Luulette kiusaamisen olevan ihmisten kannalta epänormaalia ja sinä olet täysin viaton koko tapaukseen? Vieläkö mamma hellii ja toistelee miten "normaali" tai "erikoinen" sinä olet, kun taas kiusaajasi on poikkeus ihmisluonteessa?
Kiusaaminen kuuluu ihmisluonteeseen. Se vain ilmenee selvästi lapsilla ja teineillä. Valta kiehtoo ihmistä ja kiusaamisella saadaan sitä, tai ainakin sinne päin. Pitkään aikaan kiusattu on alistuvainen, jonka maailmankuva on vääristetty kukkahattutätien (äiti, isä, opettaja, jne) toimesta. Opettajia ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun putkiaivo-teinin sosiaallisuus-ongelmista - heidän työnsä on opettaa.
Kerron lyhyen mielipiteeni teineille/nuoreille, jotka eivät osaa omaksua puolueettomaa ajattelua itsestään.
Ja mitä ihmeen "henkisiä arpia"? Sitä tulee juuri niille kapeannäköisille ihmisille, jotka eivät ymmärrä millään tavalla sanontaa "ei haukku haavaa tee". Fyysinen arpi on toinen asia.
Nyky-teinien käsitykset ja ajattelutavat ovat äärimmäisen älyttömiä. Tällä tarkoitan niin sanottuja "normaali"-teinejä ja siihen pyrkiviä, mutta tämä asia ei kuulu tänne.
Missä satumaailmassa oikein elätte?
34
964
Vastaukset
- dssddsd
"jotka eivät ymmärrä sanontaa "ei haukku haavaa tee" "
Tiesitkös, että jotkut ihmiset ovat vain herkempiä kuin toiset, vai oletko elänyt niin tynnyrissä, että luulet kaikkien olevan samanlaisia?
Sinulla jos kellä maailmankuva on vääristynyt. Sinunko mielestäsi kiusaaminen on oikeutettua? Hah mikä pelle.- Rolle__
Oikeutettua tai ei, mutta luonnollista se on, eikä se häviä mihinkään...
Itse olet pelle. - NoobMaster
Rolle__ kirjoitti:
Oikeutettua tai ei, mutta luonnollista se on, eikä se häviä mihinkään...
Itse olet pelle.Taidat olla ite vanha kiusaaja ja nyt koitat parantaa sun omatuntoo tääl. Sun on nyt vaan vittu pakko myöntää, että ne jotka kiusaa toisia on hiukan häiriintyneitä, useim semmosen on esim. huonosta perheestä, ja haluu sen takii että muillakaan ei mee hyvin kun oma elämä on täyttä paskaa. On totta että KAIKKI ihmiset vihaa joitakin ihmisiä, mutta ne jotka näyttää sen kiusaamalla...on vitun tyhmii.
Oot todellakin pelle :P
- sdsdsdds
Ja joillekkin haukku tekee haavan, se riippuu ihan ihmisestä. Ja tuoko että ihmisen luonteeseen kuuluu vallantavoittelu, tekee kiusaamisesta oikeutetun? On totta, että kiusattuilla pitäisi olla sen verran omanarvontuntoa että uskaltaa käydä kiusaajiansa vastaan, kuten vaikkapa minulla, mutta ei tuo tee kiusaamisesta oikeutettua. Minne katosi toisten kunnioitus tästä suomen maanpläntistä?
- dssddssd
Sori jos ymmärsin viestisi väärin, mutta itseäni ärsyttävät ihmiset joilla ei ole minkäänlaisia arvoja...
- hmmhm
dssddssd kirjoitti:
Sori jos ymmärsin viestisi väärin, mutta itseäni ärsyttävät ihmiset joilla ei ole minkäänlaisia arvoja...
Oon samaa mieltä! Ja vaikka kiusaaminen olisi kuinka ihmisen luonnetta en voi ymmärtää miten voi ajatella että se on silloin oikein! Kapeakatseisuus on mielestäni juuri päinvastainen asia joka on siitä ettei pysty näkemään miltä toisesta mahtaa tuntua vaan ajattelee miten hyvältä tuntuu tämä valta. Kapeakatseiset ihmiset eivät voi nähdä että on erilaisiakin ihmisiä. Ja jos ei henkiseen puoleen voi jäädä jälkiä niin se on palturia. Kuka tekisi itsemurhan sen takia että käsi murtui tai polveen tuli haava?
- Vittuuntunut
MINULLE HENKINEN ARPI ON PHEMPI KUIN FYYSINEN! Mistähän voisit tietää kaikki kiusattujen hermot??? tiedätkö henkinen arpi tekee ajan mittaa myös fyysistä. Ei ole totta mikä urpo tulee latelemaan tänne ns viisauksia! Ärsyttää tuollainen paska.
- Samu-sirkka
Ihmisillä, joilla on näitä niin sanottuja "henkisiä haavoja" ovat valitettavasti henkisesti heikkoja. Tarkoitan niitä "ikuisia" tai melkein pysyviä haavoja.
Ei väliä kuinka paha sinun "henkinen haava" on - SINÄ voit vaikuttaa siihen. Sinut raiskataan, hakataan jne muuta julmaa. Väliaikainen shokki siitä on minun osalta hyväksyttävää, mutta jos henkilö jää pillittämään sitä niin se alkaa olla naurettavaa.
Elämä jatkuu... ja jos jää menneitä pillittämään, niin henkilö on myös kiusaajan lisäksi itse pilannnut elämäänsä enemmän. Jos alkaa satuttamaan itseään, niin sen jo moni ihminen osaa tulkita ongelmaksi.
Voin sanoa, että löytyy kokemusta olla kiusaajana, että kiusattu (tässä järjestyksessä). Syytän kiusaajan lisäksi (vaikka se kuuluu ihmisen luonteeseen, niin ei se sitä merkitse, että en voi syyttää häntä) itseäni ja en ole nostanut siitä suurempaa haloota. Se on nyt minun osaltani mennyt ohi.
Henkinen haava = Ihmisten kuvitelmaa, jolla pyritään saamaan sääliä ja huomiota. Kuuluu luonteeseen tämäkin.
Te nuoret voisitte oikeastaan pysähtyä hetkeksi ja ajatella, eikä vain reagoida. Samu-sirkka kirjoitti:
Ihmisillä, joilla on näitä niin sanottuja "henkisiä haavoja" ovat valitettavasti henkisesti heikkoja. Tarkoitan niitä "ikuisia" tai melkein pysyviä haavoja.
Ei väliä kuinka paha sinun "henkinen haava" on - SINÄ voit vaikuttaa siihen. Sinut raiskataan, hakataan jne muuta julmaa. Väliaikainen shokki siitä on minun osalta hyväksyttävää, mutta jos henkilö jää pillittämään sitä niin se alkaa olla naurettavaa.
Elämä jatkuu... ja jos jää menneitä pillittämään, niin henkilö on myös kiusaajan lisäksi itse pilannnut elämäänsä enemmän. Jos alkaa satuttamaan itseään, niin sen jo moni ihminen osaa tulkita ongelmaksi.
Voin sanoa, että löytyy kokemusta olla kiusaajana, että kiusattu (tässä järjestyksessä). Syytän kiusaajan lisäksi (vaikka se kuuluu ihmisen luonteeseen, niin ei se sitä merkitse, että en voi syyttää häntä) itseäni ja en ole nostanut siitä suurempaa haloota. Se on nyt minun osaltani mennyt ohi.
Henkinen haava = Ihmisten kuvitelmaa, jolla pyritään saamaan sääliä ja huomiota. Kuuluu luonteeseen tämäkin.
Te nuoret voisitte oikeastaan pysähtyä hetkeksi ja ajatella, eikä vain reagoida.Ihmisiä ei tule kasvattaa tunnevammaisuuteen niinkuin sinun tekstisi osoittaa tunnevammaisuuden/tunnekylmyyden merkkejä.
- jffefjejfifijejfjeio
Samu-sirkka kirjoitti:
Te nuoret voisitte oikeastaan pysähtyä hetkeksi ja ajatella, eikä vain reagoida.Kiusaaminen on luonnollinen osa ihmisiä, olemmehan vallanhimoisia olentoja :D
En kyllä siltikään ala muuttamaan itseäni jos joku ei tykkää.
Jos tyyppi alkaa vittuilemaan, niin vittuile takaisin.
Kiusaajat pitävät yleensä turpansa kiinni puolustamalla itseään.
En ole kiusattu, vaikka kuulunkin vähemmistöön, koska osaan puolustaa itseäni.
Enkä ota nokkiini jos joku haukkuu vaikka ulkonäköä.
Se on hänen mielipiteensä, joka ei tottapuhuen kiinnosta minua. - voi olla totta
Samu-sirkka kirjoitti:
Te nuoret voisitte oikeastaan pysähtyä hetkeksi ja ajatella, eikä vain reagoida.Kiusaaminen on ehkä luonnollinen osa ihmistä, mutta miksi sitten vain murto-osa kiusaa muita esim. koulussa, työpaikalla?
Ja teksteistäsi saa käsityksen että et ole (vaikka toisin väität) ollut ainakaan vakavasti kiusattu, koska et ymmärrä miten henkinen väkivalta tuntuu paljon paljon pahemmalta kuin fyysinen. Ja miten tyttöjen tapa kiusata, eli karttelu, selän takana puhuminen, juorujen levittely, porukassa sinulle naureskeleminen, mulkoilu ynnä muu tuntuu todennäköisesti suuresta osasta oppilaita pahemmalta kuin se että rinnakkaisluokan erkki löisi sinulle mustan silmän. Tosiaan jotain edellistä lainaten tekisitkö itsemurhan jos sääresi murtuisi, tai polveen tulisi naarmu?
Ja jos et ole vielä huomannut, kannattaa katsella ympärillään pyöriviä ihmisiä muillakin kuin silmillään, ja saattaa tajuta että jokaisen luonne on erilainen. Kaikki eivät ole rohkeita, herkkiä, aggressiivisia jne. Osaa henkinen kiusaaminen satuttaa toisia enemmän. Eikä ''henkinen haava'' todellakaan ole mitään kuviteltua.
Tekstisi perusteella väittäisin sinua melko pahanlaiseksi narsistiksi
- riccadonna
tuo että "ei haukku haavaa tee".
Ei yksi haukku mitään haittaa.
Kiusaamisessa sen sijaan on kysymys loputtomasta haukkumisesta.
Pisara vettä ei juuri kivessä tunnu mutta pisara pisaran jälkeen sulattaa myös graniitin Valtaahan voi saada miten vain. Hyväksyisitkö tappamisenkin samalla logiikalla? Tappaminen kuuluu ihmisluonteeseen, tapetaan jo eläimiä ruuaksi, joten voidaan saman tien tappaa pari heikkoa ihmistä? Hyvin kärjistetty esimerkki, tiedän.
"ja sinä olet täysin viaton koko tapaukseen?"
Joskus kiusattu VOI olla täysin viaton. Hänet vaan sattuttiin valitsemaan koska pukeutui ehkä vähän hassusti. Tai tulee köyhemmistä oloista. Tai on "outo". Tai kehitysvammainen. jne. Syitähän on useita.
Oletko itse kiusannut, tai ollut kiusattu? En tiedä, kuinka hyvin olisit selvinnyt kiusattuna, ehkä hyvin, olisit nauranut kiusaajillesi, ja sinua ei enää olisi kiusattu. Mutta koska ihmiset ovat erilaisia, kaikki eivät pärjää. Yksi haukku, ei tee haavaa, mutta jos joka päivä, muutama kymmenen ihmistä haukkuisi sinua, eikö se jo satuttaisi?
"Ja mitä ihmeen "henkisiä arpia"?"
Oletko kokenut koskaan henkistä tuskaa: mm surua? Onko koskaan tapahtunut mitään järkyttävää? Ihminen on laumaeläin (poikkeuksia on) ja hakee hyväksyntää. Kun kiusataan, kiusattu ei saa hyväksyntää, ja se on hyvin masentavaa. Nimin. Kokemuksen syvä rintaääni.
Minulle on tullut näitä "henkisiä arpia". Ja ymmärrän kyllä, ettei haukku haavaa tee, kiitos ystävieni, olen vahvistunut ja voin nauraa osalle haukkumasanoista. Saatan ajatella mielessäni "jopas piristi päivää." Mutta näin ei ole ollut aina. Minua kiusatiin ala-asteella, kahteen otteeseen ja se oli jatkuvaa. Yläasteellakin kiusattiin, kahteen otteeseen, eri henkilöiden taholta. Enkä ollut koskaan, en koskaan, tehnyt mitään, mikä oikeuttaisi kiusaamiseen. Yksi kiusaajista oli kateellinen, ymmärrän sen nyt, ja nauroin osalle hänenkin sanoistaan. Mutta joistakin on jäänyt arpia. Ne kyllä voivat kulua onneksi pois hyvän seuran ansiosta.
Kuinka vanha muuten olet?- iMachine
Joo haista vittu, jos hetken miettisit tajuaisit itsekkin.
- 193cm/115kg
Tarkastetaampa toi sun mielipitees meijän saunan takana
- ihan hullua
Tyyppi kirjoittaa:
Luuletko olevasi viaton siihen, että sua kiusataan?
ja:
Kiusaaminen on ihmisten luontainen tarve
Päätä jo, kumpaa mieltä olet. On kiusatun vika vai ei ole?
Hitsi mikä sekopää :D- sddssdds
No tää on tätä nykyaikaa, kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa... Toivon todella että tuo on provo, koska jos ei ole, säälin häntä.
- Samu-sirkka
Et voi hyväksyä enempää niitä?
Monilla on kiusaamisen luonne, mutta etkö keksi toista syytä miksi hän valitsee juuri tietyn kiusattavan? Samu-sirkka kirjoitti:
Monilla on kiusaamisen luonne, mutta etkö keksi toista syytä miksi hän valitsee juuri tietyn kiusattavan?Se oli ainakin minun tapauksessani. Kävi ilmi erään kiusaajan tavasta kiusata. Onko siinäkin tapauksessa syy kiusatun jos joku kateudesta kiusaa?
- mieleen, että
Samu-sirkka kirjoitti:
Monilla on kiusaamisen luonne, mutta etkö keksi toista syytä miksi hän valitsee juuri tietyn kiusattavan?se voi olla myös sattumaa, ketä kiusataan? Ihmisillä on eri ihmiset joista ärsyyntyä. Kaikki kiusaajat eivät ärsyynny samasta henkilöstä.
Niin, et vieläkään vastannut siihen kysymykseen. Onko se kiusatun vika vai ei? Jos kyse on aivan luonnollisesta asiasta (sinun mukaasi siis), niin mitään moraaliväitteitä ei voida pistää.
- ins_verderben
joka sekin on ihan normaalia reagointia paskaan tilanteeseen. Ehkä sun henkes menee siinä samassa, mutta hei, kuolemahan on osa normaalia elämää, eikö?
- 12v tyttönen
okeii...kiusaaminen on kyl väärin..mut..MITEN SITTEN NUORET OTTAVAT PAIKKANSA TÄSSÄ VALTA TAISTELUSSA!?!?
- H*lv*t*n
12v tyttönen kirjoitti:
okeii...kiusaaminen on kyl väärin..mut..MITEN SITTEN NUORET OTTAVAT PAIKKANSA TÄSSÄ VALTA TAISTELUSSA!?!?
valtataistelu??
- dsdsdsdssd
H*lv*t*n kirjoitti:
valtataistelu??
"okeii...kiusaaminen on kyl väärin..mut..MITEN SITTEN NUORET OTTAVAT PAIKKANSA TÄSSÄ VALTA TAISTELUSSA!?!?"
Mikä vitun valtataistelu? Ehkä kannattaisi sinun tyttö 12v miettiä ensin mitä kirjoitat. - jos sanoutuisi
12v tyttönen kirjoitti:
kokonaan irti näistä "valtataisteluista" ja hallitsisi vain omaa elämäänsä? Ei kannata niellä toisten typeriä maailmankatsomuksia pureksimatta, vaikka kyseessä olisi miten laaja enemmistö, jolle ajatteleminen ei ole kova sana. Kannattaa pyrkiä hankkimaan itselleen todellista elämänviisautta. Onko paikkakunnallanne seurakuntanuorten toimintaa?
- äälä
Juttusi on pelkkää totuuden peittelyä
Tiesitkös että kiusaaminen on väärin, eikä suinkaan oikeutettua. Se että ollaan ihmisiä, ei oikeuta kiusaamaan, mutta sinun mielestäsi se on aivan sama !!!!!- kkkl
Siis mielestäsi on avan yhdentekevää kiusataanko vai ei, mutta pääasia on mielestäsi että sinua ei.
On se niin luonnollista eli sallittua se kiusaaminen, mutta jos sinua kiusattaisiin kunnolla, et sitä voikaan hyväksyä. Elikkäs olet varsinainen pelle joka hyväksyy kiusaamisen luonnollisuuden nimissä.
- miten kukkahattutädit
vääristävät mailmankuvaa?
- sammy-boyyyy
kyllä tuossa on minun mielestäni vähän asiaakin, se nimittäin että vallanhalu kuuluu ihmisen, ja samalla tavalla kaikkien muidenkin eläinten, luonteeseen ja valtaa saa kiusaamalla, tai ainakin vallan tuntua, MUTTA en silti väitä että tämän perusteella kiusaaminen olisi oikeutettua, sillä emmehän salli juuri sitä tappamistakaan, niinkuin joku jo sanoin täällä.
Alunperin kysyin tätä itse aloittajalta, mutten usko että saan häneltä vastausta joten jos joku samanmielinen vastaisi:
Jos kiusattua kiusataan sen takia, että kiusaaja on kateellinen kiusatulle, onko sekin kiusatun vika?- Hyhhyh
Tämän keskustelun aloittaja on tyypillinen ahdasmielinen, itsekäs juntti suomalainen. Kyllä hävettää olla suomalainen!
- tuohon...
... kyllä se varmaan joidenkin luonteeseen kuuluu mutta hiukan metsään menee väite että "kuuluu ihmisluonteeseen".
tosin siis, kyllähän kaikki voi kiusata jos vaan huvittaa ryhtyä moiseen. itsekin sitä joskus hiukan kokeilin joskus taisi olla kolmannella tai neljännellä luokalla. helppo olla jengin mukana ja myötäillä kaikkien muiden mielipiteitä ja "khih hih hih" kun on kivaa ja kusi virtaa päähän että kylläpä on mukavaa.
tosin kyllä huomasin itsessäni heti että miten pieneksi siinä itsensä kokee. teet niinkuin kaiken miten muut tekee. no, semmosta se on kouluikäsillä saattaa..
..joillakin valitettavasti jopa aikuisena..
jotkut ihmisethän on todella riippuvaisia sosiaalisista suhteista ja juuri siitä heidän sosiaalisesta asemastaan. sitä pitää oikein pönkittää ja kaikki mitä he ovat, perustuu juuri tällaseen että todistelevat itseään muille. maailmankuva siis on tällanen. eivät ITSESSÄÄN ole mitään.
tosin pitää sanoa semmonenkin juttu että monet kiusatutkin on vähän sellasia etteivät usko itseensä mitenkään. jäävät surkuttelemaan sitä että jos vaikka olivat kiusattuja. itsekin sain joskus kuulla jonkinlaista vittuilua mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ja voihan siihen sanoa takaskin jos jotain särmikästä sattuu keksimään.. ei näitä asioita kannata näin mustavalkosesti nähdä että luokittelee itsensä jonkin toisen mielipiteen mukaan ja päinvastoin.
siis ihan sama. ihmettelen miten nämä kiusatut tekevät tästä asiasta niin helvetinmoisen numeron omalle elämälleen..? eläisivät vaan eteenpäin, uskoisivat niihin asioihin joihin itsessään uskovat ja antaisivat menneiden olla. ei se sosiaalinen asema joskus kouluaikoina kerro mitään totuutta. sehän on vaan jonkun toisen ihmisen mielipide. totuus on se mihin itse itsessään uskoo.- Aneeminen
Se kun jää miettimään kiusattuna oloaan on asioiden läpi käymistä ja ne kaikki asiat pitää käydä läpi, että voi jatkaa eteenpäin.
Sanonta "ei haukku haavaa tee" ei pidä paikkaansa, koska se tekee -ja syvän, ja sen jälkeen siinä on arpi. On toinenkin sanonta "ei haukkuva koira pure" ja se muuten puree -ja kovaa.
Kiusaaminen ei ole normaalia se on rikollisuutta. Kiusaajan kuuluisi saada rangaistus, koska se on oikeudenmukaista.
Kiusaajalla on yleensä omia ongelmia ja hän yrittää tehdä oloaan paremmaksi alistamalla muita.
Kiusaajalla on myös jonkinlainen persoonallisuushäiriö ja niitä on monia ja ne ovat helvetin yleisiä. Esim. se insuliinimurhaaja oli psykopaattinen narsisti ja silloin ei ole moraalista mitään tietoakaan.
Minkähän diagnoosin sinä viestiketjun aloittaja saisit? - Aneeminen
Aneeminen kirjoitti:
Se kun jää miettimään kiusattuna oloaan on asioiden läpi käymistä ja ne kaikki asiat pitää käydä läpi, että voi jatkaa eteenpäin.
Sanonta "ei haukku haavaa tee" ei pidä paikkaansa, koska se tekee -ja syvän, ja sen jälkeen siinä on arpi. On toinenkin sanonta "ei haukkuva koira pure" ja se muuten puree -ja kovaa.
Kiusaaminen ei ole normaalia se on rikollisuutta. Kiusaajan kuuluisi saada rangaistus, koska se on oikeudenmukaista.
Kiusaajalla on yleensä omia ongelmia ja hän yrittää tehdä oloaan paremmaksi alistamalla muita.
Kiusaajalla on myös jonkinlainen persoonallisuushäiriö ja niitä on monia ja ne ovat helvetin yleisiä. Esim. se insuliinimurhaaja oli psykopaattinen narsisti ja silloin ei ole moraalista mitään tietoakaan.
Minkähän diagnoosin sinä viestiketjun aloittaja saisit?Unohtui edellisestä viestistä: Kiusaaja on myös helvetin huomionkipeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022156- 991547
- 1211273
- 791255
- 1171226
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571034Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis601004- 51997
- 36922
- 33804