Komposti ja onkimadot

Miksu

Olisiko hyviä neuvoja saada avokomposti tuottamaan mahdollisimman paljon matoja? Auttaako esim. hevosen lanta asiaan?
Millaisia kokemuksia parhaista matojen sekä kastikoiden löytöpaikoista?

10

3720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kastari!

löytyy parhaiten paikasta jossa kasvaa nokkosta. Eli nokkospöheikön alta kaivamaan vaan. Komposti tuottaa matoja parhaiten kun ruokit sitä: eli ruuanjätettä vaan kompostiin niin madoilla riittää ravintoa ja hajotettavaa. Minulla on toiminut tosihyvin niin että hiukan multaa jätteiden päälle niin aika pian on armeija matoja syömässä ja hajuhaittoja ei ole. Samoin komposti pysyy sopivan kosteana ja lämpimänä kun hautaa tähteet . Pienellä pöyhäisyllä saan ainakin 20 matoa näkyviin!

• pieniä

Ei komposti onkimatoja tuota.
        Mutta teeppä vaikka lehtikomposti avomaan päälle. Esim katteeksi johonkin. Johan on siinä lehtien alla mullassa oikeita lieroja.

• MM

Periaatteessa hyvä neuvo, joka minullakin toimi muutama vuosi sitten. Nyt supit kaivavat kaiken ruoanjätteen ylös ja jos onnistun suojaamaan sen supeilta, niin myyränkoloja ilmestyy siihen malliin, että luulen, että lisään vaan muutenkin runsasta myyräkantaa. Mikä neuvoksi?

• avokompostiin
        MM kirjoitti:

Periaatteessa hyvä neuvo, joka minullakin toimi muutama vuosi sitten. Nyt supit kaivavat kaiken ruoanjätteen ylös ja jos onnistun suojaamaan sen supeilta, niin myyränkoloja ilmestyy siihen malliin, että luulen, että lisään vaan muutenkin runsasta myyräkantaa. Mikä neuvoksi?

sitä varten on nuo esim. muovirakenteiset lämpöeristetyt kompostorit, biolan ym.
        Vanhasta arkkupakastimestakin niitä on itse tehty tai voi kysellä sellaista kierrätyskeskuksesta. Siis keittiöjäte vaatii AINA jyrsijäeristetyn kompostorin PISTE

Kunnan/kaupungin säännöt kieltävät selväsanaisesti tuollaisen leväperäisen toiminnan nimenomaan rottien takia.

Vaikka itse tykkäisit rotista, naapurusto ei ehkä tykkää

• puolipaneeli

Moi Miksu!
      Mulle parhaita paikkoja kastikoitten ja onkilierojen löytämiseen on ollu ojanpohjat, joissa on vanhoja puidenlehtiä tai muuta krääsää. Pääasia on, että maaperässä on kokoajan ollut riittävän kosteeta. Eli varjoisia paikkoja, humusta niin madotkin tykkää.
      Mukavia onkireissuja!

• Madoistahan on olemassa oma kompostimatojalike joita jotkut 4H kerhot kauppaa syöteiksi.

Itsellä on pari kompostia kypsymässä ja ajattelin niissä "viljellä" noita kompostimatoja. Tavalliset kasiaiset ei viihdy vaan karkaa pois. Kosteutta on tarpeeksi kyllä ja komposti on sellaisessa muovisäiliössä.

Kävin hakemassa onkikaupasta Hollantilaisia syöttimatoja vaan eivät tainneet tykätä kylmästä kun hävisivät jo.

Mutta kuka noita kompostimatoja myy PK seudulla?

• juttu tuo sinun

kompostimatoja.

• on risreytetty
        juttu tuo sinun kirjoitti:

kompostimatoja.

jotta saadaan KOMPOSTIMATOJA.??????

• matoja on olemassa
        on risreytetty kirjoitti:

jotta saadaan KOMPOSTIMATOJA.??????

Kyllä se kompostimato lajikkeensa on erilainen kun se ruohikossa viihtyvä liero.

Ne ei viihdy yleensä samoissa paikoissa.

• on aivan sama
        matoja on olemassa kirjoitti:

Kyllä se kompostimato lajikkeensa on erilainen kun se ruohikossa viihtyvä liero.

Ne ei viihdy yleensä samoissa paikoissa.

matolaji on kastemato ja savimato.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      274
      4775
    2. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      100
      3556
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      27
      2952
    4. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      67
      2360
    5. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      102
      2279
    6. TUNNISTELAATIKKO

Tähän ketjuun voi laittaa yhdellä tai kahdella lauseella (tai vaikka yhdellä sanalla) täydellisen tunnisteen, jonka vain
      Ikävä
      93
      1556
    7. Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä?

Tykkäätkö enemmän tavis- vai julkkiskisaajista tv:ssä? Moni reality ja visailuohjelma luottaa julkkiksiin, mutta sentään
      Tv-sarjat
      28
      1329
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      41
      1326
    9. Zoo jatkaa - jatkuuko mustamaalaus?

Tänään on päätetty Zoon avaamisesta uudelleen. Mielenkiintoista nähdä kautokurujen reaktio, nyt kun kyse ei ole kunnalli
      Ähtäri
      75
      1294
    10. Kohdataankohan me

Enää koskaan?
      Ikävä
      67
      966
    Aihe