oli sinun ensimmäinen ulkomainen satamakaupunki,maa missä kävit,millä laivalla?
Minkä maan satama
202
9259
Vastaukset
- Raste
ms FINNPINE,vuosi oli 1963 ei siit paljon muistoja ole,aamul tultiin ja illalla lähdettiin jo ulos.
- patavahti
Bore vitosella jo 1964 juhannuksena? Bore V oli silloin Kemin redillä. Olimme Tervin kanssa myös Kemissä ja kaikki kynnelle kykenevät lähtivät vuokratulla linja-autolla Aavasaksalle. Muistaakseni jo päivällä kävimme Borelta hankkimassa matkaan tarvittavat nesteet pelastusveneellä. Pari jeppeä sitten paluumatkalla haettiin Ylätornion putkasta. Troikkavotka oli tehnyt tehtävänsä. Meitä oli kolme, jotka kuitenkin kävimme Boressa peräprutkulla aamuyöstä. Jollain oli tuttu Borella. Aamuun asti siellä istuttiin tupakansavusta harmaana olevassa hytissä. Höylä kävi yläpunkassa verhon takana. Kunnon merimiesmuistoja?
- Kompassen
Antwerpenhän se oli se ensimmäinen joskus vuonna 1959. Itämeri ja Suomi-baari siinä Shipparstreetin kulmil-
la. Itämeren suosikkijuoma oli rotanmyrkky. Giniä siinä oli, muita aineita en muista, mutta päähän rämpi. - Raste
patavahti kirjoitti:
Bore vitosella jo 1964 juhannuksena? Bore V oli silloin Kemin redillä. Olimme Tervin kanssa myös Kemissä ja kaikki kynnelle kykenevät lähtivät vuokratulla linja-autolla Aavasaksalle. Muistaakseni jo päivällä kävimme Borelta hankkimassa matkaan tarvittavat nesteet pelastusveneellä. Pari jeppeä sitten paluumatkalla haettiin Ylätornion putkasta. Troikkavotka oli tehnyt tehtävänsä. Meitä oli kolme, jotka kuitenkin kävimme Boressa peräprutkulla aamuyöstä. Jollain oli tuttu Borella. Aamuun asti siellä istuttiin tupakansavusta harmaana olevassa hytissä. Höylä kävi yläpunkassa verhon takana. Kunnon merimiesmuistoja?
en ollut silloin vielä,jos muisti ei petä,niin Bore v tuli Kemistä Pateniemeen lastaamaan menin silloin siihen.
- Useasti käynyt
KOMPASSEN NIMIMERKILLE VASTAUS.
Ensimmäinen
"Antwerpenhän se oli se ensimmäinen joskus vuonna 1959. Itämeri ja Suomi-baari siinä Shipparstreetin kulmil-
la. Itämeren suosikkijuoma oli rotanmyrkky. Giniä siinä oli, muita aineita en muista, mutta päähän rämpi"
*********************************
Taisi olla muuten tarkemmalta nimeltään Suomi-Estonia baari.
Suomi baari oli eri paikassa.
Skepprsstriitin ja Kriegenstraatin melkein kulmassa.
Hyvin tuttu paikka, muistatko tyttöjen nimiä?
Diana ja Henri omistivat paikan. Diana oli Virolainen.
Baarissa ei ollut väkevien lupaa, joten piti tavallaan juoda väkeviä salaa.
Rotanmyrkyksi sitä kutsuttiin ja päähän meni Genever ja plandis. - Threshka
Kompassen kirjoitti:
Antwerpenhän se oli se ensimmäinen joskus vuonna 1959. Itämeri ja Suomi-baari siinä Shipparstreetin kulmil-
la. Itämeren suosikkijuoma oli rotanmyrkky. Giniä siinä oli, muita aineita en muista, mutta päähän rämpi.Sama täällä. Vuosi tais olla 1960 ja laiva oli s/s Ostrobotnia. En minäkään muista rotanmyrkystä muita aineksia kuin ginin. Eikös Itämeri ollut siinä Schipparstreetin ja sen toisen kadun kulmassa. Kadun nimeä en muista, mutta Suomi-baari tais olla juuri sillä kadulla.
- 1964-65
http://www.hullarchives.co.uk/fotoweb/grid1.fwx?position=79&folderid=5000&search=(Alexandra Dock)&sorting=ModifiedTimeAsc
.. ja laiva näkyy takana vasemmalla:
http://www.hullarchives.co.uk/fotoweb/Preview.fwx?position=79&folderid=5000&search=(Alexandra Dock)&sorting=ModifiedTimeAsc
.. niin, ja kuvanottohetkellä aluksessa tai sitten maissa?
http://www.sportsmanbarhull.com/ - Hinurimiäs
Kävin merimiesammattikoulun Turussa Joutsenella ja vuoden -75 keväällä menin Kotkan myllyyn jobia norkoomaan. Siihen aikaan oli kesäkeikkaa sähäkästi tarjolla kun vakiukot halus maata kesät kotona. Talvet ne oli töissä, muunlaista vuorottelusysteemiä ei ollut.
Ilman praktiikkaa pääsin hetioitis moottorimiehen palkalla vikaeeraamaan AL:n Atlantaan. Hangosta otettiin lisää paperia ja Köpiksestä bunkkeria, mutta ensimmäinen ulkomaan satama johon tassullani astuin oli Brasilian kuuma Rio, sitten Santos, Bonis, uudestaan Santos ja sitten Rotterdamin kautta kotiin.
Jälkeenpäin ajateltuna se oli melko huima reissu nuorelle miehelle. Ikää oli tasan 18 v. Vakiporukka oli tilannut Suomesta kessua vikariantillekin riittävästi. Ensin ihmettelin kun kipinä sanoi että sun ensimmäisestä tilistä meneekin melkein puolet ulosvienteihin, vaikka minä en ollut mitään tilannut, enkä tavaraa nähnyt koskaan. Suostuin kuitenkin kun asia selitettiin tarkemmin. Etelässä paperossit myytiin tullimiehille ja minä sain rahaa stuertilta riittävästi. Tosi paljon ränkylöitä. En muista että olisin rahalistaa täyttänyt kertaakaan.
Koska se brenkku ei ollut kovin tärkeää, niin perillä oli tutustuttava muihin synteihin. Siihen maailman aikaan kaikki tuhmuudet kuitattiin vielä penisilliinillä ja harmaalla salvalla. Kolme viikkoa Etelä-Amerikassa riitti senkin ikäiselle kollille ja toivoi vanhempien koomikoitten tapaan että pääsispä jo merelle rauhottumaan. Päivät tehtiin duunia ja yöt hilluttiin kylillä. Kollegakin oli kerran niin poikki että nukahti sultzerin huuhteluilmakanaaliin. Kömpi sieltä illalla kahdeksan aikoihin ihan mustana ja oli heti vaatimassa ylityökorvausta. Ei muuta kuin haalarit pois ja muiden mukana taksiin, tuntihotellissa pääsee suihkuun kuitenkin. Eikä mulattityttö säikähdä läikikästäkään rotua... - Huru-Ukko
Merikarvialta vietiin propsilasti Gentiin.Vuosi oli-56 ja laiva s.s.Satakunta.
- ex Everest
pit 88m lev 12,8m rakennettu vuonna 1898, 2109ton,
omist.H Liljestrant. - seilori70
Wihurin Wirma ja vuosi 1970. Sköldvikistä Kielin kautta Middlesbroughiin. Sieltä Batumiin ja sitten Tahkoluoto. Siitä alkoi meikäläisen ura.
- Huru-Ukko
ex Everest kirjoitti:
pit 88m lev 12,8m rakennettu vuonna 1898, 2109ton,
omist.H Liljestrant.Liljestrand omisti laivan v.1940-48,tämän jälkeen Satakunnan Laiva Oy(L.Kuumi-
nainen,Pori)1949-1958.Ikä on saattanut tehdä tepposet muistilleni.Jos näin,Sorry! - messikallena
seilori70 kirjoitti:
Wihurin Wirma ja vuosi 1970. Sköldvikistä Kielin kautta Middlesbroughiin. Sieltä Batumiin ja sitten Tahkoluoto. Siitä alkoi meikäläisen ura.
hojo hojo...eka jobi oli 1968 - eka ulkomaan satama oli barcelona.... siellä tämä kolumbus näytti tietä missä oli huora haussit....sinne upposi eräskin ...peseta ...siihen aikaan...oi niitä aikoja.... kuunnelkaa josko mahdollista "jori" malmstenin barcelonan ruusu, nimistä kappaletta....hyvää kesäää .kaikille, myös pyykkivesien seiloreille.....
- Samaan aikaan
seilori70 kirjoitti:
Wihurin Wirma ja vuosi 1970. Sköldvikistä Kielin kautta Middlesbroughiin. Sieltä Batumiin ja sitten Tahkoluoto. Siitä alkoi meikäläisen ura.
Terve vaan. Itse oli samalla reissulla puolikkaana.
Skölvikistä lentobensaa Middlesbroughiin ja sieltä tyhjänä Batumiin.
Olitko täillä, koneessa tai pyssässä ?
Terveisin TL - Seilori70
Samaan aikaan kirjoitti:
Terve vaan. Itse oli samalla reissulla puolikkaana.
Skölvikistä lentobensaa Middlesbroughiin ja sieltä tyhjänä Batumiin.
Olitko täillä, koneessa tai pyssässä ?
Terveisin TLolin sellaisella reissulla, missä stuju meni biskajaan. Aloitin pölykallena.
- Tankki pöpi
Kesäkuu 1966 , m/t Gynny , Batumi
- nounounou
m/s Stavos. 8.4-68 muistaakseni Hampuri. Lungvistin varustamon 499,99 tonnin kiulu kulki 1000 ihv/ahv:n teholla. 4-4, 4-4 ja 6-6 vahtivuoroja jungmannina!
- käykö keuhko
nounounou kirjoitti:
m/s Stavos. 8.4-68 muistaakseni Hampuri. Lungvistin varustamon 499,99 tonnin kiulu kulki 1000 ihv/ahv:n teholla. 4-4, 4-4 ja 6-6 vahtivuoroja jungmannina!
sopiiko kuvioon
http://www.fotoflite.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/BW680232.jpg - blac sea
BLAC SEA kirjoitti:
BIA-EX-GUNNY
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships B/slides/Bia-01.htmlBIA-EX-Gunny
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships Ba/slides/Bia-01.jpg - Johannes
Oltiinkohan samaan aikaan?
- hasse
Vuonna 1968 m/s Lapponia ja Lontoon Surrey Dock. Oli siina maalaispojalla ihmettelemista. Lastinpurkajat puku paalla ja kravatti kaulassa!!!
- Even keel
Ensimmäinen laiva Algotin Ronny. Laivan päälle Wilhelmshaven Saksa, sieltä Augusta Sisilia for orders. Ensimmäinen lasti Libyasta Rotterdamiin. Vuosi oli -67
- joopase joo
Even Keel reklaamien kanssa....
http://www.fotoflite.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/272179.jpg Pavelin MT Ronnyllä v. 1968-1970 , matruusina ja poosuna. Jäin ahteriin Friscossa heinäkuussa 1970. Poliisikyydillä Suomeen. Jos joku tuttu näkee tämän, ota yhteyttä.
- Even keel
master13 kirjoitti:
Pavelin MT Ronnyllä v. 1968-1970 , matruusina ja poosuna. Jäin ahteriin Friscossa heinäkuussa 1970. Poliisikyydillä Suomeen. Jos joku tuttu näkee tämän, ota yhteyttä.
Olitko 1968 keväällä Lundqvistin Olav´ ssa?
Even keel kirjoitti:
Olitko 1968 keväällä Lundqvistin Olav´ ssa?
Moi!
Olin sieläkin ja valitettavasti jäin ahteriin sieltä Dunkerquessa.
Kuka sinä olet?- Even keel
master13 kirjoitti:
Moi!
Olin sieläkin ja valitettavasti jäin ahteriin sieltä Dunkerquessa.
Kuka sinä olet?Olin jungmannina Olavissa -68
Even keel kirjoitti:
Olin jungmannina Olavissa -68
Olin puolikkaana mt Olavissa, jäätiin huhtikussa ahteriin Dunkerquessa messikallen kanssa. Jäätiin vahingossa, kun ei saatu taxsia ajoissa.
- kossi
Tuulen ms Markus ja Gdansk
- Hans BrytyyWonKiewiztsi
Haminaan ja jännää oli siitä se alkoi ja nyt kalkkipäänä muistelen.
- Hans BrytyyWonKiewiztsi
Hans BrytyyWonKiewiztsi kirjoitti:
Haminaan ja jännää oli siitä se alkoi ja nyt kalkkipäänä muistelen.
Montevideoon trokattiin stujun ja kipparin kimppasillit
- on mennyt
Hans BrytyyWonKiewiztsi kirjoitti:
Montevideoon trokattiin stujun ja kipparin kimppasillit
Olisko ollut 1970, -2 vuotta.
Laiva hinaaja Harri Helsingistä.
Pituus n.25m.
N400 hv.
Satama Rotterdam.
Väittivät olleen pienin Suomalainen laiva Rotiksessa siihen mennessä.
- :-)
Ja sieltä m/t Lysefjell vei maailmalle :D
- Raste
laitoin Google haku mt Lysefjel,sieltä löytyi kuva ja historia laivasta,hyvät kesät sinne.
- :-)
Kristiansand
- merillä ollut
Öljyä ym.otettiin
- Skönäri 46
MS J.L. Runeberg.
- villenä
ja vuosi oli 68 ms arkadia haminasta ja kaus sunsvalliin
- junkki2
Kontulalla Raahesta huisin pitkä matka ruotsin Luulajaan, vuosi hmmmm, joskus tällä vuosituhannella :) Historian siipien havinaa
- messityttö
Ensinmäinen laiva 1980-luvun alussa oli Henry Nielsenin Altano. Usasta seilattiin Kiinaan, Daireniin. Oi niitä aikoja!
- seede
laiva poseidon vuosi 1974 englanti new castle ,ekan kerran maistoin tummaa olutta ja plaatta lensi.. mahti aikaa
- Vasaland
seede kirjoitti:
laiva poseidon vuosi 1974 englanti new castle ,ekan kerran maistoin tummaa olutta ja plaatta lensi.. mahti aikaa
ms.Vesta vuosi 1959.Tanska Odense
- Paulin'lla
Vasaland kirjoitti:
ms.Vesta vuosi 1959.Tanska Odense
Ekaksi Leningradiin.
- laskuvesi
Paulin'lla kirjoitti:
Ekaksi Leningradiin.
oliko kyseessä tämä näin... ex- jytte p.
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships B/slides/Baron Geddes-05.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships B/slides/Baron Geddes-02.html - tuo...
laskuvesi kirjoitti:
oliko kyseessä tämä näin... ex- jytte p.
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships B/slides/Baron Geddes-05.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships B/slides/Baron Geddes-02.htmlSama laiva, mutta tuossa maston topit puuttuvat; saikohan ne laskettua maston sisään .. ?
- korsteenin kautta
Paulin'lla kirjoitti:
Ekaksi Leningradiin.
65 Juhannuksena Leningradiin helsingista tyhjänä.
- esl.äää
korsteenin kautta kirjoitti:
65 Juhannuksena Leningradiin helsingista tyhjänä.
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/927291_800/Ship Photo Eira.jpg
- korsteeni
esl.äää kirjoitti:
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/927291_800/Ship Photo Eira.jpg
oiskohan koksilasti
- sukeltaja1
korsteenin kautta kirjoitti:
65 Juhannuksena Leningradiin helsingista tyhjänä.
Olen käynyt muutaman kerran kattomassa S/S Eiraa, hieno laiva Mutta savupiipun päästä on pintaan vielä 27 metriä.
- Obis
s/s Rigel Tanskaan -68
- surmanajomesteri
ms Wilke oli myös ammattikouluna
- Vääksyn painaja
Kalkkisten kanava
- säkäkokki
Vuoden 1965 kesäkuussa Tanskan Århus. Kotkasta paperilasti Århusiin ja Ålborgiin. Takaisin höyhenlastissa Helsinkiin. Laiva oli s/s Rigel.
- Starboard.
1974 m/s Inha. Nokka-Hamina-Antwerpen paperilastissa. Autoja Ouluun.
- Starboard.
Starboard. kirjoitti:
1974 m/s Inha. Nokka-Hamina-Antwerpen paperilastissa. Autoja Ouluun.
Korjaus. 1974 m/s Inha. Nokka-Kotka-Antwerpen.........
- kokki-yt
Starboard. kirjoitti:
Korjaus. 1974 m/s Inha. Nokka-Kotka-Antwerpen.........
Vuosi 1971 ja eka ulkomaan satama iki ihanassa itä saksassa Wismar
- MS Parma
kokki-yt kirjoitti:
Vuosi 1971 ja eka ulkomaan satama iki ihanassa itä saksassa Wismar
Turun Pansiosta M/T Pansiolla Batumiin 1961
- airistolle etc.
MS Parma kirjoitti:
Turun Pansiosta M/T Pansiolla Batumiin 1961
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/1008598_800/Ship Photo Pansio.jpg
- Starboard.
airistolle etc. kirjoitti:
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/1008598_800/Ship Photo Pansio.jpg
mistä ihmeessä noita hienoja kuvia löytyy?
- airistolle etc.
Starboard. kirjoitti:
mistä ihmeessä noita hienoja kuvia löytyy?
löytyy jonkun verran
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=181&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=80&lang=fi - skäribo
airistolle etc. kirjoitti:
löytyy jonkun verran
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=181&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=80&lang=fiMaarianhaminan rediltä 03.12.64 eka kertaa Oulun/ Kemin kautta Le Havreen, jonka jälkeen
pari propsi reissua Kanadasta Norjaan, sekä reissu Arkangelista Tanskaan pitkätavara lastissa - Starboard.
airistolle etc. kirjoitti:
löytyy jonkun verran
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=181&lang=fi
http://kauppalaiva.nba.fi/image.php?id=80&lang=fiKiitos.
- poso kani
skäribo kirjoitti:
Maarianhaminan rediltä 03.12.64 eka kertaa Oulun/ Kemin kautta Le Havreen, jonka jälkeen
pari propsi reissua Kanadasta Norjaan, sekä reissu Arkangelista Tanskaan pitkätavara lastissahttp://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships A/slides/Amra-04.jpg
- tiedoksi
Starboard. kirjoitti:
Kiitos.
www.photoship.co.uk
- airistolle etc.
MS Parma kirjoitti:
Turun Pansiosta M/T Pansiolla Batumiin 1961
näitä tarjolla parikin kipaletta...
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Parma II-01.html
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships P/slides/Parma-02.html - airistolle etc.
skäribo kirjoitti:
Maarianhaminan rediltä 03.12.64 eka kertaa Oulun/ Kemin kautta Le Havreen, jonka jälkeen
pari propsi reissua Kanadasta Norjaan, sekä reissu Arkangelista Tanskaan pitkätavara lastissahttp://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships Aa/slides/Amra-04.jpg
- airistolta etc.
Starboard. kirjoitti:
1974 m/s Inha. Nokka-Hamina-Antwerpen paperilastissa. Autoja Ouluun.
- junkkina
Vuonna 1959 Belgian Antverpen. FÅA:n s/s Ostrobotnia.
- Vanha Skönö
Laiva oli M/s Finntrader ja vuosi 1969. Oli Finntraderin viimeinen jenkkireissu, siirsivät laivan Välimerenliikenteeseen.
- Vanha Skönö
kongåå kirjoitti:
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships F/slides/Finntrader-01.jpg
Lämminkiitos, hienoja kuvia!
- kaukope
Vanha Skönö kirjoitti:
Lämminkiitos, hienoja kuvia!
Olinpa kansioppilaana -63 New York, Boston, Philadelphia, Newport news, Alexandria. Kuvia olen Traderista etsinyt.
- Captain Morgan
Juhannuksen aikaan v. 1957 ensin Toppilan salmessa ja loppu täkkilasti
Nallikarin rediltä.Melkoisessa slagsidassa kohti määräsatamaa mikä oli
Rouen Ranskassa.- PitkäPispala
Huhtikuu 1965 matkajopi Turusta eka kippoon mt Ronnyyn joka makasi tokassa Göteborgissa.
Melkoinen kokemus oli pelkkä matkustaminenkin Göteborgiin yksin 16 vuotiaalle nulikalle.
Pelkällä Borella Tukholmaan, sieltä junalla Göteborgiin.
Sieltä raakaöljyn hakuun Jabal Dhannaan, Persian lahdelle mitä nyt Adenissa punkrattiin matkalla.
Lasti vietiin st Nazaireen Ranskaan jossa päästiin ensimmäisen kerran maihin Göteborgista lähdön jälkeen.
Lastatessa Jabal Dhannassa oli kuuma kuin helvetissä, 47 astetta lämmintä eikä tuulenvirekään käynyt, putket tulivat erämaasta 5 km päähän merelle jossa lastattiin.
Ainoa nuvi tuossa "satamassa" oli onkia autonrenkaan kokoisia kampeloita ja hikoilla.
Kipparina oli kuuluisa Merikapteeni Helge Johansson.
Täkkiförstinä oli sodan aikaan hävittäjälentäjänä palvellut mies joka oli palanut pahasti rinnastaan tultuaan alasammutuksi.
Nimeä en enää muista. - solmu1
PitkäPispala kirjoitti:
Huhtikuu 1965 matkajopi Turusta eka kippoon mt Ronnyyn joka makasi tokassa Göteborgissa.
Melkoinen kokemus oli pelkkä matkustaminenkin Göteborgiin yksin 16 vuotiaalle nulikalle.
Pelkällä Borella Tukholmaan, sieltä junalla Göteborgiin.
Sieltä raakaöljyn hakuun Jabal Dhannaan, Persian lahdelle mitä nyt Adenissa punkrattiin matkalla.
Lasti vietiin st Nazaireen Ranskaan jossa päästiin ensimmäisen kerran maihin Göteborgista lähdön jälkeen.
Lastatessa Jabal Dhannassa oli kuuma kuin helvetissä, 47 astetta lämmintä eikä tuulenvirekään käynyt, putket tulivat erämaasta 5 km päähän merelle jossa lastattiin.
Ainoa nuvi tuossa "satamassa" oli onkia autonrenkaan kokoisia kampeloita ja hikoilla.
Kipparina oli kuuluisa Merikapteeni Helge Johansson.
Täkkiförstinä oli sodan aikaan hävittäjälentäjänä palvellut mies joka oli palanut pahasti rinnastaan tultuaan alasammutuksi.
Nimeä en enää muista.12,11,64. Raahesta-Ouluun sieltä malmilasti Saksaan Bremeniin , s/s CONTINA.
- PANSION KAUTTA KOTKA
solmu1 kirjoitti:
12,11,64. Raahesta-Ouluun sieltä malmilasti Saksaan Bremeniin , s/s CONTINA.
S/S Wiiri heinäkuussa 1951 Romanian Contsantza , emme pääseet maihin ( konepistoolimiehet seisotti täkillä 2 h ja etsi laivasta" salamakustajia " )
- kångååå
solmu1 kirjoitti:
12,11,64. Raahesta-Ouluun sieltä malmilasti Saksaan Bremeniin , s/s CONTINA.
otto blumenfeld-ex contina
http://www.teesbuiltships.co.uk/smiths/19161929/GLANTON1929asOTTOBLUMENFELD.jpg - kongååå
PANSION KAUTTA KOTKA kirjoitti:
S/S Wiiri heinäkuussa 1951 Romanian Contsantza , emme pääseet maihin ( konepistoolimiehet seisotti täkillä 2 h ja etsi laivasta" salamakustajia " )
- kongåå
PitkäPispala kirjoitti:
Huhtikuu 1965 matkajopi Turusta eka kippoon mt Ronnyyn joka makasi tokassa Göteborgissa.
Melkoinen kokemus oli pelkkä matkustaminenkin Göteborgiin yksin 16 vuotiaalle nulikalle.
Pelkällä Borella Tukholmaan, sieltä junalla Göteborgiin.
Sieltä raakaöljyn hakuun Jabal Dhannaan, Persian lahdelle mitä nyt Adenissa punkrattiin matkalla.
Lasti vietiin st Nazaireen Ranskaan jossa päästiin ensimmäisen kerran maihin Göteborgista lähdön jälkeen.
Lastatessa Jabal Dhannassa oli kuuma kuin helvetissä, 47 astetta lämmintä eikä tuulenvirekään käynyt, putket tulivat erämaasta 5 km päähän merelle jossa lastattiin.
Ainoa nuvi tuossa "satamassa" oli onkia autonrenkaan kokoisia kampeloita ja hikoilla.
Kipparina oli kuuluisa Merikapteeni Helge Johansson.
Täkkiförstinä oli sodan aikaan hävittäjälentäjänä palvellut mies joka oli palanut pahasti rinnastaan tultuaan alasammutuksi.
Nimeä en enää muista.EX-Ronny
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/showphoto.php?photo=118433 - kongåå
kongåå kirjoitti:
EX-Ronny
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/showphoto.php?photo=118433EX-Ronny
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/503/medium/Tank_Empress.jpg - Captain Morgan
Selailin näitä vanhoja viestejä ja huomasin,että olin tyystin unohtanut mainita laivan nimen
mikä oli "Romu Ruustetin" S/SMarianne PitkäPispala kirjoitti:
Huhtikuu 1965 matkajopi Turusta eka kippoon mt Ronnyyn joka makasi tokassa Göteborgissa.
Melkoinen kokemus oli pelkkä matkustaminenkin Göteborgiin yksin 16 vuotiaalle nulikalle.
Pelkällä Borella Tukholmaan, sieltä junalla Göteborgiin.
Sieltä raakaöljyn hakuun Jabal Dhannaan, Persian lahdelle mitä nyt Adenissa punkrattiin matkalla.
Lasti vietiin st Nazaireen Ranskaan jossa päästiin ensimmäisen kerran maihin Göteborgista lähdön jälkeen.
Lastatessa Jabal Dhannassa oli kuuma kuin helvetissä, 47 astetta lämmintä eikä tuulenvirekään käynyt, putket tulivat erämaasta 5 km päähän merelle jossa lastattiin.
Ainoa nuvi tuossa "satamassa" oli onkia autonrenkaan kokoisia kampeloita ja hikoilla.
Kipparina oli kuuluisa Merikapteeni Helge Johansson.
Täkkiförstinä oli sodan aikaan hävittäjälentäjänä palvellut mies joka oli palanut pahasti rinnastaan tultuaan alasammutuksi.
Nimeä en enää muista.Olin itse Ronnyssä v 1968-1970, Jos joku tuttu näkee, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä.
Kari Outinen- merivesi/laskuvesi
Captain Morgan kirjoitti:
Selailin näitä vanhoja viestejä ja huomasin,että olin tyystin unohtanut mainita laivan nimen
mikä oli "Romu Ruustetin" S/SMarianneEX-MARIANNE
http://www.teesbuiltships.co.uk/smiths/19161929/PLM131921.jpg
- ----------
M/S VIRGO vuonna 69
- bockworth
kongåå kirjoitti:
S/S CAROLA vuonna -64. -Kolia Mäntyluotoon, mutta matka tyssäs Riianlahdelle...
- KYSELIJÄTTTT
bockworth kirjoitti:
S/S CAROLA vuonna -64. -Kolia Mäntyluotoon, mutta matka tyssäs Riianlahdelle...
EX-KASTE KUVIOON
- kyselijätttt
KYSELIJÄTTTT kirjoitti:
EX-KASTE KUVIOON
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships V/slides/Vesterby-01.jpg
- nilkkukustaa
kyselijätttt kirjoitti:
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships V/slides/Vesterby-01.jpg
Uskoisin että sopii... uppos samana vuonna kun ostettiin(Hugo Bäcklundille)...(-64). Vai mitä mieltä "bockworth"?
- bockworth
nilkkukustaa kirjoitti:
Uskoisin että sopii... uppos samana vuonna kun ostettiin(Hugo Bäcklundille)...(-64). Vai mitä mieltä "bockworth"?
Kyllähän se on. -Sama "saapasvarsikorsteeni". Sinne Riianlahdelle se jäi...
- meriura
bockworth kirjoitti:
Kyllähän se on. -Sama "saapasvarsikorsteeni". Sinne Riianlahdelle se jäi...
kallena, -67 ja laiva s/s Bore V
- Junkkina
meriura kirjoitti:
kallena, -67 ja laiva s/s Bore V
Nordströmmin s/s velillä talvi 1968, massalasti pohjanlahden satamista Prestoniin ,Englantiin. Oli kova jäätalvi, jumissa oltiin tuon tuosta jäänmurtajien auttaessa.
Löytyispä laivasta kuva. - hurlumheikki
Junkkina kirjoitti:
Nordströmmin s/s velillä talvi 1968, massalasti pohjanlahden satamista Prestoniin ,Englantiin. Oli kova jäätalvi, jumissa oltiin tuon tuosta jäänmurtajien auttaessa.
Löytyispä laivasta kuva.sopiiko
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/000016729.jpg - hurlumheikki
hurlumheikki kirjoitti:
sopiiko
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/000016729.jpgSilja dan nimellä
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships Sa/slides/Silja Dan-02.jpg Junkkina kirjoitti:
Nordströmmin s/s velillä talvi 1968, massalasti pohjanlahden satamista Prestoniin ,Englantiin. Oli kova jäätalvi, jumissa oltiin tuon tuosta jäänmurtajien auttaessa.
Löytyispä laivasta kuva.Mulla on Veli laivasta muutama kuva olin siinä 70 -71 koneoppilaana ja sitten
lämmittäjänä.
- myyrmäki
FÅA:n S/S ARGOSSA Toukokuussa toukokuussa 1963 Katajanokalta Turun kautta Hampuriin . Ensimäinen tehtä oli laivalla saada alaston sammunut huora pois punkasta .Oli siinä nuoren pojan silmät vähän pyereänä, mutta hyvin niihin tottui vuosien varrella näkymät tulivat aika tutuiksi
- bannattuna
Tuliko Milton tutuksi?
Huru-Ukko - nostalkia
hurlumheikki kirjoitti:
Kiitos Hurtumheikille silja danin kuvasta. Oli tanskalaisen laurizen varustamon punavalkoinen laiva.
Oli tehty jääoloihin, keulamastossakin "hytti" josta pystyi tähystää, ja en ole aivan varma , ohjtakkin laivaa.
Nordtrömillä laiva sai nimeksi VELI.
Syttyi massalastissa palamaan jossain rauman tienoilla v.1972.
Olikohan samana vuonna, olin menossa korkeasaareen veneellä, niin siinä silloisessa romuttamossa siinä vieressä näin VELIN odottavan vuoroaan pahoin palanneena.
Tippa tais vierähtää silmäkulmaan. - hurlumheikki
nostalkia kirjoitti:
Kiitos Hurtumheikille silja danin kuvasta. Oli tanskalaisen laurizen varustamon punavalkoinen laiva.
Oli tehty jääoloihin, keulamastossakin "hytti" josta pystyi tähystää, ja en ole aivan varma , ohjtakkin laivaa.
Nordtrömillä laiva sai nimeksi VELI.
Syttyi massalastissa palamaan jossain rauman tienoilla v.1972.
Olikohan samana vuonna, olin menossa korkeasaareen veneellä, niin siinä silloisessa romuttamossa siinä vieressä näin VELIN odottavan vuoroaan pahoin palanneena.
Tippa tais vierähtää silmäkulmaan.kyseisissä väreissä
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/1016969_800/Ship Photo SILJA DAN.jpg - koneoppilas
hurlumheikki kirjoitti:
kyseisissä väreissä
http://media.shipspotting.com/uploads/thumbs/rw/1016969_800/Ship Photo SILJA DAN.jpgkoska kävit ja millä?
- myyrmäki
bannattuna kirjoitti:
Tuliko Milton tutuksi?
Huru-UkkoNimi kuullostaa tutulta en kyllä jaksa muistaa tarkemmin. Olin Argossa sen romuttamiseen asti
- VKo
koneoppilas kirjoitti:
koska kävit ja millä?
Stafjord, maaliskuu 1978
- exmerenmies
Ensimmäinen satama ja maa olivat Novoroski Venäjällä,Mustalla Merellä ja laiva oli Nesteen
M/T Jurmo.Vuosi 1961,touko-kesäkuun vaihteessa.Ensimmäinen jobi uuffarien kallena ja seuraava
reissu villenä.Villenä sain jopa oman hytin,ei tarvinnut olla kahden hengen hyteissö niinkuin
kallet.Kyllä oli 15 vuotias polleeta poikaa.
Matti Salo [email protected]- HyväLaiva.,
Tuo MT Jurmosi oli 1954 rakennettu " Emdenissä ? " Norjalle sotakorvauksena ? , olin siinä -62
- exmerenmies
HyväLaiva., kirjoitti:
Tuo MT Jurmosi oli 1954 rakennettu " Emdenissä ? " Norjalle sotakorvauksena ? , olin siinä -62
Hyvä laivahan se oli.Se oli todella rakennettu Norjalle sotakorvauksena,nimenä norjalaisten aikaan
oli Nyhammer.Minäolin siinä uudestaan 1964-65,puolikkaana.Silloin Jurmo ajoi Naantalin ja Venezu-
lan väliä.
Kuva,Nyhammer nimisenä,löytyy http://www.photoship.co.uk sitten clikkaat oldshipphotos
thumnail,kirjainta N ja viimeksi numeroa 14,sieltä löytyy kuva.
Matti Salo [email protected] - framille:
exmerenmies kirjoitti:
Hyvä laivahan se oli.Se oli todella rakennettu Norjalle sotakorvauksena,nimenä norjalaisten aikaan
oli Nyhammer.Minäolin siinä uudestaan 1964-65,puolikkaana.Silloin Jurmo ajoi Naantalin ja Venezu-
lan väliä.
Kuva,Nyhammer nimisenä,löytyy http://www.photoship.co.uk sitten clikkaat oldshipphotos
thumnail,kirjainta N ja viimeksi numeroa 14,sieltä löytyy kuva.
Matti Salo [email protected] - patavahti
exmerenmies kirjoitti:
Hyvä laivahan se oli.Se oli todella rakennettu Norjalle sotakorvauksena,nimenä norjalaisten aikaan
oli Nyhammer.Minäolin siinä uudestaan 1964-65,puolikkaana.Silloin Jurmo ajoi Naantalin ja Venezu-
lan väliä.
Kuva,Nyhammer nimisenä,löytyy http://www.photoship.co.uk sitten clikkaat oldshipphotos
thumnail,kirjainta N ja viimeksi numeroa 14,sieltä löytyy kuva.
Matti Salo [email protected]jo -64 alkukesästä, kun olimme ko. laivan kanssa telakalla Verolmessa Rotterdamissa?
- exmerenmies
patavahti kirjoitti:
jo -64 alkukesästä, kun olimme ko. laivan kanssa telakalla Verolmessa Rotterdamissa?
Patavahdille.En ollut Jurmossa vielä silloin,mutta pian sen jälkeen.Sain jobin heinäkuussa 64.Sitä
kesti seuraavan vuoden kesäkuulle asti,jollin minun täytyi maksaa ulos,koska Suomen Laivasto
kutsui.Minun aikana kävimme kaksi kertaa telakalla,molemmat kerrat Kielissä.Meitä oli kolme arme-
ijaan lähtijää,yksi moottorimies meni rantapyssyyn ja säkäkokki meni laivastoon,samaan paikaan kuin
minäkin,Pansioon,edellisessä ikäluokassa.Hän meni talous aliupseeri kurssille ja kun hän tuli takaisin
Pansioon,hänestä tuli keittiö esimies.Niinpä hän,joka kerta kun se pöytä,missä minä istuin,oli tiski
tai peruna teatteri vuorossa,hän tuli hakemaan minua puhelimeen.Toiset jo vähän ihmettelivät,että
kuinkas minä saan näitä puheluja aina tiski ja peruna teatterin aikaan.Eihän siihen voinut muuta vastata kuin ihmetellä heidän kanssaan,että mystillistä se on,mystillistä.
Matti Salo [email protected] - patavahti
patavahti kirjoitti:
jo -64 alkukesästä, kun olimme ko. laivan kanssa telakalla Verolmessa Rotterdamissa?
Selvästi havaittavaa dementiaa, olinkin Preston kanssa Verolmessa telakalla vuotta myöhemmin -65. Kiel:issä todella olimme telakassa Jurmon kanssa myös kesäkuussa 1964. Maksoin ulos Elokuun lopulla Jurmosta Naantalissa.
- exmerenmies
patavahti kirjoitti:
Selvästi havaittavaa dementiaa, olinkin Preston kanssa Verolmessa telakalla vuotta myöhemmin -65. Kiel:issä todella olimme telakassa Jurmon kanssa myös kesäkuussa 1964. Maksoin ulos Elokuun lopulla Jurmosta Naantalissa.
Patavahti.Jos kerran maksoit ulos elokuun lopulla 64,niin silloin minun silloinen ensimmäinen
reissu ja sinun silloinen viimeinen reissu sattuivat samaan aikaan.Joten näyttää siltä,että olim-
me yhden reissun samaan aikaan Jurmossa.
Emme käyneet sillä reissulla Amuay Bayssä,vaan jossakin päin Maracaibon lahtea.Lastaus ta-
pahtui merellä,maihin piti mennä veneellä,matka muistaakseni kesti jotain 15-20 minuuttia.
Tämän reissun jälkeen Jurmo ajoi joka kerta Amuay Bayhin,ainakin niinkauan kuin minä siinä
seilasin.Mihin se ajeli myöhemmin,siitä minulla ei ole tietoa.
Matti Salo [email protected] - patavahti
exmerenmies kirjoitti:
Patavahti.Jos kerran maksoit ulos elokuun lopulla 64,niin silloin minun silloinen ensimmäinen
reissu ja sinun silloinen viimeinen reissu sattuivat samaan aikaan.Joten näyttää siltä,että olim-
me yhden reissun samaan aikaan Jurmossa.
Emme käyneet sillä reissulla Amuay Bayssä,vaan jossakin päin Maracaibon lahtea.Lastaus ta-
pahtui merellä,maihin piti mennä veneellä,matka muistaakseni kesti jotain 15-20 minuuttia.
Tämän reissun jälkeen Jurmo ajoi joka kerta Amuay Bayhin,ainakin niinkauan kuin minä siinä
seilasin.Mihin se ajeli myöhemmin,siitä minulla ei ole tietoa.
Matti Salo [email protected]Dementia onkin vahvempi kuin olin kuvitellut. Jurmossa olinkin kesällä -65 ja Prestossa -66. Tiedä sitten mistä tällainen lapsus. Jurmolla 2 reissua Amuay Bay:hin. Sitä ennen tokassa Kiel:issä.
- exmerenmies
patavahti kirjoitti:
Dementia onkin vahvempi kuin olin kuvitellut. Jurmossa olinkin kesällä -65 ja Prestossa -66. Tiedä sitten mistä tällainen lapsus. Jurmolla 2 reissua Amuay Bay:hin. Sitä ennen tokassa Kiel:issä.
Minun viimeinen reissu.Pestiin tankit Naantalissa,sitten tokkaan Kielissä ja sieltä seilattiin
Amuay Bayhin.Ulosmaksu kesäkuussa,vähän ennen juhannusta,Naantalissa.Laivastoon Pansi-
oon heinäkuun 25 päivä.Olisin ehkä juuri ehtinyt olla vielä yhden reissun,mutta sitten olisi-
kin täytynyt mennä melkein suoraan Naantalista Pansioon,no ehkä pari päivää kotona.
Halusin kuitenkin vähän enemmän lomaa enen palvelukseen astumistani.
Tuntuuko kuvaukseni viimeisen reissun vaiheista tutulta?
Matti Salo [email protected] - patavahti
exmerenmies kirjoitti:
Minun viimeinen reissu.Pestiin tankit Naantalissa,sitten tokkaan Kielissä ja sieltä seilattiin
Amuay Bayhin.Ulosmaksu kesäkuussa,vähän ennen juhannusta,Naantalissa.Laivastoon Pansi-
oon heinäkuun 25 päivä.Olisin ehkä juuri ehtinyt olla vielä yhden reissun,mutta sitten olisi-
kin täytynyt mennä melkein suoraan Naantalista Pansioon,no ehkä pari päivää kotona.
Halusin kuitenkin vähän enemmän lomaa enen palvelukseen astumistani.
Tuntuuko kuvaukseni viimeisen reissun vaiheista tutulta?
Matti Salo [email protected]Mynsträsin "päälle" 03.05.1965, joten parisen kuukautta olimme samassa laivassa. Muistatko oliko huonosti päättynyt pelastusveneharjoitus Atlantilla jo tuollamatkalla?
- exmerenmies
patavahti kirjoitti:
Mynsträsin "päälle" 03.05.1965, joten parisen kuukautta olimme samassa laivassa. Muistatko oliko huonosti päättynyt pelastusveneharjoitus Atlantilla jo tuollamatkalla?
Patavahdille. No,niin on,että samaan aikaan oltiin Jurmossa.Tokka ajasta Kielissä
muistan,että oli aika kostea viikko,enkä tarkoita sillä sadetta.
En usko,että mitään huonosti päättynyttä pelastusvene harjoitusta olisi ollut minun
viimeisellä reissulla,muistaisin varmaan,jos niin olisi.Kertoisitko lisää siitä.Voit joko
vastata tällä palstalla tai lähettää sähköpostia,osoitteeni on jokaisessa viestissäni.
Matti Salo [email protected] - Säidä
exmerenmies kirjoitti:
Patavahdille. No,niin on,että samaan aikaan oltiin Jurmossa.Tokka ajasta Kielissä
muistan,että oli aika kostea viikko,enkä tarkoita sillä sadetta.
En usko,että mitään huonosti päättynyttä pelastusvene harjoitusta olisi ollut minun
viimeisellä reissulla,muistaisin varmaan,jos niin olisi.Kertoisitko lisää siitä.Voit joko
vastata tällä palstalla tai lähettää sähköpostia,osoitteeni on jokaisessa viestissäni.
Matti Salo [email protected]Minä olin Jurmossa siihen aikaan kun se pelastuvene reissu meni pitkäksi.Olin siinä pelastusveneessä millä soudettiin laivaa kiinni ja oli lämmintä. Olin jurmossa puolitoista vuotta. Ensiks uffari kallena sitt oppilaana ja sitt moottorimiehenä.Hienoa aikaa nuorelle miehelle. teveisin kari väänänen [email protected]
- patavahti
Säidä kirjoitti:
Minä olin Jurmossa siihen aikaan kun se pelastuvene reissu meni pitkäksi.Olin siinä pelastusveneessä millä soudettiin laivaa kiinni ja oli lämmintä. Olin jurmossa puolitoista vuotta. Ensiks uffari kallena sitt oppilaana ja sitt moottorimiehenä.Hienoa aikaa nuorelle miehelle. teveisin kari väänänen [email protected]
Tarkoittamassani tapahtumassa laiva kulki Full ahead, pelastusvenettä laskettiin laivan sivulle. Fööripään vaijeri katkesi taaveteista. Vene tyhjentyi kaikesta irtonaisesta. Tehtiin laivan kanssa ympyrä mutta mitään ei löydetty. Onneksi ei veneessä ollut ihmisiä, vaan kaikki seisoskelivat ahterin paattitäkillä katselemassa.
- Skäidä
patavahti kirjoitti:
Tarkoittamassani tapahtumassa laiva kulki Full ahead, pelastusvenettä laskettiin laivan sivulle. Fööripään vaijeri katkesi taaveteista. Vene tyhjentyi kaikesta irtonaisesta. Tehtiin laivan kanssa ympyrä mutta mitään ei löydetty. Onneksi ei veneessä ollut ihmisiä, vaan kaikki seisoskelivat ahterin paattitäkillä katselemassa.
Olin myös siinä myös mukana. ei kaikkee muista.
- patavahti
Skäidä kirjoitti:
Olin myös siinä myös mukana. ei kaikkee muista.
samassa hytissä radioamatöörin kanssa piipityksiä kuuntelemassa. Tuossa hytissä taisi olla peräti kolme oppilasta.
- Skäidä
patavahti kirjoitti:
samassa hytissä radioamatöörin kanssa piipityksiä kuuntelemassa. Tuossa hytissä taisi olla peräti kolme oppilasta.
En ollu opiksena silloin vielä.Olin sen reissun uffari kallena. Tulin muuten porvoosta maaliskuuta 66. Mentiin silloin Odessaan kun se pelastusvene harjoitus meni pikkusen pieleen.Sitt ton reissun jälkeen siiryin konehuoneeseen. Olin Jurmossa huhtikuulle 67 saakka.Se toinen epäonnistunut pelastuvene tapaus sattui atlannilla menossa Amuabayhiin. Siinä kävi niin että oltiin siinä p-veneessä eikä se lähtenyt käyntiin. Soudetiin kädet verille kun laiva lipui vaan eteenpäin. Meitä ei ollu ku muutama siinä p-veneessä. Sellanen muistikuva omasta nuoruudesta. Terveisin Kari
- patavahti
Skäidä kirjoitti:
En ollu opiksena silloin vielä.Olin sen reissun uffari kallena. Tulin muuten porvoosta maaliskuuta 66. Mentiin silloin Odessaan kun se pelastusvene harjoitus meni pikkusen pieleen.Sitt ton reissun jälkeen siiryin konehuoneeseen. Olin Jurmossa huhtikuulle 67 saakka.Se toinen epäonnistunut pelastuvene tapaus sattui atlannilla menossa Amuabayhiin. Siinä kävi niin että oltiin siinä p-veneessä eikä se lähtenyt käyntiin. Soudetiin kädet verille kun laiva lipui vaan eteenpäin. Meitä ei ollu ku muutama siinä p-veneessä. Sellanen muistikuva omasta nuoruudesta. Terveisin Kari
taavetin vaijerin katkeaminen tapahtui jo heinäkuussa 1965. Elikkä muistelet eri tapauksia.
- Skäidä
patavahti kirjoitti:
taavetin vaijerin katkeaminen tapahtui jo heinäkuussa 1965. Elikkä muistelet eri tapauksia.
OK. Mutta kyseiset tapaukset ovat myös tapahtuneet. Kari
- merimies EVP
Laivalla messikallena eka reissu. Tosi jobin otin Köpiksessä, mittä paatti oli telakassa. Vanha koliramppi, lemppuluukuineen. Pieni (.n. 2700 t) ja likainen. mutta oli se pikkupojalle jännää. Haettiin kivihiiltä ja seuraavalla reissulla vietiin puutavarra taas englantiin.
- Merimies EVP
köpisss kirjoitti:
Kyllä kuva näyttää tutulta, jos ei ole sisarlaiva. Olin siinä vuonna -63. Upea seikkailu. Sai kuunnella aitojen vanhojen skönöjen juttuja. No joo, ymmärsin toki, että osalla tarinoita haluttiin säikäyttää noviisia. Kaven omistajayhtiö meni konkkaan ja itse laiva sai purkutuomion. se oli muistaakseni rakennettu 1917. Palkakin tuli sitten loppujunassa konkurssin selvittyä.
- köpissss
Merimies EVP kirjoitti:
Kyllä kuva näyttää tutulta, jos ei ole sisarlaiva. Olin siinä vuonna -63. Upea seikkailu. Sai kuunnella aitojen vanhojen skönöjen juttuja. No joo, ymmärsin toki, että osalla tarinoita haluttiin säikäyttää noviisia. Kaven omistajayhtiö meni konkkaan ja itse laiva sai purkutuomion. se oli muistaakseni rakennettu 1917. Palkakin tuli sitten loppujunassa konkurssin selvittyä.
Tämä 1917 rakennettu Kave oli liikenteessä 1921-1934 kauppalaiva tietokannan mukaan...
- köpisss
Merimies EVP kirjoitti:
Kyllä kuva näyttää tutulta, jos ei ole sisarlaiva. Olin siinä vuonna -63. Upea seikkailu. Sai kuunnella aitojen vanhojen skönöjen juttuja. No joo, ymmärsin toki, että osalla tarinoita haluttiin säikäyttää noviisia. Kaven omistajayhtiö meni konkkaan ja itse laiva sai purkutuomion. se oli muistaakseni rakennettu 1917. Palkakin tuli sitten loppujunassa konkurssin selvittyä.
- Merimies EVP
köpissss kirjoitti:
Tämä 1917 rakennettu Kave oli liikenteessä 1921-1934 kauppalaiva tietokannan mukaan...
Kave nimisenä seilasi ainakin silloin syksyyn 1963. Piti mennä konkan jälkeen romutettavaksi, mutta en ole asiasta ihan varma. 15-vuotiaana saa kaikennäköisiä vaikutuksia vanhempien jutuista. Oli se kuitenkin jännää mönsträtä eka kerta hesasta. Lnetolippu käteen ja köpikseen, missä Kave oli vielä telakassa. Edellinen kalle oli karannut ja kun minä menin siihen, ei miehistön tiloja oltu siivottu viikkoihin. Tiskikin oli tiskaamatta. Jokainen oli vaan huuhdellut oman astiansa, mistä kulloinkin söi.
Oli se sellainen näky, että, jos olisin jollain kyydillä silloin päässyt pois takaisin äidin sapuskoihin, olisin varmaan lähtenyt. No sain hommat ja paikat kuntoon ja siitä se työ alkoi. Kovaa, mutta, niin se oli muillakin. Niin, eikös se vanha sananlasku sano: "Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo".
Hyvää kevään jatkoa vaan kaikille skönömanneille, niin nuorille, kuin vanhoillekin.
- Skäidä
Mun eka satama oli Viipuri 65 keväällä. Ahteri kalle 17vee ja laivan nimi oli S/S MALLA. Paras laiva ikinä.terveisin kari väänänen
- Skäidä
mallasta kirjoitti:
Mulla on toi sama kuva seinällä. Kari
- ei aivan turistikaan
Minäkin matkasin Kotkasta Viipuriin samaisena 65 -keväänä. Propsilastissa Belgiaan, jossa olin vapaehtoisesti yövahtina. Toiset juhlivat juhannusta ja minä säästin koulurahaa. Porukka oli mukava ja aiheellisesti antoivat lempinimen "turisti". Jos joku tunnistaa olisin kiinnostunut kuulumisista. Terveisin Seppo Manninen
Enssimmäinen satama oli Ranskassa Seine joella. Pieni satama, vietiin propsia ja laivan nimi oli SS Dorine.
Olin junkkina siinä. Merimiesura jatkui melkein keskeyksettä vuoteen 1985.
Jos joku tuttu tämän näkee niin ottakaa ihmeessä yhteyttä. Ois kiva kuulla vanhoista kavereista jotain.
Kari Outinen- ånkabååt
styyri kirjoitti:
Olimme samassa laivassa muinoin. Laitapa viestiä.
osoite on: [email protected] - skipper57
skipper57 kirjoitti:
hi
Hacklinin Otto H:n kanssa Alexandriassa v.-57
- ånkabååt
skipper57 kirjoitti:
Hacklinin Otto H:n kanssa Alexandriassa v.-57
- SILLÄVAIN
skipper57 kirjoitti:
Hacklinin Otto H:n kanssa Alexandriassa v.-57
Skipperin vuosiluku "väärä" nimittäin tämä OTTO H purettu 1952
http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/ottoh.htm - skipper57
SILLÄVAIN kirjoitti:
Skipperin vuosiluku "väärä" nimittäin tämä OTTO H purettu 1952
http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/ottoh.htmOlin Otto H:ssa v.-57 ja -58.Paatti oli entinen AL:n Angra.Korsteenia siina ei ollut kuin pikkuinen topo ,taisi olla byssan korsteeni.Ahterimaston(meetsipin ahterikantissa) molemmin puolin oli pitkat mustat putket joita myoten paakoneiden savut tulivat ulos,Kuullostaa hullulta mutta niin vain oli.
- venttitrii
Olitko siinä "Taivaisen Tanun" kanssa -62 kesällä ?
venttitrii kirjoitti:
Olitko siinä "Taivaisen Tanun" kanssa -62 kesällä ?
Olin Jytte Paulinissa yhden Kanadan matkan. Muistan kyllä Taivaisen, oletko se sinä. Oltiin myös intissä samaan aikaan öbiksessä.
- vai niinnnnnnn
master13 kirjoitti:
Olin Jytte Paulinissa yhden Kanadan matkan. Muistan kyllä Taivaisen, oletko se sinä. Oltiin myös intissä samaan aikaan öbiksessä.
baron geddes
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/medium/BARON_GEDDES.jpg - ÅNKABÅÅT
SILLÄVAIN kirjoitti:
Skipperin vuosiluku "väärä" nimittäin tämä OTTO H purettu 1952
http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/ottoh.htm - mikä kelpaa
skipper57 kirjoitti:
Olin Otto H:ssa v.-57 ja -58.Paatti oli entinen AL:n Angra.Korsteenia siina ei ollut kuin pikkuinen topo ,taisi olla byssan korsteeni.Ahterimaston(meetsipin ahterikantissa) molemmin puolin oli pitkat mustat putket joita myoten paakoneiden savut tulivat ulos,Kuullostaa hullulta mutta niin vain oli.
http://www.photoship.co.uk/JAlbum Ships/Old Ships An/slides/Angra-02.jpg
vai niinnnnnnn kirjoitti:
baron geddes
http://www.shipsnostalgia.com/gallery/data/510/medium/BARON_GEDDES.jpgNäyttä olevan sama laiva, mullakin on kuva, mtta laiva oli harmaa, kun se oli Paulinin omistuksessa.
- Don Bacardi
skipper57 kirjoitti:
Olin Otto H:ssa v.-57 ja -58.Paatti oli entinen AL:n Angra.Korsteenia siina ei ollut kuin pikkuinen topo ,taisi olla byssan korsteeni.Ahterimaston(meetsipin ahterikantissa) molemmin puolin oli pitkat mustat putket joita myoten paakoneiden savut tulivat ulos,Kuullostaa hullulta mutta niin vain oli.
kyseisen Otto H:n.Olimme v.-58 muistaakseni Prestonissa töijättynä Otto H:n ulkosivulla Finn-
kraftin kanssa.Osa Hacklinin porukasta oli puolalaisia. - skipper57
ÅNKABÅÅT kirjoitti:
Kiitokset ex Angran kuvasta eli sehan oli tuleva Otto H.En ollut aiemmin kuvaa nahnyt niin etta olipa mukava saada se.
Don Bacardille niin meilla oli siina n.10 polakkia.Tulivat sinne "kurvailemaan " joskus tammikuussa -58.Maksoin itse ulos joskus -58 helmikuussa niin etta en tieda miten heilla meni. - mitmieltä
master13 kirjoitti:
Näyttä olevan sama laiva, mullakin on kuva, mtta laiva oli harmaa, kun se oli Paulinin omistuksessa.
- jo-pa
master13 kirjoitti:
Olin Jytte Paulinissa yhden Kanadan matkan. Muistan kyllä Taivaisen, oletko se sinä. Oltiin myös intissä samaan aikaan öbiksessä.
Vaan taisimme olla Tanun kanssa hyttikavereita sen matkan..
jo-pa kirjoitti:
Vaan taisimme olla Tanun kanssa hyttikavereita sen matkan..
Moi!
En muista sitä, kuka oli hänen hyttikaveri. Muistan sieltä laivasta Volasen, joka asuu Naantalissa, Stenberg Tuomo, joka oli poosu, nyt jo kuollut. Oiva, nykyisin merikapteeni. Joitain muitakin tapasin vielä 60-luvulla.
Olimme Taivaisen kanssa Öbiksessä intissä, minä laivastossa ja hän RJP.ssä. Hänellä meni aika lujaa silloin, toivottavasti on rauhoittunut.
Mutta kuka sinä olet? Voit mailailla mulle os. [email protected]- molanterinmotto
SILLÄVAIN kirjoitti:
Skipperin vuosiluku "väärä" nimittäin tämä OTTO H purettu 1952
http://personal.inet.fi/koti/seppo.salonen/ottoh.htmLinkki valaissee asian!
http://www.faktaomfartyg.se/arator_1921.htm - Dorine64
Minä Matti Peltonen s.1947,olin elokuussa 1964 matkalla paperipuulastissa Himangan rediltä Hollannin Velseniin ja satamalakon jälkeen takaisin tyhjänä Haminan redille.Myöhästyin keskikoulun alusta Kokkolassa muutamia päiviä.Onko Sinulla tietoa tuon ajan miehistöstä?Kapteeni oli Andersson,etunimeä en muista/tiedä,talouspuolella oli raahelainen Matti Merikanto.Päällystön/konepäällystön nimiä en tiedä.Muistatko/tiedätkö Sinä?Kiitos mahdollisesta vastauksesta!
- matti
Olen Matti Peltonen Kokkolasta.Voitko ottaa yhteyttä,haluaisin keskustella Dorinen vaiheista ennen ja jälkeen elo-syyskuu1964.0400-568177,Tervakuja 10B 67100 Kokkola,[email protected]
Odotan ja kiitän etukäteen.Matti matkustaja - snadi stadi
Dorine64 kirjoitti:
Minä Matti Peltonen s.1947,olin elokuussa 1964 matkalla paperipuulastissa Himangan rediltä Hollannin Velseniin ja satamalakon jälkeen takaisin tyhjänä Haminan redille.Myöhästyin keskikoulun alusta Kokkolassa muutamia päiviä.Onko Sinulla tietoa tuon ajan miehistöstä?Kapteeni oli Andersson,etunimeä en muista/tiedä,talouspuolella oli raahelainen Matti Merikanto.Päällystön/konepäällystön nimiä en tiedä.Muistatko/tiedätkö Sinä?Kiitos mahdollisesta vastauksesta!
Kippari Andersson meni v.-70 M/T Ragnyn mukana pohjaan.
- kaukope
Tunnistaako kukaan Bore IX tai ex. Kuurtanes. Olinpa siinä jungmannina -62
- SS WIIRI 22.06.51
Varastimme Istanpulin redillä laivasta veneen ja läksimme maihin .
Virta vei mennessään ( 4 solmun virta )
Aamulla sitten päästiin rantaan , airot poikki ( kulunee ) jätimme veneen .
Timppa ( sekos ) lähti juoksemaan kohti kysään ja pääsikin autokyydillä satamaan ( olimme Aasian puolella )
Laivaan sitten mekin pääsimme .
Veneen jouduimme maksamaan ( oli perämiehen yksityisvene ? )
Tuosta ensireissusta vois kertoa enemmänkin. - maanrapu
M/S Tigea Ruotsin panama, Kemistä Köpikseen -59, kalastusaluksesta jatkettu pikku-rahtari.
- nilkkukustaa
"SS WIIRI 22.06.51"
"Tuosta ensireissusta vois kertoa enemmänkin."
Tuonnehan niitä voi kirjoitella... sieltä löytyy muutakin mukavaa jutustelua...
http://www.merimieskuvia.net/Merimieskuvia/Tervetuloa.html - maanrapu
hurlumheikki kirjoitti:
maanravulle sopiiko tämän näköinen...?????
http://aijaa.com/v.php?i=005017896291.jpghurlumheikille kiitokset kuvasta, kyllä se "tigealta" näyttää, ruotsalainen kippari omisti aluksen, perämies samoin kuin miehistö 3 henkilöä, oli suomalaisia.
- Even keel
Ensimmäinen laiva oli Ronny, vuosi -67, satama Wilhelmshaven ja vuosi -67
- hyvä aloitus
Vuosi -65 jobi johonkin laivaan Turun myllystä junkiksi, mutta lekuri sanoi että ei käy, vihreä ja musta kateissa. Seuraavana päivänä oppilaaksi Sampoon. Muistan että jossain Pietarsaaessa kavereitten kanssa olusilla viisitoistavuotiaana. Tänään olut hyvän makuista ei silloin.
- kesä junkki
esl ms arkadia vuosi 75 inkoo gdansk junkin jobi viiking baarissa vauhti päällä vanhalla skönöllä, aamulla taskut nurinpäin
- mbe320cdi
M/S Castor. Köpis eka bunkraussatama. Varsinainen satama oli Liverpool 1964
- v.... v......
S/S Regulus 62 Kielin läpi Ceuta punkkeri Alger kapina ei maihin
Napoli Aleksandria
- olli-ville
Bore vitosella -67 sodan aikana matkalla Haifaan, sota oli loppu kun saavuttiin. Patelasta lähettiin
Vuosi oli 1966 ja ensimmäinen Laiva FÅA:n Helios.Uffarikalleksi.
Jobin sain Turusta. Bunkkeria ja Provianttia otettiin Köpiksestä, ja ensimmäinen lossaussatama oli Lissabon. Kulliviinat jouduin tarjoamaan, kuten sen aikainen tapa vaati.- fiskare55
Tammikuu 1974 M/T Sword Lontoo jungmannina.
Ensimmäinen ulkomaan satama oli Seine-joella, jonka nimeä en enää muista. Veimme sinne pöllilastin. Laivan nimi oli SS Dorine
- Dorine642
Tervehdys,master13!Olin elokuussa 1964 Dorinen matkalla Himangan rediltä Hollannin Velseniin paperipuulastissa.Kapteeni oli Andersson,etunimeä en muista,enkä päällystön/konepuolenkaan miehiä.Talouspuolella oli Raahesta Matti Merikanto,ystävystyimme.Tiedätkö lisää Dorinesta,jos ilmoittele niin voimme keskustella ja vaihtaa tietojamme.Onko Sinulla muita tuttuja,jotka voisivat kertoa lisää?Kiitos tiedoistasi jo nyt.Matti Kokkolasta
Dorine642 kirjoitti:
Tervehdys,master13!Olin elokuussa 1964 Dorinen matkalla Himangan rediltä Hollannin Velseniin paperipuulastissa.Kapteeni oli Andersson,etunimeä en muista,enkä päällystön/konepuolenkaan miehiä.Talouspuolella oli Raahesta Matti Merikanto,ystävystyimme.Tiedätkö lisää Dorinesta,jos ilmoittele niin voimme keskustella ja vaihtaa tietojamme.Onko Sinulla muita tuttuja,jotka voisivat kertoa lisää?Kiitos tiedoistasi jo nyt.Matti Kokkolasta
Tervehdys
Siitä on jo viisiklymmentä vuotta kun palvelin ss Dorinessa. Se oli ensimmäinen laivani ja oli lähellä ettei jäänyt myös viimeiseksi, sillä sen verran rankkaa simputusta oli silloin.
Siitä porukasta vuonna -60 muistan vain ylip. Haltija, 2peräm. Porkka ja pursimies Nurmi, joka oli viimeisen päälle v.mäinen poosu ensireissun junkille. Eikä mukava mies ollut förstikään.
Pursim. Nurmi ennusti että minusta ei tule koskaan merimiestä, mutta väärässä oli. Tuli ammattitaitoinen matruusi ja pursimies ja vielä merikapteenikin.
Sellaista se oli seilaus silloin.
Sen ajan porukasta en tiedä mitään, mutta eräs kaverini seilasi siinä samoihin aikoihin kun sinä, hän oli Pohjalainen Pekka, onko tuttu?
Kuinka kauan olit merillä?
Hyvää alkuviikkoa
Karimaster13 kirjoitti:
Tervehdys
Siitä on jo viisiklymmentä vuotta kun palvelin ss Dorinessa. Se oli ensimmäinen laivani ja oli lähellä ettei jäänyt myös viimeiseksi, sillä sen verran rankkaa simputusta oli silloin.
Siitä porukasta vuonna -60 muistan vain ylip. Haltija, 2peräm. Porkka ja pursimies Nurmi, joka oli viimeisen päälle v.mäinen poosu ensireissun junkille. Eikä mukava mies ollut förstikään.
Pursim. Nurmi ennusti että minusta ei tule koskaan merimiestä, mutta väärässä oli. Tuli ammattitaitoinen matruusi ja pursimies ja vielä merikapteenikin.
Sellaista se oli seilaus silloin.
Sen ajan porukasta en tiedä mitään, mutta eräs kaverini seilasi siinä samoihin aikoihin kun sinä, hän oli Pohjalainen Pekka, onko tuttu?
Kuinka kauan olit merillä?
Hyvää alkuviikkoa
KariOletko kuullut josko Pekka Pohjalainen on vielä elossa? Olin parissa laivassa hänen kanssaan.
styyri kirjoitti:
Oletko kuullut josko Pekka Pohjalainen on vielä elossa? Olin parissa laivassa hänen kanssaan.
Moi
Pekasta en ole kuullut ainakaan kymmeneen vuoteen, en yhtään tiedä onko elossa. Viimeksi juteltiin puhelimessa ja silloin hän asui Göteborgissa. Käytiin Pekan kanssa merenkulkuopisto yhdessä, alusta loppuun.
Ja sinun kanssa oltiin Ms Katriinassa yhdessä, jos muistat.
Sain juuri muistelmani kirjoitettua ja siinä on juttua Katriinasta kun tehtiin bisnestä.
Ne muistelmat menee painoon keväällä, täytyy vielä hiukan muokata sitä ja liittää kuvia.master13 kirjoitti:
Moi
Pekasta en ole kuullut ainakaan kymmeneen vuoteen, en yhtään tiedä onko elossa. Viimeksi juteltiin puhelimessa ja silloin hän asui Göteborgissa. Käytiin Pekan kanssa merenkulkuopisto yhdessä, alusta loppuun.
Ja sinun kanssa oltiin Ms Katriinassa yhdessä, jos muistat.
Sain juuri muistelmani kirjoitettua ja siinä on juttua Katriinasta kun tehtiin bisnestä.
Ne muistelmat menee painoon keväällä, täytyy vielä hiukan muokata sitä ja liittää kuvia.Otapa muistelmaversiosta kopio mullekin. Maksan kyllä hinnan!
styyri kirjoitti:
Otapa muistelmaversiosta kopio mullekin. Maksan kyllä hinnan!
Hei!
Saat kyllä, vaikka siinä on aikapaljon myös vähemmän kiinnostavaa, eli lapsuudestani alkaen koko elämän tarina.
Luultavasti se menee vasta keväällä painoon, mutta pidän mielessäni.
Tiedätkö onko Hanski Nor....... vielä työelämässä, vai onko jo eläkkeellä.master13 kirjoitti:
Hei!
Saat kyllä, vaikka siinä on aikapaljon myös vähemmän kiinnostavaa, eli lapsuudestani alkaen koko elämän tarina.
Luultavasti se menee vasta keväällä painoon, mutta pidän mielessäni.
Tiedätkö onko Hanski Nor....... vielä työelämässä, vai onko jo eläkkeellä.Laitoin vastauksen privaattiin eli "master 13" postiin.
master13 kirjoitti:
Hei!
Saat kyllä, vaikka siinä on aikapaljon myös vähemmän kiinnostavaa, eli lapsuudestani alkaen koko elämän tarina.
Luultavasti se menee vasta keväällä painoon, mutta pidän mielessäni.
Tiedätkö onko Hanski Nor....... vielä työelämässä, vai onko jo eläkkeellä.Siis laitoin "master13" viesteihin!
- Dorine64
master13 kirjoitti:
Tervehdys
Siitä on jo viisiklymmentä vuotta kun palvelin ss Dorinessa. Se oli ensimmäinen laivani ja oli lähellä ettei jäänyt myös viimeiseksi, sillä sen verran rankkaa simputusta oli silloin.
Siitä porukasta vuonna -60 muistan vain ylip. Haltija, 2peräm. Porkka ja pursimies Nurmi, joka oli viimeisen päälle v.mäinen poosu ensireissun junkille. Eikä mukava mies ollut förstikään.
Pursim. Nurmi ennusti että minusta ei tule koskaan merimiestä, mutta väärässä oli. Tuli ammattitaitoinen matruusi ja pursimies ja vielä merikapteenikin.
Sellaista se oli seilaus silloin.
Sen ajan porukasta en tiedä mitään, mutta eräs kaverini seilasi siinä samoihin aikoihin kun sinä, hän oli Pohjalainen Pekka, onko tuttu?
Kuinka kauan olit merillä?
Hyvää alkuviikkoa
KariMatti P Kokkolasta,hei taas.Vaikea on löytää lisätietoja ss Dorinen miehistöstä ja kohtaloista vuoden 1964 jälkeen.Matti Merikanto Raahesta on edesmennyt jo huhtikuussa 69,häntä en enää voi tavoittaa,ehkä joku muu vielä voi ottaa yhteyttä Dorinen asioissa tällä palstalla.Jouluterveisiäkin olen tukinutvuodelta 64,tässä omani tälle joululle!Matti o4oo-568177
- pekantytär
master13 kirjoitti:
Moi
Pekasta en ole kuullut ainakaan kymmeneen vuoteen, en yhtään tiedä onko elossa. Viimeksi juteltiin puhelimessa ja silloin hän asui Göteborgissa. Käytiin Pekan kanssa merenkulkuopisto yhdessä, alusta loppuun.
Ja sinun kanssa oltiin Ms Katriinassa yhdessä, jos muistat.
Sain juuri muistelmani kirjoitettua ja siinä on juttua Katriinasta kun tehtiin bisnestä.
Ne muistelmat menee painoon keväällä, täytyy vielä hiukan muokata sitä ja liittää kuvia.Hei. Eilisen isänpäivän muisteloissa tässä googlailin, josko isästäni löytyisi jotain tietoja ja päädyin tänne....
Isäni oli siis tämä kyseinen Pekka Pohjalainen ja hän nukkui pois Gäteborgissa tammikuussa 2014. Viimeinen leposija on Saimaalla, Puumalassa, mistä hän oli kotoisin.
Minulla on seinällä hänen kapteenin kirjansa ja tallessa paljon asiakirjoja, kirjeitä sekä merimiespasseja noilta hänen työajoiltaan. On teillä ollut hurjia ja mieleenpainuvia reissuja, joten hatunnosto kaikille teille entisille ja nykyisillekin merimiehille!
Terveisin,
Pekan tytär
- einmiekäämuista
- Sataa maahan
Ensimmäinen ulkomainen satama oli Seiskarö/Seittenkari Haaparannan likellä jossa oli saha jolta lastattiin pitkäätavaraa Hollannin Zaandamiin.
Laiva johon Ajoksessa junkiksi mynsdräytyin oli Hälsinborgilaisen Waith Companyn HÄRNORDIA , oikea kolistimmi , ja vuosi oli 1956 !
Monikohan on tuosta kolitrampista edes kuullut ? - M/T passad Kiel
Nielsenin m/t Passad alkuvuodesta 1960 kallen jobi samaan laivaan tuli pumppu
nimee en muista ,matkustettiin stadista wihurin m/t viikinki saksaan kieliin.johon lossattin passadin lasti sinä vuonna oli kova jäätalvi minkä takia vanha romu passad ei päässyt suomeen .lossaus vaiheen aikana passaadissa kuoli 2 toinen saunaan ja toinen punkkaansa.ei mikään kiva alku merielämälleMuistan, että edesmennyt päällikkö K. Kähärä kertoi, että hän tuli niiden kahden kuolleen kakkosperämiehen tilalle. Toinen paistui saunaan, toinen kuoli oksennukseensa. Oliko näin?
- M/T Passad
styyri kirjoitti:
Muistan, että edesmennyt päällikkö K. Kähärä kertoi, että hän tuli niiden kahden kuolleen kakkosperämiehen tilalle. Toinen paistui saunaan, toinen kuoli oksennukseensa. Oliko näin?
en muista Kähärää, lassila oli kipparina ,kyllä tonen paistui saunaan ja toinen omaan oksennukseensa.ei ne styyrejä kait olleet ,onneks ei sitä saunaa tarvinnut
torpata kauheennäköistä irroneita lihankappaleita lauteissa kiinni.maista tuli desifiointi porukka hoitamaan homman,olin silloin 15 ja vasta toista päivää kallena
punkkaansa kuollut juhli ulosmaksuaan,nimiä en muista mutta kuolleet kyllä M/T Passad kirjoitti:
en muista Kähärää, lassila oli kipparina ,kyllä tonen paistui saunaan ja toinen omaan oksennukseensa.ei ne styyrejä kait olleet ,onneks ei sitä saunaa tarvinnut
torpata kauheennäköistä irroneita lihankappaleita lauteissa kiinni.maista tuli desifiointi porukka hoitamaan homman,olin silloin 15 ja vasta toista päivää kallena
punkkaansa kuollut juhli ulosmaksuaan,nimiä en muista mutta kuolleet kylläSiis se Kähärä tuli näiden kahden, peräkkäin, kuolleen tilalle perämieheksi!
- kinuski
Muistaako kukaan Aarnin Keksaa, alias Kinuski. mm Poseidonilla. Vietiin mm heinäpaaleja Rotterdamiin, tarvittiin kuulema Punnan setelin teossa.
nim.merk.Kinuski - osku55
Vihurin Presto vuonna 73, Hampurin tokan kautta Mustalle merelle Constantaan lastaamaan.. Olen kirjoittanut merireissuista reissuista kirjan, saattaa tulla julkaisuun lähiaikoina.
Suomen kympillä sai kolme pulloa Wyborovaa sataman valuuttakaupasta, karua oli kaupungilla Ceausescun maassa... Lux saippuat oli myös haluttuja, mutta paikallisella valuutalla ei oikein ollut käyttöä. - ## Lämminmies
Sehän oli - 7 - 1951 SS Wiiri , Romanian Constantan.
Emme pääseet mahin . Tulo / Lähtösevitys kesti noi 2 h.
Tuo aika seisoimme rivissä täkillä ja pyssymien vartoi meitä.
Satamassa soi kovaäninen musikki .
Sotilaita oli paljon.
Dunkin tateeraus kiinosti ( siinä vivahdusta Saksaan , epäilivät
onko Suomalainen ) - Milopoika
1978-1979.mt sword Amsterdam ja sieltä piti lähteä genovaa.meitä tuli n.15 uuttaa skönäriä laivaan.niin oliko sorvari mikä löyty kuolleena kattilan päällä olevalta ritilällä.Kun päästiin genovaan niin lankonkia nostettiin,puosu kännissä ja liukastumisen niin lankonkia putosi sen jalan päälle ja jalasta tuli luut näkyviin.
Swordissa sattuu vaikka mitä ja se myytiin Kreikan lipun alle - Erkintytär
Hei!
Isäni oli poikamiehenä 50-luvulla jungmannina ja matruusina laivoilla M/S Inger, M/S Kalmarsund V, M/S Draco, M/S Peru, S/S Swedic ja S/S Kuurtanes. Hänen nimensä oli Erik (Erkki) Storbacka. Löytyykö enää ketään, joka olisi ollut samassa laivassa? Olisi kiva kuulla jotain tarinoita... Isä kuoli jo 1998, mutta keräilen tietoja omalle pojalleni muistoksi isoisästä. - Maailmaa_nähnyt
Viking Linen Mariella -87 ja Tukholma Ruotsissa !
- ReiLeh
M/S Armi. ( ex Lili, ex Marika )1983 sahatavaralasti Mäntyluodosta Bornholmin Rönneen.
- Ylikapteeni
Wasa Express/Uumaja Ruotti. Lastina autoja ja immeisiä.
- Esl
Luulaja 2010, hah!
- kysymykseenVastaus
Kyllä se oli Fennica tai Bore 1 vuonna 1975 kun kävin äidin kanssa Tukholmassa. Olin 11v.
- Parempaa_Elämää
M/S Nordia vuonna -67, reittinä Parainen-Norrtälje.
Perheen kanssa autolomalle. - Anonyymi
1969, Luleå. Matkustajana.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä2459552Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.527791Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.2016505- 1733662
Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la2851971- 1041955
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny81738- 1091532
Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll871414Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen
Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202191397