munasolujen luovuttamisesta

Menthe

Haluaisin tietää onko ketään, joka on saanut toisen munasolun? Itse olen menossa luovuttajaksi. Haluaisin vaan tietää ennen luovuttamista ihmisten tuntemuksia ko. hoidosta?

18

16292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utelias

maksetanko siitä mitään? missä voi luovuttaa

• Meeri

Munasolun luovutuksesta ei makseta rahaa, mutta luovuttaja saa kulukorvauksen matkoista ja menetetystä työajasta.

Luovuttajaksi haluavan on oltava alle 35-vuotias. Ensin luovuttajaksi haluavalta otetaan verikokeet ja tehdään gynekologinen tutkimus.

Näiden tutkimusten jälkeen, kun kaikki on kunnossa, mm. luovuttajalta ei ole löydetty mitään luovutusta estävää sairautta (esim. hepatiitteja tai HIV) aloitetaan hormonihoito, jossa luovuttajan munasarjojen oma hormonitoiminta lamaannutetaan ja saadaan munarakkulat kasvamaan. Hormonihoito kestää noin 10 päivää. Hoidon aikana tehdään ultaräänitutkimuksia (yleensä 3), joilla seurataan hoidon vaikutuksia.

Varsinainen operaatio kestää noin 10-30 minuuttia ja siinä imetään emättimen kautta munarakkuloiden sisältämä neste koeputkeen ja nesteestä etsitään munasolut. Luovuttaja saa toimeenpiteen ajaksi rauhoittavaa lääkettä sekä kipulääkityksen.

Toimenpiteen jälkeen luovuttaja lepäilee jonkun aikaa ja pääsee sitten kotiin. Jälkitarkastus on kahden viikon päästä.

Koko hoitoprosessi kestää noin kuukauden.

Hormonihoidosta voi tulla sivuoireita, saman tyyppisiä kuin e-pillereistä, yleensä väsymystä, mielialanvaihteluita ja alavatsan turvotusta. Sivuoireet ovat kuitenkin harvinaisia.

Jos haluaa luovuttajaksi, voi ensimmäiseksi ottaa yhteyttä Väestöliiton lapsettomuusklinikkaan.

Lisätietoja www.vaestoliitto.fi

• tyhjä syli
        Meeri kirjoitti:

Munasolun luovutuksesta ei makseta rahaa, mutta luovuttaja saa kulukorvauksen matkoista ja menetetystä työajasta.

Luovuttajaksi haluavan on oltava alle 35-vuotias. Ensin luovuttajaksi haluavalta otetaan verikokeet ja tehdään gynekologinen tutkimus.

Näiden tutkimusten jälkeen, kun kaikki on kunnossa, mm. luovuttajalta ei ole löydetty mitään luovutusta estävää sairautta (esim. hepatiitteja tai HIV) aloitetaan hormonihoito, jossa luovuttajan munasarjojen oma hormonitoiminta lamaannutetaan ja saadaan munarakkulat kasvamaan. Hormonihoito kestää noin 10 päivää. Hoidon aikana tehdään ultaräänitutkimuksia (yleensä 3), joilla seurataan hoidon vaikutuksia.

Varsinainen operaatio kestää noin 10-30 minuuttia ja siinä imetään emättimen kautta munarakkuloiden sisältämä neste koeputkeen ja nesteestä etsitään munasolut. Luovuttaja saa toimeenpiteen ajaksi rauhoittavaa lääkettä sekä kipulääkityksen.

Toimenpiteen jälkeen luovuttaja lepäilee jonkun aikaa ja pääsee sitten kotiin. Jälkitarkastus on kahden viikon päästä.

Hormonihoidosta voi tulla sivuoireita, saman tyyppisiä kuin e-pillereistä, yleensä väsymystä, mielialanvaihteluita ja alavatsan turvotusta. Sivuoireet ovat kuitenkin harvinaisia.

Jos haluaa luovuttajaksi, voi ensimmäiseksi ottaa yhteyttä Väestöliiton lapsettomuusklinikkaan.

hei!
        olen käynyt läpi kaksi ivf ja yhden icsi-hoidon kaikki tuloksettomia.on ollut keskenmeno,tuulimunaraskaus..7vuotta toivottu ja odotettu mutta pettymyksiin päädytty.nyt on ainoa toivo saada luovutettu munasolu ja tähän olemme jonottaneet kaksi kuukautta..on pulaa luovuttajista ja voi mennä taas vuosi ennenkuin sopiva löytyy..olet rohkea ja saat olla ylpeä itsestäsi jos ryhdyt luovuttajaksi teet joidenkin elämän elämisen arvoiseksi..aika kutoo verkkoaan olen jo 39-v..voitko sinä auttaa.. tahattomasti lapsettomia on joka kuudes pari!!meitä on paljon.

• Vähän vanhempi äiti
        tyhjä syli kirjoitti:

hei!
        olen käynyt läpi kaksi ivf ja yhden icsi-hoidon kaikki tuloksettomia.on ollut keskenmeno,tuulimunaraskaus..7vuotta toivottu ja odotettu mutta pettymyksiin päädytty.nyt on ainoa toivo saada luovutettu munasolu ja tähän olemme jonottaneet kaksi kuukautta..on pulaa luovuttajista ja voi mennä taas vuosi ennenkuin sopiva löytyy..olet rohkea ja saat olla ylpeä itsestäsi jos ryhdyt luovuttajaksi teet joidenkin elämän elämisen arvoiseksi..aika kutoo verkkoaan olen jo 39-v..voitko sinä auttaa.. tahattomasti lapsettomia on joka kuudes pari!!meitä on paljon.

ole helppo päätös. Mitä muuta enemmän olen omille lapsilleni antanut? Minulta ovat saaneet munasolun, isältään siittiön ja siitä ovat kasvaneet. Jos luovutan munasolun, on siitä syntyvä lapsi yhtä paljon minun kuin nekin, jotka itse synnytin. En voisi ajatella luovuttavani lastani, jos itselläni vain on mahdollisuus hänestä huolehtia. SIksi en voisi luovuttaa munasoluakaan. - Maailma on väärällään jo syntyneitä lapsia, vailla vanhempia. Adoptio on hyvä vaihtoehto.

• säde
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

ole helppo päätös. Mitä muuta enemmän olen omille lapsilleni antanut? Minulta ovat saaneet munasolun, isältään siittiön ja siitä ovat kasvaneet. Jos luovutan munasolun, on siitä syntyvä lapsi yhtä paljon minun kuin nekin, jotka itse synnytin. En voisi ajatella luovuttavani lastani, jos itselläni vain on mahdollisuus hänestä huolehtia. SIksi en voisi luovuttaa munasoluakaan. - Maailma on väärällään jo syntyneitä lapsia, vailla vanhempia. Adoptio on hyvä vaihtoehto.

Itse olen luovuttanut munasoluja kaksi kertaa jokunen vuosi sitten. Itse en koe luovuttaneeni puolikasta lasta, vain satunnaisen otoksen geeniperimääni. En tiedä keille ja minne soluni päätyivät, vain sen, että saaneilla naisilla on ruskeat silmät niinkuin minullakin.

Toivon koko sydämmestäni, että kumpikin soluja saanut on nykyään äiti. Minusta tuntuu mahtavalta, että olen ehkä voinut antaa jollekkin mahdollisuuden saada ns. oman lapsen, mitenkään adoptiota väheksymättä. Adoptoitu lapsi on varmasti yhtä oma kuin millä tavalla tahansa saatu lapsi, monet haluavat kuitenkin kokea miltä tuntuu kantaa elämää sisällään.

Lähetän lämpöisen ajatuksen mahdollisiile ruskea silmäisile lapsille ja heidän vanhemmilleen, toivottavasti kaikki meni hyvin!!!!!

• Vähän vanhempi äiti
        säde kirjoitti:

Itse olen luovuttanut munasoluja kaksi kertaa jokunen vuosi sitten. Itse en koe luovuttaneeni puolikasta lasta, vain satunnaisen otoksen geeniperimääni. En tiedä keille ja minne soluni päätyivät, vain sen, että saaneilla naisilla on ruskeat silmät niinkuin minullakin.

Toivon koko sydämmestäni, että kumpikin soluja saanut on nykyään äiti. Minusta tuntuu mahtavalta, että olen ehkä voinut antaa jollekkin mahdollisuuden saada ns. oman lapsen, mitenkään adoptiota väheksymättä. Adoptoitu lapsi on varmasti yhtä oma kuin millä tavalla tahansa saatu lapsi, monet haluavat kuitenkin kokea miltä tuntuu kantaa elämää sisällään.

Lähetän lämpöisen ajatuksen mahdollisiile ruskea silmäisile lapsille ja heidän vanhemmilleen, toivottavasti kaikki meni hyvin!!!!!

että lapsi voisi joutua kokemaan väkivaltaa, hyväksikäyttöä tai mitä tahansa, enkä minä tietäisi mitään enkä voisi edes yrittää auttaa. Ei. Minusta maailmaan ei pidä olla saattamassa lapsia, joista ei aiokaan itse huolehtia. Esim tällä keskustelufoorumilla (siis suomi24) joku nainen kyseli, vaikuttaako miehen jatkuva alkoholin käyttö siittiöiden laatuun. SItten hän kuvasi miehensä juovan joka viikonloppu humalaan saakka. He eivät olleet saaneet lasta. Ehkäpä hekin saavat aikanaan vieraan sukusolun,tässä tapauksessa siittiön. Lapsella voi olla edessä kivinen tie alkoholisti-isän kourissa. Minusta siittiön luovuttaja on lapsen kohtaloon osavastuullinen. - Tiedän, etteivät kaikki ajattele näin. Minä kuitenkin ajattelen.

• säde

että lapsi voisi joutua kokemaan väkivaltaa, hyväksikäyttöä tai mitä tahansa, enkä minä tietäisi mitään enkä voisi edes yrittää auttaa. Ei. Minusta maailmaan ei pidä olla saattamassa lapsia, joista ei aiokaan itse huolehtia. Esim tällä keskustelufoorumilla (siis suomi24) joku nainen kyseli, vaikuttaako miehen jatkuva alkoholin käyttö siittiöiden laatuun. SItten hän kuvasi miehensä juovan joka viikonloppu humalaan saakka. He eivät olleet saaneet lasta. Ehkäpä hekin saavat aikanaan vieraan sukusolun,tässä tapauksessa siittiön. Lapsella voi olla edessä kivinen tie alkoholisti-isän kourissa. Minusta siittiön luovuttaja on lapsen kohtaloon osavastuullinen. - Tiedän, etteivät kaikki ajattele näin. Minä kuitenkin ajattelen.

Jep, tämäkin on sellainen asia jossa jokaisella on oma mielipiteensä ja näkökantansa. Sukusolujen luovutus ei sovi kaikille, sillä kyse on kuitenkin eri asiasta kuin veren luovutuksesta. Minä uskon solujeni kyllä päätyneen rakastaviin "käsiin", ja että niistä mahdollisesti tulleita lapsia rakastetaan aivan niin kuin minä rakastan omiani. Jos aina epäilisi pahinta, ei voisi tehdä mitään "hyvää", sillä kaikkea apua voidaan käyttää tässä maailmassa väärin.

• ori68

On ihan jees luovuttaa munasolu toisen auttamiseksi. Itse olen päättänyt auttaa jotain lapsetonta tai lesboparia tai yksinäistä naista luovuttamalla siementä sitoutumatta ja anonyymisti.
        [email protected]

• jokaiselle jotakin

" Maailma on väärällään jo syntyneitä lapsia, vailla vanhempia"
        Sinulle ei taida olla hajuakaan millainen prosessi adoptio on. Joten voit olla hyvin luovuttamatta munasoluasi, mutta älä kritisöi jos joku muu haluaa luovuttaa tai saada lapsen luovutetulla munasolulla. Minun mielestä järkesi on köyhä kun noin ajattelet.

• 12+8
        Meeri kirjoitti:

Olen itse ajatellut myös mennä munasolujen luovutukseen, koska meille ei lapsia näköjään tule ja syynä on ilmeisesti miehen huonot siittiöt. Ei olla tätä siis testeillä testattu, mutta mies tätä epäili, koska ei saanut lasta aikaiseks vuosien yrityksen jälkeen myöskään exänsä kanssa. Mitäs, jos kesken noiden luovutus hoitojen kuitenkin tuleekin raskaaksi? Voiko niin edes käydä? Olisi vähän noloa, jos noin kävisi..

• 39 v sinisilmä

Takana 8 vuoden sitkeä yritys - ongelmana hankala munasarjat hiljalleen tuhoava endometrioosi. Toistuvia tuloksettomia IVF/ICSI-yrityksiä yliopistosairaalassa ja väestöliitossa. Lopulta vailla muita hoitomahdollisuuksia päädyimme hyväksymään munasolun luovuttajan. Odottelua jonossa 1-2 vuotta kunnes oma vuoromme koitti - tuloksena 10 hedelmöittynyttä munasolua joista 1 siirto tuloksetta ja loput alkiot tuhoutuivat pakastimessa. Jälleen jonoon,seuraava luovuttaja ja yhtä masentava lopputulos. Vielä kerran jonoon joskin jo melko skeptisin odotuksin. 3. luovuttaja tarjoutui keskellä kesää -03 sotkien osin kesälomasuunnitelmia mutta jostain syystä päätimme vielä yrittää lopullisen viimeisen kerran. 2 hyvänlaatuisen alkion siirto ja nyt aivan käsittämättömästi 2-raskaus loppusuoralla.

Koska munasolun luovuttaja ja vastaanottaja eivät luonnollisesti missään vaiheessa kohtaa, haluan tämän palstan välityksellä kiittää lämpimästi raskauteni mahdollistavia munasolun luovuttajia. Uskon että valtaosa näin syntyvistä lapsista päätyy koteihin joissa lapsista todella välitetään ja kannetaan vastuuta! Uskoni perustuu koko prosessin vaatimaan pitkäjänteisyyteen ja myös luovutus-munasoluilla toteutetun hoidon hintaan (n.4000E).
      Toivon, että jatkossakin uskomattoman epäitsekkäitä luovuttajia vielä löytyy ja muillekin em syistä tahattomasti lapsettomille pariskunnille tarjoutuu mahdollisuus toivomaansa vanhemmuuteen.

• jade

Nostan hattua niille rohkeille naisille, jotka tekevät tämän luovutus päätöksen. Siskoni teki vuosi sitten myös näin, vaikka on itse lapseton eikä haluakaan koskaan lapsia. Hän joutui tiukkoihin psykologin kuulusteluihin siitä ,miksi hän haluaa tehdä näin. Siskoni kertoi vastanneensa, että hänen munasolunsa valuvat kuitenkin joka kuukausi vessan pyttyyn, joten jos joku saa niistä apua, hän on tyytyväinen. Hänelle kerrottiin ,että ensimmäisestä luovutuksesta nainen tuli raskaaksi ja toisesta luovutuksesta munasolut pakastetiin, että perhe saa niin halutessaan toisen lapsen joskus myöhemmin. Lappuihin siskoni laittoi, ettei lapsi saa myöhemmin tietää hänen nimeään. Minusta se oli hieno teko, vaikka joku muu voi ja saa olla toista mieltä.

• fddf

Kannattaa mennä luovuttamaan rapakon taakse amerikkaan. Siellä saa kymmenien tuhansien dollarien korvauksen.

• upittaja
        fddf kirjoitti:

Kannattaa mennä luovuttamaan rapakon taakse amerikkaan. Siellä saa kymmenien tuhansien dollarien korvauksen.

suomessa luovuttajalle maksetaan 250€ ja tämän lisäksi kulu korvaukset ja nämä kulut maksaa solun vastaanottaja!

• paskapuhetta1
        upittaja kirjoitti:

suomessa luovuttajalle maksetaan 250€ ja tämän lisäksi kulu korvaukset ja nämä kulut maksaa solun vastaanottaja!

luovuttajille ei makseta kuin kulukorvaukset, pässi!

• KYLLÄ luovutukselle

Mitäs kautta tuonne amerikkaan pääsee ulkomaalainen luovuttamaan? Onko kellään tietoa, missä voi "ilmoittautua"? Onnistuuko, jos on esim turistiviisumilla käymässä vaan maassa?

• Noora

Hei, olen tekemässä 9 kuukautta -lehteen juttua munasolun lahjoittajasta. Voin tehdä jutun halutessa anonyymisti. Yhteystietoni on [email protected]

• onnesta sekaisin

Kiitos kaikille munasolun lahjoittajille!Meillä 2 ihanaa lahjasolulasta ja olemme heistä ikionnellisia- ja kitollisia!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6346
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      56
      2912
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      55
      2766
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1455
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1366
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1311
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe