Lomarahat ja soviteltu päiväraha

89898989

Olen saanut kelalta soviteltua päivärahaa toukokuusta -08 asti. Vuoden aikana tein sen verran töitä, että ansaitsin 20 lomapäivää ja lomarahat tulivat 2 viikkoa ennen lomani alkua, eli viime kuussa. Miten kela toimii nyt kun olin toukokuun työttömänä (eli ansaitsen täydet päivärahat) mutta toukokuulle maksettiin 950e lomarahoja, ruukaako kela tällöin laskea lomarahat maksukuukauden palkkatuloiksi? VAI laskeeko ne ystävällisesti lomarahat kesäkuun rahoiksi?

Kiitos etukäteen.

4

1063

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *******''

Riippuu ja roikkuu siitä, mistä perimmältään on kysymys.

Jos kyse on siitä, että olet saanut lomakorvausta työsuhteen päättymisen yhteydessä, niin Kela jaksottaa lomakorvaukset työsuhteen päättymisestä lukien. Jaksotusajalta et saa mitään. Jaksotusaika lasketaan siten, että lomakorvaussumma jaetaan päiväpalkalla ja osamäärä osoittaa jaksotuspäivien lukumäärän. Jaksotuspäiviä ovat ma-pe.

Vai onko kyse siitä, että työsuhteesi on ollut vain katkolla kuukauden ja jatkuu kesälomalla kesäkuussa???

''mutta toukokuulle maksettiin 950e lomarahoja, ruukaako kela tällöin laskea lomarahat maksukuukauden palkkatuloiksi? VAI laskeeko ne ystävällisesti lomarahat kesäkuun rahoiksi?''

Mitä tuolla oikein tarkoitat? Jos kyse on yhteensovitettavasta tulosta, niin se otetaan huomioon maksuperusteisesti. Siis maksuajankohta ratkaisee.

• Vielä'

Täydennän hiukan vastaustani vielä.

Jos olet kuitenkin saanut työsuhteen päättymisen vuoksi maksettavan lomakorvauksen työsuhteen päättymisen jälkeen, niin Kela voi lain mukaan tehdä jaksotuksen myös maksuajankohdasta lukien.

• 898989

Minulla on yhä työsopimus, olen töissä aina tarvittaessa. Aloitan taas työt kun kesälomat alkaa vakiporukalla, pääsen tuuraamaan.

Ja lomarahat maksetaan aina tilille ennen kesälomaa, eli periaatteessa sain kesäkuun rahat jo toukokuussa. Sitä mietin, että ottaako kela nämä rahat huomioon maksaessaan mulle toukokuun päivärahoja ( jolloin olin siis työttömänä koko kuukaude, ei palkkatuloja eli pitäisi saada täydet päivärahat. Ellei kela sit tosiaan laske lomarahoja tuloiksi..

Ompas vaikeaa kirjoittaa asia selväksi :D

• On siitä'
        898989 kirjoitti:

Minulla on yhä työsopimus, olen töissä aina tarvittaessa. Aloitan taas työt kun kesälomat alkaa vakiporukalla, pääsen tuuraamaan.

Ja lomarahat maksetaan aina tilille ennen kesälomaa, eli periaatteessa sain kesäkuun rahat jo toukokuussa. Sitä mietin, että ottaako kela nämä rahat huomioon maksaessaan mulle toukokuun päivärahoja ( jolloin olin siis työttömänä koko kuukaude, ei palkkatuloja eli pitäisi saada täydet päivärahat. Ellei kela sit tosiaan laske lomarahoja tuloiksi..

Ompas vaikeaa kirjoittaa asia selväksi :D

Onko kyse siitä, että sinulla on kesäloma kesäkuussa ja sait loma-ajan palkan etukäteen? Jos näin on, niin ei Kela voi sitä toukokuussa yhteensovittaa mihinkään. Pidä kuitenkin huoli siitä, että Kelassa tulee selväksi se, että kyseessä on etukäteen saatu loma-ajan palkka. Siellä kun on kaikenlaista tossunkuluttajaa asioita ratkomassa.

Yleensä yhteensovitukset tehdään maksuperusteisesti, mutta tuossa on vähän eri tilanne, kun kyse on etukäteen saadusta palkasta. Jos summa sisältää myös ns. lomaltapaluurahan, niin sitä Kela ei voi päivärahan kanssa yhteensovittaa. Työmarkkinatuesta en ole varma, mutta tuskin senkään kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      304
      7562
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      80
      5905
    3. Kylillä nainen puhutaan

Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      159
      3825
    4. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      152
      3494
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1927
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      188
      1836
    7. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1464
    8. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1421
    9. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      15
      1405
    10. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      35
      1396
    Aihe