Apua, minulla on kaksi vuokrapuutarhapalstaa ja reunoilla on ruohikkomaata ja puitakin. Etanoita on valtavasti ja nyt kun alkaa tulla taimet esille, ne syö KAIKKI.
Kertokaa asiantuntijat, mitä minä teen, kamalaa tappaa luontokappaleita, mutta haluan itsekin syödä papuja ja kesäkurpitsoita muista puhumattakaan jos ne sais kasvaa!
Onko olemassa jotain oikein hyvää myrkkyä? Oon kokeillu mäntysuopaliuosta mutta ei se oikein tehoa.
Vinkeistä tosi kiitollinen.
Raivostuttavat etanat
7
967
Vastaukset
- Herota
Sama juttu. Ainut toimiva keino tuntuu olevan yksinkertaisesti kerätä etanat pois. Vähenevät ajan myötä kun jaksaa kerätä. Olutpulloja laittelen sinne tänne, pohjalle vähän olutta -ryömivät sinne eivätkä pääse ulos. Tykkäävät jostain syystä oluen tuoksust.a
- sarveton
Edellisen kaljavinkin lisäksi toimii myös seuraavakin:
kasaa salaatinlehtijämiä yhteen paikkaan, asettele kasteltu juuttikangas niiden päälle ja käy keräämässä niljakkaiset pois seuraavana päivänä. Se on tehokas keino houkutella isompi populaatio yhteen paikkaan.
Tarkista myös lähipalstojen kompostit, koska niissäkin muhii joskus melkoinen etanakunta jos komposteja ei kunnolla hoidella. Etanat rakastavat esim. hitaasti maatuvia lehtikasoja.
Vanha kansa käytti tuhkaa, joten jos tunnet jonkun jolla on takkaa tai puu-uunia pyydä häneltä mahdollisimman puhdasta tuhkaa (= ei ole poltettu törkyjä samassa) ja ripottele tuhkaa istutuksien ympärille. Tuhka kuivattaa etanaa.
Lisäksi on kaupasta ostettavia etana-ansoja, joilla saa hengen pois myös muiltakin pieniltä nelijalkaisilta.
Tarkkaile, ettei etanoiden seassa pyöri myös espanjansiruetanaa.Sen kanssa oletkin pulalla ja siinä ei kannata söpöstellä pikku lountokappaleiden hengellä. MIeluummin terhakat taimet kuin elämää etanoiden kanssa. Niitä kyllä riittää, vaikka jonkun sata murhaisitkin.- sdsdsddffddf
Jos omatunto alkaa vaivaamaan, eikä haluaisi millään tappaa etanoita, niin eihän mikään estä keräämästä niitä elävänä johonkin sankoon, ja kuljettamasta vaikkapa jonnekkin metsään/muulle tyhjälle rehevälle alueelle, missä ei ole lähettyvillä puutarhoita....
- jostain luin
Luin jostain, että etanat eivät pidä murskattujen kananmunan kuorien päällä ryömimisestä. Sitäkin voisi kokeilla. Ja eikö kuoristä liukene myöskin kalkkia maahan?
- gfdgdg
Minä kerään ne illalla sankoon ja kaadan kiehuvaa vettä päälle.
- toinen kysymys
Missä on tarjolla vapaita puutarhapalstoja kaksin kappalein:).
- jääkukkaset
Kyllä meillä Porvoossa on useammilla paikoilla ollut saatavissa useampia palstoja vuosittain. Monena vuotena on jäänyt kokonaan lunastamattakin. Niin että jos kiinnostaa ja oot täältäpäin niin tervetuloa ens vuonna mukaan, tänä vuonna tuskin enää oikein ehtii. Kaupunki vuokraa palstoja.
Mukavaa kesän jatkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 991418
Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2251377Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1661128Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori311001- 50886
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_183821Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks8815- 64806
Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric248766- 45750