Olen lomautettuna toistaiseksi (lomautusta 5 kk, jatkuva työsuhde sitä ennen 5 kk). 200 pv lomautusta tulee täyteen lokakuussa.
Jos nyt saisin määräaikaisen esim. 10 kuukauden työn.
Voinko irtisanoutua työsuhteesta, josta olen lomautettuna, ilman että joudun mahdollisesti myöhemmin (=kun se 10 kk työ päättyy) monen kuukauden karenssiin, koska olen itse irtisanoutunut alkuperäisestä työstäni?
Kyselen täällä kokemuksia, koska yritin työkkäristä saada vastausta kirjallisena, mutta ei suostuttu vastaamaan vaan ohjattiin kysymään suullisesti neuvontapuhelimesta. Eli miten teidän on käynyt vastaavassa tilanteessa?
Tietenkin jos joku tietäisi asiaan liittyvän lakipykälän tms. niin aina parempi.
Lomautettuna irtisanoutumisen riskit?
6
6810
Vastaukset
- tiesit
että voit aloittaa uuden työsuhteen, vaikka olet lomautettuna. Sinun ei tarvitse irtisanoutua alkuperäisestä työsuhteesta, josta olet nyt lomautettuna.
Sinulla on lomautettuna "Oikeus ottaa muuta työtä vastaan lomautusaikana ja irtisanoa tällainen työsopimus päättymään viiden päivän ilmoitusajalla, oli kyseessä toistaiseksi voimassaoleva taikka määräaikainen työsopimus
Millloin tahansa lomautusaikana irtisanoa työsopimuksensa päättymään heti. Ei kuitenkaan enää viimeisen viikon aikana ennen lomautuksen päättymistä, jos päättymisaika on työntekijän tiedossa."
"Jos lomauttaminen on tapahtunut toistaiseksi, työnantajan on ilmoitettava työn alkamisesta vähintään viikkoa ennen, jollei toisin ole sovittu."
Lainaukset www.tyosuojelu.fi.
Eli suosittelen, ettet irtisano itseäsi nykyisestä työpaikastasi vaan otat uuden työn vastaan ja jos lomautus puretaan palaat vanhalle työnantajalle takaisin, mikäli kyseessä oli vaiktuinen hyväpalkkainen työ :). Jos et halua palata sinulle on oikeus irtisanoa itsesi ja jatkaa uusissa homissa..käy lukemassa asiasta tuolta työsuojelun sivulta.
Uskomukseni on (ei siis tieto) kuitenkin, että jos on irtisanoutunut ja saanut heti työn sen jälkeen, ei työkkärillä ole mitään marisemista. Nehän kuitenkin katsovat siltäosin sitä viimeistä duunia, minkä olet tehnyt ennen luukkua.
Itse pelaisin varmanpäälle ja pitäisi työsuhteen voimassa, koska laki antaa siihen oikeuden. - Vastauksia'
''200 pv lomautusta tulee täyteen lokakuussa.''
Kun 200 pvää täyttyy, voit joka tilanteessa irtisanoutua ilman karensseja. Itse asiassa tuossa tilanteessa tulee oikeus vielä korotettuun ansio-osaan, vaikka itse olisikin irtisanoutunut.
Tuossa työttömyysturvalain kohta:
Henkilön katsotaan menettäneen työnsä 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla tuotannollisista tai taloudellisista syistä myös, jos hän on irtisanonut työsopimuksensa työsopimuslain 5 luvun 7 §:n mukaisesti lomautuksen kestettyä yhdenjaksoisesti vähintään 200 päivää.
Ja tuossa tuo työsopmuslain 5 luvun 7 § ao. kohta:
Jos työntekijä irtisanoo työsopimuksensa lomautuksen kestettyä yhdenjaksoisesti vähintään 200 päivää, hänellä on oikeus saada korvauksena irtisanomisajan palkkansa, kuten 2 momentissa säädetään.
''Voinko irtisanoutua työsuhteesta, josta olen lomautettuna, ilman että joudun mahdollisesti myöhemmin (=kun se 10 kk työ päättyy) monen kuukauden karenssiin, koska olen itse irtisanoutunut alkuperäisestä työstäni?''
Jos saisit noinkin pitkän määräaikaisen työn, niin ei karenssista irtisanoutumisen vuoksi olisi huolta irtisanouduitpa missä vaiheessa vain. Karenssi nimittäin voidaan antaa vain sen työsuhteen päättymisestä lukien, mistä on erottu.
Siis jos nyt olet yrityksestä A lomautettuna ja irtisanoutuisit sieltä 1.6.alken, niin karenssi voitaisiin määrätä vain aj. 1.6.-29.8. Joten jos saisit 1.6. lukien 10 kk:n määräaikaisen työn, niin erokarenssi A:sta eroamisen vuoksi olisi jo mennen talven lumia 10 kk:n päästä. Ei karenssi noin kauas taaksepäin määrättäisi.
Voit siis ihan rauhassa irtisanoutua ilman karensseja, jos edes läheskään noin pitkän määräaikaisen työn saat. Ja määräaikaisen työsuhteen päätyttyähän ei karenssia tule.
Tuossa työttömyysturvalain kohta:
Työnhakijalla, joka ilman pätevää syytä on eronnut työstään tai joka on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 90 päivän ajaltaTYÖSUHTEEN PÄÄTTYMISESTÄ LUKIEN. Jos työ olisi kestänyt enintään viisi päivää, oikeutta työttömyysetuuteen ei ole 30 päivän ajalta.
''koska yritin työkkäristä saada vastausta kirjallisena, mutta ei suostuttu vastaamaan vaan ohjattiin kysymään suullisesti neuvontapuhelimesta.''
Työkkäristä ei ehkä haluttu vastata siksi, ettei tavallinen virkailija välttämättä hallitse asioita niin, että olisi osannut vastata. Toisaalta työkkäristä samoin kuin puhelinneuvonnasta saatetaan vastata tietoisesti harhauttavastikin, jotta työtön toimisi työkkärin toivomalla tavalla, vaikka laki ei antaisikaan mahdolisuuksia sanktioida toimintaa. Jouduin itse tällaisen kohteeksi, kun vuosi sitten kyselin abeihin liittyvää asiaa. Kun myöhemmin kysyin puhelinneuvonnasta, että miksi olivat vastanneet minulle tietoisesti väärin, sain vastaukseksi, että vastasivat siksi, koska abien toivotaan toimivan tietyllä tavalla. Niinpä sitten pyrittiin tavoitteeseen antamalla harhauttavaa tietoa.
Sitäpaitsi eivät varmasti tuollaisia asioita paperille pane. Eikä sillä toisaalta olisi mitään merkitystäkään, sillä ei työkkärin ennakkopäätöksillä ole wc-paperia enempää vaikuttavuutta. Työkkärit eivät nimittäin lain mukaan saa antaa niitä sitovia ennakkopäätöksiä.- Pelkääjä
Epäilin sitä siksi, että olen kuullut että, jos keskeyttää työvoimakoulutuksen mennäkseen koulutusta lyhyempään työhön, niin joutuu karenssiin.
Ehkä tuo tieto riittää tässä vaiheessa, koska enempää tuskin on mahdollista käytännössä saada. Huvittavaa, että pitää käyttää puskaradiota.
Enkä kyllä aio itse irtisanoutua. Kiitos neuvoista!
Asiasta toiseen. Kannattaa varoa tätäkin:
Lomautustieto tuli ihan kirkkaalta taivaalta täsmälleen kahta viikkoa aiemmin. Tajusin, että minua oli ilmeisesti vedetty kunnolla nenästä.
Lomautuksen alkaessa, tammikuussa, palkkani olisi noussut huomattavasti. Suostuin aluksi paljon huonompaan palkkaan, koska sopimukseen kirjattiin sen nousevan 5 kk päästä. En osannut edes epäillä.
Määräaikaisia ei voi lomauttaa ja siksi minut otettiin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Kaikki muut ovat määräaikaisia ja heidän sopimukseensa määräaikaisuuden syyksi on kirjattu "oma pyyntö" vaikka näin ei ole.
Työnantaja palkkasi minut halvalla vakituiseksi tietäen, että pääsee sitten irti vuoden vaihteessa lomauttamalla.
Nyt on menossa seuraava vaihe ja odottelevat, että irtisanoutuisin itse (eivät vastannee sanallakaan kyselyyni lomautuksen päättymisestä). Eivät antaneet työtodistusta, jotta pääsisin hakemaan uutta työtä. Pyysin sitä, mutta eihän sitä ole pakko antaa kuin työsuhteen päättyessä.
Heidän ei tarvitsisi maksaa kahden viikon irtisanomisajan palkkaa, jos irtisanoutuisin itse. Säästäisivät senkin.
Monta muutakin asiaa on, joka tukee tuota kuviota, mutta en voi niitä tässä selostaa.
Opetus: ei kannata suostua aloittamaan liian alhaisella palkalla, koska ei välttämättä ole enää työsuhteessa sitten, kun palkan pitäisi nousta (ei vaikka välissä olisi vain 5 kk).
Vielä kerran kiitos neuvoistanne! Ne lohduttivat ja rauhoittivat. - Pelkääjä
Tänään tuli kirjallisena vastaus työkkäristä:
- **********'
Pelkääjä kirjoitti:
Tänään tuli kirjallisena vastaus työkkäristä:
Eivät tietysti anna edes neuvoja kirjallisina, koska todisteet olisivat vääjäämättömät.
Toisaalta, eivät voi mitään sitovia ennakkopäätöksiä antaakaan, koska sen estää laki.
''Olen valmis keskustelemaan asiasta kanssanne puhelimitse.''
Tuollapa ei olisi mitään merkitystä myöhemmin, jos saisit vääriä ohjeita suullisesti. - Pääluottamusmies
Pelkääjä kirjoitti:
Epäilin sitä siksi, että olen kuullut että, jos keskeyttää työvoimakoulutuksen mennäkseen koulutusta lyhyempään työhön, niin joutuu karenssiin.
Ehkä tuo tieto riittää tässä vaiheessa, koska enempää tuskin on mahdollista käytännössä saada. Huvittavaa, että pitää käyttää puskaradiota.
Enkä kyllä aio itse irtisanoutua. Kiitos neuvoista!
Asiasta toiseen. Kannattaa varoa tätäkin:
Lomautustieto tuli ihan kirkkaalta taivaalta täsmälleen kahta viikkoa aiemmin. Tajusin, että minua oli ilmeisesti vedetty kunnolla nenästä.
Lomautuksen alkaessa, tammikuussa, palkkani olisi noussut huomattavasti. Suostuin aluksi paljon huonompaan palkkaan, koska sopimukseen kirjattiin sen nousevan 5 kk päästä. En osannut edes epäillä.
Määräaikaisia ei voi lomauttaa ja siksi minut otettiin toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella. Kaikki muut ovat määräaikaisia ja heidän sopimukseensa määräaikaisuuden syyksi on kirjattu "oma pyyntö" vaikka näin ei ole.
Työnantaja palkkasi minut halvalla vakituiseksi tietäen, että pääsee sitten irti vuoden vaihteessa lomauttamalla.
Nyt on menossa seuraava vaihe ja odottelevat, että irtisanoutuisin itse (eivät vastannee sanallakaan kyselyyni lomautuksen päättymisestä). Eivät antaneet työtodistusta, jotta pääsisin hakemaan uutta työtä. Pyysin sitä, mutta eihän sitä ole pakko antaa kuin työsuhteen päättyessä.
Heidän ei tarvitsisi maksaa kahden viikon irtisanomisajan palkkaa, jos irtisanoutuisin itse. Säästäisivät senkin.
Monta muutakin asiaa on, joka tukee tuota kuviota, mutta en voi niitä tässä selostaa.
Opetus: ei kannata suostua aloittamaan liian alhaisella palkalla, koska ei välttämättä ole enää työsuhteessa sitten, kun palkan pitäisi nousta (ei vaikka välissä olisi vain 5 kk).
Vielä kerran kiitos neuvoistanne! Ne lohduttivat ja rauhoittivat.Jos maltat odottaa sen aikaa että lomautusta on kulunut 200 kalenteripäivää, niin voit irtisanoa työsopimuksen itse, jolloin työsuhde päättyy välittömästi ja työnantajan on maksettava sinulle irtisanomisajanpalkkaa vastaava summa korvauksena menetetystä irtisanomisajanpalkasta lomakorvaus ja tietenkin sillä paremmalla palkalla, koska sinun palkkasi on lomautuksen kuluessa noussut. Eikä ole työvelvoitetta. Ts. rahat käteen, kiitos ja näkemiin.
Tämä 200pv säännön käyttäminen katsotaan työnantajan irtisanomiseksi eikä siitä sinulle tule mitään karenssia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760