Erityistilintarkastus vai ei?

Emmin yhä

Kun laatii perustelut erityistilintarkastuksen tekemiseksi ja ehdottaa sitä yhtiökokouksessa ja pienessä taloyhtiössä, jossa osakkeet riittävät yksinäänkin erityistilintarkastuksen saamiseksi.
Kun sitten hankkii kaikki vielä tarvittavat asiakirjat, etsii tilintarkastajan jolta hankkii kirjallisen suostumuksen, maksaa lääninhallitukselle 200 euroa, pitääkö vielä maksaa tilintarkastajan palkkio, joka voi olla tuhansia euroja?

8

7420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.P.

Asunto-osakeyhtiölain 68 §:n 2. momentin viimeinen virke kuuluu: "Tarkastajalla on oikeus saada yhtiöltä palkkio." Laskun maksaa siis taloyhtiö.

• Kaltoinkohdeltu

Minulla on ihan samanlainen tilanne. Taloyhtiön tilit on mielestäni hyvin sotkussa ja olen aikeissa myös pyytää erityistilintarkastusta, mutta en ole tiennyt miten toimia. Olisi mukava kuulla, toteutitko kohdallasi erityistilintarkastuksen ja miten se meni. Olisin kiitollinen jonkilaisista kokemuksista tai tiedoista tällaisessa asiassa. Nimin. Kaltoinkohdeltu

• Kaltoin kohdeltu

Erityistilintarkastus asunto-osakeyhtiössä. Taloyhtiön tilit ovat mielestäni epäselvät. Mitä voisin tehdä?

• Kaltoinkohdeltu

Hei nimimerkki "emmin yhä". Kuulisin mielelläni, oletko toteuttanut hankkeesi erityistilintarkastuksesta. Minulla on samanlainen ongelma edessä. Olisin kiitollinen tiedoista.

• Ei heppoisin

Homma menee näin.

1. Asia päätetään ensin yhtiökokouksessa.
      2. Sen jälkeen haet aluehallintovirastolta erityisen tarkastuksen toimittamista yhtiön hallinnosta ja kirjanpidosta tietyltä päättyneeltä ajanjaksolta taikka tietyistä toimenpiteistä tai seikoista. Hakemus on tehtävä kuukauden kuluessa yhtiökokouspäätöksestä.
      3.Aluehallintoviraston on kuultava yhtiön hallitusta ja, jos tarkastus hakemuksen mukaan koskee tietyn henkilön toimenpiteitä, tätä henkilöä. Hakemukseen on suostuttava, jos tarkastuksen toimittamiseen katsotaan olevan painavia syitä. Aluehallintovirasto voi määrätä yhden tai useamman erityisen tarkastajan.
      Erityisen tarkastajan on oltava luonnollinen henkilö tai tilintarkastusyhteisö. Erityisellä tarkastajalla on oltava sellainen taloudellisten ja oikeudellisten asioiden tuntemus ja kokemus kuin tarkastustehtävän laatuun ja laajuuteen katsoen on tarpeen tehtävän hoitamiseksi.
      4.Erityisestä tarkastuksesta on annettava lausunto yhtiökokoukselle. Lausunto on vähintään kahden viikon ajan ennen yhtiökokousta pidettävä osakkeenomistajien nähtävänä kokouskutsussa ilmoitetussa paikassa. Lausunto on myös viivytyksettä lähetettävä osakkeenomistajalle, joka sitä pyytää. Lausunto on lisäksi asetettava nähtäväksi yhtiökokouksessa.

Ja sitten kustannuksista:

Erityisellä tarkastajalla on oikeus saada yhtiöltä palkkio. Yhtiö vastaa myös muista erityisestä tarkastuksesta aiheutuvista kuluista. Tuomioistuin voi kuitenkin erityisistä syistä velvoittaa tarkastusta hakeneen osakkeenomistajan kokonaan tai osittain korvaamaan yhtiölle sen kulut.

Eli mikäli tarkastus ei aiheuta mitään toimenpiteitä, eli huomautettavaa ei löydy, yhtiö voi, ja pitääkin, periä kustannukset tarkastuksen vaatineelta osakkaalta.

Lainaukset suoraan as oy laista.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599?search[type]=pika&search[pika]=asunto-osakeyhtiölaki

Tuohon ei yleensä kannata lähteä ihan mutu-tuntumalla, vaan pitää olla vahva epäilys väärinkäytöksistä. Tosin aluehallintovirasto ei lupaa myönnäkkään, mikäli ei ole jotain faktaa esittää väärinkäytöksistä. Tai ainakin erittäin vahva epäily.

• Kaltoinkohdeltu

Hei, nimi. "Ei heppoisin"

Paljon kiitoksia tiedoista!

• luottamus mennyt

Velvoitekanne?

Olen tilintarkastaja pienessä asunto-osakeyhtiössä. Olen pyytänyt useamman kerran hallituksen puheenjohtajalta sopimuksia, joiden perusteella on laskutettu n. 400.000 €:n putkiremontti, joka ei vielä ole lopussakaan. En ole kuitenkaan saanut mitään papereita. Olen kuullut, että tällöin voisi tulla kysymykseen velvoitekanne. En kuitenkaan tiedä, miten se käytännössä tapahtuu?
      Miten menetellä?

• jäät hatussa sulanee

Vaadi yhtiökokous koolle, 10 % osakasmäärästä riittää allekirjoittamaan pätevän vaatimuksen, asiaksi ilmoita epäselvyydet havitsemissasi. Kokous on pidettävä 2 viikon sisällä.Asialistalle kaikki mihin haluat selvyydet. Osakkaillakin on oikeuksia, käyttäkää niitä. Hallitus ei ole jumala. Aika toimia on NYT!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13