Hankin eka lasejani ja ihmettelen tätä monivalinnan vaikeutta linssien suhteen. 0.75, 1.0, 2.5
Monitehot; onko kyseessä rajaton liukuva moniteho koko linssin alueella?
Helppo puhdistus; miten tämä on toteutettu?
Kovapinnoite, heijastamaton, ohut, uv- yms...?
Pentax freeform; kallein vaihtoehto, mutta mikä tässä maksaa?
Pinnat, ohennukset yms. munkkilatina?
13
2402
Vastaukset
- autan, jos voin
No, niin...
teppo5432, istuhan alas ja lue romaani... ;-D
"Hankin eka lasejani ja ihmettelen tätä monivalinnan vaikeutta linssien suhteen. 0.75, 1.0, 2.5"
->
Voimakkuudet määrittelee Sinulle optikko tai silmälääkäri. Voimakkuuden porrastus menee 0,25 välein. On olemassa voimakkuutta ja - voimakkuutta. Eli plussaksi merkitään se, kun silmäsi taittaa kuvan liian pitkälle, eli verkkokalvon taakse. Miinusta on taas se, kun kuvan leikkauspiste jää verkkokalvon eteen.
Kuvittele ympyrä (o) =silmämuna ja nuoli (>) =valo, kun tuo > merkin kärki olisi ympyrän "takaseinässä" tilanne olisi ihanteellinen. Silmänpohja olisi tuo ympyrän oikeareuna, vasen olisi katseen/valon suunta. Miinusvoimakkuudessa tuo leikkauspiste ei osu oikeaan seinään vaan jää vähän vaille, plussavoimakkuudessa kärki "lävistäisi" ympyrän. Tätä korjataan yksiteholinsseillä.
Noin 40-vuotiaasta alkaen silmän linssin ja sen pienenpienten lihasten kimmoisuus ja kunto heikkenee. Siksi tulee vastaan tilanne, että "käsivarsi loppuu kesken"... Eli silmän "zoomi" on loppu. Tällöin kaikki nekin, joilla ei tuota edellämainittua taittovikaa ole, tarvitsevat lasit (lukulasit pelkkään lukemiseen tai yleiskäyttöön monitehot)
"Monitehot; onko kyseessä rajaton liukuva moniteho koko linssin alueella?"
->
Moniteholinsseissä on siis esimerkiksi niille, joilla on yleensä jo nuorena ollut lasit, se tarvittava korjaus yleensä näkemiseen on yläreunassa (kauas) ja linssin alareunassa tarvittava voimakkuus lähelle katsomiseen. Eli se zoomi luodaan linssiin ja sen säätö tapahtuu katseen siirtämisellä linssin läpi ylä-alasuunnassa.
Jos katsot sellaisen vanhan ikkunalasin läpi, joka on "valunut" huomaat maiseman aaltoilevan. Tämä ilmiö on tavallaan myös moniteholinsseissä. Mitä uudempaa teknologiaa linssit on, sitä vähemmän nuo vääristymät haittaavat.
Moniteholinssissä on tarkan näkemisen alue vähän tiimalasin muotoinen. Sen ylemmässä "maljassa" on kaukovoimakkuus =1 metri - "äärettömyys", kaulakohdassa on suunnilleen näyttöpäätteen etäisyydelle ja alemmassa kupissa on lukuvoimakkuus. Kuitenkin kaikki tämä on hiottuna saumattomasti, ilman selvää rajaa siihen linssiin.
Selvä raja on nähtävissä vanhemman ajan kaksiteholinssissä, eli siinä on yksiteholinssin alareunassa upotettuna pala lukulasia. Tämä linssityyppi on väistymässä parempien vaihtoehtojen tieltä...
"Pentax freeform; kallein vaihtoehto, mutta mikä tässä maksaa?"
->
Mainitsemasi linssityyppi on juurikin sitä uusintauutta. Hintaa tulee esimerkiksi siitä, että alan ammattilaiset kehittää teknologiaa, on insinöörit, laboratoriot ja asiantuntijat se toteutetaan kalliilla laitteilla ja jokavälissä kertyy lisää henkilöstökuluja. Toisaalta uutta ja parempaa työstetään aina vaan lisää, se vaatii rahaa. On lisenssimaksuja ja rekisteröintiä ja patentteja....
"Helppo puhdistus; miten tämä on toteutettu?
Kovapinnoite, heijastamaton, ohut, uv- yms...?"
->
Linssiin laitetaan vähän teflonia muistuttava pinnoite, helpompi puhdistaa, varmaan tuttu paistinpannuista?
Muovilinssit normaalisti ovat kiiltäviä tai vähän peilaavia pinnaltaan. Sen pinnasta voi keskustelukumppanisi tarkistaa melkein kampauksensa ;-D
Se haittaa esim. näyttöpäätteellä ja liikenteessä usein. Siksi on olemassa heijastuksenestopinta. Se näkyy linsissä vähän sateenkaaren värisenä heijasteena. Tämän pinnoitteen vikana on, että lika erottuu siitä enempi, tottumattomasta tuntuu lasit "likaantuvan enemmän", itseasiassa likaa on sama määrä, mutta se näkyy paremmin (vrt. valkoinen auto) Tämä pinnoite on myöskin suht herkkä lämmölle, noin 70 astetta saa sen säröytymään ja linssit tuntuu sumeilta.
Suositeltavaa on myös ottaa kovapinta, eli pinnoite, joka suojaa suhteellisen pehmeää ja huokoista muovilinssiä. Se ei ole naarmuuntumaton, mutta kestää normaalin elämänmenon paremmin.
Ohennus on sitä, kun linssi on "tiivistettyä", tavallaan litistetty... Tätä käytetään joissakin kehysmalleissa sitkeytensä ka kestävyytensä takia. Sen ominaistiheys on korkeampi. Toisaalta jos voimakkuudet ovat suuret, tätä käytetään, jottei linssit muistuttaisi pullonpohjia...
Missä tahansa optikkoliikkeessä ammattitaitoinen henkilökunta auttaa sinua valinnoissa ja kaikkien, ketjusta riippumatta, tavoiteena on tyytyväinen ja näkevä asiakas. Kysy rohkeasti ja pyydä vielä selvittämään miksi mitäkin tarjotaan.
Usko pois, ei tämä rakettitiedettä ole, koska minäkin tämän olen oppinut. Aina tietenkin on uuttakin opittavaa, mutta toivon, että näistä perustiedoista on sinulle jo vähän apua???
Terveisin:Sari- mun kaikki
kestää... ja lainaus --->" "Pentax freeform; kallein vaihtoehto, mutta mikä tässä maksaa?"
->
Mainitsemasi linssityyppi on juurikin sitä uusintauutta. Hintaa tulee esimerkiksi siitä, että alan ammattilaiset kehittää teknologiaa, on insinöörit, laboratoriot ja asiantuntijat se toteutetaan kalliilla laitteilla ja jokavälissä kertyy lisää henkilöstökuluja. Toisaalta uutta ja parempaa työstetään aina vaan lisää, se vaatii rahaa. On lisenssimaksuja ja rekisteröintiä ja patentteja.... "
Eli siis ko. linssi ei todellakaan ole uusintauutta, ja siinä ei pitäisi maksaa mikään, koska se edustaa vanhentunutta linssiteknologiaa, tasoltaan varilux comfort/hoya gp wide, eli toimiva peruslinssi. Jos haluat viimeisen päälle olevat yksilölliset moniteholinssit, niin osta variluxin Physio 360 tai Hoya:n Id my style-linssit laseihisi. Kokeile vaikka googlea, niin löydät tietoa ko. linsseistä. Variluxit ja hoyat ovat voittaneet arvostettuja Silmo-palkintoja, johon pentax-brändin alla olevat linssit eivät ole pystyneet. - ...pois...
mun kaikki kirjoitti:
kestää... ja lainaus --->" "Pentax freeform; kallein vaihtoehto, mutta mikä tässä maksaa?"
->
Mainitsemasi linssityyppi on juurikin sitä uusintauutta. Hintaa tulee esimerkiksi siitä, että alan ammattilaiset kehittää teknologiaa, on insinöörit, laboratoriot ja asiantuntijat se toteutetaan kalliilla laitteilla ja jokavälissä kertyy lisää henkilöstökuluja. Toisaalta uutta ja parempaa työstetään aina vaan lisää, se vaatii rahaa. On lisenssimaksuja ja rekisteröintiä ja patentteja.... "
Eli siis ko. linssi ei todellakaan ole uusintauutta, ja siinä ei pitäisi maksaa mikään, koska se edustaa vanhentunutta linssiteknologiaa, tasoltaan varilux comfort/hoya gp wide, eli toimiva peruslinssi. Jos haluat viimeisen päälle olevat yksilölliset moniteholinssit, niin osta variluxin Physio 360 tai Hoya:n Id my style-linssit laseihisi. Kokeile vaikka googlea, niin löydät tietoa ko. linsseistä. Variluxit ja hoyat ovat voittaneet arvostettuja Silmo-palkintoja, johon pentax-brändin alla olevat linssit eivät ole pystyneet....mun puolesta!
Optinen ala on onneksi niin puolueeton ja avoin, että oikealla kädellä on niin mukavaa palkita se vasen käsi...
Mutta tottakai se on selvä, että Specsavers käyttää kierrätettyjä limsapullon pohjia laseissaan ja nämä "paremmat" sitten pystyvätkin myymään lähes avaruustekniikkaa! Minäkin nään näillä Instrun laseilla Poriin ja takasin! ;-D
Hyvähän se on omaansa uskoa, mutta rajansa nyt kiihkoilullakin, ystävät kalliit... - optikkko
mun kaikki kirjoitti:
->
Eli siis ko. linssi ei todellakaan ole uusintauutta, ja siinä ei pitäisi maksaa mikään, koska se edustaa vanhentunutta linssiteknologiaa, tasoltaan varilux comfort/hoya gp wide, eli toimiva peruslinssi. Jos haluat viimeisen päälle olevat yksilölliset moniteholinssit, niin osta variluxin Physio 360 tai Hoya:n Id my style-linssit laseihisi. Kokeile vaikka googlea, niin löydät tietoa ko. linsseistä. Variluxit ja hoyat ovat voittaneet arvostettuja Silmo-palkintoja, johon pentax-brändin alla olevat linssit eivät ole pystyneet.Pentax freeform ei jää yhtään tekniikasta taakse variluxeista ja hoyasta. Itse asiassa Pentax on nykyään Seikon alla joten mainitsemasi Pentax-brändi on harhaanjohtava, tai itse asiassa väärä. Linssiteknologiassa spennaillaan käsitteillä ja "tutkimustuloksilla", tosiasiassa koko juttu on käytännön näkemisen kannalta täyttä kusetusta. Et pysty huomaamaan mitään eroa, on linssi sitten minkä merkkinen tahansa - kunhan se vain on nykylinssi.
Ainoa ero joka tulee käytännössä on ero esim. kestävyydessä - Seikon (pentax) -linssi on huomattavasti kauemmin parempana ja kirkkaampana pysyvä, kuin herkästi naarmuuntuvat variluxit ja hoyat. - Suomioptikko
optikkko kirjoitti:
Pentax freeform ei jää yhtään tekniikasta taakse variluxeista ja hoyasta. Itse asiassa Pentax on nykyään Seikon alla joten mainitsemasi Pentax-brändi on harhaanjohtava, tai itse asiassa väärä. Linssiteknologiassa spennaillaan käsitteillä ja "tutkimustuloksilla", tosiasiassa koko juttu on käytännön näkemisen kannalta täyttä kusetusta. Et pysty huomaamaan mitään eroa, on linssi sitten minkä merkkinen tahansa - kunhan se vain on nykylinssi.
Ainoa ero joka tulee käytännössä on ero esim. kestävyydessä - Seikon (pentax) -linssi on huomattavasti kauemmin parempana ja kirkkaampana pysyvä, kuin herkästi naarmuuntuvat variluxit ja hoyat.Kerroppa jotain totuuteen perustuvaa mainitsemiesi firmojen linssien ydinmateriaalieroista naarmuuntumiskeston, murtolujuuden, pintapaineen suhteen.
Myös pinnotteisiin liittyvät vastaavat please!
On helppoa arvostella ja johtaa harhaan kuluttajaa netin välityksellä pelkillä sanahelinöillä. Onneksi laatukäsitettä ei voi ostaa kokosivuilmoituksin, se on ansaittava. - monitehotyttö
mun kaikki kirjoitti:
->
Eli siis ko. linssi ei todellakaan ole uusintauutta, ja siinä ei pitäisi maksaa mikään, koska se edustaa vanhentunutta linssiteknologiaa, tasoltaan varilux comfort/hoya gp wide, eli toimiva peruslinssi. Jos haluat viimeisen päälle olevat yksilölliset moniteholinssit, niin osta variluxin Physio 360 tai Hoya:n Id my style-linssit laseihisi. Kokeile vaikka googlea, niin löydät tietoa ko. linsseistä. Variluxit ja hoyat ovat voittaneet arvostettuja Silmo-palkintoja, johon pentax-brändin alla olevat linssit eivät ole pystyneet.Hei vaan!
Variluxin Physio 360 ei ole enää sarjassaan se ns. paras, jos puhutaan kalleimmasta, pisimmälle viedystä linssityypistä. Varilux Ipseo New Edition ottaa huomioon juuri sinun näkötapasi, katselutavan. Se on sarjan viimeisin uutuus ja kallein. - Hannu30
monitehotyttö kirjoitti:
Hei vaan!
Variluxin Physio 360 ei ole enää sarjassaan se ns. paras, jos puhutaan kalleimmasta, pisimmälle viedystä linssityypistä. Varilux Ipseo New Edition ottaa huomioon juuri sinun näkötapasi, katselutavan. Se on sarjan viimeisin uutuus ja kallein.Onkos minitehotytöllä itsellä ko. linssit? Ja kauanko olet monitehoja käyttänyt? Ihan vaan utelen, kun voi olla että itsekkin pitää sellaiset hankkia.
- monitehotyttö
Hannu30 kirjoitti:
Onkos minitehotytöllä itsellä ko. linssit? Ja kauanko olet monitehoja käyttänyt? Ihan vaan utelen, kun voi olla että itsekkin pitää sellaiset hankkia.
"Minitehotyttö", he,he, mistäs arvasit että olen mini ( alle 160)
Joo, monitehot on mulla ollut jo reilusti yli kymmenen vuotta, tarkkaan en muista.
Olen itse tilannut juuri nuo kalleimmat, ns. parhaat( ??? )variluxin Ipseo , New Edition linssit. Suoraan sanoen jännittää, mitä sieltä tulee, vai onko vaan kehitetty uutta pelkän kehittelyn vuoksi ja itsensä saa maksaa kipeäksi.
Minulla oli aluksi variluxin comfort useammankin kerran ja viimeisissä pentaxin super jotain . Tykkäsin varilux comforteista. Ne on pidetty, toimiva linssityyppi, koska ovat edelleen vuosien jälkeenkin markkinoilla joidenkin huonompien jo pudottua vauhdista.
Jos aloitat juuri monitehojen käytön, sinulle käy varmasti alussa joku ihan peruslinssi, kuten tuo comfort. Optikko tietää neuvoa. Ei kannata maksaa, jos ei ole mitään erikoisvaatimuksia tai tilannetta. Itsellä esimerkiksi suuri ero miinuksien (yläosan)ja ns. add.in eli lukuosan kanssa ja vaikea löytää toimivaa linssiä. Lisäksi sangat ovat edelleen melko matalaa mallia, vaikka suuremmat tuntuvat olevan jo muotia maailmalla. Itsellä vaan kun on tuo pääkin niin "mini" , niin ei halua ottaa koko kasvojen peittävää suojusta. Ajattelin nyt kokeilla, mitä tuleman pitää, saa nähdä.
Tsemppiä Hannu30 valinnoillesi! - monitehotyttö
monitehotyttö kirjoitti:
"Minitehotyttö", he,he, mistäs arvasit että olen mini ( alle 160)
Joo, monitehot on mulla ollut jo reilusti yli kymmenen vuotta, tarkkaan en muista.
Olen itse tilannut juuri nuo kalleimmat, ns. parhaat( ??? )variluxin Ipseo , New Edition linssit. Suoraan sanoen jännittää, mitä sieltä tulee, vai onko vaan kehitetty uutta pelkän kehittelyn vuoksi ja itsensä saa maksaa kipeäksi.
Minulla oli aluksi variluxin comfort useammankin kerran ja viimeisissä pentaxin super jotain . Tykkäsin varilux comforteista. Ne on pidetty, toimiva linssityyppi, koska ovat edelleen vuosien jälkeenkin markkinoilla joidenkin huonompien jo pudottua vauhdista.
Jos aloitat juuri monitehojen käytön, sinulle käy varmasti alussa joku ihan peruslinssi, kuten tuo comfort. Optikko tietää neuvoa. Ei kannata maksaa, jos ei ole mitään erikoisvaatimuksia tai tilannetta. Itsellä esimerkiksi suuri ero miinuksien (yläosan)ja ns. add.in eli lukuosan kanssa ja vaikea löytää toimivaa linssiä. Lisäksi sangat ovat edelleen melko matalaa mallia, vaikka suuremmat tuntuvat olevan jo muotia maailmalla. Itsellä vaan kun on tuo pääkin niin "mini" , niin ei halua ottaa koko kasvojen peittävää suojusta. Ajattelin nyt kokeilla, mitä tuleman pitää, saa nähdä.
Tsemppiä Hannu30 valinnoillesi!Kerros nyt hiukan käyttö kokemuksia niistä Pentaxeista, kun sinulla oli sellaisetkin olleet. Miten ne toimivat vaikkapa verrattuna variluxin comfortteihin, eli siihen ns. keskitaso malliin? Oliko mitään havaittavia eroja?
- kokemuksesta rilleistäni
monitehotyttö kirjoitti:
Kerros nyt hiukan käyttö kokemuksia niistä Pentaxeista, kun sinulla oli sellaisetkin olleet. Miten ne toimivat vaikkapa verrattuna variluxin comfortteihin, eli siihen ns. keskitaso malliin? Oliko mitään havaittavia eroja?
Valitettavasti selkeää vastausta on vaikea antaa.
Nämä pentax-rillit on sen verran matalaa mallia, siis erilaiset kuin ne ikivanhat varilux comfort rillit. Jotenkin kyllä tykkäsin, että varilux rilleillä oli avarampi katsella ja näillä Pentax-rilleillä katselen pienempänä ja putken läpi. Siis tykkäsin enemmän varilux comforteista. Mutta tosiaan riippuu niin monesta seikasta, pokien muodosta , vahvuuksista jne. Vaikea vertailla mutta nyt minulle on siis taas tulossa varilux ryhmästä ne uudet, tilattu siis. - Hannu30
kokemuksesta rilleistäni kirjoitti:
Valitettavasti selkeää vastausta on vaikea antaa.
Nämä pentax-rillit on sen verran matalaa mallia, siis erilaiset kuin ne ikivanhat varilux comfort rillit. Jotenkin kyllä tykkäsin, että varilux rilleillä oli avarampi katsella ja näillä Pentax-rilleillä katselen pienempänä ja putken läpi. Siis tykkäsin enemmän varilux comforteista. Mutta tosiaan riippuu niin monesta seikasta, pokien muodosta , vahvuuksista jne. Vaikea vertailla mutta nyt minulle on siis taas tulossa varilux ryhmästä ne uudet, tilattu siis.Hei,
Kerrotko vielä milloin, eli minkä ikäisenä sait ensimmäiset moniteholasit? Ja kauanko niihin tottuminen kesti? - optikko minäkin
optikkko kirjoitti:
Pentax freeform ei jää yhtään tekniikasta taakse variluxeista ja hoyasta. Itse asiassa Pentax on nykyään Seikon alla joten mainitsemasi Pentax-brändi on harhaanjohtava, tai itse asiassa väärä. Linssiteknologiassa spennaillaan käsitteillä ja "tutkimustuloksilla", tosiasiassa koko juttu on käytännön näkemisen kannalta täyttä kusetusta. Et pysty huomaamaan mitään eroa, on linssi sitten minkä merkkinen tahansa - kunhan se vain on nykylinssi.
Ainoa ero joka tulee käytännössä on ero esim. kestävyydessä - Seikon (pentax) -linssi on huomattavasti kauemmin parempana ja kirkkaampana pysyvä, kuin herkästi naarmuuntuvat variluxit ja hoyat.Äläs valehtele
no huh huh mitä schaisea.... oletko ihan ite kokeillut noita kaikkia nykylinssejä??? kyllä niissä erot on olemassa- tai sitten minulla on tavanomaista herkempi näköjärjestelmä. - hyvätlasit on
Hannu30 kirjoitti:
Hei,
Kerrotko vielä milloin, eli minkä ikäisenä sait ensimmäiset moniteholasit? Ja kauanko niihin tottuminen kesti?Heti hyvät, kun panee nenälleen. Samahan kengissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial341972Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651900Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3891807Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161258- 921123
Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip34980- 95775
Kiantama oy
Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.15708- 32684
Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise48683