Kohtalotovereita?

huuhu

Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta olen hieman kateellinen teille keliaakikoille, joilla oli oireita, ja jotka aloitte voimaan paremmin gluteenittomalla dieetillä. Kysyisinkin nyt, onko kohtalotovereita, keliaakikkoja, joilla ei ollut mitään oireita, mutta tohtori määräsi gluteenittomalle dieetille?

Homman nimi on tämä: minulla on tyypin 1 diabetes, joten tutkittiin keliakiavasta-aineet, koska on diabeetikoilla yleistä. Veriarvot koholla, otettiin koepalat, nukka kunnossa, diagnoosi: ei keliakiaa, saa syödä kotimaisia viljoja. Noh, muutaman vuoden päästä, kun veriarvot edelleen vaan korkeat, uudet koepalat, ja sitten vielä perään uudet, koska lääkäri halusi valmistaa, että ensimmäiset otettiin oikein, koska nukka edelleen kunnossa, vaikka veriarvot koholla. Lääkäri lähetti koepaloja vielä jonnekin kauemmaskin tutkittavaksi. Nukka oli aivan kunnossa, jotain ihme "soluja" sieltä löytyi, ei oikein käynyt asia selväksi, ja sitten lääkäri päätti, että kun veriarvot on niin koholla, niin aloitetaan dieetti, vaikka nukka onkin kunnossa, "ettei sitten mene myöhemmin huonoon kuntoon".

Ei siis oireita, nukka kunnossa ja lisäksi äidilläni ja äidinäidilläni on molemmilla ollut lähes koko ajan veriarvot koholla, mutta nukka kunnossa, eikä ole lääkärit pistänyt dieetille. Mammani on jo iäkäs, ja erittäin terve, vaikka on koko elämänsä vehnää jne. syönyt. Mietin vain, voisiko nämä kohonneet veriarvot olla vain "sukuvika" ja diagnoosi tuli, koska lääkäri niin innokkaasti halusi todeta minulla kyseisen taudin? Diabetekseni varmaan vaikutti paljon asiaan, koska diabeetikoilla keliakia on yleistä. Harmittaa vaan, jos loppuelämäni olen tällä melko hankalalla dieetillä, vaikka ei tarvitsisi :/ Voisin tietysti syödä normaalisti ja käydä ottamassa koepalat joka vuosi, niin kauan kuin nukka pysyy kunnossa, mutta itse koin koepalan oton erittäin epämiellyttäväksi, eikä oikein innosta tehdä siitä vuotuista tapahtumaa.

4

949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • affaa333

Siis itselläni en ole huomannut dietistä mitään hyötyä sen jälkeen kun rupesin käyttämään gluteenitonta ruokavaliota ja harmittaa joka kerta jossain kun muut näkee syömässä jotain sellasta mitä ennen voin syödä :( keliakiani todettiin vielä vahingossa jostain veriarvoista katottiin ja sitten olinkin jossain testeissä?

• jokuhuuhaa

Itselläni ei koskaan ollut mitään oireita, mutta huomattiin kun siskollani todettiin keliakia (hänellä oli sitten niitä oireita). Suoraan sanottua vituttaa kyllä tämä kun ei voi normaalisti syödä ja muutenkin. Toivottavasti pian keksittäisiin joku lääke kealiakiaan, että vois normaalisti syödä. Sillä tulisihan se paljon halvemmaksi kun nyt lama-aikaa elellään. Lisäksi Valtio vois maksaa keliakikoille korvausta, koska heillä on niin helvetin paska elämä väh. 100 € kuussa!

• tuo

21 € korvaus on lähinnä kiusaamista. "Haa-haa, ottaakaas tosta muutama ropo ja ostakaa itsellene kuiva gluteeniton leipä." Opiskelijana ottaa erityisesti päähän, kun pitäis elää vähällä rahalla, ja toi perinteinen "makaroni&tonnikala", joka terveille on ihan ilmasta, mutta itse joudun maksamaan makaronista maltaita.

• pystyyn
        tuo kirjoitti:

21 € korvaus on lähinnä kiusaamista. "Haa-haa, ottaakaas tosta muutama ropo ja ostakaa itsellene kuiva gluteeniton leipä." Opiskelijana ottaa erityisesti päähän, kun pitäis elää vähällä rahalla, ja toi perinteinen "makaroni&tonnikala", joka terveille on ihan ilmasta, mutta itse joudun maksamaan makaronista maltaita.

Pitäisi laittaa adressi menemään kansanedustajile keliakiakorvauksen nostamiseksi ja että se sidottaisiin indeksiin. Etenki opiskeliat ja muuten vähätuloiset kärsii aivan liikaa g tuotteiden kallista hinnoista. Aivan naurettava tuo 21 euron avustus.. eihän sillä saa kuin pari pakaste sämpylää kaupasta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      32
      3335
    2. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      103
      2525
    3. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      69
      2488
    4. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      83
      2054
    5. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      41
      1398
    6. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      1338
    7. Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.

Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli
      Maailman menoa
      378
      1016
    8. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      34
      813
    9. TVssä TomCruisen superjännä Vaarallinen tehtävä Mission Impossible Rogue Nation

Alkaa uskomattomalla lentokone kuvauksella. Toimintaelokuvan jatko-osa agentti (Tom Cruise) on hankaluuksissa, kun järje
      Maailman menoa
      28
      798
    10. Kaikkea hyvää kaikki

Kaikkea hyvää kaikki ja positiivisia ja hyviä asioita. Kylmää on kovia pakkasia. Pikku hiljaa kevättä kohti taas. Voimaa
      Ikävä
      6
      740
    Aihe