Heippa.
Onko joku lukenut työn ohella illalla Tradenomiksi (liiketalous)?
Kauanko kesti ja kuinka usein koululla tuli olla? Metropolia lupaa, että jopa 1.5 vuodessa..
Itse olen Ylioppilas, merkonomi ja datanomi. Molemmat ammattitutkinnon suoritin noin vuoden sisään. Tradenomi tietysti vaativampi. Toimin liiketalouden parissa päivittäin töissä, mutta olisi kiva jokin amk tutkinto suorittaa.
Itse en pidä koulussa istumisesta ja töistä aika vaikea olla usein pois kun kyseessä perheyritys. Olen myös vähän "äkkiä kaikki heti" tyyppiä.
Miten helppo/vaikea/nopea tuo tradenomin tutkinto on teillä ollut? Ja missä opiskelitte?
Itse asun pk-seudulla.
kiitos vastauksista!
Tradenomin tutkinto iltaopiskeluna, kuinka nopeasti?
8
5606
Vastaukset
- Kupoli
Itse opiskelin tradenomin tutkinnon iltaisin aikuiskoulutuksessa Mikkelin ammattikorkeakoulussa ja valmistuin viime syksynä. Aikaa meni kaikkiaan 2,5 vuotta, mutta huomattavasti nopeamminkin sen voi suorittaa. Riippuu ihan siitä, asetatko päätavoitteeksi tutkinnon vai numerot (itse olen tällainen täydellisyyden tavoittelija, joten aikaa meni suhteellisen paljon). Luokallani oli myös yksi yrittäjä, joka tarvitsi jonkin suuren asiakkaan saamiseksi tutkintoa nopeasti (jotta sai sen jälkeen jonkun tilintarkastustutkinnon) ja hän suoritti koko hoidon opinnäytetöineen vajaassa vuodessa. Eli jos aikaa/motivaatiota riittää, vuodessakin tuon pystyy tekemään.
- -R-
Hei,
Itse en ole valmistunut mutta hain tänä keväänä Haaga-Heliaan tradenomin iltapuolelle. Kertoivat siellä että keskiverto valmistumisaika on 4,5 vuotta, mutta olivat tehneet jonkun kokeilun jossa 40 opiskelijaa oli valmistunut 2,5 vuodessa.. Painottivat että jos aikoo valmistua tuossa 2,5 vuodessa niin tulee olemaan rankkaa, vapaa-aikaa ei jää heidän mukaansa juuri ollenkaan... - joku
Onko valmistumisajat samat eri amk:issa? Itse katselin myös että Metropoliassa luvataan nopeampi valmistuminen kuin esim. Haaga-Heliassa, vai voiko Haaga-Heliassakin valmistua yhtä nopeasti jos tekee samanverran töitä? Vai onko tosiaan eroja eri kouluissa, että pääseekö "helpommalla" jossakin?
- Kupoli
Ammattikorkeakoulussahan ei ole varsinaisia valmistumisaikoja, vaan jokainen valmistuu silloin, kun on suorittanut tarvittavan määrän opintopisteitä. Nämä ovat jokaisessa ammattikorkeakoulussa samat. Se koska valmistut, riippuu siis ihan siitä, kuinka ahkerasti jaksat opiskella. Varsinkin iltalinjoilla osa opiskelee vain 1-2 iltana viikossa, osa 4 iltana viikossa. Jälkimmäiset tietysti valmistuvat puolet nopeammin. Lisäksi ammattikorkeakouluissa on paljon verkkokursseja, joita ottamalla voi lyhentää opiskeluaikaa entisestään.
Itse opiskelin aikoinaan aluksi 4 iltana viikossa, mutta 1. vuoden jälkeen ei enää virtaa riittänyt tuohon tahtiin. Toisena vuonna opiskelin keskimäärin 2 iltana viikossa. Lisäksi tulevat tietysti etätehtävät, joita on aika paljon. Neljänä iltana opiskelu on kyllä etätehtävien kanssa aika täysipainoista puurtamista, aikaa ei jää juuri muuhun edes viikonloppuisin.
- saa sellaisen
mileikuvan, että suurimmalle osalle tärkeintä on vaan saada tutkinto, vaikka omasta meilestäni tärkeintä on uuden oppiminen ja itsensä sivistäminen.
Tästä todennäköisesti johtuu se, että kolmasosa valituista putoaa pois ensimmäisen kuukauden aikana. Yllätyksenä tulee, että tosiaan joutuu olemaan siellä koululla iltoja. Ei olekaan mikään läpihuutojuttu.
Työelämässäkin ikävä kyllä näkee näitä, jotka ovat sen amk tutkinon takia käyneet ko. koulutuksen. Hakevat vaativampiin töihin, mutta äkkiä huomaavat, että tietotaito ei riitäkään, kun ei sieltä koulusta mitään jäänyt päähän.
Eli itse sanoisin, että jos tuohon koulutukseen hakeutuu, niin kannattaa ottaa siitä se hyöty irti riiippumatta siitä meneekö siihen kaksi vai neljä vuotta. - Koulutäti
Jos sinulla merkonomi- ja datanomitutkinnot, useimmassa koulussa saat joko hyväksilukuja tai pääset osoittamaan muulla tavalla osaamisesi, ettei tarvitse kaikkia harjoitustöitä/tenttejä tehdä.
Meidän koulussa on valmistuttu (erinomaisin) arvosanoin peräti it-tradenomiksi 1,5 vuodessa, mutta silloin kyllä opiskeltiin (joko etänä tai oppitunneilla) myös päivällä. Pohjalla opistotason tutkinnot, muttei varsinaisia korkeakouluopintoja.
Nopea valmistuminen vaatii oman lukujärjestyksen ja kalenterin kuntoon laittamista. Samoin se vaatii oma-aloitteisuutta ja priorisointikykyä. - parhaillaan
Hei!
Opiskelen tällä hetkellä tradenomiksi aikuislinjalla, ensimmäinen vuosi opintoja takana, suoritettuna on 80 opintopistettä, joista 15 työharjoittelun hyväksiluku. En ole kokenut opiskelemista mitenkään rankaksi. Vähän kaduttaa, etten ole suorittanut opintoja reippaampaan tahtiin. En alkuun ymmärtänyt sellaisen olevan mahdollista, menin vaan ryhmän opetussuunnitelman mukaisesti. Syksyksi on kaavailtuna 40 op, siinä toivottavasti saa jo tehdä töitäkin :)
Hyväksilukuja ei meidän porukat ole mitenkään hirveästi saaneet noista aiemmista tutkinnoistaan. Merkonomitutkinto pitää olla tosi vanha, että siitä saa suorat hyväksiluvut. Joitain vapautuksia on ollut tunneilta ja tehtävistä, mutta näillä opiskelijoilla on sitten välillä ollut vaikeuksia tenttien kanssa, kun opinnoista on jo aikaa, mutta tentistä pitää silti päästä hyväksytysti läpi.
Kannattaa vertailla lähialueen kouluja, lähioppimisen aikatauluja ja erityisesti suuntautumisvaihtoehtoja. Isoimmissa (esim. Haaga-Helia) on todella paljon vaihtoehtoja aikataulujen ja toimipisteiden suhteen, mutta esim. oikeustradenomeja valmistuu vain Hyvinkään Laureasta. Kouluille saa myös soitella ja tarkistaa epäselviä asioita.
Toivottavasti löydät itsellesi sopivimman vaihtoehdon. Opiskeleminen on hurjan mukavaa :)- ei ymmärrä
Että onko sillä väliä hakeeko nuoriso vai aikuispuolelle esim.metropoliaan jos tutkinto on tarkoitus suorittaa max.2 vuodessa? Voiko nuorisopuolella opiskeleva kuitenkin suorittaa myös iltaisin opintoja? Vai koskeeko nuorisopuolta eri säännöt? Aattelin vain että nuorisopuolelle taitaapi olla helpompi päästä sisään..Aikuispuolelle haluaisin kuitenkin mielummin.. (ikää 27v). En myöskään ymmärtänyt hakusivuilta kun katsoin että saako amk-opinnoista pisteitä vaikka ovatkin eri alalta, sama myös työkokemuksessa, ihan eri alan töitä olen tehnyt..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082