Tänne voisi muuten lisätä uuden osion, "Virvelin kelat" tms. No mutta asiaan.
Olen yli 50v kaveri ja kalasatellut ikäni eri välineillä. Heitto, ja vetokalastus on kuulunut harrastuksiin jo pienestä.
Virvelin keloissa on ikävä kyllä tapahtunut negatiivinen muutos vuosien aikana. Muovi on syrjäyttänyt metallin, ja koneiston sorvatut messinkiosat ovat vaihtuneet alumiiniin. Laakerit ovat vähentyneet ja heikentyneet. Toimivuusongelmat ovat yleisiä. Siimasotkut kelan valmistusvirheiden vuoksi eivät ole harvinaisia. Syy löytyy kun katsoo kelan valmistusmaan. Kaukomaissa halvalla valmistetut kelat ovat roskaa.
Abumatic yrittää pelastaa mainettaan tuomalla markkinoille uutuustuotantona pari vanhan liiton umpikelaa. Mutta näissäkin on ollut toimintahäiriöitä.
Minulla on vanhoja vielä ruotsissa valmistettuja keloja muutama kappale. Kolme hyrrää, joissa ikuinen takuu. Lähetin viime kesänä yhden hyrrän abun huoltoon, ostokuitti mukana. Kelalla oli ikää silloin 26v. Kelaan vaihdettiin uudet jarrulevyt, ja takuu korvasi kaiken, lähetyskuluineen. Kela toimi siis 26v ennen ensimmäistä remonttia.
Vanhojen abujen ikuinen takuu siis toimii vielä tänäkin päivänä ! Avokeloista nostalgisin on Svängsta 444. Vanha sekin mutta toimii pehmeästi. Kuka ei ole kokeillut vanhoja abun haspeleita, ei tiedä mitä tarkoittaa kelan tasapaino ja herkkyys.
Umppareita löytyykin sitten muutama. Nuorena umppari oli jokaisella pojalla. 170 on vielä aktiivisessa käytössä jigivavassa. 290 on heittokalastuksessa hyvä, jos halua heittää pitkälle. Tämä saattaa kuullostaa kehulle, mutta en ole vielä kohdannut voittajaa pituusheitossa samalla uistimella. Joskus on ollut kova kilpailu hyrrää vastaan, mutta voitto on tullut muutamalla metrillä.
Jokainen voi olla mitä mieltä tahansa, ja suosia omaa merkkiään ja malliaan. Mutta sen vaan sanon että nykyään valmistetaan paskaa kaukomaissa.
Kelat !
5
1453
Vastaukset
- mattivaa
Morjesta,
Tähän oli pakko vastata.
Joo, totta kirjoitat, mutta...
n.40 vuotta kalastusta harrastaneena eri muodoissa, mutta aina lähinnä heittokalastusta tai ainakin kelojen kanssa tuhdanneena pitää muistaa pari asiaa.
Kelat on mullakin ollu lähes aina Abuja. Abumaticit, Cardinaalit ja Ambassadeurit on ollu käyttökaluja. Tuolloin -60 -70 luvulla ei ollut vaihtoehtoja kovin paljon ja ne jotka oli teki lähinnä laatua. Halvemmatkin oli laatua. Silloin oli myös hintataso eri, mutta ostovoima oli myös eri. Olihan, ainakin mun rahakukkaros, abut oli melko hintavia silloin.
Nyt jos mennään ostamaan halpakeloja, joita saa muutamalla eurolla niin voi tasan sanoa niitä alle kertakäyttökeloiks. Kun tälläinen kela laitetaan kalastusta aloittavalle junnulle, niin peli on selvä.
Kun mittarin mukaan sijoitetaan hieman euroja, niin saadaan hyviä keloja ja nyt on varaa valita. Netistä saa tietoa keloista niiden käyttäjiltä, ettei tarvi pettyä heti.
Abuja olen ostanut vieläkin, mutta kuten mainitsit laatu on laskenut ja maanantaipäivät on lisääntynyt.
Olen kuitenkin pääpiirteittäin tyytyväinen abuun, mutta totuus on että shimanoon olen siirtynyt avokeloissa, ainakin niiden kelojen osalta, joilla paiskin eniten.
Kun nyt lyö kaupan tiskille 100 euroa oikean kelan haussa ja tietää mitä hakee, saa pitkäaikaisen työkalun käyttöön, siis avokeloista kun puhutaan.
Hyrräkeloista en osaa sanoa paljon, koska käytössä on mullakin vanhoja döörejä, uusin 15 vuotta vanha.
Mun käyttö keloja on ollut abumatic 110, 20, 145, 170 ja cardinaaleista 44, 444A ja dööreistä mainittakoon monista 2000C.
Kaikki mainitut kelat on hyllyllä eläkkeellä täysin toimivina ja siisteinä, paitsi abumatic 145 joka on merenpohjassa. Hyllyllä on kuitenkin toinen 145:n vain muistuttamassa että se oli mun paras kela ja tästä en mielipidettä vaihda.
Kireitä siimoja kaikille, millä kelalla hyvänsä!- EON 6600
Oma kalustoni koostuu dööreistä (5500c ja EON 6600), avokelat on Shimanolta (symetre 750 ja stradic gtm 1000). Hintaluokka on satasen pahemmalla puolen mutta stradic on toisella kymmenellä kovassa käytössä eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut, symetre on tuoreempi ja loistava peli sekin. Cardinalejakin on ollut useita, kestävät ongelmitta noin 5 vuotta minun käytölläni. Dööreillä kalastetaan varmaan vielä sata vuotta.
- Älä maksa liikaa
EON 6600 kirjoitti:
Oma kalustoni koostuu dööreistä (5500c ja EON 6600), avokelat on Shimanolta (symetre 750 ja stradic gtm 1000). Hintaluokka on satasen pahemmalla puolen mutta stradic on toisella kymmenellä kovassa käytössä eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut, symetre on tuoreempi ja loistava peli sekin. Cardinalejakin on ollut useita, kestävät ongelmitta noin 5 vuotta minun käytölläni. Dööreillä kalastetaan varmaan vielä sata vuotta.
Kannattaako niihin keloihin "sijoittaa" yli satasta? Omat käyttökelani ovat varsin maltillisesti maksaneita Daiwa Samurai 7i 3500 ja Abu Mx-jotain. Daiwa on ostettu n. 4 - 5 vuotta sitten ja maksoi tarjouksessa 29 euroa. Kovassa käytössä kaiken aikaa ja hyvin toimii.
Abu Mx-jotain on tosin ostettu jo vuonna 1994 ja taisi maksaa sadan markan kieppeillä. Sillä on heitelty lukemattomat kerrat ja vieläkin toimii kuin uusi. Se toimii jopa paremmin kuin sitä ennen ostamani kalliit kelat. Laatu ei siis aina ole hinnasta kiinni.
Vetokelana on Shakespeare Synergy. Halpahan tuokin oli, eli peräti alle 30 euroa. Muutama vuosi käytössä ollut ja yhä toimii moitteetta. Siinä on jopa siistimmin tehty rattaisto kuin oli minun kahdessa Ambassadeurissani.
- 444
Hyvät vehkeet. Mulla on yksi svängsta 333 yksi 444 ja yksi 444A.
444jässä on kerran jousi mennyt poikki.Eikä muutta vikaa ole ollut.- elkku206
mun abu garcian jarru meni heti ekan kerran jälkeen pa*kaks eli älkää ostako abu garcian 43 size3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232692Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292292- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532170Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211782Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891642Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961576- 2931461
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409- 1331408