Hei
Minulle on nyt maksettu noin 165pv ansiosidonnaista. Nyt olen ajatellut hakea töitä, mutta ala ei ole sama. Lisäksi olen aloittamassa aikuiskoulutuksen lokakuussa, joka kestää 1,5v.
Elikkäs pitääkö minun vaihtaa liittoa jos saan vaikka 4kk työsopimuksen?
(toki selviää liittoon soittamalla, mutta ne on niin ruuhkasia nykyään)
Jos liittoa täytyy vaihtaa niin on pidettävä huoli siitä että se tapahtuu 30pv sisällä, että edut siirtyy. Saanko sitten vaihdon jälkeen saman suuruista päivärahaa kuin edellisessä liitossakin? Ja uusi liitto maksaa vielä jäljellä olevat päivät minulle jos jään sitten työttömäksi. Tai vaihtoehtoisesti jos pääsen koulutukseen, kyseinen liitto maksaa minulle koulutuspäivärahaa?
Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta..?
Liiton vaihto ja koulutustuki?
2
240
Vastaukset
- Pidä vaihtaa
''Elikkäs pitääkö minun vaihtaa liittoa jos saan vaikka 4kk työsopimuksen?''
Liittoa vaihdetaan vasta sitten, kun on pysyvästi siirtynyt toiselle alalla. Se edellyttää yleensä vakipaikkaa tai alan vaihtajalta ainakin pitkäaikaista määräaikaisuutta. Kunnes tuo toteutuu, voit olla entisen liiton jäsen, vaikka se edustaisikin toista alaa.
Itse asiasssa liitot eivät yleensä edes hyväksy liitonvaihtajaa, jolla ei ole vakipaikkaa. Kannattaa aina ensin liittyä uuteen liittoon ja saada uuden liiton hyväksyminen asialle ennen kuin eroaa entisestä.
''Saanko sitten vaihdon jälkeen saman suuruista päivärahaa kuin edellisessä liitossakin? Ja uusi liitto maksaa vielä jäljellä olevat päivät minulle jos jään sitten työttömäksi. Tai vaihtoehtoisesti jos pääsen koulutukseen, kyseinen liitto maksaa minulle koulutuspäivärahaa? ''
Kyllä siihen asti, kunnes ns. paluuehto täyttyy. ts. edellisen päivärahamäärittelyn jälkeen on kertynyt 2 vuoden aikana väh. 34 sellaista työviikkoa, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. Liittojen yhteydessä toimivat työttömyyskassa vaihtavat tietoja liiton vaihdon yhteydessä.- jurkkas
kiitos vastauksesta, pitänee huomenna vielä soittaa omaan liittoon ja kysyä miten homma menee käytännössä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi933554Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562526Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla152438Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi682302Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "162181Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.1021242Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5671107Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik2611016Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K4001015Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday142979