autoimmuunityreoidiitti

tuleva vajis?

Onko täällä ketää joka osais hieman neuvoa arvojen kanssa. Minulla todettiin kuulemma jo vuosia muhinut autoimmuunityreoidiitti, b12-vitamiinin melko paha puutos, kun ei imeydy sekä lisämunuaistenkortisoliarvot hieman pielessä. Liittyyköhän nämä mitenkään yhteen vai onko vain sattuman kauppaa? Laitan tähän arvoja jos joku osaisi neuvoa onko minulle kehittymässä vajaatoiminta, kun oireetkin pukkaa, niiden takia alun perin lääkärillekin menin.

11.03.09 Tsh 5.43, T4V 12, s-tygI 186,
18.03.09 Tsh 3.37, T4V 13, t3v 5.3, tpo 237
07.05.09 Tsh 1,95, T4V 12,

Siellä oli myös lymfosyytit koholla, neutrofiilit hieman matalat, e-mchc alle viitearvojen, kortisoli oli 845.

Lääkitystä ei tällä kertaa lääkärin mielestä tarvita, katsellaan puolen vuoden päästä uudesti.

7

7321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajapi

Kyllä, liittyvät samaan vaivaan. Autoimmuunityreoidiitin kanssa ei ole mitään järkeä odottaa hoidon aloittamisen kanssa, koska tila tulee kroonisesti pahenemaan. Selittikö lääkäri, minkä takia hän haluaa odottaa? Kumma juttu, että sinut on kyllä tutkittu ja diagnosoitu asianmukaisesti, mutta hoitoa ei ole osattu aloittaa.

Sinuna menisin tulosten ja diagnoosin kanssa toiselle lääkärille, jos ei tämä suostu hoitoa aloittamaan. Ilmeisesti sinulla on kuitenkin oireita?

• ajapi

• tuleva vajis?
        ajapi kirjoitti:

Lisätietoa kilpirauhassairauksista ja niihin liittyvistä lisämunuaisongelmista:
        http://www.kilpirauhanen.com/index.php

joo, oireet on, ja kun niistä kysyin, että tuo tyreoidiittiko aiheuttaa, niin sanoi että aiheuttaisi jos minulla olisi vajaatoiminta. Sanoin että no oireethan on, mutta lääkäri tuijotteli arvoja ja kun ne on viitearvojen sisällä, ei aloittanut lääkitystä...Itsekin toivoin, että viimein pääsisi taas kuntoon, mutta nyt odotellaanki tilanteen pahenemista:(

• ajapi
        tuleva vajis? kirjoitti:

joo, oireet on, ja kun niistä kysyin, että tuo tyreoidiittiko aiheuttaa, niin sanoi että aiheuttaisi jos minulla olisi vajaatoiminta. Sanoin että no oireethan on, mutta lääkäri tuijotteli arvoja ja kun ne on viitearvojen sisällä, ei aloittanut lääkitystä...Itsekin toivoin, että viimein pääsisi taas kuntoon, mutta nyt odotellaanki tilanteen pahenemista:(

Noissa arvoissa on jännää se, että TSH on ajan mittaan laskenut (aiemmin se oli selvästi koholla), mutta se ei poista sitä, että vasta-aineet ovat selvästi koholla, eikä se voi merkitä muuta kuin autoimmuunityreoidiittia. Lisäksi T4V on kyllä alhainen.

Äidilläni aloitetaan juuri hoito, kun vasta-aineet ovat "vihdoin" koholla. Sanon vihdoin, koska hänellä on ollut oireita ja raja-arvot jo iät ja ajat. Kun vasta-aineet ovat selvästi koholla, ei enää ole mitään syytä odottaa hoidon kanssa.

Tässä artikkeli vasta-aineista ja niiden tulkinnasta:
        http://www.med.utu.fi/tiedostot/ylab/pdf/TYREOIDEAPEROKSIDAASI (TPO), VASTA-AINEET.pdf

• autoimmunityttö
        ajapi kirjoitti:

Noissa arvoissa on jännää se, että TSH on ajan mittaan laskenut (aiemmin se oli selvästi koholla), mutta se ei poista sitä, että vasta-aineet ovat selvästi koholla, eikä se voi merkitä muuta kuin autoimmuunityreoidiittia. Lisäksi T4V on kyllä alhainen.

Äidilläni aloitetaan juuri hoito, kun vasta-aineet ovat "vihdoin" koholla. Sanon vihdoin, koska hänellä on ollut oireita ja raja-arvot jo iät ja ajat. Kun vasta-aineet ovat selvästi koholla, ei enää ole mitään syytä odottaa hoidon kanssa.

Tässä artikkeli vasta-aineista ja niiden tulkinnasta:
        http://www.med.utu.fi/tiedostot/ylab/pdf/TYREOIDEAPEROKSIDAASI (TPO), VASTA-AINEET.pdf

Mulla ollu tuo autoimmuunityreodiitti päällä jo kolme vuotta ja vain puolen vuoden välein seuraillaan. Oireita on vaikka muille jakaa, kuukautisongelmista, anemiaan ja väsymykseen ym...

Mutta ei lääkärit ala tuota lääkitystä alottamaan ko arvot on vielä viitearvojen sisällä.
        Mulla arvot tämän vuoden alusta: t4v 12 ja tsh 2,5 vasta-aineet on ollu koko ajan yli 300.... Et tällästä täällä... haluun vain varottaa että näinki voi käydä. Oon käyny joka kerta erillä lääkärillä, mutta ykskään ei ole tehny mitään. oon yrittäny myös saaha lähettä endokrinologille, mutta en oo saanu...

Mutta ei voi ko oottaa vain, että romahus tapahtuu ja sitten sen lääkityksen sais. Jos joku tietää pohjois-suomessa jonku lääkärin joka ymmärtäs ja jolta ootta lääkityksen saanu, niin oisin ilonen jos laittasitta tänne.

• autoimmunityttö kirjoitti:

Mulla ollu tuo autoimmuunityreodiitti päällä jo kolme vuotta ja vain puolen vuoden välein seuraillaan. Oireita on vaikka muille jakaa, kuukautisongelmista, anemiaan ja väsymykseen ym...

Mutta ei lääkärit ala tuota lääkitystä alottamaan ko arvot on vielä viitearvojen sisällä.
        Mulla arvot tämän vuoden alusta: t4v 12 ja tsh 2,5 vasta-aineet on ollu koko ajan yli 300.... Et tällästä täällä... haluun vain varottaa että näinki voi käydä. Oon käyny joka kerta erillä lääkärillä, mutta ykskään ei ole tehny mitään. oon yrittäny myös saaha lähettä endokrinologille, mutta en oo saanu...

Mutta ei voi ko oottaa vain, että romahus tapahtuu ja sitten sen lääkityksen sais. Jos joku tietää pohjois-suomessa jonku lääkärin joka ymmärtäs ja jolta ootta lääkityksen saanu, niin oisin ilonen jos laittasitta tänne.

minulla vasta-ainelukema n.1000 ja t4v sekä tsh vaihtelevat voimakkaasti;olotila välillä todella kaamea.Oys:ssa Pasi Salmela ja Ukkola varmaan osaavat auttaa.
        Pasi Salmelalla myös yksityisvastaanotto Diakonilaitoksella.

• Anonyymi
      UUSI

Vanha ketju, mutta kommentoin epätoivoissani silti. Mulla myös autoimmuunitauti ja siis tulehdus kilpirauhasessa, josta ilmeisesti joku päivä seuraa vajaatoiminta. Toistaiseksi olo on kuitenkin yksi vuoristorata! On jaksoja, jolloin on tunnistettavissa liikatoimintaa ja sitten taas mennään vajaalle. Lääkettä on mahdotonta säätää, kun oma toiminta on mitä sattuu. Onko muilla samoja kokemuksia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      144
      6744
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      150
      5776
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      119
      4939
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      44
      4537
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      53
      3925
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3091
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2986
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2492
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2300
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2217
    Aihe