Jeesus-seminaari
Jeesus-seminaari on noin parin sadan akateemisen Uuden testamentin eksegetiikan asiantuntijan tutkijaryhmä, joka perustettiin 1985. Seminaarin tarkoituksena on ollut määritellä mitä Jeesus on historiallisena henkilönä saattanut opettaa tai tehdä. Seminaarin perusti Robert W. Funk ja se toimii Westar-instituutin suojeluksessa. Vaikka Jeesus-seminaari edustaa vain raamatuntutkijoiden vähemmistön kantaa, se on saanut huomattavaa julkisuutta sensaatiohakuisten ja perinteisestä Jeesus-kuvasta poikkeavien päätelmiensä takia.
Seminaariin osallistuvat tutkijat pyrkivät rekonstruoimaan kuvan Jeesuksen elämästä. He yrittävät kysyä kuka hän oli, mitä hän teki, mitä hän sanoi ja mitä hänen opetuksensa tarkoittivat, käyttäen kaikkea saatavilla olevaa todistusaineistoa ja menetelmiä.
Todistusaineiston seulomisessa on käytetty erilaisia kriteereitä. Jeesuksen nimiin laitettuja sanoja on pidetty muun muassa sitä aidompina, mitä useammassa lähteessä ne esiintyvät, mitä enemmän ne poikkeavat aikakauden muusta opetuksesta ja mitä enemmän ne vaikuttavat olevan alun perin peräisin suullisesta (enemmän kuin kirjallisesta) lähteestä. Seminaarin voi nähdä omaksuneen raamatullisen minimalismin periaatteen eli sen ajattelutavan, jonka mukaan kirjoitettu teksti on epäilyksenalaista, ellei sitä osoiteta todeksi myös muilla lähteillä.
Seminaarin tutkimustulokset
Seminaari alkoi julkaista omaa käännöstään evankeliumeista nykyenglannilla (Scholars Version). Se käyttää vapaasti puhekielen ilmaisuja ja muotoiluja tavoittaakseen kirjoittajan tyylin, jotta lukija voisi kuulla viestin niin kuin ensimmäisen vuosisadan kuulija olisi sen kuullut, eikä niin kuin nykyisissä raamatunkäännöksissä, joiden kieli on usein vanhahtavaa ja muodoltaan hyvin kirjallista.
Konsensus määritettiin painotetulla keskiarvolla, ei selvällä enemmistöllä. Näin kaikki mielipiteet vaikuttivat lopulliseen päätökseen.
Jeesuksen opetukset
Seminaarin ensimmäiset löydökset julkaistiin vuonna 1993 teoksessa The Five Gospels: What Did Jesus Really Say? The Search for the Authentic Words of Jesus (ISBN 0-06-063040-X). Viiteen evankeliumiin on luettu neljän kanonisen evankeliumin lisäksi apokryfinen Tuomaan evankeliumi.
Seminaarin näkemyksen mukaan näiden viiden evankeliumin sisältämistä Jeesuksen sanoista vain noin 18 prosenttia palautui historiallisen Jeesuksen opetukseen. JOHANNEKSEN EVANKELIUMISTA JA ILMESTYSKIRJASTA JEESUKSEN OPETUKSIIN PALAUTUI AINOASTAA YKSI PROSENTTI.
Jeesus seminaari herättää kysymyksen: "KUKA ON VÄÄRENTÄNYT RAAMATUN?"
SIIS KUKA KIRJOITTI
35
416
Vastaukset
- cybo-ceronimo-cabriel-61
Kun kyse on ihmisten suu-sanallisesta todistuksesta ja sen jälki-käteisestä kirjaamisesta, eli monesti sepityksistä/huhuista/liioittelusta ja suoranaisesta palturista on hyvää ja viisasta kohdata raamattu ainoastaan yhtenä monista "pyhitys-kirjallisuuden" osasista.
Raamatun tekstien omaa-sisäistä-autenttisuutta pidän n.20% osalta oikeana, tämä on se "varmuus-luokka", johon olen päätynyt asia-yhteyksien puuttumisesta ja vahvoista risti'riitaisuuksista johtuen.
Esimerkiksi väitetty Jeesuksen heitto: "Minä olen tie totuus ja elämä", joka sisältää idean Jeesuksen itsensä korottamisesta palvonnan kohteeksi, ei voi olla hänen suustaan, sillä toisaalla [raamatussa 'ei kanonisissa'] hän korostaa Itsensä löytämistä jokaisen kohdalla henk.koht., siis
o m a a
vastuuta ja on myös realistinen omasta osastaan, korostaen lähettäjänsä [sisäisesti ideoiden] asemaa ja kieltää kuvien, ihmisten, siis katoavaisen ja olevaisen palvonnan yleensäkin, hän selittää olevansa vain
väli-m i e h e n ä/tiedon/"valon"-tuojana
koko sydeemissä jne.. - asiaan liittyen:
http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/eres/teol/art/raisanen-nas.pdf
Heikki Räisäsen artikkeli ”Nasaretin miehen arvoitus” jossa myös mainitsemastasi Jeesus-seminaarin arviosta siitä, paljonko evankeliumeissa on Jeesuksen autenttisia sanoja / opetusta
http://westarinstitute.org/index.html Jesus Seminary,n ja Westar Institute,n kotisivu
http://virtualreligion.net/forum/index.html Jesus Seminary Forum Home Page
http://www.earlychristianwritings.com/q.html linkkejä oletettuun, synoptikkojen käyttämään Q-lähteeseen
http://homepages.which.net/~radical.faith/index.htm Radical Faith -sivusto, brittiläisen anglikaanin, St Antony's Priory,ssa asuvan Michael Maasdorp,n ylläpitämä sivusto, jossa on runsaasti hyviä artikkeleita ja linkkejä Raamatusta ja raamatuntutkimuksesta- kiitokset
niistä.
- suusanallista,
ja väritettyä perimätietoa koottu vuosisatojen varrella yksiin kansiin. VT ja UT eroavat toisistaan aika paljon oleellisilta osin. VT:ssä esim. yksijumalaisuus alkaa muokkaantua persialaisperäiseen kolmijumaluuteen, eli vaikutteita tulee mukaan.
UT:n puolella plagioidaan vanhoja vapahtajataruja.
Kaikenkaikkiaan yhden uskonnon kirjallisuutta, johon jotkut uskovat epätoivoisen sokeasti, koska elämä on päässyt repeämään raiteiltaan ja saattaapa mielenterveyskin olla hakusessa.- ortodoksisuus.
Ortodoksisessa, kuin myös katolisessa kirkossa Raamattuun perustuvien dogmien lisäksi kirkon traditiolla on merkittävä asema. Tämä traditio palautuu apostoliseen aikaan ja muodostaa kirkon näkemyksen mukaan Raamatun kanssa kirkon kokonaisuuden. Raamattu ja traditio on uskottu yksin ortodoksiselle kirkolle, joka tulkitsee niitä. Kirkko on kokonaisuudessaan erehtymätön oikean uskon suhteen. Merkittävä osa kirkon traditiota ovat myös kirkkoisien opetukset, joista erityisen arvossa pidettyjä ovat Gregorios Nazianzilainen, Basileios Suuri ja Johannes Krysostomos.
- siihen
ortodoksisuus. kirjoitti:
Ortodoksisessa, kuin myös katolisessa kirkossa Raamattuun perustuvien dogmien lisäksi kirkon traditiolla on merkittävä asema. Tämä traditio palautuu apostoliseen aikaan ja muodostaa kirkon näkemyksen mukaan Raamatun kanssa kirkon kokonaisuuden. Raamattu ja traditio on uskottu yksin ortodoksiselle kirkolle, joka tulkitsee niitä. Kirkko on kokonaisuudessaan erehtymätön oikean uskon suhteen. Merkittävä osa kirkon traditiota ovat myös kirkkoisien opetukset, joista erityisen arvossa pidettyjä ovat Gregorios Nazianzilainen, Basileios Suuri ja Johannes Krysostomos.
kristillisen alkukirkon voitolle päässeeseen suuntaukseen, joka oli erikoistunut tapattamistoimiin ja murhapolttoihin. Juuri murhatyöt mahdollistivat tämän suuntauksen voitolle pääsyn. Tämän ”oikeaoppisen” suuntauksen johtohahmot tapattivat kaikki toisin ajattelijat: markionilaisen alkukirkon suuntauksen jäsenet, gnostilaiset sekä juutalaiskristillisen ebionien alkukirkon suuntauksen jäsenet.
”Oikeaoppisen” suuntauksen pappisjohto yritti tuhota myös alkuperäisen Tuomaan evankeliumin sekä kaikki siitä muille kielille käännetyt kopiot. Miksi? Siksikö, ettei Tuomaan evankeliumi tukenut kristillisen kirkon papiston siitä kirjoittamia muunnelmia eli nykyisen Raamatun sisältämiä evankeliumeja? Vai siksi, ettei Tuomaan evankeliumin sisältö tukenut kristillisen papiston pyrkimyksiä ja opetuksia? Vaiko siksi, että Tuomaan evankeliumi olisi ilmoittanut tuleville sukupolville, että Tuomas oli Jeesuksen kaksoisveli?
Mikä uhka kristilliselle kirkolle ja sen opeille olisi tieto Jeesuksen kaksoisveljen olemassaolosta voinut olla? Olisiko tämä tieto kenties tehnyt vaikeaksi selittää että Jeesus on ainut Jumalan poika ja Pyhän Hengen siittämä? Olisiko tällöin ollut ongelmallista selittää kenen siittämä Tuomas oli? - liturgioissaan
siihen kirjoitti:
kristillisen alkukirkon voitolle päässeeseen suuntaukseen, joka oli erikoistunut tapattamistoimiin ja murhapolttoihin. Juuri murhatyöt mahdollistivat tämän suuntauksen voitolle pääsyn. Tämän ”oikeaoppisen” suuntauksen johtohahmot tapattivat kaikki toisin ajattelijat: markionilaisen alkukirkon suuntauksen jäsenet, gnostilaiset sekä juutalaiskristillisen ebionien alkukirkon suuntauksen jäsenet.
”Oikeaoppisen” suuntauksen pappisjohto yritti tuhota myös alkuperäisen Tuomaan evankeliumin sekä kaikki siitä muille kielille käännetyt kopiot. Miksi? Siksikö, ettei Tuomaan evankeliumi tukenut kristillisen kirkon papiston siitä kirjoittamia muunnelmia eli nykyisen Raamatun sisältämiä evankeliumeja? Vai siksi, ettei Tuomaan evankeliumin sisältö tukenut kristillisen papiston pyrkimyksiä ja opetuksia? Vaiko siksi, että Tuomaan evankeliumi olisi ilmoittanut tuleville sukupolville, että Tuomas oli Jeesuksen kaksoisveli?
Mikä uhka kristilliselle kirkolle ja sen opeille olisi tieto Jeesuksen kaksoisveljen olemassaolosta voinut olla? Olisiko tämä tieto kenties tehnyt vaikeaksi selittää että Jeesus on ainut Jumalan poika ja Pyhän Hengen siittämä? Olisiko tällöin ollut ongelmallista selittää kenen siittämä Tuomas oli?ilmestyskirjaa nykyäänkään ja ilmestyskirjan kanonisointi oli pitkän kädenväännön ja huutoäänestyksen tulos.
"Minä olen tie totuus ja elämä..." sanat on sijoitettu Jeesuksen suuhun, mutta onko Jeesus koskaan sanonut näin, ilmeisesti ei.
- jotka halusivat,
alistaa, höynäyttää ja pelotella.
- ne kirjoitti,ketkä
valtaa ja johtamista himoitsivat..............
- hiekasta.
Prof. Antti Marjanen 27.11.2001 (vapaasti lyhentänyt H. Wikgren; evankeliumin käännös Antti Marjanen)
Vuonna 1945 Egyptin Nag Hammadista löydettiin hyvin säilynyt koptinkielinen käsikirjoitus, jonka otsikkona on ”Tuomaan muistiinpanoja Jeesuksen salaisista sanoista”. Jo 1800-luvun lopulla oli löydetty papyruksen paloja, joissa oli otteita kyseisestä tekstistä kreikankielellä, mutta niiden perusteella ei vielä voitu tietää, että kyseessä oli monissa lähteissä mainittu Tuomaan evankeliumi.
Tuomaan evankeliumi muodostuu 114 Jeesuksen sanasta eli logionista. Kysymyksessä on usein viisauslauselma tai vertaus, joka alkaa sanoilla ”Jeesus sanoi”. Jotkut logioneista alkavat Jeesukselle esitetystä kysymyksestä, johon sitten saadaan vastaus. Logioneilla ei näytä olevan mitään selkeätä järjestystä, eikä evankeliumissa ole juuri lainkaan kertovaa aineistoa. Tuomaan evankeliumi on evankeliumeista ainoa, jossa on mainittu sen kirjoittaja, jota kutsutaan Juudas Tuomaaksi. Kysymyksessä on todennäköisesti kuitenkin myöhempi kirjoittaja, joka on ikään kuin ottanut Jeesuksen oppilaan hahmon. Nimen valinta antaa viitteitä tekstin alkuperäpaikasta, sillä Juudas Tuomas oli Syyrian alueella sijaitsevan Edessan kaupungin apostoli.
Nag Hammadista löydetty käsikirjoitus on ajoitettu n. vuodelle 350 jKr. kansien tueksi käytetyn jätepaperin perusteella. Kysymyksessä on kuitenkin kreikankielisestä tekstistä tehty käännös. Erilaisten vertailujen perusteella Tuomaan evankeliumi on ajoitettu kirjoitetuksi ennen vuotta 50. Tuomaan evankeliumia tutkineiden asiantuntijoiden mielestä vaikuttaa kuitenkin siltä, että synoptiset evankeliumit, Matteuksen, Markuksen ja Luukaan evankeliumeit olisivat saaneet vaikkutteita Juudas Tuomaasta, sillä noin puolelle logioneista löytyy vastine kyseisistä evankeliumeista. Koska Tuomaan evankeliumin järjestys ei noudata yhdenkään synoptisen evankeliumin järjestystä edes paralleelien osalta, ei synoptiset evankeliumit voi olla kokonaan riippuvaisia kyseisestä Tuomaan evankeliumista. Lisäksi osa aineisto vaikuttaa Tuomaan evankeliumissa alkuperäisemmältä kuin muissa.
Tuomaan evankeliumi kutsuu jumalaa yleensä isäksi ja vain harvoin koptinkielisellä sanalla jumala. Vaikka evankeliumin maailma on ajoittain uhkaava, pidetään luomista kuitenkin hyvänä, joten kysymyksessä ei liene gnostilaisuuden dualistinen käsitys, jonka mukaan isäksi kutsutaan Jeesuksen isää ja jumalaksi puolestaan luojajumalaa, jonka aikaansaannosta kaikki paha on. Tuomaan evankeliumissa Jeesus on ensisijaisesti salaisten sanojen välittäjä; sanojen, joiden tiedon avulla voi oppia tuntemaan itsensä. Evankeliumin pelastuskäsitys sisältää ihmisen pre-eksistenssin eli käsityksen siitä, että sielu oli ennen syntymää valon maailmassa, johon myös palataan. Ihminen on maailman kahlitsema, ”juovuttama”, mutta hän voi vapautua kahleistaan oppimalla tuntemaan maailman ja itsensä, kuten evankeliumin kolmannessa logionissa sanotaan:
Jeesus sanoi:
”Teidän johtajanne saattavat sanoa teille: ’Valtakunta on taivaassa’, mutta silloinhan taivaan linnut ehtivät sinne ennen teitä. He voivat myös sanoa: ’Se on meressä’, mutta silloin kalat ehtivät sinne ennen teitä. Tosiasiassa valtakunta on sekä teidän sisällänne että teidän ulkopuolellanne.
Kun opitte tuntemaan itsenne, silloin teidät tunnetaan ja te ymmärrätte olevanne elävän Isän lapsia. Jollette opi tuntemaan itseänne, te elätte köyhyydessä ja olette köyhyys.”- kirkkoisille,
ketkä loivat, valitsivat ja muokkasivat Raamatun omien maallisten etujen ajamiseen.
Olisiko aika koota uusi Raamattu vanhojen tekstien ja uusien tutkimusten pohjalta, ilman kirkkojen ja lahkojen suoraa vaikutusta, näin voisimme löytää oikean Jumalan sanan, sekä totuuden Jeesuksesta. - on olemassa,
kirkkoisille, kirjoitti:
ketkä loivat, valitsivat ja muokkasivat Raamatun omien maallisten etujen ajamiseen.
Olisiko aika koota uusi Raamattu vanhojen tekstien ja uusien tutkimusten pohjalta, ilman kirkkojen ja lahkojen suoraa vaikutusta, näin voisimme löytää oikean Jumalan sanan, sekä totuuden Jeesuksesta.julkaisuja joissa on nykyisten UT:n tekstien lisäksi myös noita sen ulkopuolelle aikanaan jätettyjä. Ja itse UT:iinkin sisältyvät kirjat on pyritty esittämään oikeassa ajallisessa järjestyksessään. Nykyisestä UT:sta saa hieman väärän kuvan mm. koska Paavalin kirjeet ovat evankeliumeita vanhemmat.
http://www.hendrickson.com/html/product/30432.trade.html?category=all
Early Christian Reader - Steve Mason / Thomas A. Robinson; vapaa suomennos esittelytekstistä:
"Jos haluaa oppia ymmärtämään varhaista kristinuskoa sen historiallisessa kontekstissa, UT:n standardiversiot eivät tarjoa parasta lähtökohtaa. Niissä varhaisimmat kristilliset tekstit eivät ole kronologisessa järjestyksessä ja niistä puuttuu UT:n teksteihin tärkeydeltään verrattavissa olevia samaan aikaan syntyneitä tekstejä.
Teoksessa Early Christian Reader nämä tekstit on järjestetty ja esitelty historiallisesti katsoen enemmän merkityksellisemmässä järjestyksessä. … Teoksen tekstit sisältävät myös Tuomaan evankeliumin, Didakhen, Barnabaan kirjeen, 1 Klemensin kirjeen ja Ignatiuksen kirjeet.
Jokaisen tekstin johdannossa käsitellään ao. tekstin ajoitusta ja paikkaa muiden tekstien joukossa, kirjoittajaa, tekstin kohderyhmää, kirjallisia piirteitä, juutalaista ja hellenististä kontekstia; lisäksi tarjolla on ehdotuksia kirjallisuudesta, jonka avulla lukija voi halutessaan tutustua aiheisiin enemmän. Tekstien johdannoista saa runsaasti valaistusta niiden erityisiin historiallisiin, kielellisiin ja tekstien tulkintaan liittyviin kysymyksiin.
Teksteihin liittyviä laajempia kysymyksiä on käsitelty seitsemässä erillisessä artikkelissa. Jokainen niistä alkaa keskustelulla kirjoittajan pseudonyymisyydestä, kirkkotraditiosta, synoptisista lähteistä, kirjeistä dokumentteina, toisistaan poikkeavista opillisista käsityksistä ja tekstien syntyyn liittyvistä olosuhteista.
Tapa, jolla tekstit on teoksessa Early Christian Reader järjestelty ja esitelty, tarjoaa lukijalle objektiivisen ja tietopuolisen pääsyn varhaiskristillisen kirjallisuuden monitahoiseen, kompleksiseen maailmaan.…"
http://www.hendrickson.com/pdf/toc/1565630432-toc.pdf kirjan sisällysluettelo
http://www.hendrickson.com/pdf/intros/1565630432-intro.pdf kirjan johdanto
http://www.hendrickson.com/pdf/chapters/1565630432-ch01.pdf malli luku
Sivustolla on muitakin mielenkiintoisia kirjaesittelyjä, kuten
http://www.hendrickson.com/html/product/32664.trade.html?category=all
Early Christianity and its Sacred Literature - Lee Martin McDonald / Stanley E. Porter - tutkimista,
on olemassa, kirjoitti:
julkaisuja joissa on nykyisten UT:n tekstien lisäksi myös noita sen ulkopuolelle aikanaan jätettyjä. Ja itse UT:iinkin sisältyvät kirjat on pyritty esittämään oikeassa ajallisessa järjestyksessään. Nykyisestä UT:sta saa hieman väärän kuvan mm. koska Paavalin kirjeet ovat evankeliumeita vanhemmat.
http://www.hendrickson.com/html/product/30432.trade.html?category=all
Early Christian Reader - Steve Mason / Thomas A. Robinson; vapaa suomennos esittelytekstistä:
"Jos haluaa oppia ymmärtämään varhaista kristinuskoa sen historiallisessa kontekstissa, UT:n standardiversiot eivät tarjoa parasta lähtökohtaa. Niissä varhaisimmat kristilliset tekstit eivät ole kronologisessa järjestyksessä ja niistä puuttuu UT:n teksteihin tärkeydeltään verrattavissa olevia samaan aikaan syntyneitä tekstejä.
Teoksessa Early Christian Reader nämä tekstit on järjestetty ja esitelty historiallisesti katsoen enemmän merkityksellisemmässä järjestyksessä. … Teoksen tekstit sisältävät myös Tuomaan evankeliumin, Didakhen, Barnabaan kirjeen, 1 Klemensin kirjeen ja Ignatiuksen kirjeet.
Jokaisen tekstin johdannossa käsitellään ao. tekstin ajoitusta ja paikkaa muiden tekstien joukossa, kirjoittajaa, tekstin kohderyhmää, kirjallisia piirteitä, juutalaista ja hellenististä kontekstia; lisäksi tarjolla on ehdotuksia kirjallisuudesta, jonka avulla lukija voi halutessaan tutustua aiheisiin enemmän. Tekstien johdannoista saa runsaasti valaistusta niiden erityisiin historiallisiin, kielellisiin ja tekstien tulkintaan liittyviin kysymyksiin.
Teksteihin liittyviä laajempia kysymyksiä on käsitelty seitsemässä erillisessä artikkelissa. Jokainen niistä alkaa keskustelulla kirjoittajan pseudonyymisyydestä, kirkkotraditiosta, synoptisista lähteistä, kirjeistä dokumentteina, toisistaan poikkeavista opillisista käsityksistä ja tekstien syntyyn liittyvistä olosuhteista.
Tapa, jolla tekstit on teoksessa Early Christian Reader järjestelty ja esitelty, tarjoaa lukijalle objektiivisen ja tietopuolisen pääsyn varhaiskristillisen kirjallisuuden monitahoiseen, kompleksiseen maailmaan.…"
http://www.hendrickson.com/pdf/toc/1565630432-toc.pdf kirjan sisällysluettelo
http://www.hendrickson.com/pdf/intros/1565630432-intro.pdf kirjan johdanto
http://www.hendrickson.com/pdf/chapters/1565630432-ch01.pdf malli luku
Sivustolla on muitakin mielenkiintoisia kirjaesittelyjä, kuten
http://www.hendrickson.com/html/product/32664.trade.html?category=all
Early Christianity and its Sacred Literature - Lee Martin McDonald / Stanley E. Porterje ne täytyy ajan kanssa tutkia.
- Tuomaan
evankeliumista on hyvä artikkeli, kysymyksestä jos Tuomas olisi UT:ssa:
http://www.helsinki.fi/collegium/events/tuomas.pdf Risto Uro: ”Jos Tuomas olisi viides evankeliumi”
Yksi tärkeä piirre siinä on yksilökeskeisyyden korostaminen ja auktoriteettien kritiikki (artikkelin sivulta 19 lähtien) mikä taas ei sopinut alkavan kristinuskon laitostumisen kanssa joka taas on nähtävissä mm. UT:iin päätyneessä, Paavalin nimissä kirjoitetussa ns. deuteropaavalilaisessa kirjallisuudessa (1&2 Tim, 2 Tess jne.) jossa annetaan ohjeita muodostumassa olevan kirkkolaitoksen viroista. Yksilökeskeisyytensä takia se on aika suosittua lukemista nykyäänkin. - Q-lähde
Tuomaan kirjoitti:
evankeliumista on hyvä artikkeli, kysymyksestä jos Tuomas olisi UT:ssa:
http://www.helsinki.fi/collegium/events/tuomas.pdf Risto Uro: ”Jos Tuomas olisi viides evankeliumi”
Yksi tärkeä piirre siinä on yksilökeskeisyyden korostaminen ja auktoriteettien kritiikki (artikkelin sivulta 19 lähtien) mikä taas ei sopinut alkavan kristinuskon laitostumisen kanssa joka taas on nähtävissä mm. UT:iin päätyneessä, Paavalin nimissä kirjoitetussa ns. deuteropaavalilaisessa kirjallisuudessa (1&2 Tim, 2 Tess jne.) jossa annetaan ohjeita muodostumassa olevan kirkkolaitoksen viroista. Yksilökeskeisyytensä takia se on aika suosittua lukemista nykyäänkin.voisivat olla yhdestä ja samasta lähteestä, mutta ketkä ovat Johanneksen evakeliumin ja ilmestyskirjan kirjoittajat ja ovatko ne vain kaunokirjallista fiktiota, kuten vahvasti näyttää.
- taisi arvioida
Q-lähde kirjoitti:
voisivat olla yhdestä ja samasta lähteestä, mutta ketkä ovat Johanneksen evakeliumin ja ilmestyskirjan kirjoittajat ja ovatko ne vain kaunokirjallista fiktiota, kuten vahvasti näyttää.
Tuomaan evankeliumien sisältämien Jeesuksen sanojen autenttisuuden 30%:iin, samaan kuin Lk:lla vs. Jh jossa oli vain se "Jeesus mahdollisesti sanoi jotain tämän tapaista"-arvio Jeesuksen lausahduksesta "profeettaa ei hyväksytä kotikaupungissaan" tms. :)
- mutta änkyrät
kirkkoisille, kirjoitti:
ketkä loivat, valitsivat ja muokkasivat Raamatun omien maallisten etujen ajamiseen.
Olisiko aika koota uusi Raamattu vanhojen tekstien ja uusien tutkimusten pohjalta, ilman kirkkojen ja lahkojen suoraa vaikutusta, näin voisimme löytää oikean Jumalan sanan, sekä totuuden Jeesuksesta.fundamentalistit, ketkä eivät osaa älyään käyttää olisivat tietenkin asiaa vastaan.
Myös suurille kirkoille ja lahkoille uusi totuudenmukainen Raamattu voisi olla lopullinen kuolinisku. - käytännössähän
mutta änkyrät kirjoitti:
fundamentalistit, ketkä eivät osaa älyään käyttää olisivat tietenkin asiaa vastaan.
Myös suurille kirkoille ja lahkoille uusi totuudenmukainen Raamattu voisi olla lopullinen kuolinisku.tuollainen Raamattu jota vastaamasi viestin kirjoittaja ehdotti tarjoasi vain helpommin kenen tahansa saataville ja luettavaksi sellaisiakin tekstejä ja niiden sisältämiä ajatuksia, jotka mm. vaikuttivat UT:iin nyt sisältyvien tekstien kirjoittajien ajatteluun, olivat osa heidän kirjallista ja aatteellista kontekstiaan. Noiden muiden tekstien ja ajattelumaailman kontekstissa UT:n nykyiset tekstitkin oli tarkoitettu luettavan, ymmärrettävän, ottavan niihin kantaa jne. Nyt noita muita tekstejä lukeakseen ja niihin tutustuakseen ne täytyy varta vasten etsiä ellei satu esim. olemaan tavalla tai toisella tekemisissä alan tutkimuksen kanssa jolloin ne jo tulevat sitä kautta tutuiksi. Lukea ja yrittää ymmärtää UT:iin nyt sisältyviä tekstejä vain UT:n tai jopa koko Raamatun kontekstissa, vain niiden tekstien puitteissa jotka kaanoniin nyt sisältyvät, ei tee oikeutta UT:n tekstien kirjoittajien ajattelumaailmalle ja heidän teksteilleen itselleen.
Lisäksi protestanttinen Raamatun kaanon on ongelmallinen senkin vuoksi, ettei siihen sisälly esim. katolisessa kaanonissa olevat VT:n apokryfikirjat joita UT:n tekstien kirjoittajat kuitenkin ovat lukeneet, käyttäneet ja siteeranneet. Ja jopa katolisesta kaanonista (muttei esim. koptien ja Etiopian kirkon kaanonista) taas puuttuvat mm. sellaiset tekstit kuin Eenokin kirja jota UT myös käyttää ja siteeraa.
Yleisesti ottaen lukijalle nyky-Raamattu-painoksissa tarjolla oleva raamatuntekstien ”ymmärtämisen konteksti” (jos siitä voisi sellaisena puhua) on rajallinen, puutteellinen ja harhaanjohtava. Ja omiaan mm. ruokkimaan kaikenlaisia tekstien alkuperäisille tarkoituksille vieraita tulkintoja ja oppeja kun tuo tekstien alkuperäinen konteksti on hukassa. Oli Itse oman Evankeliuminsa kirjoittaja. Nämä kolme Evankeliumia on kirjoitettu historian tuntioiden mukaan 42-45 vuotta Kirjoittajiksi mainittujen henkilöiden mestauksen jälkeen. Kirjoittajina ovat toimineet Hellenistit. Apostoli Johannes on itse kirjoittanut oman Evankeliuminsa. Tässäkin Evankeliumissa on viimeinen luku ilmaantunut Jälkeen päin. Onhan vanha tunnettu asia, etteivät kuolleet enää kirjoittele.
- Antti V. Piiterinen
Una-Fortuna2 kirjoitti:
Oli Itse oman Evankeliuminsa kirjoittaja. Nämä kolme Evankeliumia on kirjoitettu historian tuntioiden mukaan 42-45 vuotta Kirjoittajiksi mainittujen henkilöiden mestauksen jälkeen. Kirjoittajina ovat toimineet Hellenistit. Apostoli Johannes on itse kirjoittanut oman Evankeliuminsa. Tässäkin Evankeliumissa on viimeinen luku ilmaantunut Jälkeen päin. Onhan vanha tunnettu asia, etteivät kuolleet enää kirjoittele.
Vastaus on arvoitus, vai onko? Kuitenkin on varmaa nykytutkimuksen mukaa, että kirjoittaja ei ollut apostoli Johannes. Ehkä Johanneksen evakeliumin kirjoittajan henkilöllisyys on peitetty Vatikaanin salattuihin kammioihin, minne tutkijoilla ei ole asiaa. Ut. kirjoitettiin ja toimitettiin valtaosin palvelemaan alkukirkkoa ja todisteeksi profetioiden toteutumisesta Jeesuksesta.
Tässä yksi mielenkiintoinen lainaus Johanneksen evakeliumin synnystä.
Ramon K. Jusinon väite on, että evankeliumi olisi perustunut Magdalan Marian välittämään perimätietoon. Nimettomän kirjoittajan ja Marian yhdistäminen perustuu siihen, että evankeliumin kirjoittajan mainitaan useaan kertaan olevan "opetuslapsi, jota Jeesus rakasti", myöhemmin löydetyt gnostilaiset evankeliumit toiselta vuosisadalta, kuten Filippuksen evankeliumi, esittävät Marian Jeesuksen eniten rakastamana opetuslapsena. Ne evankeliumin kohdat, joissa "rakastettu opetuslapsi" mainitaan mieheksi, ovat ristiriidassa kolmen muun evankeliumin kanssa, joissa vastaavissa tilanteissa esiintyy nimenomaan Magdalan Maria. Lisäksi näissä kohdissa evankeliumin oma johdonmukaisuus on puutteellinen. Mahdollisesti evankeliumin kuvaama naispuolinen opetuslapsi muutettiin myöhemmässä vaiheessa mieheksi, millä saavutettiin evankeliumille miesvaltaiseksi muuttuneen myöhäisroomalaisen kirkon virallinen hyväksyntä. - teoria tuo
Antti V. Piiterinen kirjoitti:
Vastaus on arvoitus, vai onko? Kuitenkin on varmaa nykytutkimuksen mukaa, että kirjoittaja ei ollut apostoli Johannes. Ehkä Johanneksen evakeliumin kirjoittajan henkilöllisyys on peitetty Vatikaanin salattuihin kammioihin, minne tutkijoilla ei ole asiaa. Ut. kirjoitettiin ja toimitettiin valtaosin palvelemaan alkukirkkoa ja todisteeksi profetioiden toteutumisesta Jeesuksesta.
Tässä yksi mielenkiintoinen lainaus Johanneksen evakeliumin synnystä.
Ramon K. Jusinon väite on, että evankeliumi olisi perustunut Magdalan Marian välittämään perimätietoon. Nimettomän kirjoittajan ja Marian yhdistäminen perustuu siihen, että evankeliumin kirjoittajan mainitaan useaan kertaan olevan "opetuslapsi, jota Jeesus rakasti", myöhemmin löydetyt gnostilaiset evankeliumit toiselta vuosisadalta, kuten Filippuksen evankeliumi, esittävät Marian Jeesuksen eniten rakastamana opetuslapsena. Ne evankeliumin kohdat, joissa "rakastettu opetuslapsi" mainitaan mieheksi, ovat ristiriidassa kolmen muun evankeliumin kanssa, joissa vastaavissa tilanteissa esiintyy nimenomaan Magdalan Maria. Lisäksi näissä kohdissa evankeliumin oma johdonmukaisuus on puutteellinen. Mahdollisesti evankeliumin kuvaama naispuolinen opetuslapsi muutettiin myöhemmässä vaiheessa mieheksi, millä saavutettiin evankeliumille miesvaltaiseksi muuttuneen myöhäisroomalaisen kirkon virallinen hyväksyntä.Ramon K. Jusinon teoria, muiden Jh:n kirjoittajaa koskevien spekulaatioiden joukossa. :) Siitä on lisää esim. hänen artikkelissaan linkissä
http://ramon_k_jusino.tripod.com/magdalene.html - Antti V. Piiterinen
teoria tuo kirjoitti:
Ramon K. Jusinon teoria, muiden Jh:n kirjoittajaa koskevien spekulaatioiden joukossa. :) Siitä on lisää esim. hänen artikkelissaan linkissä
http://ramon_k_jusino.tripod.com/magdalene.htmlRaymond E. Brown (America's foremost Catholic biblical scholar).
Johanneksen yhteisöä tutkinut Raymond E. Brown sanoo tunnistavansa tekstistä kolme eri kerrostumaa: ensimmäinen versio perustuisi kirjoittajan henkilökohtaiseen kokemukseen Jeesuksesta, toinen versio olisi "evankelistan" kirjallinen luomus, joka on hyödyntänyt myös muita lähteitä, ja kolmas versio olisi nykyisin tunnettu edelleen muokattu versio.
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon tämä kolmas alkukirkon muokkaama versio eroaa kahdesta aikaisemmasta. - se miten
Antti V. Piiterinen kirjoitti:
Raymond E. Brown (America's foremost Catholic biblical scholar).
Johanneksen yhteisöä tutkinut Raymond E. Brown sanoo tunnistavansa tekstistä kolme eri kerrostumaa: ensimmäinen versio perustuisi kirjoittajan henkilökohtaiseen kokemukseen Jeesuksesta, toinen versio olisi "evankelistan" kirjallinen luomus, joka on hyödyntänyt myös muita lähteitä, ja kolmas versio olisi nykyisin tunnettu edelleen muokattu versio.
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon tämä kolmas alkukirkon muokkaama versio eroaa kahdesta aikaisemmasta.Ramon K. Jusinon teoria sopii noihin Raymond E. Brown,in aikaisemmin ja siis Jusinon teoriaa ennen esitetyille näkemyksille Jh:n tekstin läpikäymistä redaktiosta, ainakin Jusinon tuossa artikkelissa esittämien väitteiden mukaan. Tarkemmin noista Brown,in olettamista eri tekstikerrostumista voisi löytyä jotain netistäkin.
- aloituskirjoituksen,
mutta jatkoviestejä en. Onhan kautta aikojen tehty tutkimuksia, joissa on haluna ja tahtona, ehkä ihmisen sitä itsekkään tietämättä, kumota Jumalan Sanan auktoriteetti.
Yksi suuri tutkimus viimeaikoina on se missä väitetään kaikkien parannusihmeiden olevan valhetta, koska niistä ei ole lääkärintodistuksia ja vakuutuksia uskosta osattomille näyttää ja kuitenkin tässä kirjoittelee ihminen, jonka Jeesus on kolmesti parantanut hetkessä ja täydellisen terveeksi ja onnelliseksi.
Olisin kuollut ja sen on lääkäritkin tunnustaneet ilman Jeesuksen asioihin puuttumista, mutta joka uskoo nuo Jumalan Sanan auktoriteetteja kumoavat tutkimukset, väittää minun valehtelevan. Uskosta osattomat eivät tunne Jumalaa, eivätkä näin olle usko Hänen LUPAUKSIAAN ja näin elävät osattomina vapaudesta ja totuudesta.
Raamattu on totta ja vaikka siinä on käännösvirheitä, niin ne eivät kykene pimittämään Raamatun Sanomaa. Pelastussanoman kohdalla ei ole virheitä, mutta esim. Paavalin kirjeitä on käännetty väärin ja varsinkin tässä viimeisessä suomalaisessa Raamatunkäännöksessä, mutta se ei peitä totuutta, eikä vie Sanan auktoriteetista murustakaan poissa.- kumota,
eikä Jeesus seminaari siihen pyrkinytkään. Ihmisten kirjoittamasta Raamatusta on vain tullut monille epäjumala. Jumala on paljon, paljon enemmän, mitä Raamattu antaa edes ymmärtää.
Raamattu on alkukirkon muokkaama teos, minkä tehtävä oli oman aikansa ihmisten ajatusmaailman muokkaaminen kirkolle otolliseksi. - ihmisoppia.
kumota, kirjoitti:
eikä Jeesus seminaari siihen pyrkinytkään. Ihmisten kirjoittamasta Raamatusta on vain tullut monille epäjumala. Jumala on paljon, paljon enemmän, mitä Raamattu antaa edes ymmärtää.
Raamattu on alkukirkon muokkaama teos, minkä tehtävä oli oman aikansa ihmisten ajatusmaailman muokkaaminen kirkolle otolliseksi.Evankeliumien tarkastelu on paljastanut, että ne ovat keskenään suuresti ristiriitaisia ja että niitä kutakin on muunneltu ja täydennetty useaan otteeseen vuosisatojen saatossa. Raamatun evankeliumitekstien tutkimus on osoittanut, että kukaan näiden tekstien kirjoittaja ei ole ollut tapahtumien silminnäkijä. Evankeliumitekstit on laadittu uskonnollispoliittisesti vääristyneiden ja eetoksellisten suullisten kertomusten sekä Vanhan testamentin tekstien pohjalta periaatteella: jotta kirjoitukset kävisivät toteen.
Historiallisen Jeesuksen tutkija David Friedrich Strauss (1808-1874) totesi kirjassaan Das Leben Jesu, että kristittyjen runoileva mielikuvitus on tuottanut ajan myötä alati uusia myyttisiä kertomuksia Jeesuksesta, näitä ovat muun muassa:
- tuhansien ruokkiminen, todellisuudessa Jeesuksen esimerkin mukaan kuulijat jakoivat omat eväänsä niiden kanssa joilla ei ollut omia eväitä
- Jeesuksen neitseellinen sikiäminen
- Jeesuksen syntymä Betlehemissä, seimessä makaaminen ja ihmeellisen tähden esiintyminen Jeesuksen syntymähetkellä
- Jeesuksen kiusaukset
- Jeesuksen kirkastuminen
- monet ihmeparannukset
- kuolleista herättämiset
- veden muuttaminen viiniksi
- kärsimysennustukset sekä lukuisat kärsimyshistorian yksityiskohdat
- ylösnousseen Jeesuksen ilmestykset ovat vailla todellisuuspohjaa olevia tarinoita, jotka pohjautuvat yltiöeetoksellisuuden ja uskonnollispoliittisen propagandan nostattamiin mielikuviin
- Johanneksen evankeliumi on täysin vailla historiallisia tosiasioita, se on tarkoitushakuinen, kirjoittajansa mielikuvien muokkama fiktiivinen teos
- synoptiset evankeliumit sisältävät paljon myyttistä tarinaa ja vain vähän historiallisia tosiasioita
Jeesus oli maailmanloppua odottava apokalyptikko, ei suinkaan nykyaikaisen teologian ihanteiden mukainen henkilö
- kirkonmiehet
ovat kirjoittaneet raamatun.
- Pikakirjoittaja
nykyiseen muotoonsa.
- Pikakirjoittaja
Ei saatana-sana minua pelota. Jos sinua pelottaa niin voi, voi!
On totta, että jo Golgatan ristin voiton jälkeen saatana astui kuvioihin, ja kirjoituksia alettiin muokata seurakuntien mieltymysten mukaisesti. Tutustu alkuteksteihin, ja lue mielipiteitä muiltakin, äläkä kommentoi minun kirjoituksiani. Jokaisella on OIKEUS ITSE AJATELLA RAAMATUN TODENMUKAISUUDESTA IHAN OMASSA MIELESSÄÄN JA EN OLE ÄÄLIÖ, JOKA USKOO KAIKEN LUKEMANSA.
>> Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikinen elämä. >>
KUKAS TÄMÄN SANOIKAAN?
Raamattua on muokattu historian saatossa paljonkin, ja kukas siellä olikaan pääpiruna, jokainen VALITTU SEN TIETÄÄ. Muille kaikki on KUIN LUKITUN KIRJAN SANAT. - Pikakirjoittaja
Minua herjanneen ihmisen viesti on poistettu! Näin Jumala toimii ja hoitaa omiensa puolustuksen! Tein valituksen ylläpidolle herjaviestistä, ja nyt: se on poissa! Kiitos siis myös että täällä vielä kunnioitetaan ihmistä ja ylläpito puuttuu asioihin! Täydellinen aamun avaus, ihanaa:)
- kanssa,
Pikakirjoittaja kirjoitti:
Ei saatana-sana minua pelota. Jos sinua pelottaa niin voi, voi!
On totta, että jo Golgatan ristin voiton jälkeen saatana astui kuvioihin, ja kirjoituksia alettiin muokata seurakuntien mieltymysten mukaisesti. Tutustu alkuteksteihin, ja lue mielipiteitä muiltakin, äläkä kommentoi minun kirjoituksiani. Jokaisella on OIKEUS ITSE AJATELLA RAAMATUN TODENMUKAISUUDESTA IHAN OMASSA MIELESSÄÄN JA EN OLE ÄÄLIÖ, JOKA USKOO KAIKEN LUKEMANSA.
>> Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikinen elämä. >>
KUKAS TÄMÄN SANOIKAAN?
Raamattua on muokattu historian saatossa paljonkin, ja kukas siellä olikaan pääpiruna, jokainen VALITTU SEN TIETÄÄ. Muille kaikki on KUIN LUKITUN KIRJAN SANAT.sanoisin asian olevan mielenkiintoinen, koska harvemmin itsensä kanssa juttelevat saavat riitaa aikaiseksi:))))))))))
- Pikakirjoittaja
kanssa, kirjoitti:
sanoisin asian olevan mielenkiintoinen, koska harvemmin itsensä kanssa juttelevat saavat riitaa aikaiseksi:))))))))))
Eniro poisti herjan! Siinä se vitsi piilee. En toki itsekseni juttele. Ei tietysti sitä herjaviestiä siis ole enää, ja siitä kiittelen eniroa, etkö lukenut? Ole ajantasalla! Täällä on poistunut muitakin meikäläiseen kohdistuvia herjaviestejä, katsos, kun Jumala sotii puolellani:) (Ja ylläpito:)
Vastaus on että ei kukaan, ja lisä faktaa saat vaikka kirjasta Lee Strobel: "Tapaus Kristus".
- Tremoles
Oiskohan Paavalin kirjurit olleet etunenässä ja vähän etukenossakin myöskin kirjoitellessaan niitä näitä, ja vain siksi, kun he Paavalinsa (tekojumalansa kera) rakastivat enemmän maallista valtaa, raadollista loistoa, epäpyhää mainetta ja luonnotonta kunniaa kuin Luojaa, taivaallista Isää ja paljon enemmän kuin eläviä ihmisiä. Siksi he ovatkin kuolleita. ja myöskin siksi, kun olivat valhetta, murhaa, ja petosta täynnänsä. Ei tule meidän Jumalamme, Luojamme, taivaallinen isä heitä armahtamaan viimeisellä tuomiollakaan. Olipa muuten Kristus ovela Paimen kun meni yhdestä pahimmista vastustajastaan tekemään ns. raskaimman työn tekijän! Teettipä Paimen yhden osan omasta työstään orjalla. ;)
Ei siis ihme, että jopa Saatanakin rusikoi tuollaista luopiota alinomaan, sillä Paavalihan petti kaikkia aina kaikessa, oli todella antikristillinen kavaltaja loppuun saakka, kuolemaansa asti. Tosin, kyllä hän vieläkin villitsee näitä osattomia ja monenmonituisia luusereita sekä ylensyöneitä uskottomia omilla valheillaan ja Kristuksen vastaisilla opetuksillaan. Lihaa... lihaa pöytään heti he huutavat kurkku suorana ja viiniä päälle kuin epävireinen kuoro. ;)- tyjentävästä
vastauksesta, mutta pystytkö todistamaan väitteesi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,332192Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.921985Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e881951MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,131663Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu241607Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4911527Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S11504Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?491330Mistä juttelit viimeisen kerran
Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.761218Kemet lomautukset
Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas351189