keuhkotähystys

onko vaihtoehtotutkimust

Heips!

Kävin keuhkoröntgenissä, joka oli ok, mutta lääkäri väläytti, että voidaan jossakin vaiheessa joutua tekemään keuhkojen tähystys ja minä kyllä tunnen itseni ja tiedän, että se ei tule minulla onnistumaan..onko mitään vaihtoehtoista tutkimusta?

19

7916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ei tuo

      tutkimus ole ollenkaan paha, JOS tekijä osaa tehdä sen. Saat rauhoittavaa, limaa vähentävää ja kipulääkettä. Oot aika tokkurassa, eikä se satu tai tunnu miltään. Ihan iisipiisi juttu, JOS siis on osaava lääkäri. Joten kysele montako tähyä se on tehnyt ja mitä se niistä kertoo ja päätä meetko ko. lääkärin tähyyn, vai pyydätkö toisen lääkärin.

      Jo se tähyt tarvitsee tehdä, tietysti meet. Sillä sehän voi pelastaa sun hengen.

    • nautiskelija

      Mulle tehtiin keuhkojen tähystys viime vuonna enkä kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Oli varmaan taitava lääkäri. Paljon pahemmalta tuntuu, kun mahaa tähystetään (4 kertaa)Yritä olla mahdollisimmsn rauhallinen.

      • pelkää

        Joutuuko olemaan kauan sairaalassa ?minulle on varattu vuodeosastopaikka heti juhannuksen jälkeen keuhkotähystykseen ja mietin kauanko joudun olemaan siellä.


      • nautiskelija
        pelkää kirjoitti:

        Joutuuko olemaan kauan sairaalassa ?minulle on varattu vuodeosastopaikka heti juhannuksen jälkeen keuhkotähystykseen ja mietin kauanko joudun olemaan siellä.

        Menin heti aamusta ja pääsin iltapäivällä pois.Muistaakseni ei kestänyt puolta tuntia kauempaa. Makuutivat vielä sängyssä ja katsoivat ettei mitään komlikaatioita tule


      • Tartsukka!
        pelkää kirjoitti:

        Joutuuko olemaan kauan sairaalassa ?minulle on varattu vuodeosastopaikka heti juhannuksen jälkeen keuhkotähystykseen ja mietin kauanko joudun olemaan siellä.

        Menin aamulla ja pääsin muutaman tunnin kuluttua poisEi ainakaan minulla kestänyt enempää,vuodepaikka minullakin oli ja sängyssä veivät tähystykseen,olin saanut rauhoittavaa.Voin sanoa ettei se tuntunut miltään,aika oudolta kun suu ei tuntenut mitään,oli puudutettu sekin.Ihan iisi homma,pahempaakin on koettu.


    • tähystys

      noin kuukausi sitten. Operaatio ei ollut kauhian mieluisa,mutta hyvin se menee jos siihen joudut. Tärkeintä on olla rauhassa ja hengittää rauhallisesti. :)

      Tutkimus kesti suurinpiirtein 15 minuuttia. Sen jälkeen jouduin olemaan osastolla parisen tuntia,ennenkö pääsin lähtemään pois.
      Sinä aikana ei saanut juoda eikä syödä mitään. Suuta sai huuhdella vedellä.
      Kaippa se oli vielä jotain varmistamista. :)

    • lotta80

      tehdä nukutuksessa? Jos ei meinaan vaan millään onnistu muuten?

      • vaihtoehtoja on

        On mahdollista, koska minulle tehtiin toimenpide nukutuksessa. Minua oksettaa niin herkästi,eikä tähystystä voinut sitten tehdä muuten kuin nukuttaen.


      • lotta80
        vaihtoehtoja on kirjoitti:

        On mahdollista, koska minulle tehtiin toimenpide nukutuksessa. Minua oksettaa niin herkästi,eikä tähystystä voinut sitten tehdä muuten kuin nukuttaen.

        Kiitos helpottavasta tiedosta! Saanko vielä udella missä tähystys tehtiin (yksityisellä / yleisellä) ja kuinka "helposti" tähän nukutukseen suostuttiin. Tuntuu vain, että aikuisten nukutukseen tähystyksissä suhtaudutaan tosi tylysti.


      • Turha pelätä
        lotta80 kirjoitti:

        Kiitos helpottavasta tiedosta! Saanko vielä udella missä tähystys tehtiin (yksityisellä / yleisellä) ja kuinka "helposti" tähän nukutukseen suostuttiin. Tuntuu vain, että aikuisten nukutukseen tähystyksissä suhtaudutaan tosi tylysti.

        Olin muutama vuosi sitten keuhkotähystyksessä Laakson sairaalassa, sehän lopetettiin, mutta muualla varmaan samalla tavalla tehdään. Menin aamulla aikaisin sairaalaan, sairaalan vaatteet ja vuodepaikalla odotin aikaani. Puudutussuihkeen sain kurkkuun, mikä yökkäytti helposti ärsyyntyvää kurkkuani, ei muuta, "letku" menikin helposti, ei kipua. Koko toimenpide menee muutamassa minuutissa, itse näin monitorista, miltä näyttää ja miten edetään. Muutama tunti piti olla vuoteessa sairaalassa, ei mitään ongelmia silloin eikä jälkeenpäinkään. Tavallisessa keuhkoröntgenissä ei näy näitä ykistyiskohtia ja tietokonekuvaukseen pääsin seuraavaksi ja olin ensin masentunut diagnoosista, mutta helpottunut jo muutaman päivän kuluttua, kun sain tietää, mistä oireiluni johtuu ja sain asianmukaisen lääkityksen. Nyt tilanne hoidossa, enkä juurikaan lääkkeitä tarvitse, virusinfektioita lukuunottamatta.


      • paljastaa?
        Turha pelätä kirjoitti:

        Olin muutama vuosi sitten keuhkotähystyksessä Laakson sairaalassa, sehän lopetettiin, mutta muualla varmaan samalla tavalla tehdään. Menin aamulla aikaisin sairaalaan, sairaalan vaatteet ja vuodepaikalla odotin aikaani. Puudutussuihkeen sain kurkkuun, mikä yökkäytti helposti ärsyyntyvää kurkkuani, ei muuta, "letku" menikin helposti, ei kipua. Koko toimenpide menee muutamassa minuutissa, itse näin monitorista, miltä näyttää ja miten edetään. Muutama tunti piti olla vuoteessa sairaalassa, ei mitään ongelmia silloin eikä jälkeenpäinkään. Tavallisessa keuhkoröntgenissä ei näy näitä ykistyiskohtia ja tietokonekuvaukseen pääsin seuraavaksi ja olin ensin masentunut diagnoosista, mutta helpottunut jo muutaman päivän kuluttua, kun sain tietää, mistä oireiluni johtuu ja sain asianmukaisen lääkityksen. Nyt tilanne hoidossa, enkä juurikaan lääkkeitä tarvitse, virusinfektioita lukuunottamatta.

        Osaako joku kertoa mitä tietoa bronkoskopia antaa?

        Olen puhallellut eri testejä ja keuhkojen tilavuus alentunut. Thoraxissa ei näkynyt mitään. Nyt menossa seuraavaksi keuhkojen tietokonekuvaukseen ja lääkäri puheli myös tähystyksestä. Onko siis jotain joka ei näy keuhkojen tietokonekuvauksessa, mutta ilmenisi tähystyksessä? Onko siis järkeä mennäkään sinne jos tehdään HRCT-kuvaus?


      • Saapasjalkakatti
        paljastaa? kirjoitti:

        Osaako joku kertoa mitä tietoa bronkoskopia antaa?

        Olen puhallellut eri testejä ja keuhkojen tilavuus alentunut. Thoraxissa ei näkynyt mitään. Nyt menossa seuraavaksi keuhkojen tietokonekuvaukseen ja lääkäri puheli myös tähystyksestä. Onko siis jotain joka ei näy keuhkojen tietokonekuvauksessa, mutta ilmenisi tähystyksessä? Onko siis järkeä mennäkään sinne jos tehdään HRCT-kuvaus?

        eli ainakin minulla saatiin selville tarkempi diagnoosi (bronchiektasia) kuin röntgeneissä ym. kokeissa. Mulla oli lievästi punertavia (verta) ysköksiä jonkin aikaa, joten lääkäri halusi varmistaa tarkemmin ettei ole mitään vakavampaa. Tuolla tähystyksellähän saa kuitenkin värikuvia keuhkoputkien limakalvoilta. Ite olen myös kova jännittämään, ja esim. mahalaukun tähystystä en antaisi tehdä kuin nukutuksessa. Mulla se eka suihkaus puudutussuihketta nieluun teki yököttävän olon joten päättivät puuduttaa siinä matkalla samalla kun menivät nenän kautta keuhkoihin. Ei ollut ollenkaan niin paha kuin pelkäsin. Ei siis tunnu kipua, kannattaa vaan olla rauhassa ja hengitellä tasaisesti!


      • Anonyymi
        Saapasjalkakatti kirjoitti:

        eli ainakin minulla saatiin selville tarkempi diagnoosi (bronchiektasia) kuin röntgeneissä ym. kokeissa. Mulla oli lievästi punertavia (verta) ysköksiä jonkin aikaa, joten lääkäri halusi varmistaa tarkemmin ettei ole mitään vakavampaa. Tuolla tähystyksellähän saa kuitenkin värikuvia keuhkoputkien limakalvoilta. Ite olen myös kova jännittämään, ja esim. mahalaukun tähystystä en antaisi tehdä kuin nukutuksessa. Mulla se eka suihkaus puudutussuihketta nieluun teki yököttävän olon joten päättivät puuduttaa siinä matkalla samalla kun menivät nenän kautta keuhkoihin. Ei ollut ollenkaan niin paha kuin pelkäsin. Ei siis tunnu kipua, kannattaa vaan olla rauhassa ja hengitellä tasaisesti!

        Joo ihan iisi juttu. Paitsi ettei se nyt ookkaa. Jos tulee oksennusrefleksi ja muutenkin herkkä kurkku. Tuntui kuin tukehtuisin. Oli puudutteet ja vielä lisättiinkin. Kyökkäsin niin että oli kuset housuissa. Ei mitenkään mukava olotila. Koe palat otettiin ja huuhdeltiin keittosuolaliuoksella. Sekin tuntui kuin hukkuisin. Oli henkilökunnankin mielestä vaikea operaatio. No kehkotilavuus 30 prosenttia. Ja jatkoa odotan levinneen rintasyövän osalta.


    • Hyväkokemus

      Tänään olin kyseisessä tutkimuksessa. Jännitin kauheasti etukäteen ja olin varma ettei se tule onnistumaan. Rauhoittava lääke auttoi hyvin ja puudutus. Tutkimus oli paljon helpompi kuin luulin ja nopeasti ohi. Kun letkun oli saanut äänihuulten läpi, ei tuntunut edes pahalta kun rentoutti itsensä ja hengitteli nenän kautta. Vaikka keuhkoihin sumutettiin suolaliuosta , ei yhtään tuntunut pahalta. Hengittää pystyy koko ajan hyvin.
      Älkää pelätkö turhaan tätä toimenpidettä, niinkuin minä tein! Puudutettiin 3 kertaan. Eka hengitettävällä , sitten suihkeella ja lopuksi putken päästä sumutettiin lisää.

    • copd123

      Ei paharasti laisinkaan, hermostutti vietävästi kun kaikkee olin toimenpiteestä lukenut.

      Lopun viimen kun hoito oli vielä meneillään ja huomasin että ei satu juurikaan tai tunnu kovinkaan kummalliselta uskalsin jo jopa vilkaista itsekkin näyttöä miltä siellä näytti.
      Suorittava lääkäri oli lupsakka jo keski ikään ehtinyt kaveri joka selkeesti osasi hommansa. Itselläni toimenpiteeseen meni ehkä 20 min.
      Kun kysyin että kauanko näihin yleensä menee aikaa niin sano että muutamasta minuutista aina reiluun tuntiin riippuen PALJON siitä mitä tehdään. Perus tähystys aikas nopsa toimenpide.


      Se puuduttava aine mitä suihkutti maistui ärtsylle banaani shotille eli sikäli banannin maku on itsessään ok niin sehän on silloin hyvä.


      Mielestäni vatsahappojen vuorokausiseuranta kaikkinensa oli paljon ilkeämpi tutukimus varsinkin valmistelut siihen kun "langan pätkä" tönätään nenästä vatsalaukkuun saakka tai oikeastaan se kun se eka letku tönätään sieraimeen, hyi että ajattelu pelkästään saa nenäni kipeäksi

    • Anonyymi

      VOIKO KEUHKOTÄHYSTS TEHDÄ NUKUTUKSESSA JÄNNITÄN TOSI PALJON

      • Anonyymi

        VOIKO KEUHKO TÄHYSTYS TEHDÄ NUKUTUKSESSA JÄNNITÄN TOSI PALJON TERVEISIN SATU MATTILA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VOIKO KEUHKO TÄHYSTYS TEHDÄ NUKUTUKSESSA JÄNNITÄN TOSI PALJON TERVEISIN SATU MATTILA

        No niin päivitetään tätä aihetta. Itse pyysin kunnollisen esilääkityksen. Tätä varten asennettiin kanyyli jo odottaessa "saliin pääsyä" . Kun aika tuli laitettiin minut makuulle ja pistettiin verenpainemittari sekä ekg johdotus. Tämän jälkeen 1ml/ sierain puudutetta joka nieltiin. Tämän jälkeen "pumpuli puikolla jossa myös puudutetta kokeiltiin kummasta sieraimista mennään tähystimellä sisään... Kun "rytmiryhmä" oli valmiina annettiin suonensisäisesti esilääkitys. Eli en muista mitään kun tähystin laitettiin nenästä sisään enkä juuri muutakaan koko toimenpiteestä. Jotenkin olin tajuissani kun pyydettiin nousemaan ja menemään takaisin "heräämöön" . Nukahdin uneen saman tien ja varmaan reilun tunnin nukuin. Herättyäni sain vielä tovin lepuuttaa siinä. Kotiin päästyäni nukuin vielä2-3h tuohon päälle. Vielä ehtoosta nielu turta rassaamisesta mutta ei sitten muuta...Eli olivat saaneet toimenpiteestä näin tehtynä kelvollisen.


    • Anonyymi

      Kyllä siitä normaali ihminen selviää kun on hyvä työpari toteuttamassa. Minulla oli hyvä hoitaja ja näinhän minä itsekin sinne keuhkon sisälle siinä. Koepalan oton näin, mutta se ei tuntunut miltään. Älä ole huolissasi yhtään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe