kynnet......???

~romy~

eli , kysymys olikin jo tuossa melkein.. miten saan leikattua liian pitkiksi kasvaneet undutyttöni kynnet?? ei ole kesy , mutta syö välillä kädestä.. pitäisikö leikata silloin kun meillä ei voida lennättää lintuja muulla tavoin kuin että avataan ovi ja sitten annetaan n.1 1/2 tuntia lentää ja sitten ne pitää ottaa pyyhkeellä kiinni ja sitten jos äitini pitäisi linnusta kiinni , niin minä leikkaisin kynnet?? antakaa tietoiset ihmiset vinkkejä , kun eläinlääkäriin ei oikein pysty menemään.

9

1405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuuli

Hei !
      Ota lintu häkistä kiinni ja leikkaa pienillä saksilla kynnet. Katso tarkkaan, missä kohtaa kulkee verisuoni, joten sinne asti ei saa kynttä leikkata. Leikkaa vain vähän sitä valkoista osaa ennen sitä punaista verisuonta. Minä en tarvi ikinä ketään toista apuun, ei munkaan lintu ole yhtään kesy. Kyllä se lintu aika hyvin pitää jalkojaan paikoillaan. Onnea yritykselle.
      Ps. ei kai lintuja pyyhkeillä tarvi huoneesta kiinni ottaa, huh huh. Eivät kyllä tuolla menolla kesyynnykään. Kyllä ne itse menevät häkkiin, jos ruokaa on tarjolla vain ja ainoastaan häkissä.

• ~romy~

no , jos en halua että lintuni lentävät ulos , niin ne pitää ottaa pyyhkeellä kiinni , koskahuoneeni poikki kuljetaan koko ajan.

• Kmlahti

Yksikin ihminen voi leikata kynnet mutta ainakin kokemattoman on paras ottaa apuri. Lintua on pidettävä tiukasti paikoillaan, käsiteltävä jalka esiin ja sitten katsot kynttä valoa vasten. Sinun pitäisi erottaa sisällä kulkeva verisuoni. Leikkaat kynnen päästä terävillä saksilla taaksepäin viistosti.

Kannattaa varautua verenvuotoon, mikäli onnettomuus tulee; Sen saa tyrehdytettyä joko painamalla pienellä jääpalalla hetki (mutta ei liian kauan, ettei jäädy) tai kaliumpermanganaatilla (joka ensinnäkin tahrii vaatteet pahasti eikä lähde kovin hyvin pois, ja joka on pestävä hetken kuluttua pois, ja tätä ainettahan EI saa päästää suuhun ja avohaavoissakin se kirvelee). Kuulin muistaakseni vielä betadiine-puutein käyttämisestä, siitä minulla ei ole kokemusta. tyrhedyttämätön verenvuoto voi olla vaarallinen linnulle.

• johqnnq

...luin kirjasta että jos undulaatin kynnestä vuotaa verta leikattaessa kynsiä, sitä tulee yleensä vain tippa eikä ole vaarallista. ja sen voi tyrehdyttää painamalla vanua siihen mistä verta vuotaa. se ei yleensä satu lintuun jos vahingossa leikkaa verisuoneen.

• Kmlahti
        johqnnq kirjoitti:

...luin kirjasta että jos undulaatin kynnestä vuotaa verta leikattaessa kynsiä, sitä tulee yleensä vain tippa eikä ole vaarallista. ja sen voi tyrehdyttää painamalla vanua siihen mistä verta vuotaa. se ei yleensä satu lintuun jos vahingossa leikkaa verisuoneen.

Riippuu paljolti siitä miten pitkältä leikkaa. Jos vain verisuonen pää vaurioituu, verta ei yleensä tule paljonkaan, mutta mitä syvemmältä leikkaa, sitä vakavampi tilanne on. Undulaatissa on kuitenkin niin vähän verta etten ottaisi mitään riskejä.

Kynnessä on hermo, ei ihan verisuonen päässä mutta jos hieman ylemmäs jos osut, kyllä se todellakin voi sattua. Kukaan meistä ei ole tietenkään lintu, joten kivun määrää emme voi arvioida, mutta käytöksestä päätellen se ottaa ilkeästi.

• johqnnq
        Kmlahti kirjoitti:

Riippuu paljolti siitä miten pitkältä leikkaa. Jos vain verisuonen pää vaurioituu, verta ei yleensä tule paljonkaan, mutta mitä syvemmältä leikkaa, sitä vakavampi tilanne on. Undulaatissa on kuitenkin niin vähän verta etten ottaisi mitään riskejä.

Kynnessä on hermo, ei ihan verisuonen päässä mutta jos hieman ylemmäs jos osut, kyllä se todellakin voi sattua. Kukaan meistä ei ole tietenkään lintu, joten kivun määrää emme voi arvioida, mutta käytöksestä päätellen se ottaa ilkeästi.

no ei linnun kynsiä voi leikata niin pahasti. jos ei kynsiä osaa leikata niin vie sitten läinlääkäriin. lintuhan pitää osittain orsista kiinni kynsillään, ei niitä tarvitse mm pituisiksi leikata!

• Kmlahti
        johqnnq kirjoitti:

no ei linnun kynsiä voi leikata niin pahasti. jos ei kynsiä osaa leikata niin vie sitten läinlääkäriin. lintuhan pitää osittain orsista kiinni kynsillään, ei niitä tarvitse mm pituisiksi leikata!

Lapsettaako? vai etkö vain osaa keskustella asiallisesti? Sinuna en lähtisi neuvomaan lyhyellä kokemuksella.

Kynsiä leikataan etteivät ne kasvaisi liian pitkiksi. Moni ei osaa leikata itse kynsiä eikä ehkä pysty viemään eläinlääkärille. Verisuoni kynnen sisällä on kuitenkin sen verran pitkä, että usein ihmiset eivät osaa katsoa sen sijaintia tai edes tiedä sen olevan siellä, ja siksi leikkaavat liian syvälle. Joskus lintu myös pyristelee leikattaessa tai sattuu vain vahinko ja sakset lipsahtavat.

Olen parinkymmenen vuoden aikana neuvonut kymmenille ihmisille kuinka kynsiä leikataan. Olen nähnyt tapauksen jossa undulaatin kynsiä ei oltu leikattu- kynnet olivat kasvaneet yli ja vahingoittaneet jalkoja, yksi oli painunut sisään jalkaan. Liian pitkät kynnet haittaavat linnun otetta orsista, ja osa ihmisistä ei valitettavasti tiedä tätä tai sitä, kuinka kynsi leikataan.

-Lahti, Hausjärven lintutalo

• johqnnq
        Kmlahti kirjoitti:

Lapsettaako? vai etkö vain osaa keskustella asiallisesti? Sinuna en lähtisi neuvomaan lyhyellä kokemuksella.

Kynsiä leikataan etteivät ne kasvaisi liian pitkiksi. Moni ei osaa leikata itse kynsiä eikä ehkä pysty viemään eläinlääkärille. Verisuoni kynnen sisällä on kuitenkin sen verran pitkä, että usein ihmiset eivät osaa katsoa sen sijaintia tai edes tiedä sen olevan siellä, ja siksi leikkaavat liian syvälle. Joskus lintu myös pyristelee leikattaessa tai sattuu vain vahinko ja sakset lipsahtavat.

Olen parinkymmenen vuoden aikana neuvonut kymmenille ihmisille kuinka kynsiä leikataan. Olen nähnyt tapauksen jossa undulaatin kynsiä ei oltu leikattu- kynnet olivat kasvaneet yli ja vahingoittaneet jalkoja, yksi oli painunut sisään jalkaan. Liian pitkät kynnet haittaavat linnun otetta orsista, ja osa ihmisistä ei valitettavasti tiedä tätä tai sitä, kuinka kynsi leikataan.

-Lahti, Hausjärven lintutalo

ei lapseta. ja mä keskustelen asiallisesti joten katsoppa tietosanakirjasta uudestaan mitä se sana asiallisesti tarkoittaa.

• Kmlahti
        johqnnq kirjoitti:

ei lapseta. ja mä keskustelen asiallisesti joten katsoppa tietosanakirjasta uudestaan mitä se sana asiallisesti tarkoittaa.

Anteeksi. Harvoimpa vain normaalissa keskistelussa heitetään kymmenen huutomerkkiä tai pistettä. Miten se sanonta menikään... "useampi huutomerkki on osoitus joko lapsuudesta tai mielenviasta".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      79
      901
    4. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      853
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      112
      795
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      46
      789
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    8. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      739
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      723
    10. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      20
      720
    Aihe