viirivehkan hoito

Marita

Ostin viirivehkan itselleni. Kertokaapa miten olette saaneet viirivehkan kasvamaan ja kukkimaan vuodesta toiseen. Tämä on minulla jo ainakin neljäs viirivehka ja aina vaan onnistun tappamaan sen. Mitä teen väärin? Hoito-ohjeita kaivataan? Valoisuus? Kastelu? ym.

28

36451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria

      Viirivehka on kotoisin Kolumbiasta ja Venezuelasta. Kasvilla on tummanvihreät, kiiltävät lehdet. Kukkavana on pitkä ja itse kukka muistuttaa kallan kukkaa. Viirivehka viihtyy parhaiten varjoisassa paikassa eikä siedä suoranaista auringonvaloa.
      Pidä multa aina kosteana, mutta vältä liiallista kastelua. Älä silti päästä kasvia kuivumaan. Kasvi pitää myös sumuttelusta.
      Lehtiä on hyvä pyyhkiä usein kostealla.
      Lannoitusta viirivehka tarvitsee vain silloin tällöin. Lämpötilan suhteen kasvi viihtyy parhaiten lämpimässä ja kosteassa, soveltuu myös mm. akvaarioihin.
      Viirivehka poistaa tehokkaasti huoneilman epäpuhtauksia ja haihduttaa ilmaan kosteutta.

    • Maria

      Viirivehka

      Viihtyy parhaiten varjoisahkossa tai puolivarjoisassa paikassa. Ei suorassa auringon paisteessa. Innostuu kukkimaan usein, ja siksi se sopiikin hienosti erilaisten pylväiden tai yksityiskohtien korostajaksi.

      Vaatii säännöllisen kastelun. viihtyy oikein hyvin altakasteluruukussa. Pidettävä tasaisen kosteana. Viihtyy kosteassa ilmassa, joten sumuttelu on hyödyksi. Menestyy normaalilla lannoituksella.

      Aikalailla samanlaiset ohjeet eri tietolähteissä, joten kait ne pitää paikkansa.

      • viiri

        minulla viirivehka on ollut ikkunan alla ja pylvään päällä melki ikkunan edessä.. tietysti asiaan voi vaikuttaa se että ikkunasta paistaa ainoastaan aamuaurinko.. annan viirivehkan myös kuivahtaaa välillä ja poistan siitä aina vanhoja lehtiä ja jo kukkineet kukkavarret. lannoitustakaan en ole antanut herra ties koska ja silti se tykkää pukata kukkaan aina uudelleen.. harvoin se on pelkästään vihreänä..
        sumutus on ihanteellista kasville mutta pyyhkimistä rätillä en suosittele koska kasvi kärsii koskettelusta eli sijoita se paikkaan josta ei kuljeta ohi niin että sitä ei hipelöidä ohi mennessä =)


    • Weikki G.

      Heisan!

      Ystäväni veteli baariehtoon päätteeksi aikasmoisen palasen viirivehkaa ns. lutkusta ineen.

      Onko kasvi vaarallinen?

      Olisiko minun syytä ehdottaa hänelle oman vehkan hankkimista, näin kun "makuun" ollaan kerran päästy?

      Terveisin: Weikki Gunthersgreenbourgh

      • teijkku

        Tais olla Karilla nälkä :D


    • MiunKasvit

      Minulla on ollut yksi iso Viirivehka jonka olen perinyt äidiltäni. Joskus naurattaa kun lukee hoito-ohjeita jossa sanotaan että kasvi ei saa olla alle 16c asteessa ja sille pitäisi vaihtaa multa 2-3 vuoden välein. Äiti ei koskaan vaihtanut multaa ja kasvi viihtyi yli 20 vuotta parvekkeen oven vieressä josta talvella usein pakkastuulet jäädyttivät kasvia. Silti se kukki kesät ja talvet.
      Äiti otti n. 10 vuotta sitten pienen sivulla kasvavan Viirivehkan ja laittoi sen omaan ruukkuun. Nyt minulla on 2 isoa Viirivehkaa joita kastelen kun muistan ja silloin tällöin leikkaan vanhoja lehtiä pois. Kummatkin kukkivat ympäri vuoden ja kasvavat hurjaa vauhtia.
      Ohjeeni: älä tee mitään, äläkä yritä liikaa. Mitään muuta en ole tehty. :)

      • hoidan kun muistan!

        Minulla myös kaksi todella isoa viirivehkaa ja kukkii koko vuoden, parhaimmillaan 20 kukkaa kerralla, en juurikaan hoida, kastelen ku lehdet alkaa roikkua, kerralla menee noin 3-4 litraa vettä. Ruukkua en ole vaihtanut varmaan 10 vuoteen ja multaa en ole nyt vaihtanut 5 vuoteen. Välillä poistan kuolleet lehdet ja kukkineet kukat. Niin ja minun viirivehka on myös viihtynyt suorassa auringonpaisteessa! Olen samaa mieltä että ei kannata yrittää liikaa.. =D


      • samaamielttiä

        Siis minullakin on kyllä juuri tällainen kokemus: menee vaikka pimeässä vessassa ja täysin kuivahtaneena, aivan liikaa kasteltuna ja kaikkea siltä väliltä ja vaihdellen. Varjossa ja pimeässä, valoisalla ikkunalla tai ikkunattomassa kopissa.
        Ihan mahtavan sitkeä ja kaunis kasvi!


    • nii että tämmöstä

      Mulla kyllä pysyy elossa mut ei se kuki ollenkaa! pidän mullan kosteana ja annan välillä kuivahtaa kasteluiden välissä. ja kukka on puoli varjossa ja suihkutan vettä sumutteella sen lehille. mikä sillä on ku ei voi kukkia?

      • kyllä se siitä

        Lannoita sitä pari kertaa kuukaudessa, jos se ei auta niin kokeile siirtää se valoisampaan paikkaan.

        Lehtien sumuttelu on turhaa, itse en koskaan sumuttele viirivehkaani ja kumminkin se kukkii ja voi hyvin.

        Jos lehdet tulee pölyisiksi, niin vie se pesuhuoneeseen ja suihkuta lehdet käsisuihkulla yltä päältä, siitä viirivehka tykkää ja samalla tuholaisetkin saa kyytiä.

        Pölyn poistaminen lehdistä rätillä pyyhkimällä on turhan suuri urakka, ja viirivehkan lehdet on ohuina ja taipuisina hankalia pyyhittäviä.


    • Media-akka

      Mulla on niitä nekolme ja tänään istutan neljännen, ovat kovia kukkimaan, lannoitan ja kastelen kerran viikossa talvella, kesällä vähän useammin. Välillä jaan niitä, kun ruukut tulevat liian täyteen. Ovat pohjoisikkunalla. En ole suihkuttanut kuin pari kertaa vuodessa.

    • omppupomppu

      Olen kastellut omaa viiruvehkaani, mutta silti lehdet hieman lupottavat, kuivuutta? ravinnon puutetta?

    • OutoPallukka

      Osaakohan kukaan auttaa ja kertoa, mitä viirivehkani multaan on tullut? Mullan pinnalle on ilmestynyt viimeisen vuoden(?) sisään hieman kellertävänvihertäviä pallukoita, aivan kuin helmirakeita, n. 2-4 mm haljaisijaltaan. Kostuessaan paisuvat isommiksi ja kun niitä puristaa, poksahtavat rikki. Voivatko olla siemeniä? Vaiko jokin tuholainen? En ole ollut huolissani niistä, koska viirivehka kuitenkin näyttää voivan oikein hyvin ja kukkii komeasti eikä mitään hometta, sieniä tmv. ole ollut koskaan.

    • bbaaa

      Taitavat olla kastelukiteitä joita on kasvun alussa laitettu

    • _Vera_

      Hei kiitti teille ohjeista! Minulla kans ollut nyt kaks viirivehkaa, ja ihmettelen aina miten muiden ihmisten samat kasvit ovat aina paremman voivan näköisiä kuin oma, mutta minulla selvästi ollut huonossa paikassa, ikkunanlaudalla suorassa auringonpaisteessa... Ja nyt se on aivan vaaleanvihreä eikä antanut kukkaa pitkään aikaan. Siirsin sen nyt sivummalle hyllylle ettei saa suoraa auringonvaloa. Toivottavasti se toipuu nyt hyvin tuosta!

    • en tiedä

      Osaisiko täällä joku sanoa kun minun viirivehkan lehdet ovat ruskeat kärjistä :(
      Minulla on alta kastevelva ruukku ja ikkunan edessä kukka mutta siihen ei kovin paista aurinko.

      Mikä voisi olla vikana?
      Uusia lehtiä työntää koko ajan.
      Äidiltä olen penikan saanut ja äidillä viirivehka on ihn kauhean iso :D
      Mitä minä teen väärin kun teen kuitenkin samanlailla kuin äitini

      • Pienpuutarhuri

        Sumuttele vettä lehdille joka päivä.
        Anna lannoitetta, sillä jos viirivehka ei saa tarpeeksi lannotetta se tekee lehdet ruskeaksi.

        Viirivehkasi voi olla jopa vedossa, joten tarkista saako viirivehkasi kylmää.
        Sijoita viirivehkasi runsaaseen valoon.


      • Anonyymi
        Pienpuutarhuri kirjoitti:

        Sumuttele vettä lehdille joka päivä.
        Anna lannoitetta, sillä jos viirivehka ei saa tarpeeksi lannotetta se tekee lehdet ruskeaksi.

        Viirivehkasi voi olla jopa vedossa, joten tarkista saako viirivehkasi kylmää.
        Sijoita viirivehkasi runsaaseen valoon.

        Sehän on VARJON kasvi !


    • kukkahullu

      Mikähän minun viirivehkaani on tullut kun se on alkanut kellastuttamaan lehtiä ja tähän asti on kasvanut oikein kiitettävästi ja pukannut koko ajan uusia lehtiä ja pukkaa edelleen. Kastelen sitä melko tiheään ja suihkutan säännöllisesti joka ilta ja lannoitan myös aika tiheään.

      Se on ollut minulla melko kauan ja ei ole aikaisemmin kellastuttanut eikä lehdet ole ruskistuneet , minkä katson sumuttamisen vaikuttaneen positiivisesti.

    • LordKhaos

      Minulla on ollut vuosia viirivehkoja. Vinkkini on; älä ressaa liikoja. Ikinä en ole millekään vaihtanut multia, nestemäistä ravintoa oon antanu n kerran vuodessa. Kastelen sillon kun lehdet alkaa nuupahtaan. Hukuttaminen onnistuu helposti. Kukkaan puskee joskus ja jouluna.

    • Lepoaika on tullut

      Kukilla on alkanut lepoaika. Ei paljon kastelua, eikä varsinkaan lannoitetta !

    • isoviirivehkax3

      Ei todellakaan kaipaa "tasaista kosteutta" tai suihkutuksia päivittäin.Itse kastelen omani kerralla kunnolla tai käytän suihkussa,että pölyt lähtee samalla.Seuraavan kerran kastelen kun lehdet alkaa selvästi roikkua.Ei mitään turhaa hyysäystä kaipaa eikä tykkää hipelöinnistä.Valoa tarvitsee kaikki kasvit,mutta tämä ei tykkää suorasta auringonpaisteesta.Ja näillä on menty jo yli 20 vuotta.Välillä jaettu kavereille,kun ruukku on ollut jo liian täysi.

    • Anonyymi

      Ok jos on

    • Anonyymi

      Vaikea kasvi. Ihmettelen. Työpaikallani sama kasvi on hyvinvoiva,
      Kotona lehdet ruskistuvat, vaikka kastelisin miten.

      • Anonyymi

        Sama ongelma, paitsi että lehdet ruskistuvat reunoiltaan !!!
        Työpaikalla samaiset vehkat voivat hyvin ja ovat kasvaneet suuriksi.
        Onkohan huoneen lämpötilalla merkitystä kasville ?
        Töissä on viileää, kotona on lämmintä


    • Anonyymi

      Trooppisille kasveille alalämpö tekee hyvää. Kasvupaikka saa olla vetoisa. Jos vain rahkeet riitävät näinä kalliin sähkön aikoina, niin lämpömatto olisi järkevä ostos trooppisten kasvien kasvattajalle. Toisaalta lämpömatto ei paljoa kuluta sähköä.

      • Anonyymi

        Huomaa, jäi pois sana EI: SIIS Kasvupaikka EI saa olla vetoisa. Monien trooppisten kasvien juuret ovat arat kylmyydelle. Näin ollen kasvia EI pidä sijoittaa kylmälle ja vetoisalla ikkunaudalle.


    • Anonyymi

      Viirivehka roikottaa lehtiä,voiko leikata alas?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe