Koulutettuina koulunkäyntiavustajina työskentelee lähihoitajia tai kyseisen kka ammattitutkinnon saaneita. Kumpaa tutkintoa työelämässä arvostetaan enemmän, nimenomaan koulunkäyntiavustajana toimimista ajatellen?
Lähihoitajakoulutus on kyllä laajempi ja sisältää perusteellisemmin monet asiat ja paljon muuta, mutta toisaalta siitä kyllä puuttuukin tietoa.Se ei anna samanlaista ammatti-identiteettiä kka:na toimimiseen eikä niin täsmällistä nimenomaan koulumaailmaan, koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvää tietämystä, kuin alan oma koulutus. Miten nykyisin työpaikoilla suhtaudutaan? Kumpi palkataan mieluiten avustajaksi ja millä perusteella? Ehkä Lh on "fyysisenä avustajana" parempi, mutta taas opetustilanteiden suunnittelussa ja pitämisessä on kka:lla enemmän taitoa?
Avustajan koulutus
14
913
Vastaukset
- opettaja...
Ensinnäkin avustajilta pitäisi vaatia, että lukisivat enemmän kasvatus- ja kehityspsykologiaa, oppimispsykologiaa ja erityispedagogiikkaa. Ei sitä tarvitse tietenkään lukea samoin kuin opettajat lukevat, mutta kyllä ainakin perusteet pitäisi olla hyvin koluttu läpi. Kuitenkin se tutkinto on lyhyt tai jopa oppisopimuskoulutuksella saatu, joten ei siihen kaikki asiat mitenkään mahdu.
Avustajan rooli on lähinnä se "fyysinen läsnäolo", eivät avustajat ole mukana tuntisuunnitelmien laadinnassa ja itse opetamisessa - opettaja ne tekee.
Mutta kyllä aika hyvin kuka tahansa järkevä aikuinen, joka kykenee työperäiseen empaattisuuteen ja rationaaliseen päättelyyn, pystyy avustajan töihin ja auttamaan lapsia heidän tarpeissaan.- työt...
-eivät avustajat ole mukana tuntisuunnitelmien laadinnassa ja itse opetamisessa - opettaja ne tekee.
Kyllä, toisaalta niitäkin taitoja tarvitaan jossainmäärin avustajan työssä. Usein avustajat voivat joutua olemaan opettajan sijaisina tai esim pitämään yksittäisiä tunteja itse opettajan ollessa jostain syystä pois ja ohjaamaan vaikka iltapäivätoimintaa. Opetusta voidaan myös eriyttää, jolloin avustaja voi ohjata pienempää ryhmää. Vaikka opettajalla onkin vastuu opettamisesta ja avustajalla oppimaan ohjaamisesta, niin erilaisia ohjaamisen ja opettamisen taitoja tarvitaan. Paljon riippuu myös opettajasta millaisen avustajan haluaa. Jotkut suunnittelevat tunteja kahdestaan ja joku opettaja haluaa lähinnä sellaisen avustajan joka kulkee perässä ja tekee mitä käsketään.
kykenee työperäiseen empaattisuuteen ja rationaaliseen päättelyyn,
Nuo ovatkin tärkeitä taitoja. Melko vaativaa on kuitenkin toimiminen erilaisissa erityisluokissa joiden oppilailla on esimerkiksi neuropsykiatrisia ja emotionaalisia ongelmia, erilaisia oppimisvaikeuksia ym. Kouluttamattomilla loppuu helposti taito kesken eikä ole tietoa asioista tai taitoa tälläisten oppilaiden kanssa toimimiseen. Koulutuksesta saa ainakin hyvät perusvalmiudet kaikenlaisten oppilaiden kanssa toimimiseen. Koulutus on menossa uusiksi ja siihen saattaa tulla puoli vuotta lisää, olen kuullut. - erityis kka
Valitettavan usein opettajat eivät tiedä mitä kaikkea koulunkäyntiavustajien opetus sisältää. Olen huomannut että monista erityisoppilaista avustajilla on paremmat tiedot. Erityisopettajat ovat taas eri maata he tietävät meidänkin koulutuksen ja tiedon.
- oli taas avustajalla
"Avustajan rooli on lähinnä se "fyysinen läsnäolo", eivät avustajat ole mukana tuntisuunnitelmien laadinnassa ja itse opetamisessa - opettaja ne tekee."
Itselläni oli noin 300 tuntia opetusta lukuvuonna 2008-2009 - koulun missä...
oli taas avustajalla kirjoitti:
"Avustajan rooli on lähinnä se "fyysinen läsnäolo", eivät avustajat ole mukana tuntisuunnitelmien laadinnassa ja itse opetamisessa - opettaja ne tekee."
Itselläni oli noin 300 tuntia opetusta lukuvuonna 2008-2009Olisi kiva tietää, missä koulussa laitetaan epäpätevät henkilöt tekemään opettajan töitä.
- tehtävät.
koulun missä... kirjoitti:
Olisi kiva tietää, missä koulussa laitetaan epäpätevät henkilöt tekemään opettajan töitä.
Sillä ei ole varmaan merkitystä keskustelun kannalta, asian ydin oli se että opetuksellista työtä sisältyy yleensä kouluissa. Avustajien ammattikunta on lähtenyt liikkeelle nimenomaan vammaisten fyysisestä avustamisesta ja "läsnöolosta". Hyvin pian huomattiin, että sellainen ammattitaito ei riitä alkuunkaan. Koulutus onkin kehittynyt ja opetuksellisten tehtävien osuus lisääntynyt kentällä yhä enemmän. Myöskin kka nimike tullaan melko varmasti lähitulevaisuudessa muuttamaan esim koulunkäynnin ohjaajaksi. Avustaja nimike on niin vanhentunut eikä kuvaa nykyistä työnkuvaa, joka on laaja-alaista oppilaan kasvussa, kehityksessä sekä oppimisessa ohjausta, kasvatusta ym. Lyhytaikaisiin sijaisuuksiin ei oteta eikä kannata ottaa opettajia, vaan avustaja hoitaa ne. Tuttu ihminen on ennenkaikkea myös etu oppilaille.
- ei ammatissa
tehtävät. kirjoitti:
Sillä ei ole varmaan merkitystä keskustelun kannalta, asian ydin oli se että opetuksellista työtä sisältyy yleensä kouluissa. Avustajien ammattikunta on lähtenyt liikkeelle nimenomaan vammaisten fyysisestä avustamisesta ja "läsnöolosta". Hyvin pian huomattiin, että sellainen ammattitaito ei riitä alkuunkaan. Koulutus onkin kehittynyt ja opetuksellisten tehtävien osuus lisääntynyt kentällä yhä enemmän. Myöskin kka nimike tullaan melko varmasti lähitulevaisuudessa muuttamaan esim koulunkäynnin ohjaajaksi. Avustaja nimike on niin vanhentunut eikä kuvaa nykyistä työnkuvaa, joka on laaja-alaista oppilaan kasvussa, kehityksessä sekä oppimisessa ohjausta, kasvatusta ym. Lyhytaikaisiin sijaisuuksiin ei oteta eikä kannata ottaa opettajia, vaan avustaja hoitaa ne. Tuttu ihminen on ennenkaikkea myös etu oppilaille.
Mutta sijaistaessaan opettajaa avustaja toimii opettajana. Avustajan töihin opettaminen ei kuulu, korkeintaan se ohjaaminen. Monen avustajan kanssa yhteistyötä tehneenä olen aina ollut se, joka ne tunnit, opittavat asiat, materiaalit ym. suunnittelee ja valmistaa. Se, että avustaja ohjeideni, materiaalieni ja suunnitelmieni mukaisesti ohjaa oppilasta oppimaan (vaikka ihan kahdenkin) ei mielestäni ole opettamista, vaan ihan normaalia avustajan työtä. Minä kuitenkin olen se, joka tekee pohjatyön, varmistaa oppimisen ja kantaa siitä oppimisesta vastuun. Ollessani sairaana avustaja sijaistaa minua ja toki silloin opettaa, mutta se onkin aivan eri asia.
- entäs kka:n sijainen?
tehtävät. kirjoitti:
Tulee kunnalle halvaksi teettää koulunkäyntiavustajalla opettajan sijaisuuksia. Mutta enä ne oppilaat, joita pitäisi auttaa? Heillä ei sitten olekaan avustajaa!
Koulunkäyntiavustajien oppaasta: "Koulunkäyntiavustaja voi toimia opettajan sijaisena vain siten, että hänet määrätään opettajan sijaiseksi ja hänelle myönnetään samaksi ajaksi palkaton työloma koulunkäyntiavustajan tehtävästä. Määräyksen sijaiseksi antaa kunnassa yleensä rehtori. Määräys pitää olla jokaisesta tunnista sen takia, että perusopetusasetuksen 1 §:n mukaan perusopetus on aina opettajan antamaa opetusta. Kun koulunkäyntiavustaja toimii luokanopettajan tai erityisluokanopettajan sijaisena, hänen palkkauksensa määräytyy kunnallisen opetusalan virka- ja työehtosopimuksen (OVTES) liitteen 1 määräysten mukaan. " - laitetaan
koulun missä... kirjoitti:
Olisi kiva tietää, missä koulussa laitetaan epäpätevät henkilöt tekemään opettajan töitä.
Pätevää sijaista on aika vaikea löytää.
- kaikki tehdään
ei ammatissa kirjoitti:
Mutta sijaistaessaan opettajaa avustaja toimii opettajana. Avustajan töihin opettaminen ei kuulu, korkeintaan se ohjaaminen. Monen avustajan kanssa yhteistyötä tehneenä olen aina ollut se, joka ne tunnit, opittavat asiat, materiaalit ym. suunnittelee ja valmistaa. Se, että avustaja ohjeideni, materiaalieni ja suunnitelmieni mukaisesti ohjaa oppilasta oppimaan (vaikka ihan kahdenkin) ei mielestäni ole opettamista, vaan ihan normaalia avustajan työtä. Minä kuitenkin olen se, joka tekee pohjatyön, varmistaa oppimisen ja kantaa siitä oppimisesta vastuun. Ollessani sairaana avustaja sijaistaa minua ja toki silloin opettaa, mutta se onkin aivan eri asia.
mitä rehtori keksii määrätä
- toisin :(
ei ammatissa kirjoitti:
Sinulla on sitten harvinaisen korkea työmoraali! Olen viimeiset neljä vuotta työskennellyt saman open parina. Olen suunnitellut ja valmistellut poikkeuksetta kaikki uskonnon, käsityön ja kuvaamataidon tunnit, sekä vaihtelevasti kaikkien muidenkin aineiden tunteja. Tämä tietysti opetussuunnitelmaa noudattaen. Pakko on tehdä, kun käsketään, tai muuten löydän itseni koulun sijasta kilometritehtaalta. Tämän lisäksi korjaan kaikki kokeet, pidän yhteyttä (erityis-)lapsia hoitaviin tahoihin ja koteihin, pidän tunnit yksin, kun ope on päivittäin "asioilla", jne. Teen ihan mielelläni monenlaisia töitä, mutta harmittaa, kun niistä ei makseta. Koulumme rehtori on täysin tietoinen asiasta, mutta häneltä ei heru apua. Sen sijaan hän kiittelee usein "omatoimisuuttani" ja "reippauttani". Onneksi nyt työpari vaihtuu. Ehkä saan jatkossa tehdä palkkaani vastaavia töitä.
Muuten, kyllä koulunkäyntiavustajakin kantaa lasten oppimisesta vastuun. Työmme tärkein sisältö on juurikin oppimisen ohjaaminen. Tekipä ihminen mitä työtä tahansa, on hänen myös kannettava vastuu tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. - työstä
toisin :( kirjoitti:
Sinulla on sitten harvinaisen korkea työmoraali! Olen viimeiset neljä vuotta työskennellyt saman open parina. Olen suunnitellut ja valmistellut poikkeuksetta kaikki uskonnon, käsityön ja kuvaamataidon tunnit, sekä vaihtelevasti kaikkien muidenkin aineiden tunteja. Tämä tietysti opetussuunnitelmaa noudattaen. Pakko on tehdä, kun käsketään, tai muuten löydän itseni koulun sijasta kilometritehtaalta. Tämän lisäksi korjaan kaikki kokeet, pidän yhteyttä (erityis-)lapsia hoitaviin tahoihin ja koteihin, pidän tunnit yksin, kun ope on päivittäin "asioilla", jne. Teen ihan mielelläni monenlaisia töitä, mutta harmittaa, kun niistä ei makseta. Koulumme rehtori on täysin tietoinen asiasta, mutta häneltä ei heru apua. Sen sijaan hän kiittelee usein "omatoimisuuttani" ja "reippauttani". Onneksi nyt työpari vaihtuu. Ehkä saan jatkossa tehdä palkkaani vastaavia töitä.
Muuten, kyllä koulunkäyntiavustajakin kantaa lasten oppimisesta vastuun. Työmme tärkein sisältö on juurikin oppimisen ohjaaminen. Tekipä ihminen mitä työtä tahansa, on hänen myös kannettava vastuu tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.Avustajien pitäisi kuitenkin muistaa vaatia korvausta, jos tehdään muutakin kuin selkeästi omaan työnkuvaan liittyviä asioita. Avustaja on kuitenkin eri ammatti kuin opettaja, hehän opiskelevat käsittääkseni monia sellaisia asioita mitä opettajien koulutuksessa ei ole. Avustaja ei ole "vähemmän koulutettu opettaja" vaan kyse on erilaisesta ammatista.
Jos itse olisin avustaja, niin pitäisin mielelläni välillä opettajan valmistamia tunteja ja toimisin satunnaisesti sijaisena. Niihin tilanteisiin kuitenkin väkisinkin joutuu joka paikassa ja siitä saa arvokasta ryhmänohjaus ym kokemusta. Mutta jos työnkuva alkaa jatkuvasti olemaan jotain muuta, kuin mikä tarkoitus on, niin ei sekään ole oikein. Palkka ei riitä eikä koulutus tähtää sellaiseen työhön.
Tuntien suunnittelussa avustaja ja opettaja voivat olla työpari opettajan ollessa päävastuussa. Avustajan ammattitaidosta kannattaa muutenkin ottaa kaikki irti ja tehdä yhteistyötä. Tällöin opettaja ja oppilaat saavat parhaan mahdollisen hyödyn.Ei ole kuitenkaan oikein että avustaja itse suunnittelee ja toteuttaa tunnit. Ehkä tässä on kyse opettajan työmoraalistakin. Olet ahkera ja osaava avustaja, ja opettaja pääsee helpommalla kun sälyttää hommiaan sinulle. - helsingistä
laitetaan kirjoitti:
Pätevää sijaista on aika vaikea löytää.
Itse 2 vuotta kka:na samassa koulussa toimineena voin sanoa että meillä ainakin on tapahtunut ihan uskomaton muutos viime vuoden aikana. Kaikki avustajat on aktiivisesti jutelleet opejen ja rehtorin kanssa siitä mikä meidän tehtävä on ja mitä saa ja mitä ei tehdä. Vieläkin sellasta tuntisuunnittelua joskus on mutta yleensä vain hätätilanteessa. Eihän ne asiat muutu jos ei niitä rupea muuttamaan! Ilmapiiri on muuttunut tosi avoimeksi sen ansiosta
Kka:t on sen verran uus juttu että opettajat tarvii selvästi meiltä joskus apua siihen mitä voidaan tehdä :) Pitää vaan itse mennä rohkeasti sanomaan että nyt voisin tehdä tällaista jotta hyödyttäisin oppilaita eniten.. - arbenite
toisin :( kirjoitti:
Muuten, kyllä koulunkäyntiavustajakin kantaa lasten oppimisesta vastuun. Työmme tärkein sisältö on juurikin oppimisen ohjaaminen. Tekipä ihminen mitä työtä tahansa, on hänen myös kannettava vastuu tekemisistään tai tekemättä jättämisistään.olen kiinnostunut hae opettajan avustaja koulutus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124030MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822081Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin941366Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671117Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt216916Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828