milloin sopiva hetki pyytää kummiksi?

marrasmamma09

oma raskauteni on melko alkutekijöissään (rv17), mutta olen alkanut pohtia jo kummiasiaa.
olen tullut siihen päätökseen, että lapseni kastetaan, jolloin kummitkin olisi sitten valittava. mielessäni onkin jo sopivat ehdokkaat,mutta kysymys kuuluukin, että milloin on sopiva ajankohta kysyä?
onko se muutama viikko ennen laskettua aikaa vai aikaisemmin, tai jopa vasta syntymän jälkeen?
miten on? asiallisia mielipiteitä kaipailen.....
kertokaa siis toki omista kokemuksistanne?

10

847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

itseäni pyydettiin kummiksi pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen :)

• noelle

Minulla on kaksi kummilasta ja kummallakin kerralla minulta kysyttiin n. 1-2kk ennen laskettua aikaa.

• kummina

minulta kummiudesta on kysytty kaikilla kerroilla lapsen syntymän jälkeen - ja niin minusta kuuluukin olla.

• ..

no tiesin että pääsen kaverini vauvan kummiksi silloin kun kaverini oli n. kolmannella kuulla. Tämän tiedon minulle kertoi kaverin kihlattu pienessä sievässä baarissa : D itse kaveri pyysi noin viikko vauvan syntymästä : )

• Nonna-84

Me ollaan kysytty kaikilta kummeilta silloin, kun ovat ensimmäistä kertaa olleet vauvaa katsomassa..

• ?

mitä kummin tulee tehdä? Mitä teen? Siis lusikka , mutta mistä ja miten? Apua, ekaa kertaa tässä tilanteessa ja siskot vaan nauraa.

• ajoissa

Itse olemme kysyneet lapsen syntymän jälkeen, mutta niin ajoissa että olemme saaneet sovittua kummeille sopivan aikataulun ristiäisille.

Meitä kysyttiin kerran kummiksi vasta vähän ennen ristiäisiä, silloin kun ristiäisten ajankohta oli jo sovittu papin ja suvun kesken. Mitäpä jos aika ei olisikaan sopinut meille...? Tuli myös mieleen että olemmeko jokin "hätävara" kun pyyntö tuli niin myöhään. Tuli kuitenkin suostuttua vaikka nyt vähän kyllä kaduttaa. Lahjat ja hoitoapu kelpaa mutta muuta virkaa meillä ei sitten olekaan. Eihän se lapsen vika tietenkään ole joten lapsen takia tässä yritetään...

• Atte Ateisti

Ota nyt aluksi edes selvää, kuuluvatko aikomasi kummiehdokkaat kirkkoon, ettei tule yllätyksiä.

Itseltäni jo kolme kummikeikkaa kariutui siihen, että en todellakaan ole kirkon jäsen enkä kummiuden takia siihen liity.

• melko..

pian lapsen syntymän jälkeen. Itseäni pyydettiin aikoinaan kummiksi heti plussatestin jälkeen.:)

• kolmenkummi

oman siskon lapsn kummiksi pyydettiin jo tosi varhain raskauden ollessa ehkä n. puolessavälissä. mutta kahden toisen kummilapseni kummiks pyydettiin n. pari viikkoa syntymän jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2482
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      301
      2084
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      23
      1872
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1615
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      24
      1475
    6. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1366
    7. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1339
    8. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      38
      1315
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1295
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1076
    Aihe