milloin sopiva hetki pyytää kummiksi?

marrasmamma09

oma raskauteni on melko alkutekijöissään (rv17), mutta olen alkanut pohtia jo kummiasiaa.
olen tullut siihen päätökseen, että lapseni kastetaan, jolloin kummitkin olisi sitten valittava. mielessäni onkin jo sopivat ehdokkaat,mutta kysymys kuuluukin, että milloin on sopiva ajankohta kysyä?
onko se muutama viikko ennen laskettua aikaa vai aikaisemmin, tai jopa vasta syntymän jälkeen?
miten on? asiallisia mielipiteitä kaipailen.....
kertokaa siis toki omista kokemuksistanne?

10

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

      itseäni pyydettiin kummiksi pari viikkoa lapsen syntymän jälkeen :)

      • noelle

        Minulla on kaksi kummilasta ja kummallakin kerralla minulta kysyttiin n. 1-2kk ennen laskettua aikaa.


    • kummina

      minulta kummiudesta on kysytty kaikilla kerroilla lapsen syntymän jälkeen - ja niin minusta kuuluukin olla.

      • ..

        no tiesin että pääsen kaverini vauvan kummiksi silloin kun kaverini oli n. kolmannella kuulla. Tämän tiedon minulle kertoi kaverin kihlattu pienessä sievässä baarissa : D itse kaveri pyysi noin viikko vauvan syntymästä : )


    • Nonna-84

      Me ollaan kysytty kaikilta kummeilta silloin, kun ovat ensimmäistä kertaa olleet vauvaa katsomassa..

      • ?

        mitä kummin tulee tehdä? Mitä teen? Siis lusikka , mutta mistä ja miten? Apua, ekaa kertaa tässä tilanteessa ja siskot vaan nauraa.


    • ajoissa

      Itse olemme kysyneet lapsen syntymän jälkeen, mutta niin ajoissa että olemme saaneet sovittua kummeille sopivan aikataulun ristiäisille.

      Meitä kysyttiin kerran kummiksi vasta vähän ennen ristiäisiä, silloin kun ristiäisten ajankohta oli jo sovittu papin ja suvun kesken. Mitäpä jos aika ei olisikaan sopinut meille...? Tuli myös mieleen että olemmeko jokin "hätävara" kun pyyntö tuli niin myöhään. Tuli kuitenkin suostuttua vaikka nyt vähän kyllä kaduttaa. Lahjat ja hoitoapu kelpaa mutta muuta virkaa meillä ei sitten olekaan. Eihän se lapsen vika tietenkään ole joten lapsen takia tässä yritetään...

    • Atte Ateisti

      Ota nyt aluksi edes selvää, kuuluvatko aikomasi kummiehdokkaat kirkkoon, ettei tule yllätyksiä.

      Itseltäni jo kolme kummikeikkaa kariutui siihen, että en todellakaan ole kirkon jäsen enkä kummiuden takia siihen liity.

    • melko..

      pian lapsen syntymän jälkeen. Itseäni pyydettiin aikoinaan kummiksi heti plussatestin jälkeen.:)

    • kolmenkummi

      oman siskon lapsn kummiksi pyydettiin jo tosi varhain raskauden ollessa ehkä n. puolessavälissä. mutta kahden toisen kummilapseni kummiks pyydettiin n. pari viikkoa syntymän jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3170
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2214
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1624
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      76
      1112
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      941
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      904
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      900
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      815
    10. Rahtari s salmi

      Onkohan jutussa perää että kylän tyhmin rahtari on palanut ratista
      Suomussalmi
      8
      795
    Aihe