homekoulut ongelmana

pro lapset

En tiedä olenko oikealla palstalla, mutta aiheeni on homekoulut. Oletteko te joutuneet homepölyn uhreiksi tai muuten olleet tekemisissä ko. aiheen kanssa. Onko päättäjiä tai hallintoihmisiä palstalla, entä ongelman kanssa aktiivisesti mukana olevia? Kertokaas kokemuksia tästä. Salailua, uhkailua, muuta mitä? Olen itse opettajana koulussa, jossa terveystarkastaja teki yksinkertaisen "nenätestin". "Täällä on hometta, täällä on paljon hometta". Rehtori sanoo, että meillä on tilanpuute ja viittaa kyllä siihen, että tarkoitus ei olekaan poistaa ongelmaa. Voiko työstä kieltäytyä? No tai ainakin joka kerta on käytävä työterveyslääkärillä kirjaamassa oireet. Onko mitään tehtävissä?

6

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivoojalta

      Hei,

      no niin, mistäs alkais:D

      olen siivousalan pien yrittäjä ja minulla on sinulle huolestuttavia uutisia jos niitä vois siksi mainita.

      Tällä hetkellä siivoamme vantaalla koulua missä on home ongelma, mutta ensinnäkin haluan painottaa että home ei ole ollut siellä ongelmana vaan hirveä pölymäärä , home remonttia siellä on tehty, siis sen varjolla, rakennuspojat kertoivat kun hämmästelimme tuota likaisuuttaa ja pölyn määrää että rakenteissa oli pikkasen hometta mutta se oli ns, kuivunut eli ei tuota hengitys ongelmia ilmeisesti,( en pysty varmuudella sanomaan koska en tiedä tuloksia laboratoriosta) eli homman nimi oli se että mm, TV:n päällä oli noin 3 millin pölykerros, katossa menevien putkien päällä oli noin sentin verran tumman harmaata likaista pölyä, otimme valokuvia ja nyt en oikein tiedä minne sitä raportoisi, laitanko ne lehdistöllle vai otanko yhteyyttä terveys tarkastajaan.
      Käsittelimme kaikki pinnat homedesifiointi aineella, mm pulpettetien tuoleja kun käsittelimme olivat tuolien alapinnat( mistä tartutaan kiinni siirrttäessä) olivat niin ällöttävän likaisia, että en enään ihmettele miksi flunssat leviävät kouluissa, itse pulpettien pinnat olivat tahmaisia mutta puhtaan näköisä,
      nyt varsinkin kun tämä sika influenssa on valloittamassa suomea ja pelätään jo nyt tartuntoja....

      Siivoojia en tässä hauku enkä syyllistä koska heidän työalueitaan on laajenettu säästöjen vuoksi.....
      mutta tähän kyseiseen kouluun oli tilattu ilman puhdistajia joka luokka huoneisiin arvioltaan noin 500e kappale....
      luokkia noin 20kpl eli tekee 10,000 euroa millä saisi vähintään 2 vuotena kokokouluun yläpölyjen perusteellisen puhdistuksen:DD

      Tämä yläpöly ongelma on huolestuttava , lapsemme työskentelevät päivittäin noissa tiloissa noin 4 - 7 tuntia, hengittäen erittäin likaista ilmaa,
      päiväkodeissa sama homma, nissä ainakin mitä olen siionnut, mm sänkykaappien ylä osat..siiis NUKKUMAHUONEESSA hirveät pölyt kaappien päällä, se että siivoojat eivät enään saa nousta pikku portaille ei estä niiden pintojen pyyhintää, imurilla ylettää ja nihkeä mopilla huitasemaan ko , korkeat pinnat..nykyajan välineet ovat erittäin käteviä ja taipusa kehityksen vuoksi.

      niin jooo...patterien väleissä sama homma...välineet
      löytyy siihenkin....jos ei löydy niin kostealla foteepyyhkeen voi pujottaa väliin ja sillä humpsauttaa pölyt pois:D

      hyvät vanhemmat !!!!
      vaatikaa lapsellenne puhtaimpia tiloja, raprtoikaa, katsokaa kouluun mennessänne ns, yläpölyjä, putkistojen päältä, lamppujen päältä, ovien päältä...hups tuilpas päätä toistoa....

      niin joo...ihmetyttää se että hengityssairauksia on tullut lisää....hmmm mistäköhän johtuu ja kuinka paljon rahaa niiden tutkimuksiin menee....vain ja ainostaan mm. puuttelisen siivouksen vuoksi!!!!!! ja siinä asiassa säästäen...

      kysyn myös teiltä täällä suomi24 sivuilla kävijöiltä mitä voin tehdä asian eteen, valokuvat otin ko , tiloista....

      ei muuta ko hyvät kesän jatkot kaikille lukijoille!!!!!

      Huom siivoojat, en syyllistä teitä!!!!!!
      tiedän että ette kerkeä tehdä ja vaikka haluaisitte ja huomaatte ongelman se on teiltä kiellettyä......kaikkia sääntöjänne en tiedä:(

      ai niin, ystäväni ja työntekijäni lapsi kertoi että heidän koulussa Vantaalla myös...oli ilmastointi mennyt tunnilla päälle ja putkien päältä oli pölypallot leijailleet alas...

      pilkut , pisteet ym, kirjoitus virheet jääköön omaan arvoonsa:)

    • Toinen siivooja :)

      Siivoon teollisuushalleja ja joka vuosi meillä imuroidaan kaikki putket niinin todellakin kertyy pölyä.
      Mulla on koulu ikäisiä lapsia ja on tullu käytyä muksujen kouluissa muutamia kertoja, käytäviltä oli penkkien alta mopilla tai millä lie sutastu mutta penkkien jalkojen ympärykset oli hiekkaa ja moskaa täynnä ja vanhoja vahoja ei ollu poistettu nurkista eli nurkat näyttää todella likaisilta listan päälliset oli täynnä kertynyttä vanhaa pölyä,mietin vaan että eikö näitä kuulu peruspesussa putsata, siis seinä listoja, lavuaarin ympärys ja hanat oli luokassa niin törkysen näköisiä että käsien pesun jälkeen lavuaarista saa entistä enemmän pöpöjä mitä oli ennen pesua.
      Sitä paitsi suomen koulut on aika vanoja että ne putkistot luokissa on eristetty aspestilla (p.s aspestia on kaikissa vanhoissa rakennuksissa) ja näitten vanhojen putkien pinnat kun hajoo ne saattavat päästää ilmaan aspestia (tai mitä nyt päästääkin)ja jos sitä joutuu elimistöö se ei poistu sieltä koskaan,aiheuttaa syöpää ja muita keuhko sairauksia.
      Mutta takaisin pölyyn, itse olen allerginen huone pölylle, se aiheuttaa silmien kutinaa,aivastelua nokka alkaa vuotaa ja keukot tulee kipeeksi kun kauan on tämmöisessä tilassa, ja jos olen monen allergian aiheuttajan kanssa tekemisessä samaan aikaan mulle tulee lievää hengen ahdistusta mutta ei niin paha että joudun käyttää astmalääkitystä.
      Todella sääli että siivoojien palkka on niin surkee ja alueita suurennetaan ja siivouksessa säästetään koska siinä menee rakennusten pinnat pilalle ja monesti siivoojan maine "huono siivooja" ja motivaatio.
      Mä teen töissä päivittäin ylimääräisiä siivous juttuja koska ei niitä kukaan muukaan tee ja kuitenkin ne on jossain vaiheessa tehtävä, ja kun on oma "alue" se on helppo pitää puhtaan yhtenä päivänä jynssään peruusteellisesti yhtä paikkaa je seuraavana päivänä toista näin ei tarvitse panikoida etteikö kerkeis ja ylläpito siivous on mahdollista!
      P.S En mollaa siivoojia kun itse semmoinen olen! :)

    • eräs äiti

      lapseni pois homekoulusta.Tai oikeastaan hän ei itse pysty olemaan homeisissa tiloissa,joten ei ole muuta vaihtoehtoa.
      Me vanhemmat vastaamme lapsemme opetuksesta.

    • tehtävissä

      paljonkin, mutta se vaatii kunnon yhteishenkeä ongelman poistamiseksi ja useinkaan sitä ei löydy. Homeista sairastuneena opettajana annan neuvon, vaihda koulua,kun vielä pystyt. Älä välitä muista, pelasta vain oma nahkasi, niin pääset helpommalla. Itse yritin pelastaa muutkin homeelta, mutta kollegat puukottivat vain selkään.

      • homekeuhko

        Homeongelmia salaillaan ja pimitetään tutkimustuloksia, opettajien ja lasten terveys ei ole kunnan virkamiehille minkään arvoinen! Eikö ole mitään oikeudellista keinoa saattaa virkavastuuseen tai syytteeseen ihmisiä, jotka eivät tiedota lasten vanhempia rakennuksista löytyneistä toksiineja tuottavista homeista ja bakteeresita? Olen aivan järkyttynyt seurattuani läheltä miten ihmiset oireilevat ja sairastuvat (itsekin), ongelmat haudataan valamalla betonia päälle, materiaalinäytteita ei oteta vaikka jo pelkästä hajusta voi päätellä, että hometta on. Sitten kun ulkopuolinen viranomainen määrää näytteet otettavaksi, lausuntoja pitkitetään ja salaillaan, suorastaan valehdellaan lehdissä asiasta. Hyssytellään ja kehotetaan vaikenemaan asiasta.

        Jos oma lapseni sairastuisi tälläisen menettelyn seurauksena, haastaisin aivan varmasti jonkun oikeuteen! Sääliksi käy ne lapset, jotka tietämättään vaarantavat terveytensä, sairastuvat astmaan, homeallergiaan, ja pahimmassa tapauksessa johonkin vielä vakavampaan sairauteen. Eläinkokeissa on jo todettu hometoksiinien aiheuttavan syöpää ja lisääntymiskyvyn heikkenemistä, mutta kunnat käyttävät silti työntekijöitään ja toisten alaikäisiä lapsia koekaniineina homekouluissa!

        Mikä on ylin instanssi tässä maassa, joka hoitaa näitä asioita? Kunnan terveystarkastajista ja insinööreistä ei ole muuhun kuin vähättelemään ongelmia, lääkärit eivät voi muuta kuin kirjoittaa sairauslomia yksittäisille sairastuneille. Virkamiehet pallottelevat asiaa toiselta toiselle.Kenen on vastuu vai onko ainoa tapa saada oikeutta vuotamalla tiedot lehtiin tai televisioon?


    • kolmashomevauriokotona

      Kuuntelin ylen homekoulu- ohjelmaa. Tuli vain mieleeni, että entä sellainen ,että luokkatoverin kotona on kosteusvaurio/ hometta.. herkimmät saavat homeenhajusista vaatteistakin oireita. Saatetaan tutkia koulua muttei huomata tutkia lasten vaatteissaan tuomia itiöitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe