Minkä ikäisenä istumaan?

stiivi

Siis minkä ikäisenä lapsenne ovat oppineet itse nousemaan istumaan ja pysyneet siinä?

Ollaanko meillä myöhässä pahastikin kun poika 9kk ei vielä osaa itse istua?

13

1846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö..

Meill' tyttö oppi 6kk iässä :)

Eikä oo ollenkaan outoa jos 9kk ei istu itse , jos tuettuna pysyy hyvin kuitenkin?

Tutun 8kk poitsu juuri oppi kääntymään , kun taas meillä 8kk kävelee tukia pitkin lujaa ja itsekin ilman tukea hetken pysyy. Yhtä normaalia kummatkin =)

• ap

tuettuna osaa istua, tosin en ole vielä paljoa istuttanut syöttötuolissa

• istuttaa
        ap kirjoitti:

tuettuna osaa istua, tosin en ole vielä paljoa istuttanut syöttötuolissa

enemmän esim juuri syöttötuolissa. Sillainhan sitä oppii vartalon hallintaa. Syökö lapsi sylissä vai missä?

• ap.
        istuttaa kirjoitti:

enemmän esim juuri syöttötuolissa. Sillainhan sitä oppii vartalon hallintaa. Syökö lapsi sylissä vai missä?

olen ajatelut että jos lapsi ei osaa itse istua, häntä ei ole hyväksi silloin istuttaakaan. Syö sitterissä.

• vaan
        ap. kirjoitti:

olen ajatelut että jos lapsi ei osaa itse istua, häntä ei ole hyväksi silloin istuttaakaan. Syö sitterissä.

syöttötuolissa, tue vaikka tyynyillä, se on nimen omaan hyväksi. 9 kk:n ikäisen lapsen sitterissä makuuttaminen sen sijaan ei ole hyvä juttu. Aluksi vähän aikaa syöttötuolissa ja sitten aina hetken pidempään. Sillain sitä oppii kehoaan hallitsemaan. Mitään fyysistä estettä istuttamiselle kun ei ole. Meillä tyttö on syönyt syöttötulissa 6kk:n ikäisestä lähtien. Aluksi toki tuettiin tuoliin istumaan, koska oma istuminen oli vielä sellaista huojuvaista, eikä siis osannut itse istua tuetta.

• pidä sitterissä
        ap. kirjoitti:

se tukee liikaa ja passivoi tuon ikäistä. Sitteri on tarkoitettu vauvoille, joiden kropalla ei vielä ole edellytyksiä istumiseen (alle 6kk), ei 9 kk:n ikäiselle. Lapsesi valmiuden istumiseen näet mm siitä, että sylissä ja lattialla istuessa hän on ryhdikkäästi selkä suorana, eikä lysyssä selkä kaarevana. Tuon sinun logiikkasi mukaan lasta ei saa esim. kävelyttää ennen kuin hän osaa itse kunnolla kävellä?!? Jos asiaa ei harjoittele, päin vastoin passivoi, niin ei kai voi olettaa normaaliaikataulun mukaista kehitystä?

• ............

yritti aika aikasin nousta mutta et istu kunnolla niin oli 5kk. tyttö.

• miiiiiii

Opittiin istumaan ilman tukea 7 kk iässä. Pääsee itsekin jo istumaan ettei tarvi aina laittaa. Meillä ei vielä kontata nyt 7,5 kk.

• dgfkauigusshdsuhsuhds
        miiiiiii kirjoitti:

Opittiin istumaan ilman tukea 7 kk iässä. Pääsee itsekin jo istumaan ettei tarvi aina laittaa. Meillä ei vielä kontata nyt 7,5 kk.

juu kannattaa istuttaa syöttötuolissa tässä vaiheessa niin meidän ipana oppi aika pian istumaan ilman tukea=)...kyllä vauvasi selkä on jo niin kehittynyt että sitä voi alkaa jo siinä istuttamaan, tietty aluksi vähän aikaan=)

• valois*
        dgfkauigusshdsuhsuhds kirjoitti:

juu kannattaa istuttaa syöttötuolissa tässä vaiheessa niin meidän ipana oppi aika pian istumaan ilman tukea=)...kyllä vauvasi selkä on jo niin kehittynyt että sitä voi alkaa jo siinä istuttamaan, tietty aluksi vähän aikaan=)

oppi itse nousemaan istumaan 10 kuisena....

• oooooooooo
        valois* kirjoitti:

oppi itse nousemaan istumaan 10 kuisena....

hm..näitä syöttötuoli juttuja.

Riippuu hieman onko lapsesi selkä kuinka kehittynyt. Just olin nuorimmaisen (6 kk) kanssa neuvolassa ja kun sanoin etten laita vielä syöttötuoliin kun niin huojuvaa vielä niin hän sanoi ettei pidäkään, vaikka laittaisikin tuet. Lapset ovat niin erilaisia ja parhaiten se selkä kehittyy kun vauva leikkii lattialla.

Näköjään hyvin erilaisia mielipiteitä tästäkin asiassa =)

Mutta neuvoisin kuitenkin ettet kiirehdi istuttamisen kanssa, kyllä se sieltä tulee sitten. Lyhyitä hetkiä voit toki mutta ei väkisten sillä ajattelutavalla että siinäpä oppii istumaan.

• .....siis.
        oooooooooo kirjoitti:

Riippuu hieman onko lapsesi selkä kuinka kehittynyt. Just olin nuorimmaisen (6 kk) kanssa neuvolassa ja kun sanoin etten laita vielä syöttötuoliin kun niin huojuvaa vielä niin hän sanoi ettei pidäkään, vaikka laittaisikin tuet. Lapset ovat niin erilaisia ja parhaiten se selkä kehittyy kun vauva leikkii lattialla.

Mutta neuvoisin kuitenkin ettet kiirehdi istuttamisen kanssa, kyllä se sieltä tulee sitten. Lyhyitä hetkiä voit toki mutta ei väkisten sillä ajattelutavalla että siinäpä oppii istumaan.

Meillä oppi istumaan 5kk ja lähti "juoksemaan" 9kk
        Kaikki tosin kehittyy aivan omaan tahtiin ja poitsu otti kovasti oppia
        isosiskostaan ja tämän perässä teki kaiken mahdollisen.

• ja katsoo selkää
        oooooooooo kirjoitti:

Eli parhaiten tietää että voiko lasta tuettuna istuttaa kun laittaa istumaan vaikka pöydälle ja pitää kainaloista kiinni, näi ne ainakin meidän lapsen neuvolassa testasivat. Me kun ei oltu edes syöttötuolia ostettu ja 6kk neuvolassa sanottiin että ompas selkä vahva ja pysyy hyvin suorassa kun istuttaa. Kysyi että joko ollaan istutettu syöttötuolissa tuettuna. En jotenkin kehdannut sanoa ettei meillä vielä ole syöttötuolia vaan sanoin että ei ole tullut mieleen tuo istuttaminen. Kehoittivat alkaa pikkuhiljaa istuttamaan siis juuri syöttötuolissa tuettuna. Syöttötuolin ostosta ja isuttamisen aloittamisesta meni pari viikkoa ja lapsi oppi istumaan ilman tukea ja nousemaan itse istumaan. Voin kyllä sanoa että meillä oli sitteri tosi ahkerassa käytössä vielä siihen asti kun lapsi alkoi konttaamaan eli juuri tuohon 6kk ikään asti eikä se selvästikään ole hidastanut lapsen selän kehitystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra haluaa muuttaa

maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      237
      10250
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      66
      4793
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      153
      4231
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      154
      4158
    5. Kaivattusi nimi

Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      226
      4152
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      78
      3345
    7. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      12
      2786
    8. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      30
      2619
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      40
      2479
    10. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      1
      2475
    Aihe