Takaovi ei aukea

Marjukka

Meganessani vm. 2001 on keskuslukitus ja joskus pari vuotta sitten se alkoi tehdä niin, että ajettuani pari sataa metriä ovet menevät lukkoon, itsellään.
Ovet ei aukee tietenkään ulkoa, kun auto on käynnissä, paitsi lukitusnappia tai avainta painamalla.
No nyt kävi niin, että apukuskin puoleinen takaovi ei suostu aukeamaan.
Sulkiessani ovea, korokeistuin otti vastaan, ja iskin oven uudelleen kiinni siirrettyäni lasta ja istuinta, mutta kotiin päästyä ovi ei enää auennut.
Siinä kävi kylla niin, että mies repi ripaa ja alussa mainitusta syystä ovet ei aukee, ellen sammuta autoa ja avaa etuovea, jolloin lukot aukee tai paina nappia tai avaimesta lukot auki. Oven väliin ei jäänyt mitään ja pahaksi onneksi lapsilukot ovat päällä. Onko kotikeinoa vai vain huoltomies.

14

6462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epäilen minä

      No tuohon pari vuotta sitten alkaneeseen ovien lukkiutumiseen kyllä pitäisi löytyä apu ohjekirjasta. Nimittäin se ei ole vika vaan ominaisuus joka itse voidaan valita ON/OFF. Tuohon "rytäämisen" jälkeiseen apukuskin puoleisen takaoven ongelmaan taitaa huoltomies olla oikea vaihtoehto.

    • paistilasta

      minullakin oli lapsilukko päällä ja lukko meni epäkuntoon niin ettei ulkoa enää saanut auki. Muovisella paistilastalla (sellaisella joustavalla Ikeasta ostetulla :-) sain lapsilukon pois päältä. Kokeile ensin toisella takaovella jotta tiedät mihin pitää työntää. Oli loppujen lopuksi helppoa!

    • on rellu

      kaikki omituinen on normaalia esim. lukitse ovet=oikean etuoven ikkuna aukeaa, samainen ikkuna ei enää sukeutunut kolmeen päivään(muovilla piti peittää) kunnes se kerran startatessa sulkeutui, taka ovien lapsilukko on päällä melkein koko ajan...

      • avuton, voiko?

        oikean etuoven ikkuna aukeaa, samainen ikkuna ei enää sukeutunut kolmeen päivään(muovilla piti peittää) kunnes se kerran startatessa sulkeutui, taka ovien lapsilukko on päällä melkein koko ajan...

        Jos omistaja on tumpelo, se tuskin on automerkin syy.


    • Eulaalia M

      Lukkovikaa oli minullakin apukuskin puoleisessa takaovessa. Sisäpuolelta oven sai auki, muttei ulkopuolelta. Laitoin sitten lapsilukon päälle josko se auttaisi jotenkin. Lopputulos oli ettei se auennut sisältä eikä ulkoa :). Kokeilin täällä annettua lastavinkkiä ja sain kuin sainkin lapsilukon pois päältä ja oven sisältä taas auki! Sen jälkeen oli ongelmana oli "vain" ulkopuolelta avautumattomuus...

      Merkkiliikkeen mukaan vika on useimmiten ovenkahvassa, josta "pieni muovinippeli on murtunut rikki". Ostin uuden ovenkahvan 36,- ja tänään vaihdoin sen itse. Eikä ollut loppujen lopuksi edes vaikeaa. Irrotin ikkunaveivin tosi helposti: kahden vasaran kärjet veivin aluslevyn ja verhouksen väliin ja kevyesti vääntämällä pomsahti irti. Eli ei lujasti vetämällä kuten täällä on keskusteluissa kerrottu.

      Torx-ruuvaria tarvitaan avaajan ja käsinojan sekä verhouksen alareunan kahteen ruuviin. Sitten varovasti aloitin ruuvitaltaltalla vääntää verhouspaneelia "neppareistaan" irti.

      Sen jälkeen ulkokahva irti: on kahdella mutterilla eli tarvitaan pientä lenkkiavainta. Muovista keskinippaa puristin sitten yhteen ja työnsin kahvan ulos.

      Vanhaa ja uutta kahvaa vertaamalla näin mistä se on rikki ja jouduinkin sitten kiertämään rikkimenneen osan autossa kiinniolevasta L:n muotoisesta pienestä tangosta pois. Sitten pujotin uuden ulkokahvan ulkopuolelta paikalleen ja oven sisäpuolelta muttereilla taas kiinni. Sen jälkeen tämä pieni oven nurkasta killuva kierteinen L-tanko painetaan kahvan reunassa olevien pienten alumiinipinteiden väliin. Pinnekohdan tulisi olla suunnilleen keskikohdassa sitä tankoa. Eli joku avaamaan ovea kahvasta ulkopuolella sen verran että saa tangon oikeaan kohtaan napsautettua.

      Ja lukko toimi taas moiteettomasti. Olenpas iloinen, että sain sen ilman korjaamoa korjattua :) !

      • oikea asenne

        Näin ne hommat hoituu turhia parkumatta.


      • sama vika

        hyvistä ohjeista!
        Minulla sama tapaus, kunhan löytyy aikaa, pitää siihen ryhtyä...


      • Eulaalia M
        sama vika kirjoitti:

        hyvistä ohjeista!
        Minulla sama tapaus, kunhan löytyy aikaa, pitää siihen ryhtyä...

        Koitin laittaa tarkat ohjeet, jos joku törmää samaan vikaan :) Jos syykin on sama kuin minulla, niin sen pienen läpivientitapin, joka oli murtunut,
        olisi voinut korvata esim. naulalla ja vääntää päätä ettei putoa. Se kun toimii vain akselina. Mutta ostin varmuudeksi koko kahvan kun löytyi merkkiliikkeen hyllystä.


      • sain korjattua
        Eulaalia M kirjoitti:

        Koitin laittaa tarkat ohjeet, jos joku törmää samaan vikaan :) Jos syykin on sama kuin minulla, niin sen pienen läpivientitapin, joka oli murtunut,
        olisi voinut korvata esim. naulalla ja vääntää päätä ettei putoa. Se kun toimii vain akselina. Mutta ostin varmuudeksi koko kahvan kun löytyi merkkiliikkeen hyllystä.

        tuon vian. Loppujen lopuksi helppo homma hyvillä ohjeilla :-) Kiitos!
        On vain sen verran isot kädet että just sain pujotettua oven väliin. Ulkokahven jätin vaikoilleen. Se muovinippeli ei kokonaan murtunut vaan luiskahti aina reiästä pois joten laitoin reikään ja koko hoito nippusiteellä kiinni. Nyt taas toimii, katsotaan kuinka kauan :-)


      • Ovet vaihtoon?
        sain korjattua kirjoitti:

        tuon vian. Loppujen lopuksi helppo homma hyvillä ohjeilla :-) Kiitos!
        On vain sen verran isot kädet että just sain pujotettua oven väliin. Ulkokahven jätin vaikoilleen. Se muovinippeli ei kokonaan murtunut vaan luiskahti aina reiästä pois joten laitoin reikään ja koko hoito nippusiteellä kiinni. Nyt taas toimii, katsotaan kuinka kauan :-)

        samanlaista vikaa, Lapsilukko pois päältä, keskulukitus avaa ja sulkee moitteetta. Sisäpuolelta ovi ei aukea eikä myöskään ulkopuolelta? Onko tuossa lukossa paikka mistä tuon saa avattua? Ulkpuolelta "normaalista" vivusta vetämällä ei tapahdu mitään, sama sisältä.


      • hieman.
        Ovet vaihtoon? kirjoitti:

        samanlaista vikaa, Lapsilukko pois päältä, keskulukitus avaa ja sulkee moitteetta. Sisäpuolelta ovi ei aukea eikä myöskään ulkopuolelta? Onko tuossa lukossa paikka mistä tuon saa avattua? Ulkpuolelta "normaalista" vivusta vetämällä ei tapahdu mitään, sama sisältä.

        samanlaiselta kuin minulla taannoin, todennäköisesti lukitussysteemin muovinen saranatappi on murtunut tai joku muu osa liukunut paikoiltaan?
        Kannattaa ottaa ovipahvi pois ja katsoa miltä siellä näyttää. Ota takapenkki irti niin helpottuu


      • Ovi auki joskus?
        hieman. kirjoitti:

        samanlaiselta kuin minulla taannoin, todennäköisesti lukitussysteemin muovinen saranatappi on murtunut tai joku muu osa liukunut paikoiltaan?
        Kannattaa ottaa ovipahvi pois ja katsoa miltä siellä näyttää. Ota takapenkki irti niin helpottuu

        Aika perusteellisesti jo käyty tuota läpi, ovipahvit irti, jne...

        Ongelma on nyt siinä, että ovi ei lähde auki ei sisäpuolelta eikä myöskään ulkopuolelta vaikka kuinka nykisi lukon ympäriltä. Molempiin paikkoihin pääsen käsiksi mistä oven pitäisi aueta mutta ei auta. Ovi on ja pysyy lukossa.


      • kysynyt
        Ovi auki joskus? kirjoitti:

        Aika perusteellisesti jo käyty tuota läpi, ovipahvit irti, jne...

        Ongelma on nyt siinä, että ovi ei lähde auki ei sisäpuolelta eikä myöskään ulkopuolelta vaikka kuinka nykisi lukon ympäriltä. Molempiin paikkoihin pääsen käsiksi mistä oven pitäisi aueta mutta ei auta. Ovi on ja pysyy lukossa.

        täältä?
        http://renaultkeskustelu.net/foorumi/

        taskulampulla ja peilillä tarkistamaan mikä osa siellä avaisi sen lukon...


      • MM

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Meillä oli alumiinipinteiden tappi poikki, joka korvattiin pienellä ruuvilla.
        Taas toimii!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      693
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe