Moro!
Millaisia kokemuksia starttirahan myöntämisestä? Minusta toiminta tuntuu hieman mielivaltaiselta. Itse olen hakenut kahdesti ja kummallakin kerralla hylätty. Viime kerralla kun kävin kysymässä mikä kestää, virkailija hymyili kertoessaan , ettei sitä ole käsitelty muttei aijo hyväksyä sitä. Ei riitä kuulemma koulutus. Minun alallani työkeikoista varsinaisesti saa sen enempää papereita kuin netissä nähtävät julkaisut. Ei siis leimoja taikka allekirjoituksia. Töitä riittäisi minulle ja mahdollisesti myös työkaverille. Tällä tavalla työkkäri samalla kannustaa yrittämään ja yrityskoulutuksiin kun lannistaa. Osa virkailijoista on kannustanut ja osa sitten taas ollut jarruna. Joka kerta olen kuullut että varastoon pitäisi mennä varastoon töihin vaikka omallakin alalla riittäisi töitä.
Onko täällä luvallista julkaista työntekijöiden nimiä ja kokemuksia?
Starttiraha
23
7835
Vastaukset
- juupa juu..
Hain alkuvuodesta ja työkkärin täti oli viime kädessä hylännyt hakemuksen.
Kehittämiskeskuksesta sain alkuun hienon puoltavan lausunnon, mutta työkkärissä tuo sitten tyrmättiin.- Muitakin?
Aijotko yrittää uudestaan? Sääli että hyvä systeemi saa huonon leiman muutaman vaikean ihmisen takia. "Valta" ilmeisesti nousee päähän. Tsemppiä.
- ex
Muitakin? kirjoitti:
Aijotko yrittää uudestaan? Sääli että hyvä systeemi saa huonon leiman muutaman vaikean ihmisen takia. "Valta" ilmeisesti nousee päähän. Tsemppiä.
Tiedättekö että joka vuosi JÄÄ KÄYTTÄMÄTTÖMIÄ starttirahoja, ne kun ovat nykyisin EU tukia, ja nämä rahat palautetaan EU:lle.
itse en myöskään saanut, vaikka alan koulutus ja osaaminen.
Tässä kunnostautui upeaakin upeampi Riihimäen työvoimatoimisto, kiitos siis sille
äkäiselle akalle joka palveli ja itketti minua vuonna 2002- - juupa juu..
Muitakin? kirjoitti:
Minä ainakin yritän hakea uudelleen.
Koulutustakin on paljon ko. hommaan.
- vastaus..
Olen itse ollut tekemässä noita papereita, joten jokin käsitys asiasta on; määräaikainen virkalija työkkärissä. VAstaan asiallisesti, vaikka minulla on syyni vahvojen tietojeni perusteella asiasta epäillä aloitusta provokaatioksi.
Ensinnäkin, kuulostaa oudolta, että yksittäiset tädit niitä myöntäisivät. Kyllä täällä tekee päätööksen työkkärin johtaja tai joku muu jolle valtuuden on annettu, yleensä johtavia työvoimaneuvojia joku. Käytännössä myöntävä päätös vaatii tuekseeen Te-keskuksessa käynnin, vaikka lakia siitä ei olekaan.
Starttirahasta on myös ihan kai jopa lakiin kirjattuja ehtoja, tai ainakin johonkin on kirjattu tällaisia myöntämisen ehtoja: Starttirahaa saavan yrittäjän on työskenneltävä yrityksessään kokopäiväisesti. Yritystoiminta ei saa vääristää kilpailua. On myös osallistuttava yrittäjäkurssille joko ennen starttirahan myöntämistä tai sen aikana, ellei muuten ole hankittu riittäviä yritystoiminnan perustietoja. Suomeksi tämä riittävät ehdot tarkoittaa, että kaupallisen koulutuksen käyneiden ei yleensä tarvitse käydä yrittäjäkurssia, mutta moni heistäkin sen käy. Starttirahaa myönnetään vain, jos yritystoiminnan katsotaan olevan kannattavaa.
Siis mistä lähtien rivitädit ovat muka starttirahaa myöntäneet kertakysymältä? Kuulostaa vähän miltei provolta, vähän siltä ettei aloittaja ole missään työkkärissä ikinä käynytkään. Ainakin vielä muutama vuosi sitten itse kävin kaavan te-keskus ja sitten kävin työkkärin johtajan luona. Itsellähän kävi niin, että yritysneuvoja ei puoltanut, mutta työkkärin setä sanoi, että poikkeuksellisesti tekee myöntävän päätöksen, koska uskoo omaperäiseen ideaani (ja tunsi minut henkilönä, tiesi ahkeraksi, olinhan entinen alaisensa).
Ennen vanhaan starttirahasta lähetettiin aina kirjallinen päätös, olipa se myönteinen tai kielteinen. Myönteisiin sitten usein liitettin tuo ehto, että pitää käydä yrittäjäkurssi. Tämä ei ole mitään salaista tietoa, vaan ihan julkista.- vähän..
Pakko oli tulla varta vasten lisäämään, ettei tule kuva jotta olisin työkkärin suosikki. Te-keskuksen hemmo siis tuijotteli pieneksi arvoimaani liikevaihtoa, ei juurikaan muuta. Mutta työkkärin pomosetä oli kuuntelevampi, otti huomioon että kulut ovat pienet ja sen, että jäisin joka tapauksessa tulottomaksi puolison tulojen vuoksi piakkoin. Te-keskuksen hemmon mielestä olisi pitänyt arvioida sellaisia tuloja, mihin en ikinä työssä ollessani voi tällä koulutuksella päästä.
Niin ja miksen ole työkkärissä, vaikka olin ahkera: lähdin parempien apajien perään, mutta valitettavasti kävi ohraisesti, työpaikka meni alta. Sen jälkeen niitä töitä on hoitanut osittain muut, osittain lopetettu tehostamisten jälkeen.
Mutta se, että rivivirkalija eväisi startin: höpö höpö, valtuudet ei riitä. - mieleen..
vähän.. kirjoitti:
Pakko oli tulla varta vasten lisäämään, ettei tule kuva jotta olisin työkkärin suosikki. Te-keskuksen hemmo siis tuijotteli pieneksi arvoimaani liikevaihtoa, ei juurikaan muuta. Mutta työkkärin pomosetä oli kuuntelevampi, otti huomioon että kulut ovat pienet ja sen, että jäisin joka tapauksessa tulottomaksi puolison tulojen vuoksi piakkoin. Te-keskuksen hemmon mielestä olisi pitänyt arvioida sellaisia tuloja, mihin en ikinä työssä ollessani voi tällä koulutuksella päästä.
Niin ja miksen ole työkkärissä, vaikka olin ahkera: lähdin parempien apajien perään, mutta valitettavasti kävi ohraisesti, työpaikka meni alta. Sen jälkeen niitä töitä on hoitanut osittain muut, osittain lopetettu tehostamisten jälkeen.
Mutta se, että rivivirkalija eväisi startin: höpö höpö, valtuudet ei riitä...ainakin meidän työkkäri antaa starttirahapäätökset aika nopeasti sen jälkeen, kun te-keskus on sanottavansa sanonut. Kouluttamattomillekin niitä annetaan, kunhan osaa perustella, miksi ja miten saa yritystoiminnasta kannattavan.
- juupa juu..
vähän.. kirjoitti:
Mutta se, että rivivirkalija eväisi startin: höpö höpö, valtuudet ei riitä.No, ei mullakaan mikään rivivirkailija tuota päättänyt, vaan eräs johtaja työkkärissä.
Tämän pomotädin kanssa en ollut tekemisissä missään vaiheessa, hänen yhden alaisensa kanssa vaan käytiin asiaa läpi. Pomotäti vaan antoi lopputuomionsa.
Mullahan kävi ihan päinvastoin. Kehittämiskeskuksessa todettiin, että ei tästä nyt mitään rahasampoa tulisi, mutta kun olen tottunut tulemaan pienellä toimeen, eikä olisi ollut mitään suuria hankintoja, ei erikseen työhuonekuluja yms. (kotona olisin pystynyt tekemään) ja vaarana oli, että olisin joka tapauksessa jäänyt tulottomaksi puolison tulojen takia, niin virkailija siellä katsoi, että saan tuosta kyllä leipäni ja mulle ihan riittävän. Se työkkärin alempikin virkailija suhtautui aika positiivisesti.
Puolen vuoden yrityskurssinkin olin käynyt. En edes mitään pika-sellaista yleistä, vaan oman alani, ylemmän oppilaitoksen järjestämän, aika kattavan yrittäjäkurssin ja koulutusta on muutenkin pitkä lista.
Mutta kun ei niin ei. - juupa juu..
juupa juu.. kirjoitti:
No, ei mullakaan mikään rivivirkailija tuota päättänyt, vaan eräs johtaja työkkärissä.
Tämän pomotädin kanssa en ollut tekemisissä missään vaiheessa, hänen yhden alaisensa kanssa vaan käytiin asiaa läpi. Pomotäti vaan antoi lopputuomionsa.
Mullahan kävi ihan päinvastoin. Kehittämiskeskuksessa todettiin, että ei tästä nyt mitään rahasampoa tulisi, mutta kun olen tottunut tulemaan pienellä toimeen, eikä olisi ollut mitään suuria hankintoja, ei erikseen työhuonekuluja yms. (kotona olisin pystynyt tekemään) ja vaarana oli, että olisin joka tapauksessa jäänyt tulottomaksi puolison tulojen takia, niin virkailija siellä katsoi, että saan tuosta kyllä leipäni ja mulle ihan riittävän. Se työkkärin alempikin virkailija suhtautui aika positiivisesti.
Puolen vuoden yrityskurssinkin olin käynyt. En edes mitään pika-sellaista yleistä, vaan oman alani, ylemmän oppilaitoksen järjestämän, aika kattavan yrittäjäkurssin ja koulutusta on muutenkin pitkä lista.
Mutta kun ei niin ei.Niin, kilpailua en todellakaan olis vääristänyt, siitä ei ollut ollenkaan kysymys.
Täällä ei ole mailla halmeillakaan samanlaista firmaa.
Työkkärin johtajan mielestä olis ollut vaan liian pienimuotoista. - sitten käynyt näin
juupa juu.. kirjoitti:
Niin, kilpailua en todellakaan olis vääristänyt, siitä ei ollut ollenkaan kysymys.
Täällä ei ole mailla halmeillakaan samanlaista firmaa.
Työkkärin johtajan mielestä olis ollut vaan liian pienimuotoista.Juu, todennäköisesti paperisi ovat käyneet te-keskusken kautta ja siellä on katsottu, että ehto "kannattavan yritystoiminnan" edellytykset eivät ole olemassa. Se yritysneuvoja ainakin oli ihan todellisuudesta vieraantunut, sillä itsellä ei mitään mahkuja johonkin 2500 euron kk-tuloihin, ikinä en ole sellaisia saanut, mutta Tsellaisia odotti. Mutta jotain tuollaista kuulemma pitäisi käteen saada. tilanteesi kuulostaa niin samantapaiselta kuin minun, että ei kai vaan ole sulla sama paikkakunta, miespuolinen yritysneuvoja, jonka etunimi alkaa P-kirjaimella? silloin johtuu kyllä ihan siitä. Mutta itsellä siis työkkärin johtaja myönsi sen startin kuitenkin, mutta vain lyhyelle ajalle, eli puolta vuotta en saanut.
- juupa juu..
sitten käynyt näin kirjoitti:
Juu, todennäköisesti paperisi ovat käyneet te-keskusken kautta ja siellä on katsottu, että ehto "kannattavan yritystoiminnan" edellytykset eivät ole olemassa. Se yritysneuvoja ainakin oli ihan todellisuudesta vieraantunut, sillä itsellä ei mitään mahkuja johonkin 2500 euron kk-tuloihin, ikinä en ole sellaisia saanut, mutta Tsellaisia odotti. Mutta jotain tuollaista kuulemma pitäisi käteen saada. tilanteesi kuulostaa niin samantapaiselta kuin minun, että ei kai vaan ole sulla sama paikkakunta, miespuolinen yritysneuvoja, jonka etunimi alkaa P-kirjaimella? silloin johtuu kyllä ihan siitä. Mutta itsellä siis työkkärin johtaja myönsi sen startin kuitenkin, mutta vain lyhyelle ajalle, eli puolta vuotta en saanut.
No, oli miespuolinen yritysneuvoja, jonka etunimi alkaa P:llä. Kaupungin nimi taas S:llä. En tiedä onko sitten sama.
Aika kova tyyppi oli kyllä hänkin. Laittoi alkuun takaisin kotiin tekemään nuo kaikki laskelmat uudelleen ja teinkin ne sitten aika yläkanttiin, (monien muidenkin vinkistä).
Nuo toiset laskelmat virkailija sitten hyväksyi lopulta, kun niitä oli siinä pöydällä vähän väännelty ja käännelty ja muokattu lopulliseen malliinsa.
Pyysin jäkikäteen vielä kaikki mahdolliset paperit ja lausunnot kirjallisena, joita oli noilta tiimoilta tehty ja tuon kehittämiskeskuksen lausunnoissa ei ollut tosiaankaan minkäänlaista kielteistä sanaa, tai mainintaa, että hommalla ei olis mitään edellytyksiä.
Tuollaisen lausunnon antoi ainoastaan se työkkärin johtaja. - TurhaYrittää
Kahdesti olen hakenut ja taatusti on provo! En ymmärrä miten näin voi olla. Mielummin siis pitävät kortistossa kun antavat tehdä töitä. Tässä pääpiirteittäin
1. - Pitkään työttömänä
2.
- Keksin idean
- Kartoitin kiinnostusta
- Ehdotin työhakusuunnitelman yhteydessä ja ehotettiin että starttirahalla alkuun
3. Kävin tekemässä laskelmat ja ihan realistiselta vaikutti puolessa vuodessa n 2000 kk Siellä luvattiin suositella.
4.
- Starttirahaa hakemaan, virkailijasta huomasi ivallisuuden ja minulle jäi outo fiilis.
Olin kuullut että kaveria joka tekee samaa työtä he kannustivat ja soittelivat perään. Tämä lähinnä puhui päälle ja kertoi kuinka asiat täällä menee.
- Vastaus, hylätty. Muutaman sadan verovelka. Olin tarkistanut aijemmin verovirastolta ja sanoivat ettei haittaa jos tekee maksujärjestelyn. Lisäksi minulla ei kuulemma ole yrityskokemusta eikä alan koulutusta.
Tällä alalla missä olen ei todellakaan saa papereita keikoista, kokemusta ja julkaisuja oli kuitenkin kertoa 15 ajalta. Olen tuonut suomeen työtä tuhansien eurojen edestä.
5. Ei muuta kuin ihmettelemään.
- Kävin yrityskoulutuksen.
- Hankin todistukset kouluista ja julkaisulistan ja kopiot palkinnoista.
- Verovelkatodistuksen jossa järjesteltu suunitelma.
- Hankin sivut, että on esitellä ideaa ja että olen tosissani.
- Pistin saman hakemuksen menemään.
Sama virkailija vastassa. Hymyili vaan ja sanoi, että tuskimpa menee. Kerroin, etten ole aloittanut toimintaa, mutta saisin asiakkaita jos vain saisin aloittaa.
6. Ei muuta kuin odottamaan :) ,, odottamaan ,, :| ,, odottamaan :S.. kävin sitten kahden viikon päästä paikanpäällä ja virkailija sanoi ettei ole edes tehnyt lausuntoa, mutta ei ole menossa läpi, samat syyt kuulemma odottaa.
Siinä vaiheessa en enää kysynyt muuta kuin osasoton johtan nimen. Sitä en häneltä heti saanut mutta olin ottanut selvää ennalta.
7. Aamulla postissa odotti päätös, mutta syyt olikin vaihdettu.
- hylätty. Siis sama hakemus, mutta vastauksena olikin nyt eri syyt! Ei näyttöä kannatavasta yritystoiminnasta ja että liiketoiminta on jo aloitettu.
8. Soitin hänen esimiehellensä ja pyysin voisinko asioida jonkun muun kanssa. En tuntenut että hän on pätevä päättämään olenko pätevä omalla alallani ja kerroin että minun on vaikea päästä hänen kanssaan yhteydeen henkilökohtaisella tasolla ja etten hänen takiaan ole voinut aloittaa yritystoimintaa. Hän epäili ja lupasi tsekata asian. Häneltä sain mielestäni hyvää palvelua
:) JESSS!
Kahden päivän päästä hän kuitenkin soitti ja sanoi, ettei päätöksessä hänen mielestään ollut mitään outoa ja on samaa mieltä päätöksen kanssa. Kysmykseen onko tämä oikein en saanut vastausta, mutta päätös kuulemma oli tehty oikein ja että enkö voisi aloittaa ilman starttirahaa?
Kysyin sitten, että näinkö te tuette niitä jotka haluaa oikeesti aloittaa yrittämisen. Onko parempi jos jään kortistoon. Puolen tunnin perusteluni jälkeen hän suostui sentään katsomaan itse papereita.
Vielä ei ole mitään kuulunut. Seuraavaksi otan yhteyttä työvoimaministeriöön ja kerron miten on käynyt. Ehkä siellä kuunnellaan? Eniten ihmettelen, että hän otti alaisensa puolen eikä auttanut minua vaikka selitin tilanteen. Eikö he siellä kuitenkin ole töissä jotta minä ja muut pääsisivät töihin? Jotenkin kuvittelen että heillä on juuri siksi työpaikka.
summmaarum .. Vähiten minua on auttanut minun starttineuvojani, hän on pistänyt eniten hanttiin ja kaikista näistä lannistanut. - ole yksiselitteinen
TurhaYrittää kirjoitti:
Kahdesti olen hakenut ja taatusti on provo! En ymmärrä miten näin voi olla. Mielummin siis pitävät kortistossa kun antavat tehdä töitä. Tässä pääpiirteittäin
1. - Pitkään työttömänä
2.
- Keksin idean
- Kartoitin kiinnostusta
- Ehdotin työhakusuunnitelman yhteydessä ja ehotettiin että starttirahalla alkuun
3. Kävin tekemässä laskelmat ja ihan realistiselta vaikutti puolessa vuodessa n 2000 kk Siellä luvattiin suositella.
4.
- Starttirahaa hakemaan, virkailijasta huomasi ivallisuuden ja minulle jäi outo fiilis.
Olin kuullut että kaveria joka tekee samaa työtä he kannustivat ja soittelivat perään. Tämä lähinnä puhui päälle ja kertoi kuinka asiat täällä menee.
- Vastaus, hylätty. Muutaman sadan verovelka. Olin tarkistanut aijemmin verovirastolta ja sanoivat ettei haittaa jos tekee maksujärjestelyn. Lisäksi minulla ei kuulemma ole yrityskokemusta eikä alan koulutusta.
Tällä alalla missä olen ei todellakaan saa papereita keikoista, kokemusta ja julkaisuja oli kuitenkin kertoa 15 ajalta. Olen tuonut suomeen työtä tuhansien eurojen edestä.
Sama virkailija vastassa. Hymyili vaan ja sanoi, että tuskimpa menee. Kerroin, etten ole aloittanut toimintaa, mutta saisin asiakkaita jos vain saisin aloittaa.
6. Ei muuta kuin odottamaan :) ,, odottamaan ,, :| ,, odottamaan :S.. kävin sitten kahden viikon päästä paikanpäällä ja virkailija sanoi ettei ole edes tehnyt lausuntoa, mutta ei ole menossa läpi, samat syyt kuulemma odottaa.
Siinä vaiheessa en enää kysynyt muuta kuin osasoton johtan nimen. Sitä en häneltä heti saanut mutta olin ottanut selvää ennalta.
- hylätty. Siis sama hakemus, mutta vastauksena olikin nyt eri syyt! Ei näyttöä kannatavasta yritystoiminnasta ja että liiketoiminta on jo aloitettu.
8. Soitin hänen esimiehellensä ja pyysin voisinko asioida jonkun muun kanssa. En tuntenut että hän on pätevä päättämään olenko pätevä omalla alallani ja kerroin että minun on vaikea päästä hänen kanssaan yhteydeen henkilökohtaisella tasolla ja etten hänen takiaan ole voinut aloittaa yritystoimintaa. Hän epäili ja lupasi tsekata asian. Häneltä sain mielestäni hyvää palvelua
Kahden päivän päästä hän kuitenkin soitti ja sanoi, ettei päätöksessä hänen mielestään ollut mitään outoa ja on samaa mieltä päätöksen kanssa. Kysmykseen onko tämä oikein en saanut vastausta, mutta päätös kuulemma oli tehty oikein ja että enkö voisi aloittaa ilman starttirahaa?
Kysyin sitten, että näinkö te tuette niitä jotka haluaa oikeesti aloittaa yrittämisen. Onko parempi jos jään kortistoon. Puolen tunnin perusteluni jälkeen hän suostui sentään katsomaan itse papereita.
Vielä ei ole mitään kuulunut. Seuraavaksi otan yhteyttä työvoimaministeriöön ja kerron miten on käynyt. Ehkä siellä kuunnellaan? Eniten ihmettelen, että hän otti alaisensa puolen eikä auttanut minua vaikka selitin tilanteen. Eikö he siellä kuitenkin ole töissä jotta minä ja muut pääsisivät töihin? Jotenkin kuvittelen että heillä on juuri siksi työpaikka.
summmaarum .. Vähiten minua on auttanut minun starttineuvojani, hän on pistänyt eniten hanttiin ja kaikista näistä lannistanut.No oikei, rivivirkailija kuulosti oudolta.
Tuo verovelka saattaa olla se suurin syy, muistelen että niitä syynättiin aika tarkkaan että verot on huolehdittu kun näitä paperitöitä tein. Verottaja on ihan erillinen instanssi, eikä vaikuta työkkärin päätöksiin. Toinen juttu, että yritystoimintaa ei saa aloittaa ennen kuin päätös on tullut, siitä meidän työkkäri oli erittäin tiukka. Toisinaan kävi sääliksikin, kun porukka ei ottanut tosissaan säädöksiä ja itsestäkin ne välillä tuntuivat tiukalta. Mutta vaikka olisit mitä sopinut verottajan kanssa, niin verovelka saattaa estää starttirahan saamisen. Se on aika yleinen tukien este. Yrittäjäkokemusta ei nyt yleensä vaadita ja alan koulutusta voi hankkia myöhemminkin, mutta yrittäjäkurssin käymiseen pitää sitoutua. Se on myös ehdoton. - eräs vainen ,.,.
TurhaYrittää kirjoitti:
1. - Pitkään työttömänä
2.
- Keksin idean
- Kartoitin kiinnostusta
4.
summmaarum .. Vähiten minua on auttanut minun starttineuvojani, hän on pistänyt eniten hanttiin ja kaikista näistä lannistanut.Ei kyllä onnistu. Jos sinulla on verovelkaa voit unohtaa starttirahan. Yhteiskunta ei varmasti lähde tukemaan toimintaa jos aiempia velvoitteita ei ole hoidettu. Epäilen, ettet saa myöskään ennakkonperintärekisterioetta, joten sekin aika hyvin estää laillisen yritystoiminnan pyörittämisen.
- Pitkäaikaistyötön nro
eräs vainen ,.,. kirjoitti:
Ei kyllä onnistu. Jos sinulla on verovelkaa voit unohtaa starttirahan. Yhteiskunta ei varmasti lähde tukemaan toimintaa jos aiempia velvoitteita ei ole hoidettu. Epäilen, ettet saa myöskään ennakkonperintärekisterioetta, joten sekin aika hyvin estää laillisen yritystoiminnan pyörittämisen.
Säännöt on tarpeellisia. Ja järjenkäyttö on sallittua. Kyllä mille tahansa laskulle on mahdollista hakea maksu suunnitelma. Kyse on siitä miten starttineuvoja eikä osaston johtaja ole kiinnostunut itse työttömyydestä ja tilanteesta vaan säädöksistään. Lopputulos on joko työttömyys taikka työllistyminen. Osaston johtaja sanoi ettei voi vaikuttaa asiaan. Pomo joka ei voi vaikuttaa asiaan = avuton. Eikö näin.
Mitä ehdottaisit? - Pitkäaikaistyötön nro
eräs vainen ,.,. kirjoitti:
Ei kyllä onnistu. Jos sinulla on verovelkaa voit unohtaa starttirahan. Yhteiskunta ei varmasti lähde tukemaan toimintaa jos aiempia velvoitteita ei ole hoidettu. Epäilen, ettet saa myöskään ennakkonperintärekisterioetta, joten sekin aika hyvin estää laillisen yritystoiminnan pyörittämisen.
Osastonjohtajalle valitin ja nyt vein kuitin, että kaikki verovelat on maksettu, ottivat kyllä vastaan. Tänään aamulla odotti taas iloinen ylläri postissa. Olen kuulemma aloittanut yrityksen ?!? (Sanoin hakiessa "neuvojalle", etten ole hakenut tunnusta koska minulle kerrottiin, ettei saa alottaa ennen kuin starttiraha on myönnetty.)
Elikä vaikka vastausta valitukseeni ei tule, kun ei kuulemma kerkeä. Niin ehtivät kuitenkin jo karenssia minulle miettiä. Pelaisikohan yhteistyö niinkin hyvin siellä, että keskenään keksivät nyt lannistaa.
Työsuunnitelmassa mietittiin, että alan sunnittella ja että jos saan hommia ennen voisin tehdä ne mahdollisesti toisen palkkaavan yrityksen kautta, että saisin velat maksettua. Täytyy myöntää että tämä ensimmäinen työnhakusuunnitelman kanssa auttanut virkailija oli pätevä ja ajantasalla oleva. - ********''
Pitkäaikaistyötön nro kirjoitti:
Osastonjohtajalle valitin ja nyt vein kuitin, että kaikki verovelat on maksettu, ottivat kyllä vastaan. Tänään aamulla odotti taas iloinen ylläri postissa. Olen kuulemma aloittanut yrityksen ?!? (Sanoin hakiessa "neuvojalle", etten ole hakenut tunnusta koska minulle kerrottiin, ettei saa alottaa ennen kuin starttiraha on myönnetty.)
Elikä vaikka vastausta valitukseeni ei tule, kun ei kuulemma kerkeä. Niin ehtivät kuitenkin jo karenssia minulle miettiä. Pelaisikohan yhteistyö niinkin hyvin siellä, että keskenään keksivät nyt lannistaa.
Työsuunnitelmassa mietittiin, että alan sunnittella ja että jos saan hommia ennen voisin tehdä ne mahdollisesti toisen palkkaavan yrityksen kautta, että saisin velat maksettua. Täytyy myöntää että tämä ensimmäinen työnhakusuunnitelman kanssa auttanut virkailija oli pätevä ja ajantasalla oleva.''Olen kuulemma aloittanut yrityksen ?!?''
Yrittäjät ovat työkkärin kuvioissa lapsipuolen asemassa. Jos olet tehnyt yhtään mitään yritystoiminnan aloittamisen hyväksi, niin yrittäjä sinusta leivotaan.
Ei tuossa ole sinulle karenssia annettu, vaan sinut on lempattu pois työttömyysturvan piiristä kokonaan ja takaisin pääsy voi olla kiven alla, koska työkkäri katsoo sinut yrittäjäksi. Sen leiman karistaminen onkin sitten oma juttunsa.
Pidä puolesi! Jos tuosta ketjusta on jotain apua, niin lueskele se, vaikka vähän eri asioita käsitteleekin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3898879
- kaikensaa
Sain starttirahan tänä vuonna,perustin ravintolan, olen saannut myös 1990-luvulla.
Neuvo 1,anomus paperit pitää täyttää huolella, ja kaikki analyysit tehdä, sekä liiketaloussuunnitelma.Virkailijat rakastavat hyvin täytettyjä, ja perusteltuja hakemuksia:))
Neuvo 2, mene yrittäjäneuvojalle(ilmaista neuvoa), häneltä saa hyviä neuvoja ja lausunnon.
On siis turha mennä te-keskukseen hakemaan starttirahaa, jos ei paperit kunnossa, ja analyysit tehty.
Olen aivan varma, että jos minä teen hakemuksen starttirahan saa, mutta käytänkin hakemuksen tekoon yms.liittyviin paperiehin aikaa 1 viikon. - tsemppiä
Kyllä tään on niin outo meininki, miksi aikuinen! ei saa helpommin aloittaa yrittäjänä???toi osa-aika yrittäjyys vasta hullu juttu onkin, ehkäpä oot ehkäpä et, ja sitten et saakaan mitään rahhaa, ketä tälläinen kannustaa???en mä voi perustaa osa-aika yritystä pilven varaaan eli työkkärin päätöksen. huh huh, mitä hölmöläisten hommaa aikana, jona tarvitaan yrittäjyyttä ja samalla ihmiset ei tule hulluiksi kämpissään, kun pääsee tekee työtä. Starttirahasta en tiedä, mutta tiedän ihmisen joka perusti pikkukaupan, ja tulot on ihan hilkun siinä samaa kuin työttömänä, vuokra liiketilasta on aika lailla 500-800 e . pajon saa tehdä työtä, kun menee tuotemaksut ja verot. Sain tietoa että starttiraha yleensä 6 kk, mutta haen sitä kun saan ideani muokattua valmiiksi. aina voi yrittää, kun ei pelaa isoilla nappuloilla, jalat maassa, näin ajattelen minä joka opettelen katteen yms laskemista, eli alkumetreillä vasta.
- Sosiaalipummi
Saat julkaista Yrityksesi työntejöitä.Kun olet saanut potkut entiseltä työpaikaltasi.Aiotko tehdä rikoksia.Kun Suomesta ei löydy enää töitä koskaan enää kenellekkään.
- Hakemassa1
Osaan tehdä ulosteestani veistoksia
haha - ManePorvoosta
tuntuu että starttirahan ehdot ovat parin viime vuoden aikana keventyneet, kun muistan takavuosina paikallisissa yrittäjyysilloissa monen valitelleen että tukea ei heru. Kuinka helposti starttirahaa saa riippuu toki paljon toimialasta, mutta tuttu yrittäjä sai sitä jopa toisen kerran kun viisi vuotta sitten käynnistetty pieni firma keskeytti toimintansa vuoden jälkeen henk koht syiden takia. Muistelisin että jokunen vuosi sitten ehdoissa oli vielä että tukea ei voi saada toisen kerran. Omat kokemukset starttirahasta ovat hyviä eikä työvoimatoimiston väki passittanut meikäläistä edes yrittäjä kurssille koska alan työkokemusta löytyi sen verran ja yrittäjyyden osa alueet olivat hanskassa. Verkossa olisi näköjään kuitenkin onnistunut, joten eipä ole tuokaan iso vaiva tai hidaste starttirahan hakemiselle.
- Anonyymi
Hei näyttää olevan vanha ketju, onko kellään tuoreita kokemuksia starttirahasta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802