Hoitamaton vajis?

keltanokka

Ensi viikolla oon menossa kilppariarvoja mittaamaan ekaa kertaa.
Oireita mulla on:
-Hajamielisyys, kaikki kadoksissa koko ajan, hyvä kun oman nimeni muistan
-Haahuilu, ajatus ei kulje, puhe katkeilee, enkä muista sanoja
-Väsy, ahdistus
-En saa mitään aikaan vaikka monta projektia koko ajan tekeillä, (kuitenkaan en jaksa stressata mistään)
-KELTAINEN, kuiva iho
-Vuoden sisällä tullut 10kg lisää painoa (kaverit kutsuvat terveysfriikiksi, ja ruokavalio koostuu pääosin hedelmistä, kasviksista, täysjyväviljasta, 0%maito tuotteista jne??)

Monella terveyssivulla todetaan "Hoitamattomana kilpirauhasen vajaatoimunta voi johtaa vakaviin ongelmiin." Mutta eipä siitä sen enempää.
Voisiko joku kertoa mulle mitä nämä "vakavat ongelmat" on?

15

4627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajistapaus

Esim. yli kolmosen oleva tsh-arvo on merkittävä sydän- ja verisuonitautiriski (viitteethän on nykyäänkin vielä liian laajat). Pitkään jatkuessaan ilman hoitoa vajaatoimintaa voi myös aiheuttaa nivelrikkoa, diabetestä, maksahäiriöitä jne. Kilpirauhanenhan säätelee yleisesti ruumiin eri toimintoja ja jos se toimii vajaalla, toimii sun kroppakin vajaalla kuten oireistaan kukin voi helposti huomata.

Tsh:n virallinen yläviiteraja on Suomessa tällä hetkellä 4-5 labrasta riippuen. Terveillä tsh on yleensä 1,4-1,6 paikkeilla ja on esitetty, että viiteraja pitäisi laskea 2 tai 2,5:een. Jotkut lääkärit ottaa oireet huomioon ja määrää lääkityksen, jos arvo on viitteissä. Huonommat valitettavasti odotuttaa arvojen pomppaamista (saa varautua odottaan usein pitkäänkin... ja kärsimään lisääntyvistä oireista). Myös alhainen, mutta viitteissä oleva t4v-verikoe voi aiheuttaa jo oireita. Tätäkään ei kaikki lääkärit tiedä, valitettavasti.

Kun saat tulokset, pyydä ne viiterajat itsellesi printattuna paperille. Saat lääkityksen tai et, niin kannattaa kirjautua näille:
      www.kilpirauhas.info/foorumi
      www.kilpirauhanen.com

Muista mennä verikokeisiin syömättä, juomatta, tupakatta jne. Lasin vettä voi aamulla juoda. Älä rasita itseäsi fyysisesti aamulla esim. kävelemällä 5 km labraan, nuku hyvin jo useampana yönä, älä juo alkoholia kahteen päivään, mene mahdollisimman pian heräämisestä, mieluiten klo 7- 8. Arvot paranee/vääristyy aina iltapäivää kohti mentäessä /edellä mainittujen asioiden vaikutuksesta. Tietysti jos heräät jo esim. klo 4.30 ja menet vasta kolmen tunnin päästä verikokeisiin, niin sekään ei ole hirveän hyvä...

• mamikki

Mainitsit, että terveillä tsh-arvot ovat "yleensä 1,4-1,6 paikkeilla".

Osaisiko joku veikkailla, kannattaisiko esimerkiksi seuraavan lääkärikäynnin tms. yhteydessä kysäistä, onko oman tsh-arvoni noususuunta ihan ok? S-TSH on ollut aikaisemmilla mittauskerroilla n. 0.50-0.70 välillä, kun se nyt viimeisimmällä kerralla 1.63.

Kyseistä arvoa on välillä otettu muiden labrojen lisäksi, koska olen tällainen monivaivainen vailla varsinaista vikaa ja lääkärit tokaisseet aina, että otetaanpa nyt tuokin vielä varmuudeksi.

Eli onko tuollainen tsh:n muutos ihan "normihommaa", vai olisiko perusteltua kysäistä jossain vaiheessa uutta labraa aiheesta? Em. labrojen välillä on ollut ainakin vuosi, mikäli muistan oikein.

• labrantäti

Noihin näytteenotto-ohjeisiin pientä korjausta:

Eli jos otetaan pelkät kilpirauhasarvot, ei niihin tarvitse olla syömättä ja juomatta, mutta näytteet tulee ottaa aamupäivän aikana (riippuu hieman labrasta - meillä otetaan ennen klo 12:sta, aiemmin ohjeistus oli ennen klo 10 aamulla).

• muuhun,

esim. maksan tai sapen häiriöihin, mittautahan nekin arvot

• vajistapaus

Tosiaan, kannattaa mittauttaa myös sappi- ja maksajutut niin kuin edellinen kirjoittaja neuvoi. Hoitamattomana kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa ongelmia niidenkin toimintaan. Tätä tämä on, kun ei haluta ajoissa hoitaa yhtä vaivaa ja sen annetaan rauhassa jyllätä, jolloin ennen pitkää ajaudutaan hoitamaan läjää muita sairauksia, jotka johtuvat siitä yhdestä alkuperäisestä vaivasta ja ovat tavallaan sen oireita.

• keltanokka

Hei olin mittauttamassa noi arvot, vielä en saanut kilpparien tuloksia, mutta hemoglobiini mulla oli 56. Lääkäri ihmettelli miten pysyn vielä pystyssä!

Mitä luulette, voiko alhainen hemoglobiini olla yleensä yhteydessä kilpirauhasten vajaatoimintaan? Vai onko tässä kyse vaan tuosta raudan puutteesta?
      Ruisleipää tulee syötyä joka päivä, ja kalaa tai kanaa ainakin joka toinen päivä. En ymmärrä. :-((

• selvittää

miksi sinulla on noin matala hb! Ei ole normaalia,jos hb on 56! Pyydä ehdottomasti lisätutkimuksia.Kyllä kilpirauhasen vajis voi aiheuttaa myös anemiaa,mutta tuollainen luku on jo hälyyttävä:(

• Salama
        selvittää kirjoitti:

miksi sinulla on noin matala hb! Ei ole normaalia,jos hb on 56! Pyydä ehdottomasti lisätutkimuksia.Kyllä kilpirauhasen vajis voi aiheuttaa myös anemiaa,mutta tuollainen luku on jo hälyyttävä:(

Raudan puutteeseen varmasti monia syitä, mutta yksi on ainakin B12 vitamiinin puutos, joka useimmiten on autoimmuuniperäinen ja johtuu elimistön kyvyttömyydestä imeyttää tuota vitamiinia. Siihen liittyy myös muiden vitamiinien ja hivenaineiden (kuten rauta) imeytymishäiriöitä. Kuvailemasi oireet sopisivat taudinkuvaan. Hae näistä Suomi24 keskusteluista hakusanalla atrofinen gastriitti tai pernisiöösi anemia tai B12 puutos, niin saat lisätietoa asiasta.

En kuvittele olevani asiantuntija enkä kuvittele osaavani diagnosoida oireitasi, itselläni vaan juuri tutkitaan ja hutkitaan tuota B12 vitamiinin puutosta ja lievää anemiaa. Sinun hemoglobiinisi on aivan ÄLYTTÖMÄN alhainen. Kysy lääkäriltä tuon B12 arvon mittauttamisesta jos ei sitä jo ole tehnyt. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta (autoimmuuniperäinen sekin) ja täytyy sanoa, että oireesi sopivat kyllä osittain siihenkin. Tsemppiä ja pidä huoli, että sinua ei jätetä epävarman diagnoosin varaan vaan asia tutkitaan läpikotaisesti. B12 vitamiinin puutteen kanssa ei ole leikkimistä...

• keltanokka

Kiitti kaikille vastauksista. En oikein lukenut noita muita keskusteluja ja tauteja mitä vinkkasitte. Otan asian vakavasti, mutta siellä puhuttiin kasvaimista, sydänkohtauksista, syövästä etc enkä nyt jaksa ruokkia tätä mun pahaa oloa.

Juu eli kävin siellä lääkärissä, ja sanottiin että kilpirauhasarvot on kunnossa. Tsh mulla on 2.5. Joku tässä ketjussa sanoi, että 2.5kin voi olla liian korkea luku??
      Lääkäriä ei siis tuo tsh kiinnostanut, laittoi mut rautakuurille.
      Jään kai sitten odottelemaan, että olo paranee. :-II

• justjuullo

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että jos on noin matala, niin sairaalaan pitäisi joutua verta saamaan! siin on kohta jo hengenlähtö lähellä

• Tnatta

Vieläkö luet keskustelua?

Ei lääkäri voi kuitata noin alhaista hemoglobiinia pelkällä rautakuurin määräämisellä. Pitää nyt hyvänen aika syy selvittää!! Itsellä oli Hb90 ja sekin jo aikas matala. Oireesi voivat johtua ihan vaan tuosta anemiasta (jonka syy siis on hvyä selvittää).

Mitkä olivat MCV, MCH ja MCHC arvot perusverenkuvassa? Ne antaa jos osviittaa anemian laadusta raudanpuute/muu.

• mertzi2

vajaalla on mun arvot 4,5 ja toinen on 14 eli vajaalla mennään ja lujaa mut tyroksin syömisen lopetin n. 2 viikkoo sitten koska lääke ei vaan sovi mulle. mulle tuli tyroksista kaikki liikatoiminnan oireet en nukkunu yöllä enkä päivällä ja hirvee hiki vaan valuu ja uupunut ja väsynyt olo mitään ei jaksanut tehä. sanoin lääkärille että lopetan lääkkeen koska en voi sitä syödä että nyt ollaan oman onnen nojassa en tiijä mitä pitäsisi tehä. nyt aion tilata lääkärille ajan ja kysyä sitä eläinperäistä lääkettä mitä käytettiin jo 1500 luvulla ja se on toimiva ja sitä saa yliopiston apteeksita resptillä mut nää ei helpolla sitä kirjoita vaan mikä muukaan tässä vaihtoehdoksi voi olla. nyt on olo ihan normaali nukun yöt ja ei ole hiki ei edes kuuma ei oo väsynyt olo eli kaikki on hienosti ilman tyroksii. tyroksi on niin voimakas lääke että herättäis kuolleen hevosenkin sano apteekkari eli ihan myrkkyy. tollaset arvot oli nyt vuosi sitten oli 0,01 ja toinen 25 eli liika toiminnalla silti oon syönyt tytoksii yks päiväsä ja näin on arvot muuttunnut vuojessa.aikas epätoivoinen olo kun en tiijä mitä tehä.

• Thyro imeytym.

Oliko sinulla Thyroxinin vahvuus 0,025 mg vai 0,1 mg? Minulle tuo "lasten Thyroxin" ei ole nostanut veriarvoja lainkaan, vaan joskus jopa laskenut! Tämänhetkinen annos on 3 tabl./vrk. Näin ollen meillä Thyroxinin vaikutus on aivan päinvastainen, jos noin pienellä annoksella veriarvosi jopa tuplaantuvat.

Viimeksi veriarvoni olivat 0,9 ja 9,2, ja endokrinologin mielestä upeat.

Kysyn kaikilta tämän kirjoituksen lukijoilta, että tietääkö joku endokrinologia, joka kirjoittaa Thyroidia tai Armouria? Tuntuu, että minulla Thyroxin ei imeydy.

• Armourinsyöjä
        Thyro imeytym. kirjoitti:

Oliko sinulla Thyroxinin vahvuus 0,025 mg vai 0,1 mg? Minulle tuo "lasten Thyroxin" ei ole nostanut veriarvoja lainkaan, vaan joskus jopa laskenut! Tämänhetkinen annos on 3 tabl./vrk. Näin ollen meillä Thyroxinin vaikutus on aivan päinvastainen, jos noin pienellä annoksella veriarvosi jopa tuplaantuvat.

Viimeksi veriarvoni olivat 0,9 ja 9,2, ja endokrinologin mielestä upeat.

Kysyn kaikilta tämän kirjoituksen lukijoilta, että tietääkö joku endokrinologia, joka kirjoittaa Thyroidia tai Armouria? Tuntuu, että minulla Thyroxin ei imeydy.

Hei "Thyro imeytym." ja muut! Soittakaa Suomen Kilpirauhasliitto ry:hyn (Vilhonkatu 4 B, 00100 Helsinki
        p. 09 8684 6550)

tai käykää paikan päällä ja kysykää Armour -asiasta, tietävät eri puolilta Suomea monta Armour -lääkäriä, ei mene sitten rahat hukkaan jos summamutikassa menette kenelle tahansa sisätautilääkärille. Itsekin löysin sopivan lääkärin tuon liiton kautta.
        Yksikään endo, joka a) on Orionin osakkeenomistaja b) on lääketehtailta saatavien runsaiden etuisuuksien vietävissä, maksetut kongressimatkat, maksettu tutkimusrahoitus jne. lista on loputon, tuskin Armouria kirjoittaa kenellekään, koska ei siitä hyödy itse mitenkään.

• massis

Käy toki labroissa. silti pakko kysyä oletko masentunut? liian kiireinen ja stressaantunut?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe