Lintua hankkimassa :)

*tiedustelija*

Olen aikeissa hankkia joko undulaatteja tai nymfin/nymfejä. Undulaatteja mulla on ollut aikaisemmin kaksi ja nyt siis haluaisin ehkä mieluummin nymfin, mutta..

Onko hyviä neuvoja siihen kannattaako hankkia vain yksi nymfi vai kaksi? Kun olen lukenut netistä eri sivuilta tietoa, niin yhden saisi kesytettyä paremmin, ja toisaalta ainakin täällä hinnat ovat melko korkealla nymfien suhteen eli 95€/kpl, kun undulaatit 35€/kpl. Vaikka hinta ei sinällään tietenkään ratkaise..

Entäpä sitten sellainen vaihtoehto, että ottaisin kolme undulaattia? Nekun viihtyvät sitä paremmin mitä suurempi parvi niitä on, niin onko kolmen kopla huono vaihtoehto? Yhdestä eläinkaupasta jo vähän kyselin asiasta ja siellä sanottiin, että jos aion hankkia kolme, niin sitten mieluummin niin, että kaksi tyttöä ja yksi poika. Mutta onko jollakulla kokemusta tällaisesta?

Sitten haluisin vielä tiedustella häkkien hintoja, koska niissä tuntuu täällä Keski-Suomessa olevan aikamoisia eroja eri kauppojen välillä. Eli olen hankkimassa mahdollisimman isoa häkkiä, reilu 100x100 ja leveys 50-70. Hinnat suunnilleen samankokoisen häkkien välillä ovat olleet 95-145€. Millaisissa hinnoissa häkkien hinnat pyörivät muualla?

13

1768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

      Jos todellakin aiot hankkia 3 undua niin älä kuitenkaan kahta tyttöä ja yhtä poikaa.
      Tytöt vain kinaisivat keskenään ainoasta koiraasta. Koiraat tulevat paremmin toimeen toistensa kanssa kuin naaraat. Mielummin 2 poikaa ja yksi tyttö.

      • *tiedustelija*

        Tuota minäkin mietin, että tytöthän ne siinä kisailisivat pojasta..

        Mutta olen edelleen kiinnostuneempi nymfeistä, eli olisiko vinkkejä siihen hankkisinko niitä yhden vai kaksi? Jos jollain kokemusta kummastakin vaihtoehdosta, niin kertokaa ihmeessä. Entäpä niiden häkin koko, jos siis hankkii kaksi nymfiä, senhän täytyy olla jo melkosen suuri. Ei taida noin 100x100 riittää, 70 leveydellä, vaikka vapaiksi toki pääsisivät lähes päivittäin..?


    • Kmlahti

      Haetko itsellesi kesyä lintua vai pariskuntaa jota ehkä pesittää ja jolle ei tarvitse pitää seuraa? Jos ostat yhden neidon, sille on pidettävä seuraa useita tunteja, jos ostat kaksi ne eivät kesyynny samalla tavalla. Kummassakin on puolensa; toisaalta kesy neito on kultainen otus, toisaalta parven seuraaminen suuressa häkissään on todella mielenkiinoista.

      Undulaatit viihtuvät paremmin laumassa, mitä suurempi lauma sitä hauskempaa tuntuu olevan. Jos lintuja on enemmän kuin neljä, sukupuolijakauma ei enää niinkään haittaa, sitä vähempi määrä kannataa olla joko tasaparit tai mielumin enemmän koiraita.

      Häkkien hinnoista olen huono sanomaan, mutta itse tekemällä saa suuren ja halvan. Itse sain 2,5 m korkean ja metrin kanttiinsa häkin pienemmällä hinnalla kuin undulaatin kuljetushäkin eläinkaupasta. Tietty jos itse ei ovi tehdä, kannattaa metsästää käyettynä.

      • *tiedustelija*

        Jep, kummassakin toki puolensa. En oikein tiedä kumpi on parempi, useampi 'ei niin kesy' vai sitten yksi kesympi.

        Yhteistä aikaa linnun kanssa tulee varmasti olemaan melko paljo, mutta ajattelen tässä enemmän ehkä sitä miten onnellinen lintu on. Eli onko nymfille parempi, että sillä on lajitoveri vai se, että ihminen seurustelee sen kanssa..?

        Ajatuksena olen enemmän kiinnostunut siitä, että saisin kesytettyä linnun. Miten hyvin nymfit muuten yleensä kesyyntyvät? Aikaisemmat undulaattini eivät olleet kovin 'kesyyntyvänlaisia', vaikkakin iän myötä tulivat hieman 'ihmisystävällisemmiksi' :) Olisihan se kiva vaikka istua sohvalla lintu olkapäällä, mutta sitten pitäisi luultavasti hankkia vain se yksi..?

        Pesittämään en ainakaan ihan heti lähde, tuskin ehkä koskaan. Sitä puolta asiasta ei siis tarvitse miettiä, mutta jossain vaiheessa se päätös lintujen määrästä olisi ratkaistava..


      • Kmlahti
        *tiedustelija* kirjoitti:

        Jep, kummassakin toki puolensa. En oikein tiedä kumpi on parempi, useampi 'ei niin kesy' vai sitten yksi kesympi.

        Yhteistä aikaa linnun kanssa tulee varmasti olemaan melko paljo, mutta ajattelen tässä enemmän ehkä sitä miten onnellinen lintu on. Eli onko nymfille parempi, että sillä on lajitoveri vai se, että ihminen seurustelee sen kanssa..?

        Ajatuksena olen enemmän kiinnostunut siitä, että saisin kesytettyä linnun. Miten hyvin nymfit muuten yleensä kesyyntyvät? Aikaisemmat undulaattini eivät olleet kovin 'kesyyntyvänlaisia', vaikkakin iän myötä tulivat hieman 'ihmisystävällisemmiksi' :) Olisihan se kiva vaikka istua sohvalla lintu olkapäällä, mutta sitten pitäisi luultavasti hankkia vain se yksi..?

        Pesittämään en ainakaan ihan heti lähde, tuskin ehkä koskaan. Sitä puolta asiasta ei siis tarvitse miettiä, mutta jossain vaiheessa se päätös lintujen määrästä olisi ratkaistava..

        Se on vielä päätettävä:) Parvea on toisaalta hauska katsella, se mitä esim. undulaattiparvi keksii yhdessä suuressa lentohäkissä ja vapaa-lentoajalla huoneessa on todella uskomatonta. Toisaalta on ihana tunne kun neitokakadu lennähtää aamulla vuoteeseen ja nyhtää silmäripsiä ja yrittää istua nenäsi päällä.

        Tietysti lintu jolla on seuraa koko ajan on onnellisempi kuin lintu, jolla on seuraa vain muutaman tunnin päivässä. Kesy lintuhan uskoo ihmistä puolisokseen, ja pahalta tuntuu kun puoliso on poissa 7-10 tuntia päivässä.

        Neitokakadut ovat suhteellisen helppoja kesyttää verrattuna vaikka undulaattiin. Lisäksi niitä löytyy silloin tällöin kasvattajilta käsinkasvatettuna eli umpikesyinä.

        Tietysti ykisttäinen lintu kesyyntyy aina helpommin, koska yksinäinen lintu alkaa hiljalleen uskoa että olet sen puoliso (kerran eräs täti sai shokin, kun kerroin että hänen neitokakdu-naaraansa, joka piteli pyrstöään ylhäällä ja tiuskutti kun sen selkää silitteli, itse asiassa yritti paritella...) kun taas pari lintuja sidostuu toisiinsa ja ihminen on melkein väkisinkin se "kolmas pyörä"- vaikka linnut oppisivatkin luottamaan sen verran etteivät paniikissa häivy edestä kun siivoaa.

        Moni tietysti hankkii ensin yhden neitokakadun, ja sen kesytettyään toisen sille seuraksi. Tällä tavalla voi ensin katsoa, miten paljon aikaa linnun kanssa todella voi viettää, ja toisen linnun hankkiminen jälkikäteen ei ole ongelma kun on kyseessä neitokakadu.

        Varoituksen sana; yhdelle linnulle parin ottamisesta voi lähteä sairaus, jota kutsutaan "massahäkkilintuharrastukseksi". Siitä se minullakin lähti *virn*


      • *tiedustelija*
        Kmlahti kirjoitti:

        Se on vielä päätettävä:) Parvea on toisaalta hauska katsella, se mitä esim. undulaattiparvi keksii yhdessä suuressa lentohäkissä ja vapaa-lentoajalla huoneessa on todella uskomatonta. Toisaalta on ihana tunne kun neitokakadu lennähtää aamulla vuoteeseen ja nyhtää silmäripsiä ja yrittää istua nenäsi päällä.

        Tietysti lintu jolla on seuraa koko ajan on onnellisempi kuin lintu, jolla on seuraa vain muutaman tunnin päivässä. Kesy lintuhan uskoo ihmistä puolisokseen, ja pahalta tuntuu kun puoliso on poissa 7-10 tuntia päivässä.

        Neitokakadut ovat suhteellisen helppoja kesyttää verrattuna vaikka undulaattiin. Lisäksi niitä löytyy silloin tällöin kasvattajilta käsinkasvatettuna eli umpikesyinä.

        Tietysti ykisttäinen lintu kesyyntyy aina helpommin, koska yksinäinen lintu alkaa hiljalleen uskoa että olet sen puoliso (kerran eräs täti sai shokin, kun kerroin että hänen neitokakdu-naaraansa, joka piteli pyrstöään ylhäällä ja tiuskutti kun sen selkää silitteli, itse asiassa yritti paritella...) kun taas pari lintuja sidostuu toisiinsa ja ihminen on melkein väkisinkin se "kolmas pyörä"- vaikka linnut oppisivatkin luottamaan sen verran etteivät paniikissa häivy edestä kun siivoaa.

        Moni tietysti hankkii ensin yhden neitokakadun, ja sen kesytettyään toisen sille seuraksi. Tällä tavalla voi ensin katsoa, miten paljon aikaa linnun kanssa todella voi viettää, ja toisen linnun hankkiminen jälkikäteen ei ole ongelma kun on kyseessä neitokakadu.

        Varoituksen sana; yhdelle linnulle parin ottamisesta voi lähteä sairaus, jota kutsutaan "massahäkkilintuharrastukseksi". Siitä se minullakin lähti *virn*

        Tuota en tajunnutkaan edes ajatella, että ensin voisi hankkia yhden ja kesyttää sen. Olen jotenkin aina pitänyt sitä hankalana vaihtoehtona, että myöhemmin lähtee etsimään sopivaa paria linnulle, että parempi ottaa kerralla. Mutta neitokakadut taitavat hyväksyä helposti uuden asukin? Vaikka poikkeuksia tietysti riittää..

        Kuumeilu senkun nousee, kun katselen kuvia netistä.. :) Tekis aivan mielettömästi mieli sellaista valkoista, jolla on mustia 'täpliä' selässä, mutta valitettavasti Keski-Suomen alueelta en ole löytänyt välittäjiä, joten linnun taidan hakea eläinkaupasta.. ja siellä kaikki niitä perusharmaita.

        Mutta nyt opintojen pariin. Kiitos asiallisista vinkeistä ja neuvoista :)


      • Kmlahti
        *tiedustelija* kirjoitti:

        Tuota en tajunnutkaan edes ajatella, että ensin voisi hankkia yhden ja kesyttää sen. Olen jotenkin aina pitänyt sitä hankalana vaihtoehtona, että myöhemmin lähtee etsimään sopivaa paria linnulle, että parempi ottaa kerralla. Mutta neitokakadut taitavat hyväksyä helposti uuden asukin? Vaikka poikkeuksia tietysti riittää..

        Kuumeilu senkun nousee, kun katselen kuvia netistä.. :) Tekis aivan mielettömästi mieli sellaista valkoista, jolla on mustia 'täpliä' selässä, mutta valitettavasti Keski-Suomen alueelta en ole löytänyt välittäjiä, joten linnun taidan hakea eläinkaupasta.. ja siellä kaikki niitä perusharmaita.

        Mutta nyt opintojen pariin. Kiitos asiallisista vinkeistä ja neuvoista :)

        Neitoja löytää sen verran helposti että parin löytäminen ei ole yleensä hankalaa jälkikäteenkään. Harvinaisemmalla lajilla se onkin paljon hankalampaa.

        Kyllä eläinkaupoistakin joskus harvinaisempia muunnoksia löytyy, kannattaa vaikka odotella hetkinen ja katsella jos tulisi jotain hienoa vastaan:)


      • *tiedustelija*
        Kmlahti kirjoitti:

        Neitoja löytää sen verran helposti että parin löytäminen ei ole yleensä hankalaa jälkikäteenkään. Harvinaisemmalla lajilla se onkin paljon hankalampaa.

        Kyllä eläinkaupoistakin joskus harvinaisempia muunnoksia löytyy, kannattaa vaikka odotella hetkinen ja katsella jos tulisi jotain hienoa vastaan:)

        Jep, ajattelin odottaa vielä jonkun kuukauden, mikäli kuumeilulta maltan ;) ja hankkia ensin häkin ym. tarvikkeet. Itse en häkkiä pysty tekemään, että siihen joudun laittamaan jonkun verran rahaa, tai oikeastaan aika paljonkin :(

        Suositteletko muuten kumpaa, tyttöä vai poikaa, jos/kun otan ensin yhden? Tiedän jo nyt, että tulen haaveilemaan mahdollisesta pesittämisestä heti, kun minulla on kaksi lintua, vaikka järjellä ajateltuna pitäisi pitää sellaiset haaveet ainakin toistaiseksi syvällä päänupissa. Kuten jo aiemmin kirjoitin, pesittämään tuskin lähden ehkä koskaan, mutta silti kipinä on.. Olisihan se veikeää seurattavaa.. :)


      • Kmlahti
        *tiedustelija* kirjoitti:

        Jep, ajattelin odottaa vielä jonkun kuukauden, mikäli kuumeilulta maltan ;) ja hankkia ensin häkin ym. tarvikkeet. Itse en häkkiä pysty tekemään, että siihen joudun laittamaan jonkun verran rahaa, tai oikeastaan aika paljonkin :(

        Suositteletko muuten kumpaa, tyttöä vai poikaa, jos/kun otan ensin yhden? Tiedän jo nyt, että tulen haaveilemaan mahdollisesta pesittämisestä heti, kun minulla on kaksi lintua, vaikka järjellä ajateltuna pitäisi pitää sellaiset haaveet ainakin toistaiseksi syvällä päänupissa. Kuten jo aiemmin kirjoitin, pesittämään tuskin lähden ehkä koskaan, mutta silti kipinä on.. Olisihan se veikeää seurattavaa.. :)

        Sukupuolien luonne-eroista en osaa sanoa sen kummempaa. Koiraat ovat ehkä hieman rohkeampia, minulla oli ensimmäisenä lintuna naaras, joka kesyyntyi ihanan nopeasti, mutta kesyä koirasta en ole omistanut. Nyt meillä on molempia sukupuolia, enkä luonne-eroista osaa sanoa; kaikki linnut ovat puolivillejä tai villejä, kun asuvat suurissa lentohäkeissä.

        Pesitys on todellakin hauskaa seurattavaa:)


    • *tiedustelija*

      Kyllä on saanu pääparka miettiä eri vaihtoehtoja, kun linnut on pyöriny päässä ;) mutta sen olen päättänyt, että josko ostaisin ensin yhden, mutta hankkisin sille kaverin mahdollisimman pian. Yrittäisin kesyttää ensin sen yhden :) Onko muuten pitkäkin prosessi joittenkin lintujen kohdalla? Kärsivällisyyttä onneksi on omasta takaa, mutta vaatii varmasti paljon yhteistä aikaa ennen kuin lintu ns. tottuu minuun (ja muihin perheenjäseniin, lapsia ei kuitenkaan ole).

      Haluisin kauheasti ensin koiraan.. mutta kysyn vielä eläinkaupasta ennen ostamista, että mitä ne siellä ehdottais. Onko nymfien kanssa sama juttu kuin undulaattien, että naaraat on ns. äkäsempiä ja puree? Väritykseltään perusharmaakin käy, eihän se siitä väristä kiinni ole, mutta odottelen kuitenkin jonkun aikaa, niin ehkä erilaisia värityksiä ilmestyy eläinkauppaankin. :)

      Infoan kyllä varmasti sitten, kun olen hankkinut linnun :)

      • Kmlahti

        Kesytys vei muistaakseni minulta silloin aikanaan viikon tai kaksi, siis siihen saakka että lintu tuli sormelle. Mutta siitä on liki seitsemisentoista vuotta aikaa, ja käsitykseni ajan kulusta on parhaimmillaankin hämärä.

        Mitä enemmän totuttavia ihmisiä, sitä pidempään se vie.


      • Tipu

        Olet siis hankkimassa neitsikan (tai nymfin)? Kun itse sain puolisen vuotta sitten ekan lintuni, olin lukenut sen kesyyntyvän parissa viikossa. Sain heti oppia että poikkeuksiakin on =). Lintu ei edelleenkään suostu vapaaehtoisesti kädelle, muttei kuitenkaan pelkää lainkaan. Ehkä sen mielestä on typerää istuskella sormella, tiedä häntä. Uusi lintumme sen sijaan tuli kädelle jo ekana päivänä.

        Uskoisin tämän johtuvan lintujen alkuperästä. Vanha oli eläinkaupasta, jossa se oli kuoriutunut ja elänyt parvensa kanssa. Luultavasti se ei ollut ollut ihmisten kanssa tekemisissä juuri lainkaan. Kesympi taas oli kuoriutunut perheessä, jonka kaikki 7 lintua olivat kesyjä ja hyvin tottuneita ihmisiin.
        Vanhemmalle linnulleni oli varmaan suuri shokki, kun sieltä pimeästä laatikosta päästyään lajitovereita ei näkynyt mailla halmeilla ja jotkut jättimäiset höyhenettömät tulivat parin tunnin päästä kuikuilemaan häkin kaltereiden välistä. Toinen lintu ei ollut oikeastaan moksiskaan; piipitti vähän ja yritti nakertaa kynsilakat kynnestäni kun tarjosin hirssiä.

        Eli ole vain kärsivällinen jos lintu ei kesyynnykään nopeasti (voisin kuvitella, että eläinkaupasta ostetut linnut kesyyntyy hitaammin; ja tietysti kesyyntyminen riippuu linnun luonteesta). Vähän ärsyttäväähän se jatkuva yrittäminen kyllä on, mutta kyllä tuo meidän vanhempikin otus tulee oikein mielellään pelastavalle kädelle silloin kun se törmää lentäessään seinään ja putoaa lattialle. Silloin hellivä käsi kyllä kelpaa... =)

        Kuulin jostain, että naaras vahtii reviiriään tarkemmin kuin koiras, ja ei siksi ota hirveän mielellään uutta tulokasta häkkiinsä. En ole varma onko tämä totta, mutta minä otin siksi aluksi koiraan. Valitettavasti se on aika ärtyisä pieni ukkeli, eikä ollut hirveän innoissaan uudesta koiraasta (vai johtuikohan se uuden tulokkaan sukupuolesta ja kookkaudesta...). Reviiripulma ratkesi kuitenkin sillä, että molemmat sijoitettiin uuteen häkkiin, joka ei ollut alunperin kummankaan aluetta. Eihän noin tietenkään tarvitse menetellä mutta olimme muutenkin hankkimassa suurempaa häkkiä.

        Onnea hankintaan!


    • ada

      Kyselit tuosta linnun hankinnasta:
      itselläni on yksi rakkauspapukaija ja aion jossain tulevaisuudessa myös hankkia nymfin. Mulle sanottiin eläinkaupassa, että jos hankkii vain yhden niin mun pitäis pitää sille usein seuraa ja antaa sille tekemistä, kuten leluja. Kahdesta taas olis seuraa toisilleen enemmän jos joudun oleen poissa kotoa usein.

      Kolmessa undulaatissa voi olla se riski että yhtä hyljeksitään, mutta ei ehkä silloin kun on yksi on uros ja loput kaks naarasta, silloin ne kaiketi elää normaalisti kuten parvessa.

      Mieti nyt tarkkaan, mut mielestäni noi papukaijat on vaativampia hoitaa kuin undulaatit, mut onhan sit kolmessa hommaa kanssa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe