnneeeeee
        tympääntynyt jannu kirjoitti:

        Mun mielipiteeni on se, että liikunta on ihan mukavaa ja hyödyllistä jos on oikea asenne. Itsekkään en tykkää "koululiikunnasta" - olen 9lk jo toista kertaa, koska jäin luokalle.. Syynä se, että koululiikunta ei maistunut ja tuntui vaikealta ja siksi tuli poissaoloja aina silloisilta tunneilta, tosin oli muitakin poissaoloja syinä joita en mainitse.. Mutta mutta.. tykkään liikkua ja liikunkin paljon. Ja kotoani löytyy monipuolinen kuntokeskus laite jolla tulee rehkittyä melkein joka toinen päivä.. välillä tiheämpääkin.. Eli en siis ole erityisen ylipainoinen tai huono liikkumaan.. Syy on vain koululiikkunnassa jossa osa ryhmää on niin kilpailuhenkistä ja niin tosissaan kaikesta, kun taas itse haluaa rentoa ja huumorimielistä hauskaa liikuntaa.. Ainoastaan se, että omatoiminen liikunta itsekseen vaikka vanhempien allekirjoittamana ja myöhemmin opettajan hyväksymänä on helpompaa..

        Meinaan siis kaikille koululiikunnasta poisjääville (lintsaaville) ja/tai muulla tavoin suorittavien dissaajille joille kaikki on helppoa jne.. että se joka ei tule tunnille ei aina ole "nörtti" , "ylipainoinen", "syrjäytynyt" tai muuta. Se voi olla henkilö joka dokaa himas lauantai illat naisten ympäröimänä tai se voi olla viikonloppu vauheissa ja tapahtuma rikkaampi henkilö koulun ulkopuolella entä ykskään sitä dissaava "NIPO" koulun penkiltä joka pänttää matikkaa perjantai illan ja oottaa et pääse ensviikon liikunta tunnille taas leijailemaan kuinka se on paras..

        Ja tän viestin ei pidä dissaa kettää.. eli kun luet ni lue järellä. Tän pitää vaa valaista sitä, että on henkilöitä(tyttöjä ja poikia) joista osa loistaa koulussa ja on hyviä siellä ja kaverit on koulussa aina ja koulu tuntuu helpolta ja muuten, mutta sitten vapaa-ajalla ne ei todellakaan tee niin paljoa asioita mitä se vähemmän koulussa loistava.. Se toinen osa loistaa vapaa-ajalla kaveripiireis kaupungil ja on siellä suosittu ja läjittäin kavereita..

        PS. Viestissä voi olla kirjoitusvirheitä ja voi vaikuttaa hieman sekavalta, kun kirjoitin ihan parin minuuttiin. Mutta joo, eihä tätä mistää kaleva tai hesa lehistä lueta joten tuskin niin väliksi.. Peace..

        Pakkoliikunta on eri asia kuin pakkofysiikka jne, koska liikunnasta joutuu käyttämään kehoaan, toisin kuin muissa aineissa. Kehon käyttöön ei tule pakottaa.


      • sdfspiool
        Jannnnnnnneeeeee kirjoitti:

        Pakkoliikunta on eri asia kuin pakkofysiikka jne, koska liikunnasta joutuu käyttämään kehoaan, toisin kuin muissa aineissa. Kehon käyttöön ei tule pakottaa.

        No kyllä pakkoliikunnan kestäis jos meijän opetta ei jatkuvasti nöyryyttäs mua :(
        ja ei siitä ainakaan numeroo pitäs tulla vaan se joku S joka tulee myös opon tunneilta


    • helllllll

      Luuletteko tosiaan, että kaikki jotka vihaavat pakkoliikuntaa ovat 100kg. nörttejä, ihan tiedoksi, että suuri osa liikunnanvihaajista on iha normi painosia ja hoikkia. Koululiikunta on itsemurha koulussa, sen on tarkoitus nöyryyttää ja näyttää ketkä on parempia. Itse olen hoikka 4v.tyttö, hyvän kunnon omistan, tykkään lenkkeillä ja pelailla joukkuepelejä..ikävä kyllä koulussa ihmiset valitaan huutamalla joukkueisiin. Ja ne jotka eivät halua esim. tanssia, joutuvat tanssimaan, ja on eri asia laskee matikkaa, ku olla muitten pilkattavana-,- Itse käyn joka päivä 7km. lenkillä, mutta vihaan pakkoliikuntaa!!! Kyllä ihmiset liikkuvat ilman pakollisia liikkatuntejakin.. sitten suihkuun meneminen ei oo kovin kivaa, ku kaikki töllää ja kuiskii..joten te tyhmät ihmiset jotka päätätte koululiikunnasta, niin poistakaa se jo..se ei tee meistä oppilaista yhtään parempikuntoisia..se vain masentaa maitä oppilaita, ja sen taki monikaan ei halua enää harrastaa liikuntaa vapaa-ajalla... sekin parantaisi asiaa jo, jos pakkosuihku lopataan-,-

      • Liikka

        Jos liikunnan arvosanalla ei ole sinulle merkitystä, niin kieltäydy vaan rohkeasti vastenmielisistä lajeista. Vain kilpaurheilussa tarvitaan vastenmielisiäkin harjoituksia, jotta voisi menestyä.
        Koululiikuntaan tällainen ei kuulu. Kannattaa yrittää pyytää huoltajalta lappu, jolla vapauttaminen onnistuu helpommin.

        TOISAALTA:
        Valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaan myös liikunnan opetusta voidaan tarvittaessa eriyttää oppilaslähtöisesti.
        Opetusta eriytetään sisältöjen valinnalla, vaihtelevilla työtavoilla ja opetusmenetelmillä sekä opetusjärjestelyiden avulla.

        Oppilas voidaan myös siirtää eritysopetukseen liikunnan osalta, jolloin oppilaalle tehdään henkilökohtainen, muokattu opetus/liikuntasuunnitelma oppilaan tarpeiden/toiveiden mukaan, jolloin oppilaalle hankalat ja/tai ahdistusta aiheuttavat lajit/tilanteet voidaan korvata toisilla.

        Jos koululiikunta ahdistaa em. järjestelyistä huolimatta tai niiden puutteesta, voi täydellisen, virallisen vapautuksen saada lääkärintodistuksella. Tällöin diagnoosi voisi olla esim. ahdistuksen aiheuttama sopeutumishäiriö. Tällöin liikunnasta ei anneta arvosanaa ollenkaan, mutta päättötodistukseen tulee maininta vapautuksesta.

        Suihku ja yksityisyys
        ----------------------------
        Yksityisyyden suoja

        Alastomuus kuuluu yksityisyyden suojan piiriin, joten ketään EI SAA PAKOTTAA riisuuntumaan alasti. Tämä koskee myös alaikäisiä.

        Poikkeuksen tekee vain pakkokeinolaissa sallitut viranomaistarkastukset tietyissä rikosepäilyissä, kuten esim. huumekätkentäepäily.

        Jos siis suihkussa käyminen ei ole mahdollista ilman, että joutuu riisuuntumaan alasti muiden läsnä ollessa, siihen ei voida velvoittaa ketään, vaan jokaisella on täysi oikeus itse päättää siitä.

        Tällöin pitää riittää sellainen kevyempi puhdistautuminen, jolloin ei tarvitse olla alasti.


    • Jagärbög

      Pakkoruotsi pois ja tilalle pakkoliikunta!

    • hahaham

      2h liikuntaa viikossa ei auta mitään kuntoon. Sitäpaitsi suurin osa liikunnassa olevista on niitä pellejä, jotka eivät osaa mitään muuta koulussa ja vittuilevat niille jotka eivät osaa jotain liikuntalajia yhtä hyvin kuin he. Täällä palstallakin näkyisi olevan näitä häviäjiä joilla on hirveät ulkonäköfobiat kun henkisen kasvamisen vaihtoehto on jo lopullisesti kadonnut. Tuskin he edes tajuavat että jotain henkisyyttä on, haha.

      Liikunta ei ole tylsää, liikunta on kivaa. Ainoa syy, minkä takia en pidä koululiikunnasta, on se että joudun olemaan teidän paskiaisten kanssa tekemisissä kun voisitte hypätä kaivoon!

      Niin eli koululiikunta pitäisi poistaa koska nuoret vain kiusaavat toisiansa. Ja varsinkin lukiossa liikunta on täysin typerää, ei me lukioon mennä liikkumaan vaan opiskelemaan! Kaikki kyllä osaa liikkua vapaa ajallansa tarpeeksi itsekin. SE on sitten myös ihmisten oma asia liikkuvatko he vai eivät.

      Ja vielä lopuksi ihan teidän paskiaisten takia ilmoitan että en ole itse mikään lihava vain normaaleissa mitoissa oleva ihminen ja teitä 100x viisaampi.

      • muahahahahahhaha.

        en ole laiha, en todellakaan läskikään vaan hoikka. mutta mulla on rapakunto lintsasin seiskalla vitusti liikuntatunteja, kasilla nyt en niinkään oo lintsaillu :D mut sitku alkaa uinti ni yritän luistaa, tuskin onnistun kuitenkaan.


      • umpihinttari
        muahahahahahhaha. kirjoitti:

        en ole laiha, en todellakaan läskikään vaan hoikka. mutta mulla on rapakunto lintsasin seiskalla vitusti liikuntatunteja, kasilla nyt en niinkään oo lintsaillu :D mut sitku alkaa uinti ni yritän luistaa, tuskin onnistun kuitenkaan.

        Liikuntanumero on numero, jolla mitataan teidän taitoa liikkua. Tätä numeroa tarvitaan jos haetaan koulun jälkeen esim. urheilulukioon tai muualle. Ja vaikuttaahan se keskiarvoon amis-hauissakin..vai. Luonnollisesti olet tietyissä ammateissa vähemmän toimintakykyinen ihminen jos olet ''''''plösö'''''' (sorz)

        2 tuntia viikossa on parempi kuin ei mitään. Jos tuo on teidän mielestä paljon, niin ennustan eliniäksenne alle 50 vuotta. Surkeimmat saavat numerosta 5, koska ovat niin kömpelöitä, etteivät osaa edes potkaista palloa. 6 saavat mukana olevat mutta ei-niin-hyvät ihmiset. 7:n saa jo kaikki vähänkään sen eteen hommaa tekevät tai muuten peruskunnolla varustetut ihmiset. Se on se yks vuos kun keskityt siihen witun liikuntaan ja sitten pääset sinne witun amikseen. Ihan myös vitusti lukee täällä kirjotuksia joiltain katkeroilta teiniläskeiltä, jotka ovat rehellisesti sanoen kateellisia toisten kropille, mutteivät kehtaa myöntää sitä. Aivankuin ei jollain riittäisi aikaa esim. tunti päivässä mennä kävelemään? Tai jättää viiminen suklaapatukka syömättä, josta ei oikeasti ole vitunkaan hyötyä. Tekee vaan naaman entistä finnisemmäksi. Sori suora kirjotustyylini;)
        Kävelylenkistä on helvetisti hyötyä terveydelle. Herätkää todellisuuteen nörtit. Yhteiskunta on tällänen, ja sitä ette voi muuttaa! Pilaatte itse oman elämänne.
        Olen itekkin ollut ylipainoinen, ei ole kivaa se! Vittumaisinta on se, että muut syrjivät. En haluaisi laihduttaa muiden takia, vaan itseni. Mutta normaalipainoisena olo on kuitenkin parempi, eikö tämä ole se pointti? Ja tärkeintä, kuten elämässä minun kriteereillä tärkeintä, löytää itelleen helpommin tyttöystävän.

        En keksi muuta sanottavaa tähän. Mun mielestä lähes koko koulu on turhaa paskaa. Peace.

        P.S: haluan että joku kirjottaa kaikki mitä en ite muistanut/tyrmää väitteeni. En jaksaisi tulla lukemaan turhaa haukkumista, ellei se lopulta tuota minulle parempaa oloa, tai ole oikeasti aiheellista..järki käteen


    • Little Monster

      Mä vihaan koululiikuntaa, siitä saa hirveitä paineita ja se on niin ärsyttävää, liikuntatunneilla on niin ärsyttäviä ja inhottavia ihmisiä ja opettajakin on ... Mun mielestä, jos liikunta ei olisi pakollista niin koulukiusaaminenkin vähenisi, itseäni on muun muassa kiusattu juuri sen takia, että olen TODELLA surkea siinä ja minkäs sille voin, jos en ole siitä kiinnostunut vaan jostain muusta asiasta.

      Toiseksi haluaisin sanoa, että minua ärsyttää kun ihmiset sanovat, että jos koululiikuntaa ei olisi niin kaikki olisi ylipainoisia tai jotain... HALOO! Koululiikuntaa on meillä 2 tuntia viikossa, siinä ei kunnolle ehdi tapahtua minkäänlaista muutosta.

      Ja te kaikki kamalat ihmiset liikuntatunneilta, HAISTAKAA ISO PASKA! VIHAAN teitä! Se ei tee teistä parempaa ihmistä, kun haukutte tai alatte kiusaamaan ketään sen perusteella (tai minkään muunkaan), että joku sattuu olemaan huono liikunnassa.

      • I <3 LIIKKA

        ''Little Monster'' cmon su nimiki o nii helveti homo et siit voi
        kuvitella minkälaine oot: Saatanan rune datis läski jonka isoin unelma on et se pääsis panee sen wowi ukon mutsin koiran paskaa! Et sä tajuu et koulu liikan idis on et se nayttaa eri liikka muotoi joit sit voi vapaa-ajal tehä ettei tuu samalaist ku sust!! saatan paska läski 300 kilonen apina, ai nii unohin et apinat nayttaa sua paremmilt!!!! Ja mika muka o hauskempaa ku olla liikka ope joka saa pistää tollaset läskit lehman ja mursun sekotukset tekee jotai muuta ku pelaa niitte DS/PSP koulus. Ja se o hauskaa ku pitaa juosta lenkki ja sit ne läskipaskat tulee sietl 3 km peräs ku ne ei ees pysty jouksee 100 metrii ilma et hengästyy ja muuttuu saatan super läskeiks tuli palloix!!!


    • dfhtjtgzksrthsgtrhy

      Se on vähän siitä kiinni mitä on ja millä porukalla sekä opettajilla. Luistelua minä esimerkiksi vihaan aivan sairaasti nykyisten liikan opettajieni kanssa sillä he haukkuvat minut lyttyyn kun en pysty luistimillani sirklaamaan (Ei teroitettu ja hoetaan että ihan tarpeeksi terävät on.) ja silti aivan tylsät... Tanssi menisi jos saisin katapultata puolet pojista ikkunasta ulos, hiihtomenisi jos olisi hyvät ladut, tennistä tahtoisin ja sulkkista myös mutta parikseni osuu aina se joka narisee ettei osaa eikä edes yritä! Jalkkis ja sähly ovat myös tuskaa sillä pojat eivät päästä lainkaan pelaamaan pelaamaan...

    • lihviaootte

      Kaikki jotka ei tykkää koululiikast on joko laiskoja tai lihavia. Kokeilkaapa vaikka harrastaa lätkää tai jalkapalloa ni ne koululiikunnan löntystelyt ei oo mitään!

    • TGY

      mun mielestä pakollinen koulu liikunta on hassua :D

    • ddsggd

      Tänää meil on kuntotesti -.- ihanaa.a.

    • xd

      En itekään tykkää liikunnasta kyllä mitenkään erityisemmin, mut kyllä tunneilla käyn jne. Satunnaisesti tulee "nukuttua pommiin" liikuntatunneilta. Kuntoni on hyvä, harrastan vapaa-ajalla paljon liikuntaa, olen normaalipainoinen yms. mutta koululiikunta ei vaan sytytä. Ryhmähenki nyt on mitä on, ei oo tässä yläasteen aikana paljoo kehittynyt suuntaan tai toiseen. Joukkuepelit ei vaan oo se mun juttu, vaikka pärjäänki niissä ihan hyvin. Osasyyllinen tähän asenteeseen mahtaa olla aikaset maanantaiaamut jolloin meillä on ollu tota liikuntaa jo 3 vuoden ajan. D: Ei se mitää, ei kaikki tykkää kaikesta. Jos ei tykkää koululiikunnasta, ei tarvi välttämättä olla lihava/laiska. Kai tää jonkinsortin typeryyttä on, mutta näin mennään.

    • iuhniuniu

      Koululiikunta on hauskaa :)
      Se virkistää oloa ja auttaa jaksamaan loppu koulupäivän.

    • regr

      joskus kivaa

    • Pumppisshh

      Haistakaa vaa vittu. Vitut kukaa teistä laiskoista läskeistä tykkää saatana. Ilman koululiikuntaa oisitte vielä lihavampia, Itellä koulumatkaa on 12km, ja meen aina kouluun pyörällä, mulla on kaikki mahdolliset valinnaisliikunnat ja vapaa ajalla käyn kuntosalilla ja punnerran päivittäin 30kpl aamulla ja 30kpl illalla. Ni et vittu elkää sit itkekö läskit ku komeet sporttiset miehet saa pesää joka viikonloppu.

      • meitä on moneksi

        voi sinua raukkaa, olet henkisesti sairas...hae apua *nyyh*


      • pumppisshh
        meitä on moneksi kirjoitti:

        voi sinua raukkaa, olet henkisesti sairas...hae apua *nyyh*

        turpa kii lihava paska. Miks vitussa oisin henkisesti sairas? sen ainakin tiiän et sie et oo koskaan saanu pesää....


      • 13v. tyttö

        Hei kuule, ei se liikkuminen rajoitu pelkkään koululiikuntaan. Onhan koulumatkat, shoppailureissut yms. joitten avulla voi liikkua, ellei sitte oo semmosia pertti pehmopaloja, jokka ei haloua että lapsi kärsii fyysisestä rasituksesta.


    • koululiikan_vihaaja

      Kiusaaminen vähentyis huomattavasti jos liikutaa ei koulussa olisi pakollisena. Minuakin on kiusattu liikkatunneilla, esim. kun en osaa pesäpalloa tai lentopalloa. Siinä on hyviä vittuilunaiheita ääliöille.
      " Kato ny totaki. Säälittävä paska, ei osaa edes lyödä palloo kunnol"

    • dfffdfdfddf

      URHEILU RULEZzzzzzzzzzz. Mä oon joka lajissa proo ja tyypit ja muut hihhulit ihmettelee että vau!! sitä paitsi oon komee ja hyväkroppainen :))

    • Kiusattu liikassa

      Koululiikunta, kuvis, tekninen työ, musiikki ovat taito- ja taideaineita, joissa voi joko menestyä tai sitten epäonnistua. Ihmiset ovat yksilöllisiä eivätkä kaikki voi olla yhtä hyviä kaikissa. Mielestäni on siis kohtuutonta arvostella näistä aineista oppilaita. Lisäksi arvostellessa yleensä verrataan oppilaita keskenään eikä yksilönä, jolloin arviointi ei ole reilua.

      Esimerkiksi eräs oppilas pystyy juoksemaan cooperissa 3000, taitava pelaaja lajeissa kuin lajeissa. Tämä kyseinen henkilö harrastaa vapaa-aikanaan liikuntaa monissa eri jalkapallo-, lätkä-, jne. -liigoissa ja saa poikkeuksetta 10 todistukseensa vaikkei edes yritä täysillä missään testissä.

      Samassa ryhmässä on myös taitava piirtäjä ja muusikko, jolla on ylipainoa. Liikunnassa hän juoksee juuri ja juuri 2000 cooperintestissä, osallistuu peleihin ja yrittää parhaansa. Koska samassa ryhmässä on monia urheilevia oppilaita hän ei pysty menestymään suorituksissa niin hyvin kuin muut ja saakin todistukseensa vain seiskoja. Ja vaikka hän yrittää liikkua vapaa-aikanaan ja laihtua ei hän silti menesty urheilussa yhtä hyvin kuin muut ja arvosana ei siitä kohoa.

      Muissa taito- ja taideaineissa oppilaat tekevät yksilötöitä eikä kukaan yleensä seuraa sivusta kommentoimalla (hei, yritä nyt piirtää kunnolla. Etsä koskaan osaa soittaa nuotilleen jne.) niin kuin poikkeuksetta muut joutuvat kuulemaan liikunnassa. Lisäksi kuviksessa ja musiikissa ei oikein voi sanoa mikä on huono suoritus (miten arvostella abstarktia taidetta, voiko syyttää laulajaa, jos hänen äänensä ei ole kuin Tarja Turusella), jolloin poikkeuksetta pelkän yrityksen avulla saa hyviä numeroita( 8-10 ).

      Toivottavasti ajatus tuli esille, sillä en missään nimessä kannata koululiikunnan lopettamista. Parhainta olisi jos nämä kyseiset aineet arvosteltaisiin pelkällä suoritusmerkinnällä.

      Ps. Kyllä olen itsekkin saanut kärsiä koululiikunnassa toisten huuteluista, vaikka aina olen yrittänyt parhaani ja selvästi nähnyt kuinka "eliittiurheilijat" ovat nauttineet olostaan, että he saavat pompottaa heikompiaan ilman vaikutusta kouluarvosanaan.

    • ysivitone

      Musta koululiikunnassa ei ole muuten vikaa, vaikka olenkin suht huonokuntoinen, kuin se, että porukkaa ei vaan kiinnosta liikunta. Meille annetaan vapaa sana kun kysytään mitä tehdään: Vastaus on aina säbäääääää... tulee korvista ulos tuo sähly jo vähitellen koska siinäkään kukaan osallistu peliin. Liiksantunnit vois hyvin käyttää mun puolesta vaikka runkkaamiseen sitten! Saatana kun kerranki tekis mieli liikkua niin siellä on ihmisperseet mautoinensa vinkumassa kun pitää päästä röökille

    • sajkdlfgö

      pakkoliikunta olis jees, jos siel ei vittu kiipeiltäis jollakin tangolla, tai tasapainoteltais jollain ihme kepinpäällä, tai jotain tollasta, mikä on ihan tyhjänpäivästä jollekin voimistelijoille, jotka jo osaa kaiken, tai sitten ihan ylivoimaista osalle, ja ketään ei kiinosta.

      Jos siellä oikeesti tehtäis kestävyysjuoksua esim ne tunnit, rakennettais peruskuntoa, tai olis jotai LIIKUNTAA eikä tollasta ihme erikoisii lajeja (miten joku rekkitangolla mahdollisien avustajien avulla kiipeily parantaa kuntoa? - ei mitenkää), ni sitte siitä ois hyötyä. mutku ei nii ei.

      Ja ei oo kiva sitku on vaikka menkat, ni tehä yhtään mitään. Ku sanoo opettajalle nii "joo liikunta auttaa kipuihin", joo o vitut auttaa jos pistää vatsaa, ja sehän vasta ällöttävää onki juosta ku valuu verta jalkojen välistä.

    • eshfayhgoikr

      Ei pakkoliikunnasta ole mitään hyötyä tulevaisuutta ajatellen. liikunta kuuluu valinnaisaineeksi tai vapaa ajan harrastuksiin.

    • 5+3

      Ei vittu:DDDD Mitenkä vaikeeta voi kaksi tuntia viikossa liikuntaa olla?! Meidän koulussa ainakin suurin osa nauttii ja tykkää liikasta, tietty välillä vituttaa jos on joku paska aihe liikka tunnilla, mut aatelkaas pojat ainakin positiivisesti. Saatte paljon varmemmin itellenne tyttöystäviä, jos huolehditte itsestänne! Ei tietty välttämättä mikään bodari tarvii olla, mutta varmasti pistää tytöt enemmän merkille ne henkilöt, jotka huolehtii itsestään ja kunnostaan, kuin ne jotka liikunta tunnilla vaan istuu läskillä perseellään kentän vieressä ja mättää karkkia. Mutta tietysti te saatte vaikka haistatta paskat sille opelle, ja kaikelle maailmassa, pelata sitä wowia 5 sentin Kyrpä pystyssä ja vetää mikro pitsaa ja lihoa, mutta turha on sit vanhempana itkee, kun niillä luokkalaisillanne pojilla, jotka on ottanu liikasta enemmän irti, on kauniit tyttöystävät ja hyvännäköset vartalot! Ja eipähän tuntus sit armeijassa pahemmalle ne fyysisesti rankat osuudet, kun ois jo sitä kuntoo! Ja näin loppuun vielä, että olen 14 vuotias tyttö, ja pidän liikunnasta, ja ensivuonna minulla on viikossa kaksi pakollista ja kolme valinnais tuntia liikuntaa viikossa;D

    • Jalaa

      Eli jos haluaa harrastaa liikuntaa, se kannattaa tehdä vapaa-ajalla. En harrasta mitään joukkuelajia, mutta laji ei ole kuitenkaan kevyimmästä päästä. Laji on rullaluistelu. Pisin lenkki tänä kesänä oli 41,3 km, aikaa kului muutama minuutti yli 3 tuntia. Yli 30 km:n lenkkejä tein joka viikko. Nyt huonot säät ovat pakottaneet tauolle. Reitin, matkan, nopeuden ja muuta pikku tietoa saan selville Sports Trackker ohjelmalla, ja sykettä seuraan Suunto M1:llä. Keskisyke on itselläni 135-145 välillä. Huiput ovat olleet 175-188. Aiemmin en ollut mikään liikunnan ystävä, aiemmassa viestissä taisin siitä kirjoittaakkin. Kun vain löytää sen oman lajin, jota haluaa harrastaa, ei se liikunta ole mitään pakkopullaa. Edes tämän kesän kovat helteet eivät olleet este lähteä lenkille, kun varustautuu oikein, niin pitkästäkin lenkistä selviää.

    • nuori nainen lapista

      Minun mielestäni olisi järkevää, jos kouluista annettaisiin läksyksi liikkua ( esim. nyt vaikka 10min kevyttä holkkää, pieniä punnerruksia... tosin vanhemmille oppilaille sitten pidempiä ja enemmän noita. ), tosin tuossa voisi juksata, jos ei liikkuisikaan. sitä ei voi kukaan tarkistaa, tosin itselleni tulee mieleen vaan että ottaa kuvan juoksulenkiltä, mutta sitten tulee jo monimutkaisuus.

      • jhiguifyugyugyugygyu

        Arvaa kuinka moni tekisi? Muuten olisi ihan hyvä idea...


    • Hennastii

      pakkoliikunta, tai koululiikunta yleensäkin - IHAN HIRVEÄÄ. vihaan koululiikuntaa. en ole koskaan pitänyt siitä. olen siis nyt seiskalla, ja huh, ei tekisi mieli osallistua.

      niille jotka väittävät että olisin 100 kilon possu / sohvaperuna, harrastan jalkapalloa. vapaa-ajalla liikkuminen ♥, mutta koululiikunta on perseestä.

    • 12312312

      Liikunta saa jäädä. Ruotsi pois.

    • LAALSLSDKD

      Itse kannattaisin pakkoliikunnan muuttamista valinnaiseksi joko alakoulun tai seiskaluokan jälkeen. Alakoulussa saisi tuntumaa vähän, millaista se on, viihtykö ja saisi kokeilla eri lajeja ja oppii tunteemaan vähän, mitä niissä pitää oikein tehdä, kenties löytyisi uusi harrastuskin.

      Käsityöt, kuvikset yms. muuttuu valinnaiseksi seiskan jälkeen, joten miksei liikunta? Ymmärrän sen pointin, että on tärkeää liikkua, mutta mielestäni se ei ole koulun tehtävä valvoa, miten oppilaat liikkuu.

      Tiedän monia, jotka vihaavat koululiikuntaa ryhmän, ns. urheiluvihan, kropan tai muun syyn takia. Liikuntatunneilta tuntuu tulevan usein ne pahimmat traumat koulusta, sillä siellä vasta on helppo ivata toisen vartaloa, taitoja juosta jne. Monissa ryhmissä on ongelmana jatkuva dissaus ja ne, jotka vihaavat liikuntaa, ei koululiikunta todellakaan lisää heidän intoaan - päinvastoin, se lannistaa vielä enemmän. Itselläni ei ole oikein ketään, jonka kanssa olla liikkatunneilla, mutta ryhmähenki on suht hyvä ja opettaja onneksi mukava.

      Sekin kyllä kuulostaa hyvältä, että koululiikunta olisi pakollista ,mutta sitten
      lajeja voisi olla monipuolisemmin ja olisi vapaus vähän valita, mitä tekee. Esimerkiksi haluaako pelata sählyä, jalkapalloa, olla kuntosalilla vai mitä? Tällöin monelle tulisi paljon mielekkäämmäksi koululiikunta.

      Tykkään liikkua vapaa-ajalla ja kuntoni on ihan hyvä, mutta koululiikunnasta en kamalasti tykkää. Mutta toisaalta ne tuovat lisää energiaa, kun saa vähän liikkua pelkän istumisen välissä.

    • lgwqeöl

      Jos pakkoliikunta otetaan pois, niin lasten vanhemmat alkavat valittamaan, että lapsi on ylipainoinen ja eikä harrasta mitään.

    • kebab Eläin

      liikunta on koulussa just parasta

    • Intersect

      Koulun liikunta ei oo mulle mikään ongelma, mutta se että pitäis sisäliikunnan jälkeen käydä samaan aikaan suihkussa nakuna muiden nähden... hrr. Mä vihaan koulun yhteissuihkuja - mulla on joku fobia niitä kohtaan. Mieluummin käyn sitten kotona suihkussa. Ala-asteella sain kärsiä, mutta sain sitten erityisluvan opelta niin ei tarvinnut mennä enään samaan aikaan muiden kanssa. Mun luokan tytöt kyllä ärsyyntyi sen takia, kun niiden tarvitsi mennä ja mun ei. Kauheita harakoita ne kaikki kyllä oli ja on vieläkin. Nyt ylä-asteella ei oo mitään ongelmia ollut, kukaan ei ees valittanut koko ajan jos joku ei mennyt suihkuun. Vieläkin on jotain ongelmia koulun suihkun suhteen.

      // Mulla on laiska luonne ja todennäköisesti ilman pakkoliikuntaa mulla olis muutama ylimääräinen kilo juuri nyt D: Mutta hei siis, älkää oikeesti jaksako inistä. Liikuntaa on vaan joku 2-3 tuntia viikossa, luulis että jaksaisitte ees vähän raataa. Ei oo niin vakavaa ;>

      • Oikeuden puolustaja

        Jokaiselle oppilaalle on tämän niin halutessaan järjestettävä suihkussakäynti niin, etteivät muut pääse tiirailemaan. Siihen ei tarvita mitään erityislupaa, vaan pelkkä oppilaan oma ilmoitus riittää.

        Otteita lapsen oikeuksien yleissopimuksesta: (Jokainen alle 18-vuotias on lapsi)
        (Nämä oikeudet ovat lainvoimaisia)

        Artikla 12: Lapsella on oikeus ilmaista omat mielipiteensä kaikissa itseään koskevissa asioissa ja ne ON OTETTAVA HUOMIOON lapsen iän ja kehitystason mukaisesti. Ne on myöskin toteutettava, jos kyseessä on lainmukainen oikeus.

        Artikla 16: Lapsella on OIKEUS YKSITYISYYTEEN, kotirauhaan ja kirjesalaisuuteen. Hänen kunniaansa tai mainettaan ei saa halventaa.
        (Tämä ei sisällä kaikkia yksityiskohtia)

        Tässä kuitenkin joitakin yksityiskohtia:
        OIKEUS YKSITYISYYTEEN: Jokaisella on tarvittaessa oltavaa omaa rauhaa ja yksityisyyttä erityisesti omaa kehoa koskevissa asioissa. Ketään ei voi pakottaa
        riisuuntumaan tai esiintymään vastentahtoisesti muiden läsnä ollessa.
        Jokaisella on oikeus olla halutessaan yksin, peseytyä itsenäisesti ja nukkua omassa sängyssä.

        Alastomuus siis kuuluu myös yksityisyyden suojan piiriin, joten ketään EI SAA PAKOTTAA riisuuntumaan alasti muiden oppilaiden ja/tai liikunnanopettajan nähden edes koulujen puku- ja suihkuhuoneissa.

        Jos siis suihkussa käyminen ei ole mahdollista ilman, että joutuu riisuuntumaan alasti muiden läsnä ollessa, siihen ei voida velvoittaa ketään, vaan jokaisella on täysi oikeus itse päättää siitä.

        Tällöin pitää riittää sellainen kevyempi puhdistautuminen, jossa ei tarvitse olla alastomana toisten nähden, vaikka liikuntatunti ei olisikaan koulupäivän viimeinen.

        Mikään voimassa oleva lakipykälä ei oikeuta kouluja/liikunnanopettajia vaatimaan oppilaita riisuuntumaan alasti toisten oppilaiden ja/tai opettajan nähden, vaikka sukupuoli olisikin sama. Poikkeuksen tekee vain pakkokeinolaissa määritetyt eritystilanteet, kuten esim. huumekätkentäepäily. Silloinkin vain määrätyn viranomaisen tai lääkärin toimesta.

        Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, liikunnanopetuksen tavoitteissa mainitaan VAIN, että oppilas huolehtii puhtaudestaan, mikä on ihan OK. Siitä, että sen pitäisi tapahtua PAKOLLA suojaamattomissa yhteissuihkuissa alastomana muiden oppilaiden kanssa, ei mainita mitään. Eikä pidäkään mainita, jos oppilaiden yksityisyyttä kunnioitetaan.

        Tästä huolimatta jotkut koulut/liikunnanopettajat yrittävät pakottaa oppilaat tällaisiin suihkuihin, koska he eivät ymmärrä tai piittaa, miten ahdistavaa, nöyryyttävää ja kunniaa loukkaavaa yhteisalastomuus voi olla joillekin oppilaille. Oppilailla on tällöin täysi oikeus kieltäytyä!


    • poke man

      meitsi veti liikunnasta ysin ja matikasta kuutosen..

      niin mikä vittu siinä liikunnassa mättää?

      mielummin paskannan ämpäriin ku opiskelen jtai hikistä matikkaa!!

    • ^^

      Mä tykkään pannukakuista.

    • ehe ehe

      Jotain sukua väkisin makaamiselle?

    • Nyyh!!

      Vihaan sitä niin hemmetisti... -.- meillä on sitä tänäänkin. Eiiiiiiiiii!
      Vihaan cooperia. Vihaan pesistä. Vihaan jalkapalloa. Vihaan polttopalloa. Vihaan jaffapalloa. Vihaan SUIHKUA. Ja ylipäätänsä LIIKUNTAAAAAA. mur...

    • ....

      No voi ***.. Sanon minä. 2h viikossa on tosi pieni määrä. 2h päivässä on se määrä mitä ihmisen pitäisi harrastaa viikossa. Ja sitte voi teitä saatanan neitejä jotka ei halua hikoilla. ''SIIS IIK, HAISEN, NYT KUKAA EI HALUU TULLA MUN LÄHELLE''. Älkää valittako,

      Ite otin pakkoliikunnan lisäksi 2 valinnaista liikuntaa, koska kotona ei ole mahdollisuutta liikkua.

    • moivaaaaaan

      Oho, yllättäviä mielipiteitä : o Musta koululiikunta on just parasta ! Just joku jalkapallo, jääkiekko, pesis tai sähly

    • Krutch

      totta että 2h ei ehkä kauasti kuntoa kohota MUTTA EIPÄHÄN KUNTO ROPISE NIIN KOVAA VAUHTIA ALASPÄIN. koulun velvollisuus ei ole tehdä teistä mitään huippukuntoisia ammatiurheilijoita, mutta koulu voi tarjota teille aloitteen uuteen harrastukseen tai ihan oma toimiseen liikuntaan kuten esim lenkkeilyyn.
      jos et ole liikunnallista tyyppiä se on oma syysi ja tulet varmasti katumaan sitä myöhemmin, koulu yritti parhaansa.
      liikunta edistää verenkiertoa, aineenvaihduntaa. liikunta myös laskee verenpainetta ja vahvistaa luustoa (kuten estäen osteoporoosia).
      Jos et pidä jostakin lajista, ei sitä ole pakko tehdä täysillä. ehkä opettaja laskee numeroasi mutta se ei kaiketi haittaa jos saat huonon numeron liikunnasta jos muista "ei lukuaineista" olet saanut hyvän arvosanan.
      itselläni ei ole kokemusta tulla valituksi viimeisenä joukkueeseen mutta tiedän että se tuskin tuntuu hyvältä kun aina valitaan vikana. siksi kannattaisi esim sanoa liikunnan opettajalle että joukkueet valitaan randomisti. esim. 1,2,1,2 tyyliin kun kaikki on rivissä.

    • wqioejqiwojeij

      On niin samaa mieltä sun kanssas, tänääki lintsaan vaan sen takia koska en haluu liikkatunnille. Muille tunneille olisin iha mielelläni menny.

    • IHateCooper

      Nooo... on inhottavaa kun on menkat ja ois uintia, niin sit pitää kaikille selitellä miks ei tuu uimaan... -.- ja se on hirveää kun 20 ihmistä pitää ahtaa samaan suihkuun niin et kaikki saa traumoja... sit vihaan kaikenlaisia testejä, cooperit, lihaskuntotestit.... yhhh ei kiitos... Muu liikunta on ok, vaik mulla onkin huono kunto. Nooo kunto se on huonoki kunto. xP

    • please

      Täs tulee ihan saatanan hyvät perusteet sille, miks liikka on perseestä:
      1. Samaa paskaa joka vuosi.
      2. Muut vetää hedarit, jos joku ei osaa jotaa tai tekee jotaa väärin. Ja opettajahan ei sen jälkeiseen ilkkumiseen puutu millään tavalla.
      3. En ymmärrä, miks joku ottaa helvetin kovat paineet siitä, et pitää juosta jonkun pallon perässä ja saada se johonkii maalii. Eihän se voitto oo tärkeintä.
      4. Itse en pidä liikunnasta enkä ymmärrä siitä vittuakaan. Sitä paitsi se on ihan jokasen oma asia, aikooko tulevaisuudessa sitä edes harrastaa.
      PAKKOLIIKUNNAT POIS!!! LAITTAKAA VITTU VALINNAISAINEEKS SEKIN!!!!

    • hjgb gyy

      Helvetin ällöttävää porukkaa nämä jotka jo yläasteelta alkaen selittävät pukukopissa liikkatunnin jälkeen jotain paskaa tyyliin "oivoi ku jäi suihkukamat kotii taas onpa huono muisti heh heh" tai sitten vaa jättävät menemättä. Sama meininki jatkuu näillä viel lukiossa.

    • 12v

      http://naurunappula.com/542623/urheilu.png?group_id=23807

      (HUOM. Sarjakuva sisältää meemejä!)


      Tossa se totuus onki koululiikunnasta. Itse olen se luokan huonokuntoisin, joka valitaan aina viimeisenä, jopa tytötkin valitaan ennen minua. Siis koululiikunassa ei saisi olla joukkuelajeja, koska, aina huonointa syytetään, huonoimmat laitetaan aina ensimmäisenä vaihtoon, heille ei koskaan syötetä, mutta joudut aina syöttämään kaikille. Ja jos menetät vielä sen kiekon/pallon etc. niin siitähän se suurin haukkuminen ja huuto alkaa. Yksittäislajit voittoon!

    • Päättäjät töihin

      En pidä koululiikunnasta, mutta pidän sitä tärkeänä. Opettajat eivät osaa kunnolla ottaa huomiota eri tasoisia liikkujia, mikä on aika perseestä, kun jotkut osaa, toiset ei, niin opettajat eivät näytä tekniikkaa kuin lyhyesti ja heti pelaamaan. Ryhmähenki liikunnassa huono, epäonnistujille nauretaan, ei kannustusta.

      En ymmärrä, miksei koululiikuntaa ole yläasteella tyyliin kolme jaksoa per vuosi? Jotenkin turhaa tuo ympärivuotisuus, kun lajitkaan eivät ole kauhean monipuolisia kun on niin paljon liikuntaa vuodessa.

    • jajsasa

      Meillä liikuntatunnin ohjelmaa manipuloi nämä "urheilijat". Meillä suurin osa näistä urheilijoista harrastaa jalkapalloa, joten myös liikuntatunnit pyörii pääasiassa jalkapallon ympärillä. En sinällään vastustaa koululiikuntaa, mutta siellä olevat ihmiset "kannustavilla" kommenteillaan ovat tehneet siitä helvettiä.

      Koululiikunta ei ole enää niin mielekästä mitä se oli muutama vuosi sitten. Kun me pelataan liikkatunneilla jalkapalloa, niin nämä urheilijat eivät hyväksy sitä, että kaikki eivät välttämättä osaa jalkapalloa yhtä hyvin kuin he, ja että kaikki tekevät jossakin asiassa virheitä.

      Jos teet virheen niin seurauksena on "kannustavia" kommentteja ja pätemistä. Jos nämä urheilijat tekevät virheitä niin asia kuitataa selityksellä että "ei ollu mun syy, se oli toi TAI tuuli liian kovaa.... Vaikka pelattais futista sisällä.

      Ollaan esitetty liikkamaikalle toivomuksia, että voitais mennä kuntosalille, koska meidän koululla semmoinen mahdollisuus on olemassa. Tähän päivään mennessä ei olla menty kertaakaan, vaikka periaatteessa se olis mahdollista niin koulun kuin opettajankin puolesta. '

      Tietenkin opettajissa on eroja, ja meilläkin opettajassa ei ole vikaa vaan porukassa jonka kanssa siellä joutuu liikkumaan

    • koulumies!!!

      mitäs vikaa siin on? paras aine koulussa!! herätkää ihmiset!

      • just juu...

        Ehkä sitte ku al-Qaida iskee Kuopioon...


      • Tylsää on

        No siinä on just se et liikuntatunnit menee himo jalkapallolijoiden ja airobic kavereiden mukaan.


    • 12+7

      Liikuntaa ehdottomasti lisää kouluihin. Mukavaa ja hyödyllistä, kunhan touhu ei tosiaan ole sitä, että muutama himourheilija vie joka lajissa.

    • asdasda45

      Hyvä vaan et te vitun jonnet saatte vähän liikuntaa.

    • kokoaja

      koululiikunta on p:stä. jos ei haluu liikkuu nii ei VTTU tarttee!!

    • Koululiikunta on ihan ok, mutta tykkäisin siitä enemmän, jos olisi TASORYHMÄT. Vaikka numerot 1-4 ja ykköset ois parhaita. Parhaat voisivat harrastaa liikuntaa keskenään, samoin huonoimmat. Näin ei tulisi kenellekään paineita ja parhaat voisivat keskittyä täysillä liikuntaan eikä liikunnanopettajan kaikki energiat menisi huonoimpien neuvomiseen.

    • Näinhän se on

      Liikunnassa ei ole mitään vikaa, hyötyähän siitä vain on, mutta se, että liikuntatunneilla on ne opettajan "suosikit", urheilijatyttöset/poikaset, jotka saavat päättää aina mitä tällä kertaa tehdään, on täysin kohtuutonta.

      Kokemuksesta voin sanoa, että vaikeapa oli saada hyvää numeroa liikunnasta (vaikka olisinkin halunnut) kun ei sellaiseen saanut mahdollisuutta. Jos jotakin innostuikin tunneilla tekemään, siitä tuli sanomista, ja jos taas ei tehnyt (syystä tai toisesta), tuli sanomista siitäkin. Joten mitäpä olisi pitänyt tehdä?

      Sitten tämä "tyttöjen ja poikien lajit". Pyh pah sellaiselle, ASENTEESTA se vaan on kiinni (ja liikuntaporukasta, tietenkin). Itse olen tyttö, eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että otetaan vaikka vähän rajumminkin, mutta siihen tarvitaankin sitten hyvä porukka, ettei mene aivan tappeluksi.

      Yläasteen aikoina liikunta oli yhtä helvettiä, se on myönnettävä. Johtui suurimmin siitä, että oli tyttöjen ja poikien liikunta erikseen, sillä tyttöjen kanssa en vain tullut toimeen.
      Nykyisin amiksen puolella ei ole mitään tyttöjen ja poikien liikuntaryhmiä tai -lajeja, vaan kaikki yhdessä porukassa mennään samoissa lajeissa. Ja liikunnasta tuli ensimmäistä kertaa yksi niistä aineista, joita ihan innolla odottaa.
      Eikä muuten ole "tyttöjen" lajit kyseessä, ja kaikki tykkää. Joten asennetta mukaan, ihmiset. Aikuistukaa.

    • 13v. tyttö

      On se kyllä, täysin turhaa mun mielestä. Ei ihme, että anorektikoita on tällä aikakaudella eniten, ku vaan niitä laihoja ja 'osaavia' vaan kehutaan, itte ei koskaan kuule kehua, ei yhtään. Sen pitäs olla vapaaehtosta. MÄ VIHAAN KOULULIIKKAA (mitä HYÖTYÄ on siitä, että osaa pelata pesistä, jalkkista tai lentopalloa, tai että osaa telinevoikan alkeet? EI MTN, eikä se ainakaa oo sivistävää)

    • error1

      Vapaatoiminen liikunta pienessä ryhmässä, jossa on hyvä henki ja motivaatiota on paras.

      Komentoliikunta isossa joukossa, joka on täynnä uhmaikäisiä piipittäjiä ja hapannaamoja on perseestä.

    • kouluLiikuntaOnPaskaa

      Itseäni vituttaa eniten liikunnan numero ihan turhaa paskaa ja sitten kun se joku jonne saa 10 liikasta niin kyllähän sillä on kiva ylpeillä vituttaa vaan omalla liikunnan opettajallani on vielä niitä suosikki oppilaita joille aina 10 yleensä he kaikki olivat kusipäitä ainakin numeroiden suhteen aina pilkkaamassa huonompaa vaikka joku jääkiekko ei yhtään mun laji :D Futis kyllä menee olen varmaan jopa luokka paras futiksessa ainakin parhaan 3 joukossa helposti

    • pöndet

      Nuihin ''nykynuoriso on lihavaa ja laiskaa'' -ulisijoille niin he voi syyttää näiden vanhempia koska hyvin moni niistä asuu maaseudulla.
      Harrastuksia ei ole, kouluun mennään taksilla, kaverit kaukana, taksilla tai bussilla kouluun sekä ylipäätänsä tyhmennytään kahdella vuodella.
      Tiedän että siellä on metsää ja peltoa jossa voi leikkiä mutta ei siellä ole mitään. Pellolla on huono maa juoksuun, metsässä on pimeää ja loukkaantumisen vaara on suuri. Talvella lunta on aivan liikaa hiihtämiseen sekä on liian pimeää jolloin on helpompaa jäädä sisään pelaamaan pleikkaria.
      Tämän maaseutu-kaupunki eron huomaa jo heti siitä että esim. liikkatunnilla maaseudun kakarat ottaa koko homman leikkinä sekä ei varustaudu kunnolla siinä missä kaupunkilaiset ottaa tosissaan sekä ottaa varustautumisen tosissaan.

    • Vitunpaskaa

      pakkoliikunta on aivan vitun paskaa

      Selittäisin tarkemmin mutta tää vitun netti lagii

    • Anonyymi

      ensinnäki vois olla kivaa mutku pitää mennä jonnekki vitu urheilutalol sateessa joku vitu 6 kilsaa ni onpa ihanaa, en sit tiiä ku noista tunneista pitäs jäädä kiva fiilis ni ittelle jää kyl aina iha paskan maku suuhu

    • Anonyymi

      Olen todellakin pakko liikunnan kannalla. Nykyään istutaan enemmän ja liikutaan vähemmän. Yleiskunto kun on surkeampaa, kuin koskaan ja yhä huonompaan suuntaan menossa. Nykyään on huonoa ryhtiä ja ylipainoa monta kertaa enemmän,vkuin esim. 10 vuotta sitten. Jos koulussa ei liikuttaisi ei oppisi nuoriso ikinä kuntoilemssn ja venyttelemään ja liikunnasta tulee edes jotenkuten elämän tapa. Hyvin tärkeä osa opetus suunnitelmaan on liikunta. Koulu liikuntakin on nykyään niin höttöä että varmasti jokainen pärjää ja pääsee mukaan. Koulu liikunta on valitettavasti vähän sellainen, että kun joskus koulu liikunnasta jää huonoja muistoja jää huono kuva liikunnasta ylipäänsä. Jokaiselle on varmasti joku laji oli se sitten kävely,skeittaus,jalkapallo,uinti,sali tai joku ihan muu. Antakaa liikunnalke mahdollisuus. Edes jotain arkiliikuntaa. Kaikki löytää urheilusta positiivisiakin puolia. Voi motivoida parempi fiilis liikunnan jälkeen, parempi kunto tai ystävien tapaaminen. Mutta yrittäjää ees siellä liinassa jos ette oo vaan jotain laiskoja pöpejä kiitos :)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe