Pitäisi uusia muutama sauma kanteen. Muistelen, että Sika 290 - jotain, olisi se UV-suojattu massa. Vai tietääkö joku paremman?
Entäs työstäminen: puristimella sauma täyteen ja massan kuivuttua ylimääräinen terävällä esineellä kantta pitkin pois? Vai kannattaako pyyhkiä samantien märällä?
Tiikkikannen saumaus
8
2600
Vastaukset
- valmistunut
Viikonloppuna sain valmiiksi vähän enemmän kuin muutaman sauman uudistuksen. Kittimahdollisuuksia on kaksi, Sikaflex 290DC ja Simsonin vastaava, jota tuo maahan Maritim. Luultavasti aivan sama, kumman noista valitsee, omani tein Sikalla. Molempien työohjeetkin ovat lähes identtiset ja löytyvät netistä
Jos uusii vain muutaman sauman paikkauksena, menettelevät ne pienemmät 300 ml pursotkin, mutta isompaan työhön kannattaa ottaa 600 ml koiranmakkarapötköjä. Paitsi että litrahinta on halvempi, niissä ei ole ilmakuplia mukana kuten pienemmissä ja kuplien poistaminen saumasta on sekä tärkeää että työlästä. Saumaukselle työohjeet antavat enimmäislämpötilan, mutta kitti kannattaa esilämmittää, jos alle 20 asteen lämmöissä tekee. Se saumaus on joka tapauksessa paljon pitkällisempi työvaihe kuin luulisi.
Pitävään ja pysyvään saumanvaihtoon menee paljon tunteja. Vanhan kitin poisto, uran hionta puupuhtaaksi, jyrsintä alkuperäiseen syvyyteen, primeri, saumaus ja lopulta hionta. Jos jostain vaiheesta tinkii, tinkii myös oleellisesti lopputuloksen pysyvyydestä. Paikkasaumauksessa ehkä tarvitseekin vain siirtää sitä isompaa urakkaa parilla vuodella. Jos tekee itse koko kannen, kannattaa ehdottomasti ostaa Fein Multimaster-työkalu. Sillä poistaa vanhan kitin, hioo urat ja loppuhionnassa ne paikat, joihin epäkeskolla ei pääse.
Paikkasaumauksessa pursottelisin saumat vähän koholleen ja terävällä veitsellä leikkaisin ylimääräisen pois päivän tai kahden kuluttua. Kitit ovat aika hitaasti kovettuvia ja ylimääräisen poisto onnistuu parhaiten kunnolla kiinteytyneenä, mutta ei loppukovettuneena. Täysremontissa vedetään saumat lastalla yli kittauksen jälkeen, jolloin osan ylimääräisestä kitistä saa pois helpommin kuin hiomalla, mutta kansi on tietysti yltä päältä tervatun näköinen. Valmiiksi saatu kansi ei sitten muuten yhdeltäkään ohikulkijalta jää huomaamatta.- JJW
Feinin sijasta voi käyttää myös Boschin vastaavaa laitetta, 99 Eur. Boschila ei ole saumatiivisteen poistoon sopivaa terää, mutta Feinin terä toimii myös Boschin koneessa.
Kokeiltu on.
- mattotyökalusta
Olin rakennuksilla mattomiehen apumiehenä muovimatot hitsattiin pyreällä muovinauhalla toisiinsa. Lopuksi ylimääräinen nauha työnnettiin kertatyönnöllä leveällä lastatyylisellä pyöreäkärkisellä terävällä työkalulla tasaiseksi maton kanssa. Jos saumoja on kymmeniä metrejä ehkä kannattaa ostaa kunnon työkalu. Tämä on vaan ajatus, ei ole kokemusta venekannesta.
- S/y Aava
Sikaohjeen mukaan saumat pursotetaan täyteen, tiivistys tarvittaessa (ilmakuplat, reunoista vajaat kohdat). Olen justiinsa tehnyt uudet tiikit sitlootan penkkeihin, tiivistyksen tein sormella, kertakäyttöinen kumihanska suojana.
Kuivumisaika saumamassalle 7 päivää, sen jälkeen hionta.
Aiemmin olen kyllä paikkaikkailut noita niin että ei ole viitsinyt sotkea rimoja, kun hiontavaraa ei enää loppuunkuluneissa rimoissa ollut, ruuvinkannat olivat niin lähellä pintaa. Silloin suojasin rimat maalarinteipillä ja levitysvaiheessa tasoitin jo massan lopulliseen muotoon. Kirurginhanskan suojaama sormi tuntuu olevan hyvä instrumentti tuohon hommaan, sotkuja varten varalle runsaasti tinneriä ja rättejä joilla massa lähtee tuoreena. Silti ei kannata sotkea paljon vanhaa urille kulunutta tiikkikantta, tinnerillä ei saa kaikkia tummentumia pois ja hionta taas vie pahimmoillaan lähes millin paksuudesta, jotta puun syiden aiheuttamat urat tasaantuvat.
Ihmeen hyvin olivat nuo korjatut saumat pysyneet, vaikken silloin käyttänyt sitä sikakallista priimeriä. Vanhat rimat vuodelta -75 muuten olivat täysikanttisia, eli uran pohjana oli lasikuitu, silloin tietenkin ruuvikiinnitys.
Uusinnassa käytin tietysti nykysysteemiä, rimat joissa toisessa laidassa 5*5 mm massaura, kiinnitys liimaamalla (Sika 298)- valmistunut
Tämä ohje teipata listat ennen kittausta ja tasoittaa sormella tuoreeltaan on luultavasti parempi kuin edellä antamani. En poistaisi teippejä ennen kuin kitti on kiinteytynyt, muuten varmasti sillä kittisellä teipillä onnistuu sotkemaan lähiympäristön. Melkein minkä muun aineen kanssa hyvänsä poistaisin teipin heti.
Puhtaanapitoon kovettumattoman kitin kanssa muuten suosittelen asetonia. Sitä tottelee vielä puolikovettunutkin kitti. Kuivunuthan ei lähde enää millään, ihostakin vain kulumalla.
- kanteen,. ,.
Jos saumat on lyhyitä. (pari metriä) teippaa ennen kittausta.
Tai eihän sen ole väliä. Teippaa niin pitkälle kuin viitsit.
Pyyhi ylimääräinen saumakitti heti pois ja samoin teipit irti. Riippuen lämpötilasta,
mutta parin päivän päästä kevyt hionta hiekkapaperilla ilman konetta.
Saat listan ja sauman välisen sauman siistiksi. Tähän käy myös "karhunkieli"
jolloin sauma muuttuu mattapintaiseski, kuten muu kansikitti.
Uusia saumoja ei tämän jälkeen edes huomaa.
Sika ja Simmons ovat hyviä, mutta Silpruf on parempi. Ei ilmakuplia,
kevyempi levittää ei tarvitse "lämittää". Makuasia. Itse olen tottunut Silpruffiin
ja todennut sen minulle paremmaksi. On sauma lyhyt tai pitkä.
Märkänä tasaiseksi. Kuivunutta saumamassaa on aivan turha kaapia.
Märkänä levitetty massa onnistuu kokemattomaltakin paremmin.
Tällöin varmistat ettei jää mahdollisia ilmakuplia ja sauma on varmasti kiinni
listassa. Nimen omaan tällä lastalla luot painetta saumaan. Kuivunutta
saumaa putsatessa on myöhäistä huomata sauman olevan hieman irti listasta.
Menee homma näiltä osin uusiksi.
Suosittelen kittaukseen aivan tavallisia tuubeja, oletan ettet koko kantta saumaa.
Tuubit on siistejä ja helppoja käyttää. - INFOX
Kokeilkaa ESSVEn ESS FLEX MF-X. Multimassa joka lähtöön. Voidaan ostaa kaikista TOOLS ketjun pisteistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823626
- 333006
- 612985
- 102906
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562353- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351669