kirjailijanalut ja kirjailijanalkujen loput....... vaimitensenyt...

scarbaeus

Ajattelin nyt kesällä kirjoittaa jatkoa yhteen kässäriini, joten olisiko Teillä vinkkiä minkälainen

kirjasarja

nuortenkirja siis, on Teidän mielestänne ihan

hottia ?

Onko ne nämä I. Remeksen ihan ylittämättömiä, vai onko joitakin muitakin olemassa ?
Kyselen koska en siis ole perehtynyt näihin suomalaisiin nuortenkirjoihin, enimmäkseen on tullut selattua ulkolaisia opuksia ja niitäkin harvakseltaan. Välillä ihmetellyt, että miten ne nyt niin suosittuja sitten ovatkaan. Kaikenlaista otusta häärimässä siellä täällä, ihan huhhahhei örvellystä.
Minä kun en yllä sellaisiin sfääreihin edes muusissa olkapäillä.

Latteaa latteaa tuppaa olemaan nyt meno, ja jos vielä kesähelle jatkuu... niin...
olisi vaan mukava etukäteislukemalla arvuutella, että minkäkölaista tekstiä olisi riippukeinussa minunkin parasta riipustella. Toivottavasti ei kovasti ole sadepäiviä, joutuu sitten vintissä pärekaton ropinoitakin kuuntelemaan.
Kesä kesä kesä !
Joten laittaisitteko tähän pari kolme sellaista kirjasarjaa (suht uusia suomalaisia),
joihin kannattaa minunkin tutustua ennenkuin jatkan sitä eka osaani,
että tulisi sitten oikeat käännöt ja väännöt siihen seuraavaankin osaan.

Ja mikä mahtaa olla ulkolaisista nuortenkirjoista nyt sitä huippua? (Sen Houkutus tyylin tiedän.)

¤

… ja onkos Teillä kaikilla jo kesäsuunnitelmat kirjoittamisenne suhteen ? Minulla tämä tuli nyt vaan mieleeni, kun tuossa on joku öhisemässä jostain ihme

kirjasarjasta.

Kyllähän minunkin nyt muutama kirjasarja pitää pikkuhiljaa saada aikaiseksi !
Ainakin se ensimmäinen...

15

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

      OHO !

      kirjoitin näköjään oman nimimerkkini VÄÄRIN

      miten tää päivä nyt...

      OOH !

      ¤

      scarabaeus

    • vakimaana palstalla

      Kesä ei ole sen kummempaa kirjoitusaikaa kuin muukaan. Etenee tasaisen tappavasti kesät talvet.

      Toki kesällä on lomaa duunista, mutta sitten vastaavasti semmoisia aktiviteetteja joita ei ole muutoin eli ei välttämättä yhtään enempää aikaa kirjoittaa. Voi olla itse asiassa vähemmän.

      • scarabaeus

        kesäelämää

        puutarhan kukkaloisto
        ruusujen tuoksu

        pihakeinun narinassa
        raikkaan omenaista
        meluisaa lörpöttelyä

        shamppanjakorkit poksahtaa

        nauruista helinää
        kepeät käynnit

        skåålataan kesä alkaneeksi

        ¤

        … no sitähä mie just tarkoitin
        et het
        uteliaana uamusest urkin

        mitä missä milloin
        häh
        kuka kukin

        vuan mikä onni
        ja autuus Sie vastasit
        joten
        eihän tää palsta tästä mihinkää
        nyypähdä

        ei ei ei

        ¤

        Hei !


      • vai öö tota
        scarabaeus kirjoitti:

        kesäelämää

        puutarhan kukkaloisto
        ruusujen tuoksu

        pihakeinun narinassa
        raikkaan omenaista
        meluisaa lörpöttelyä

        shamppanjakorkit poksahtaa

        nauruista helinää
        kepeät käynnit

        skåålataan kesä alkaneeksi

        ¤

        … no sitähä mie just tarkoitin
        et het
        uteliaana uamusest urkin

        mitä missä milloin
        häh
        kuka kukin

        vuan mikä onni
        ja autuus Sie vastasit
        joten
        eihän tää palsta tästä mihinkää
        nyypähdä

        ei ei ei

        ¤

        Hei !

        En kyllä lue nuortenkirjoja ja ne joita olen yrittänyt on minusta ihan öö tota noin... Mutta mitä soisi nuortenkirjoissa olevan niin vaikka jos olisi kirja jostain nuoresta matikkanerosta, vaikka koululaisesta, joka ratkaisee jonkun dilemman ja pääsee 16-vuotiaana yliopistoon töihin niin... näin taisi lukea lehdessä just ja se olit totta. Mutta jos munkin tyttäreni lukisi tämmöisen kirjan niin voisi innostua vaikka matikasta. Jos olisi Walt Disney-tyylinen tervehenkinen juttu, eikä mitään pissistouhua.


      • scarabaeus
        vai öö tota kirjoitti:

        En kyllä lue nuortenkirjoja ja ne joita olen yrittänyt on minusta ihan öö tota noin... Mutta mitä soisi nuortenkirjoissa olevan niin vaikka jos olisi kirja jostain nuoresta matikkanerosta, vaikka koululaisesta, joka ratkaisee jonkun dilemman ja pääsee 16-vuotiaana yliopistoon töihin niin... näin taisi lukea lehdessä just ja se olit totta. Mutta jos munkin tyttäreni lukisi tämmöisen kirjan niin voisi innostua vaikka matikasta. Jos olisi Walt Disney-tyylinen tervehenkinen juttu, eikä mitään pissistouhua.

        Niinpä. Tervehenkinen juttu Disneytyylillä...

        ei paha !


      • että että
        scarabaeus kirjoitti:

        Niinpä. Tervehenkinen juttu Disneytyylillä...

        ei paha !

        kukaan nuori ei jaksa lukea tervehenkistä Disney-juttua. Niin se vaan on


      • ne nuoret
        että että kirjoitti:

        kukaan nuori ei jaksa lukea tervehenkistä Disney-juttua. Niin se vaan on

        sitten katsoo niitä leffoja, Hannah Montanaa, High school musicalia? Jotka on just niitä samoja tervehenkisiä... Miksei sellaista lukisi, itse ainakin luin nuorena kaikenlaisia nuortenkirjoja.


      • scarabaeus
        että että kirjoitti:

        kukaan nuori ei jaksa lukea tervehenkistä Disney-juttua. Niin se vaan on

        ... disneyjututhan ostavat aikuiset nuorilleen,
        siinä se pointti ON,
        lukemisesta viis...


    • Oman kokemukseni mukaan jos haluaa saada kokonaisen kirjan kirjoitettua, olkoon sitten nuortenkirjan tai ihan vaikka lyhyen lastenkirjan, niin siihen tarvitaan tietty kipinä. Etenkin ellei sitä aio julkaista jossakin netissä vaan lähettää ihan kustantajalle asti.

      En suomalaista nuortenkirjallisuutta juurikaan lue, mutta luin muistaakseni englantilaisen Mary Hoffmanin Stragavanza-kirjasarjan aikani kuluksi tuossa jokunen viikko sitten. Trilogia on selkeästi kirjoitettu 12-14-vuotiaille tytöille ja saattaa hyvinkin inspiroida. Jos pitempää aikoo, sanotaan vaikka fantasiapuolelta, niin sitten täytyy kyllä lukea ensin Silmarillion ja Rivan Aikakirjat ennen kuin lähtee rakentamaan omaa maailmaansa. Ajan Pyörän pari osaa voi myös olla hyvä ratkaisu sen Silmarillionin ohella.

      Kesällä samaa kuin muulloinkin: öistä taiteilua ja päivisin mitä tahansa, mikä pitää ajatukset jonkin aikaa kirjoittamisesta poissa.

      • scarabaeus

        Kiitän!
        Siis
        englantilaisen Mary Hoffmanin Stragavanza-kirjasarja, täytyypä tutustua.

        Minulla on siis tilanne, että se ensimmäinen on todellakin kirjoitettuna.
        Ja
        juuri pähkäilysi tuossa “Kauhea kun jännittää!” herätti aatoksiin, singahti se kipinä, että minäkin voisin tehdä jatkosarjaa nyt kesän aikana.
        Minulle sopii kirjoittaminen, että asetan itselleni deadlinen ellei sellaista muuten ole esim. jonkin kilpailun yhteydessä. Tämä kesä mennee ilman kilpailuun valmistautumista. Koko alkuvuosi olikin yhtä mylläkkää ja on kiva toimia välillä ihan omilla säännöillä.
        Ehkä.
        Vaikka onhan noita kilpailuja aina kaikenlaisia. Mitä milloinkin. Yhteen vielä ajattelin lähettää tekstiäni, joka sekin on onneksi jo viimeistelyä vailla valmiina. Jospa sitten sen postitettuani inspiroituisin kirjoittelemaan 150-250 sivua. Ja jos sitten tulee helposti enemmänkin tarinantynkää niin siitähän saisin jo kasattua trilogian... se voisi olla todella mukava juttu.
        Joten
        täytyy nyt lämmittelyksi vähän perehtyä tämänhetkisiin hitteihin taas ennenkuin lähden umpimähkäisesti kirjoittelemaan. Se peruskamahan minulla on jo olemassa ykkösosassani, enkä tietenkään kopioi tekstejä enkä hahmoja toisten kirjoista vaan seurailen niitä kikkoja, kepposia ja kaikenlaisia koukutuksia. Kirjoja selaillessa ideoita putkahtelee sieltä täältä, joita hyvin voi kehitellä ja jalostaa omiin tarinoihinsa.

        Eikös kaikki kirjoittajat varastele kuin harakat !


      • scarabaeus kirjoitti:

        Kiitän!
        Siis
        englantilaisen Mary Hoffmanin Stragavanza-kirjasarja, täytyypä tutustua.

        Minulla on siis tilanne, että se ensimmäinen on todellakin kirjoitettuna.
        Ja
        juuri pähkäilysi tuossa “Kauhea kun jännittää!” herätti aatoksiin, singahti se kipinä, että minäkin voisin tehdä jatkosarjaa nyt kesän aikana.
        Minulle sopii kirjoittaminen, että asetan itselleni deadlinen ellei sellaista muuten ole esim. jonkin kilpailun yhteydessä. Tämä kesä mennee ilman kilpailuun valmistautumista. Koko alkuvuosi olikin yhtä mylläkkää ja on kiva toimia välillä ihan omilla säännöillä.
        Ehkä.
        Vaikka onhan noita kilpailuja aina kaikenlaisia. Mitä milloinkin. Yhteen vielä ajattelin lähettää tekstiäni, joka sekin on onneksi jo viimeistelyä vailla valmiina. Jospa sitten sen postitettuani inspiroituisin kirjoittelemaan 150-250 sivua. Ja jos sitten tulee helposti enemmänkin tarinantynkää niin siitähän saisin jo kasattua trilogian... se voisi olla todella mukava juttu.
        Joten
        täytyy nyt lämmittelyksi vähän perehtyä tämänhetkisiin hitteihin taas ennenkuin lähden umpimähkäisesti kirjoittelemaan. Se peruskamahan minulla on jo olemassa ykkösosassani, enkä tietenkään kopioi tekstejä enkä hahmoja toisten kirjoista vaan seurailen niitä kikkoja, kepposia ja kaikenlaisia koukutuksia. Kirjoja selaillessa ideoita putkahtelee sieltä täältä, joita hyvin voi kehitellä ja jalostaa omiin tarinoihinsa.

        Eikös kaikki kirjoittajat varastele kuin harakat !

        Monet kirjailijat kyllä lainaavat sitä sun tätä toisiltaan, mutta itse olen pyrkinyt olemaan kopioimatta liian räikeästi kenenkään kirjailijan ideoita. Siitä kuitenkin voi tulla syyte plagioinnista, ja sitten kenelläkään ei ole enää kivaa.

        Sitä en voi väittää, etteikö niitä tulisi kuitenkin. Oma kokemukseni kuitenkin on se, että parhaan pohjan esim. henkilöhahmoille löytyy omasta tuttavapiiristä. Tai ihan vaikka kadulta. Istuu vain alas kynä ja paperia kädessä ja alkaa kirjoittamaan alas huomioita ventovieraista ihmisistä. Yksi ontuu, yksi näyttää aina hermostuneelta ylittäessään katua. Minkälaisia luonteita he mahtavat olla? Ja niin edelleen.


      • scarabaeus
        QotD kirjoitti:

        Monet kirjailijat kyllä lainaavat sitä sun tätä toisiltaan, mutta itse olen pyrkinyt olemaan kopioimatta liian räikeästi kenenkään kirjailijan ideoita. Siitä kuitenkin voi tulla syyte plagioinnista, ja sitten kenelläkään ei ole enää kivaa.

        Sitä en voi väittää, etteikö niitä tulisi kuitenkin. Oma kokemukseni kuitenkin on se, että parhaan pohjan esim. henkilöhahmoille löytyy omasta tuttavapiiristä. Tai ihan vaikka kadulta. Istuu vain alas kynä ja paperia kädessä ja alkaa kirjoittamaan alas huomioita ventovieraista ihmisistä. Yksi ontuu, yksi näyttää aina hermostuneelta ylittäessään katua. Minkälaisia luonteita he mahtavat olla? Ja niin edelleen.

        Niinpä.
        Olen pyrkinyt pitämään aina oman tyylini.
        Hyvinkin siihen voi tutustua lukaisemalla muutamia erilaisia juttuja tuolla Jatkonovellit puolella. Siellä sitä on on on...

        Kirjoittaminen ON !


    • saraste1

      Ensimmäisenä tuli mieleen onko Remes nuortenkirjailija? Minusta ei. Onneksi googletin, ja huomasin että kyllähän hän todellakin kirjoittaa myös nuorille. Joten tästä voit jo päätellä että mun vastauksista ei lienee sinulle hyötyä niin hirveesti ole. Nuorten/lasten kirjallisuutta luen kyllä jonkin verran(mutta lähinnä sitä vanhaa).

      Lainasin juuri siskontytölleni David Eddingins:n Belgarionin tarun(kirjoja 5), koska tyttö tykkää fantasiasta. Luettuaan koko kirjasarjan noin reilussa viikossa yötä myöten, hän halusi lainata myös Mallorean tarun, joka on kyseiselle kirjasarjalle jatkoa. Tyttö on neljätoista, ja Eddings osui ja upposi häneen. Vaikkei todellakaan mikään uusi sarja olekaan.

      Oma poikani tykkää Risto Räppääjä kirjoista. Nauraa jalat kippurassa niitä lukiessaan tai kuunnellessaan. ikää 8v. Kyllä itseänikin välillä naurattaa.

      Itse parhaita kirjasarjoja joita olen lukenut on Montgomeryn runotyttö sarja, josta pidän edelleen, vielä aikuisenakin. Lapsena rakastin Anni Polvan Tiina sarjaa. Montgomeryn runotyttöä luki ainakin tuo siskontyttöni joitakin vuosia sitten, ja piti siitä, vaikka kyseessä onkin vanha kirjasarja. Tiina kirjasarjasta hän taasen ei pitänyt ollenkaan. Ei ymmärtänyt sitä 60-70 luvun kuvausta mitä kirjassa esitettiin. Muita hyviä (sorry, vanhoja) kirjasarjoja? Minusta myös Astrid Lindgrenin Kalle mestarietsivät ovat edelleen loistavaa luettavaa ihan nykynuorillekin. Ostin juuri pojalleni ne.

      Nuorten kirjoista uskoisin Tuija Lehtisen viehättävän monia. Ainakin huutiksessa vaihtavat kohtuullisesti omistajaa. Lehtisen "Mun ystävä Rufus" on ihan hulvaton, mutta ei siis mikään kirjasarja. Taas lipesin.. Mutta kun on niin paljon hyviä yksinäisiäkin!

      Vanhassa vara parempi? Kyllä kai nykynuorisokin lukee vanhoja kirjoja? Tai sitten mä olen juuttunut paikoilleni, ja pakotan lapseni kärsimään:0)

      Kun tulisikin joitain hyviä nuorten/lasten kirjoja joita haluaisi ostaa! Pitää varmaan kokeilla Remestä....

      • S

        Jos vanhoista hyvistä nuortenkirjoista puhutaan, niin lisäisin joukkoon Rauha S. Virtasen kirjat. Niistä Selja-kirjat ovat sarja, johon on muuten syksyllä tulossa uusi osa.


      • scarabaeus

        Tämän Lehtisen kirjoja en ole lukaissut, täytyy vilkaista vielä niitäkin. Taitaa olla tämän hetken suosituimpia? Hesarissa oli joku pieni jatkokertomus jota silmäilin, tässä ajassa oli vähän niinkuin lasten suosima Serranon perhe telkkarissa... sitähän ne nykynasset tuijottelevat silmät tapillaan taas kesädatsoillaan... eikö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      61
      4581
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      51
      3052
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      139
      2330
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1946
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      73
      1515
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1197
    7. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1115
    8. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1082
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1078
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1076
    Aihe