Kyseisen sairauden aiheuttaa yksilöstä riippuen, mm. seuraavat seikat:
vaikea elämäntilanne ja traumat
työttömyys, tekemisen puute
yksinäisyys
Kun syyt on hoidettu pois, parantuu yleensä myös sairaus.
kaksisuuntaisen mielialahäiriön aiheuttajat
37
3607
Vastaukset
- valitettavasti
koskaan parane, kyseessä on parantumaton sairaus=) Taipumus periytymiseen on myöskin olemassa.
- Parani.
MInun kaksisuuntainen parani erittäin nopeasti!!
www.homeasunto.suntuubi.com
- vuoristoradalla
Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei parane ja on parempi oppia hyväksymään asia. Lääkkeet on otettava jos haluaa ettei vointi huonone. Mainitsemasi seikat kyllä vaikuttavat sairauden puhkeamiseen ja myös perintötekijät.
- parantunut bipolaari
Vielä kerran: kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä voi parantua, eli elää aivan normaaqlia tasapainoista elämää ilman lääkkeitä. Olen itse parantunut ja tunnen henk. koht. monia muita ketkä ovat myöskin parantuneet.
- vai....
parantunut bipolaari kirjoitti:
Vielä kerran: kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä voi parantua, eli elää aivan normaaqlia tasapainoista elämää ilman lääkkeitä. Olen itse parantunut ja tunnen henk. koht. monia muita ketkä ovat myöskin parantuneet.
Pitäisikö sanoa lopettaa sairastamisen... Nämähän on myös asennekysymyksiä!!
- mindy22
eikötämä tautiparane?mitensitpitää elääsenkanssa,ja miten se sitten kun huomaa ettämuut arvostelee jakyttäämikä tolla on?en kestäenää,mikä lääkeolisihyvä?otan asiat liiankin tunneperäisesti television ja bändi asiat jos joku mua kattoo.....voisiko joku kirjoittaa minulle.minulla on psykaitri torstaina mutta ei ole otettu asiaa vakavasti.t,minna
- nwofrl
Se että ihminen on diagnosoitu bipolaariseksi ei tee hänestä sitä.
Mikäli saa väärän diagnoosin, niin sitä vaan elää siinä harhassa että oli maanis- depressiivinen.
Kannattaako vängätä parannuskeinosta?
Mikäli tuo mainitsemasi kokonaisuus olisi parannus, niin harva ihminen siitä enää kärsisi.
Ehkä sinulla sittenkin on oikea diagnoosi, mutta et ymmärrä asiaa oikeassa valossa. Maanisessa vaiheessa ihminen kuvittelee tietävänsä enemmän kuin tietää. En halua pelotella, mutta kannatta ottaa yhteys lekuriin. (mikäli tunne siitä että tiedät paremmin kuin muut on liian vahva.) - netta3108
Niin.... sairaus voi olla ns. parantunut eli odottavassa tilassa jopa vuosia. Pamahtaa sitten päälle joskus. Kannattaa syödä lääkkeet.
- netta3108
vai.... kirjoitti:
Pitäisikö sanoa lopettaa sairastamisen... Nämähän on myös asennekysymyksiä!!
kaksisuuntainen ei ole asennekysymys - koskaan.
Kannattaa harkita ennenkuin kaltaisiasi viestejä postaa.
- Kinuskikakku
Minulle varmaan on sairauden puhkeamiseen edistäneet tressipitoinen lapsuus ja perimä.
Olihan siinä montakin mukavaa ja hyväpalkkaista työtä, mutta en vaan tajunnut niistä pitää kiinni, vaihdoin työpaikkoja tiuhaan!
Rahaakin siis oli.
Tekemistä on, rahaakin juuri ja juuri.
Ei se sairaus parane kyllä se on tässä nähty.
Lääkitystä nyt hiotaan että saa peikkokohtaukset kuriin. - Gabi
Ihanko tosissasi olet tuota mieltä vai trollinko pistit? Niinkuin tuossa jo moni muukin totesi, sairaus puhkeaa perintötekijöiden ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta eikä siitä voi parantua.
- tiedoksi
Kyseessä on sairaus vain jos sairastaja kokee kärsivänsä tilastaan.
- kokemusta on
tiedoksi kirjoitti:
Kyseessä on sairaus vain jos sairastaja kokee kärsivänsä tilastaan.
Maniassa kärsivät läheiset, depressiossa bipolaari itse.
Myöskään psykopaatit, narsistit ja muut luonnehäiriöiset eivät tiettäväst kärsi omasta laadustaan. Ovatko he siis terveitä? - nyt lainkaan
kokemusta on kirjoitti:
Myöskään psykopaatit, narsistit ja muut luonnehäiriöiset eivät tiettäväst kärsi omasta laadustaan. Ovatko he siis terveitä?sairastat itse tuskin tätä, muuten et tuota kirjoittaisi?
- p.syko
kokemusta on kirjoitti:
Myöskään psykopaatit, narsistit ja muut luonnehäiriöiset eivät tiettäväst kärsi omasta laadustaan. Ovatko he siis terveitä?Psykopaatteja ja narsisteja ei laiteta hoitoon, mietipä sitä.
- ELLIS
p.syko kirjoitti:
Psykopaatteja ja narsisteja ei laiteta hoitoon, mietipä sitä.
Menee keskustelun alun suhteen jo ihan metsään nämä psykopatia ja narsismijutut. Nekin kyllä ovat virallisia psykiatrisia diagnooseja, tarkistaa voi vaikka virallisesta tautiluokituksesta. Näiden luonnehäiriöiden (psykopaatit,narsistit) hoito olisi TODELLA tarpeen - eivät vain itse pidä itseään sairaina (vaan jopa huippuihmisinä).
Kaksisuuntainen mielialahäiriö on kova kohtalo. Itse uskon perinnölliseen alttiuteen ja laukaiseviin stressitekijöihin, näin aivan virallisen lääketieteen pohjalta. Joillakin tauti voi iän muuta lieventyä/pahentua. Ihan kokonaan parantuneita en ole tavannut. - bipojen puolestapuhuja
ELLIS kirjoitti:
Menee keskustelun alun suhteen jo ihan metsään nämä psykopatia ja narsismijutut. Nekin kyllä ovat virallisia psykiatrisia diagnooseja, tarkistaa voi vaikka virallisesta tautiluokituksesta. Näiden luonnehäiriöiden (psykopaatit,narsistit) hoito olisi TODELLA tarpeen - eivät vain itse pidä itseään sairaina (vaan jopa huippuihmisinä).
Kaksisuuntainen mielialahäiriö on kova kohtalo. Itse uskon perinnölliseen alttiuteen ja laukaiseviin stressitekijöihin, näin aivan virallisen lääketieteen pohjalta. Joillakin tauti voi iän muuta lieventyä/pahentua. Ihan kokonaan parantuneita en ole tavannut."Näiden luonnehäiriöiden (psykopaatit,narsistit) hoito olisi TODELLA tarpeen - eivät vain itse pidä itseään sairaina (vaan jopa huippuihmisinä)."
Mutta jos joku bipolaari ei pidä itseään sairaana eikä hakeudu hoitoon niin ei hoitoon pitäisi voida pakottaa. Ihan siitä syystä ettei psykopaattejakaan viedä pakkohoitoon.
Maailmassa on virhe. - ELLIS
bipojen puolestapuhuja kirjoitti:
"Näiden luonnehäiriöiden (psykopaatit,narsistit) hoito olisi TODELLA tarpeen - eivät vain itse pidä itseään sairaina (vaan jopa huippuihmisinä)."
Mutta jos joku bipolaari ei pidä itseään sairaana eikä hakeudu hoitoon niin ei hoitoon pitäisi voida pakottaa. Ihan siitä syystä ettei psykopaattejakaan viedä pakkohoitoon.
Maailmassa on virhe.Sairaudentunnon puute ei todista, että ihminen terve. Ei bipolaarinkaan kohdalla.
Bipolaarinen mielialahäiriö ei yleensä vaadi sairaalahoitoa. Tavallisimmin ihmiset avohoidossa omasta aloitteestaan. Lievimmät bipolaarit pärjäävät ilman lääkkeitäkin, harvat näin onnekkaita. - sjuksköterska
ELLIS kirjoitti:
Sairaudentunnon puute ei todista, että ihminen terve. Ei bipolaarinkaan kohdalla.
Bipolaarinen mielialahäiriö ei yleensä vaadi sairaalahoitoa. Tavallisimmin ihmiset avohoidossa omasta aloitteestaan. Lievimmät bipolaarit pärjäävät ilman lääkkeitäkin, harvat näin onnekkaita."Sairaudentunnon puute ei todista, että ihminen terve. "
Mutta onko olemassa terveite ihmisiä ja mistä terveen tunnistaa? - Tikkarimittari
sjuksköterska kirjoitti:
"Sairaudentunnon puute ei todista, että ihminen terve. "
Mutta onko olemassa terveite ihmisiä ja mistä terveen tunnistaa?Minun mielestäni terveen ihmisen käyttäytyy suunnilleen yhteiskunnan normien ja lakia noudattaen.
Tasapainoinen tunne-elämä, ei päihteiden kanssa vehtaaminen.
Ihmissuhteet ovat kunnossa tai että niitä yleensä on olemassa.
Kyky tuntea empatiaa ja sympatiaa.
Mutta missä onkaan se tekijä joka voi suistaa kenen tahansa raiteiltaan?
Kuka vaan voi sairastua mieleltään kuten tuolla joku mainitsi jo tressin ja perimän siinähän on jo aineksia.
Tunnustan, olen tapellut, jopa virkavallan kanssa, miten häpeällistä.
Petoksia en ole tehtaillut enkä koskaan varastanut.
Viinaa on kulunut ja hauskaakin on ollut.
Sympatia ja empatia.....hyvin harvoin....enhän voi välillä edes sietää itseäni.
Osaan kyllä näytellä osaaottavaa, mutta siinähän se on.
Silloin itkin silmät päästäni kun avokkaallani todettiin syöpä.
Vaikka silmät ne on vieläkin päässä :) - hesalainen_
Tikkarimittari kirjoitti:
Minun mielestäni terveen ihmisen käyttäytyy suunnilleen yhteiskunnan normien ja lakia noudattaen.
Tasapainoinen tunne-elämä, ei päihteiden kanssa vehtaaminen.
Ihmissuhteet ovat kunnossa tai että niitä yleensä on olemassa.
Kyky tuntea empatiaa ja sympatiaa.
Mutta missä onkaan se tekijä joka voi suistaa kenen tahansa raiteiltaan?
Kuka vaan voi sairastua mieleltään kuten tuolla joku mainitsi jo tressin ja perimän siinähän on jo aineksia.
Tunnustan, olen tapellut, jopa virkavallan kanssa, miten häpeällistä.
Petoksia en ole tehtaillut enkä koskaan varastanut.
Viinaa on kulunut ja hauskaakin on ollut.
Sympatia ja empatia.....hyvin harvoin....enhän voi välillä edes sietää itseäni.
Osaan kyllä näytellä osaaottavaa, mutta siinähän se on.
Silloin itkin silmät päästäni kun avokkaallani todettiin syöpä.
Vaikka silmät ne on vieläkin päässä :)Jos yhteiskunta jotenkin päättää että ihminen on epätoivottu, on ihmisellä vain kaksi vaihtoehtoa: tehdä rikoksia ja mennä vankilakierteeseen, tai ei tehdä rikoksia ja joutua mielisairaalaan milloin mistäkin syystä diagnoosina joko bipolaari tai skitsofrenia. Rikoksia tekevillä on asiat paremmin, osa joutuu toki psykiatrille mutta diagnoosina on antisosiaalinen persoonallisuus ja sen kanssa ei joudu alttiiksi tappaville "lääkkeille".
- tietäjä_
hesalainen_ kirjoitti:
Jos yhteiskunta jotenkin päättää että ihminen on epätoivottu, on ihmisellä vain kaksi vaihtoehtoa: tehdä rikoksia ja mennä vankilakierteeseen, tai ei tehdä rikoksia ja joutua mielisairaalaan milloin mistäkin syystä diagnoosina joko bipolaari tai skitsofrenia. Rikoksia tekevillä on asiat paremmin, osa joutuu toki psykiatrille mutta diagnoosina on antisosiaalinen persoonallisuus ja sen kanssa ei joudu alttiiksi tappaville "lääkkeille".
Monihäiriöisyys
Kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi hoitoa hakevista enemmistö kärsii samanaikaisesti myös jostakin muusta psykiatrisesta oireyhtymästä.
Suomalaisessa tutkimuksessa todettiin jokin samanaikainen ahdistuneisuushäiriö 45 %:lla, paniikkihäiriö 24 %:lla, alkoholiriippuvuus 14 %:lla, syömishäiriö 8 %:lla ja jokin persoonallisuushäiriö 41 %:lla 6.
Kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavilla esiintyy lähes kaikkia somaattisia sairauksia enemmän kuin väestössä keskimäärin 7, 8, 9.
Merkittävimpiä oheissairauksia ovat tyypin 2 diabetes sekä verenkiertoelinten sairaudet: kuolleisuus verenkiertoelinten sairauksiin on lähes kaksinkertainen muuhun väestöön verrattuna 10.
Tässähän se selviää, kaksisuuntainen johtuu muista kroonisista sairauksista, mieli ei aina kestä niitä. - tsaippua
tietäjä_ kirjoitti:
Monihäiriöisyys
Kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi hoitoa hakevista enemmistö kärsii samanaikaisesti myös jostakin muusta psykiatrisesta oireyhtymästä.
Suomalaisessa tutkimuksessa todettiin jokin samanaikainen ahdistuneisuushäiriö 45 %:lla, paniikkihäiriö 24 %:lla, alkoholiriippuvuus 14 %:lla, syömishäiriö 8 %:lla ja jokin persoonallisuushäiriö 41 %:lla 6.
Kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavilla esiintyy lähes kaikkia somaattisia sairauksia enemmän kuin väestössä keskimäärin 7, 8, 9.
Merkittävimpiä oheissairauksia ovat tyypin 2 diabetes sekä verenkiertoelinten sairaudet: kuolleisuus verenkiertoelinten sairauksiin on lähes kaksinkertainen muuhun väestöön verrattuna 10.
Tässähän se selviää, kaksisuuntainen johtuu muista kroonisista sairauksista, mieli ei aina kestä niitä.syy ja seuraus ovat toisinpäin: Kun mieli ei ole tasapainossa ihminen lyö itseään laimin!!!
Eli ei hoidateta esim hampaita kuntoon (suuri vaikutus verenkiertoelimistöön ja yleiskuntoon muutenkin, suussa pesivät bakteerit ja tulehdukset ovat yksi suurimmista riskeistä mitä ihminen kantaa mukanaan, siksi esim odottavat äidit ja syöpäsairaat pistetään hammaslääkäriin. Huono suuhygienia ja tulehdukset ruokkivat mm juuri sydänsairauksia). Ravintoköyhä ruoka, ts ei jakseta panostaa omaan ruokaan/ei ole rahaa panostaa. Lihominen, eli ei jakseta liikkua, ruoka on vääränlaista ja syödään ahdistukseen, lääkkeet voi lihottaa jne jne. Muutenkin avun hakeminen siirtyy kun ihminen on passivoitunut/väsynyt, oli sitten fyysistä tai psyykkistä remppaa. Monet jopa kokevat, että ei heitä kannata hoitaa. Ja kaiken yllä leijuva stressi on kaikille elintoiminnoille tuhoisaa.
Eli kun mieli on tasapainossa on helpompi huolehtia itsestään muutenkin> terveys kohenee. - Eki_
ELLIS kirjoitti:
Kaksisuuntainen mielialahäiriö on kova kohtalo. Itse uskon perinnölliseen alttiuteen ja laukaiseviin stressitekijöihin, näin aivan virallisen lääketieteen pohjalta. Joillakin tauti voi iän muuta lieventyä/pahentua. Ihan kokonaan parantuneita en ole tavannut.Eikai se niin paha asia ole. Uskoo sitten että tila pysyy ja manian jälkeen ei tuu masennusta vaan
mania, euforia pysyy. - monia suuntia
p.syko kirjoitti:
Psykopaatteja ja narsisteja ei laiteta hoitoon, mietipä sitä.
Se, ettei psykopaatteja, luonnehäiriöisiä ja narsisteja niputeta samaan #mielisairaus"-luokkaan kuin skitsofrenia ja kaksisuuntainen, johtuu kyllä täysin ihmisistä ei taudeista/häiriöistä. Luokittelut aina psykiatriassa sopimuksen varaisia juttuja (niin tosin myös monien somaattisten sairauksien kohdalla). Johonkin vedetään raja mikä normaali ja mikä ei. Sitten vielä puntaroidaan mitä pidetään vakavimpana ja millä perusteella - nämä siis täysin konsensus-juttuja.
Ei siis oikeaa perustetta olekaan mikseivät mainitsemasi häiriöt olisi sairauksia. Tautiluokitus on nyt tällä hetkellä tämä. Monesti huono juttu näille virheellisesti todellista kuntoaan terveemmiksi luokitelluille; luonnehäiriöisten vaikea saada hoitoa ja/tai eläkettä.
- vaikeeta on
Bipojen keskuudessa terveet eivät edes ajattele asiaa.Psykiatrinen sairaus ei parane,oloa pillereillä voi helpottaa surkeeta katseltavaa maniassa ja depiksessä kun ei voi auttaa ei kukaan jaa kunnon känni vie ajatukset muualle mut on suurentunut itsemurhariski he ovat valmiit ottamaan senkin.
- bobi2
haista pitkä paska!
- on,
juu
- Sorry if you got it wrong
Tulee väkisinkin huono mieli kun tuollaisia lukee. Jos bipolla olisi tekemistä oman asenteen päättäväisyyden, elämäntilanteen tms. kanssa olisin maailman tervein ihminen! Mutta kun ei niin ei sitä ei ajatella pois. Kyse on aivojen kemiasta joka vasta pitkällisen työstämisen jälkeen tasapainottuu.. Ja tähän on valitettavasti lähes aina käytettävä myös lääkkeitä. Ja ei, emme ole hulluja- minunkaan sairaudestani ei kukaan tiedä ja tuskin pystyisi edes arvaamaan (lukuunottamatta kaikista läheisimpiä ihmisiä).
Kaksoistutkimuksella on todettu bipon perinnöllisyys olevan 93%:n luokkaa. Tilanteen laukasee stressi ja muut ensimmäisessä viestissä kuvatut asiat, itse sairautta nämä eivät aiheuta. Jos sairauden on perinyt, se on ja pysyy huolimatta siitä tuleeko se esille koskaan.- tietäjä3
Onko kaksisuuntainen mielialahäiriö todella perinnöllistä vai elintapojen tai elämäntapahtumien aiheuttamaa ?
Mielestäni paras hoito tähänkin sairauteen on hyvä ravinto ja uni,mutta tuskin niihin pystyy,jos
käyttää kemiallisia lääkkeitä. - nwofrl
tietäjä3 kirjoitti:
Onko kaksisuuntainen mielialahäiriö todella perinnöllistä vai elintapojen tai elämäntapahtumien aiheuttamaa ?
Mielestäni paras hoito tähänkin sairauteen on hyvä ravinto ja uni,mutta tuskin niihin pystyy,jos
käyttää kemiallisia lääkkeitä.on turha saivarrella enempää. Kaksisuuntainen mielialahäiriö ON PERINNÖLLISTÄ - aivan kuten musikaalisuus.
Perimä on biologisen imperatiivin, ja ellei jokin virus tai muu epigeneettinen faktori muuta perimäämme muuksi, niin silloin tämä sairaus on "suoraan" perinnöllinen. Totta kai, stressi ja ympäristö vaikuttavat asiaan; mitä järkeä on erottaa perimä luonnosta ja ympäristöstä - ne kuuluvat samaan kokonaisuuteen.
Tilanne on aika simppelin; mikäli geenit eivät sillä hetkellä sovellu sen hetkiseen elämään&ympäristöön, niin tulee ongelmia. Millaisia? Sekin on geeneistä kiinni. Se miten joku sairastuu (pää hajoaa) on hyvin paljon kyseisen henkilön perimästä kiinni. Kyse on loppupeleissä todennäköisyyksistä, ja erilaiset asiat vaikuttavat eri tavalla elimistömme tasapainotilaan, joka viime kädessä päättää mielentilamme.
Terve mieli terveessä ruumiissa ei välttämättä pidä paikkansa. Hermostolla on oma tapansa toimia, ja tämän takia elimistömme voi olla priima kunnossa ja käytöksemme ontua - ja vice versa. - PIMI
nwofrl kirjoitti:
on turha saivarrella enempää. Kaksisuuntainen mielialahäiriö ON PERINNÖLLISTÄ - aivan kuten musikaalisuus.
Perimä on biologisen imperatiivin, ja ellei jokin virus tai muu epigeneettinen faktori muuta perimäämme muuksi, niin silloin tämä sairaus on "suoraan" perinnöllinen. Totta kai, stressi ja ympäristö vaikuttavat asiaan; mitä järkeä on erottaa perimä luonnosta ja ympäristöstä - ne kuuluvat samaan kokonaisuuteen.
Tilanne on aika simppelin; mikäli geenit eivät sillä hetkellä sovellu sen hetkiseen elämään&ympäristöön, niin tulee ongelmia. Millaisia? Sekin on geeneistä kiinni. Se miten joku sairastuu (pää hajoaa) on hyvin paljon kyseisen henkilön perimästä kiinni. Kyse on loppupeleissä todennäköisyyksistä, ja erilaiset asiat vaikuttavat eri tavalla elimistömme tasapainotilaan, joka viime kädessä päättää mielentilamme.
Terve mieli terveessä ruumiissa ei välttämättä pidä paikkansa. Hermostolla on oma tapansa toimia, ja tämän takia elimistömme voi olla priima kunnossa ja käytöksemme ontua - ja vice versa.mikä ko. taudin aiheuttaa, mutta TIEDÄN, että se voi tehdä läheisten elämän HELVETIKSI!!!!
Puhun nyt "työkaverina" (en tiedä, onko kyseessä juuri tämä psyykkinen sairaus vai joku muu...).
Mielestäni kiinnitetään liian vähän huomiota läheisten kärsimyksiin! Ei näköjään ymmärretä, että
tällainen henkilö voi todella jopa sairastuttaa muutkin käytöksellään...
Työyksikössämme (isossa sh-piirissä) 2/5:stä oli ilmeisen hankalia tyyppejä, joiden kanssa ei vain
yksinkertaisesti pystynyt työskentelemään: toinen haukkui kaikki työkaverit (jopa pomon) ammattitaidottomiksi, osaamattomiksi... yms...vain hän osasi KAIKEN!!!!
Tämä toinen alkoi syyttää jopa kiusaamisesta, jos ei saanut tahtoaan läpi... (siis halusi poiketa yleisistä säännöistämme omaksi hyväkseen)!!!! Kun säännöistä ei tietenkään poikettu, hän alkoi syyttää kiusaamisesta... ja kiusaajaksi nimeämänsä henkilö vaihtui tämän tästä...
Ylin johtomme sitten päätti (auditointien, keskustelujen, haastattelujen, selvittelyjen yms. jälkeen),
että kaksi henkilöä siirtyy muihin yksiköihin (he itse halusivat tätä) ja kolme henkilöä jatkaa tässä
yksikössä.
Kuinkas ollakkaan...tämä toinen henkilö (joka syytti kiusaamisesta meitä muita vuorotellen) haluaakin
nyt takaisin... ??????? Nyt hän ilmoittaa, kuinka hyvin hän tulee toimeen kaikkien kanssa ja on aina
tykännyt työskennellä meidän ryhmässä! Mielestään on saanut todella hienosti tukea esimieheltään meillä ollessaan...
Mitä tämä on?
En tiedä, mutta itse en henkilökohtaisesti halua olla missään tekemisissä enää tällaisten ihmisten kanssa!!!!!!! Anteeksi, mutta se oli "sen verran rankka" kokemus, joten mielellään eläisin loppuelämäni
ilman tällaisia...
Pakkohoitoon, jos tarvetta on... ja todella paljon budjettiin mielenterveyssairauksien varalta!!!
Onko meillä todella varaa uhrata muutama työntekijä lisää näiden takia? %=I
Ilmeisesti on ja avohoitoon kaikki muutkin, jotka laitoksissa ovat... JESS, hyvin menee!!!! P....le!
4 vuotta TÄYDELLISTÄ HELVETTIÄ riittää kyllä mulle!!!
Siinäpä miettimistä päättäjille...haluavatko terveet vai sairaat????
Yks veronmaksaja Tuusulasta - ZAZE
PIMI kirjoitti:
mikä ko. taudin aiheuttaa, mutta TIEDÄN, että se voi tehdä läheisten elämän HELVETIKSI!!!!
Puhun nyt "työkaverina" (en tiedä, onko kyseessä juuri tämä psyykkinen sairaus vai joku muu...).
Mielestäni kiinnitetään liian vähän huomiota läheisten kärsimyksiin! Ei näköjään ymmärretä, että
tällainen henkilö voi todella jopa sairastuttaa muutkin käytöksellään...
Työyksikössämme (isossa sh-piirissä) 2/5:stä oli ilmeisen hankalia tyyppejä, joiden kanssa ei vain
yksinkertaisesti pystynyt työskentelemään: toinen haukkui kaikki työkaverit (jopa pomon) ammattitaidottomiksi, osaamattomiksi... yms...vain hän osasi KAIKEN!!!!
Tämä toinen alkoi syyttää jopa kiusaamisesta, jos ei saanut tahtoaan läpi... (siis halusi poiketa yleisistä säännöistämme omaksi hyväkseen)!!!! Kun säännöistä ei tietenkään poikettu, hän alkoi syyttää kiusaamisesta... ja kiusaajaksi nimeämänsä henkilö vaihtui tämän tästä...
Ylin johtomme sitten päätti (auditointien, keskustelujen, haastattelujen, selvittelyjen yms. jälkeen),
että kaksi henkilöä siirtyy muihin yksiköihin (he itse halusivat tätä) ja kolme henkilöä jatkaa tässä
yksikössä.
Kuinkas ollakkaan...tämä toinen henkilö (joka syytti kiusaamisesta meitä muita vuorotellen) haluaakin
nyt takaisin... ??????? Nyt hän ilmoittaa, kuinka hyvin hän tulee toimeen kaikkien kanssa ja on aina
tykännyt työskennellä meidän ryhmässä! Mielestään on saanut todella hienosti tukea esimieheltään meillä ollessaan...
Mitä tämä on?
En tiedä, mutta itse en henkilökohtaisesti halua olla missään tekemisissä enää tällaisten ihmisten kanssa!!!!!!! Anteeksi, mutta se oli "sen verran rankka" kokemus, joten mielellään eläisin loppuelämäni
ilman tällaisia...
Pakkohoitoon, jos tarvetta on... ja todella paljon budjettiin mielenterveyssairauksien varalta!!!
Onko meillä todella varaa uhrata muutama työntekijä lisää näiden takia? %=I
Ilmeisesti on ja avohoitoon kaikki muutkin, jotka laitoksissa ovat... JESS, hyvin menee!!!! P....le!
4 vuotta TÄYDELLISTÄ HELVETTIÄ riittää kyllä mulle!!!
Siinäpä miettimistä päättäjille...haluavatko terveet vai sairaat????
Yks veronmaksaja Tuusulasta...kuuluuko tämäkin psyykkinen sairaus niihin, jotka "aktivoituvat" syksyllä ja keväällä?
Tietäisi vaan vähän varautua ennakkoon... :=)
Täytynee tehdä aloite (kansalaiskysely, lakiehdotus, ...jotain) että "pillerit myös jakoon läheisille, että jaksavat..."
Jospa sitten "päättäjät" ovat tyytyväisiä, kun kaikki ne "sekopäät" ovat takaisin töissä ja ne muut
sairaslomalla... :=) JA ELÄMÄ HYMYILEE...
Voi p....le!!!
Yks toinen eteläisestä Suomesta
XXXL
- etelä suomi
olen 51v nainen,vasta äskettäin on alettu hoitaan,kun masennus jakso kesti yli vuoden!jonka vaan nukuin.nyt saanu käytyä psykkal,syön lyrica nimistä troppia,kolmatta viikkoa,enkä huomaa sen auttaneen.ehdottavat pväsairaalaa,mut kuinka nyt sinne pääsis kun en vaan jaksa.nukun edelleen n.18t vrk.onko tääl ketään jolla tää masis puoli on näin pahana?kun kukaan ei tajuu,en itsekkään..
- ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
minullakin noin pahoja masisjaksoja ja pääsin pinnalle vasta kun minulle löydettiin oikea lääke.Olen nyt syönyt joitain vuosia efexoria 150mg/vrk ja pahimmat alamäet pysyneet hyvin poissa.Kesti vuosia löytää oikea lääke,enkä tulisi ilman sitä toimeen ollenkaan.Syön myös ketipinoria manioihin.
Jaksamisia sinulle ja kokeile ainakin tuota efexoria(kestää n.kuukauden ennen kuin alkaa vaikuttaa). - ksanorit
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
minullakin noin pahoja masisjaksoja ja pääsin pinnalle vasta kun minulle löydettiin oikea lääke.Olen nyt syönyt joitain vuosia efexoria 150mg/vrk ja pahimmat alamäet pysyneet hyvin poissa.Kesti vuosia löytää oikea lääke,enkä tulisi ilman sitä toimeen ollenkaan.Syön myös ketipinoria manioihin.
Jaksamisia sinulle ja kokeile ainakin tuota efexoria(kestää n.kuukauden ennen kuin alkaa vaikuttaa).Efexor on ainoa joka auttaa koska se blokkaa noradrenaliinia.
Psykiatrit eivät ymmärrä että serotoniinin ja dopamiinin blokkaus on helvetin vaarallista eikä siitä ole ainakaan hyötyä kellekään. Masennukseen auttaisi aina noradrenaliinin blokkaaminen. - sukkahousu
Hei , tiedan itse tasan tarkkaan tunteen , kun minulla on depressio jakso niin haluan vain nukkua mikaan ei kiinnosta, en halua pukeutua, kayda suikussa kaupassa jne..., yleensa jaksoni kestavat noin 8 kk sit on mania kova meno paalla ja luottotedot lahti ja hirveessa velkakierteessa. nukun manian aikana n 3 h yössa elikka tosi vahan.
kaikista vaikeinta on masennusjaksot kun ei kerta kaikkiaan jaksa mitaan, ihmiset jolla ei ole kyseista 2 suuntasta mielialahairiöta eivat myöskaan ymmarra tilanteen vakavuutta.
masennus jaksoihin sertalin 200 mg paivassa ja mania jaksoihin ketipinoria
Yrittakaa taistella sairautta vastaan alkaa luovuttako, oikealla avulla ja laakkeilla pitaisim saada kuntoon, mutta sairaus on valitettavasti toistuva ja tosiaan perintyva.
vaikeaa on myos yrittaa selittaa oikein sukulaisille ja ystaville , he eivat ymarra kun ei jaksa niin ei jaksa .
Vointia kaikille muistakaa alkaa luovuttako
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539