Kuinka herkästi aikuisen (30-v) skolioosia lähdetään korjaamaan leikkauksella julkisella puolella? En enää kestä tätä elämää skolioosin kanssa. Varsinkin näin kesäisin elämä on yhtä helvettiä. Minulle on jopa huudeltu ohikulkevista autoista sen vuoksi, että näytän erilaiselta. Ja kivut ja muut skolioosin aiheuttamat ruumiilliset vaivat... En edes jaksa niitä lähteä luettelemaan. Tämä sairaus tuottaa minulle suurta kärsimystä kaikilla elämänalueilla ruumiillisesti, henkisesti ja sosiaalisesti.
Yksityisen puolen sairaanhoitoon minulla ei ole varaa kuuna päivänä. Osaisiko joku neuvoa, mistä lähden liikkeelle tätä asiaa selvittämään?
Niin ja tietääkö joku, voiko skolioosileikkausta tehdä lainkaan, jos selkärangan kierouma johtuu raajojen ja lantion(?) luiden "erikokoisuudesta", niin kuin minulla kai johtuu. Eikö tällöin selkärangan suoristaminen voi pahentaa tilannetta, koska ranka alun perinkin vääntyi kieroon tätä kehon eri puoliskojen eriparisuutta kompensoidakseen? Näin olen ihan maalaisjärjellä ajatellut, tietoa minulla ei tästä ole.
Tuntuu etten enää jaksa elää yhtä ainutta kesää näin, mieluummin tapan itseni, ja tämä ei ole vitsi.
Skolioosi tuhoaa elämäni!
18
7295
Vastaukset
Synnynnäisten skolioosien hoito pitäisi aloittaa jo neuvolaiässä. Näin varmaan nykyään tehdään, mutta sota-ajan lapsilla näitä ei vielä ollut.
Kouluterveydenhoitajaa edusti terveyssisar, joka tarkasti sen yhden kerran kaikki kansakouluun kirjautuneet lapset.
Sanoi, että sinun toinen olkapääsi on alempana kuin toinen; yritä voimistaa sitä nykyistä enemmän.
Siinä vaiheessa skolioosin muodostuminen rintarangan alueella olisi ollut vielä hoidettavissa. Työikäisenä teettämäni rtg-kuvat paljastivat
myös lanneranka-alueen skolioosin.
Fyysistä työtä tekevälle skolioosi selkä on huono lähtökohta. Suuren työpäikan fysioterapeutit lievittivät ym. syistä johtuneita kipuiluja.
Varmaan kyllästymiseen asti, koska kuulin fysioterapeutin mainitsevan kolleegalleen: aina nuo samat tyypit täällä ravaavat.
Lannerangasta säteili sietämätön kipu jo puolivälissä työpäivää. Joku selkävaivainen antoi vinkin hankkia kuntorulla.
Laite oli Instrumentin myymä 1960 luvulla. Käytännössä kiekko, jossa keskellä reikä, jonka läpi oli laitettu kara kädensijoja varten.
Tämän puolivaarallisen laitteen avulla aloitin lannerangan alueen tukikudosten vahvistamisen. Harjoitusten alussa kipu oli niin valtava, että taju sumeni.
Päivät, viikot ja kuukaudet vahvistivat nikamia peittävää 'kudosliiviä'.
(jatkan myöhemmin)Kun lannerangan tukikudokset olivat niin hyvässä kuosissa, että ne kesti tätä 'hevosen hoitoa', tunsin nikamavaurioalueella irtonaisen "pavun" liikkeet.
Siitä todistusvoimaista asiaa, että sama tilanne varmaan näkyisi nykyisissäkin rtg-kuvissa. Minne ne sieltä lähtisi.
Lopetin rullahoidon. Aloitin voimaperäisen koko kehon voimaperäisen venyttelyn 1980 luvun puolella.
Isoveljeni, leijallessaan jo toista 'maallista' vuotta ukkospilven päällä neuvoi tämän keinon unessa.
Venyttely tapahtui kerrostalon lämpimällä lattialla; olin sairaslomalla. Näissä harjoituksissa vapautui hyvin paljon psyykkistä kuormaa 'mäkeen.
Sama ilon ja aggressioiden suhteen.
Jos syystä tai toisesta jätin fyysis-psyykkiset treenit pois - terveys alkoi murenemaan. Näin myös ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle
joutumisen jälkeenkin.
(jatkan myöhemmin)
'
- jäsenkorjaus
on eräs madollisuus jota kannattaisi kokeilla.
http://www.kansanlaakintaseura.fi/- capt.cöpenick*
Kaveri oli osteopaatti. Ollut alalla 28v. Sanoi 4 ja 5 nikaman pullistuvan oikealle.
Hyvin kovaotteista käsittelyä. Huusin ja kiroilin kun sattui niin pirusti.
Lähdin siitä autoileen kotiin. Menin ohi tuttujen risteysten kun olo oli kuin pilven päällä.
Kun keskustelin asiasta koulun käyneen fysioterapeutin kaa, hän epäili jäsenkorjaajien taitojen olevan epäillyttävää.
Tässä vaiheessa tiesin, että koko ajan jumittuva, oikean kehonpuoliskon alaraaja on synnynnäisesti lyhyempi.
Fys. ter. ehdotti jalkaan pohjallisen vähittäistä korottamista. Aloin välttää vinossa istumista ja kehon painon rasitusta. Aluksi selkä tykkää siitä kyttyrää.
On hiukan kipeä ja jäykkä aamuisin, mutta vertyy päivän mittaan.
Olen saamillani venyttelyohjeilla = reikimeditaatioharjoitukset 'hoitanut' sekä psyykkistä, että fyysistä puolta säännöllisesti vuosikausia.
Lääkärissäkäynnit ovat harventuneet. - ei hoidettu
capt.cöpenick* kirjoitti:
Kaveri oli osteopaatti. Ollut alalla 28v. Sanoi 4 ja 5 nikaman pullistuvan oikealle.
Hyvin kovaotteista käsittelyä. Huusin ja kiroilin kun sattui niin pirusti.
Lähdin siitä autoileen kotiin. Menin ohi tuttujen risteysten kun olo oli kuin pilven päällä.
Kun keskustelin asiasta koulun käyneen fysioterapeutin kaa, hän epäili jäsenkorjaajien taitojen olevan epäillyttävää.
Tässä vaiheessa tiesin, että koko ajan jumittuva, oikean kehonpuoliskon alaraaja on synnynnäisesti lyhyempi.
Fys. ter. ehdotti jalkaan pohjallisen vähittäistä korottamista. Aloin välttää vinossa istumista ja kehon painon rasitusta. Aluksi selkä tykkää siitä kyttyrää.
On hiukan kipeä ja jäykkä aamuisin, mutta vertyy päivän mittaan.
Olen saamillani venyttelyohjeilla = reikimeditaatioharjoitukset 'hoitanut' sekä psyykkistä, että fyysistä puolta säännöllisesti vuosikausia.
Lääkärissäkäynnit ovat harventuneet.ei kannata kokeilla kansanlääkintää tai mitään muutakaan sellaista missä kouluttamattomat puoskarit ovat hoitajina
- oikaistu
ei hoidettu kirjoitti:
ei kannata kokeilla kansanlääkintää tai mitään muutakaan sellaista missä kouluttamattomat puoskarit ovat hoitajina
Kannoin taannoin raskasta taakkaa olka-päällä ja lapaluiden välissä rusahti.
taakka putosi. kipu alkoi jäytää niskassa ja koko kaula-ranka jäykistyi niin, että pää kääntyi vain toiseen suuntaan
Lääkkeet hieronta eikä syvä-lämpö auttanut.
Rönkkenlausunto: Skoljoosi lantiosta kaartuu oikealle. Jos oikein muistan, niin 5-6 rintaranikamassa voimakas oikealle mutka ja kaula-ranka 15astetta vinossa ja vasen hartia 5cm. koholla Sairauden nimi Torticollis, jonka lääkärit sanoi johtuvan johtuvan aivoista. Aivoista ei kuitenkaan löytynyt poikkeamaa.
Kaikki lääketieteelliset hoidot kokeiltiin. Kipeämmäksi tulin ja lihat hävisi luiden ympärillä. Koska lääkärit levittivät käsiään avuttomana, niin oli kokeiltava jotain muuta.
Löysin hyvän Naprapaatti/hermorata hieroja, joka sanoi heti, että ei minua enää saa kuntoon, mutta selän ja kaulan hän oikaisee. Syyksi hän sanoi, että selkä/niska on ollut liian kauan mutkalla.
Minä en uskonut papan juttua, mutta kun kaikki muu oli kokeiltu huonolla menestyksellä, niin ei siinä välittänyt, vaikka henki olisi mennyt, 10 käynti-kertaa ja selkä/kaula-ranka oli suorassa ja kipu hävisi sen sileän tien.
Nyt tietysti uteliaisuus iski ja kysymyksiä sataa. Missä tämä pappa ottaa vastaan.
Valitettavasti hän on kuollut.
Sen sanon, että ei millään hivelemällä hommaa hoidettu, vaan ruoto oikeni rusahtelemalla. Ai nin, piti vielä sanoman, että lapaluiden välissä oleva nikama oli painunut sisään. - hoidot ovat kesken
ei hoidettu kirjoitti:
ei kannata kokeilla kansanlääkintää tai mitään muutakaan sellaista missä kouluttamattomat puoskarit ovat hoitajina
tuolla "ei hoidetulla".
Valitettavasti.
Nuo, ei, ei, ei, mantrat kun näkyvät toistuvan joka puolella minne hän on puumerkkinsä jättänyt.
Toivottavasti "ei hoidetunkin" hoidot onnistvat vielä joskus paremmin! - allit...
hoidot ovat kesken kirjoitti:
tuolla "ei hoidetulla".
Valitettavasti.
Nuo, ei, ei, ei, mantrat kun näkyvät toistuvan joka puolella minne hän on puumerkkinsä jättänyt.
Toivottavasti "ei hoidetunkin" hoidot onnistvat vielä joskus paremmin!Ei hoidettu on vaan repxxna hieroja ja huolissaan potilaistaan kun joku osaa hoitaakin eikä hivellä...
- vanha jo
allit... kirjoitti:
Ei hoidettu on vaan repxxna hieroja ja huolissaan potilaistaan kun joku osaa hoitaakin eikä hivellä...
todettiin koulussa aikoinaan. Ja tosiaan jalkalääkäri patisti jalkatukiin, kun toinen jalka jotenkin erilainen, oliko pituudessa vai missä eroa..
En jaksanut juurikaan jalkatukia käyttää ja oikeasta jalastani on kehittynyt varsinainen lätyskä vaivaisenluineen jne...
mutta selkään: vuosikymmeniä vaivaavat selkäoireet ovat helpottuneet ja miltei kokonaan loppuneet aloitettuani aktiivisen urheiluharrastuksen. Myöskään tukivyölleni (jonka tulin hommanneeksi jostain) ei ole ollut tarvetta vaan selkä on ok.
Jos kuluu viikko tai pahimmillaan kaksi ilman urheilupäiviäni, selkä alkaa lievästi oireilla, mutta muuten olen hyvässä kunnossa ilman oireita.
Ei jos löytää itseä kiinnostavan liikunnan muodon ja heittäytyy siihen täysillä mukaan niin lihakset vahvistuu, oleminen ei enää kuormita skolioosiselkää.
Minulla on nyt menossa tuo jalan "auttaminen" vielä kesken. Teippaan urheiluteipillä jotta vaivaisenluu ei rasitu ja jalka on oikeammassa asennossa harjoitusten aikana, mutta taidan mennä jalkaspesialistille tuet vielä tilaamaan kunhan rahapussi antaa myöten.
Joten ei ole liian myöhäistä koskaan mitkään parannus-suunnitelmat. Tsemppiä sinulle ! - entinen skoljoosikko
vanha jo kirjoitti:
todettiin koulussa aikoinaan. Ja tosiaan jalkalääkäri patisti jalkatukiin, kun toinen jalka jotenkin erilainen, oliko pituudessa vai missä eroa..
En jaksanut juurikaan jalkatukia käyttää ja oikeasta jalastani on kehittynyt varsinainen lätyskä vaivaisenluineen jne...
mutta selkään: vuosikymmeniä vaivaavat selkäoireet ovat helpottuneet ja miltei kokonaan loppuneet aloitettuani aktiivisen urheiluharrastuksen. Myöskään tukivyölleni (jonka tulin hommanneeksi jostain) ei ole ollut tarvetta vaan selkä on ok.
Jos kuluu viikko tai pahimmillaan kaksi ilman urheilupäiviäni, selkä alkaa lievästi oireilla, mutta muuten olen hyvässä kunnossa ilman oireita.
Ei jos löytää itseä kiinnostavan liikunnan muodon ja heittäytyy siihen täysillä mukaan niin lihakset vahvistuu, oleminen ei enää kuormita skolioosiselkää.
Minulla on nyt menossa tuo jalan "auttaminen" vielä kesken. Teippaan urheiluteipillä jotta vaivaisenluu ei rasitu ja jalka on oikeammassa asennossa harjoitusten aikana, mutta taidan mennä jalkaspesialistille tuet vielä tilaamaan kunhan rahapussi antaa myöten.
Joten ei ole liian myöhäistä koskaan mitkään parannus-suunnitelmat. Tsemppiä sinulle !En ole mikään asian-tuntia, mutta sinulla on ainakin oikea mentaliteetti.
Mulle tule vaan mielleen semmonen asia, että kun ikä alkaa painaa, eikä jaksa urheilla, niin sitten skoljoosinkanssa voi tulla ongelmia.
Selkä pitäisi oikaista nyt nuorena. Vanhemmalla iällä sitä ei voi enää korjata/leikata. - capt.cöpenick*
entinen skoljoosikko kirjoitti:
En ole mikään asian-tuntia, mutta sinulla on ainakin oikea mentaliteetti.
Mulle tule vaan mielleen semmonen asia, että kun ikä alkaa painaa, eikä jaksa urheilla, niin sitten skoljoosinkanssa voi tulla ongelmia.
Selkä pitäisi oikaista nyt nuorena. Vanhemmalla iällä sitä ei voi enää korjata/leikata.Vielä 1980 luvulla jopa raajojen proteesileikkauksia epäonnistui. Tietenkin riippui kirurgisesta yksiköstä.
Olosuhteiden pakottamana jouduin vaihtamaan sairaalaa polviproteesini irrottua paksussa lumessa kahlatessa.
Kotipaikkaani lähellä oleva aluesairaala operoi myös keinoniveliä, vierailevien kirurgien turvin. Siitä lähti 9v. kestänyt potemiskierre.
Jo proteesinvalintakin muuten hienolta lääkäriltä meni pieleen. Tuloksena oli yliojentuva alaraaja. -80 luvulla ei vielä ollut käytäntönä
estää veritulpan eliminoiminen.
Sairaalassa oloaikanani, liian vähällä kuntoutusohjelmalla raaja muuttui kokonaan mustiksi muniin asti. Leikannut kirurgi yritti puuduttamatta
ronkkia tukkeutuneita reisivaltimoita auki.
Pahinta oli odottaa proteesipajan valmistamaa rankkaa, metallisaranaista raajatukea. Kotiin päästyäni aloitettiin oman kylän fysioterapeuttinen kuntoutus.
Sen päätyttyä aloitin säännölliset raajan vahvistamisharjoitukset niin, että jalalla voi kävellä ilman kolhoa yliojentumistukea.
Ajanoloon, n.9v jalalla rempattuani, pääsin viimein oikeaan sairaalaan, jossa "villalankavyyhtimäiseen " letku jalka" asennettiin kunnon proteesi.
Raajan tukikudokset vaurioituivat kuitenkin em. 9v. aikana joten loppuelämäni kuljen enemmän invalidinä, mitä 'kuuluisi', mutta voin kuiten liikkua.
- kipupiikki
mene ortopedin vastaanotolle.Olen itse ollut nuorena 3 selkäleikkauksessa ja korsettihoidossa.Lähtötilanteessa yli 60 asteen s käyryys.Näin vanhempana kipuja ja iskiasvaivaa joka vie järjen.Selkäni ei todellakaan kaunis näky.Olen silti työelämässä ja minulla on 3 lasta,isoja jo.MUkava,komea mies joka ei kyllä täysin ymmärrä kipujeni määrää,mut ei moni muukaan.Ei häpeä eikä pilkkaa selkääni.Itse en ole vieläkään sinut ulkonäköni kanssa enkä tule olemaankaan mutta vähän helpompaa kuin nuorena.Jaksamista sulle koska tää sairaus vaikuttaa henkiseen puoleen tosi rankasti,masentaa.
- kohtalotoveri
koska ja missä leikkauksesi tehtiin? Mistä kivut johtuvat - nikamasiirtymiä?
- D-vitamiinia
D-vitamiinin puute aiheuttaa luuston kasvun häiriöitä.
Eli sen kiitoskukkasen skolioosista voi lähettää Puskalle, joka on valehdellut meille jo 40 vuotta, että D-vitamiini on myrkyllistä, vaikka suomalaiset tarvitsevat sitä jopa 100-150µg/vrk.
Kesällä sitä saa keskipäivän auringosta, jos on auringossa iho paljaana.
Talvella sitä ei saa kuin alle homeopatian verran kalasta, jos sitä syöpi. - haliruttaaja
Hei, oon vasta 15 ja olin ite just kyseisessä leikkauksessa.
Mun käsityksen mukaan leikkausraja on 40-50astetta paikasta riippuen, itellä oli 80 jo... jos on alle 40 nii en tiiä leikkaavatko :/ tosin suosittelen että meet puhumaan jollekin psykologille tmv että toi ahdistaa, se vois saada sut sinne henkisistä syistä, koska jos sulla on vielä kipujakin (mulla ei ees ollu, mutta oisin kuulemma pian tuoliin joutunu) nii se pitäis vauhdittaa leikkaukseen pääsyä (:
Itellä on 1cm pituuseroa jaloissa, ei kuulemma vielä vaikuta 1,5 tai 2cm on se raja, ja jos se johtuu jalkojen pituuserosta, niin sillon se tulee korjata ---> selkä suoristuu samalla (:
Tsemppiä! - elämän tuskaa
Onko kenelläkään keski-ikäisellä kokemusta skolioosi leikkauksesta.Itselläni olisi mahdollinen leikkaus edessä jos vain siihen uskaltaudun.Epäilyttää siitä kuntoutuminen.Kertokaa miten kova rääkki se on ja onko elämä parempi kuin ennen leikkausta?
kipukuntoutus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713