Mitä väliä?

nimim. Ihmettelen

Sanokaapa isät ja äidit, että mitä väliä sillä on oppiiko etuajassa vai vähän myöhässä puhumaan?
Kun aika harva (itse en ole tavannut ketään) 18 vuotta täyttänyt kun on mykkä. Persoonallisia puhetyylejä kyllä on, mutta johtunevat jostain muusta. Vai kertooko myöhäinen puhumaan oppiminen jostain muusta vaivasta?

8

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhden äidin ääni

      Ei kai sillä mitään oikeaa väliä olekaan, mutta arkea saattaa helpottaa huomattavasti, jos lapsi osaa itse kertoa, mistä kiikastaa. Tämä myös poistaisi lapselta turhautumista, koska hänen "hätäänsä" osattaisiin nopeammin vastata. Näin ainakin itse sen kokisin.

      Minulla itselläni on 1,5v poika, joka ei vielä puhu. Poika ymmärtää täydellisesti kaiken hänelle sanotun, osaa noudattaa vähän monimutkaisempiakin käskyjä ja sanavarasto on mieletön. Silti hän ei puhu, tai sanoo kyllä isi ja äiti ja joitakin erinäisiä äänteitä, mutta yhtään aktiivista arkisanaa ei oikein ole. Hän puhuu ihan omaa kieltään, josta kuitenkin äänteiden ja eleiden kautta ymmärrän 90%, joten pystyn hänen tarpeisiinsa vastaamaan ja kommunikoimaan hänen kanssaan.

      Olenkin miettinyt, että eikö pojalla sitten ole mitään paniikkia asian kanssa, koska häntä ymmärretään. Hän kuitenkin matkii puheen painoja höpöttäessään omiaan ja paljon hänellä olisi asiakin. Harmi vain, että ne jutut tulee hepreaksi ja japaniksi :) Olisihan se jo ihanaa hänen kanssaan jutella, mutta toistaiseksi vielä minä puhun ja hän kuuntelee.

      Sama ihmeellinen paniikki ihmisillä on kävelemisen suhteen. Keskustelin kauan sitten isäni kanssa aiheesta ja hän kysyi, että jos vastaani kävelisi kaksi 20-vuotiaasta, osaisinko sanoa, kumpi heistä oppi kävelemään ensin. Oma poikani käveli 10kk vanhana, ystäväni tytär 17kk vanhana. Nyt poikani on 18kk ja tyttö 20kk, eikä heistä enää näe, kumpi käveli ensin. Itse asiassa minun poikani juoksee enemmän päin seiniä ja törmäilee ja kaatuu, mutta se on vissiin vain se tyttöjen ja poikien luontainen ero ;)

      • kahden äiti

        Meillä lapset ovat oppineet sujuvasti puhumaan jo varhain. Samoin kävelemään. Nuorempi on nyt 9kk ja kävelee jo. Minusta tämä on valitettavaa koska nyt ei ole enää vauvaa talossa ja noin pieni myös kolhii itseään kun ymmärrystä ei vielä ole...Pitkään olikin niin , että esim. leikkiessä isompi hakeutui aina ikäistään vanhempien lasten seuraan koska puhee tuottaminen oli samalla tasolla. Meitä se ei haitannut mitenkään. Toisinaan pohdin vaadimmeko häneltä enemmän kuin ikä edellyttäisi koska puhe on erinomaista. Huomaan itsekin suhtautuvani puhumattomaan "pienempänä" lapsena. Mitään älykkyyteen liittyvää en tällä tarkoita. Ovathan verbaaliset erot meidän aikuistenkin välillä helposti havaittavissa:)


      • erilaisen äitinä...
        kahden äiti kirjoitti:

        Meillä lapset ovat oppineet sujuvasti puhumaan jo varhain. Samoin kävelemään. Nuorempi on nyt 9kk ja kävelee jo. Minusta tämä on valitettavaa koska nyt ei ole enää vauvaa talossa ja noin pieni myös kolhii itseään kun ymmärrystä ei vielä ole...Pitkään olikin niin , että esim. leikkiessä isompi hakeutui aina ikäistään vanhempien lasten seuraan koska puhee tuottaminen oli samalla tasolla. Meitä se ei haitannut mitenkään. Toisinaan pohdin vaadimmeko häneltä enemmän kuin ikä edellyttäisi koska puhe on erinomaista. Huomaan itsekin suhtautuvani puhumattomaan "pienempänä" lapsena. Mitään älykkyyteen liittyvää en tällä tarkoita. Ovathan verbaaliset erot meidän aikuistenkin välillä helposti havaittavissa:)

        voisikohan se sitten tiedostamatta selittyä kuitenkin niin että jos tytöt oppivat verbalisesti aiemmin enemmän, niin sitä vastuuta tulee siirrettyä myös aiemmin, ja jos pojat eivät puhu aivan pieninä niin paljon, tulee heihin suhtauduttua kuin pikkulapseen.

        Voisiko tämä jotenkin selittää tätä myöhäisemmän iän eroa tytöissä ja pojissa.

        Itselläni on tyttö ja poika, ovat jo aikuisia. Lisäksi on vielä vauva poika.


    • normaalia odottelua

      Mä luulen että jokainen vanhempi odottaa mielenkiinnolla koska oma lapsi alkaa puhumaan. Siinä samalla tulee vartailtua jo ihan mielen kiinnosta. Näin ainakin itsellä. Mä en oo ollu huolissani oman pojan puheen kehityksen " hitaudesta". Lapsi ku täytti 2 tuli vaan yksittäisiä sanoja eikä niitäkään hirveästi. Mutta muutama kk myöhemmin alkoi hurja kehitys. Ei tuo nyt vieläkään puhu niin ku olen muiden tän ikästen kuullut puhuvan. (Ei kuitenkaan kaikkien)Mut ei se mitään. Kaikki ajallaan. Itse vaan tiedän et suvussa lukihäiriötä mikä hidastaa puheen kehitystä. Tämäkin lisäsi mielenkiintoa miten pojan puhe kehittyy. Osaanpahan huomioida lasta paremmin .

      • papupadan äiskä

        Mulla on 1v 7kk poika joka on sellanen että osaa kyllä paljon sanoja ja muutaman 2sanan lauseen muttei juurikaan käytä niitä, vaan pulputtaa omaa kieltään. Ensimmäinen selvä sana tuli 10kk ja lapsi kyllä täysin ymmärtää mitä hänelle puhutaan tekee itsensä ymmärretyksi. Kieltämättä välillä tulee itselle sellanen olo että miksei se ala puhua kunnolla kun ympäristöstä tulee sitä ihmettelyä. Vaikka poika menee aivan siinä tasossa missä tuonikänen saattaa olla eikä 1,5v neuvolassakaan oltu lainkaan huolissaan. Taitaa poika vaan pantata ennenkun avaa sanaisen arkkunsa kunnolla. Isänsä on alkanu puhua varhain ja kova ollut puhumaan jo pienenä, minä olen alottanu aika keskiverrosti joten perimässä ei liene vaikutusta.
        Tietysti tulee tilanteita että menee kiukuksi kun ei ota selvää mitä haluaa ja koitetaan kannustaa käyttämään niitä sanoja olemalla heti reagoimatta siihen mitä poika tahtoo.


      • slkföjädä
        papupadan äiskä kirjoitti:

        Mulla on 1v 7kk poika joka on sellanen että osaa kyllä paljon sanoja ja muutaman 2sanan lauseen muttei juurikaan käytä niitä, vaan pulputtaa omaa kieltään. Ensimmäinen selvä sana tuli 10kk ja lapsi kyllä täysin ymmärtää mitä hänelle puhutaan tekee itsensä ymmärretyksi. Kieltämättä välillä tulee itselle sellanen olo että miksei se ala puhua kunnolla kun ympäristöstä tulee sitä ihmettelyä. Vaikka poika menee aivan siinä tasossa missä tuonikänen saattaa olla eikä 1,5v neuvolassakaan oltu lainkaan huolissaan. Taitaa poika vaan pantata ennenkun avaa sanaisen arkkunsa kunnolla. Isänsä on alkanu puhua varhain ja kova ollut puhumaan jo pienenä, minä olen alottanu aika keskiverrosti joten perimässä ei liene vaikutusta.
        Tietysti tulee tilanteita että menee kiukuksi kun ei ota selvää mitä haluaa ja koitetaan kannustaa käyttämään niitä sanoja olemalla heti reagoimatta siihen mitä poika tahtoo.

        Huomasin vielä viestisi ja ajattelin kommentoida sitä. Kirjoitit, että kun ette saa lapsen puheesta selvää, olette reagoimatta, jotta lapsi käyttäisi niitä sanoja mitä osaa. Ei. Ei. Ei. Älä enää tee noin. Se ei todellakaan ole kannustamista, vaan pitkällä tähtäimellä teet lapselle tosi paljon vahinkoa. En lähde tähän nyt enää raapustelemaan pitkän kaavan selitystä siihen, miksi noin ei saa missään nimessä tehdä, mutta lapsen puheen tukemiseen löytyy kirjoja (Joko se puhuu? esimerkiksi on klassikko), joihin kannattaa tutustua. Joko se puhuu? -kirja lähtee liikkeelle juuri kuvaamastasi tilanteesta; ympäristö ihmettelee miksi lapsi ei vielä kunnolla puhu ja siitä löytää ohjeita miten lapsen puhumista tuetaan (vaikka lapsi ei varsinaisesti kielihäiriöinen olisikaan).


      • papupadan äiskä
        slkföjädä kirjoitti:

        Huomasin vielä viestisi ja ajattelin kommentoida sitä. Kirjoitit, että kun ette saa lapsen puheesta selvää, olette reagoimatta, jotta lapsi käyttäisi niitä sanoja mitä osaa. Ei. Ei. Ei. Älä enää tee noin. Se ei todellakaan ole kannustamista, vaan pitkällä tähtäimellä teet lapselle tosi paljon vahinkoa. En lähde tähän nyt enää raapustelemaan pitkän kaavan selitystä siihen, miksi noin ei saa missään nimessä tehdä, mutta lapsen puheen tukemiseen löytyy kirjoja (Joko se puhuu? esimerkiksi on klassikko), joihin kannattaa tutustua. Joko se puhuu? -kirja lähtee liikkeelle juuri kuvaamastasi tilanteesta; ympäristö ihmettelee miksi lapsi ei vielä kunnolla puhu ja siitä löytää ohjeita miten lapsen puhumista tuetaan (vaikka lapsi ei varsinaisesti kielihäiriöinen olisikaan).

        Juu, ei me painosteta sentään. Sanoo jos sanoo ja kyllä se saattaa sanoakin sitten jos kysyy mitä haluaa ja poika osaa sen sanoa.
        Mutta en siis vänkää jollei tule sanaa. kannustus on lähinnä sitä että mikäli edes yrittää niin kehutaan. Sekään ei tue oppimista että liikaa ymmärtää eikä lapsi edes yritä mitään sanoja kun ei tarvitse. Kun kyseessä on normaali lapsi jolla ei ole estettä oppia.


    • slkfjöa

      Laitoin jo yhden viestin puheterapian aloitusikään liittyen, mutta kommentti tähänkin.

      Vanhan kansan näkemyksen mukaan kaikki oppivat puhumaan; enemmin tai myöhemmin, eikä puhehäiriöihin kiinnitetty takavuosina mitään huomiota.

      Nykykäsityksen (kiitos aktiivisen tutkimustyön) mukaan puheen kehityksen aikataululla on väliä. Jos puhe viivästyy, seuraa siitä lapselle ongelmia. Niistä joitakin osa jo mainitsi. Jos lapsella ei ole puhekieltä, miten hän kommunikoi? Eleillä? Ilmeillä ja itkulla? Kuvittele, että sinulla itselläsi olisi asiaa, mutta et voisi puhua. Kuvittele eläväsi edes päivä sellaista elämää. Aika vaikeaa? Turhauttavaa? Kyllä. Puheen kehityksen vaikeudet aiheuttavat helposti sekundaarisia vaikeuksia; itsetunnon ongelmia, jatkuvia pettymyksiä, raivostumisia jne.. Myös lapsen sosiaalinen kehitys riskeerautuu, kun lapsella ei ole yhteistä kieltä kommunikoida toisten lasten kanssa. Miten oppia leikkimään toisten kanssa, toimimaan toisten kanssa yhdessä (jonkun muunkin kuin omien vanhempien ja perheenjäsenien), jos ei pysty ilmaisemaan asiaansa? Ja jos ei itse viesti puheella, muutkin vähentävät herkästi puhumista lapselle. (niin aikuiset kuin toiset lapsetkin). Lapsen sanavaraston kasvu sekä muu kielen rakenteiden hahmottaminen ovat vaarassa, kun lapsi ei kommunikoi kielen avulla. Vuorovaikutustaidot jäävät heikommiksi. Mitä isommasta lapsesta on kyse, sitä vakavampia nämä sekundaariset ongelmat ovat. Siksi jo 2-vuotiaan puhumattomuuteen osataan joissain paikoin kiinnittää huomiota.

      Toinen asia on, että kielen kehityksen vaikeudet kumuloituvat joidenkin muiden vaikeuksien kanssa. Kielen kehityksen vaikeuksilla on jonkin verran yhteyttä motorisen kehityksen vaikeuksiin (puhe ei siis jää jalkojen alle, kuten vanha kansa uskoi), matemaattisiin oppimisvaikeuksiin ja dysleksiaan eli lukivaikeuksiin. Jos lapsella todetaan kielenkehityksen vaikeus, ja kuntoutus aloitetaan tarpeeksi ajoissa, päästään siten torjumaan sekundaarisia vaikeuksia sekä seuraamaan mahdollisia rinnakkaisia vaikeuksia.

      Kielenkehityksen vaikeuksia omaavan lapsen vanhempana en voi ymmärtää vanhempia, jotka eivät hae lapsen vaikeuksiin tukea ja kuntoutusta. Vasta kun meidänkin kuntoutusprosessi pääsi kunnolla vauhtiin, tajusimme vasta sitten todella, kuinka paljon lapsi oli kärsinyt puhumattomuudestaan/ epäselvästä puheesta. Onneksi puutuimme tilanteeseen ja lapsi sai tarvitsemansa avun.

      Joten aloittaja olet oikeassa kyllä siinä, että kaikki lapset kyllä puhuvat (vakavaa kehitysvammaisuutta lukuunottamatta) aikuisena, toiset oppivat ennemin ja toiset myöhemmin. Kyseessä on kuitenkin niin monitahoinen asia lieveilmiöineen, että tuollaisen yhden "kaikki kyllä oppivat ennemin tai myöhemmin" fraasin varaan ei kannattaisi ripustautua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe