milloin sopiva hetki pyytää kummiksi?

marrasmamma09

oma raskauteni on melko alkutekijöissään (rv17), mutta olen alkanut pohtia jo kummiasiaa.
olen tullut siihen päätökseen, että lapseni kastetaan, jolloin kummitkin olisi sitten valittava. mielessäni onkin jo sopivat ehdokkaat,mutta kysymys kuuluukin, että milloin on sopiva ajankohta kysyä?
onko se muutama viikko ennen laskettua aikaa vai aikaisemmin, tai jopa vasta syntymän jälkeen?
miten on? asiallisia mielipiteitä kaipailen.....
kertokaa siis toki omista kokemuksistanne?

10

872

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

itseäni pyydettiin kummiksi pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen :)

• noelle

Minulla on kaksi kummilasta ja kummallakin kerralla minulta kysyttiin n. 1-2kk ennen laskettua aikaa.

• kummina

minulta kummiudesta on kysytty kaikilla kerroilla lapsen syntymän jälkeen - ja niin minusta kuuluukin olla.

• ..

no tiesin että pääsen kaverini vauvan kummiksi silloin kun kaverini oli n. kolmannella kuulla. Tämän tiedon minulle kertoi kaverin kihlattu pienessä sievässä baarissa : D itse kaveri pyysi noin viikko vauvan syntymästä : )

• Nonna-84

Me ollaan kysytty kaikilta kummeilta silloin, kun ovat ensimmäistä kertaa olleet vauvaa katsomassa..

• ?

mitä kummin tulee tehdä? Mitä teen? Siis lusikka , mutta mistä ja miten? Apua, ekaa kertaa tässä tilanteessa ja siskot vaan nauraa.

• ajoissa

Itse olemme kysyneet lapsen syntymän jälkeen, mutta niin ajoissa että olemme saaneet sovittua kummeille sopivan aikataulun ristiäisille.

Meitä kysyttiin kerran kummiksi vasta vähän ennen ristiäisiä, silloin kun ristiäisten ajankohta oli jo sovittu papin ja suvun kesken. Mitäpä jos aika ei olisikaan sopinut meille...? Tuli myös mieleen että olemmeko jokin "hätävara" kun pyyntö tuli niin myöhään. Tuli kuitenkin suostuttua vaikka nyt vähän kyllä kaduttaa. Lahjat ja hoitoapu kelpaa mutta muuta virkaa meillä ei sitten olekaan. Eihän se lapsen vika tietenkään ole joten lapsen takia tässä yritetään...

• Atte Ateisti

Ota nyt aluksi edes selvää, kuuluvatko aikomasi kummiehdokkaat kirkkoon, ettei tule yllätyksiä.

Itseltäni jo kolme kummikeikkaa kariutui siihen, että en todellakaan ole kirkon jäsen enkä kummiuden takia siihen liity.

• melko..

pian lapsen syntymän jälkeen. Itseäni pyydettiin aikoinaan kummiksi heti plussatestin jälkeen.:)

• kolmenkummi

oman siskon lapsn kummiksi pyydettiin jo tosi varhain raskauden ollessa ehkä n. puolessavälissä. mutta kahden toisen kummilapseni kummiks pyydettiin n. pari viikkoa syntymän jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      80
      6992
    2. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      134
      6523
    3. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      381
      6313
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      364
      4122
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      153
      2502
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2419
    7. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      59
      2183
    8. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      143
      1509
    9. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      14
      1502
    10. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      198
      1240
    Aihe