karenssi kysymys

jos saa 5kk työssäolovelvotteen omasta syystä niin onko työkkärillä velvollisuus tarjota työttömälle heti jotain toimintaa että saa taas työmarkkinatukea?voiko tehdä niin että olis vaikka kuntouttavassa työtoiminnassa muutaman kuukauden ja lopettas sen pariksi kuukaudeksi ja sen jälkeen menis taas työkkäriin vaatimaan kuntouttavaa työtoimintaa eli olis lyhyempiä aikoja työtoi9minnassa kuin mitä työkkärit haluis kyllästyiskö työkkäri ja lopettas toiminnan tarjoamisen ja ajattelis että antaa tuon nyt olla sitten ikuisesti karenssissa kun ei sitä 5kk pakkoa halua täyttää

2

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kommentti.

      Työkkärillä ei ole sinänsä mitään velvollisuutta tarjota mitään toimintaa, että saisit tuon työssäoloehdon pois.

      ...voiko tehdä niin että olis vaikka kuntouttavassa työtoiminnassa muutaman kuukauden ja lopettas sen pariksi kuukaudeksi...

      Et voi itse päättää, koska sen kuntouttavan lopetat, vaan työkkäri sen pituuden määrää.

      ...menis taas työkkäriin vaatimaan kuntouttavaa työtoimintaa eli olis lyhyempiä aikoja työtoi9minnassa kuin mitä työkkärit haluis...

      Katso edellinen kohta.

      Noin yleisesti sanoisin, että noilla vetkutteluilla olet kyllä hyvin nopeasti "ikuisessa" työssäoloehdossa kiinni.

    • *************

      ''jos saa 5kk työssäolovelvotteen omasta syystä niin onko työkkärillä velvollisuus tarjota työttömälle heti jotain toimintaa että saa taas työmarkkinatukea?''
      ---
      Velvollisuus ei ole. Tosin työministeriö on aikanaan antanut ohjeen, että tarjottaisiin, mutta se riippuu työkkäristä, mitä tekevät.
      ----
      ''voiko tehdä niin että olis vaikka kuntouttavassa työtoiminnassa muutaman kuukauden ja lopettas sen pariksi kuukaudeksi ja sen jälkeen menis taas työkkäriin vaatimaan kuntouttavaa työtoimintaa eli olis lyhyempiä aikoja työtoi9minnassa kuin mitä työkkärit haluis''
      ----
      Työtön ei voi vaatia mitään. Jos olet 25-v täyttänyt, niin kuntouttava työtoiminta on sinulle vapaaehtoista ja voit lopettaa sen ilman rangaistuksia. Se ei kuitenkaan poista saatua rangaistustyössäoloehtoa, mutta lyhentää sitä kahdella kuukaudella. Jos taas olet alle 25-v, niin tilanne on kinkkisempi, koska työttömyysturvalain mukaan kuntouttavan keskeyttämisestä seuraa alle 25-v:lle muu rangaistus kuin tuo 5 kk;n juttu. En tiedä, miten ratkaisisivat. Luultavasti lopputulos olisi sama kuin 25-v täyttäneelläkin.
      ----
      Sen sijaan kuntouttavaan uudelleen pääseminen olisi ihan työkkäristä kiinni. Voisi olla, että eivät päästäisi. Tai sitten päästäisivät, olisithan joka tapauksessa ilmaistyövoimaa työnantajalle.
      ----
      Tuossa saattaisi käydä myös niin, että katsoisivat, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe