metsänistutus (männyntaimet)

Maallikkosaarnaaja

Pitäisi istuttaa 1100 männyntainta kaadettuun aukkoon vielä ennen juhannusta (putkisysteemillä). Paljonko se vie aikaa ensikertalaiselta, entäs paljonkohan se maksaisi, jos teettää vieraalla. Kannattaako yleensä maalikon ryhtyä moiseen???

54

12938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unohtamaan.

      Älä edes harkitse istutusta itse jos ei ole kokemusta, pilaat vain hyvät taimet. Ota mahdollsimman pian yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen ja anna heidän hoitaa istutus. Työn osuus vieraalla teetettynä arviolta 350-400 euroa.

      • näin on

        Taimien istutus jos joku kannattaa itse tehdä. Tulee varmasti parempi kuin alipalkattujen metsureitten kiireellä istuttamat taimikot. Itse tehden sitä panostaa aivan eritavalla istutuksen laatuun ja laadunvarmistukseen.


      • pottiputki maisteri

        "Älä edes harkitse istutusta itse jos ei ole kokemusta, pilaat vain hyvät taimet. Ota mahdollsimman pian yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen"

        Joo se on erikoismiesten hommaa. Pitää olla vähintään maisteri että osaa käyttää pottiputkea tai kuokkaa. Tuossa taimein istutuksessa tarvitaan eniten samoja ominaisuuksia kuin armeijassakin. Pitää olla sekä tyhmä että vahva. Vahva jaksaa ja tyhmä viitsii. Kutsu nyt kuitenkin varmuudeksi Mhy:n toimihenkilö pääällysmieheksi.


      • mlpoik
        pottiputki maisteri kirjoitti:

        "Älä edes harkitse istutusta itse jos ei ole kokemusta, pilaat vain hyvät taimet. Ota mahdollsimman pian yhteyttä paikalliseen metsänhoitoyhdistykseen"

        Joo se on erikoismiesten hommaa. Pitää olla vähintään maisteri että osaa käyttää pottiputkea tai kuokkaa. Tuossa taimein istutuksessa tarvitaan eniten samoja ominaisuuksia kuin armeijassakin. Pitää olla sekä tyhmä että vahva. Vahva jaksaa ja tyhmä viitsii. Kutsu nyt kuitenkin varmuudeksi Mhy:n toimihenkilö pääällysmieheksi.

        ei pidä heittäytyä uus avuttomaksi. Simppeli homma jos vain on aikaa tehdä työ.


      • Anonyymi
        näin on kirjoitti:

        Taimien istutus jos joku kannattaa itse tehdä. Tulee varmasti parempi kuin alipalkattujen metsureitten kiireellä istuttamat taimikot. Itse tehden sitä panostaa aivan eritavalla istutuksen laatuun ja laadunvarmistukseen.

        Samaa mieltä. Ite olen joskus 20-30v sitten istutetun kuusikon jälkiä katsomassa. Silloin 15v ylilihava punkero oli aina ekana saran päättyessä "valmis". Eipä hänen sarallaan mitään koskaan kasvanutkaan. Siksi nyt metsää perittyäni tulen aina istuttamaan itse. Ja sitten kun enää itse kykene niin ainakin valvon,


    • päivään

      teet, ellet tupeksi. Ajan tuhraantumiseen vaikuttaa se, onko maa hyvin muokattu vai ei. Jos kyseessä on kivinen maa, teetä muilla (ei ole kivaa!)

    • teet itse

      Taimen istuttaminen putkella on mitä yksinkertaisinta työtä. Aivan huuhaata teettää kalliilla huolimatonta metsurityötä. Itse laitat ne hyvin ja huolellisesti alle 2 päivässä. Ota mukaan juotavaa ja leipäpalasia.

      (Pottitaimen tulee olle niin märkä, että puristettaessa pottia vesi tirskuu.)

      1. Työnnä putki syvälle maahan ja avaa leuat jalkapolkimella. Ei montun pohjalle, eikä risukasaan. Kivennäismaata on oltava kunnolla. Jos, ei ole muokattu valmiiksi, joudut tekemään kuokalla/(kovasti potkimalla) laikun, jossa kunttakerros revitään pois ja oikea maa paljastuu.

      2. Pudota taimi putkeen, juuret alaspäin.

      3. Nosta putki varovasti ylös. Jos taimi on hyvän näköisesti suorassa, potki taimen potin päälle n. 2 cm maata ja tallaa tiiviiksi kummpparin kärjellä joka puolelta. Taimi on riittävän hyvin tiivistetty, jos sitä voi latvasta hieman tukistaen vetää ylöspäin ja se silti pysyy maassa.

      Toista 1 100 kertaa.

    • Pottlttari

      Kuin alle hehtaarin istutusala 1100 tainta laittaa yksinään 2pv päivässä useammalla kaverilla tehtäessä 1 pv.

      • maallikkosaarnaaja..

        Kiitos asialista vastauksista. Näillä näkymin meitä olisi 3 "tollikkoa" lähdössä puuhaan. Luulettekos, että selviäisimme yhdessä (pitkässä) päivässä????
        Vähän hirvittääääää......


      • Maallikkosaarjaaja?
        maallikkosaarnaaja.. kirjoitti:

        Kiitos asialista vastauksista. Näillä näkymin meitä olisi 3 "tollikkoa" lähdössä puuhaan. Luulettekos, että selviäisimme yhdessä (pitkässä) päivässä????
        Vähän hirvittääääää......

        No niin, nyt on istutus ohi. Taimet olivatkin kuusia. Meita oli 3 ensikertalaista ja taimia istutimme yht. 1080 kpl. Aikaa kului uhteensä n. 6 tuntia. Ei pitkiä taukoja, vain lyhyitä ruoka/juomapausseja istutusvakkaa täyttäessämme.

        Maasto vaan oli kamala. Erittäin kivinen rinne, jossa paikoin oli vaikea löytää istutuspaikkaa. Siellä ne nyt ovat - saas nähdä kuinka käy - selviytyvätköhän taimiraasut elämään??

        Mikäli maasto on hyvää, homma on tosi mukavaa ja helppoa - yksi ihminen istuttaa päivässä todella ison kasan taimia, mutta huom HYVÄÄN maastoon!!!

        Onnea ja menestystä kaikille istuttajille ja kiitos vielä asiallisista vastauksista.


      • kuulostaa
        Maallikkosaarjaaja? kirjoitti:

        No niin, nyt on istutus ohi. Taimet olivatkin kuusia. Meita oli 3 ensikertalaista ja taimia istutimme yht. 1080 kpl. Aikaa kului uhteensä n. 6 tuntia. Ei pitkiä taukoja, vain lyhyitä ruoka/juomapausseja istutusvakkaa täyttäessämme.

        Maasto vaan oli kamala. Erittäin kivinen rinne, jossa paikoin oli vaikea löytää istutuspaikkaa. Siellä ne nyt ovat - saas nähdä kuinka käy - selviytyvätköhän taimiraasut elämään??

        Mikäli maasto on hyvää, homma on tosi mukavaa ja helppoa - yksi ihminen istuttaa päivässä todella ison kasan taimia, mutta huom HYVÄÄN maastoon!!!

        Onnea ja menestystä kaikille istuttajille ja kiitos vielä asiallisista vastauksista.

        hyvältä.
        Kuusen taimia ne joissa lyhyet neulaset ..luulin jo että teette sen virheen ,että mäntyä istutatte...olis ollu hukkaan mennyt työ jo heti lähdössä.......

        Ei nimittäin ole tullut yhtään kunnollista, männylle istutettua ensiharvennusta vastaan....vääriä vänkyröitä ,paksu oksaisia käkkäröitä kaikki.


    • silläviissiin.

      itselläni menee 1700 männyntainta maahan päivässä eikä tarvitse edes kunnolla rehkiä.. mutta sanosin että 500 on aloittelijalle ihan hyvä saldo päivää kohti.

      • työnsankarin

        mahtitarinoita, kumpujen yöstä

        Toistan aiemmin toisessa ketjussa kirjoittamani pätkän.

        Asun keskellä Helsinkiä ja metsät on 400 km päässä. Olen omasta mielstäni normaalikuntoinen ja -älyinen. Palkkaan usein paikallisen ammattilaisen mukaan istutuksille ja raivauksille.

        Sekä istutuksilla, että raivauksilla ekat 2-3 pv jään n. 70%:iin ammattilasien nopeudesta. Lukuisat metsäammattilaiset ovat todenneet, että työn jäljessä ei ole moittimista, eikä eroa ammattilaisen työn jälkeen verrattuna. Väitän, että eka viikon jälkeen teen lähes samalla nopeudella. Tietenkin tuulenkaadot ym. erikoisemmat hommat jätän täysin ammattilaiselle.

        Sankarimetsurit ("kovat jätkät") mielellään unohtavat, että metsurin työ (raivaukset, istutukset) on äärimmäisen yksinkertaista fyysistä työtä (joskus raskastakin), josta suoriutuu lähes kuka tahansa vähänkin metsässä liikkumaan tottunut.


      • kiekero
        työnsankarin kirjoitti:

        mahtitarinoita, kumpujen yöstä

        Toistan aiemmin toisessa ketjussa kirjoittamani pätkän.

        Asun keskellä Helsinkiä ja metsät on 400 km päässä. Olen omasta mielstäni normaalikuntoinen ja -älyinen. Palkkaan usein paikallisen ammattilaisen mukaan istutuksille ja raivauksille.

        Sekä istutuksilla, että raivauksilla ekat 2-3 pv jään n. 70%:iin ammattilasien nopeudesta. Lukuisat metsäammattilaiset ovat todenneet, että työn jäljessä ei ole moittimista, eikä eroa ammattilaisen työn jälkeen verrattuna. Väitän, että eka viikon jälkeen teen lähes samalla nopeudella. Tietenkin tuulenkaadot ym. erikoisemmat hommat jätän täysin ammattilaiselle.

        Sankarimetsurit ("kovat jätkät") mielellään unohtavat, että metsurin työ (raivaukset, istutukset) on äärimmäisen yksinkertaista fyysistä työtä (joskus raskastakin), josta suoriutuu lähes kuka tahansa vähänkin metsässä liikkumaan tottunut.

        no hyvä, tuleppa kaatelemaan 40 runkoa (3-5 kuutiota kappaleelta) linjan päällä roikkuvia puita tarjoan kahvit kun olet homman hoitanut.


      • jepjep

        eikä tarvitse edes rehkiä? oon täs ny elämäni aikana noin 30 000 tainta laittanu maahan, ja mun paras päiväansio oli 1300 tainta. JA SAI KYLLÄ REHKIÄ. koko homma riippu pitkälti taimien kantomatkasta ja nimenomaan maasta. jos saa laittaa esim. laikutettuun peltoon ja kantomatka ei ole pitkä, voit saada hyvinkin päälle 1000 tainta maahan. jos taas maasto on kivikkoista paskaa, ja kantomatkat pitkiä hommasta ei tule mitään. se ei oo ihan noin mustavalkosta että "aloittelijalle on 500 hyvä" joskus se on ihan ammatimiähällekin.


    • jättää taimet

      ostamattga, ja kaivinkonelaikutus kylvö. Jos meinaa että joskus siitä mettästä viä puutakin saat.

      • riittää jo mhy ohjeet

        ihan huuhaata nämä koneet ja laikutukset. takavuosina oli mhy neuvo kyntää metsät, niin se mieli muuttuu.

        aikoinaan kuokalla istuteltiin, hyvä jos 20 % selvisi puiksi asti.
        Luonto onneksi hoitaa taimikot, tosin ei aina mäntyä vaan koivua ja kuusta..

        putkella vaan taimikon istutukseen, potkimalla paikka taimelle, näistä voi jopa 30 % selvitä ja ovat suoria.

        30 vuoden päästä on metsä paikalla. oikea metsä eli sekametsä.

        ja kuka tietää mitä puuta ja mihin silloin tarvitaan..


      • de lo
        riittää jo mhy ohjeet kirjoitti:

        ihan huuhaata nämä koneet ja laikutukset. takavuosina oli mhy neuvo kyntää metsät, niin se mieli muuttuu.

        aikoinaan kuokalla istuteltiin, hyvä jos 20 % selvisi puiksi asti.
        Luonto onneksi hoitaa taimikot, tosin ei aina mäntyä vaan koivua ja kuusta..

        putkella vaan taimikon istutukseen, potkimalla paikka taimelle, näistä voi jopa 30 % selvitä ja ovat suoria.

        30 vuoden päästä on metsä paikalla. oikea metsä eli sekametsä.

        ja kuka tietää mitä puuta ja mihin silloin tarvitaan..

        Jaa jos joku mulle ois tollasen 1100 taimen urakan antanu niin voisin sanoa että alue olisi viiden vuoden kokemuksella tullut istutetuksi alle 2 tuntiin että siitä voi sitte jokainen päätellä mitä haluaa........


      • kun istutat
        de lo kirjoitti:

        Jaa jos joku mulle ois tollasen 1100 taimen urakan antanu niin voisin sanoa että alue olisi viiden vuoden kokemuksella tullut istutetuksi alle 2 tuntiin että siitä voi sitte jokainen päätellä mitä haluaa........

        1.5sek taimi.


      • se sulla varmaan menee,
        de lo kirjoitti:

        Jaa jos joku mulle ois tollasen 1100 taimen urakan antanu niin voisin sanoa että alue olisi viiden vuoden kokemuksella tullut istutetuksi alle 2 tuntiin että siitä voi sitte jokainen päätellä mitä haluaa........

        jatketaan laskemista. 1100 tainta kahteen tuntiin. Metsätyöntekijän tuntipalkka keskimäärin 11,42 € eli kahdessa tunnissa 22,84 €

        http://www.stat.fi/til/mtp/2008/04/mtp_2008_04_2009-03-27_tie_001_fi.html

        22,84 €/ 1 100 tainta= 0,0208 €/taimi

        Tule mulle istuttamaan urakkapalkalla! Maksan reilusti enemmän, lähes tuplana, eli 4 eurosenttiä/taimi. Tarjous on voimassa myös kesän 2010. (Kävelen kyllä aika tiheesti perässä ja tarkkailen työn jälkeä...)

        Mistä noita työn sankareita oikein riittää...


      • noita hommia
        se sulla varmaan menee, kirjoitti:

        jatketaan laskemista. 1100 tainta kahteen tuntiin. Metsätyöntekijän tuntipalkka keskimäärin 11,42 € eli kahdessa tunnissa 22,84 €

        http://www.stat.fi/til/mtp/2008/04/mtp_2008_04_2009-03-27_tie_001_fi.html

        22,84 €/ 1 100 tainta= 0,0208 €/taimi

        Tule mulle istuttamaan urakkapalkalla! Maksan reilusti enemmän, lähes tuplana, eli 4 eurosenttiä/taimi. Tarjous on voimassa myös kesän 2010. (Kävelen kyllä aika tiheesti perässä ja tarkkailen työn jälkeä...)

        Mistä noita työn sankareita oikein riittää...

        sontaruuman luukulla toiset joutuvat sen tekemään koko keholla.


      • Savukosken istuttaja
        se sulla varmaan menee, kirjoitti:

        jatketaan laskemista. 1100 tainta kahteen tuntiin. Metsätyöntekijän tuntipalkka keskimäärin 11,42 € eli kahdessa tunnissa 22,84 €

        http://www.stat.fi/til/mtp/2008/04/mtp_2008_04_2009-03-27_tie_001_fi.html

        22,84 €/ 1 100 tainta= 0,0208 €/taimi

        Tule mulle istuttamaan urakkapalkalla! Maksan reilusti enemmän, lähes tuplana, eli 4 eurosenttiä/taimi. Tarjous on voimassa myös kesän 2010. (Kävelen kyllä aika tiheesti perässä ja tarkkailen työn jälkeä...)

        Mistä noita työn sankareita oikein riittää...

        Pakko ei ole uskoa, mutta on niitä hätäsempiä ukkojakin. Työn jäljessäkään ei ole vikaa, voit seurata vaikka koko päivän ja joka päivä. Tuo 1,5 sekuntia on väärin laskettu, 550 tainta 3600 sekunnissa on taimi 6,5 sekunnissa. Itse olen istuttanut 1000 tainta tunnissa, mutta silloin olikin suorat linjat oksattomat ja muheva maa. Sai siinä juosta.

        Täytyy vielä myöntää, että minuakin hätäsempiä miehiä on.


      • Haasteen ottaja
        Savukosken istuttaja kirjoitti:

        Pakko ei ole uskoa, mutta on niitä hätäsempiä ukkojakin. Työn jäljessäkään ei ole vikaa, voit seurata vaikka koko päivän ja joka päivä. Tuo 1,5 sekuntia on väärin laskettu, 550 tainta 3600 sekunnissa on taimi 6,5 sekunnissa. Itse olen istuttanut 1000 tainta tunnissa, mutta silloin olikin suorat linjat oksattomat ja muheva maa. Sai siinä juosta.

        Täytyy vielä myöntää, että minuakin hätäsempiä miehiä on.

        Taas kohtapuolin alkaa metsänistutusajat ja moni miettii tekeekö itse vai panee vieraat tai Mhy:n asialle. Kustannuksista kuusen paakkutaimella yleisesti: Istutustyö muilla 270-290 € tuhatta tainta kohti alveroineen, usein ehkä enemmänkin. Taimet 30 centtiä alveroineen. 1000 kpl taimia 300 €.
        Eli lähes puolet säästää, jos tekee itse.
        Panin 5 vuotta sitten 4200 kuusentainta erittäin kiviseen ja huonosti muokattuun maahan. Päivässä
        panin 600 kpl kämmenet turtana pottiputken osuessa kiviin tämän tästä. Viikko meni ja päätin, että ei ikinä enään. Mutta nyt taas olen lähdössä panemaan itse noin 5000 tainta. Laikutus on nyt kuulema tehty huolella ja maasto ei ole niin pirullista kuin edellisessä aukossa. Että eikun noitumisiin ja tuskailuihin vielä kerran!


      • eikös se
        Haasteen ottaja kirjoitti:

        Taas kohtapuolin alkaa metsänistutusajat ja moni miettii tekeekö itse vai panee vieraat tai Mhy:n asialle. Kustannuksista kuusen paakkutaimella yleisesti: Istutustyö muilla 270-290 € tuhatta tainta kohti alveroineen, usein ehkä enemmänkin. Taimet 30 centtiä alveroineen. 1000 kpl taimia 300 €.
        Eli lähes puolet säästää, jos tekee itse.
        Panin 5 vuotta sitten 4200 kuusentainta erittäin kiviseen ja huonosti muokattuun maahan. Päivässä
        panin 600 kpl kämmenet turtana pottiputken osuessa kiviin tämän tästä. Viikko meni ja päätin, että ei ikinä enään. Mutta nyt taas olen lähdössä panemaan itse noin 5000 tainta. Laikutus on nyt kuulema tehty huolella ja maasto ei ole niin pirullista kuin edellisessä aukossa. Että eikun noitumisiin ja tuskailuihin vielä kerran!

        ole Tapio hoitanut tuollaisten länttien taimettamiset. Vai onko ympäristötkin jo kaluttu niin tarkkaan että oravatkin hyppii kannolta kannolle reppu selässä.


      • kuule kyllä
        Savukosken istuttaja kirjoitti:

        Pakko ei ole uskoa, mutta on niitä hätäsempiä ukkojakin. Työn jäljessäkään ei ole vikaa, voit seurata vaikka koko päivän ja joka päivä. Tuo 1,5 sekuntia on väärin laskettu, 550 tainta 3600 sekunnissa on taimi 6,5 sekunnissa. Itse olen istuttanut 1000 tainta tunnissa, mutta silloin olikin suorat linjat oksattomat ja muheva maa. Sai siinä juosta.

        Täytyy vielä myöntää, että minuakin hätäsempiä miehiä on.

        paskojas kehuskelet


      • kiekero
        Savukosken istuttaja kirjoitti:

        Pakko ei ole uskoa, mutta on niitä hätäsempiä ukkojakin. Työn jäljessäkään ei ole vikaa, voit seurata vaikka koko päivän ja joka päivä. Tuo 1,5 sekuntia on väärin laskettu, 550 tainta 3600 sekunnissa on taimi 6,5 sekunnissa. Itse olen istuttanut 1000 tainta tunnissa, mutta silloin olikin suorat linjat oksattomat ja muheva maa. Sai siinä juosta.

        Täytyy vielä myöntää, että minuakin hätäsempiä miehiä on.

        jos mikä niin istutukset pitäisi tehdä tuntipalkalla, juostaan kieli vyön alla hommaa josta sato korjataan 80 vuoden päästä, joten mikä helvetin hoppu niitä istuttaessa on. kukaan ei kiireellä tee niin hyvää jälkeä kuin tekee kiirehtimättä.


      • ooppaa rehellinen
        kiekero kirjoitti:

        jos mikä niin istutukset pitäisi tehdä tuntipalkalla, juostaan kieli vyön alla hommaa josta sato korjataan 80 vuoden päästä, joten mikä helvetin hoppu niitä istuttaessa on. kukaan ei kiireellä tee niin hyvää jälkeä kuin tekee kiirehtimättä.

        Niinpä niin... Viimeiset kuusi vuotta on tullut istuttettua urakalla metsähallitukselle ja eipä ole kertaakaan tullut asiasta sanomista ja päivittäset taimi määrät ovat vaihdelleet 3000-4100 taimeen päivässä. Esimerkkinä tämä päivä kun aloitin työt 8 ja lopetin kahdelta ja taimia oli laitettu noin 4100..


      • olen istuttanut
        ooppaa rehellinen kirjoitti:

        Niinpä niin... Viimeiset kuusi vuotta on tullut istuttettua urakalla metsähallitukselle ja eipä ole kertaakaan tullut asiasta sanomista ja päivittäset taimi määrät ovat vaihdelleet 3000-4100 taimeen päivässä. Esimerkkinä tämä päivä kun aloitin työt 8 ja lopetin kahdelta ja taimia oli laitettu noin 4100..

        keskimääsin 5500 kpl 08.00-11.00 klo


      • istututtaja
        Savukosken istuttaja kirjoitti:

        Pakko ei ole uskoa, mutta on niitä hätäsempiä ukkojakin. Työn jäljessäkään ei ole vikaa, voit seurata vaikka koko päivän ja joka päivä. Tuo 1,5 sekuntia on väärin laskettu, 550 tainta 3600 sekunnissa on taimi 6,5 sekunnissa. Itse olen istuttanut 1000 tainta tunnissa, mutta silloin olikin suorat linjat oksattomat ja muheva maa. Sai siinä juosta.

        Täytyy vielä myöntää, että minuakin hätäsempiä miehiä on.

        Ihan ufoina pidin näitä nopeuksia minäkin. Luulin äijien elvistelevän.
        Äsken annoin istutushomman eräälle sitä hommaa ennenkin tehneelle. Laskin taimien välillä menevää aikaa ja se oli oikeasti 5..6 s! Pahimmillaan 7 sekunttia. Oli se uskomatonta. Pari kolme painallusta kengällä (ja välillä jopa kädellä) se ehti siinä tekemään. Katsotaan vuosien päästä miten männyt kasvavat, mutta ihan hyvältä se näytti.


      • Anonyymi
        kun istutat kirjoitti:

        1.5sek taimi.

        de lo ehtii juosta välillä pari maratonia "tauoilla"


    • Terva käpy

      Toissaviikolla oltiin kuusentaimia istuttamassa n.1700 kpl.
      Istutusmaasto oli mitä parhainta istuttamista ajatellen elikkä tuollaista
      vanhaa peltoa, joka oli mätästetty kaivinkoneella.
      Olin isäukon kanssa istuttamassa ja pari päivää siinä meni.
      Mahdollisimman huolellisesti yritettiin se istutustyö tehdä ja kun ei ollut
      mitään kiirettä, niin mitäpä sitä suotta kiirehtimään urakalla.
      Taimet loppuivat kesken ja kolmantena päivänä käytiin vielä yksi taimilaatikollinen
      istuttamassa lisää.

      Ensimmäisenä päivä päästiin vasta puolelta päivin istuttamaan ja iltapäivällä alkoi
      kova ukonilma ja vesisade, joten ei ensimmäinen päivä ollut pitkä.
      Toisena päivänä saatiin loput istutetuksi, mutta taimia tarvi lisää ja siirrettiin
      istutus viikonlopulle, kun silloin luvattiin vähän viileämpää.
      Juotavaa kului mahottomasti ja täytyyhän sitä suolaistakin syödä myös, kun
      sattui mahoton helle istutuspäiviksi.
      Viikonloppuna oli viileämpää ja on se huomattavasti mukavampaa istuttaa, kun ei
      ole liian kuuma keli.
      Nyt on onneksi satanut vettä, että saavat taimetkin kylliksi juotavaa.

      Peltomaahan on helppo istuttaa. Kiviselle kankaallekin on tullut istutettua, mutta
      siinä on kyllä kädet kovilla, kun hyvää kohtaa taimelle ei meinaa sitten millään löytää.
      Se on myös paljon hitaampaa.

      Istutuspaikan vieressä virtasi pudasvetinen syvä ja hiekkapohjainen oja, jossa
      pystyi välillä käydä vilvoittelemassa.
      Oli se vesi niin kirkasta ja puhdasta, että juodakin siitä olisi voinut.

      • tipsistii

        Kyllä sitä nyt ainakin 2500 taimea maahan pistää päivän aikana :) (viidessä tunnissa) Ei siinä kauaa nokka tuhise ja eipä ole ikinä valitettu minun istuttamista maista. Pisteet aina yli 90 huonoissakin maissa.


        t. pienikokoinen tyväri;)


    • j.a.

      Helppo homma istutus putkella ensikertalainenkin oppii sen. 3-4 päivää jos on hyvä maasto.

    • taitaa olla

      täällä niitä jooo joo ja jos jos sekä minä tein jne.miehiä suurin osa

      • näinkin olen nähnyt

        Käykääpäs harrastelijat katsomassa lumien sulettua onko routa potkaissut koko taimen paakun kanssa maanpinnalle pötkölleen! Näin voi käydä äkkinäiselle..............Osta sitten uudet taimet ja istuta uudelleen! Varmaan annat istutuksen kuitenkin ammattilaiselle tällä uusinta kierroksella!!!!!


      • istuttelija
        näinkin olen nähnyt kirjoitti:

        Käykääpäs harrastelijat katsomassa lumien sulettua onko routa potkaissut koko taimen paakun kanssa maanpinnalle pötkölleen! Näin voi käydä äkkinäiselle..............Osta sitten uudet taimet ja istuta uudelleen! Varmaan annat istutuksen kuitenkin ammattilaiselle tällä uusinta kierroksella!!!!!

        Silloin on jääny juuripaakku liian matalaan. Niin kauan kun latva on kuusen taimesta maan pinnalla niin se ei ole liian syvällä. Toisin sanoen liian syvälle on todella vaikea taimia saada pottiputken kanssa. 4-6cm maata juuripaakun päällä hyvä. Enempikään ei haittaa.


    • Puuntuottaja

      Kuustakaan ei pitäisi istuttaa liian syvään. Nyt on ihme vimma hakata niitä täysin piiloon. Tuuman verran kun saa paakun päälle tiivistettyä maata niin riittää.

      Taimien istuttamisessa on huomattava ero istutuspaikan / puulajin / menetelmästä riippuen. Sain edellisenä päivänä vajaat 500 koivua maahan kovalla vaivalla (kuokka huono mätäs koivu) ja seuraavana päivänä samassa ajassa meni 1800 kuusta (pottiputki hyvä mätäs 2v keskipaakku kuusi).

      Kovimpien sankareiden tulokset perustuvat pieniin taimiin (saa paljon kerralla vakkaan) hyviin istutuspaikkoihin. Jos sinulla ei ole hyviä olosuhteista niin ei kannata olla pettynyt, vaikka et saisi sankareiden veroista suoritusta.

      • Istuttaja86

        Joo, istutin ennen kuin täytin 23 vuotta 200 000 männyn- ja kuusentainta. Siihen en olisi pystynyt, jos olosuhteet eivät olisi olleet hyvät. Maat ovat yleensä olleet hyvin mätästettyjä ja taimilansseja on ollut riittävän lähellä, ettei ole aikaa tuhraantunut kävelemiseen. Lisäksi alueiden suunnittelu ennen aloittamista ja päivän aikana nopeuttaa hommaa vietävästi. Taito kehittyy myös siinä, kun istuttaa joka kesä parista viikosta kuuteen viikkoon joka arkipäivä. Olen myös itse kasvattanut kymmeniä tuhansia taimia.

        Jälki on ollut hyvää istutuksessa, mutta parhaan laadunvarmistuksen saisi, kun nyt kävisi katsomassa niitä istutettuja maita. Vuonna 2009 olen viimeksi ollut istuttamassa.


    • taimi5

      onpa hauska lukea näitä juttuja olen metsurin ammattia tehnyt n.40v,istuttanut n.1.5milj.taintna.normaalit istutus määrät päivässä 1200-1900kpl paikasta riippuen taksa noin 8.senttiä kpl.lukiessani näitä höpötyksiä kuinkahan moni näistä on loppujen lopuksi istuttanut vain unissaan uhoaminen on turhaa kyllä me metsurit tiedetään mikä on reallista tehdä tätä työtä päivässä.ps.kuusen tainta ei istuteta koskaan liian syvään.

      • Taimenkasvattaja

        Aloittelijalla 500 taimea päivässä on hyvä suoritus, ammattilaisella reilu tuhat. Pari vuotta sitten teetettynä reilu 20 senttii taimenistutus. Varmaan sitä luokkaa vieläkin. Jos on vain reilu tuhat taimia niin istuta itse, opettelu on helpompaa pienellä määrällä!


      • tietämätön
        Taimenkasvattaja kirjoitti:

        Aloittelijalla 500 taimea päivässä on hyvä suoritus, ammattilaisella reilu tuhat. Pari vuotta sitten teetettynä reilu 20 senttii taimenistutus. Varmaan sitä luokkaa vieläkin. Jos on vain reilu tuhat taimia niin istuta itse, opettelu on helpompaa pienellä määrällä!

        kertokaa mikä on kuusien istutus väli.


      • tietämätön
        tietämätön kirjoitti:

        kertokaa mikä on kuusien istutus väli.

        siis taimien :)


    • tietämäntön kans

      kuusienpa

    • on noin

      parimetriä

    • on noin

      parimetriä

    • itse kasvatetut

      taimet.Keräsin viisivuotta sitten laadukkaita kuusen ja männyn käpyjä ja kuivatin ensin pannuhoneessa ja sitten ulkovarastossa ressunpäällä. Laikutin itse kuokalla ja kylvin siemet nyt ovat taimet jo 20cm hyvin itäneet sekä lähteneet kasvamaan

      • omatpotit

        Omat taimet kannattaa myös tehdä pottiputkella, ei ole kovin vaikeaa kylvää kennoihin siemenet ja odottaa pari vuotta. Ei mene niin paljon siementä.


    • Kantofarmari

      Eilen tuotiin männyntaimia ja ne ovat hyvin ruskehtavia. Eikö nuori taimi pitäisi olla vihreä ja elinvoimainen?

    • koneellaonnistuu

      Tein metsänkylvökoneen traktorin perään, kylvin sillä 8,8ha muutamassa tunnissa männylle. Miksi siis alkaa ostelemaan taimia ja istuttamaan niitä pottiputkella.

    • UrakkaEdessä

      Kannattaa ottaa urakka ihan rauhalliseen tahtiin.
      Asiaa kannattaa lähestyä konkreettiselta kannalta, vaikkapa että ostat leipomosta aamulla 11 kpl hillomunkkia tai jotain muuta palkitsevaa.
      Aina, kun olet 100 tainta istuttanut, niin olet ansainnut pienen hengähdys tauon ja silloin voipi syödä aina yhden hillomunkin.
      Siinä konkreettisesti havaitsee taimen istutus urakan edistymisen, kun leivonnaiset vähenee, niin istutus urakkakin on loppusuoralla.
      Tupakkia ei kannata sytyttää, nythän on metsäpalovaroituksen aika.

    • Lehtinen74

      Omasta kokemuksestani voin sanoa, että istutustyö pääsääntöisesti soveltuu kaikille terveille ihmisille. Täytyy olla vaan sen verran kuntoa, että jaksaa kantaa taimia välillä kauemmaksikin. Lyhyen opastuksen jälkeen istuttaja voi aloittaa työn. 1) Valitse oikea istutuspaikka. 2) Istuta taimi riittävän syvälle, paakun päälle maata n. 3-5 cm. 3) Tiivistä taimen ympäriltä ja varmista, että taimi jää suoraan kasvamaan.
      Olen näitä ohjeita hokenut omille työntekijöilleni joka vuosi. Nyt touko-kesäkuussakin pitäisi istuttaa n.400 000 tainta. P.S "taimi5" näyttää olevan oikea ammattimies.

      • Kuusipuu53

        Juuri noilla ohjeilla! Itsekään en ole ammattilainen, mutta opin homman nopeasti, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. 500 taimea/pvä on mahdollista harrastajallekin, ihan mukava työpäivä. Harrastaja-istuttajana voisin antaa neuvon, ettei kannata väkisin venyttää päivää, se on takuulla seuraavasta päivästä pois. Itselläni odottaa keväälle 2019, 8600 kpl kuusentaimea 2-mieheen, laskimme selviävämme 8-10 päivässä kun ei tappovauhtia yritetä. Homma muuten sujuu joka kerta seuravana päivänä paremmin.


    • jgjgfjdgfdsf

      Vihreiden turhake mönkijä kyllä kärryllä helpottaa kuskaamista jos pääsee kulkemaan.

    • 1600normipv

      Sopiva päivärupeama tuo aloittajan 1100/pv aloittelevalle istuttajalle. Minunlaiselta ammattimieheltä siihen menee vähän yli puoli työpäivää jos turhaa kantelua ei tarvitse tehdä. Joku kohta hokemaan, että varaa aloittaja viikko siihen hommaan niin hyvä tulee. … Taimet kärsii jos niitä leivotaan ja puhallellaan minuuttikaupalla ennen maahan laittoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe