milloin sopiva hetki pyytää kummiksi?

marrasmamma09

oma raskauteni on melko alkutekijöissään (rv17), mutta olen alkanut pohtia jo kummiasiaa.
olen tullut siihen päätökseen, että lapseni kastetaan, jolloin kummitkin olisi sitten valittava. mielessäni onkin jo sopivat ehdokkaat,mutta kysymys kuuluukin, että milloin on sopiva ajankohta kysyä?
onko se muutama viikko ennen laskettua aikaa vai aikaisemmin, tai jopa vasta syntymän jälkeen?
miten on? asiallisia mielipiteitä kaipailen.....
kertokaa siis toki omista kokemuksistanne?

10

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

itseäni pyydettiin kummiksi pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen :)

• noelle

Minulla on kaksi kummilasta ja kummallakin kerralla minulta kysyttiin n. 1-2kk ennen laskettua aikaa.

• kummina

minulta kummiudesta on kysytty kaikilla kerroilla lapsen syntymän jälkeen - ja niin minusta kuuluukin olla.

• ..

no tiesin että pääsen kaverini vauvan kummiksi silloin kun kaverini oli n. kolmannella kuulla. Tämän tiedon minulle kertoi kaverin kihlattu pienessä sievässä baarissa : D itse kaveri pyysi noin viikko vauvan syntymästä : )

• Nonna-84

Me ollaan kysytty kaikilta kummeilta silloin, kun ovat ensimmäistä kertaa olleet vauvaa katsomassa..

• ?

mitä kummin tulee tehdä? Mitä teen? Siis lusikka , mutta mistä ja miten? Apua, ekaa kertaa tässä tilanteessa ja siskot vaan nauraa.

• ajoissa

Itse olemme kysyneet lapsen syntymän jälkeen, mutta niin ajoissa että olemme saaneet sovittua kummeille sopivan aikataulun ristiäisille.

Meitä kysyttiin kerran kummiksi vasta vähän ennen ristiäisiä, silloin kun ristiäisten ajankohta oli jo sovittu papin ja suvun kesken. Mitäpä jos aika ei olisikaan sopinut meille...? Tuli myös mieleen että olemmeko jokin "hätävara" kun pyyntö tuli niin myöhään. Tuli kuitenkin suostuttua vaikka nyt vähän kyllä kaduttaa. Lahjat ja hoitoapu kelpaa mutta muuta virkaa meillä ei sitten olekaan. Eihän se lapsen vika tietenkään ole joten lapsen takia tässä yritetään...

• Atte Ateisti

Ota nyt aluksi edes selvää, kuuluvatko aikomasi kummiehdokkaat kirkkoon, ettei tule yllätyksiä.

Itseltäni jo kolme kummikeikkaa kariutui siihen, että en todellakaan ole kirkon jäsen enkä kummiuden takia siihen liity.

• melko..

pian lapsen syntymän jälkeen. Itseäni pyydettiin aikoinaan kummiksi heti plussatestin jälkeen.:)

• kolmenkummi

oman siskon lapsn kummiksi pyydettiin jo tosi varhain raskauden ollessa ehkä n. puolessavälissä. mutta kahden toisen kummilapseni kummiks pyydettiin n. pari viikkoa syntymän jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe