Koirapuiston kävijät.

Kor

En oikein tiedä mikä niiden ihmisten päässä liikkuu, siis näiden tiettyjen ihmisten.
Käyn harvoin koirapuistossa, mutta kävelen usein sellaisen ohi. Olen huomannut että tiettyt ihmiset eivät lainkaan puuttu koiriensa touhuihin esim. puremiseen, ihmisiä vasten hyppiminen, alistaminen tai rähinöintiin. Ikävä kyllä näillä ihmisillä on vaikeita koiria, mitkä vaativat todella paljon koulutusta ja muuta aktiviteettiä, kuin juokseminen aitauksessa. Itse en uskalla mennä näiden ihmisten kanssa samaan aikaan puistoon, sillä pelkään kuolakseni koirani vuoksi ja itseni, olemme koirani kanssa molemat pienen kokoisia.

Olen kerran vahingossa eksynyt samaan aikaan puistoon näiden ihmisten kanssa, kun luulin että osaisivat pitää koiransa kurissa, mutta toisin kävi. Ei mennyt kauaan, kun ensimäinen koira kävi minun koirani kimppuun ja repi tätä pitkin puistoa, itse en kerinnyt mennä hätiin, sillä sain ison seropi nartun päälleni, joka repi kättäni ja yritti tönii minua maahan. Kauhukseni huomasin toisten omistajien vain katselevan vierestä, TEKEMÄTTÄ MITÄÄN! En muista oikein mitä siinä kävi, mutta huomasin pitäväni koiraani visusti sylissäni ja huutavan toisille omistajille että tulisivat apuun. Kukaan omistajista ei tullut, mutta onneksi sinne tuli nuori mies saksapaimenkoiransa kanssa, mikä oli minun pelastukseni.
Hän tarttui yhteen koiraan ja viskaisi sen todella kovakouraisesti pois kimpustani.

Kun tämä tapahtuma oli ohi, niin sain nämä toisten koirien omistajat kimppuuni. Koska olin idiootti nostanut koirani syliini ja innostanut muita koiria enemmän. En voinut uskoa korviani silloin, en nähnyt mitään muuta vaihtoehtoa, kuin pelastaa koirani tästä tilanteesta. Ihmettelin täysin näitä syytöksiä, sillä he eivät puuttuneet mitenkään koko tapahtumaan. Noh nostin tietysti syytteen tästä, sillä sain ikävät haavat käteeni ja käteni oli hetkellisesti työkyvytön, joka taas vaikutti minun työhöni. Koiralleni ei onneksi käynyt pahasti, muutama haava hännässä.
Onneksi tämä mies tuli todistamaan ja pari lenkkeiliää, niin sain jonkin laiset korvaukset. Omistjat eivät ihme kyllä menettäneet koiriaan tai edes alkaneet kouluttaa niitä.

Mikä ihme näitä ihmisiä vaivaa? Siis itselläni on ensimmäinen koira ja sitä ennen en ole koirista mitää tiennyt oikein. Mutta sen verran tiedän, että koiria pitää osata kouluttaa.
(Sain myös kuulla, että nämä omistajien koirat ovat käyneet useammin pikku koirien kimppuun)

Pss: teksti oli hieman tökeröä, pahoittelen..

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

16

677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaa katsoa

      koiran syliin koirapuistossa, yks omistaja sanoi "teit väärin". Pitihän puolustaa koiraani ja lähdin välittömästi pois sieltä. Rottweiler oli vastapuoli ja se oli aloittaja ja rähinöitsiä, no ymmärrän se on laumanvahtikoira.

      Jos näen laumanvahtikoiria puistossa, ensin katson ja mietin kannattaako olla siellä. Aina usein käy kun käyn siellä aina joku ns.laumanvahtikoira murisee koiralleni myös seropi jolla on jonkun verran laumanvahtikoiraa.

      Aina yleensä käy kun agressiivinen koira tai yrittää olla laumanjohtaja puistossa silloin muitten koirien leikkiinnostus lopahtaa tulee hiirenhiljaista siellä. Puistossa koirien pitää juosta ja leikkiä.

    • kerran niin,

      että olin pienen koirani kanssa koirapuistossa ja sinne tuli ihmisiä kahden ison koiran kanssa. No toinen isoista koirista alkoi ajaa omaa koiraani takaa ja homma näytti ensin ihan kivalta kisailulta. No sitten vauhtia alkoi olla jo aika huimasti ja pelkäsin, että pikkukoirani ruttaantuu verkkoaitaa vasten tai muuta sellaista. Sitten koirani alkoi haukkua juostessaan hätähaukkua ja silloin tajusin, että se ei enää olekaan hauskaa. Koirani tuli jalkoihini turvaan ja mitä muuta olisin voinut tehdä kuin nostaa koiran syliini turvaan ja puiston portista ulos. Molemmat isot koirat hyppivät ja tavoittelivat koiraani. Isojen koirien omistajat eivät tehneet mitään. Tämä tilanne päättyi onneksi ilman vahinkoja. Koirastani tuli oikea saalis isoille koirille ja loppu olisi voinut olla verinen. Tämän tapauksen jälkeen en enää vie koiraani samaan aitaukseen isojen koirien kanssa. Onneksi Tampereella on koirapuisto, jossa on eri aitaus pienille ja isoille koirille ja toivoisikin, että ihmiset noudattaisivat sitä eivätkä tuo isoja koiriaan pienten puolelle, kuten joskus on tapahtunut.

    • sekarotuisen

      Tämä ei ehkä oikein kuulu tähän. Mutta itse omistan keskikokoisen sekarotuisen uroksen, ikää noin vuosi. Vaikuttaa siltä että koirapuistossa olen ylivarovainen, ainakin verrattuna näihin tapauksiin. Koirani on innokas leikkimään ja iänkin takia on oppinut sen että toisia koiria (etenkin) narttuja voi vähän nylkyttää ja nuoleskella. Itse puutun jo tähän toimintaan, vaikka en tiedä pitäisikö. Monet ovat sanoneet että antaa koirien hoitaa välinsä, mutta en halua että oma koirani alistaa tai aiheuttaa stressiä muiden koirille. Koskaan ei ole tullut tilannetta jossa tappelu tai muuta vastaava on ollut lähellä. Ajattelen että pystyn jossain määrää ehkäisemään tälläiset (oman koirani käytöksestä johtuvia) jos kiellän koiraa käyttäytymästä "inhottavasti" toisia vastaan. Jos oma koiran (vaikka ei iso olekaan) alkaisia juoksemaan vakavissaan toisen perässä tai hyppimään vasten puuttuisin heti asiaan. Ihmisiä vasten näykkien ei missäään nimessä saa hyppiä!

      Kieltääkö muutkin koiraa tekemästä samoja "tavallisia" asioita? Tuttujen koirien kanssa voin venyttää rajoja hieman, koska sen tietää mistä ne reagoivat ja miten...

      • myös suuresti

        se että jotkun omistajat luulevat että toisilleen tuntemattomat koirat ( eli eri laumoihin kuuluvat koirat) jotenkin ilman omistajiensa (laumanjohtajaansa) hoitavat välinsä sopuisasti. Koiran lauma on sen ihmiseperhe ja johtaja on omistaja. Laumanjohtajan kuuluu puolustaa lauman jäseniään vihollisilta ja päättää esim. kenen kanssa saa leikkiä ja kenen ei.

        Kun koirat hyökkäävät toistensa kimppuun niin on koiranomistajien asia pitää koiransa aisoissa.

        Jos et puolusta omaa koiraasi hyökkäyksiä vastaan , olet huono johtaja joka ei pidä laumanjäseniensä puolta. Jos koirasi hyökkää toisen koiran kimppuun ja annat tehdä sen niin -> olet omistajana myös sitä mieltä että alistettu koira on riistaa.

        Inhoan sitä että omistajat joiden koirat eivät tule kaikkien koirien kanssa toimeen, tuovat koiransa paikkaan jossa eivät tiedä tuleeko koira toimeen toisten kanssa vai ei. Sitten kaiken kruunaus: ei lähdetä pois eikä estetä koiraa hyökkäämästä kilttien ja sosiaalistettujen korien kimppuun.

        Sosiaalistakaan koiranne pentuina tai älkää tulko koirapuistoon. Kiitos!

        Nyt on monta kertaa käynyt niin että pennut ja kiltit koirat ovat joutuneet lähtemään koirapuistosta pois, kun muutama toisilleen ennestään tuttu agressiivinen koira on ominut yleiseen käyttöön tarkoitetun puiston. Onko se ihan oikein? No ei ole.


    • meillä ei puistoilla

      Hyvä ettei käynyt pahemmin ja vastuuttomat koiranomistajat ovat päätyneet tapahtumasta korvausvelvollisiksi. Näen punaista jo pelkästään lukiessani tekstiäsi! Minulle on kehittynyt voimakkaat stereotypiat koirapuistoissa käyvistä ihmisistä ja se on sääli. Kyllä sieltä puistosta varmaan fiksujakin koirakkoja löytyy.

      Meillä oma lauma on koirille ihan ykkönen. Kakkosena tulevat koirakaverit (ystävien koirat joita näemme usein), ja kolmantena sitten muuten tutut koirat. Lenkillä hihnassa en laske koiria tuttujen tai edes ystäväkoirien kanssa nenätysetäisyydelle. En vaikka jäätäisiin juttelemaan. Metsät ja vapaus ovat riehumista varten -ei remmi saatikka aidattu vankila (=koirapuisto).

      • on

        itselläni 4 koiraa saksanpaimenkoira,sekarotuinensakemanni ja kaksi pientä koira. Käyn itsekkin sillon tällön koirapuistossa ja ennen kun menen portista sisälle näytän siellä oleville koirille että minun kanssa tulevat ovat MINUN laumaani ja minä vastaan niistä.Näytän niille rajan mihin asti ne saavat tulla.Kun oma laumani luottaa minuun ja muut tietävät että ne ovat minu hallinnassa homma pelaa paremmin.kun päästän koirani irti tarkkailen niitä kokoajan.Olen huomannut sellasen jutun että useasti pienet koirat aiheuttavat tappelun koska ovat dominoivia osia omassa laumassaan eli omistaja on kakkosena,sillon yleensä koirat ovat liian varmoja itsestään tai liian hermostuneita olemaan koira puistossa ja aiheuttavat tappelun.Ja useat eivät tiedä että hännän heilutus ei aina tarkoita hyvää.Monet tuovat koiransa koirapuistoon juoksuttamaan koiraa lenkin sijasta.Sillon koira ei ole oikeassa mielentilassa mennäkseen puistoon.Puisto on vaan plussaa ei lenkin korvike.Joo..minullekkin on tapahtunut vaikka minkälaista puistossa.Erään miehen koira pissi päälleni useita kertoja omistaja väitti ettei hänen koiransa tekisi sellaista kunnes viimein näki ja hän maksoi pesulamaksun.ja kaikkea muuta inhottavaa.


      • ..........
        on kirjoitti:

        itselläni 4 koiraa saksanpaimenkoira,sekarotuinensakemanni ja kaksi pientä koira. Käyn itsekkin sillon tällön koirapuistossa ja ennen kun menen portista sisälle näytän siellä oleville koirille että minun kanssa tulevat ovat MINUN laumaani ja minä vastaan niistä.Näytän niille rajan mihin asti ne saavat tulla.Kun oma laumani luottaa minuun ja muut tietävät että ne ovat minu hallinnassa homma pelaa paremmin.kun päästän koirani irti tarkkailen niitä kokoajan.Olen huomannut sellasen jutun että useasti pienet koirat aiheuttavat tappelun koska ovat dominoivia osia omassa laumassaan eli omistaja on kakkosena,sillon yleensä koirat ovat liian varmoja itsestään tai liian hermostuneita olemaan koira puistossa ja aiheuttavat tappelun.Ja useat eivät tiedä että hännän heilutus ei aina tarkoita hyvää.Monet tuovat koiransa koirapuistoon juoksuttamaan koiraa lenkin sijasta.Sillon koira ei ole oikeassa mielentilassa mennäkseen puistoon.Puisto on vaan plussaa ei lenkin korvike.Joo..minullekkin on tapahtunut vaikka minkälaista puistossa.Erään miehen koira pissi päälleni useita kertoja omistaja väitti ettei hänen koiransa tekisi sellaista kunnes viimein näki ja hän maksoi pesulamaksun.ja kaikkea muuta inhottavaa.

        "Joo..minullekkin on tapahtunut vaikka minkälaista puistossa.Erään miehen koira pissi päälleni useita kertoja omistaja väitti ettei hänen koiransa tekisi sellaista kunnes viimein näki ja hän maksoi pesulamaksun.ja kaikkea muuta inhottavaa."

        Jokainen ihminen vastaa omista vaatteistaan koirapuistossa! On eri asia, jos joku koira esim raatelee vaatteet, mutta jos likaantuu noin tai hyppiessä niin ihan oma vika!


      • ryynis
        .......... kirjoitti:

        "Joo..minullekkin on tapahtunut vaikka minkälaista puistossa.Erään miehen koira pissi päälleni useita kertoja omistaja väitti ettei hänen koiransa tekisi sellaista kunnes viimein näki ja hän maksoi pesulamaksun.ja kaikkea muuta inhottavaa."

        Jokainen ihminen vastaa omista vaatteistaan koirapuistossa! On eri asia, jos joku koira esim raatelee vaatteet, mutta jos likaantuu noin tai hyppiessä niin ihan oma vika!

        "Jokainen ihminen vastaa omista vaatteistaan koirapuistossa! On eri asia, jos joku koira esim raatelee vaatteet, mutta jos likaantuu noin tai hyppiessä niin ihan oma vika!"

        Minä kun luulin, että jokainen koiran omistaja vastaa lemmikkinsä teoista..


      • ryynis kirjoitti:

        "Jokainen ihminen vastaa omista vaatteistaan koirapuistossa! On eri asia, jos joku koira esim raatelee vaatteet, mutta jos likaantuu noin tai hyppiessä niin ihan oma vika!"

        Minä kun luulin, että jokainen koiran omistaja vastaa lemmikkinsä teoista..

        jotka vievät vihasia etc. koiria puistoihin. Itse kyllä en ole koskaan tommosiin tapauksiin törmännyt.
        Se nyt on ihan selvä, että puistoissa voi vaatteet likaantua. Mitä sitä tänne tullaan vinkumaan.
        Ei sen omankaan koiran perässä nyt koko ajan voi juosta, ettei vaan hypi kenenkään päälle. Haloo. Monet koirathan innostuessaan päälle pomppii.


      • julia_t kirjoitti:

        jotka vievät vihasia etc. koiria puistoihin. Itse kyllä en ole koskaan tommosiin tapauksiin törmännyt.
        Se nyt on ihan selvä, että puistoissa voi vaatteet likaantua. Mitä sitä tänne tullaan vinkumaan.
        Ei sen omankaan koiran perässä nyt koko ajan voi juosta, ettei vaan hypi kenenkään päälle. Haloo. Monet koirathan innostuessaan päälle pomppii.

        jotka koirapuistoja niin paljon vihaa ja inhoaa, niin mikä ihme siinä on, että sinne on silti pakko aina tunkea? Sitten tullaan itkemään tänne, kun joku koira hyppii puistossa päälle ja vaatteet likaantuu. Eikä tämä nyt ole edellisen viestin kirjoittajalle tarkoitettu kommentti, vaan ihan yleisesti. Ei tarvitse kenenkään vetää perunoita nenään.:)


      • julia_t kirjoitti:

        jotka koirapuistoja niin paljon vihaa ja inhoaa, niin mikä ihme siinä on, että sinne on silti pakko aina tunkea? Sitten tullaan itkemään tänne, kun joku koira hyppii puistossa päälle ja vaatteet likaantuu. Eikä tämä nyt ole edellisen viestin kirjoittajalle tarkoitettu kommentti, vaan ihan yleisesti. Ei tarvitse kenenkään vetää perunoita nenään.:)

        "Erään miehen koira pissi päälleni useita kertoja omistaja väitti ettei hänen koiransa tekisi sellaista kunnes viimein näki ja hän maksoi pesulamaksun.ja kaikkea muuta inhottavaa."

        No mikä tossa nyt niin ihmeellistä on? Omistaja ei ollut nähnyt koiransa aluksi noin tekevän. Enpä mä ainakaan koko ajan puistossa mun koirani perässä juokse, ja kattele mihin se kusee.
        En oikein jaksa edes uskoa, että joku tietty koira on sun päälle koko ajan käynyt kusemassa. No joo.


      • älykkö......
        julia_t kirjoitti:

        "Erään miehen koira pissi päälleni useita kertoja omistaja väitti ettei hänen koiransa tekisi sellaista kunnes viimein näki ja hän maksoi pesulamaksun.ja kaikkea muuta inhottavaa."

        No mikä tossa nyt niin ihmeellistä on? Omistaja ei ollut nähnyt koiransa aluksi noin tekevän. Enpä mä ainakaan koko ajan puistossa mun koirani perässä juokse, ja kattele mihin se kusee.
        En oikein jaksa edes uskoa, että joku tietty koira on sun päälle koko ajan käynyt kusemassa. No joo.

        kun viet koiran puistoon, pitää sun koko ajan tarkkailla sen toimia. Juuri tuollaisten ihmisten koirat siellä toisia kiusaa, kun omistajat tulee sinne vaan juoruamaan muiden ihmisten kanssa. Ei viihdyttämään KOIRAA, mikä puistojen tarkoitus on. Myös koirasi sen huomaa / vaistoaa, jos et seuraile sen tekemisiä. Idiootti.


    • Kor

      hmm. itse olen ymmärtänyt ettei koira saisi hyppiä ihmisiä päi, tai niin olen aina luullut. Itse en oikeen pidä siitä että koira loikkii itseäni päi, sillä minusta se on uhkaava tilanne. Mutta voi olla siitä miksi en pidä siitä, o ku pelkään vieraita koiria.
      En minä oikein vaatteista välitä, jos ne kuraantuvat tai muuten vaa likaantuvat, mutta jos joku koira alkaa repimään niin se on asia erikseen.

      Toinen juttu.

      Joillekin koirille on koirapuistot hyviä sosiaalisia paikkoja, jos koira on sen sorttia, joka kaipaa lajitovereittensa huomiota.

      Olen huomannut muuten, että täällä meikäläisen kaupungissa. Että jotkut vanhemat tuovat pieniä lapsia puistoon. En näe siinä mitään järkeä, heidän koiransa tietenkin puolustaa tätä lasta ja saattaa olla hieman agressiivinen muille koirille. Välillä tuntuu että ihmiset jättävät ulos lähtiessään, aivot narikalle ja tulos näkyy kyllä nopsaa. Kyllä koira jotenkin osaa puolustaa itseään ja aikuset ihmiset, mutta pieni lapsi? Todella fiksua tuoda alle 3 vuotiaan puistoon, leikkivien koirien keskelle. Vielä joku kaunis kerta sattuu vielä pahasti, enkä todellakaan tahdo olla lähettyvillä kun se tapahtuu.
      Sitten nämä vanhemmat eivät korviaan lotkauta, kun eräs kahden rotwailerin pennun omistaja tuli asiasta sanomaan. Nämä rotwailerit ovat todella kilttejä, mutta unohtavat nopeasti kokonsa ja voimansa, kun alkavat telmiä ja juoksemaan muiden koirien kanssa. Niiden vauhti on ku pieni pika juna ja törmäys voima voi olla todella pahaa aikaa saava. En syytä tässä koirien omistajia, vaan vanhempia. Ei ne koirat leikkiessään oikein aina katso eteensä tai pennut varsinkaan, sillon on ykkönen silmässä ja huvit mielessä. Ei ole kiva rajoittaa koirien leikkejä, tämän lapsen takia, joka vaeltelee siellä puistossa ja heittelee keppiä koiralleen.

      Näemmä ihminen voi olla todella typerän jääräpäinen, turvallisuudestaan tai lapsensa.

    • joo.....

      Hauska teksti. Tuli ihan sellainen tunne että ei hitto nyt on kaikki puiston koirat lyöttäytyneet sinua ja koiraasi vastaan! :D

      Älä ikinä nosta koiraasi syliin! Se voi päättyä ikävästi, totta hitossa muut siitä innostuvat.
      Oliskohan tässä tarinassasi pientä ylilyömistä?

      Kuka käskee sinne puistoon mennä jos pelkäät kuollaksesi siellä olemista, itsesi ja koirasi puolesta? Koska sen sun pelon aistii sun koiras, joka puistossa suojelee (ainakin luulee suojelevansa) omistajaansa. Jolloin tulee ristiriitoja koirien välillä.

      Sanoisin sinulle, oikeasti ihan hyvällä ja lämpimästi suosittelen ettet mene enää puistoon taikka hanki toista koiraa! Ikinä.

      • hiihtäjää

        toivottavasti sinulla ei ole koiraa. et niistä varmaankaan mitään tiedä. ihme kommentti.


    • Nannna11

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe