Minde puhui n. 20 sitten oli virsi , ja alkoi puhumaan Sturmo
hän puhui hetken ja sanoi että he on rukoilleet , että
nämä seurat onnistuvat ,otti efessolaiskijeestä tekstin .
Ja puhui siitä hyvin , hetken kunnes huomasi ottaa Kristityn esikuvan esille , lauseet meni kuin 60ja 70 luvulla , sillä
jos esikuva on joissakuissa ulkoisissa seikoissa se on aina
väärin , koska Esikuva on ainoastasan Jeesus Kristus ei
kukaan muu. EI mikään ulkoinen esine eikä vaate .
KIIRUNA on muutakin kuin riekkoja
61
2000
Vastaukset
- u. vanhurskas
1. Piet. 2:21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
1. Piet. 2:22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",
1. Piet. 2:23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee,
1. Piet. 2:24 joka "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle;
ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut."
1. Piet. 2:25 Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö. - teutatess
Ei tuntiakaan , Myös liikutuksia vähän , kiirunassa normaalisti isot .
- teuta
Riekkoja on koko lapissa runsaasti mutta kiirunoita on pohjoisempana ja
köli vuoristoa pitkin , se on harvinaisenpi , kuin riekko joka on yleisempi .
- Huomautus____
Eihän siellä kukaan "Sturmo" puhunut, ei sellaista saarnaajaa olekaan. Siellä puhui Hans-Olof Wettainen ja hyvin puhuikin, aivan juuri niin kuin olemme aina kuulleet. Johan nyt on kumma, ettei saa kristityn esikuvasta puhua, kun apostolitkin siitä puhuvat. Me haluamme olla samassa uskossa ja kristillisyydessä kuin Kristuksen omat opetuslapset ja apostolit. Esikuvaa ei vain ole laitettu uskomisen tai vanhurskauttamisen ehdoksi. Kuulit kai itsekin, kuinka hän sanoi, että meidän tulee tehdä työtä kärsivällisyydellä. Ja saarnassa sanottiin moneen kertaan, että on vai Kristus ja hänen armonsa.
Teuta filosofeeraa: "jos esikuva on joissakuissa ulkoisissa seikoissa se on aina
väärin"
Kun apostoli Paavali (tai Pietari tai muut) puhuu "ulkoisista seikoista" niin kai sekin sitten on "aina väärin"??? Vai kuinka?- älä huijjaa
Paavali ei puhu ulkonaisista asioista, kuten Nilivaaran kirje.
Se kristityn esikuva, jota vaaditaan, on täysin Paavalilaista kristillisyyttä vastaan, jota mm. Luther opetti. Paavali ei opeta mitään farisealaista vaatekristillisyyttä.
Vanhimmat eivät ole koskaan peruneet hattu-solmio-ikkunaverho-ryijy-rannekello-polkupyörä-joulukuusi-valokuva-maisemapostikortti-urkuharmoni-kamera-magnetofoni-esikuvaa. - teuta
Olla sanomista , tulihan alku vasta 19,09 kun rukous loppui ja toinen virsi alkoi ,
mainitsit että on kumma jos ei saa kristityn esikuvasta puhua ? Minä sanon että kertakaikkiaan , siitä pitääkin puhua , mutta se ei ole prhju pöksyt tai pitka tukka pojilla , ja leikatut ja kiharretut hiukset naisilla , eikä mikään sellainen ulkoinen seikka vaatteissa tms. VAAN SE ON TÄSSÄ ASIASSA AINA KRISTUS JEESUS . pitääkö sulle vääntää rautalangasta . KRISTITYN ESIKUVA ON AINA kRISTUS. - Uskova Ukko
älä huijjaa kirjoitti:
Se kristityn esikuva, jota vaaditaan, on täysin Paavalilaista kristillisyyttä vastaan, jota mm. Luther opetti. Paavali ei opeta mitään farisealaista vaatekristillisyyttä.
Vanhimmat eivät ole koskaan peruneet hattu-solmio-ikkunaverho-ryijy-rannekello-polkupyörä-joulukuusi-valokuva-maisemapostikortti-urkuharmoni-kamera-magnetofoni-esikuvaa.myös kristillisyyden ja Jumalan sanan neuvojen seuraaminen kuuliaisuudessa. Sinunhan ei tarvitse noita neuvoja seurata; ne ovat tarkoitettu vain niille KRISTITYILLE, jotka uskon kuuliaisuudessa tahtovat seurata kristillisyydestä annettuja neuvoja ja pitää arvossa myöskin oppi elämän pyhityksestä. Aabrahamiakin koeteltiin Jumalalta monilla eri koettelemuksilla, mutta hän turvasi kaikessa Jumalaan ja oli kuuliainen Herran neuvoille; silloinkin, kun hänen käskettiin uhrata ainoa perillisensä , tuo lupauksen poika Isak. Tässä koettelemuksessa löydettiin Aabrahamin uskossa todellinen Jumalan pelko ja kunnioitus ja luottamus Herraan. Hänelle sanottiin Jumalalta: " Nyt Minä todeksi löydän, ettäs pelkäät Jumalaa". Ja mitä tämä uskon kuuliaisuus vaikutti? Hän sai kuulla Jumalalta siunauksen sanat: " Ettäs olit Minun äänelleni kuuliainen, niin Minä siunaten siunaan sinua". Nykyaikanakin todelliset kristityt tulevat tästä Aabrahamille annetusta siunauksesta osallisiksi kuuliaisuuden kautta.
Mutta vastaan seisojilla ja kristillisyyden ylenkatsojilla ei ole mitään osaa tässä, vaikka kuinka kantavat nimikristityn nimeä ja jopa maksavat jäsenmaksuja maallisesti järjestäytyneeseen lestadiolaisherätyksen yhdistyksiin. - Huomautus____
teuta kirjoitti:
Olla sanomista , tulihan alku vasta 19,09 kun rukous loppui ja toinen virsi alkoi ,
mainitsit että on kumma jos ei saa kristityn esikuvasta puhua ? Minä sanon että kertakaikkiaan , siitä pitääkin puhua , mutta se ei ole prhju pöksyt tai pitka tukka pojilla , ja leikatut ja kiharretut hiukset naisilla , eikä mikään sellainen ulkoinen seikka vaatteissa tms. VAAN SE ON TÄSSÄ ASIASSA AINA KRISTUS JEESUS . pitääkö sulle vääntää rautalangasta . KRISTITYN ESIKUVA ON AINA kRISTUS."Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.
Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."
Sellaisia tapoja Paavalin mukaan kuitenkin taitaa olla muilla kuin Jumalan seurakunnilla... Minä haluan kuulua Jumalan seurakuntaan.
Muta vielä haluan todeta, että tämä kohta ei mitenkään ollut saarnan pääpointti, mutta kuitenkin oikein saarnattu.
Ja erikoista logiikkaa osoitat Teuta siinä, kun sanot, että Gunnar J:n sanomana asia on OK, mutta jos sen sanoo joku toinen, niin sitä et hyväksy. Olet nyt aika pahasti sekaisin, sanoisin. Mutta koska olen käsittänyt, että olet vilpitön ihminen, niin ajattelen niin kuin Hans-Olof Wettainen sanoi, että meillä täytyy olla kärsivällisyyttä kaikessa kristillisyyden työssä, tai niin kuin Paavali sanoo filippiläiskirjeessä: "Jos jossakin kohden ehkä ajattelette toisin, Jumala on ilmoittava teille, kuinka asia on. Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet. Noudattakaa minun antamaani esimerkkiä, veljet, ja ottakaa oppia niistä, jotka elävät meidän tavallamme." Eikö ole ihmeellinen Paavali, tuo uskonsaarnaaja??? - Sarpatin leski
Uskova Ukko kirjoitti:
myös kristillisyyden ja Jumalan sanan neuvojen seuraaminen kuuliaisuudessa. Sinunhan ei tarvitse noita neuvoja seurata; ne ovat tarkoitettu vain niille KRISTITYILLE, jotka uskon kuuliaisuudessa tahtovat seurata kristillisyydestä annettuja neuvoja ja pitää arvossa myöskin oppi elämän pyhityksestä. Aabrahamiakin koeteltiin Jumalalta monilla eri koettelemuksilla, mutta hän turvasi kaikessa Jumalaan ja oli kuuliainen Herran neuvoille; silloinkin, kun hänen käskettiin uhrata ainoa perillisensä , tuo lupauksen poika Isak. Tässä koettelemuksessa löydettiin Aabrahamin uskossa todellinen Jumalan pelko ja kunnioitus ja luottamus Herraan. Hänelle sanottiin Jumalalta: " Nyt Minä todeksi löydän, ettäs pelkäät Jumalaa". Ja mitä tämä uskon kuuliaisuus vaikutti? Hän sai kuulla Jumalalta siunauksen sanat: " Ettäs olit Minun äänelleni kuuliainen, niin Minä siunaten siunaan sinua". Nykyaikanakin todelliset kristityt tulevat tästä Aabrahamille annetusta siunauksesta osallisiksi kuuliaisuuden kautta.
Mutta vastaan seisojilla ja kristillisyyden ylenkatsojilla ei ole mitään osaa tässä, vaikka kuinka kantavat nimikristityn nimeä ja jopa maksavat jäsenmaksuja maallisesti järjestäytyneeseen lestadiolaisherätyksen yhdistyksiin.Kristillisyyden neuvot ja Jumalan sana.
Ongelma on tämä.
- kristillisyyden neuvot eivät perustu Jumalan sanaan
- millään kristillisyydellä ei ole lupa kirjoittaa uutta jumalansanaa.
- Raamattu on uskon ylin ohje!
...............
>>Nykyaikanakin todelliset kristityt tulevat tästä Aabrahamille annetusta siunauksesta osallisiksi kuuliaisuuden kautta.>>>
Huippuväite tuokin!
USKOsta eikä mistään kuuliasuudesta!
Uskosta Abraham julistettiin vanhurskaaksi! - jäljillä pojat
Huomautus____ kirjoitti:
"Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
Jos joku kuitenkin väittää vastaan, niin sanon hänelle, ettei meillä ole sellaista tapaa eikä yleensäkään Jumalan seurakunnilla."
Sellaisia tapoja Paavalin mukaan kuitenkin taitaa olla muilla kuin Jumalan seurakunnilla... Minä haluan kuulua Jumalan seurakuntaan.
Muta vielä haluan todeta, että tämä kohta ei mitenkään ollut saarnan pääpointti, mutta kuitenkin oikein saarnattu.
Ja erikoista logiikkaa osoitat Teuta siinä, kun sanot, että Gunnar J:n sanomana asia on OK, mutta jos sen sanoo joku toinen, niin sitä et hyväksy. Olet nyt aika pahasti sekaisin, sanoisin. Mutta koska olen käsittänyt, että olet vilpitön ihminen, niin ajattelen niin kuin Hans-Olof Wettainen sanoi, että meillä täytyy olla kärsivällisyyttä kaikessa kristillisyyden työssä, tai niin kuin Paavali sanoo filippiläiskirjeessä: "Jos jossakin kohden ehkä ajattelette toisin, Jumala on ilmoittava teille, kuinka asia on. Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet. Noudattakaa minun antamaani esimerkkiä, veljet, ja ottakaa oppia niistä, jotka elävät meidän tavallamme." Eikö ole ihmeellinen Paavali, tuo uskonsaarnaaja???>>Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.>>>
Tämä on aivan turhaa omavanhurskasta suunsoittoa.
- Nyt ei monikaan mies pidä alas selkään asti ulottuvaa tukkaa, mistä Paavali puhuu.
- 17oo -luvun miehillä oli poninhäntä ym. eikä kukaan pitänyt sitä naisellisena.
se oli sotilaille pakollinen.
Ei Paavali kuitenkaan aseta mitään määrämittaa hiuksille. - Huomautus____
jäljillä pojat kirjoitti:
>>Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
mutta naiselle kunniaksi. Pitkät hiukset on annettu naiselle hunnuksi.>>>
Tämä on aivan turhaa omavanhurskasta suunsoittoa.
- Nyt ei monikaan mies pidä alas selkään asti ulottuvaa tukkaa, mistä Paavali puhuu.
- 17oo -luvun miehillä oli poninhäntä ym. eikä kukaan pitänyt sitä naisellisena.
se oli sotilaille pakollinen.
Ei Paavali kuitenkaan aseta mitään määrämittaa hiuksille.Aika rohkeata puhetta sinulta. Lainaat Paavalia ja sanot päälle: "...turhaa omavanhurskasta suunsoittoa..." Ja sitten alkaa selityksen selityksen selittely.
Ei Paavali puhu "selkään asti ulottuvasta tukasta" kuten väität, vaan siitä, että on häpeäksi miehelle antaa hiusten kastaa / pitää pitkiä hiuksia. Voit tarkistaa bysantin tekstilaitoksesta asian.
Enkä minä (tai muutkaan) ole asettanut "määrämittaa" hiuksille, mutta se nyt vain lukee korinttolaiskirjeessä, niin kuin lukee. Siihen on turha sekoittaa, millaisia ihmiset ovat 1700-luvulla olleet tai muita teidän selityksiänne.
Raamattu on kuitenkin kirjojen kirja, antakaa edes sen olla paikoillaan. - Huomautus____
Huomautus____ kirjoitti:
Aika rohkeata puhetta sinulta. Lainaat Paavalia ja sanot päälle: "...turhaa omavanhurskasta suunsoittoa..." Ja sitten alkaa selityksen selityksen selittely.
Ei Paavali puhu "selkään asti ulottuvasta tukasta" kuten väität, vaan siitä, että on häpeäksi miehelle antaa hiusten kastaa / pitää pitkiä hiuksia. Voit tarkistaa bysantin tekstilaitoksesta asian.
Enkä minä (tai muutkaan) ole asettanut "määrämittaa" hiuksille, mutta se nyt vain lukee korinttolaiskirjeessä, niin kuin lukee. Siihen on turha sekoittaa, millaisia ihmiset ovat 1700-luvulla olleet tai muita teidän selityksiänne.
Raamattu on kuitenkin kirjojen kirja, antakaa edes sen olla paikoillaan.kastaa = kasvaa
- ! huomautus
Huomautus____ kirjoitti:
Aika rohkeata puhetta sinulta. Lainaat Paavalia ja sanot päälle: "...turhaa omavanhurskasta suunsoittoa..." Ja sitten alkaa selityksen selityksen selittely.
Raamattu on kuitenkin kirjojen kirja, antakaa edes sen olla paikoillaan.Älä sinä höpötä, emmehän me juutailaisia ole
Ap. t. 15:24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
Ap. t. 15:25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
Ap. t. 15:26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
Ap. t. 15:27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
Ap. t. 15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi,...
...ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
Ap. t. 15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!" - 1Saara
Hans-Olof Wettainen? Sam Wettaisen saarnoista minä olen tykännut.
- teuta
Huomautus____ kirjoitti:
"Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi
Ja erikoista logiikkaa osoitat Teuta siinä, kun sanot, että Gunnar J:n sanomana asia on OK, mutta jos sen sanoo joku toinen, niin sitä et hyväksy. Olet nyt aika pahasti sekaisin, sanoisin. Mutta koska olen käsittänyt, että olet vilpitön ihminen, niin ajattelen niin kuin Hans-Olof Wettainen sanoi, että meillä täytyy olla kärsivällisyyttä kaikessa kristillisyyden työssä, tai niin kuin Paavali sanoo filippiläiskirjeessä: "Jos jossakin kohden ehkä ajattelette toisin, Jumala on ilmoittava teille, kuinka asia on. Meidän on vain jatkettava eteenpäin siitä, mihin olemme päässeet. Noudattakaa minun antamaani esimerkkiä, veljet, ja ottakaa oppia niistä, jotka elävät meidän tavallamme." Eikö ole ihmeellinen Paavali, tuo uskonsaarnaaja???Se on niin hyvä viesti ettet sinä vusiin samaan . Ei me olla missään luonnon selityksissä , jotka ovat pakana oppia , sinä sen sanoit (huomautus ) .
Yllä on Paavali ihmeellinen olen hänestä pitänyt ja hänen teksteistään .
Mutta en pidä siitä , että niitä käännetään , erilaisiksi tekstiili saarnoiksi
vaan se on ala-arvoista , samoin kuin vääntely eri malliin ja malleihin . - Huomautus____
! huomautus kirjoitti:
Älä sinä höpötä, emmehän me juutailaisia ole
Ap. t. 15:24 Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
Ap. t. 15:25 niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
Ap. t. 15:26 jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
Ap. t. 15:27 Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
Ap. t. 15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi,...
...ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
Ap. t. 15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"Korinttolaiskirjettä ei ole kirjoitettu juutalaisille vaan Korinton seurakunnassa oli enemmistö pakanakristittyjä. Näin oli kaikissa "paavalilaisissa" seurakunnissa. Tosin joukossa oli myös juutalaiskristittyjä. Joten kyse ei ole mistään höpöttämisestä sen paremmin Paavalin kuin muidenkaan kohdalla.
Ja ilmeisesti olet "käsittänyt" myös omalla tavallasi Apt. 15:29, koska sinulle on valehteleminen ja väärän todistuksen antaminen luvallista. Ehkä varastaminenkin ym. vastaavat sopivat??? - Uskova Ukko
Sarpatin leski kirjoitti:
Kristillisyyden neuvot ja Jumalan sana.
Ongelma on tämä.
- kristillisyyden neuvot eivät perustu Jumalan sanaan
- millään kristillisyydellä ei ole lupa kirjoittaa uutta jumalansanaa.
- Raamattu on uskon ylin ohje!
...............
>>Nykyaikanakin todelliset kristityt tulevat tästä Aabrahamille annetusta siunauksesta osallisiksi kuuliaisuuden kautta.>>>
Huippuväite tuokin!
USKOsta eikä mistään kuuliasuudesta!
Uskosta Abraham julistettiin vanhurskaaksi!mutta Aabraham osoitti juuri uskonsa tuossa kuuliaisuudessa; se oli hedelmää hänen uskostaan. Luther myös sanoo, että kuuliaisuus Jumalan sanalle on elävän uskon ensimmäinen hedelmä! Voit viisastella siitä, mikä on mielestäsi Jumalan sanaa; Kun Paavali puhuu naisten turhamaisuudesta ja kullan ympäri ripustamisesta , niin se on ehkä sinunkin mielestäsi Jumalan sanaa, mutta kun joku esikoislestadiolainen sananpalvelija kertaa tuon Paavalin opetuksen, niin se onkin sinusta ihmiskäskyjä ja Lappi-uskoa! On sullakin naisen logiikka!
- ost Raamattu
Uskova Ukko kirjoitti:
mutta Aabraham osoitti juuri uskonsa tuossa kuuliaisuudessa; se oli hedelmää hänen uskostaan. Luther myös sanoo, että kuuliaisuus Jumalan sanalle on elävän uskon ensimmäinen hedelmä! Voit viisastella siitä, mikä on mielestäsi Jumalan sanaa; Kun Paavali puhuu naisten turhamaisuudesta ja kullan ympäri ripustamisesta , niin se on ehkä sinunkin mielestäsi Jumalan sanaa, mutta kun joku esikoislestadiolainen sananpalvelija kertaa tuon Paavalin opetuksen, niin se onkin sinusta ihmiskäskyjä ja Lappi-uskoa! On sullakin naisen logiikka!
Room. 4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
----------
Room. 4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo?
"Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi."
Room. 4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
Room. 4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Room. 4:6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
Room. 4:7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
Room. 4:8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!" - etukäteen,
Uskova Ukko kirjoitti:
mutta Aabraham osoitti juuri uskonsa tuossa kuuliaisuudessa; se oli hedelmää hänen uskostaan. Luther myös sanoo, että kuuliaisuus Jumalan sanalle on elävän uskon ensimmäinen hedelmä! Voit viisastella siitä, mikä on mielestäsi Jumalan sanaa; Kun Paavali puhuu naisten turhamaisuudesta ja kullan ympäri ripustamisesta , niin se on ehkä sinunkin mielestäsi Jumalan sanaa, mutta kun joku esikoislestadiolainen sananpalvelija kertaa tuon Paavalin opetuksen, niin se onkin sinusta ihmiskäskyjä ja Lappi-uskoa! On sullakin naisen logiikka!
että sotkeudun tähän keskusteluun!
Olen vain ajatellut kovasti eilisiltaista saarnaa - miksi se tuntui sellaiselta kuin tuntui.
Paavali on puhunut aivan oikein muistuttaessaan naisia siitä, että naisen kauneus on jotakin muuta kuin koruja ja kauniita vaatteita. Pitkistä hiuksistakin mainitaan yhden kerran koko Raamatussa ohjeeksi seurakunnalle.
Mikä tässä sitten kiristää?
Vaikuttaa siltä kuin koko Raamatussa ei olisi yhtään mitään muuta - ei yhtään mitään muuta! Tässä on kaiken ydinajatus ja tärkein sisältö: että muoto pysyy oikeana. Sellaiselta minusta ainakin tuntui!
Oli aivan kuin kyse linjanvedosta - nämä ovat ne rajat, joissa eletään ja sillä siisti!
Muistan itse ajan, jolloin minusta nuo asiat olivat tärkeitä ja odotin kovasti, että niistä puhuttaisiin. Sanomattakin on selvää, että minulla oli tuo muoto - olin "oikea". Pelkästään noiden asioiden korostaminen kiinnittää huomion kuitenkin vääriin asioihin! Ihminen voi elää elämänsä tajuamatta mitään Raamatun ihmeellisyydestä ja sen ajattomasta ja iättömästä sanomasta, joka kuuluu kaikille, aivan kaikille ihmisille!
Kokonainen Jumalan sana - se on koko pyhä Raamattu. Se kertoo rikkinäisistä ja erehtyvistä ihmisistä, se käsittää koko ihmiselämän kirjon, se kertoo monista merkillisistä naiskohtaloista myöskin - se kertoo voimakkaista ja uskoa tunnustavista ja myös syntisistä naisista, jotka jopa uskalsivat puhua, vaikka naisen ei odotettu edes sitä tekevän.
Miten minusta tuntuu siltä, että tämmöisissä saarnoissa kaikki kutistuu, pienenee, häviää - Jumala katoaa, hän ei ole enää kaikkivaltias, hän on pienen joukon etumies ja ahdas saivartelija - ei kuten Paavali sanoi puheessaan Areiopagilla "...hänessä me elämme, liikumme ja olemme..."
Sanoin alussa anteeksi ja sanon vieläkin, jos olen loukannut ajatuksillani...
Mutta minä en voi, en voi, en voi enää ajatella kuten joskus ennen! - Tiatua
etukäteen, kirjoitti:
että sotkeudun tähän keskusteluun!
Olen vain ajatellut kovasti eilisiltaista saarnaa - miksi se tuntui sellaiselta kuin tuntui.
Paavali on puhunut aivan oikein muistuttaessaan naisia siitä, että naisen kauneus on jotakin muuta kuin koruja ja kauniita vaatteita. Pitkistä hiuksistakin mainitaan yhden kerran koko Raamatussa ohjeeksi seurakunnalle.
Mikä tässä sitten kiristää?
Vaikuttaa siltä kuin koko Raamatussa ei olisi yhtään mitään muuta - ei yhtään mitään muuta! Tässä on kaiken ydinajatus ja tärkein sisältö: että muoto pysyy oikeana. Sellaiselta minusta ainakin tuntui!
Oli aivan kuin kyse linjanvedosta - nämä ovat ne rajat, joissa eletään ja sillä siisti!
Muistan itse ajan, jolloin minusta nuo asiat olivat tärkeitä ja odotin kovasti, että niistä puhuttaisiin. Sanomattakin on selvää, että minulla oli tuo muoto - olin "oikea". Pelkästään noiden asioiden korostaminen kiinnittää huomion kuitenkin vääriin asioihin! Ihminen voi elää elämänsä tajuamatta mitään Raamatun ihmeellisyydestä ja sen ajattomasta ja iättömästä sanomasta, joka kuuluu kaikille, aivan kaikille ihmisille!
Kokonainen Jumalan sana - se on koko pyhä Raamattu. Se kertoo rikkinäisistä ja erehtyvistä ihmisistä, se käsittää koko ihmiselämän kirjon, se kertoo monista merkillisistä naiskohtaloista myöskin - se kertoo voimakkaista ja uskoa tunnustavista ja myös syntisistä naisista, jotka jopa uskalsivat puhua, vaikka naisen ei odotettu edes sitä tekevän.
Miten minusta tuntuu siltä, että tämmöisissä saarnoissa kaikki kutistuu, pienenee, häviää - Jumala katoaa, hän ei ole enää kaikkivaltias, hän on pienen joukon etumies ja ahdas saivartelija - ei kuten Paavali sanoi puheessaan Areiopagilla "...hänessä me elämme, liikumme ja olemme..."
Sanoin alussa anteeksi ja sanon vieläkin, jos olen loukannut ajatuksillani...
Mutta minä en voi, en voi, en voi enää ajatella kuten joskus ennen!Asia on juuri niin, kun tuossa sanoit. Lakihenkisyys ja ekslusiivinen seurakuntaoppi ovat molemmat evankeliumin vastaisia voimia.
Ja seuraukset tällaisesta julistuksesta me tiedämme kaikki. Kaikkiaan 18 eri joukkoa tuomitsemassa toinen toisiaan helvettiin, valehtelemassa ja halveksimassa Jeesuksen omia jos eivät ole oman poppoon jäseniä. Ja Jeesuksen lähetyskäskyn vastaisesti eristäytyvät korkeiden muurien taakse sojaan ja piiloon, ettei vaan muissa oleva paha "tarttuisi meihinkin". Jos liike ei ala pikapuoliin etsimään Jeesusta Vapahtajkseen, niin joukko kutistuu kuin pyy maailman lopun edellä. - ethän huijjaa
älä huijjaa kirjoitti:
Vanhimmat eivät ole koskaan peruneet hattu-solmio-ikkunaverho-ryijy-rannekello-polkupyörä-joulukuusi-valokuva-maisemapostikortti-urkuharmoni-kamera-magnetofoni-esikuvaa.Voisit olla asiallisempi puheissasi, kun hyvin tiedät missä hengessä mistäkin asiasta on kulloinkin niiden omalla ajallaan varoitettu.
- teu
ethän huijjaa kirjoitti:
Voisit olla asiallisempi puheissasi, kun hyvin tiedät missä hengessä mistäkin asiasta on kulloinkin niiden omalla ajallaan varoitettu.
Miksi on pitänyt sitten varoittaa , kun se kaikki on ollut vain
omaa vanhurskautta ei mitään muuta. - Sarpatin leski
Uskova Ukko kirjoitti:
JO POMPPAS!!
Turha valjastaa Lutheria omanvanhurskauden töiden veturiksi.
Uskon kuuliaisuus on sitä, että luotamme Isään Jumalaan; että hän armahtaa
syntisen a r m o s t a i l m a n t e k o j a KRISTUKSEN tähden.
Se on Lutherin mukaan oikea kuuliaisuus.
Vaatekristillisyys on omanvanhurskauden hengelle osoitettua kuuliaisuutta! - Sarpatin leski
Huomautus____ kirjoitti:
Raamattu on kuitenkin kirjojen kirja, antakaa edes sen olla paikoillaan.Vakavat kristityt ovat antaneet tukkansa kasvaa, eivät pietistit 1700-luvulla ja 1800-luvulla ole siihen koskaan puuttuneet.
Miesten tukka on enimmän ajan ollut pitkä, sitä nykyajan tiukkis ei vaan tiedä.
Paavalin aikaan oli myös nykyaikaan katsoen pitkä tukka. Siihen vaikutti jo yksin leikkaamisen vaikeus, kun välineet eivät olleet kehittyneet.
Ei usko milloinkaan ole ollut mikään pukusääntö, muuta kuin roomalaiskatolisille munkeille ja nunnille. Eivät he niillä autuuttaan kuitenkaan ansainneet.
Ulkonaisia asioita voi kukin noudattaa vapaasti tai olla noudattamatta.
Sinähän saat ajaa itsesi vaikka kaljuksi.
Luther oli sitä mieltä, että kullakin säädyllä saa olla oma vaatepartensa. Hän itse pukeutui välillä varsin herraskaisesti sormuksia myöten näyttääkseen paavilaisille arvoaan. - teuta
1Saara kirjoitti:
Hans-Olof Wettainen? Sam Wettaisen saarnoista minä olen tykännut.
Kuulemma ja puhuu kuin Gj. Siis äänen paino .
- Huomautus____
Gunnar Jönsson saarnasi aikanaan esim. näin (Uppsalassa pidetty saarna):
"Paavali monessa yhteydessä antaa kristityille opetusta, kuinka heidän ei tule mukautua tämän maailman menoon, vaan vaeltaa, niin kuin Herralta saatu kutsumuksen arvo vaatii. Mutta tämä tahdotaan monella taholla unohtaa. Monet naiset, jotka tunnustavat uskoa Jeesukseen, eivät muista mitä apostoli Paavali puhuu hiuksista. Niitä leikataan, kun seurataan muotiperkelettä ja se mitä jää jäljelle kiharretaan ja käherretään. Tätä ei kai tehdä, jotta miellytettäisiin taivaallista Veriylkää vaan jotta miellytettäisiin tätä maailmaa. Ja paljoa muuta koreutta ja turhuutta sekä miehillä että naisilla ei enää pidetä minään vaan ihmisten mielestä se kuuluu asiaan. Juuri nämä apostoliset neuvot ja kehotukset on nyt monella taholla kokonaan unohdettu…" -Onko tämäkin "aina väärin" - itse asiassa Gunnarilla on tässä esillä Raamatusta juuri sama kohta efesolaiskirjeestä, kuin H-O:lla tänä iltana oli.- hyvä huamautus
Tässä näkyy perinteen halvauttava vaikutus.
Nythän uskon ohjeeksi on asetettu "kirkko-isien" opetukset:
Sillä keinoin Lutherkin aikoinaan tuomittiin: Ei ole Rooman luottamusta!
Uskon ylin normi ei ole eikä saa olla Gunnar Jönssonin saarna ja mielipiteet,
vaan Pyhä Raamattu.
Ihailtavaa oli GJ:n pyrkimys totuudellisuuteen, se olkoon esikuva. - teuta
Niin siinä on muutama pieni ero , minä hyväksyn Gunnarin saarnan heti ilman muuta , ja kyllä Hans-Olof muuten saarnasi oikein en kiistä .
- Lestadiolainen
Noin on pikkuesikoisuudessa usein saarmattu, ja saarnataan joskus vielä. Minusta tuo on oikeitettu tapa tulkita Paavalia. Kyllä hän varmasti tarkoitti toisiinpäinkin se mikä hän sanoi miesten hiuksista.
- Seurasin sivusta tätä
hyvä huamautus kirjoitti:
vaan Pyhä Raamattu.
Ihailtavaa oli GJ:n pyrkimys totuudellisuuteen, se olkoon esikuva.juuri ne tyypit ( miehet ja naiset), jotka 1970-luvulla juoksivat GJ:n perässä ja kuolasivat hänen olkapäähänsä, taputtelivat ja silittelivät tuota saarnaajaa ja hokivat: Rakas Vanhin, Rakas Vanhin.....", nyt heille ei kelpaa nuo GJ:n sanat ja saarnat. Kenenkähän päässä ja sydämessä on mielenmuutos tapahtunut?
- Huomautus____
vaan Pyhä Raamattu.
Ihailtavaa oli GJ:n pyrkimys totuudellisuuteen, se olkoon esikuva.Uskon ylin normi sietäisi sinullakin olla Pyhä Raamattu, niin kuin se oli Gunnar Jönssonillakin, joka sanoi tuon yllä mainitun perustaen puheensa Raamattuun. Silloin se ei ole ihmisoppia.
- teuta
Seurasin sivusta tätä kirjoitti:
juuri ne tyypit ( miehet ja naiset), jotka 1970-luvulla juoksivat GJ:n perässä ja kuolasivat hänen olkapäähänsä, taputtelivat ja silittelivät tuota saarnaajaa ja hokivat: Rakas Vanhin, Rakas Vanhin.....", nyt heille ei kelpaa nuo GJ:n sanat ja saarnat. Kenenkähän päässä ja sydämessä on mielenmuutos tapahtunut?
Kun he sitä tekivät tarpeeksi ( nuolemista) ei heillä kohta ollut tilaa kumpaankaan ei H;tiin , eikä taivaaseen . Gj:oli heille rakas kun he puhuivat hänelle asiansa he olivat onnellisia kun saivat syntinsä anteeksi . ja kun meni vä'hän aikaa he vihastuivat rippi isäänsä .
Taisi muutos tapahtua aivan väärissä päissä ja sydämissä . - hyvät ihmiset
Seurasin sivusta tätä kirjoitti:
juuri ne tyypit ( miehet ja naiset), jotka 1970-luvulla juoksivat GJ:n perässä ja kuolasivat hänen olkapäähänsä, taputtelivat ja silittelivät tuota saarnaajaa ja hokivat: Rakas Vanhin, Rakas Vanhin.....", nyt heille ei kelpaa nuo GJ:n sanat ja saarnat. Kenenkähän päässä ja sydämessä on mielenmuutos tapahtunut?
Ettekö te ressukat lappiuskoiset käsitä, että Gunnarin sana ei ole autuuden perustus. Se on JUMALAN SANA.
GJ saarnasi sen minkä osasi, mutta Jumalan sanasta on otettava ohje, eikä mistään GJ:sta
Tehän näytätte olevan täysiä paavilaisia! - 1Saara
Siitäkö että kaikilla naisilla olisi täysin koskemattomat hiukset? Mistä sitten tekisit "asiaa"?
- Kui työ
Miten ihmeessä onnistutte kääntämään kaiken nurin niskoin??
Kun Paavali puhuu mukautumisesta tämän maailman menoon, niin hän tarkentaa myös sen samassa kirjeessään millaista menoa hän tarkoittaa.
Tässä alla on muutama esimerkki siitä maailman menosta johon Paavali meitä varoittaa mukaustumasta:
- Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;
ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan; jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."
Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."
Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä. - teuta
Kui työ kirjoitti:
Miten ihmeessä onnistutte kääntämään kaiken nurin niskoin??
Kun Paavali puhuu mukautumisesta tämän maailman menoon, niin hän tarkentaa myös sen samassa kirjeessään millaista menoa hän tarkoittaa.
Tässä alla on muutama esimerkki siitä maailman menosta johon Paavali meitä varoittaa mukaustumasta:
- Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.
Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä, niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;
ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan; jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
Olkoon rakkaus vilpitön, kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni.
Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.
Älkää harrastuksessanne olko veltot; olkaa hengessä palavat; palvelkaa Herraa.
Olkaa toivossa iloiset, ahdistuksessa kärsivälliset, rukouksessa kestävät.
Pitäkää pyhien tarpeet ominanne; harrastakaa vieraanvaraisuutta.
Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.
Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
Olkaa keskenänne yksimieliset. Älkää korkeita mielitelkö, vaan tyytykää alhaisiin oloihin. Älkää olko itsemielestänne viisaita.
Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra."
Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle."
Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.Kaikki ne asiat joista olisi , kaikkien iloittava , eikä mistään räteist ja lumpuist ,
Mutta kun ovtat niin kauan niistä kuulleet saarnattavan , (ei enää mene oikeen
ellei niistä kuule ), minä nostan hattua Kui Työ nimimerkille . Hänellä on selvä
ymmärrys Jumalan sanasta ! Ja hieno oivallus , sanoisin puhdas oppinen. - teuta
Lestadiolainen kirjoitti:
Noin on pikkuesikoisuudessa usein saarmattu, ja saarnataan joskus vielä. Minusta tuo on oikeitettu tapa tulkita Paavalia. Kyllä hän varmasti tarkoitti toisiinpäinkin se mikä hän sanoi miesten hiuksista.
Jota , josta teit kysymyksen , eli meillä on sellaisia kristityitä jotka , haluavat
päästä sanomaan kaikesta , kaikille ja ei he Kristuksesta mitään tiedä , he
ovat Hänet kävelykepiksi jo tehneet "matkasauvan" nimellä en paremmin sano. - Kui työ
teuta kirjoitti:
Kaikki ne asiat joista olisi , kaikkien iloittava , eikä mistään räteist ja lumpuist ,
Mutta kun ovtat niin kauan niistä kuulleet saarnattavan , (ei enää mene oikeen
ellei niistä kuule ), minä nostan hattua Kui Työ nimimerkille . Hänellä on selvä
ymmärrys Jumalan sanasta ! Ja hieno oivallus , sanoisin puhdas oppinen.Tähän sain opetuksen jo edesmennen Eero H.:n saarnoista.
Hän otti saarnan tekstiksi tämän kohdan joka alkaa Lizeliuksen painoksessa näin:
Älkäät asettako teitänne tämän maailman muodon mukaan, vaan muuttakaa teitänne teidän mielenne uudistuksen jälkeen.
Me kaikki tiedämme sen kuinka lestadiolainen lähtee tätä "selittämään".
Te naiset te naiset, ettekö te tiedä että Jeesuksella oli piikkinen kruunu opäässään, kuinka te saastaiset laitatte tukkanne tuolla tavalla, ja miksi hameenne helmat ovat niin ylhäällä. Ja tulette vielä tänne kiihottavia lihojanne näyttelemään.
Kun sitten otetaan Raamattu esiin ja katsotaan mitä RAAMATTU tästä mainitusta aiheesta puhuu, niin siinä ei ole naisista sanaakaan. Vaan:
Room 12:1 Niin neuvon minä teitä, rakkaat veljet, Jumalan sydämellisen laupiuden kautta,...
...että te antaisitte teidän ruumiinne eläväksi, pyhäksi ja Jumalalle otolliseksi uhriksi, joka on teidän toimellinen jumalanpalveluksenne.
Room 12:2-21 Ja älkäät sovittako teitänne tämän maailman muodon jälkeen, vaan muuttakaat teitänne teidän mielenne uudistuksen kautta, että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olis.
- Sillä minä sanon siitä armosta, joka minulle annettu on, jokaiselle, joka teidän seassanne on, ettei yksikään itsestänsä enempää pitäisi kuin hänen tulee pitää; vaan pitäkään kohtuullisesti itsestänsä sen jälkeen kuin Jumala on kullekin uskon mitan jakanut.
- Sillä niinkuin meillä on yhdessä ruumiissa monta jäsentä, mutta ei kaikilla jäsenillä ole yhtäläinen työ,
- Niin mekin olemme monta yksi ruumis Kristuksessa, mutta keskenämme olemme me toinen toisemme jäsenet.
- Ja meillä ovat moninaiset lahjat siitä armosta, kuin meille annettu on. Jos jollakin on prophetia, niin olkoon uskon kanssa yhteinen.
- Jos jollakin on joku virka, niin pitäkään virastansa vaarin. Jos joku opettaa, niin ottakaan opetuksestansa vaarin.
- Jos joku neuvoo, niin pitäkään neuvostansa vaarin. Jos joku antaa, niin antakaan yksinkertaisuudessa. Jos joku hallitsee, niin pitäkään siitä murheen. Jos joku armahtaa, niin tehkään sen ilolla,
9 Olkoon rakkaus vilpitöin. Vihatkaat pahaa ja riippukaat kiinni hyvässä.
- Veljellinen rakkaus olkoon sydämellinen teidän keskenänne. Ennättäkään toinen toisensa kunniaa tekemässä.
- Älkäät olko hitaat töissänne. Olkaat palavat hengessä. Palvelkaat Herraa.
- Olkaat toivossa iloiset, kärsivälliset murheessa. Olkaat alati rukouksissa.
- Jakakaat omanne pyhäin tarpeeksi. Ottakaat mielellänne huoneesen.
- Siunatkaat vainollisianne: siunatkaat ja älkäät sadatelko.
- Iloitkaat iloisten kanssa, ja itkekäät itkeväisten kanssa.
- Olkaat keskenänne yksimieliset. Älkäät itsestänne paljon pitäkö, vaan pitäkäät teitänne nöyräin kaltaisena. Älkäät itsiänne ylen viisaina pitäkö.
- Älkäät kellenkään pahaa pahalla kostako. Ahkeroitkaat sitä, mikä kunniallinen on kaikkein ihmisten edessä.
- Jos mahdollinen on, niin paljo kuin teissä on, niin pitäkäät rauha kaikkein ihmisten kanssa.
- Älkäät itse kostako, minun rakkaani, vaan antakaat (Jumalan) vihan siaa saada. Sillä kirjoitettu on: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra.
- Sentähden, jos vihollises isoo, niin syötä häntä, ja jos hän janoo, niin juota häntä; sillä koskas tämän teet, niin sinä tuliset hiilet hänen päänsä päälle kokoot.
- Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä.
Jokainen meistä näkevistä käsittää sen, että tässä on vakava kilvoituksen paikka meille jokaiselle. Ja sen ettei tässä puhuta naisista tai miehistä, ei kenenkään asusteista tai muusta maalliseen elämään liittyvästä ulkoisesta, kuten taloista autoista, tonteista, kelomökeistä, ulkomaan matkoista sun muista.
Kyllä tuossa (perinteisessä) lestadiolaisessa raamatunselityksessä tulee esiin pietismin kaikkein pimein puoli, joka on perua katolilaisesta munkki ja nunna laitoksista.
JUMALA KATSOO SYDÄMEEN, ei vaatteisiin.
Vaatteilla ei voi paikata sitä jos Jeesuksella ei ole asuntoa ihmisen sydämellä, mikä ilmenee pelkona epäluuloina ja rakkaudettomuutena josta seuraa eristäytyminen maailmanlaajuisesta Kristuksen seurakunnasta omaksi sisään lämpiäväksi poppooksi
(ekslusiivisuus). - teuta
Kui työ kirjoitti:
Tähän sain opetuksen jo edesmennen Eero H.:n saarnoista.
Hän otti saarnan tekstiksi tämän kohdan joka alkaa Lizeliuksen painoksessa näin:
Älkäät asettako teitänne tämän maailman muodon mukaan, vaan muuttakaa teitänne teidän mielenne uudistuksen jälkeen.
Me kaikki tiedämme sen kuinka lestadiolainen lähtee tätä "selittämään".
Te naiset te naiset, ettekö te tiedä että Jeesuksella oli piikkinen kruunu opäässään, kuinka te saastaiset laitatte tukkanne tuolla tavalla, ja miksi hameenne helmat ovat niin ylhäällä. Ja tulette vielä tänne kiihottavia lihojanne näyttelemään.
Kun sitten otetaan Raamattu esiin ja katsotaan mitä RAAMATTU tästä mainitusta aiheesta puhuu, niin siinä ei ole naisista sanaakaan. Vaan:
Room 12:1 Niin neuvon minä teitä, rakkaat veljet, Jumalan sydämellisen laupiuden kautta,...
...että te antaisitte teidän ruumiinne eläväksi, pyhäksi ja Jumalalle otolliseksi uhriksi, joka on teidän toimellinen jumalanpalveluksenne.
Room 12:2-21 Ja älkäät sovittako teitänne tämän maailman muodon jälkeen, vaan muuttakaat teitänne teidän mielenne uudistuksen kautta, että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olis.
- Sillä minä sanon siitä armosta, joka minulle annettu on, jokaiselle, joka teidän seassanne on, ettei yksikään itsestänsä enempää pitäisi kuin hänen tulee pitää; vaan pitäkään kohtuullisesti itsestänsä sen jälkeen kuin Jumala on kullekin uskon mitan jakanut.
- Sillä niinkuin meillä on yhdessä ruumiissa monta jäsentä, mutta ei kaikilla jäsenillä ole yhtäläinen työ,
- Niin mekin olemme monta yksi ruumis Kristuksessa, mutta keskenämme olemme me toinen toisemme jäsenet.
- Ja meillä ovat moninaiset lahjat siitä armosta, kuin meille annettu on. Jos jollakin on prophetia, niin olkoon uskon kanssa yhteinen.
- Jos jollakin on joku virka, niin pitäkään virastansa vaarin. Jos joku opettaa, niin ottakaan opetuksestansa vaarin.
- Jos joku neuvoo, niin pitäkään neuvostansa vaarin. Jos joku antaa, niin antakaan yksinkertaisuudessa. Jos joku hallitsee, niin pitäkään siitä murheen. Jos joku armahtaa, niin tehkään sen ilolla,
9 Olkoon rakkaus vilpitöin. Vihatkaat pahaa ja riippukaat kiinni hyvässä.
- Veljellinen rakkaus olkoon sydämellinen teidän keskenänne. Ennättäkään toinen toisensa kunniaa tekemässä.
- Älkäät olko hitaat töissänne. Olkaat palavat hengessä. Palvelkaat Herraa.
- Olkaat toivossa iloiset, kärsivälliset murheessa. Olkaat alati rukouksissa.
- Jakakaat omanne pyhäin tarpeeksi. Ottakaat mielellänne huoneesen.
- Siunatkaat vainollisianne: siunatkaat ja älkäät sadatelko.
- Iloitkaat iloisten kanssa, ja itkekäät itkeväisten kanssa.
- Olkaat keskenänne yksimieliset. Älkäät itsestänne paljon pitäkö, vaan pitäkäät teitänne nöyräin kaltaisena. Älkäät itsiänne ylen viisaina pitäkö.
- Älkäät kellenkään pahaa pahalla kostako. Ahkeroitkaat sitä, mikä kunniallinen on kaikkein ihmisten edessä.
- Jos mahdollinen on, niin paljo kuin teissä on, niin pitäkäät rauha kaikkein ihmisten kanssa.
- Älkäät itse kostako, minun rakkaani, vaan antakaat (Jumalan) vihan siaa saada. Sillä kirjoitettu on: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra.
- Sentähden, jos vihollises isoo, niin syötä häntä, ja jos hän janoo, niin juota häntä; sillä koskas tämän teet, niin sinä tuliset hiilet hänen päänsä päälle kokoot.
- Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä.
Jokainen meistä näkevistä käsittää sen, että tässä on vakava kilvoituksen paikka meille jokaiselle. Ja sen ettei tässä puhuta naisista tai miehistä, ei kenenkään asusteista tai muusta maalliseen elämään liittyvästä ulkoisesta, kuten taloista autoista, tonteista, kelomökeistä, ulkomaan matkoista sun muista.
Kyllä tuossa (perinteisessä) lestadiolaisessa raamatunselityksessä tulee esiin pietismin kaikkein pimein puoli, joka on perua katolilaisesta munkki ja nunna laitoksista.
JUMALA KATSOO SYDÄMEEN, ei vaatteisiin.
Vaatteilla ei voi paikata sitä jos Jeesuksella ei ole asuntoa ihmisen sydämellä, mikä ilmenee pelkona epäluuloina ja rakkaudettomuutena josta seuraa eristäytyminen maailmanlaajuisesta Kristuksen seurakunnasta omaksi sisään lämpiäväksi poppooksi
(ekslusiivisuus).Kiitos kuitenkin , rakas veli herrassa .
- Outoo on
vaan Pyhä Raamattu.
Ihailtavaa oli GJ:n pyrkimys totuudellisuuteen, se olkoon esikuva.sinulle esikuva. Tätähän on täällä toitotettu monella suulla, samalla kun on arvosteltu Lapin vanhinten opetuksia kristillisyyden esikuvasta! Mites nyt GJ kelpaa esikuvaksi; hänkin oli vain ihminen?
- jahuuhhhhuuuh
Huomautus____ kirjoitti:
Uskon ylin normi sietäisi sinullakin olla Pyhä Raamattu, niin kuin se oli Gunnar Jönssonillakin, joka sanoi tuon yllä mainitun perustaen puheensa Raamattuun. Silloin se ei ole ihmisoppia.
Kristityn on koeteltava kaikkien opetus Raamatun rinnalla, Gunnar Jönssoninkin.
Ette ymmärrä rakkaat ystävät tätä perusasiaa. - kyl niit
teuta kirjoitti:
Kiitos kuitenkin , rakas veli herrassa .
Kiitos Herralle, kunnia Herralle, Hallelujaa!!
- teuta
Outoo on kirjoitti:
sinulle esikuva. Tätähän on täällä toitotettu monella suulla, samalla kun on arvosteltu Lapin vanhinten opetuksia kristillisyyden esikuvasta! Mites nyt GJ kelpaa esikuvaksi; hänkin oli vain ihminen?
Eli ymmärrys hoi , mitä sinä luet .
- otetaas takas boy
Lopeta tuo houriminen, EH:kin on sanonut että "kyllä ulkonaisistakin asioista täytyy puhua, tottahan toki". olihan tämä mies sukulaisesikin joten älä tee häntä lipilaariksi.
- teuta
Mutta hän myös käski hävittää omia saarnakasetteja , ettei niistä väärin
ymmärrettäisi sanomisia , myöhemmin ja että ei niitä käytettäisi lymäaseina
kristillisyydessä väärissä paikoissa.
Hän sanoi mm. Jos joku on heikko ja syö kaalia , ei se joka ei syö kaalia voi vaatia
että olisi syötävä lihaa , ja taas se joka syö lihaa , ei hätä voida vaatimaan että
syö kaalia , Sillä joka sitä syö hän syö sitä Jumalan kunniaksi ja päin vastoin . - teuta
teuta kirjoitti:
Hän sanoi mm. Jos joku on heikko ja syö kaalia , ei se joka ei syö kaalia voi vaatia
että olisi syötävä lihaa , ja taas se joka syö lihaa , ei hätä voida vaatimaan että
syö kaalia , Sillä joka sitä syö hän syö sitä Jumalan kunniaksi ja päin vastoin .Sanoisko joku ? Saarnasi minulle , Kiitos Isä .
- tuolla tavalla
Kyllä nää on ressukoita.
Ei opetuksen pohja voi olla jonkun edesmenneen sanomiset, vaan pyhä Raamattu. - teuta
tuolla tavalla kirjoitti:
Kyllä nää on ressukoita.
Ei opetuksen pohja voi olla jonkun edesmenneen sanomiset, vaan pyhä Raamattu.Raamattu on ainoa oikea aktoriteetti.
- teuta
teuta kirjoitti:
Raamattu on ainoa oikea aktoriteetti.
Lähes mukiin menevä saarna Brur,E oli äänessä ja jaksoi vielä anona itselleenkin synnit anteeksi .
- propleema
teuta kirjoitti:
syö kaalia , Sillä joka sitä syö hän syö sitä Jumalan kunniaksi ja päin vastoin .Se on niin kuulkaas, että kaalin syöjään ongelma on siinä kun kaali pistää suolistoon liikettä ja se kaasun määrä. Sitä hän pelkäsi, nääs...
- teuta
propleema kirjoitti:
Se on niin kuulkaas, että kaalin syöjään ongelma on siinä kun kaali pistää suolistoon liikettä ja se kaasun määrä. Sitä hän pelkäsi, nääs...
Kahdella tavalla . Joko raakana ,jolloin se on pikkuisen silppuamisen jälkeen ok.
Sitten hyvin keitettynä , jolloin kaasunmuodostuson hyvin vähäistä , nämä asiat oli jo Roomalaisilla tiedossa . Sillä he käyttivät sitä n. 600 vuotta ruokana ja lääkkeenä , ja tätä aikaa oli Jeesuksen molemmin puolin . - Tiatua
propleema kirjoitti:
Se on niin kuulkaas, että kaalin syöjään ongelma on siinä kun kaali pistää suolistoon liikettä ja se kaasun määrä. Sitä hän pelkäsi, nääs...
Kysymys on palkohedelmistä joita työtettiin sioille. Se on uudempiin käännöksiin jo korjattu.
Luuk. 15:14 Mutta kun hän oli kaikki tuhlannut, tuli kova nälkä koko siihen maahan, ja hän alkoi kärsiä puutetta.
Luuk. 15:15 Ja hän meni ja yhtyi erääseen sen maan kansalaiseen, ja tämä lähetti hänet tiluksilleen kaitsemaan sikoja.
Luuk. 15:16 Ja hän halusi täyttää vatsansa niillä palkohedelmillä, joita siat söivät, mutta niitäkään ei kukaan hänelle antanut. - Tiatua
propleema kirjoitti:
Room. 14:2 Yksi kyllä uskoo saavansa kaikkinaista syödä, vaan heikko syö kaalia.
Room. 14:2 Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia. - teuta
teuta kirjoitti:
syö kaalia , Sillä joka sitä syö hän syö sitä Jumalan kunniaksi ja päin vastoin .Room. 14:2 -6. 13.
Mooseksen lain ruokia ja Juhlapäiviä , koskevat säädökset eivät ole voimassa
uudessa liitossa . Ruokien valisemisella on suuri merkitys terveyden ja työkyvyn
kannalta , mutta tässä ei ole kysymys siitä , vaan USKONNOLLISESTA
NÄKÖKANNASTA , SUHTEESTA JUMALAAN . Päivien ja ruokien valikoiminen on
TÄLTÄ KANNALTA kirstityille vapaaehtoista . Pääasia on , että he pyhittävät koko elämänsä Herralle muistaen, että Jumalan valtakuta ei ole syömistä ja juomista , vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä . Rakkaus vaatii USKOvaa
ottamaan huomioon toiset ihmiset , ettei olisi kenellekään loukkaukseki !
eikä viettelykseksi !
eikä lankeemukseksi! - käytäntöjä
teuta kirjoitti:
Lähes mukiin menevä saarna Brur,E oli äänessä ja jaksoi vielä anona itselleenkin synnit anteeksi .
Ihan oikein "jaksoi". Teuta se taas seisoo jalka suonsilmäkkeessä
Mitä sekin merkkaa? Mielistelyä, ei muuta! Mie oon nii nöyrä!
Eikö hän itse usko luettamaansa saarnatekstiin ja julistamaansa sanaan Kristuksesta syntien Vapahtajana?
Jos on rikkonut veljeä ja sisarta vastaan, pitäisi asia hoitaa kahden kesken yksinänsä. - suuri valhe
teuta kirjoitti:
Room. 14:2 -6. 13.
Mooseksen lain ruokia ja Juhlapäiviä , koskevat säädökset eivät ole voimassa
uudessa liitossa . Ruokien valisemisella on suuri merkitys terveyden ja työkyvyn
kannalta , mutta tässä ei ole kysymys siitä , vaan USKONNOLLISESTA
NÄKÖKANNASTA , SUHTEESTA JUMALAAN . Päivien ja ruokien valikoiminen on
TÄLTÄ KANNALTA kirstityille vapaaehtoista . Pääasia on , että he pyhittävät koko elämänsä Herralle muistaen, että Jumalan valtakuta ei ole syömistä ja juomista , vaan vanhurskautta ja rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä . Rakkaus vaatii USKOvaa
ottamaan huomioon toiset ihmiset , ettei olisi kenellekään loukkaukseki !
eikä viettelykseksi !
eikä lankeemukseksi!Tällä raamatunpaikalla puolustellaan vaatekristillisyyttä, mikä ei voi olla oikein.
Nyt oli kysymys pakanatemppelin lihapuodista ostetusta uhrilihasta, jota toiset
kristityt ostivat halvalla ja söivät. Toiset paheksuivat sitä.
Oli kysymys pakanakristityistä - tietysti saattoivat juutalaisuudesta kääntyneet vielä erikoisesti paheksua asiaa.
Ei tällä pelillä voida puolustella mitään naistenhattu-miesten kihlasormus-kristillisyyttä.
- Leeviläinen
"Kokonainen Jumalan sana - se on koko pyhä Raamattu. Se kertoo rikkinäisistä ja erehtyvistä ihmisistä, se käsittää koko ihmiselämän kirjon, se kertoo monista merkillisistä naiskohtaloista myöskin - se kertoo voimakkaista ja uskoa tunnustavista ja myös syntisistä naisista, jotka jopa uskalsivat puhua, vaikka naisen ei odotettu edes sitä tekevän."
Naiset vaietkoot esikoislaestadiolaisessa seurakunnassa..siwistyneessä maailmassa sitä nimitetään sovinismiksi, esik. laestadiolaisuudessa "saarnaajan emmännäksi"...he tietenkin ovat synnittömiä naisia?- teuta
Ei kukaan ole synnitön , mutta ne jotka ovat saaneet synnit
anteeksi , niitä ei katsota enää kanteeksi . Jumalakin näkee vain Jeesuksen vanhurskuden vaatteenläpi meidät pyhänä ja puhtaina . USKOSTA.
- Riekkonen
Minde puhui n. 20
Eikö pidempään jaksanut huutaa? Puhumisella ja transsitilaan vaipuneen puhujan huudolla on ero: puhuja puhuu, transsiin vaipunut huutaja huutaa tiedostamatta huutonsa sisällystä???- teuta
Joka kovasi silläkertaa LLL:n. saarnan ei sen pahempaa .
Kumpikaan minde ja pärsetteri ei ole vielä puhunut , näyttää
sille että Suomen poikia ei oteta nyt , mutta Herra tietää vaan ei sano vielä. - teuta
teuta kirjoitti:
Joka kovasi silläkertaa LLL:n. saarnan ei sen pahempaa .
Kumpikaan minde ja pärsetteri ei ole vielä puhunut , näyttää
sille että Suomen poikia ei oteta nyt , mutta Herra tietää vaan ei sano vielä.Piti päivä saarnan kiirunassa , kuuntelin lähes kokonaan osan aikaa tein
ruokia , se sotki hiukan , parempi kuin helsingin saarna 2.3 v. sitten ,teksti
oli siitä kohtaa jossa oli se tunnettu makamies , ja joka hakattiin puoli kuolleeksi ,
Håkan ei löytänyt paljon Jeesusta , eikä saattanut häntä majataloon.
sellainen pikku piperrys . Suomen pojat olisi laittaneet laudalta
Netti oli esillä ja sallittiin kaiken laisiin koteihin , koska nykyaikana
kaikki hoitaa jo pankki ynnä muut asiat , nuorille vaarallinen , napin painalluksen takana siinä on synti elämä . sijoitettava vain niin että kukaan ei jää yksin huoneeseen ,ja sortuisi syntiin . Kone ei synti .
Sitten oli uutta tämä matkamies saattoi jo tehdä matka laskun ja siinä on vaaransa tulee merkinneeksi liian monta seuralaista , vähän liikaa kilometrejä
ym. pitää olla tarkkana .
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063270Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391650Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971503- 921409
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121208Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55862