Miten saa unen helposti? HELP!

UnetonMinä

Mikä on kun ei illalla saa nukutuksi, vaikka ei olisi
jaksanutkaan ajatella mitään?Minulla menee (AINA) vähintään 2 ja puoli tuntia saada unen päästä kiinni.. Ja enintään 5h.. Kokemuksia kenelläkään?? Neuvoja?? kiitos jos vastaat..

181

30235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seonsepivaan

      Miulla auttoi sellainen äänilaite terapia.sain sen kuuskymppisillä alkuvuodesta lapsilta kun ei uni ole maittanut vaimon kuoltua. mie nukun kuin lapsitaas! soitan pojalle että mistä ne sen oikein.

    • t***a

      En tiedä, onko vaan sattumaa, mutta kun aloin tehdä kasvojumppani illalla sängyssä maatessani, niin olen nukahtanut nopeammin. Ehkä se vastaa sellaista kokovartalon jännitys-rentoutusharjoitusta, ne ei vaan ole mulla koskaan toimineet.

      Jumppaohje esim. täällä http://www.iltalehti.fi/kauneus/200710266733978_ka.shtml

      Jumpan vaikutuksesta kauneuteen en vielä pysty kommentoimaan, mutta ei tuo ainakaan pahaksi voi olla.

      • tiinu68

        Pari viikkoa olen kokeillut samanlaista laitetta, toimii ainakin minulla! Ukko kävi niin kuumana, joten ostin kaiuttimet. Eipä häiritse sitäkään enää. En ostanut Marpaccia vaikka minulle sitä kehuttiinkin. Kiitos maxwell!


    • capt.cöpenick*

      Johtuen yksilöllisyydestämme. Mikä rentouttaa ketäkin. Itse uskon mielikuvatekniikoihin. Se on pitkä opettelun tie.
      Liian pirteänä en edes menisi nukkumaan.

    • Paniikkipalvelu

      kofeiininkäyttö ja tee varttitunnin iltajooga ennen nukkumaamenoa.

      • saattaa riittää

        Päivälläkin juodut kahvit ja kolajuomat vaikuttavat vielä illalla ja yöllä. Turha ihmetellä valvomista, jos nauttii päivän mittaan kofeiinia.


      • nii nii
        saattaa riittää kirjoitti:

        Päivälläkin juodut kahvit ja kolajuomat vaikuttavat vielä illalla ja yöllä. Turha ihmetellä valvomista, jos nauttii päivän mittaan kofeiinia.

        ei vaikuta kaikilla vaikka jättääkin pois kofeiinin,


      • Paniikkipalvelu
        nii nii kirjoitti:

        ei vaikuta kaikilla vaikka jättääkin pois kofeiinin,

        muitakin syitä, mutta kofeiininkäyttö on yleisin. Poisjättämisen jälkeen voi mennä viikkoja, jopa kuukausia, ennen kuin aivojen normaali kemiallinen tasapaino palautuu.


      • myös.

        Lisäksi elimistö voi yrittää kertoa sinulle jotakin. Onko nukkumisympäristö turvallinen?? Lisää tietoa...

        www.homeasunto.suntuubi.com


      • Kofeinihirviö
        saattaa riittää kirjoitti:

        Päivälläkin juodut kahvit ja kolajuomat vaikuttavat vielä illalla ja yöllä. Turha ihmetellä valvomista, jos nauttii päivän mittaan kofeiinia.

        Ei se ihan aina noin mene. Se on todella yksilöllistä koska juon päivän mittaan montakin kuppia ja välillä kolaa , energiajuomaa tmsp. Silti tulee uni iltaisin.


      • valistaja
        Kofeinihirviö kirjoitti:

        Ei se ihan aina noin mene. Se on todella yksilöllistä koska juon päivän mittaan montakin kuppia ja välillä kolaa , energiajuomaa tmsp. Silti tulee uni iltaisin.

        Tiesitkö että jos juo paljon esim energia juomia sinulla voi olla esim rasvamaksa ja silloin nukuttaa jatkuvasti


      • jaa
        valistaja kirjoitti:

        Tiesitkö että jos juo paljon esim energia juomia sinulla voi olla esim rasvamaksa ja silloin nukuttaa jatkuvasti

        Energiajuoma on yhdyssana.. Ei mulla muuta :)


      • FINjäbä
        jaa kirjoitti:

        Energiajuoma on yhdyssana.. Ei mulla muuta :)

        XD


      • jaa=idiootti.
        jaa kirjoitti:

        Energiajuoma on yhdyssana.. Ei mulla muuta :)

        Lopeta hei sit tulevaisuudessa lausees pisteellä ja itseasias voit lopettaa hymiöidenkin käyttämisen. :) Kuinkakohan pitkään sun pienet aivoit prosessoi tota "Energia... juoma..." ennenku tajusit et hei! siinähän on väli! apua! Ja sit piti huomauttaa et tulevaisuudessa kirjoitettais aina kaikki yhdyssanat oikein että sinäkin tajuaisit. Se on aina mahtavaa ku ihmiset joiden ÄÖ on 13.5 tulee internettiin valittamaan oikeinkirjoituksesta vaikka ihan hyvin ymmärtää mitä se toinen siinä tarkoitti.


      • juuh
        jaa=idiootti. kirjoitti:

        Lopeta hei sit tulevaisuudessa lausees pisteellä ja itseasias voit lopettaa hymiöidenkin käyttämisen. :) Kuinkakohan pitkään sun pienet aivoit prosessoi tota "Energia... juoma..." ennenku tajusit et hei! siinähän on väli! apua! Ja sit piti huomauttaa et tulevaisuudessa kirjoitettais aina kaikki yhdyssanat oikein että sinäkin tajuaisit. Se on aina mahtavaa ku ihmiset joiden ÄÖ on 13.5 tulee internettiin valittamaan oikeinkirjoituksesta vaikka ihan hyvin ymmärtää mitä se toinen siinä tarkoitti.

        jooh elikkäs äö


      • potuttaako
        jaa=idiootti. kirjoitti:

        Lopeta hei sit tulevaisuudessa lausees pisteellä ja itseasias voit lopettaa hymiöidenkin käyttämisen. :) Kuinkakohan pitkään sun pienet aivoit prosessoi tota "Energia... juoma..." ennenku tajusit et hei! siinähän on väli! apua! Ja sit piti huomauttaa et tulevaisuudessa kirjoitettais aina kaikki yhdyssanat oikein että sinäkin tajuaisit. Se on aina mahtavaa ku ihmiset joiden ÄÖ on 13.5 tulee internettiin valittamaan oikeinkirjoituksesta vaikka ihan hyvin ymmärtää mitä se toinen siinä tarkoitti.

        Äo= älykkyysosamäärä. Äö= ???.


      • Eihele... XD
        jaa=idiootti. kirjoitti:

        Lopeta hei sit tulevaisuudessa lausees pisteellä ja itseasias voit lopettaa hymiöidenkin käyttämisen. :) Kuinkakohan pitkään sun pienet aivoit prosessoi tota "Energia... juoma..." ennenku tajusit et hei! siinähän on väli! apua! Ja sit piti huomauttaa et tulevaisuudessa kirjoitettais aina kaikki yhdyssanat oikein että sinäkin tajuaisit. Se on aina mahtavaa ku ihmiset joiden ÄÖ on 13.5 tulee internettiin valittamaan oikeinkirjoituksesta vaikka ihan hyvin ymmärtää mitä se toinen siinä tarkoitti.

        Grammar Nazi -.-"


      • äksdeeälooäl
        jaa=idiootti. kirjoitti:

        Lopeta hei sit tulevaisuudessa lausees pisteellä ja itseasias voit lopettaa hymiöidenkin käyttämisen. :) Kuinkakohan pitkään sun pienet aivoit prosessoi tota "Energia... juoma..." ennenku tajusit et hei! siinähän on väli! apua! Ja sit piti huomauttaa et tulevaisuudessa kirjoitettais aina kaikki yhdyssanat oikein että sinäkin tajuaisit. Se on aina mahtavaa ku ihmiset joiden ÄÖ on 13.5 tulee internettiin valittamaan oikeinkirjoituksesta vaikka ihan hyvin ymmärtää mitä se toinen siinä tarkoitti.

        Ohhoh on näköjään olemassa pilkunviilaajien pilkunviilaajia XDDD


      • toinen uneton
        jaa kirjoitti:

        Energiajuoma on yhdyssana.. Ei mulla muuta :)

        luet sen siitä pullon kyljestä ja valvotko jo monettakin yötä ?

        itse en käytä, mut kun ottaa edes vartin tirsat kuuden maissa illalla, ei öisin unta riitä kuin neljään


      • outoo
        toinen uneton kirjoitti:

        luet sen siitä pullon kyljestä ja valvotko jo monettakin yötä ?

        itse en käytä, mut kun ottaa edes vartin tirsat kuuden maissa illalla, ei öisin unta riitä kuin neljään

        Nojoo mul on ihan sama asia kun silla@toinen unet


    • muutamia vinkkejä:

      - hypnoosirentoutus (saa ostettua netistä, on hyvä)
      - rauhallinen musiikki
      - mukavien asioiden ajattelu
      - rukous
      - ristikoiden tekeminen (tmv.)
      - lukeminen (ei liian jännää)
      - laskeminen esim. 50:stä alaspäin
      - pimennysverho, silmälaput
      - sopiva patja ja tyyny
      - seksi ja hellittely
      - samat iltarutiinit
      - rauhoittuminen ajoissa iltaan
      - iltapala (esim. banaania ja maitoa on suositeltu)
      - huolilistan kirjoittaminen paperille
      - erilaiset rentoutustekniikat (levyjä saa kirjastostakin lainaksi)
      - se, ettet yritä nukahtaa: olet valveilla niin pitkään kuin pystyt ja teet jotain rauhallista (esim. ristikoita tai käsityötä)
      -

      • Tiinu68

      • Tulitikkunainen

        Olen samaa mieltä kanssasi,että rukoilu auttaa aina.Ja tylsän kirjan lukeminen.Lääkkeet ei kannata,koukkuvaara on suuri.


      • Nukkuja

        Jos sattuu löytymään, niin lukee vanhoja koulukirjoja. Johan ruppee uni tulemaan.


      • Vilkkaan laiska tapaus

        Oon 12-vuotias tyttö ja oon kärsinyt uniongelmista jo 2-3 vuotta. Oon lukenut usein kakkia vinkkejä, mutta mikään ei toimi. Tai sitten mun on hankala noudattaa niitä, koska koulu alkaa aina vaihtelevasti. Monet myös sanoo, että pitäis tehä illalla jotain rauhallista, esim. Lukee kirjaa, miettii mukavia asioita tai tekee sudokuja. Mutta mä oon aivan liian vilkas niihin hommiin, että pyörin sängyssä turhankin kauan. Ja sitte myös sanotaan, että pitäis urheilla, mutta en harrasta mitään, enkä tykkää kävelemisestä tai oikein mistään muustakaan sellaisesta. Asun niin pienessä paikassa, josta on 20km lähimpään elokuvavuokraamoon ja muutenkin tässä lähellä ei oo mitään muuta, kuin kauppa ja kirjasto. Pakko siis kulkea aina autolla, mutta ei me voida aina parikymmentäkilometrii koulkee jonnekki. :( Sulkapalloa kylläkin oon kaverin kaa käyny pelaamassa, mut ei sitä kauheen usein jaksa.. Oon siis itse asiassa aika laiskanpuoleinen. Kävin verikokeissaki mun uniongelmien takia, mutta ihan niinku mulla mitää ois ollu. Huomenna terkkarin kanssa jutella tästä... Huoh. No, ehkä mä nyt saan unta ku näin pitkän viestin oon kirjottanu. Hyvää yötä (:


    • on sama

      ongelma, itse kuuntelen hyvin hiljaisella äänellä jotain kevyttä musiikkia ja useimmiten nukahdan ennen kuin levy on loppu. Joskus taas täytyy laittaa pari kolme kertaa levy pyörimään uudestaan.. Löysin pitkän hakemisen jälkeen levyn delfiinien ääntelyä ja se mielukuvaharjoittelun kanssa on auttanu nyt mua saamaan paremmin unen päästä kiinni. Jos on huolia, kannattaa tosiaan kirjoittaa ne ylös paperille eikä märehtiä niitä päässään, muuten ne saa valtavat mittasuhteet. Toki jokaisella on omat keinot saada unen päästä kiinni, toivottavasti sulle löytyy joku sopiva keino! :)

      • neuvoja..

        unettomuuteen. Syökää terveellisesti ja harrastakaa liikuntaa säännöllisesti,niin kyllä saatte nukuttua riittävästi. Sänkyyn kannattaa mennä ainoastaan silloin, kun tarkoituksena on nukkua. Alkoholin nauttiminen ja epä säännölliset elämän tavat,valvominen ym,sotkevat unirytmin. Luonnon omaa unilääkettä voi myös kokeilla,eli lasi maitoa ja banaani.


    • Lassi Eronen

      Heippa! Uniongelmat on nykyään aika yleisiä ja niihin on vaikea löytää yksittäistä keinoa. Sellaiset jipot kuten "lampaiden laskeminen" kannattaa unohtaa, sillä uniongelmat eivät johdu siitä ettet laske lampaita tarpeeksi tehokkaasti.

      Olisi mukava tietää muutamia asioita: Mitä teet työksesi? Käytätkö kofeiinia / jotain lääkitystä päivän mittaan? Kun nukahdat, kuinka pitkään nukut? Tunnetko itsesi virkistyneeksi unen jälkeen? Käytätkö tietokonetta ennen nukkumaanmenoa? Mihin aikaan ylipäänsä menet sänkyyn?

      Työ tai muut elämään liittyvät asiat aiheuttavat stressiä ja se stressi seuraa myös mukanasi sänkyyn. Usein huomaa punkkaan köllähtäessään edelleen käsittelevänsä päivän asioita tai seuraavan päivän tulevia tehtäviä. Nämä asiat pitäisi saada käsiteltyä alta pois ennen sänkyynmenoa. Vältä myöskin tietokoneen käyttämistä ennen nukkumaanmenoa - monet nuoret valvovat nykyisin pitkään ja se vaikeuttaa oman kehon signaalien kuuntelua. Tietokoneelle on vain niin helppo "jäädä vielä hetkeksi, katsoa vielä tuo yksi sivu..."

      TÄRKEÄ ASIA 1: Sinun täytyy oppia suhtautumaan nukkumiseen ja sänkyysi uudella tavalla. Sänky on tästä eteenpäin varattu pelkästään nukkumista ja seksiä varten. Siellä ei syödä, siellä ei työskennellä, eikä siellä välttämättä luetakkaan. Homman nimi on se - että haluat vartalosi ja aivojesi assosioivan sängyn tulevaisuudessa pelkästään lepoa varten.

      TÄRKEÄ ASIA 2: Ainoa oikeasti terapeuttien käytännössä toimiva kikka unen parantamiseen on hieman lyhentää unen määrää tavallisesta. Monet meistä tykkäävät nuhjautua sängyssä 9 taikka 10 tuntia, kun 7-8 tuntia riittää erinomaisesti. Hieman lyhyemmät unet saavat sinut heräämään virkeämpänä ja palaamaan illalla sänkyyn valmiimpana nukkumaan. Herää myös säännöllisesti samaan aikaan joka päivä: Totuttele heräämään vaikkapa 7:30 joka päivä. Se on alkuun haastavaa, mutta tottuminen palkitaan.

      TÄRKEÄ ASIA 3: Kun herätyskello soi, älä käytä torkkua. Torkkupainikkeen käyttö pilaa aamusi ja vaikeuttaa nukkumista. Herääminen välittömästi tuntuu aluksi varmasti vaikealta, mutta siihen tottuu. Itsekkin heräsin armeijassa ongelmitta vuoden jokaisena aamuna kello kuusi aamulla valmiina aamulenkille - se on siis aivan mahdollista.

      TÄRKEÄ ASIA 4: Mene nukkumaan vasta kun saat signaalin väsymyksestä. Tämä on järkyttävän yleinen virhe: Ihmiset koettavat pakottaa itsensä nukkumaan. He tietävät että "heidän täytyisi mennä nukkumaan", joten he vääntäytyvät sänkyyn ja sitten vääntelehtivät hereillä pitkään. Todellisuudessa kehosi tietää kyllä milloin sen täytyy mennä levolle ja se antaa siitä merkin, jonka tunnet sellaisena n. 15 minuutin vaiheena kun tekisi mieli mennä nukkumaan. MENE! Tuo vaihe menee ohitse ja sen jälkeen jälleen virkistyt ja menee lisää aikaa kehosi on valmis nukkumaan. Siis - kuuntele kehoasi ja mene nukkumaan vasta silloin kun saat siihen selvän signaalin.

      Toivottavasti vinkeistä on apua. Muista että uniongelmat eivät ratkea yhdessä illassa, eivätkä ne ratkea välttämättä parissa viikossakaan. Mutta kun noudattaa muutamia perusperiaatteita tarpeeksi pitkään, tulevat terveen unen kaikki edellytykset mahdollisiksi.

      Laita tänne myös viestiä omasta kehityksestäsi - olisi hauska kuulla miten sinulla menee.

      Tsemppiä ja kauniita unia! =)

      • mauryamm

        Minulla tulee yleensä kylmä illasta, joten laitan villasukat jalkaan. Siten uni tulee paremmin. Kun on kylmänä, täytyy odottaa niin kauan että tulee lämmin. Ehkä jopa pari tuntia. Pahimmillaan olen saanut joskus nukuttua vain viisi tuntia. Joten, lämpimää päälle, samat iltarutiinit ja unettavaa lukemista, jos ei heti tule uni silmään.


      • minulla toimii..

        tällainen. Kun menen nukkumaan, niin alan hiljaa kiittää Taivaallista Isää siitä rakkaudesta, mitä Hän on elämääni antanut.
        Ne ovat hiekanmurun kokoisia asioita raunioituneelle ihmiselle, mutta kiitän niistäkin!

        Hyräilen hiljaa laulua, jotain gospel-pätkää ja kiitän, kiitän! Aina kun ajatuksiisi yrittää nousta joku ikävä asia, niin jatkan vain kiittämistä.
        Ja hups, olen nukahtanut ja vielä ihmeellisempää, kun nukun koko yön heräämättä kellon soittoon asti.
        Herään virkeänä vaikka uni olisi jäänyt lyhyeksikin.

        Jos jätän tämän kiittelyn väliin ja saan unen pyöriskelemällä, niin heräilen useita kertoja yössä ja olen aamulla väsynyt.

        Jokaisella on tietysti oikeus uskoa mihin haluaa, mutta mulla usko Jumalaan auttaa uniongelmaan.
        Lääkkeet olen saanut jättää kokonaan pois.
        Suosittelen!


      • ooh praise lord!!!
        minulla toimii.. kirjoitti:

        tällainen. Kun menen nukkumaan, niin alan hiljaa kiittää Taivaallista Isää siitä rakkaudesta, mitä Hän on elämääni antanut.
        Ne ovat hiekanmurun kokoisia asioita raunioituneelle ihmiselle, mutta kiitän niistäkin!

        Hyräilen hiljaa laulua, jotain gospel-pätkää ja kiitän, kiitän! Aina kun ajatuksiisi yrittää nousta joku ikävä asia, niin jatkan vain kiittämistä.
        Ja hups, olen nukahtanut ja vielä ihmeellisempää, kun nukun koko yön heräämättä kellon soittoon asti.
        Herään virkeänä vaikka uni olisi jäänyt lyhyeksikin.

        Jos jätän tämän kiittelyn väliin ja saan unen pyöriskelemällä, niin heräilen useita kertoja yössä ja olen aamulla väsynyt.

        Jokaisella on tietysti oikeus uskoa mihin haluaa, mutta mulla usko Jumalaan auttaa uniongelmaan.
        Lääkkeet olen saanut jättää kokonaan pois.
        Suosittelen!

        Kyllä nimittäin nukahtaa (100% varma tapa) kun etsit jostain raamatun käsiisi. Jos jaksat sitä paskaa lukea sivunkin nukahtamatta niin jotain on vialla korvien välissä.


      • nukkumassa
        ooh praise lord!!! kirjoitti:

        Kyllä nimittäin nukahtaa (100% varma tapa) kun etsit jostain raamatun käsiisi. Jos jaksat sitä paskaa lukea sivunkin nukahtamatta niin jotain on vialla korvien välissä.

        kiitos neuvosta nukahdin heti mutta raamattu hävisi. Kiitos!


      • pärpär

        Monesti on auttanut jos rytmit on sekasi
        Nii valvoo koko yön ja käy sitte seuraavana päivänä ajoissa nukkumaa


      • Hdjlcf
        ooh praise lord!!! kirjoitti:

        Kyllä nimittäin nukahtaa (100% varma tapa) kun etsit jostain raamatun käsiisi. Jos jaksat sitä paskaa lukea sivunkin nukahtamatta niin jotain on vialla korvien välissä.

        Älä pilkkaa Raamattua, Jumalaa ja uskovaisia!


      • emppu 10

        mä en oikeastaan saa ikinä unta jos en saa unta kannataa yrittää nukkua ja siten saa unet kiinni kauniita unia kiitos jos vastaisi viestiin


      • enkkuuuuu
        ooh praise lord!!! kirjoitti:

        Kyllä nimittäin nukahtaa (100% varma tapa) kun etsit jostain raamatun käsiisi. Jos jaksat sitä paskaa lukea sivunkin nukahtamatta niin jotain on vialla korvien välissä.

        Ja englanti/suomi sanakirjakin auttaa nukahtamaan ;)


      • hoi mannee

        hyva juttu kiitos


      • Jokujäbä
        ooh praise lord!!! kirjoitti:

        Kyllä nimittäin nukahtaa (100% varma tapa) kun etsit jostain raamatun käsiisi. Jos jaksat sitä paskaa lukea sivunkin nukahtamatta niin jotain on vialla korvien välissä.

        Tää ei oo vitsi SE TOIMII


      • Jokujäbä
        Jokujäbä kirjoitti:

        Tää ei oo vitsi SE TOIMII

        Siis se raamattujuttu


      • Mirkku0011
        ooh praise lord!!! kirjoitti:

        Kyllä nimittäin nukahtaa (100% varma tapa) kun etsit jostain raamatun käsiisi. Jos jaksat sitä paskaa lukea sivunkin nukahtamatta niin jotain on vialla korvien välissä.

        Olen 12 vuotias tyttö, uniongelmista on mulle hirvee riesa, kun koulut alkaa ja unirytmi on ihan sekaisin kesäloman jälkeen on nukahtaminen pirun vaikeeta, ja vielä kaiken lisäksi päässä pyörii koulu jutut ja että "huomenna pitää herätä aikaisin, nyt pitää nukahtaa!" Mutta nukahtamisen sijaan vain pyörin sängyssä, ja aamulla oon ihan rättipoikki, yritän lukee akkaria mutta sekään ei auta, kuuntelen rauhallista musaa, ei auta. Samoja ongelmia? En tiiä mitä mä tekisin!!


    • rauhallisesti nukkuva

      Hei!
      Minulla oli ennen aivan samoja ongelmia. ei mikään tuntunut auttavan..ei iltajooga, ei sitten mikään. Löysin kuitenkin luontaistuotekaupasta avun, nykyään otan tuntia ennen nukkumaan menoa 2 Nukkumatti valeriaana -nimistä lääkettä. Kyllä tulee uni ja helposti. Eivätkä nuo ole ede kalliita, eivätkä aiheuta riippuvuutta. Viikonloppuisin en niitä ota, enkä lomalla. Silloinkin nukkuu oikein makeasti :)

    • janita27

      Noi nimimerkin(?) Lassi Eronen vinkit olivat minun mieleeni. Komppaan!

      Olen kärsinyt uniongelmista, mutta ne ovat nykyään tiessään ihan kotikonstein.

      -Olen säännöllistänyt vuorokausirytmini. Menen ihmisten ajoissa nukkumaan ja herään 7-8 tunnin yöunien jälkeen vapaapäivinäkin, vaikka monesti vielä vähän väsyttäisi herätessä.
      -En ole luopunut kokonaan kofeiinista, mutta juon kahvia ainoastaan aamupäivällä!
      -En käytä tietokonetta iltaisin klo 19 jälkeen (nukkumaan menen klo 22-23 välillä).
      -Teen joka päivä jotain fyysistä (myös vapaapäivinä). En tykkää lähteä ulos erikseen liikkumaan, mutta kehitän itselleni joka päivä hyötyliikuntaa/ulkoilua. Pääsen töihin julkisilla, mutta kävelen nykyään molempiin suuntiin ainakin yhden pysäkinvälin :) ja käyn aina kaupassa jalkaisin jne. vapaapäivinä käyn sitten vaika kävellen vuokraamassa leffan, jollen mitään muuta liikkumista keksi.
      -Sänkyni olen pyhittänyt ainoataan nukkumiselle ja seksille. Minulla oli yhteen aikaan sudokulehti unensaamisapuna, mutta olen viskannut tuon mäkeen, kun loppujen lopksi se vain viivästytti unensaamista, kun ei ratkomista malttanut jättää kesken.
      -En käytä säännöllisesti alkoholia tai käy viikonloppuriennoissa. Käytän kyllä alkoholia ja käyn juhlimassa, mutta satunnaisesti. Näin unirytmini ei pääse usein sotkeentumaan, eikä se tuollaisesta satunnaisesta riehakoinnista pahemmin sekoitukaan :), tai on helposti oikaistavissa.

      • James81

        Komppaan Janita27:ää.

        Tässä muutama täysin subjektiivinen, empiirisellä tutkimuksella saatu tulos:

        Illalla kannattaa antaa tietokoneen ja tv:n olla kiinni. Molemmat vain lisäävät stressiä, nostavat sykettä ja pitävät kropan ylikierroksilla.

        Mitä enemmän päivässä on ollut fyysistä aktiivisuutta, sitä paremmin unettaa. Vääränlainen henkinen rasitus, esim. stressaava työ, vaikuttaa päinvastoin.

        Betoniviidakko stressaa. Luomuviidakko, eli suomalaisittain ryteikkö, rentouttaa.

        Jos ei kertakaikkiaan nukuta, kannattaa valvoa mukavasti. Lukien, vaikka. Turha sitä sängyssä on pyöriä.

        Ei kannata yrittää nukahtaa. Kannattaa antaa ajatuksen lentää.

        Illalla on hyvä olla tekemättä mitään. Jatkuva asioiden, vaikkapa kotitöiden tekeminen pitää hereillä.


      • jos ty
        James81 kirjoitti:

        Komppaan Janita27:ää.

        Tässä muutama täysin subjektiivinen, empiirisellä tutkimuksella saatu tulos:

        Illalla kannattaa antaa tietokoneen ja tv:n olla kiinni. Molemmat vain lisäävät stressiä, nostavat sykettä ja pitävät kropan ylikierroksilla.

        Mitä enemmän päivässä on ollut fyysistä aktiivisuutta, sitä paremmin unettaa. Vääränlainen henkinen rasitus, esim. stressaava työ, vaikuttaa päinvastoin.

        Betoniviidakko stressaa. Luomuviidakko, eli suomalaisittain ryteikkö, rentouttaa.

        Jos ei kertakaikkiaan nukuta, kannattaa valvoa mukavasti. Lukien, vaikka. Turha sitä sängyssä on pyöriä.

        Ei kannata yrittää nukahtaa. Kannattaa antaa ajatuksen lentää.

        Illalla on hyvä olla tekemättä mitään. Jatkuva asioiden, vaikkapa kotitöiden tekeminen pitää hereillä.

        ainakin itse kuunteen jotain vaikka jope ruonansuu enkeleitä toisillemme unitulee kuuntele musiikkia ja kun juoksen niin uni helpommin


    • joskus vaivaa

      unettomuus,kokeile sellasta että otat patjan telkkarin eteen,ja katson hiljasella telkkua kunnes silmät tuntuu menevän kiinni,jätä vaikka telkkari päälle,niin mulla ainakin tuntuu uni tulevan,ei ehkä paras vaihtoehto,mutta mulla toimii jos ei muu auta..:)

    • Lady vm-60

      Nousen aikaisin aamulla ylös. En ota päiväunia. Olen vaihtanut ruokavalioni terveellisemmäksi. Käyn 3-4 kertaa viikossa säännöllisesti sauvakävelemässä (kunnon hikilenkki 1-1,5 tuntia) En juo illalla kahvia. En katso mitään rauhattomuutta aiheuttavaa televisio-ohjelmaa ennen nukkumaan menoa, vaan alan rauhoittua jo hyvissä ajoin mieleltäni ennen sänkyyn menoa. Pieni askartelu ja lämmin suihku tai sauna rentouttavat myös ennen nukkumaanmenoa. Takaan että toimii!

      • mie wuan

        Lempeän ja rauhottavan unen saan itse juomalla Kamomillateetä.
        Sitä saa jokaisesta kaupasta, eikä merkillä ole väliä.
        Juon teeni about tuntia aiemmin ennen kuin menen tutimaan. Lueskelen myös, sillä en osaa elää ilman kirjoja.

        Herttaisia ja lempeitä unia Sinulle!
        T. "Kamomilla"


    • *Annabelle*

      Itse kärsin univaikeuksista välillä .Olen aloittanut liikunnan ja käyn ulkoilemassa kerran päivässä.KAhvia en juo enää illemmalla noin 16 jälkeen ollenkaan.Syön kevyesti yötä vasten.Jos ei uni tule katson tv:tä tai olen netissä kunnes silmissä kirvelee.Sit nukuttaa.HUolet vie unet ja otan rentouttavan pillerin jos mieli on musta.Lämpötyyny oli paras keksintö kun palelen usein.nukun kuin pieni possu sen kanssa...tosi rentona..kokeile näitä..ja kauniita unia

      • Paniikkipalvelu

        aamukahvin, sinulla on kofeiinia ja sen 25 aineenvaihduntatuotetta veressä kellon ympäri.


    • Tempsa.

      En lukenut muiden vastauksia eli tässä voi tulla samoja.
      Urheileitko? Illalla urheileminen pitää kehon hereillä monta tuntia suorituksen jälkeen eikä siksi anna elimistön rauhoittua ja nukahtaa.
      Juotko kahvia, colaa, yms. kofeiinipitoista iltaisin tai syötkö paljon? Ne pitävät myös hereillä.
      Jos menisit illalla ennen nukkumaan menoa kävelylle? Johonki rauhalliseen paikkaan, jos asut kaupungissa niin ehkä lähellä olisi jokin puisto ja ottaisin mp3sen yms. mukaan ja kuuntelisit rauhallista musiikkia?
      On olemassa unipillereitä mutta en suosittelisi, sillä niiden jatkuva käyttö voi tehdä sen ettet saa ilman niitä unta, edes tuon viiden tunnin valvomisen jälkeen.
      Mutta on olemassa vitamiineja, yms, jotka parantavat unenlaatua ja hieman nukahtamista, sellaisia itse koittaisin..

    • lääke

      mennä nukkumaan sitten kun todella väsyttää. Unet jää tosin silloin lyhkäisiksi, jos on aamulla töihin/kouluun meno.

    • Honda

      Yritä lukea tylsää kirjaa juoda kaakaota ja harrasta jotain rentouttavaa.Älä nuku päiväunia.Ääritapauksissa käy lääkärissä.

    • kyllä se lääkitys on hyvä jos ei ole saanu 2 yöhön unta kolmannen jälkeen sekoaa

    • Koj00tti

      Itse siis tulee selailtua satunnaisesti viestejä täältä suomi24:stä.... ja ei tarvii kun muutama pitkä viestiketju lukea niin jopas alkaa väsyttää I-)

      • uNiXX

        Melatoniini


      • saa..
        uNiXX kirjoitti:

        Melatoniini

        hankittua? Kyselee yx huonosti nukkuja ja yökukkuja.


      • #"#"#
        saa.. kirjoitti:

        hankittua? Kyselee yx huonosti nukkuja ja yökukkuja.

        Kysäiseppäs jos auttas.............. Siis pimeähormoni Melatoniini


    • keinon löytänyt

      Itselläni oli univaikeuksia vielä kaksi kuukautta sitten. Ei niinkään nukahtamisen kanssa vaan jatkuvan heräilyn. Aloitin aktiivisen liikunnan (4-5 krt viikko), jonka jälkeen unen laatu on parantunut hirmuisesti. Nukun koko yön hyvin, herään ehkä kerran, mutta nukahdan nopeasti uudelleen. Suosittelen lämpimästi.

    • mennä nukkuun?

      keväällä ihminen tarvii noin puolet pimeen ajan unentarpeesta. Eihän sitä ees malta mennä nukkuun, kun linnut aloittelee ilta ja yölaulannan!!

      Kyllä syksyn kurjuudessa ehtii nukkua samoin talvella.

      Mä olen maalis- huhti- ja toukokuun n. 4 h yöunilla ja hyvin jaksan. Elokuussa alan nukkua 9-10 tuntia yössä ja joulukuussa en vaihda edes yöpukua päivävaatteisiin.

      Melamiinin ja luonnon kauneuden säätely on määrite unen määrässä!!

      • luonnon lapsi

        hauska joulukuu...

        tunnen olevani sukulaissielusi, muta tuohon on todella harvalla mahdollisuutta


    • varma keino

      Laitan makuuhuoneen telkkarin auki, ihan sama mitä sieltä tulee.
      Siksi tallentava digiboxi mun makuuhuoneen telkkarin yhteydessä, voin nauhoittaa ohjelmia vaikka yöllä katsottavaksi iltavuorosta tultuani.
      Mulla telkkkari toimii erittäin tehokkaana unilääkkeenä, jos haluan katsoa jonkun ohjelman loppuun asti on mun mentävä olkkariin katsomaan ja istualtani.
      Jos meen sohvalle makaamaan, niinhän taas jäi näkemättä, uni voittaa.

    • ja hyvin nukun

      Oli aikoinaan myös noita nukahtamisongelmia.
      Itseäni auttaa se että menen vasta sitten sänkyyn kun alkaa silmät tosissaan mennä kii. Sit laitan radiosta tulemaan rauhallista musiikkia (mikä on tänäpäivänä tosi vaikeaa löytää) ja asetan radion katkaisemaan automaattisesti tunnin kuluttua. En ole vielä kuullut kun radio sammuu>>kyllä minä olen se joka sammuu ennen.
      Pirullinen tilanne>>mutta tsemppiä sinulle

      • Simo1971

        Itse kuuntelen rauhoittavia ääniä ja nukahdan siihen. Omassa laitteessani on toiminto, joka hidastaa tempoa hiljalleen kunnes sammuttaa äänet "fade" tyylisesti pois. Ennen käytin just CD:tä, mutta kun levy loppuu, sen kuulee väkisinkin mikäli on vielä hereillä. Tässä laitteessa ei sellaisia ongelmia ole. Käytän samaa metodia rentoutumiseen, mietiskelyyn ja työntekoon kotona. Tosin tällöin ilman sammutustoimintoa/fade -toimintoa.


      • tiitsuliidia
        Simo1971 kirjoitti:

        Itse kuuntelen rauhoittavia ääniä ja nukahdan siihen. Omassa laitteessani on toiminto, joka hidastaa tempoa hiljalleen kunnes sammuttaa äänet "fade" tyylisesti pois. Ennen käytin just CD:tä, mutta kun levy loppuu, sen kuulee väkisinkin mikäli on vielä hereillä. Tässä laitteessa ei sellaisia ongelmia ole. Käytän samaa metodia rentoutumiseen, mietiskelyyn ja työntekoon kotona. Tosin tällöin ilman sammutustoimintoa/fade -toimintoa.

        Mä saan unen helposti silleen, että laitan radion päälle. Sieltä tulee usein yöaikaan kevyttä musiikkia, joka saa mielen rauhoittumaan. Kun nukahan, niin nukun tosi sikeesti. Aamulla herään virkeänä taas päivän toimiin. :)


    • ååpo69,guop+pvfcdyillbbh

      Ei pitäisi syödä paljoa ennen nukkumaanmenoa. Tosin makeat ruoat antavat unen. Hyviä on myös kalsium ja magnesium esimerkiksi poreena ottaen.

      • :)

        Mä en tajua kun aina puhutaan liikunnasta, syömisestä ja kofeiinin rajoittamisesta yms muista poppakonteista..ne on loppuun käsiteltyjä päivänselvyyksiä jo.. olen itse aika turhautunut unen suhteen.lähes koko elämäni ajan olen kärsin tästä unen kiinni saamisesta.sellainen pari tuntia menee niin kevyesti ellei enemmänkin.sanotaanko että se liika-ajattelu häiritsee minua.minulla on tapana ajatella liikaa ja vielä sitten kun ilta saapuu ja en saa unta niin siinähän on oikein "makoisat" hetket ajatella.muut sanoo että älä ajattele,mutta en pysty siihen yksikertaisesti.ja myös yksinketaisesti unettomuuteen ei ole tutkimuksen mukaan aina erityistä syytä.se ikään kuin vain on..


      • kolistaja
        :) kirjoitti:

        Mä en tajua kun aina puhutaan liikunnasta, syömisestä ja kofeiinin rajoittamisesta yms muista poppakonteista..ne on loppuun käsiteltyjä päivänselvyyksiä jo.. olen itse aika turhautunut unen suhteen.lähes koko elämäni ajan olen kärsin tästä unen kiinni saamisesta.sellainen pari tuntia menee niin kevyesti ellei enemmänkin.sanotaanko että se liika-ajattelu häiritsee minua.minulla on tapana ajatella liikaa ja vielä sitten kun ilta saapuu ja en saa unta niin siinähän on oikein "makoisat" hetket ajatella.muut sanoo että älä ajattele,mutta en pysty siihen yksikertaisesti.ja myös yksinketaisesti unettomuuteen ei ole tutkimuksen mukaan aina erityistä syytä.se ikään kuin vain on..

        Humppaa toimii itellä ei tarvitse pitkään kuunnella kun uni tulee.


    • luudaaja

      tempasen korin bissee meitsi nukkuu siit huolimat vain noin 5h ja yleensämeen goisii siin 3 aikoihin ja bongaan stanappii 6-7 maiss spaddu huulee heti etsaa diisselin käymää ja sit ööga kovana tsiigaa onks jäänny yhtää voiteluainet mtu yleensä nou sit vetästää releet niskaa ja lähetää dilppaa neiburii ja tää systeemi toimii vuodest toisee

    • nukkumaan

      kaksi ja puoli tuntia myöhemmin.

    • Matkamies 05

      Hei..saako kysyä kumpaa sukupuolta olet?kiinostaa vaan..itseläni myös uniongelmia!,t.matkamies05

      • hoopoli

        Lol oon homo xddddddd


    • ankh-c

      Ovathan nuo ihan hyviä neuvoja mikäli kärsii tilapäisestä unettomuudesta. Siis satunnaisesta, tai muutamia viikkoja tai kuukausia kestoltaan.
      Jos nukahtamiseen menee muutama tunti, ja AINA, on kyseessä liian pitkä vuorokausirytmi tms johon nuo maito-banaanit ja iltalenkit eivät valitettavasti auta.
      Useimmiten unettomuus on seuraus jostain, masennus jne.
      Siihen voi auttaa vaikka se Raamattu jos siltä tuntuu.
      Siinä vaiheessa jos kysymys on vuosia, tai koko eliniän kestäneestä ongelmasta, se on syy moniin muihin ongelmiin -ei seuraus.
      Itse olen kokeillut suunnilleen kaikki hyvää tarkoittavat neuvot. Juossut lääkärit läpi.
      ...ja todennut että lääkkeet ovat ainoa millä nukahdan varmasti.
      Jos unettomuus alkaa hallitsemaan elämää, lääkkeitä on turha pelätä.
      Suurempi ongelma on lopuunpalaminen, mahdollinen työkyvyttömyys ja sosiaalisten suhteiden menetys.

    • hersku

      Ei muuta kuin rentoutus CD- levyä hakemaan vaikka kirjastosta. Sitä kuunellessa nukkuu ennenkuin pääsee loppuun. Esim. Jarmo Liukkonesella on semmoinen CD kuin nukahda. Niitä löytyy paljon muitakin, kuuntelemalla löytyy se paras. Kokeiltu on ja tämä tepsii minuun

      • ankh-c

        Ihan kiva jos joku on musiikin kuuntelulla saanut unettomuutta hoidettua, mutta Oikeisiin Vaikeisiin unihäiriöihin valitettavasti tuo ei auta.


    • Ysglö

      Itselläni on myös. Ei unea saa kiinni. Minua auttaa se , lue kirjaa pitkään , Kun väsyttää , simmut kiinni , jos ei uni tuu lue lisää , toista samaa juttua niin monta kertaa että toimii .

      • euir

        minua ei nukuta ja huomenna pitäis herätä klo 5 aamulla jos tietääää että jotai tapahtuuu niin en saa unta


    • uni222

      jos sulla on tietokone samassa nii kato jotain ohjelmia sieltä niin kauan kunnes silmät rupee mennä kii mut ei se kyl myöskää mikää hyvä keinoo silmii rupee sattumaan aamulla yleensä.

    • Uneton apuri

      Luen kirjaa yleensä ehkä puolen tuntia se auttaa asiaa kummasti.

      • Uni vinkkejä

        Eli siis koita syödä illalla jotain hiilihydraatti pitoista hiilihydraatti sulaa
        Vatsasassi ja lähetää aivoihi viestin tuotaa melatoonia olet varmasti joskus huomannut tämän vaikka syötyäsi jotain tiettyä ruokaa (pitäisi toimia kaikille) sekä onko sänkysi mukavassa paikassa itse huomasin kun siirsin sänkyni paikkaa en saanut yhtä hyvin unta kuin ennen mielen tyhjentäminen toimii myös mutta älä ajattele liikkaa nukkumista siitä tulee vain paineita ja kun mielessäsi on liikaa ajatuksia et saa unta itse kävin psykologilla je selvisi että minulla on adhd syön nykyään lääkkeeni mutta joskus kun vaikutus lakkaa kehoni alkaa pumpata taas turhaa adrealiinia ja en saa unta joten jos käytät jotain lääkitystä niin siinäkin voi olla syy unettomuuteen


      • epätoivoinen uneton
        Uni vinkkejä kirjoitti:

        Eli siis koita syödä illalla jotain hiilihydraatti pitoista hiilihydraatti sulaa
        Vatsasassi ja lähetää aivoihi viestin tuotaa melatoonia olet varmasti joskus huomannut tämän vaikka syötyäsi jotain tiettyä ruokaa (pitäisi toimia kaikille) sekä onko sänkysi mukavassa paikassa itse huomasin kun siirsin sänkyni paikkaa en saanut yhtä hyvin unta kuin ennen mielen tyhjentäminen toimii myös mutta älä ajattele liikkaa nukkumista siitä tulee vain paineita ja kun mielessäsi on liikaa ajatuksia et saa unta itse kävin psykologilla je selvisi että minulla on adhd syön nykyään lääkkeeni mutta joskus kun vaikutus lakkaa kehoni alkaa pumpata taas turhaa adrealiinia ja en saa unta joten jos käytät jotain lääkitystä niin siinäkin voi olla syy unettomuuteen

        Alkupäässä tätä viestketjua puhuttiin ääniterapialaitteesta? Mikä se on? Voisiko joku kertoa tarkemmin?


      • ardeparde

        no kannattaa ensin syödä ennen nukkumaan menoa banaania ja juoda maitoa sitten lueskelet noin puoli tuntia tai tunti ja kannattaa pitää huone pimeänä ps(maidosta ja banaanista saa kyllä lisää energiaa).


    • Epeli viistoist
      • ...

        mua ainaki yleensä pitää valveilla huolet , joten kirjotan illalla päiväkirjaan niistä nii tulee vähä helpottuneempi olo


    • IthinkIknow

      -juo lämmintä maitoa jossa on hunajaa
      -lainaa vaikka joku opiskelia kirja kirjastosta (nii tylsää että nukahdat varmasti eli tylsä opiskelukirja)
      -apteekista pitäisi saada unimaitoa eli maitoa joka on lypsetty lehmistä yöllä
      -kuuntele rauhallista ja miellyttävää musiikkia voit myös kuunnella luonnon ääniä levyltä(rauhottaa)
      -Jännitä joka ikinen lihas sängyssä jopa pakarat ja naama ja kädet nyrkkiin yms. ja siinä 15min ja sitten ihan rennoksi (toimii paremmin rutiinina kuin yhden yön kokeiluna, mutta sopii hyvin kiireisten elämään)
      -huomioi myös että onko patjasi liian kova tai pehmeä sama koskee tyynyyn
      - valot pois! (KAIKKI) jos pelkää pimeää tai hermostuu silloin on mukavampi nukkua valot päällä
      - makuuhuone käyttö rajoitetaan VAIN nukkumiseen ja seksiin
      - jos lihakset ovat kipeät käy hierojalla tai ole vaikka piikkimatolla 20minuuttia
      -Jos painosi on noussut huimasti se vaikuttaa myös nukkumiseen
      -unohda huolesi ja ajattele kivoja asioita tai tee mieliharjoituksia eli kuvittele itsesi jonnekkin ihanaan paikkaan vaikka jonkun ihastuttavan ihmisen kanssa yms.
      - jätä kauhuelokuvat ja kauhukirjat ja muut jännät jutut pois illasta (paras olla katsomatta muutama tunti ennen nukkumaan menoa ollenkaan televisiota)
      - kofeiini pois vaikka kokonaan (jos olet kofeiinin suurkuluttaja siinä menee aikaa oppia nukkumaan vaikka kofeiinia ei ole nautittu)
      -päivä rytmi kunniaan!
      -jos et kuluta tarpeeksi energiaa päivässä olet actiivinen ympäri päivän huom myös yön!
      - joitain häiritsee pikkuasiat esim. aikasemmin mainitsemani valonmäärä, mutta myös äänet joten hiljennä talo kokonaan jos mahdollista
      - pidä makuuhuone valkoisena ja samassa järjestyksessä
      - yö ilma on hyväksi iholle ja muutenkin rauhottaa mieltä (ei vilkkaiten autoteiden läheisyydessä tai muutenkaan saasteiden tai epämiellyttävien hajujen ja äänien läheisyydessä)
      - oletko käynyt suihkussa vai kaipaisiko lakanasi pesua?
      - banaanikin auttaa nukahtamaan
      - ÄLÄ käytä alkoholia sen avulla saattaa nukahtaa nopeasti mutta syvääunta ei tule ja nukkuminen on muutenkin levetotonta ja heräilet helpommin
      - joitain auttaa rukoilu
      - myös kukat ja kynttilät auttavat nukahtamaan huom ei hajustetut (ellei ne ole erikseen tarkoitettu auttamaan nukahtamista) muista myös sammuttaa kynttilä ajoissa ettei tule tulipaloa
      - ihmisillä joilla on jäänyt traumoja, kuollut läheinen tai tapahtunut jotain mieltäpainavaa myös tieto että seuraavana päivänä tapahtuu jotain jännää vaikuttaa uneen(ihan normaalia)
      - tee omia hommiasia kunnes alkaa väsyttää, mutta silloin sinulla ei ole kuin 15 aikaa mennä sänkyyn muuten uni menee ohi etkä saa vielä unta
      - tyytyväisyys elämäänsä ja omaankuvaan auttaa myös nukahtamaan
      - myös mukava lämpötila ja mukava yöpuku auttavat unta
      - lapsen unettomuuteen auttaa läheisen ääni (lapsi kyllä reagoi jos se on kiusallista tai et ole oikea henkilö tai jos lapsi kokee olevansa jo liian vanha moiseen)
      -miellyttävien kuvien tai taulujen ja julisteiden töllöttäminen on myös rentouttavaa eli voit hankkia sellaisen vaikka makuuhuoneeseen sänkyä vastapäätä jolloin näät sen hyvin (huom vain yksi tai kaksi ettei makuuhuoneesta tule iloisen kirjava
      - yö napostelu pois mutta myös tyhjällä vatsalla on vaikea nukkua (tarkoittaa myös jos olet dieetillä)
      - myös parisi kuorsaus tai hien haju sekä levoton nukkuminen voi vaikuttaa sinuun
      - jos samassa talossa on muita jotka menevät nukkumaan myöhemmin kuin sinä niin hekin saattavat pitää sinun mielenkiintoa tai virkeyttä yllä pidempään jolloin et saa nukuttua
      -myös jotkut lääkkeet voivat aiheuttaa unettomuutta toten tarkista pakkausseloste

      varmasti joku noista auttaa sinua muulloin käänny pikaisesti lääkärin puolelle koska sinulla voi olla tauti joka aiheuttaa unettomuutta ja pääset aika varmasti uniterapiaan ja saat lisää vinkkejä!

    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • nukahtamaton

      itselläni on niin huono uni että nukahdan vasta aamu kuudelta tai sitten en ollenkaan ja sit viel herään jossain klo4 maissa.vaikka en jois kofeenia tai vaikka en ees yrittäs valvoo.mä vaan ihan normaalisti rentoudun ja yrtän nukahtaa mut ei auta

    • nukahtamaton

      ja vaikka mä nukahtasin niin silti herättyäni minua väsyttää ihan helvetisti olen väsynyt koko päivän ja vasta illalla virkistyn ja kun sillon pitäs mennä nukkumaan :(

    • Jorma Lukas

      jättää alkoholin pois,

    • virkamies
      • elliivo

        Knalli ja sateenvarjo tuo muistoja -80 luvulta :)
        Mutta asiaan........Olen myöskin kärsinyt jo useamman kuukauden unettomuudesta. Nukahtaminen on vaikeaa. Joskus käy niin että nukahdan ja herään tunnin kuluttua enkä enää saa unta koko yönä.
        Olen koko käni ollut hyvä nukkumaan, ei mitään ongelmaa. Nyt sitten on senkin edestä.
        Varsinkin jos kello on laitettu soimaan aamuksi voin olla varma että uni ei tule.
        Jos nukahdan vaikka neljältä tai viideltä voi olla että unta riittää 5-6 h jos kukaan ei häiritse aamulla. Toissa yönä nukuin juuri niin. Nukahdin kuudelta aamulla ja nukuin klo 11.30 asti. Viime yönä nukahdin neljältä ja poika soitti 8.30
        Otin tuolta ylempää ketjusta vinkin ja aion käydä apteekista tai marketista jotain luontaistuote-nukahtamisapua etsimässä.
        Pirullisinta unettomuudessa on päiväväsymys. Ei saa mitään aikaiseksi kun koko päivä menee sumussa.


    • sarisartsa

      tupakka. etenkin jos ei polta säännöllisesti.

    • Entäs näin?

      mä ainakin nukahdan, kun on jonkinnäköstä hiljasta elämöintiä taustalla. Niinku esim radio hiljasella tai joskus oon jättäny telkkarin päälle ja laittanu äänet just sillee, et kuulen puheen vaan ku on ihan hiljasta.
      Ja sitte se vaa jotenki rentouttaa ku on sellane mukava tausta ääni.

      En tiiä johtuukse sitte siitä, että pelkään pimeetä ja yöaika on mulle jotenki extreme pelottavaa, mutta ite en ainakaa kykene muuten nukkuu.

      • Nuori

        Minäkin nukahdan just tolleen että laitan radion tai tv: n päälle että just ja just kuulen sen äänen. Kai siinä tulee niin turvallinen olo :)


      • dfglwrf
        Nuori kirjoitti:

        Minäkin nukahdan just tolleen että laitan radion tai tv: n päälle että just ja just kuulen sen äänen. Kai siinä tulee niin turvallinen olo :)

        Yle Puhe on loistava kanava tähän tarkoitukseen. Ei tule häiritsevää musiikkia ja mainoksia.


    • noiiiiii

      sähkönatsaa ja nuukkeria vi**sti niin eiköhän se uni ala tulla

    • uneton1

      nii oikeesti miten saada UNTA nukahdan yleensä klo 24.00 - 03.00 herään seiskalta enkä nuku ku 7-4 h

    • unettoman parantaja

      kamonmilla tee on hyvä kun sellasen illalla joukaset tutkittu juttu !

    • ennen kun en syönyt hedelmiä paljo mitään niin en saanu unta hyvin mutta sitten kun aloin syömään niin uni tuli nopeesti

    • Oma kokemus

      Ennen mulla kesti puoli tuntia saaha unta mutta nykyään kestää vähintään kaks tuntii. Joskus taas en saa koko yönä unta. Ja tätä on kestäny monta vuotta. Mää en kanskaa käy nukahtaesa ollenkaa kevyes unes vaan nukahan heti syvään unneen.

    • Eikö sinun kannattaisi valvoa vielä ne 2 puoli tuntia? Kyllä on j.l. kumma jos ei auta.

    • uniton-ronja

      en saa unta jos en syö viittä kinkkua putkeen.Jos syön niin saan unta

      • UNITON-RONJA

        PITÄÄÄÄ SAAADAAAAAAAAAAAAA KINKUAAAAAAAAAA EN VOI MUUTEN ELÄÄÄÄÄÄÄÄ PALJON KAKKARAA JA KINKKUA


      • UNITON-RONJA
        UNITON-RONJA kirjoitti:

        PITÄÄÄÄ SAAADAAAAAAAAAAAAA KINKUAAAAAAAAAA EN VOI MUUTEN ELÄÄÄÄÄÄÄÄ PALJON KAKKARAA JA KINKKUA

        VOIN SYÖDÄ MYÖS LEIPIÄ 100000000000000000000000000000000000000 ENNENKUN SAAN UNTA


    • tänään juttu lehdess
    • lampaat3000

      En saa unta millään laskin kerran lampaita koska mulle suositeltiin sitä laskin yli 3000 eikä tapahtunu mitään :)))

    • FJWIFWSKDFJK

      Minulla toimii niin, että illalla heti kun olen sammuttanut valot, alan nukkumaan, enkä juttele enkä ajattele mitään. joskus toimii niin että jos mietiskelen koko illan kuitenkin vaikka kaikkea eroottista (B-)) saatan nähdä myös sellaista unta. ;)

    • Suvi auttavainen

      hei! minä teen ainakin sillä lailla kun menen nukkumaan, ensiksi pesen hampaat, sitten huuhtelen silmät, sitten minä räpsäytän silmiä 10 kertaa ja sitten sammutan valot, ja menen makuuhuoneeseen ja etsin sopivan asennon, tiedättehän, että puhtaissa lakanoissa on tosi hyvä nukkua! minä ainakin vaihdan lakanat useasti! Ja se kyllä auttaa!, mutta ei kannata olla liian lämmin huone, sitten tulee hirveän kuuma, on minulla kyllä kokemuksia, mutta sitten jos ei se auta..niin laitat jotain lasten nukkumatti lauluja tai jotain! Se töpsii! Se ei ole yhtään noloa! kokeile edes! saan heti unen päästä kiinni , ja saan makoisat unet, aamulla taas olen valmis päivään! Hyvää yötä ja miehesi unia ;DDD

    • 15v tyttö :))

      Illalla jos en saa unta niin luen jotain sängyllä tai räplään puhelinta. Sitten jos aamulla olisi herätys vaikka 06.00 niin jos en vain saa unta, ja valvon vielä 01.00 niin herään aamulla todella aikaisin niin päivä menee yliväsymyksen puolella, mutta nukuttaapahan seuraavana iltana. Yleensä maanantai menee aina väsymyksellä mutta loppuviikosta helpottaa. Myös se, että pesee naaman kylmällä vedellä juuri ennen nukkumaanmenoa niin se toimii :)

    • Laiska nukkuja

      Mä nukahdin ennen ko luin tän paskan alusta loppuun. KANNATTAA KOKEILLA

    • jokutyyppi1

      Luin tätä noin 15 minsaa nii nukahdin

    • aha3

      (|)=3

    • Toimii =Ddddd

      Kanttii kattoa TV.stä Golfia. Sitä on ihan kiva pelata mutta hemmetin tylsä kattella =Ddddd

    • haisulinkakkaläjä

      Ihan sama miulla kanssa;)en oo näköjää ainut....

    • joo...

      Mulla ei yleensä ole tuota unettomuutta, mutta kun on pitkä loma takana ja ylihuomenna kouluun niin saa kyllä olla huolissaan, että millon nukahtaa :D

    • gjldfb

      HOHHOI.
      Ihan yhtä hienoja neuvoja täällä kun lääkärillä. "syötkö hyvin, älä istu tietokoneella tai katso televisiota iltaisin liian myöhään, urheile ja PLAAPLAA" Niin no voihan se jotakin auttaa.... Mutta itse olen nukkunut satunnaisesti ihan helvetin huonosti tai helvetin hyvin. Nyt olen viimeisen kuukauden nukkunut tosi huonosti ja viimeiseen neljään päivään en juuri ollenkaan, enkä oikein ymmärrä mistä voi olla kyse jos olen aina elänyt samalla tavalla. Syön vitamiineja ja syön ihan hyvin muutenkin, enkä juo alkoholia liikaa ja käyn pihalla päivittäin joten saan sitä raitista ilmaa, enkä ole ollut erityisen stressaantunut viime aikoina. Olen kokeillut kaikkea mahdollista (rentouttava musiikki koko yöksi soimaan, luen iltaisin kirjoja, juon rauhoittavaa teetä) eikä mikään toimi.

      Kävin tämän unettomuuden takia lääkärillä vuosi sitten ja sain lääkkeksi melatoniinia ja se ei auttanut pahimpina iltoina. Myöhemmin sain lääkkeeksi ketipinoreita, jotka eivät edes varsinaisia unilääkkeitä ole ja sillä saan nukutuksi jos on ollut satunnaista unettomuutta, mutta ei sekään auta pidemmän aikaa.

    • nukkumatti433242
      • Tylsätohjelmat

        Neuvoja on kysyjä saanut kori kaupalla. Yks auttaa yhtä, toinen toista. Meillä on makkarissa televisio ja päällä, auttaa minua. On auttanut vuosikymmeniä. Tulee niin tylsää ohjelmaaettä sitä seuratessa nukahtaa. Mutta jos ongelma on äitynyt vaikeaksi, niin lääkäriin. Kaiki muutin asiat, vars huolen aiheet kannattaa hoitaa ajoissa pois, niin ei vaivaa illalla. Nälkäisenä nukkumaan meno ei myöskään auta ketään.


    • uneton33

      Nukahdan 30min-2h, se vaivaa sillä yritän nukkua 10h ja herään 7:30,
      älkää ajatelkaa määrää tai unta vaan rentoutumaan.

      kauniita unia !:D

    • Suklaaman69

      Omasta mielestä nämä ovat rentouttavimmat keinot:
      1. Ajattele mukavia asioita ja haaveile.
      2. Syö hyvin iltapalaa, uni tulee paremmin kun on maaru täynnä.
      3. Tämä tepsii minulle: syö vähän suklaata sängyssä ja haaveile.
      Ps. Ja olen normaali kofeiininkäyttäjä (kahvi..)

    • YritäSaadaUnta

      En saa illalla kunnolla unta joten pelaaaa silmät kiinni peliä. Tämä saattaa kuullostaa tyhmältä mutta minulla tämä toimii... Siis pidät silmiä kiinni ja sitten sinulla on 3 elämää, jos aukaset silmäsi sinulta häviää elämä sitten kun et aukaise silmiä, olet jo nukahtanut. Jos sinulla on enää vaan 0 elämää jäljellä sinun pitää tehdä jotain mitä et ole tehnyt koskaan. Esim: Kiljut ulkona niin kovaa kun voit tai jtn sinne päin. Minulla se toimii, en ole kyllä kiljunut koska olen aina nukahtanut.

      • PÖÖPÖTII

        :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD


    • UniKeko2356

      Noh...minä ainakin rukoile näin:Levolle laske luojani armias ole suojani jos sialtain en nousisi taivaaseen ota tykösi aamen.Ja sitten voi laittaa vaikka villasukat jalkaan tai lukea ennen nukkumaan menoa yö vesi on myös hyvä ja itse tykkään juoda maitoa. Unen saantiin helpottaa myös päivällä ulkoisalla touhuaminen.

    • joku outo mies

      Koita juoda jotain lämmintä ja lue jotain tylsää kirjaa/sarjista. Se auttaa yleensä minut nukkumaan helposti.

    • opinnotkin menee P*N

      Voi pyllyn suti ku ei tuu uni vielkää vaik luin tän loppuuki! menin nytkin vähä yli kymmene sänkyy mut ei ni ei sitte! Haista jo kukkanen sinä typerä nukkumatti joka käyt minun luona vain kerran kuukaudessa.

    • Troll

      Ken käteen vetäköön se unehen sammahtaa.

    • uNeToN013

      kevyt iltapala klo: 21.00 kyllä! ja 3x 2mg xanoria ja HYVÄÄ YÖTÄ ;)

    • viini5

      Lasillinen punaviiniä vähän ennen nukkumaanmenoa on itselläni se, joka auttaa kaikkein parhaiten.

    • Ei kahvia

      Syön illalla pari kananmunaa ja hulautan kurkusta alas joko kuumaa vettä tai maitoa, hunajalla. Eipä yleensä ole pettänyt.

    • HurlumHEi

      Itsellä auttaa kun haukotuksen jälkeen ( kun haukotuksessa silmät vähän kostuvat ) niin sen jälkeen en enää avaa silmiä.
      ja sitten otan mukavan asennon ja ajattelen pelkkää mustaa,se auttaa nopeaa. siis pelkkää mustaa

    • lömä

      Mä otan melatoniinin kaks tuntii ennen aijottua nukahtamis aikaa.

    • Lovesatan666

      Jumala on paras ja jeesus. Jumala rakastaa kaikkia.





      Paitsi homoja tietenkin

    • sama ongelma

      Mulla on sama ongelma.
      Siis täysin sama.
      Kerran valvoin 06.32...

      • Lajsofkk

        Tässä mainio artikkeli aiheesta.
        Kannatta käydä kattomassa. :)


    • Unipelle158

      Moi, olen hakkariin menevä koululainen ja ongelmani on se että en saa illalla unta vaikka pitäisi jo herätä kello 6.00 (johtuen kävelymatkasta) olisiko jotain hyviä vinkkejä joilla saisi unenpäästä kiinni? En haluaisi mennä kuitenkaan liian aikasin nukkumaan kun läksyt pitäisi tehdä ja kavereidenkin kanssa haluaisin olla.

      Olisi kivaa jos saisi vastauksia :))

    • Vastaaaja

      No laita vain silmät kiinni ja niinku ajattele jtn esim jtn kivaaa oon itte 9v ja en saanu unta ku katoin pelottavaa leffaa ja siitä se parani ;)

    • TIETOKONE JA HUHHAHE

      tuolla jossain ylempänä mainittiin koneelta ohjelmien katseleminen . No mulla ainakaan se ei auta vaan katselen vaikka koko yön konetta koska olen jotenkin siihen addiktiotunut .Jos on tietokone päällä niin ei oo mitään mahiksii, että saisin enää unen päästä kiinni , aivan kuten nytkin siis kello on 2 ja 5 pitäisi herätä töihin . No ihan turha mun on konetta enää sulkee en mä unesta siltikään kiinni saisi.

      Urheilen ja syön terveellisesti , enkä suostu edes kahvikuppiin koskemaan .
      Mikä avuksi ?

      Itesellä vuosia jo takana ihan mukavasti eli nyt on apua saatava muualta kuin oman kotosen yltä .

    • Jonizs

      Sopivan viileä huone auttaa ainakin itselläni nukahtamiseen. :)

    • Unta

      Käyn aina heittämässä makkarasiivun naapurin terassille nii saan unta paremmin. Tämän teen siis vain jos en saa unta..

    • kokemusta on

      Luet täältä näitä vinkkejä niin johan toimii.

    • sleepysleepers1

      Joo ohan nää yöt perseestä valvoa, mutta minkäs teet kun ei saa unta.. vissiin melko yleinen ongelma.

    • yöeläin *-*

      no mä oon joku ihme yöeläin, nyt ku on joululoma nii unirytmi on menny täysin sekasin. nukahdan puol seittemältä (sillon ku mun sisko HERÄÄ töihin o.O) ja herään puol neljältä iltapäivällä ;) että joo...et oo ainoo.

    • perrrrrrkele

      Unillääkkeet jeeee perkele

    • Piupaupoks

      Minulla auttaa kun lämmitän maitoa ja laitan sinne hiukan sekaan hunajaa. C: Konsti ei ole koskaan pettänyt.

    • mä ja mun ongelma

      en saa kanssa nukuttuase on tosi ärsyttävää!viime yönä valvoin kolmeen aamu yöllä olen lapsi,tulin katsomaan näitä sivuja että saisin keinoja miten saada nukuttua.:)mulla tulee joskus paniikki että apua paljon kello on !nyt pitää jo nukkua,yritän olla ajattelematta mitään.mutta aina asiat pyörii mielessä.;(jos ei saa unta vaikka nukuttais jonkin verran

    • uni helposti

      Kuuntelen vaiks jotain musiikkia yms. Tai pistän silmät kii ja kyl se sielt löytyy

      • suomen tohtoritolonen.fi

        Esim jos sinulla ln kello joka tikittää se auttaa laske tikitykset ensin 255 ja jaa se 4 äläkäytä sormia sillä aivot joutuvat tekemään enenmän töitä

        Tai puriska kämmen nyrkkiin ja rypistäkasvosi 20 sekunniksi joilkekkin toimii mutta saattaa lisätä adrenaliinin kulkua

        Ota melatoniini 20min ennen nukkumista saa apteekista ilman reseptiä ja maksaa noin 3-8€ kommailkaa miten toimii t. Tohtori tolonen. Setuttu tv:stä


      • maikki pontsonen
        suomen tohtoritolonen.fi kirjoitti:

        Esim jos sinulla ln kello joka tikittää se auttaa laske tikitykset ensin 255 ja jaa se 4 äläkäytä sormia sillä aivot joutuvat tekemään enenmän töitä

        Tai puriska kämmen nyrkkiin ja rypistäkasvosi 20 sekunniksi joilkekkin toimii mutta saattaa lisätä adrenaliinin kulkua

        Ota melatoniini 20min ennen nukkumista saa apteekista ilman reseptiä ja maksaa noin 3-8€ kommailkaa miten toimii t. Tohtori tolonen. Setuttu tv:stä

        Nyt kokeilen


      • Eimatikkaataas...
        suomen tohtoritolonen.fi kirjoitti:

        Esim jos sinulla ln kello joka tikittää se auttaa laske tikitykset ensin 255 ja jaa se 4 äläkäytä sormia sillä aivot joutuvat tekemään enenmän töitä

        Tai puriska kämmen nyrkkiin ja rypistäkasvosi 20 sekunniksi joilkekkin toimii mutta saattaa lisätä adrenaliinin kulkua

        Ota melatoniini 20min ennen nukkumista saa apteekista ilman reseptiä ja maksaa noin 3-8€ kommailkaa miten toimii t. Tohtori tolonen. Setuttu tv:stä

        Huono vinkki, oon huono matikassa ja koulussakin helpotwttu matikan kirja, että ootko tosissas? :D


    • joku9

      miten saan unta koska olen reilut 2 kuukautta nukkunu todella huonosti uni rytmi ihan sekaisin ja vanhempani aina sanoo et mee vielä kokeileen nukkuun kun meen sanoon et en saa TAASKAAN unta eli ne ei välitä nukunko mää vai en . en oo kokeillu mitään unilääkkeitä mut kohta aijon kokeilla jos tää ei lopu

    • Lenkkeilijä :)

      No, jos et saa kunnolla unta, Se voi myös johtua siitä ettet käy hirveästi ulkona? Katsotko telkkarin ääressä usein ohjelmia, vai luetko lehtiä tai kirjoja joka vie päivästä paljon aikaa? No, mene sitten joku päivä ulos lenkille! Lenkkeileminen auttaa aina. Suosittelen tunnin lenkkejä. Kuuntele samalla jotain musiikkia joka sopii kävely/juoksu tahtiisi. Näin saat yöllä nukutuksi. :)

    • Apua sínulle

      En oo varma toimiiko se kaikilla mutta sammuttaa valot, menee sänkyyn makoilemaan laittaa silmät kiinni ja kuvittelee olevansa jossain ihanassa paikassa rauhassa jonkun ihanan ihmisen kanssa. Esim. Parhaan ystävän kanssa piknikillä ja nii. Ja tuntia ennen nukkumaan menoa puhelimet,telkkarit,tietokoneet,nintendot, ja kaikki muut pois, koska ne häiritsee silmiä. Myös Kuumaa vihreetä teetä ja maitoa ois hyvä juoda. :) Toivottavasi auttaa!!

    • esjonne123567

      nukkumalla xD

    • Tyttö 01

      Mulla on sama ongelma, mutta yleensä luen illalla kirjaa, illalla kannattaa pitää vähän valoja päällä, että tulee pimeää ja ei kannata katsoa telvisiota, rämpätä puhelinta jne. Tai jos välttämättä haluat katsoa jonkun ohjelman niin suosittelen säätämään näytön kirkkautta :)

    • arghtss

      tietääkö kukaan mistä pystyisin ostaa/tilaamaan LA lippalakin? http://ecx.images-amazon.com/images/I/919JDmzytjL._SL1500_.jpg tämän mallista etsisin, tosin mustakin olisi kiva. tosin suomesta mun pitäis tää saada, koska en pysty tilaamaan ulkomailta. ja hyvät pääsiäiset kaikille ja kiitos jo etukäteen jos joku sattuisi tietämään mistä tuollaisia löytyy!:) anybody knows?

      • Unilippis

        Siis mitä varten unettomuuspalstalla kysyt lippalakista?
        Ajattelitko sitä unimyssyksi ja vetää lipan yöksi silmille vai?;D


      • I Hate siivous
        Unilippis kirjoitti:

        Siis mitä varten unettomuuspalstalla kysyt lippalakista?
        Ajattelitko sitä unimyssyksi ja vetää lipan yöksi silmille vai?;D

        No mää ainakin laitan valot päälle ja rupeen siivoon, auttaa


      • outo¿
        I Hate siivous kirjoitti:

        No mää ainakin laitan valot päälle ja rupeen siivoon, auttaa

        Mä luin koko viestirimpsun loppuun eikä nukkumattia näy! Outoo,.... Ja sit viel pitäs herätä klo6. Aamul.... VoiVoii!


    • hosse1

      ÄÄNIKIRJAT ON HYVÄ TAPA RAUHOTTUA.

    • NäinNukut:)

      Tässä on muutamia keinoja! :)
      Kannattaa ainakin kokeilla.

      1. Kuuntele äänikirjoja.

      2. Kuuntele rauhoittavaa musiikkia.

      3. Lue kirjaa niin kauan, kumnes nukahdat.

      4. Laita silmät kiinni, ja ala laskemaan lampaita.

      5. Ole puhelimella, vaikka Instassa/Facessa/Skypessä...

      6. Kannattaa mennä aikaisin nukkumaan.
      Ei tarvitse aina valvoa pitkään.

      7. Mee peiton alle mukavan asentoon, saatat nähdä mukavaa unta,
      ja saatat nukahtaa! :)

      • sleep well :)

        Mua auttaa se, et mietin lempisarjani tapahtumia. :D Joo ehkä vähän outoo mut.. xD


      • >PertsaPerkele< - Css
        sleep well :) kirjoitti:

        Mua auttaa se, et mietin lempisarjani tapahtumia. :D Joo ehkä vähän outoo mut.. xD

        Mä nukahdin heti ku luin tän:D


      • väsynyt1234756463636

        itseasiassa puhelinta ei ole hyvä räplätä ennen nukkumaan menoa.


    • Imovaari

      Unetonna ollaan. Nautin päivän aikana pullon Tapio-viinaa ja nykäisin poskeen illalla Imovanen (Zopinix) keskioluen kanssa. Mukavasti ramasee.

      • Imovaari

        Unilääkkeni eilen. 0,7 litraa Rommia Imovane/Zopinox = Tipahdin tiedottomana vuoteessa läppärin äärelle/filmi poikki.

        Tänään. Tapio-viinaa ½ litraa, iltapalaksi Imovane/Zopinox Ibuxin Rapid 400mg ja pullo keskiolutta. Taas ramasee. :)


    • unenhäiritsijä :3

      Mul on ihan sama juttu. Nytkin mä menin jo sänkyyn mutta ei millään vaan silmät meinaa pysyä auki. Joskus kun ajattelen koitakin kivoja asioita niin sillon nukuttaa :3 ja sillon rämpläät puhelinta niin pitkään että silmät menee väkisinki kiinni xD

    • lilililil

      Syö magnesium pilleri illalla. Se rentouttaa lihakset. Toinen kikka on venytellä kaikki lihakset illalla. Jos teet molemmat, niin varmasti nukahdat.

    • Skepticcc

      Täällä kärsitty itselle täysin epätyypillisistä univaikeuksista jo useamman, väsymyksen täyteisen vuoden ajan. Ennen kuin tämä alkoi, nukuin aina todella hyvin. Yöuniani eivät pystyneet viemään stressi, ihmissuhdevaikeudet, vuorotyö, eikä edes kofeiini. Saatoin juoda ison kupillisen kahvia, tai pullon cola-juomaa ja nukahtaa heti sen jälkeen ja nukkua sikeästi. Luin myös aina sängyssä ennen nukkumaanmenoa ja se sai minut nukahtamaan tosi hyvin. Jos nukuin joskus huonosti, mitä tapahtui ehkä kerran vuodessa, niin nukuin sitten sitäkin sikeämmin ja paremmin seuraavana yönä.

      Sitten tämä alkoi, aivan puuntakaa ja yllättäen. En pystynyt enää nukahtamaan ja jos nukahdin, niin vain pariksi tunniksi kerrallaan. 'Herään' aina väsyneempänä kuin olin kun menin nukkumaan. 'Herään' =koska tuntuu, että olen muutaman vuoden ollut niin väsynyt tämän takia, etten koe edes olevani koskaan kunnolla hereillä.
      Nyt kun olen ilman sen suurempaa menestystä kamppaillut tämän uniongelman kanssa, niin olen jättänyt pois kofeiinin(paitsi aamulla) ja sänkylukemiset. Mutta ongelma on ja pysyy. Tähän on kokeiltu hypnoosia, terapiaa, vitamiineja, magnesiumia, melatoniinia, rohtoja, nukahtamislääkkeitä(antavat 2-3tunnin unet), unettavia masennuslääkkeitä (huonoin idea ikinä, alkää kokeilko! Niistä saa vain kunnon 'kooman' päälle, joka jatkuu pitkälle seuraavaan vuorokauteen ja helvetilliset vieroitusoireet-uni menee kokonaan).

      Jos jollain on jotain ajatusta siitä, mistä tällainen voisi johtua, tai mitä muuta voisi vielä kokeilla niin kaikki ajatukset ja ehdotukset ovat tervetulleita.

      • simpula

        Oon 15-vuotias tyttö. Noin kerran kuukaudessa tulee yö jolloin en saa nukuttua ja valvon noin viiteen. Tai nukun yhteensä pari tuntia pätkissä parin tunnin välein. Oon sen yön jälkeen aina tosi virkee vaikka en voi käsittää mistä johtuu. Tekee mieli jopa lähteä lenkille (johon en siismuuten kykene). Pelkään vaan että öitä tulee useampia ja sitten muutun väsyneeksi. Ei auta mikään keino paitsi saattaa toimia sängynvaihtaminen esim patjalle toiseen huoneeseen tai sohvalle. Meilläkun on iso talo niin nukkuma paikkoja löytyy paljon. Tuokaan ei aina auta, kuten ei tänäänkään. Kello on varttia vaille kuusi ja olen virkeämpi kuin eilen päivällä. Nukuin yhden paikkoilla noin tunnin, mutta enempää en tänä yönä nukukkaan.


    • nuku hyvin

      Samanlaisista kokemuksista kärsineenä muutama neuvo. Älä yritä nukkumista liian aikaisin. Olet ehkä nuori ja elämässä on myös vastoinkäymisiä, joten katso televisiosta tosi tarinoita ja lue itseäsi kiinnostavaa kirjaa ennen nukkumista. Jos nämä eivät auta, hae lääkäriltä apua unettomuuteen. Uni on tärkein asia ihmisen mieleen ja kehoon. Terveisin kaiken kokenut

    • ghtw

      Laskin lampaita niin moneen kun osaan. Sit virkistyin kun rupesin miettimään mikä on seuraava numero kun en osannut enempää.

    • joku hyypiö

      Luin kaikki nää mut ei toiminut ajatteli että toimisi jos ensin valvoisi yhden yön ja sitten menisi ensi kerrala aikaisin nukkumaan on toiminut pari kertaa mutta kun viimeksi kokeilin niin ei toiminut ja koulukin alkaa tänään 8(kello on jotain 2)musiikkia/levyjä en voi kuunella koska muut nukkuvat.olen yrittänyt kaikkea mutta ei toimi
      P.S.aloin nukkumaan 8.45ilta päivällä

    • helpppouni

      Melatonin pelasti minut. Lääkärille vaan ja se kirjottaa reseptin ja pillerin oton jälkee tunti ni oot tsap! Jos se kirjottaa sul 3mg reseptin ni saattaa varttikin riittää ku on niin vahvaa tavaraa. Ei koukuta koska sisältää samaa ainetta mitä kroppa tuottaa eli justiinsa tuota melatoniinia.

      Tota saa myös ihan kaupasta ilman reseptiä mut tietty vähä kalliimmal ja paketis on vähemmän pillerei.

    • Jesus666

      Ota vähän sellaista mietoa unilääkettä nimeltä propral se hidastaa sydämmen lyöntejä ja tulee sellainen rauhallinen olo (aina olen nukahtanut)

    • Nukkumatti666

      Mutta melatoniinon niin mietoa se ei edes välttämättä toimi :/ mielestäni lääke nimeltä ropral on hyvä koska Se yksinkertaisesti hidastaa sydämmen lyöntejä ja tulee rauhallinen olo (mutta tehokaamipi kuin melatoniini)

    • Meistä_on_moneksi

      Ennen paria viimmeisintä Seroquel kuuria nukahdin käteen vedon jälkeen. Valvoin monesti kuusikin tuntia, mutta tämä auttoi siihen. Ex nukkui sikeästi orkkuja saaden panon jälkeen :D

    • Auttelen_täällä

      Vaikka onkin vanha ketju, ajattelin että varmaan vielä 2017 vuonna joku lukee tätä epätoivoissaan. No minulla helpottaa että otan vaikka yövaatteet pois jos on liian kuuma. Itse en voi ottaa peittoa pois päältä, kun inhottaa olla niin. Juon tilkan _kylmää_ vettä ennen nukkumaanmenoa (tullut jo tavaksi). En ota puhelinta sänkyyn jos on seuraavana aamuna aikainen herätys. Simmut kiinni ja untenmaille :-). Jos ei uni tuu sillonkaan niin kannattaa kokeilla lukea hetki ja yrittää sit uudestaan. Makoisia unia kaikille!

    • Kiimanens

      Muna esille ja runkaamaan niin kyllä nukahdat

    • Tepsii

      Juo kossu alle 5 minuuttii nii nukahdat puoles tunnis.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      799
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      222
      709
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      700
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      692
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      660
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      105
      652
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      78
      626
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      571
    Aihe