Kuinka syvälle tamponi?

Eline

Miten syvälle ob-tamponi pitäs laittaa, ettei tulisi ohivuotoja? Olen yrittänyt laittaa eri syvyyksille, mutta aina tulee läpi, ja kun poistan tamponin, vain alaosa on vähän veressä.

Osaisikohan joku auttaa?

15

27216

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmu

Osta ihmeessä isomia ja enemmän imeviä tamppooneja. Se miten syvälle tamppoonin työnnät ei ole tuon kannalta merkitystä.

• Eline

Kun eivät nämäkään tule oikeastaan koskaan edes kuudessa tunnissa "täyteen".
        No, ehkä voin kokeilla vielä isompia.

Kyse ei niinkään ole siitä, etteikö tamponi imisi tarpeeksi, koska vaihtaessani siitä on suurin osa vielä valkoista ja kuivaa, vain alaosa on jotain imenyt, kunnes vuoto on päässyt läpi.

• Hoitsu

Jos et käyttäs tamppoonia ollenkaan. Ei sitä ole laissa kielletty mutta hygieenisistä syistä se on tulppana veren vuodolle joka ei pääse pois vaginastasi kunnolla. Itselläni on ollut aina runsaat vuodot, silloin tamppooni ei ole paras ainoa mahdollinen. Se tulee ohi aina. Käytä kuule ihan reippaan kokoista sidettä ja huuhtele päivittäin alapääsi runsaalla vedellä niin puhdasta tulee.Jees! Ei se syvyydestä ole kiinni, vaan vuodon määrästä.

• Eline

Ei mulla todellakaan oo ongelmana, et vuotas ohi paljouden takia, ei mulla ole runsaat kuukautiset.

Siteitä en pysty käyttämään, koska hautovat liikaa-> ihoärsytystä.

• Vivian

Käsittääkseni tamponi työnnetään niin syvälle kuin se menee, jolloin sitä ei tunne. Näin ainakin itse teen.

Oletko harkinnut gynekologilla käyntiä tai oletko käynyt? Tuli vaan mieleen, että voisko tohon ohivuotoon olla jokin rakenteellinen syy.

Oletko kokeillut muita tamponimerkkejä? Onko niiden kanssa sama ongelma? Mulla esimerkiksi tampax ei toimi, mutta ob on toiminut hyvin. Muista merkeistä en tiedä, saako Suomesta edes muita merkkejä?!

Sitten on tietysti myös olemassa jotain "kuukautiskuppeja" (en oo varma tosta nimestä), mutta en ole itse kokeillut, joten en osaa kertoa niistä enempää. Selailemalla tätä palstaa löydät kyllä niistäkin tietoa.

• julie

tampponi ei välttämättä ole imenyt sisään laitettaessa kaikkea vuotoa. Vuotoa on voinut jäädä tamppoonin ns. alapuolelle ja se voi vuotaa liikkuessa ulos. Tampaxit on kyllä huomattavasti ob:ta helpompi asettaa, koska niissä on asetin eikä tarvitse liata sormia. Jos tamppooni ei tule täyteen ja valkoista jää paljon, kannattaa käyttää sidettä.

• Ninsku

Niin ja lisätäkseni, tähän että tampaxissa on asetin, joka on hyvä sen vuoksi, että sen tampoonin saa paremmin menemään sinne ja se on paljon hygieenisempi, koska esim. kynsien alla on ihan mielettömästi aina pöpöjä.

Olen itse käyttänyt tampaxia, kerran kokeilin ob:tä, mutta se osoittautui todella hankalaksi.

• Sherilyn
        Ninsku kirjoitti:

Niin ja lisätäkseni, tähän että tampaxissa on asetin, joka on hyvä sen vuoksi, että sen tampoonin saa paremmin menemään sinne ja se on paljon hygieenisempi, koska esim. kynsien alla on ihan mielettömästi aina pöpöjä.

Olen itse käyttänyt tampaxia, kerran kokeilin ob:tä, mutta se osoittautui todella hankalaksi.

Kyllä sen tamponin saa paikoilleen ihan helposti ilman asetintakin. Ja kädet on joka tapauksessa syytä pestä ennen tamponin asettamista.

Itse en tykkää tampaxista ollenkaan. Ob on luotettavampi, koska se laajenee leveyssuunnassa eli on tosi varma. Mutta jokaisen kannattaa tietysti valita tamponi sen mukaan, mikä itsellä toimii parhaiten.

• Eline
        Sherilyn kirjoitti:

Kyllä sen tamponin saa paikoilleen ihan helposti ilman asetintakin. Ja kädet on joka tapauksessa syytä pestä ennen tamponin asettamista.

Itse en tykkää tampaxista ollenkaan. Ob on luotettavampi, koska se laajenee leveyssuunnassa eli on tosi varma. Mutta jokaisen kannattaa tietysti valita tamponi sen mukaan, mikä itsellä toimii parhaiten.

Päiväsaikaan (eli pystyasennossa ollessani) en pysty käyttämään Tampaxia, koska se ei yksinkertaisesti pysy sisälläni, vaan valuu pikkuhiljaa pois. Ja Tampax mun kohdallani päästää vielä helpommin ohi, kun ob.
        Öisin kyllä pysyy ja on ihan hyvä.

• eräs

Miksi se sattuu kun otan tamponin pois? Ihan varovasti hiljaa koitan vetää ja aina sattuu :(

• Miranda

Onko tamponi vielä osittain kuiva, kun otat sen pois? Jos se on kuiva (eli osittain vielä ihan valkoinen), niin pois ottaminen sattuu. Kokeile pitää tamponia vähän kauemmin, niin että se "täyttyy" ihan kokonaan. Tai vaihda pienempään kokoon ellet jo käytä miniä.

Jos syy ei ole siinä, että tamponi on vielä hieman kuiva kun otat sen pois, niin kokeile toista tamponi-merkkiä.

• terkkarin alku

Kysymyksestäsi on jo aikaa mutta vastaan ihan sen takia että jos joku muu samoissa ongelmissa oleva lukee tätä. Eli todennäköisesti sinulla on kohdunsuu (jonka kautta kuukautisvuoto tulee kohdusta emättimeen) melko alhaalla emättimessä. Tämän takia vuoto on vain tamppoonin ala osassa. Voi olla ettei tamppooni sitten sovi sinulle, koska sitä ei voi jättää aivan emättimen alkuosaan koska silloin se tuntuu epämiellyttävältä. Muuten alhaalla oleva kohdunsuu ei haittaa mitään, eikä ole mitenkään poikkeavaa!

• Minävaan............

Tota onko se epämiellyttävää siis ällöä laiittaa tamponi johonki omaan pyllyreikään haluisin vaa tietää =D

• ..'
        Minävaan............ kirjoitti:

Tota onko se epämiellyttävää siis ällöä laiittaa tamponi johonki omaan pyllyreikään haluisin vaa tietää =D

tamponia EI laiteta 'pyllynreikään':)

• SeKo

Ihmisen anatomia on yksilöllinen. Kohtu voi olla kallistunut taakse- tai eteenpäin. Silloin kohdun suu on yleensä emättimen puolivälissä eikä perällä ja silloin vuotokin imeytyy tamponiin eri paikasta eikä ihan emättimen perältä. Se voi tulla tamponiin esim. keskikohtaan ja toinen seinämä jää kuivaksi.

Tällöin tamponin käyttäminen on hankalampaa.

Asia kannatta ottaa puheeksi gynekologilla joka voi vahvistaa asian jos sitä ei itse kokeilemalla tunne.

Myös synnytyksessä tilanne on erilainen kallistuneen kohdun kanssa. Asiasta vaan ei puhuta tarpeeksi vaikka tila on erittäin yleinen. Ehkä jopa yleisempi kuin ihan tasan anatomiapiirrosten mukaisesti oleva.

Taaksepäin kallistunut kohtu aiheuttaa synnyttäessä painetta taaksepäin ja eteenpäpin kallistunut eteenpäin. Välttämättä ei edes työntöpolttoja tule samalla tavalla kuin tilassa jossa kohdunsuu on emättimen perällä mutta kipu säteilee enemmän selkä- tai vatsapuolella.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2275
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      27
      2023
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1539
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1397
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      96
      1091
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1017
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      923
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      810
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      765
    Aihe