Traktori-Mönkijä

ostoslistalla

Moi

Olen hankkimassa traktori-mönkijää. Koska kyseinen menopeli on Suomessa varsin tuore tuttavuus haluaisin kuulla omistajien mielipiteita ko. mönkijöistä.

Mitä olette mieltä?
Riittääkö vauhti? Tehot?
Entä ajettavuus tiellä ja ennenkaikkea maastossa?
Penkki (ainakin näyttää epämiellyttävältä)?
Valot, vilkut... jne...
KAIKKI KOKEMUKSET KIINNOSTAA...

Ja jos joku vielä osaa sanoa mimmoista peräkärryä (leveys yms.) saa vetää, niin tupla-kiitos vastaajalle.

Kovin suurta en ole hankkimassa, harkinnassa on noin 500 cc kone eikä mikään "kiinanversio"

81

39020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polaris sportman 500efi eu-traktori mönkijä

      osta polaris kaiken paras... siis minun mielestä. kyllä mulle ainakin on vauhti riittäny ja tehot;) maasto ominaisuudet ovat parhaasta päästä. ja penkin voi vaihtaa ihan "normipenkkiin" ja minulla on polle itelläni eikä ole pahaa sanomista. no mun kärry on 200cmpitkä ja leveys oli muistaakseni 110cm

      • Pate05

        Eri merkkien paremmuuteen en puutu. Itselläni on Catin EU-traktori. Vauhti riittää mutta voima loppuu alkuperäisellä rajoittimella. Rajoitin on omassa koneessani muutettu toisenlaiseen jotta työkäytössä olisi kaikki voima käytössä. Penkki on mukava tiekäytössä mutta maastossa huono, itse käytän maastossa mukana tullutta alkuperäistä mönkijän penkkiä. Kärryn paino on Catissa rajoitettu 500kg, muuten menee kuin isoissa traktoreissa. Laissa ei ole eritelty eri traktoriluokkien kärryjä vaan siellä on kerrottu yleiset määräykset leveyksien yms. osalta. Valot pitää kärryssä olla ja hitaan ajoneuvon kilpi. Valojenkin osalta menee kuten isommissakin. Polariksessa on penkki asiallisempi, perävaunupaino saa olla suurempi ja uudempi Polaris on ruiskukoneella kun Catti on kaasarilla. Hintaeroa koneilla taitaa olla pari tonnia. Muita merkkejä joilta löytyy T3 traktoreita ovat Yamaha, Kawasaki ja Suzuki tai nuo edellämainitut taitavat kaikki olla Dreselin tekemiä. Yamahassa taitaa olla paras rajoitin. Catissa kannattaa tarkistaa mitä rekisteriotteessa lukee perävaunupainon kohdalla, on ollut väärällä painolla mutta maahantuoja on tietoinen asiasta ja asia korjaantunee lähiaikoina.


      • "pommari"
        Pate05 kirjoitti:

        Eri merkkien paremmuuteen en puutu. Itselläni on Catin EU-traktori. Vauhti riittää mutta voima loppuu alkuperäisellä rajoittimella. Rajoitin on omassa koneessani muutettu toisenlaiseen jotta työkäytössä olisi kaikki voima käytössä. Penkki on mukava tiekäytössä mutta maastossa huono, itse käytän maastossa mukana tullutta alkuperäistä mönkijän penkkiä. Kärryn paino on Catissa rajoitettu 500kg, muuten menee kuin isoissa traktoreissa. Laissa ei ole eritelty eri traktoriluokkien kärryjä vaan siellä on kerrottu yleiset määräykset leveyksien yms. osalta. Valot pitää kärryssä olla ja hitaan ajoneuvon kilpi. Valojenkin osalta menee kuten isommissakin. Polariksessa on penkki asiallisempi, perävaunupaino saa olla suurempi ja uudempi Polaris on ruiskukoneella kun Catti on kaasarilla. Hintaeroa koneilla taitaa olla pari tonnia. Muita merkkejä joilta löytyy T3 traktoreita ovat Yamaha, Kawasaki ja Suzuki tai nuo edellämainitut taitavat kaikki olla Dreselin tekemiä. Yamahassa taitaa olla paras rajoitin. Catissa kannattaa tarkistaa mitä rekisteriotteessa lukee perävaunupainon kohdalla, on ollut väärällä painolla mutta maahantuoja on tietoinen asiasta ja asia korjaantunee lähiaikoina.

        http://keskustelu.sammysatv.com tuolta löytyy lisäinfoa.


      • IsoJP
        Pate05 kirjoitti:

        Eri merkkien paremmuuteen en puutu. Itselläni on Catin EU-traktori. Vauhti riittää mutta voima loppuu alkuperäisellä rajoittimella. Rajoitin on omassa koneessani muutettu toisenlaiseen jotta työkäytössä olisi kaikki voima käytössä. Penkki on mukava tiekäytössä mutta maastossa huono, itse käytän maastossa mukana tullutta alkuperäistä mönkijän penkkiä. Kärryn paino on Catissa rajoitettu 500kg, muuten menee kuin isoissa traktoreissa. Laissa ei ole eritelty eri traktoriluokkien kärryjä vaan siellä on kerrottu yleiset määräykset leveyksien yms. osalta. Valot pitää kärryssä olla ja hitaan ajoneuvon kilpi. Valojenkin osalta menee kuten isommissakin. Polariksessa on penkki asiallisempi, perävaunupaino saa olla suurempi ja uudempi Polaris on ruiskukoneella kun Catti on kaasarilla. Hintaeroa koneilla taitaa olla pari tonnia. Muita merkkejä joilta löytyy T3 traktoreita ovat Yamaha, Kawasaki ja Suzuki tai nuo edellämainitut taitavat kaikki olla Dreselin tekemiä. Yamahassa taitaa olla paras rajoitin. Catissa kannattaa tarkistaa mitä rekisteriotteessa lukee perävaunupainon kohdalla, on ollut väärällä painolla mutta maahantuoja on tietoinen asiasta ja asia korjaantunee lähiaikoina.

        Moi!

        Onkohan tämä topic vielä "hengissä".

        Mainitset että olet muuttanut rajoittimesi toisenlaiseksi, olisko vinkkejä kertoa että minkälaiseksi kun itsellani polariksen 850 xp sama tehonpuute ongelma työkäytössä?


    • körö körö

      Kai se 40km/t on monelle liikaa sekin?? traktorilla ei saa enempää ajaa.

    • Mönkijäukko

      Tuli ostettua Polaris Sportsman 500 HO traktorimönkijä, se kaasutinversio.
      Istuin oli aivan liian korkealla pienempikokoiselle kuskille, säätövara nimellinen, onhan siinä olevinaan jousituskin olemattomalla joustolla, istuin on suorastaan vaarallinen.
      Onneksi se on vain neljällä pultilla kiinni, pois vaan ja aukkoon sopivan napakalla pehmusteella oleva tyyny, toki se on itse tehtävä tai teetettävä.
      Lumitöihin voimaa tuntuu riittävän tehoa vähentävästä nopeudenrajoittimesta huolimatta, saahan sen rajoittimen helposti poiskin, kun on kiinni vain yhdellä ruuvilla, laittaisin sen kuitenkin takaisin silloin kun on ajoa yleisillä teillä.
      Pollen uudet traktorit jo aivan toista luokkaa, tehoa vähentämätön nopeudenrajoitin ja istuinkin ihan ok.
      Peräkärryksi hankkisin kaksiakselisen,mönkijäkäyttöön tarkoitetun, yksiakselinen kun tuppaa keikahtamaan maastossa helposti nurin.

      • mönkkö

        itelä polaris 500 sportsman oh kaasari 2012 ja tehon puute on hurja vakiona mutta kun penkin alle katsoo niin kaasarin päällä on semmonen mötikkä ja sen kun aukaisee niin löytyy noin 5cm korkea valkoine muovinen prikka ja sen kun ottaa pois niin on täydet tehot käytössä;)
        penkki on hyvä itellä ei mitään moittimista pollesta muutakuin että pensaa kyllä menee...


      • innostunut

        missä se kyseinen ruuvi mahtaisi olla??


      • innostunut

        missä se kyseinen ruuvi mahtaa olla??


    • mönkkäröijä

      Mitä olette mieltä?
      Riittääkö vauhti? Tehot?
      Entä ajettavuus tiellä ja ennenkaikkea maastossa?
      Penkki (ainakin näyttää epämiellyttävältä)?
      Valot, vilkut... jne...

      olen ajanut mönkijällä 5v lähtien, hyvin kulkee ! meillä on suzuki ja honda.
      Mänkijää on hyvin miellyttävä ja kiva ajaa, penkki ehkä voi jonkun silmään näyttää epämiellyttävältä ? mutte sitä se ei ole ! ihanan pehmeä ja ei hiosta vaikka ajaisikin pari tuntia putkeen ! metässä on ihana ajaa mönkijällä , tehoja todellakin riittää vaikka millasessa maastossa, itse suosittelen kyllä hondaa ja suzukia

    • joku random

      onko ohjeita miten saa rajottimen pois polaris sprtsman 500 efi traktorista vuosmallia 2011 kun meinaa ajaamaasstosaa voi mennä lujempaa ja tiellä laittais takasi pälle

      • mönkkö

        kato maskin alta pitäis jostain löytyä nappi, jota ei kaasari koneissa oo mut efissä saattaa olla ainaki kaverila on.


      • polleee
        mönkkö kirjoitti:

        kato maskin alta pitäis jostain löytyä nappi, jota ei kaasari koneissa oo mut efissä saattaa olla ainaki kaverila on.

        Minkä maskin alta löytyy tuo nappula


    • evo39

      Polaris 106km/h. Rajotin pois

      • sportsman 500 efi

        mikäs polle on kun itsellä loppuu mittari 100km/h??


      • polle 500 efi

        jos laittaa kulkemaan näin kovaa maastorenkailla niin onko kyyti tärisevää vai tasaista ? entä ohjaus, kovin raskas ?


    • laitonta on

      eipä poijaat ajeta mettässäkään tai jäällä kovempaa kun 40,poliisit jos pysäyttää niin voipi olla ajokorttiu löysässä.Se on aivan sama missä ajat niin 40

      • Jeesus6839e8

        Kaikki tietää että se on laitonta ja ketään ei kiinnosta.


    • polarisjätkä

      Mittari on GPS.

      • polleman

        Ostettiin 2012 polaris 500 forest siinä tarvii vaan kääntää vipua ja tehoa löytyy vaikka muille jakaa, penkki on mukava, selkänoja hyvä ja jousitus pehmeä kuin vauvan peppu. Suosittelen!!


      • Polaro
        polleman kirjoitti:

        Ostettiin 2012 polaris 500 forest siinä tarvii vaan kääntää vipua ja tehoa löytyy vaikka muille jakaa, penkki on mukava, selkänoja hyvä ja jousitus pehmeä kuin vauvan peppu. Suosittelen!!

        Tilasin tänään samanlaisen 500 forestin efi mallina. Mistä vivusta nyt on puhe? Onko siellä jo vakiona jossain rajoituksen on/off -katkaisin?


    • peikko013

      Jep itsellä on ollut mönkijä yli 10V uusi juuri etsinnässä.
      T3 varmaan vaihtoehto ehkä Polaris tai Honda tai Yamaha

      Mikä on ollut teillä kulutus noissa ( desit ei kiinnosta vaan 5L vai 15L vai 25L / t puuhastelu ajossa ...kova vauhtinen polku tai tie ajo sit on erikseen)

      Minkä on vakuutus hinnat olleet?

      Miten variaattorit ovat kestäneet ja ruiskut?

      • yammu

        polaris kuluttaa vitusti liikaa eli ton 25L/100km mutta ite hommasin just yamaha grizzly ja noin 5-8L 100km ja tehot on aika huikeet.. tievakuutus vai mikä onkaan on about 40e ja muusta en tiiä mut tietääkö kukaan saako sellasta rajotettua sillee 50km/h eli 10km normaalia enemmä... :D


    • mönggäri

      Onko kytkinrajoitin laillinen ?
      Paljon tuommoinen 550cc menisi ilman rajoitinta .

      epäillys 80

    • ??? :D

      can am outlander max 500 dps, mistä kyseisessä mönkijässä löytyy nopeutta rajoittavia tai tehoa rajoittavia juttuja?

      • olli11

        kysyn samaa asiaa


    • uehfa

      Tietääkö joku miten hodan traktori mönkiästä saa rajottimen pois

    • tonniterska

      Hyytyykö traktorimönkijät rajoitettuna ylämäkiin?

      • ei kulje

        ei tollanen 500cc ihan helpolla hyydy kun ei siinä yleensä oo kun kierrosrajotin, mutta ei se sitä vastoin mene alamäkeenkään kun sen 40 km/h.


      • olli11

        Ei


    • J.Edgar.Imuri

      Kyllä se Polaris 500 efi on varma valinta. Itellä ollut jo melkein puoli vuotta ja ei mitään ongelmaa. EFI rajotettu joten koneesta saa täyden tehon irti, toisin kuin kaasutin mallissa jossa koneen tehoa on rajotettu ja se on pienentänyt tehoa ja kasvattanut bensan kulua. EFi malli ei olekkaan bensaa syövä malli vaikka eräässä nimeltämainitsemattomalla huoltiksella brp miehet juovat viikon seissyttä kahvia ja hinkuvat naama punasena kuinka huono valinta Polaris olisi. Vitut.

      Niin ja jos nopeus ei riitä niin efi johto vain poikki ja siihen katkasija. Kyseinen malli on parempi käynnistymään kylmällä säällä ja pitkän ajotauon jälkeen.
      Monet sanovat että penkki on niissä huono.Totta, mutta jos ostat 2013 mallin niin siinä on se hyvä penkki joka on paljon mukavampi takamukselle kuin se kylmä kivi joka muissa vuosimalleissa on.Ja suosittelen ostamaan sen mallin jossa on ne pienet peilit eikä ne norsunkorvat jotka ovat aivan hirveät.

      PS. Kannattaa siihen mönkijään varata hieman ylimääräistä sillä minullakin meni vielä 400e karjapuskuriin, valoihin ja muuhun paskaan ;)

    • trapper mies

      ostin trapperin traktorin tuossa vuoden alussa tein sillä lumityöt jä on ajeltu muutenkin jo vajaa 100 tuntia eikä ole ollut mitään murheita huippu ostos ja kun vertaa hintaa näitä saa kaksi samalla rahalla verrattuna moneen ylihinnoiteltuun "tuttuun" merkkiin , suosittelen

    • kaale3

      joo..jo 4kk trapperin 500 traktori alla ja kovassa käytössä eikä mitään ongelmia ollunna…ovat saaneet ilmeisesti kiinan pojjaat aikaisempien vuosimallien pikkuviat
      korjattua ja hyvä niin. Täytyy sanoa että alkaa olemaan hinta/laatu kohillaan..

    • marko h

      No meille tuli kyllä hankittua just tollanen trapperin traktorimönkkäri 2kk sitten ja ongelmia on riittäänyt jonoksi asti. lähimpään huoltoon on aikapaljon matkaa joten rupeaa rassaamaan pikkuhiljaa tää trailerilla ajelu. käyntihäiriöitä on ollut kokoajan ja maahantuoja vaan levittelee käsiään eikä oikein halua vastailla meikäläisen maileihin. ois vaan pitänyt ostaa joku parempi laite kun tällänen keeway,linhai,trapper töttörö. toivottavasti saisivat nyt korjattua tän niin laitan tän kiinan pSkan heti vaihtoon

      • exkinkki

        Sama täälä paska


    • quit 10

      Onko kellään mitää ohjetta miten tuon variaatori rajoittimen saa poistettua
      Polaris 850 sarjan traktori mönkiästä :)

    • Puhtiloppuu

      Onko kellään mitää ohjetta miten tuon variaatori rajoittimen saa poistettua
      Polaris 850 sarjan traktori mönkiästä :)

    • suutari1

      Ostetiin vähän metsäpalstan raivaus hommiin myös tuollainen Trapper traktori mönkkäri. En ole kovin tyytyväinen kyllä ollut.
      Olen työni puolesta ajoneuvotilastojen ja vastaavan datan kanssa tekemisissä ja katselin juuri viimeviikolla ennen lomia että kolme rekisteröidyintä merkki näkyy olevan Canam TGB ja Polaris.
      Ajattelin että jos saan tästä trapperin kiinan härpäkkeestä kohtalaisen hyvityksen niin jonkun näistä kolmesta varmaan haen. Pitää käydä vähän tutkimassa ja istumassa. Speksien ja esittelyjen puolesta tuntuvat kaikki ihan kelpo peleiltä. Ominaisuudet on ihan hyvät ja lueskelin tuolta mönkijä foormilta että ovat kaikki ihan varteenotettavia laitteita.
      Harmi etten tajunnut tätä kummemmin syventyä laatujuttuihin ja muihin kun heräteostoksena tän trapperin ostin.
      cdi boksi meni ihan vain ittekseen ja uutta odottelin jo kuukaudenpäivät vaikka myyjän mukaa "kaikki löytyy hyllystä" ..
      Kuinka mulle sitten sattukin just sellanen osa jota ei sitten löytynyt. ;)
      Eikä se ohjain boksi jäänyt ainoaksi kun onnistuin autotallissa rikkomaan toisen valoista niin yllätys yllätys eipä ollut sitä hel*etin valoakaan hyllyssä...
      Sattui mulle sitten juuri se toinen niistä osista..
      Täyttä kusetu*sta sanon minä..
      Ehkä menen vain valtavirran mukana ja ostan jonkun näistö myydyimmistä. kai niistä olisi pas*aa enemmän puhuttu jos huonoa myisivät..
      Se mikä noista kolmesta sitten jää talliin selviää vasta tarkemmalla tutustumisella.

      Polaris olisi "varma valinta" mutta toisaalta on hinnakkaampi kun muut enkä ole ikinä ollut henkilönä niin varmanpäälle pelaaja.
      Toki tähänkin tulee varmaan pari kirjottajaa suu vaahdossa kertomaan oman sportsmanin ylivertaisuudesta vaikkei ole ikinä edes nähnyt näitä muita vaihtoehtoja mutta..
      Toki se vähän hyvityshinnastakin riippuu.

      Sitten olisi TGB joka on minulle tuntemattomin mutta nettikirjoittelu on pääsääntöisesti positiivsta, laiten tuntuu hyvältä videoissa ja kuvissa.
      Takuu on 3 vuotta toisin kuin näillä kahdella muulla.
      Kukkaron kannalta tämä tuntuisi ensalkuun sen kummemmin paikanpäällä käymättä parhaalta vaihtoehdolta.

      Can Am on taas ihan hyvän oloinen late. Muotoile ei ehkä omaan silmään istu. Aika karu ja kulmikas. Toki ei sillä ulkonäöllä mitään metsää harvenneta mutta pitäähän sen nyt näyttääkin joltain
      Yksi työkaveri haukkuin CanAmin joka sillä oli ollut pari V sitten mutta toisaalta niitä käyttäjäkokemuksia on aina kaikenmoisia.

      Huolloista TGB:hen on lyhin matka, Polle huoltoon toiseksi lyhin ja CanAm huoltoon pisin.
      Huoltohinnoista mitä netistä luin erot merkkien välillä tuntuu olevan huimat ja pitää vähän liikkeistä kysellä. Luin että Canamin ensihuolto venttiilien säädön kanssa oli 780euroa ...!! Aika järkyttävä hinta suhteessa laitteen hintaan.

      • pollen potku

        Itellä ollu eka mönkkärinä polariksen 500 sportsman -01 jonka jälkeen suzuki 700 -08 ja nytten taas polaris 850 eps-14 . Ihmettelen noita juttuja tuosta polariksen isosta kulutuksesta kun joku mainitsi kymmenien litroja kulutuksen, varmaan syö enemmän ku joku pikku honda jäykällä vaihteistolla mutta itse sanoisin että ei käytännön merkitystä jos joku syö 3 litraa ja joku vaikka tuplat jos ei sitten oteta leipää sillä. Aikoinaan harraste porukka oli noin 10-15 henkeä jolla harrastettiin ja tietysti jokainen kokeili omallaan parasta.. Paremmuus järjestys riippuu aina vähä siitä mitä tehdään,kiina ilmiötä tosin ei joukossamme ollut mutta kaikki muut valtamerkit kawasakia lukuunottamatta matkassa oli. muutamia esimerkkejä mainitakseni esim suonsilmäkkeet ja ojien ylitys onnistuu kevyiltä malleilta hivenen paremmin kuin painavemmilta kun taas mäen nousuun tarvitaan voimaa ja painoa, kärryn vetoon riittää paino .lähtökohtaisesti oletuksena tietysti että kaikissa on samanlaiset renkaat. Lisäeroja tuo sitten etupään lukon toiminta, painonjakauma, maavara, takaperän rakenne sekä kuinka nurkassa renkaat ovat. Kovaan ajoon maastossa kunnon kaasuiskarit antaa uskomattoman paljon ryhtiä mutta maksavat maltaita. Renegade miehet käy sitten ohjausiskari kaupassa.nykyistä 850 pollea on vielä käytetty sen verta vähä että luotettavuudesta tai muusta pitemmän päälle tulevasta kokemuksesta ei tietoa mutta kaikinpuolin mukavalta ja hyvältä vaikuttaa. omasta ja äidin mielestähän se on tietysti paras kun sen on kerta hankkinut.


      • pollen potku
        pollen potku kirjoitti:

        Itellä ollu eka mönkkärinä polariksen 500 sportsman -01 jonka jälkeen suzuki 700 -08 ja nytten taas polaris 850 eps-14 . Ihmettelen noita juttuja tuosta polariksen isosta kulutuksesta kun joku mainitsi kymmenien litroja kulutuksen, varmaan syö enemmän ku joku pikku honda jäykällä vaihteistolla mutta itse sanoisin että ei käytännön merkitystä jos joku syö 3 litraa ja joku vaikka tuplat jos ei sitten oteta leipää sillä. Aikoinaan harraste porukka oli noin 10-15 henkeä jolla harrastettiin ja tietysti jokainen kokeili omallaan parasta.. Paremmuus järjestys riippuu aina vähä siitä mitä tehdään,kiina ilmiötä tosin ei joukossamme ollut mutta kaikki muut valtamerkit kawasakia lukuunottamatta matkassa oli. muutamia esimerkkejä mainitakseni esim suonsilmäkkeet ja ojien ylitys onnistuu kevyiltä malleilta hivenen paremmin kuin painavemmilta kun taas mäen nousuun tarvitaan voimaa ja painoa, kärryn vetoon riittää paino .lähtökohtaisesti oletuksena tietysti että kaikissa on samanlaiset renkaat. Lisäeroja tuo sitten etupään lukon toiminta, painonjakauma, maavara, takaperän rakenne sekä kuinka nurkassa renkaat ovat. Kovaan ajoon maastossa kunnon kaasuiskarit antaa uskomattoman paljon ryhtiä mutta maksavat maltaita. Renegade miehet käy sitten ohjausiskari kaupassa.nykyistä 850 pollea on vielä käytetty sen verta vähä että luotettavuudesta tai muusta pitemmän päälle tulevasta kokemuksesta ei tietoa mutta kaikinpuolin mukavalta ja hyvältä vaikuttaa. omasta ja äidin mielestähän se on tietysti paras kun sen on kerta hankkinut.

        Nuo nopeudethan ne kans tuntu porukkaa askarruttavat niin 500 polle meni 115 suzuki 700 118 850 traktori rajoitukset poistettuna variaatorista ja kaasukahvassa niin kulkee LUJAA


    • Polariskuljettaa

      Mulla on 2012 mallin 500 kuutioinen Polaris. Ostettiin se 2012 uutena ja kulki tasan 40 mutta nyt 3 vuoden jälkeen kulkee vähän yli 50 mut rajotin alkaa hakkaan vastaan 40 kohdalla. Osaisiko joku kertoa saisiko sitä jotenkin säädettyä että rajoittaisi 60km/H vauhtiin, kun en haluis kokonaan ottaa sitä rajotinta irti

    • PolarisRanger

      Kannattaako ostaa tämmöinen vierekkäisen istuttava traktorimönkijä noin kuudella tonnilla käytettynä, starttaako talvella? onko aivan ruoska? vai onko ihan kiitettävä merkki on polaris ja malli ranger. ihan laatu merkkiä on. Kuluttaako paljonkin?

    • Linhaillamennään

      Miten pollesta saa sen rajoittimen pois päältä?

    • rapperi

      onko kellään tietoa miten tuosta trapperin rinnakkain istutavasta traktorista saa rajoittimen irti
      missä piuha menee ja minkä värinen
      trapper 500utv 2015

      • polaris_vaihtoon

        Haluaisin tietää saman ?? :/


      • 999999999

        Itelläki pitäs saaha pois se mutta en ossaa


    • markku-ikaalisista

      No varmaan tuo 500 utv on sama kun minun ostama 500 normaali mönkijä mutta runko ympärillä eri.
      Olen kysellyt jo vaihtoa nyt 5kk jälkeen. Mietin otaessani trapper vs tgb mutta luulin säästäväni fiksuna kaverina sen 800euroa mikä hinnnanero oli mutta ei prkl.
      Ensin pimeni mittaristo 1kk ajon jälkeen. maahantuojalle kun valittelin niin sanoivat että tulee isompi varaosatilaus joskus kesällä että sitten varmaan saa.. Kiva!

      Siinä sitten ilman mittaristoa päristelin 2kk lisää niin ihan perus koivukarahkan vedossa rikkoutui etuperä!!! Eikä ollut edes lukko päällä. Kuulu vaan rutinaa ja siihen loppui koivun rangan poisveto. Vedin siis vetokidalla pois metsästä.
      MEillä tuosta parin talon päästä osti 3viikkoa miun jälkeen sellaisen 550 efi tgb.n isäntä. hyvin on kuulema pelannut ja pääsin itsekin kokeilemaan yksi päivä ja oli kyllä ihan eri luokkaa kaikki osat. mittaristot, muovirämmäleet, kahvat, renkaat jne.. vaikea selittää. se vaan oli eri kategoriassa.
      Rupesi itselläkin usko muuttumaan kun siellä tgb myyjä sanoi että laadullisesti samaa luokkaa laatumerkkien kanssa niin en kyllä enää epäile kun pääsi paremmin tutkimaan. nyt trapperin perän korjaus ja laite vaihtoon. jos vaikka uusi tgb. no katsotaan. tietysti canam tai pollekin himottaa mutta hinta nousee. tai varmaan saa samaan hintaan mutta teräsaura, peltivanteet jne.. perus laitteen ilman mitään extroja.

      Aijuu, selvisi tuota perän rikkoutumista googletellessa että trapper onkin Hsun merkkinen. eli ehta ja aito kommunistisen kiinan töttörö. . se siitä laadusta.
      Toivottavasti muut tekevät jotain parempia valintoja ja unohtavat kiinan pelit. oli se hankittava merkki sitten mikä vain. itselle makso paljon vaivaa ja päänsärkyä tämä kokeilu.

      • Make73-1

        MEillä on aikalailla samat kokemukset täällä pohojanmaalla!. Vaihdettiin 140km ajettu Trapperi TGB:hen.
        Ei enää ikinä kiinalaisia. "Kotimainen merkki ja laadunvalvonta suomessa". Buhaha. Järkyttävää huijaista.

        Sattui löytymään vielä vähän käytetty yksilö 550 EFI johon pääsi vaihtamaan sopivasti.
        Nyt ajettu 7kk aikana 500km ja en voi muuta kun olla tyytyväinen valintaan.


    • Trapperman1

      Mulla ollut trapper t3 500:n hiukan päälle vuodena. Ajo ollut sekalaista huruttelua ja työkäyttöä rankametässä ja lumikoneena.
      Vikoja ollut tasan yksi,tuuletetajan flektin anturi.
      Huollossa Porissa homma hoitui mallikkaasti.

      Kaiken kaikkiaan ollut tosi tyytyväinen valintaan. .ainakin toistaiseksi

    • semenee80kmh

      Mulla on TGB, makso 2000, Kouvolasta ostin.

    • A.Korpi

      kovasti tekis mieli hommata polariksen traktorimönkijä mutta tuntuu tuo hinta olevan aika kova vielä. tietystihän se on niin jotta hyvä maksaa. no ehkä joskus vielä

    • jack_the_man1

      Meillä paukkui perä 150km ajon jälkeen. ALuksi oli 3 viikkoa korjaamolla kun maahantuoja mietti mitä tehdään. Piti korjata mutta ei ollut osia niin laittoivat kokonaan uuden perän. Käyttö ei ollut mitään ihmeempää kun lumitöitä ja lukkoakaan en käyttänyt. Mistä sitten johtuu. Nyt 800km ajon jälkeen mittaristo pimeni viimeviikolla. Odotellaan mitä maahantuoja sanoo.
      Ainakin Kuopion huolto on ollut hyvä mutta merkki ei. varmaan pitänee vaihtaa jossain välissä johonkin kestävämpään. Kiina kyllä näkyy ja kuuluu tässä pelissä.

    • jack_the_man1

      Aijuu. Trapper 500 siis kyseessä =)

    • Haluaisintietää

      morjens, oisko jollain mitään hajua millä sais tosta TGB blade efi eps traktorimönkristä rajoittimen pois? Kun tuntuu olevan sellanen rajoitin jossain sen kaasun takana olevan rajoitusruuvin lisäksi kun menee ala/ylämäkeen molempiin sen 70km/h mittarin mukaan?

    • fthu

      paskaa

    • HondaOnParas

      Noista kinkkikoneista saa rajottimen pois tosi helposti ostamalla HONDAn! Eikä oo ongelmia sen jälkeen.

    • xcdfvb

      Linhaista piti ottaa isompi vaihde käyttöön (estoruuvi pois) ja lisäksi kaasuvivun säätö. Nyt menee 90kmh heittämällä, tää siis 400.

      • mikahuume

        estoruuvini on löysätty.
        mä on niin pössisekssä.


    • mikahuumetuovinbummi

      olen yhä sekaisin mönkijöistä.

    • Traktori2017

      TGB 500 irs efi 2017.Nopeusmittarissa suuri heitto.Käsikirjassa lukee renkaan ympärysmitasta mutta totuus on renkaan korkeus.Säädä 25" renkaat seuraavasti virrat pois ja paina mode ja toista nappulaa ja laita virrat päälle tulee nelilukuinen numero,(0804) aseta lukemaksi 0700 ja käy ajamassa ja vertaa gps näyttämään,jos lukema mittarissa liikaa säädä alemmaksi esim 0650.Helppoa ja ei tarvii viedä kalliiseen huoltoon.

    • Trapperman1

      Noi niin...nyt Trapper t500 ensimmäinen vika....antaa vikakoodit 505,562 ja 131 ...mitähän tarkoittavat? Käy huonosti tyhjäkäyntiä ja sammuu kesken ajon....odotat 10-15min niin taas pelaa jonkun aikaa.

    • todella.ihmeellinen

      Ajokorttivaatimus tuossa traktorimönkijässä on todella ihmeellinen, esimerkiksi 15 vuotias saa ajaa sillä sen 60km/h kun suorittaa T3 kortin, jopa 30 tonnin maantietraktoriakin saa sillä sitten ajaa, mutta sellainen jolla on vain AB E kortti ei saa ajaa sillä ollenkaan maantiellä vaikka muuten olisi ajanut kortin edellyttämää "yhdistelmää" vuosikausia. Voiko tästä mokasta kiittää muuta kuin EU:ta.

      • muuten.menee.vaikeaksi

        Selvennystä korttiasiaan.

        "Traktorin rakenteellinen nopeus vaikuttaa ajokorttivaatimuksiin

        Traktoreiden, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h, edellyttää jatkossakin kuljettajalta T-luokan ajokorttia. T-luokan ajokortin saa aikaisintaan 15-vuotiaana ja ajokortin saaminen edellyttää kuljettajatutkinnon teoriakokeen suorittamista. T-luokan ajokortilla saa ajaa rakenteelliselta nopeudeltaan enintään 40 km/h kulkevia traktoreita, moottorityökoneita ja moottorikelkkoja niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        Rakenteelliselta nopeudeltaan yli 40 km/h, mutta enintään 60 km/h traktorin kuljettaminen edellyttää LT-luokan ajokorttia. LT-luokan ajokortin saa aikaisintaan 15-vuotiaana ja ajokortin saamiseksi on suoritettava teoria- ja käsittelykoe hyväksytyksi. LT-luokkaan kuuluvat traktorit ja niihin kytketyt perävaunut, jos traktorin suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä mutta ei ole suurempi kuin 60 kilometriä tunnissa."

        En tiedä selviääkö tuostakaan, varsinkin tämä.

        "Traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus ylittää 60 km/h, edellyttää kuljettajalta auton ajokorttia. Ajokortin luokka määräytyy traktorin kokonaismassan perusteella.
        Jos traktorin kokonaismassa ylittää 3500 kg, pitää kuljettajalla olla kuorma-auton ajokortti (C1,C). Tätä kevyempien traktoreiden kuljettamiseen riittää henkilö- ja pakettiauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti (B). Jos traktoriin on kytketty mikä tahansa perävaunu, ajokorttivaatimus on BE, C1E, CE."

        Eli kun puhutaan traktorimönkijästä jonka rakenteellinnen nopeus on enintään 60km/h ja kokonaismassa alle 3500kg niin minä katsoisin BE kortin riittävän.


      • veijokki
        muuten.menee.vaikeaksi kirjoitti:

        Selvennystä korttiasiaan.

        "Traktorin rakenteellinen nopeus vaikuttaa ajokorttivaatimuksiin

        Traktoreiden, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h, edellyttää jatkossakin kuljettajalta T-luokan ajokorttia. T-luokan ajokortin saa aikaisintaan 15-vuotiaana ja ajokortin saaminen edellyttää kuljettajatutkinnon teoriakokeen suorittamista. T-luokan ajokortilla saa ajaa rakenteelliselta nopeudeltaan enintään 40 km/h kulkevia traktoreita, moottorityökoneita ja moottorikelkkoja niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

        Rakenteelliselta nopeudeltaan yli 40 km/h, mutta enintään 60 km/h traktorin kuljettaminen edellyttää LT-luokan ajokorttia. LT-luokan ajokortin saa aikaisintaan 15-vuotiaana ja ajokortin saamiseksi on suoritettava teoria- ja käsittelykoe hyväksytyksi. LT-luokkaan kuuluvat traktorit ja niihin kytketyt perävaunut, jos traktorin suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä mutta ei ole suurempi kuin 60 kilometriä tunnissa."

        En tiedä selviääkö tuostakaan, varsinkin tämä.

        "Traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus ylittää 60 km/h, edellyttää kuljettajalta auton ajokorttia. Ajokortin luokka määräytyy traktorin kokonaismassan perusteella.
        Jos traktorin kokonaismassa ylittää 3500 kg, pitää kuljettajalla olla kuorma-auton ajokortti (C1,C). Tätä kevyempien traktoreiden kuljettamiseen riittää henkilö- ja pakettiauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti (B). Jos traktoriin on kytketty mikä tahansa perävaunu, ajokorttivaatimus on BE, C1E, CE."

        Eli kun puhutaan traktorimönkijästä jonka rakenteellinnen nopeus on enintään 60km/h ja kokonaismassa alle 3500kg niin minä katsoisin BE kortin riittävän.

        Ei riitä


      • Anonyymi
        veijokki kirjoitti:

        Ei riitä

        Tänään ainakin riitää!

        "Ajokortti mönkijällä ajamista varten
        Mönkijän ajamiseen tarvitset ajokortin, jonka luokka riippuu mönkijän ajoneuvoluokasta.

        Osa mönkijöistä luokitellaan traktoreiksi, jolloin ne vaativat T-luokan ajokortin

        T1a- ja T1b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 60 km/h.
        T3a-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h.

        Osaa mönkijöistä voi ajaa AM/121-luokan eli mopoauton ajokortilla

        L6e-A luokan kevyt maantiemönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 km/h.
        T3b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon rakenteellinen nopeus yli 40 km/h, kuitenkin enintään 60 km/h.
        T3a-luokan traktorimönkijä. T3a-luokan ajoneuvoa voi ajaa sekä T-luokan että AM/121-luokan ajokorteilla.


        Joidenkin mönkijöiden kuljettamiseen tarvitset B-luokan ajokortin

        L7e-A luokan maantiemönkijä.
        L7e-B luokan maastomönkijä."

        https://ajokortti-info.fi/ajokortin-hankkiminen/ajokortti-monkijalla-ajamista-varten


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään ainakin riitää!

        "Ajokortti mönkijällä ajamista varten
        Mönkijän ajamiseen tarvitset ajokortin, jonka luokka riippuu mönkijän ajoneuvoluokasta.

        Osa mönkijöistä luokitellaan traktoreiksi, jolloin ne vaativat T-luokan ajokortin

        T1a- ja T1b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 60 km/h.
        T3a-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 40 km/h.

        Osaa mönkijöistä voi ajaa AM/121-luokan eli mopoauton ajokortilla

        L6e-A luokan kevyt maantiemönkijä. Ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 km/h.
        T3b-luokan traktorimönkijä. Ajoneuvon rakenteellinen nopeus yli 40 km/h, kuitenkin enintään 60 km/h.
        T3a-luokan traktorimönkijä. T3a-luokan ajoneuvoa voi ajaa sekä T-luokan että AM/121-luokan ajokorteilla.


        Joidenkin mönkijöiden kuljettamiseen tarvitset B-luokan ajokortin

        L7e-A luokan maantiemönkijä.
        L7e-B luokan maastomönkijä."

        https://ajokortti-info.fi/ajokortin-hankkiminen/ajokortti-monkijalla-ajamista-varten

        Isolla A luokan moottoripyörä kortilla saa ajaa tb3 luokan traktoria,ja maantietraktoria.


    • sjkaa

      Vai Polaris hyvä? Mulla söi bensaa älyttömästi, etuperä oikesi lumitöissä-> 2 kk kesti maahantuojalla korjaus!! Bensan syöntiin vastauksena" jotku näistä vaan syövät"!! tällä ajaa tankilla 2h !!! Viimeinen polle!

    • Tgb-15

      Mulla on tgb Blade 550 2015vm ja rajoittaa rajotin 49 ja ruuvirajottimen irrotus ei vaikuta mitään?? Miten saan sen kulkemaan ja missä näissä on se rajotin johto ja miten ohitetaan?

    • trapperman1

      Mulla Trapper t3 500 efi vm 2015 ...ajettu 1400km lähinnä hyötyajoa. Nyt kone alkanut tempuilemaan,käyntihäiriöitä ja käynnistysongelmia.
      Nokee tulpan ja ei saa kunnon kipinää.

      Trapperillahan ei ole kunnon huoltoo missään, maahantuoja ei kommentoi oikein mitenkään muuten kuin et takuu on loppunut ....vika koodeja antaa 505 ,562 ja 131...
      Mitähän tarkoittaa?

      • Kiinanharmiäläskaannu

        Itsellä näyttää myös Trapper t3 500 efi vikakoodia 562 ajettu n. 40km- Pelkästään hyötyajoa, ohjekirjassa (niinsanotussa) lukee SYSTEM VOLTAGE LOW... Ei sitten muuta, ei tietoa korjauksesta, missä paikassa vika mahdollisesti on. Myyjä ehdotteli akkua, mutta olin jo kokeillut työauton uudella 120mAh akulla, eikä pyörittäny. Siis yhdistin kaapeleilla akkuun, no vinssit, piipit, toisen puolen vilkut pelas, Ilman kaapeleita, soraan sanottuna vain naksahti startatessa, sitten jarrupoljinta painaessa virrantulo, vähäinenkin loppui (ei edes mittaritauluun), jalka pois jarrulta valot palo ku joulukuusessa, ilmoittaa vikakoosia 562 (Järjetelmä matala volttisuus, vapaasti suomennettuna... Pitäs kuljettaa n70 km päähän takuuhuoltoon ennen lumien tuloa. Toivat kyllä perskules parissa tunnissa kun tilasin, vanha linhai hyyty kesken lumihommien, muttei tulla hakemaan korjattavaksi, Kyrsii, mutten valita niinku IsoPörhölä sanoi...
        Typerykset puhuu vain jostain kuinka saa rajoittimen pois, ei virkaa työmiehelle. Rajotin saa olla vaikka 20/kmh, parempi vaan etta tulee parempi jälki.
        Voisko joku tietävä vastata asiallisesti. Kiitos jo etukäteen. Niin kesän käyttämättä mutta latasin defan älylaturilla, ihmettelen miksei menny laturi ylläpitolataukseen? Voi olla että odotin liian naftisti. Täyttä näyttää...


      • Kiinanharmiäläskaannu

        Jaa englannin kielisiltä sivuilta löyty jotain tietoa:
        What causes the P0562 code?
        A number of issues can occur to cause the vehicle voltage level to drop and the P0562 code to be stored, including:

        One or more poor charging system grounds
        A defective alternator
        A large battery drain
        A defective voltage regulator
        Faulty wiring or connector(s) to the alternator
        Defective wiring connecting the alternator to the PCM
        A faulty B battery cable running from the alternator to the battery
        A defective battery and/or battery cables
        A faulty PCM (rare)
        ELI HUONO MAADOITUS, VIKA VIRTAYHTEYKSISSÄ,, AKKUKAAPELISSA YM.

        Lisäksi poor charging system ground, huono laturin maadoitus... kai?
        A few of the most common repairs for a P0562 code:
        Korjaaminen:
        Repairing or replacing any faulty, loose, or otherwise poor charging system grounds
        Replacing a bad alternator
        Replacing a bad battery and/or battery cables, including the B battery cable
        Replacing or repairing a defective voltage regulator
        Finding and replacing faulty wiring or connectors to the alternator
        Replacing or repairing a faulty PCM

        Common mistakes when diagnosing the P0562 code
        The most common mistakes involving the P0562 is a rushed misdiagnosis. Often, it’s assumed that the problem is a faulty or dead battery or an issue with the starter. Replacing either will not keep the code from storing and will not solve issues with stalling and other symptoms.

        Eli yleiset virheet tulkatessa 562 koodia:
        - Viallinen tai sökö akku tai ongelmia startissa. Näiden vaihtaminen ei ratkaise itse onglemaa vaan ongelmat jatkuu ja tulee uusia, sillälailla... Joo myyjä ehdotteli starrtia uusittavaksi, no taitaa olla turhaa työtä, täytyy tutkia lisää...


      • Anonyymi
        Kiinanharmiäläskaannu kirjoitti:

        Itsellä näyttää myös Trapper t3 500 efi vikakoodia 562 ajettu n. 40km- Pelkästään hyötyajoa, ohjekirjassa (niinsanotussa) lukee SYSTEM VOLTAGE LOW... Ei sitten muuta, ei tietoa korjauksesta, missä paikassa vika mahdollisesti on. Myyjä ehdotteli akkua, mutta olin jo kokeillut työauton uudella 120mAh akulla, eikä pyörittäny. Siis yhdistin kaapeleilla akkuun, no vinssit, piipit, toisen puolen vilkut pelas, Ilman kaapeleita, soraan sanottuna vain naksahti startatessa, sitten jarrupoljinta painaessa virrantulo, vähäinenkin loppui (ei edes mittaritauluun), jalka pois jarrulta valot palo ku joulukuusessa, ilmoittaa vikakoosia 562 (Järjetelmä matala volttisuus, vapaasti suomennettuna... Pitäs kuljettaa n70 km päähän takuuhuoltoon ennen lumien tuloa. Toivat kyllä perskules parissa tunnissa kun tilasin, vanha linhai hyyty kesken lumihommien, muttei tulla hakemaan korjattavaksi, Kyrsii, mutten valita niinku IsoPörhölä sanoi...
        Typerykset puhuu vain jostain kuinka saa rajoittimen pois, ei virkaa työmiehelle. Rajotin saa olla vaikka 20/kmh, parempi vaan etta tulee parempi jälki.
        Voisko joku tietävä vastata asiallisesti. Kiitos jo etukäteen. Niin kesän käyttämättä mutta latasin defan älylaturilla, ihmettelen miksei menny laturi ylläpitolataukseen? Voi olla että odotin liian naftisti. Täyttä näyttää...

        Akun maadoitus kannattaa tarkistaa mittarilla ja heiluttamalla pelkkä katse ei riitä,akusta vaihdelaatikon päälle tuleva maadoitusjohdon mukana on pari ohuenpaa johtoa jotka menee antureille pitää tarkistaa.Huom,mittarilla,minulla se toimi,hieman tinauksia ja ok.


    • Trapper1

      Miten trapper 500 t3 saa rajoittimen pois

    • Trapperman1

      No niin,trapper t3 500 efi lähti talosta,ostin uutena ja ajo ollut aikasta kevyttä.
      Sinänsä palvellut mun tarpeet kohtuudella,mutta ne pienet olemattomat viat,voi pojat kun ne kyrsii. Koneesta saisi kyllä ihan 100 paremman muutamilla jutuilla...sähköliittimet ihan paskoja,koveettuvat ja murenee palasille ,vetonivelen suojakumit ala-arvoisia ja ne kirotut käyntihäiriöt..hu hu...nyt tuli tgb tilalle ja ihan mahdoton on kyllä ero. No aika näyttää miten meidän yhteiselo TGB: n kanssa sujuu

    • Anonyymi

      Moi

      Minulla on tullut tuommoinen Polaris Ranger 570 ostettua. Se on olllut erittäin luotettava menopeli. Kerran se on mennyt rikki kun ajoin isoon vesilammikkoon mutta seuraavana aamuna toimi moiteettomasti.
      Polariks kulkee 60km/h ja vauhti on ollut hyvä. Tehotkin ovat riittäneet suoritettuhin tehtäviin. Tiellä kulkee loistavasti katurenkailla ja maastossa en ole ajanut hirveästi mutta maastorenkailla on kulkenut pellolla hyvin.
      Penkki näyttää epämuavalta mutta on erittäin mukava koska se on pehmeä ainut huonopuoli on se että, penkissä ei ole niskatukea. Vilkuissa ja valoissa ei ole ollut ongelmia mutta pitkät valot ovat vähän himmeät joten olen asentanut lisävalot.

    • Anonyymi

      Erittäin vaarallisia vehkeitä jos näitä virittää. Keskipakonopeus kaataa kärryn hetkessä jos nopeutta mutkassa on liikaa. Ihan hyvä kun max nopeus näissä 60 km/h.

      Suosittelen oikean moottoripyörän hankintaa, ajofiilis moninkertaistuu eikä tartte ajella jonkun kopin sisällä vrt. "vapauden tunne" ja nopeutta löytyy yli aina 200km/h

    • Anonyymi

      Paljonko tuollainen Ranger 570 kuluttaa satasella bensaa?

    • Anonyymi

      Harmi kuin mönkijä maksaa paljon. haluaisin ainakin oman traktorimönkijän.

    • Anonyymi

      Kaikki ne koppimönkijät on leluja. Tulee niistä mieleen joku golfauto. Ihan naurettavia pelejä. Miksei kelpaa jonnekkin maastoon. Alaikäiset nuorethan niillä ajelee kun rikas isi ostaa.

    • Anonyymi

      Onko jollain tietoa kannattako osta efi mönkijä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe