Rantautuminen ja lähteminen laiturista

Zarkosii

Missä järjestyksessä toimitaan rantautuessa ja laiturista irtautuessa?

17

1620

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utimen

      aja vene laituriin kiinnitä köydet nosta kaljat ym veneeseen ja perhe ym tankkaa jos tarvii irroita köydet ja ei kun menoks

      • Zarkosii

        Sitä meinaan, että esim. lähtiessä ensin ilmeisesti kone päälle ja irroitetaankos sitten ensin köydet laiturista vai poijusta, jos on yksin liikenteessä..


      • Zarkosii kirjoitti:

        Sitä meinaan, että esim. lähtiessä ensin ilmeisesti kone päälle ja irroitetaankos sitten ensin köydet laiturista vai poijusta, jos on yksin liikenteessä..

        Ensin hyppäät veteen, vaatteet päällä, ja uit poijulle irroittamaan köyden sieltä. Sitten uit takaisin ranta(kallioihin)an hakaavaan veneesi, ja punnerat itsesi ylös märkine vaatteinesi. Tämän jälkeen voit käynnistää moottorin, aikaisemmin ei kannata, koska rusetin muotoinen mettallijutska voi satuttaa..

        Ja edellä mainitun jälkeen kannattaa kyllä soittaa vakuutusyhtiölle ja yrittää vakuusarvon nostoa...


      • eiköhän se
        Zarkosii kirjoitti:

        Sitä meinaan, että esim. lähtiessä ensin ilmeisesti kone päälle ja irroitetaankos sitten ensin köydet laiturista vai poijusta, jos on yksin liikenteessä..

        kone käyntiin
        Laituri-köydet irti
        Peruuttaen poijulle, josta köydet irti ja menox...

        vai oliko laituri käyntiin
        köydet koneeseen
        poijulla menox...


      • vähän hassulta
        Zarkosii kirjoitti:

        Sitä meinaan, että esim. lähtiessä ensin ilmeisesti kone päälle ja irroitetaankos sitten ensin köydet laiturista vai poijusta, jos on yksin liikenteessä..

        Hieman miettimällä varmasti keksit vastauksen itsekin, mutta avitetaan nyt: poijuhan on yleensä niin kaukana veneen perästä, ettei peräköyttä ole mahdollista irrottaa ensin. Luonnollinen järjestys on siis seuraava:
        -kone käyntiin (ja hetki lämpenemistä, että käy tasaisesti)
        -peräköysi tarvittaessa hieman löysälle, jotta keulaköysien irrotus käy helpommin
        -keulaköydet irti
        -rauhallinen peruutus poijulle samalla köyttä sisäänvetäen
        -peräköysi irti poijusta
        -menoksi.

        Olosuhteet vaativat joskus luovia variaatioita. Esimerkiksi sivutuuli saattaa joskus painaa niin, että on syytä laittaa keulalle "juoksuköysi" eli laiturilenkin läpi menevä ja veneeseen palaava köysi. Ajatuksena on, että sen avulla saa hillittyä veneen painumista sivulle, kun normaalit keulaköydet irrottaa. Tietenkään tämä konsti ei toimi yksin ajaessa, ei riitä kädet.


      • köydet irroitetaan ensin
        Zarkosii kirjoitti:

        Sitä meinaan, että esim. lähtiessä ensin ilmeisesti kone päälle ja irroitetaankos sitten ensin köydet laiturista vai poijusta, jos on yksin liikenteessä..

        veneestä, sitten kun se on ajelehtinut sopivan kauas (toivottavasti tuuli ja veden mahdollonen virtaus on laiturilta poispäin ettet ajaudu laituriin) ja keskellä ajoreittiä, koitat sitten käynnistää koneen. Jos se käynnistyy, aja laiturin ja sitten poijun kautta ja irroita köydet niistä mukaan. Varo etteivät sotkeudu potkuriin. Laituriin tullessa päinvastaisessa järjestyksessä.

        Jos kone ei käynnistykään jostain syystä (polttoaine lopussa) ja olet muiden edessä tai keskellä väylää, älä hermostu, kyllä kaikki ymmärtää, että olet aloittelija. Voit yrittää meloa takaisin poijulle tai laiturille, jos sinulla oli varusteena mela tai airot. Tai sitten soitat meripelastuksen numeroon jos et saa kanssaveneilijöiltä apua (jos siis et tiedä miten hätämerkki annetaan tai muutakaan veneilyn ja vesiliikenteen säännöistä).


    • sama miten

      kun vaan jotenkin

    • laituriekspertti

      jäädä siihen laituriin. Ei tule sitten vahingossa rikottua mitään.

    • mietipä sitä

      tollo

    • HV

      Vihaan suomalaisia. Mikä vittumainen ja vahingoniloinen kansa. Kadulla ei kuitenkaan mitään mielipiteitä uskalleta ilmaista, pälyillään vaan, mutta oijoi kun päästään kotiin netin ääreen. Siinähän ne päivän tukahdetut paineet on mukava päästellä. Asiatonta paskasakkia.

      • Tulentallaaja

        Samaa mieltä.


      • ftw5565

        Sinähän kirjoitat itsestäsi! Luepa kirjoituksesi ja mieti asiallisuuttasi.


    • fenrre

      Rantautuessa on hyvä käyttää konetta eikä tulla purjein. Lähtiessä aikaisin aamulla, vedä vene ensin poijun luo ja käynnistä kone vasta sitten. Näin et häiritse nukkuvia naapureita.

      • 3

        Purjein kannattaa kyllä tulla rantaan aina kun olosuhteet ovat sopivat (ei muita veneitä lähistöllä joihin voi törmätä ja tuuli sopivan hiljainen). Näin kehittyy rutiini ja jos (ja kun) kone joskus piiputtaa osaa toimia.
        Parhaita päiviä ovat muuten olleet olleet ne kun aamulla on lähdetty purjein rannasta, vaikkapa juuri hinaamalla itsensä poijulle, purjehdittu päivä ja lopuksi tultu purjein satamaan.


      • 12

        Hmm... Tästä voinee päätellä, että palstaväen mielestä VAIN purjeveneilijä voi kysyä jotain noin hassua...

        Tuo ei muuten ole kovinkaan hyvä idea, siis tuo poijulle veto. Kun kerran sellainen veneen hallintaa auttava asia kuin moottori on olemassa, sitä on syytä käyttää. Eikä nykyaikaista matkavenettä ole läheskään aina kovinkaan mukava käsin kiskoakaan.


    • perä pera

      Vedin veneeni poijulle ja yritin käynnistää moottorin... no ei käynnistynyt. Sitten oli kivaa ahtaassa satamassa.

    • yx merimies

      Olet sitten alottelija tai muuten tottumaton poijupaikan käyttäjä, paras tapa oppia, on mennä vierasvenesatamaan katsomaan erilaisia tapoja saapua ja lähteä, erilaisissa tuulioloissa, yksin ja porukalla. Istu jokunen tunti vaikka kahvia ryystäen, seuraa mitä tekee ne, joitten rantautuminen näyttää itsevarmalta ilman hosumista ja juoksemista, ja ota opiksi.
      Seuraa myös niitä, jotka enemmän tai vähemmän epäonnistuu, mieti, mikä meni pieleen, ja ota opiksi.
      Tee sama kahviretki useana päivänä, ja erilaisilla keleillä.

      Sitten kun olet tämän tehnyt (seuraa siis pääasiassa veneitä, jotka ovat oman veneesi kaltaisia) teoria on jo paremmin hanskassa kuin useimmilla meistä.

      Sitten vaan käytäntöön harjoittelemaan. Ja muista, vaimon nimi ei ole 'hyppää per...e'. Kun homma on hanskassa, voi vaimo istua ihan leppoisasti paikallaan ilman stressiä, koska pystyt selviytymään koko operaatiosta kunnialla yksinkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      229
      7653
    2. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5110
    3. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4792
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3458
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2025
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      30
      1910
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1839
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1687
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      37
      1629
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      149
      1386
    Aihe