Autonominen hermosto

**Jatta**

Etsin kohtalotovereita. Onko kenelläkään sanottu olevan autonomisen hermoston ylireagointia? Jos niin, onko löytynyt apua? Sydänpalstalla olen, koska vaikutusta myös sykkeeseen.

9

7170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

Reagoi erittäin herkästi. Beetasalpaajaa syönyt usean vuoden mut ei kovasti hyötyä. Päivittäin muljahtelee. Elämän pitäisi olla mahdollisimman tasaista mut miten se onnistuu nykymaailmassa???

• VNL

Minullekin sanottiin niin muutama vuosi sitten. Mitä muita oireita sinulla on?

• **jatta**

Pyörtyminen oli syy, miksi menin lääkäriin. Mulla noustessa ylös makuulta ja hetken käveltyä ensin verenpaine laskee, sitten syke nousee ja sitten syke laskee ja johtaa tajun menettämiseen. Mitä sulla?

• PTro

Itselläni löytyi tommoinen 2000-luvun alussa, kun menin valittamaan työterveyteen sydänoireita. Vajaan puolen vuoden aikana tehtiin yliopistosairaalassa suunnilleen kaikki mahdolliset testit (UÄ, holter, kilpirauhanen, pari syöpätestiä, HIV-testi, fysiologinen rasitustesti, sympaattisen hermoston testi, miljoona sydänfilmiä ym. ym.ym.) jonka jälkeen diagnoosi oli juurikin sympaattisen hermoston ylireagointi, jolle ei löydy kunnollista syytä (jotakin aiemmin podettua virusta pitivät silloin kuulemma eräänä vaihtoehtona, mutta sillä ei olisi enää siinä vaiheessa ollut vaikutusta hoitoon). Suht pientä betasalpaaja-annosta olen siitä lähtien syönyt, ja se vie pahimmat oireet melko hyvin pois. Eli ei se juurikaan nykyään elämää haittaa, mitä nyt vähän kesällä harmittaa, koska siedän lämpöä todella huonosti. Tosin talvella onkin sitten tuplasti mukavampaa.

• täälläkin

Täällä myös ja syykin siihen löytyy omalta kohdaltani. Taustalla mitraaliläpän prolapsi, joka on vaaraton "sydänvika" eikä haittaa sinänsä elämää (löytyy uä). Siihen liittyy myös autonomisen hermoston yliaktiivisuus (googleta dysautonomia), joka voi aiheuttaa vmäisiä oireita aina lisälyönneistä paniikkikohtauksiin asti ja kaikkea siltä väliltä.

Nopeaan sykkeeseen auttaa itselläni se, että makaan lattialla ja nostan jalat tuolille 90 asteen kulmaan ja loikoilen siinä. Puolikin tuntia riittää ja menee vaikka telkkaria katsoessa.

Fyysinen rasitus (lue lihaskireys) pahentaa oireita, silloin ei sovi kahvi eikä viina. No viini on mukava rentoutuskeino, mutta seuraavana aamuna ei parane juoda kahvia, mikäli hermosto tuntuu lyövän yli. Hoida fyysinen puoli kuntoon, juo paljon vettä, mutta huolehdi suoloista (kesän kuumuus). Jos pissa on tummaa, on se merkki nestevajeesta, mutta jos hyppäät paljon vessassa niin suolatkin lähtee. Suolatasapainon heittely tekee tod. huonon olon. Sopisi hyvin tuohon, mikäli talvet on kohdallasi helpompia. Mitäs saunominen tekee, onko seuraava päivä huono?

Jooga on tehnyt hyvää, samoin ison jumppapallon päällä makoilu (fysioterapeutin suositus). Hermostolle B-vitamiinit ovat hyväksi. Psyykkinen stressi huono. Huomaan itse olevani "tired but wired" tilassa silloin, kun ei saa nukuttua!

Mulla muuten lisälyöntejä oli aivan pirusti muutama vuosi sitten. Niitä jäi holtteriin toistakymmentä tuhatta eikä siihen mitään määrätty. No beetalpaajia kyllä, mutta eivät sovi, kun on muutenkin matalat paineet. Vuosien saatossa viisastuneena hoksasin mahan vaikuttavan lisäreihin eli laktoositon ja "ei-kaasua-tuottava" ruokavalio on vähentänyt lisärit ihan olemattomiin. Kannattaa siis seurata sitäkin, mitä suuhunsa laittaa, jos lisäriä pukkaa :)

• **Jatta**

Kiitos tuosta linkistä. Minulla autonomisen hermoston ylireagointi on johtanut pari kertaa tajunnan menetykseen ja se on pelottavaa. Olen itsekin järkeillyt kirjoittamasi asioiden vaikuttavan tilanteeseen. Stressi, viini, kahvi, huono kunto, alhainen verensokeri, nopea ylösnouseminen...

• KOVA SUHINA päässä

Onko huomioita, että dysautonomia vaikuttaisi myös tinnituskohtauksiin ja auttaisiko samat menetelmät? Minua kiinnostaisi tietää,että olisiko mistraaliläpän prolapsilla mahdollisesti mitään tekemistä myös tinnituksen kanssa. Itselläni lievä prolapsi, kova jännitys ja lihaskireys, josta seuraa armoton tinnitus.

• Tää taas täällä
        KOVA SUHINA päässä kirjoitti:

Onko huomioita, että dysautonomia vaikuttaisi myös tinnituskohtauksiin ja auttaisiko samat menetelmät? Minua kiinnostaisi tietää,että olisiko mistraaliläpän prolapsilla mahdollisesti mitään tekemistä myös tinnituksen kanssa. Itselläni lievä prolapsi, kova jännitys ja lihaskireys, josta seuraa armoton tinnitus.

Ostin hiljan kirjan: the mitral valve prolapse syndrome/dysautonomia survival guide. Plarasin kirjan läpi ja kyllä siellä tinnitus mainitaan! Kirjassa sanotaan, että rentoutusmenetelmät voivat vähentää sitä oireilua, joten kannattaa kokeilla ja vähän seurata touhua.

Itselläni muuten joskus paukkuu toisessa korvassa ja mulla on jatkuvasti korvakäytävät "rikki". Epäilen, että niskan lihaskireys liittyy tuohon, ei varsinaisesti mvp/dysautonomia?

• Suhinat päässä.
        Tää taas täällä kirjoitti:

Ostin hiljan kirjan: the mitral valve prolapse syndrome/dysautonomia survival guide. Plarasin kirjan läpi ja kyllä siellä tinnitus mainitaan! Kirjassa sanotaan, että rentoutusmenetelmät voivat vähentää sitä oireilua, joten kannattaa kokeilla ja vähän seurata touhua.

Itselläni muuten joskus paukkuu toisessa korvassa ja mulla on jatkuvasti korvakäytävät "rikki". Epäilen, että niskan lihaskireys liittyy tuohon, ei varsinaisesti mvp/dysautonomia?

Ajattelin hankia mainitsemasi kirjan ja ryhtyä todella kokeilemaan eri rentoutumisteknikoita. Minulla ahdistus on ollut todella syvää ja siihen liittynyt kova jännitys on pitänyt minut "kasassa". Lääkäri toteamus on, että suhinat loppuu aikanaan, mutta eihän elämä voi jatkuvaa suhinaa olla. Kokeillaan ja kiitos vielä kerran.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe