Kohtalotovereita?

huuhu

Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta olen hieman kateellinen teille keliaakikoille, joilla oli oireita, ja jotka aloitte voimaan paremmin gluteenittomalla dieetillä. Kysyisinkin nyt, onko kohtalotovereita, keliaakikkoja, joilla ei ollut mitään oireita, mutta tohtori määräsi gluteenittomalle dieetille?

Homman nimi on tämä: minulla on tyypin 1 diabetes, joten tutkittiin keliakiavasta-aineet, koska on diabeetikoilla yleistä. Veriarvot koholla, otettiin koepalat, nukka kunnossa, diagnoosi: ei keliakiaa, saa syödä kotimaisia viljoja. Noh, muutaman vuoden päästä, kun veriarvot edelleen vaan korkeat, uudet koepalat, ja sitten vielä perään uudet, koska lääkäri halusi valmistaa, että ensimmäiset otettiin oikein, koska nukka edelleen kunnossa, vaikka veriarvot koholla. Lääkäri lähetti koepaloja vielä jonnekin kauemmaskin tutkittavaksi. Nukka oli aivan kunnossa, jotain ihme "soluja" sieltä löytyi, ei oikein käynyt asia selväksi, ja sitten lääkäri päätti, että kun veriarvot on niin koholla, niin aloitetaan dieetti, vaikka nukka onkin kunnossa, "ettei sitten mene myöhemmin huonoon kuntoon".

Ei siis oireita, nukka kunnossa ja lisäksi äidilläni ja äidinäidilläni on molemmilla ollut lähes koko ajan veriarvot koholla, mutta nukka kunnossa, eikä ole lääkärit pistänyt dieetille. Mammani on jo iäkäs, ja erittäin terve, vaikka on koko elämänsä vehnää jne. syönyt. Mietin vain, voisiko nämä kohonneet veriarvot olla vain "sukuvika" ja diagnoosi tuli, koska lääkäri niin innokkaasti halusi todeta minulla kyseisen taudin? Diabetekseni varmaan vaikutti paljon asiaan, koska diabeetikoilla keliakia on yleistä. Harmittaa vaan, jos loppuelämäni olen tällä melko hankalalla dieetillä, vaikka ei tarvitsisi :/ Voisin tietysti syödä normaalisti ja käydä ottamassa koepalat joka vuosi, niin kauan kuin nukka pysyy kunnossa, mutta itse koin koepalan oton erittäin epämiellyttäväksi, eikä oikein innosta tehdä siitä vuotuista tapahtumaa.

4

834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • affaa333

      Siis itselläni en ole huomannut dietistä mitään hyötyä sen jälkeen kun rupesin käyttämään gluteenitonta ruokavaliota ja harmittaa joka kerta jossain kun muut näkee syömässä jotain sellasta mitä ennen voin syödä :( keliakiani todettiin vielä vahingossa jostain veriarvoista katottiin ja sitten olinkin jossain testeissä?

    • jokuhuuhaa

      Itselläni ei koskaan ollut mitään oireita, mutta huomattiin kun siskollani todettiin keliakia (hänellä oli sitten niitä oireita). Suoraan sanottua vituttaa kyllä tämä kun ei voi normaalisti syödä ja muutenkin. Toivottavasti pian keksittäisiin joku lääke kealiakiaan, että vois normaalisti syödä. Sillä tulisihan se paljon halvemmaksi kun nyt lama-aikaa elellään. Lisäksi Valtio vois maksaa keliakikoille korvausta, koska heillä on niin helvetin paska elämä väh. 100 € kuussa!

      • tuo

        21 € korvaus on lähinnä kiusaamista. "Haa-haa, ottaakaas tosta muutama ropo ja ostakaa itsellene kuiva gluteeniton leipä." Opiskelijana ottaa erityisesti päähän, kun pitäis elää vähällä rahalla, ja toi perinteinen "makaroni&tonnikala", joka terveille on ihan ilmasta, mutta itse joudun maksamaan makaronista maltaita.


      • pystyyn
        tuo kirjoitti:

        21 € korvaus on lähinnä kiusaamista. "Haa-haa, ottaakaas tosta muutama ropo ja ostakaa itsellene kuiva gluteeniton leipä." Opiskelijana ottaa erityisesti päähän, kun pitäis elää vähällä rahalla, ja toi perinteinen "makaroni&tonnikala", joka terveille on ihan ilmasta, mutta itse joudun maksamaan makaronista maltaita.

        Pitäisi laittaa adressi menemään kansanedustajile keliakiakorvauksen nostamiseksi ja että se sidottaisiin indeksiin. Etenki opiskeliat ja muuten vähätuloiset kärsii aivan liikaa g tuotteiden kallista hinnoista. Aivan naurettava tuo 21 euron avustus.. eihän sillä saa kuin pari pakaste sämpylää kaupasta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe