Vinkit,uiminen,mitä ehtii nähdä?

marella1989

Hei! olen lähdössä Roomaan parin kuukauden kuluttua vain pariksi päiväksi, mitäs kaikkea ehtii nähdä muutamassa päivässä? ehtiikö "mitään" nähtävyyksiä kiertää läpi jonot on varmasti valtavat?

sää on varmasti kuuma, onko Rooman lähellä mitään rantapaikkaa jonne olisi lyhyt junamatka tai uskaltaako junalla ylipäätään liikkua? joutuuko varkaita pelkäämään joka puolella?

Olen matkustanut Sisiliassa ja Sardiniassa aiemmin eikä kertaakaan ole tarvinnut pelätä ulkona varkaita, jotain murtautumisyrityksiä sen sijaan kyllä..

Myös kaikki kauppa/kirppis/markkinavinkit tervetulleita! kuten myös matkakertomukset ja kuvat :)

16

1749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisis

      Muutamassa päivässä ehtii näkemään kuuluismmat kohteet, jos aikaa on vähän ei ehkä kannata tuhlata aikaa jonottamiseen, ellei välttämättä halua mennä colosseumiin tai Pietarin kirkkoon Vatikaanissa sisään. Fontana di Trevin suihkulähde, Pantheon, espanjalaiset portaat ja muut lukemattomat hienot kohteet näet, kun kävelet Rooman keskustassa ja samalla näkee paljon muutakin.
      Lähimmäle uimarannalle ostia Lidoon pääset vajaan tunnin matkustamisella.
      ensin metrolla (sininen linja) Piramiden asemalle jossa hyvät opasteet rannalle menevään junaan. Junaan pääsee metrolipulla. Rannat ovat maksullisa ja aika rähjäisiä. Sunnuntaisin on kirppari Trasteveressa Porta Portese klo 9-14, jos haluat ostaa feiiklaukkuja edullisesti niin osta sieltä, saat 15 eurolla... keskustan pablot myy niitä 3-kert. hinnalla. Lähin metroasema on Circo Massimo, josta noin 15 min kävelymatka, mutta bussilla 75 pääset perille asti. Lippuja bussiin ja metroon saa tupakkakaupoista sekä mertoasemilla olevista automaateista. Yhdellä lipulla pääset kertamatkan metrolla mutta busseihin se on voimassa 75 minuuttia. 4 euron päivälipulla voit matkustaa rajatta.
      Taskuvarkaita tietysti on, mutta jos pidät kassin vatsan puolella ja tiukassa otteessa, niin eivät edes yritä... rahat tietysti voi pitää kaulakukkarossakin. Ruuhlaiset paikat, kuten bussit ja metrot ovat otollisimmat varkaille.
      Hyvää matkaa!

      • marella1989

        Mitä tarkoitat rannat ovat maksullisia? tarkoitatko että rantatuolit niissä maksaa vai jotain muuta? ja vielä rähjäsiäkin.. aika monissa on nuo rantatuoli ja varjomaksut itse en ole niitä koskaan missään maksanut enkä ottanut.
        Feikkilaukut ei kiinnosta, niitä tuli nähtyä joka puolella Kanarialla, hyvä kumminkin tietää että kiskotaan hinnoista enemmän toisissa paikoissa, pitänee tehdä "hintavertailua".


      • Rooma väliin
        marella1989 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat rannat ovat maksullisia? tarkoitatko että rantatuolit niissä maksaa vai jotain muuta? ja vielä rähjäsiäkin.. aika monissa on nuo rantatuoli ja varjomaksut itse en ole niitä koskaan missään maksanut enkä ottanut.
        Feikkilaukut ei kiinnosta, niitä tuli nähtyä joka puolella Kanarialla, hyvä kumminkin tietää että kiskotaan hinnoista enemmän toisissa paikoissa, pitänee tehdä "hintavertailua".

        Kun olet Roomassa vain 2 päivää niin miksi haluat lähteä rannalle, ajatus ihan kaheli, et kahdessa päivässä näe Roomasta edes pintaraapaisua ja sitten vielä rannalle pitäisi päästä.


      • marella1989
        Rooma väliin kirjoitti:

        Kun olet Roomassa vain 2 päivää niin miksi haluat lähteä rannalle, ajatus ihan kaheli, et kahdessa päivässä näe Roomasta edes pintaraapaisua ja sitten vielä rannalle pitäisi päästä.

        missä mainitsin olevani Roomassa kaksi päivää? kirjoitin pari päivää, en tiedä vielä kuinka kauan, koska voitin matkan en itse saa "määrätä"sitä kauan siellä olen.. ja kyllä yli 40C helteessä hiki valuu niin että olisi paras käydä uimassa.


      • kaisis
        marella1989 kirjoitti:

        Mitä tarkoitat rannat ovat maksullisia? tarkoitatko että rantatuolit niissä maksaa vai jotain muuta? ja vielä rähjäsiäkin.. aika monissa on nuo rantatuoli ja varjomaksut itse en ole niitä koskaan missään maksanut enkä ottanut.
        Feikkilaukut ei kiinnosta, niitä tuli nähtyä joka puolella Kanarialla, hyvä kumminkin tietää että kiskotaan hinnoista enemmän toisissa paikoissa, pitänee tehdä "hintavertailua".

        no esim Ostia Lidossa on ns privaattirantoja... on jossain varmaan ilmaisiakin.
        Anywei, menimme eräästä portista sisään ja pablo oli siinä vastassa ja sano että 4 e per nokka. Siihen ei kuulunut edes rantatuolia. Meillä ei ollut intressiä lähteä sen kummemmin etsimään ilmaisrantaa...
        Minusta se ranta ei ollut mikään "paratiisi". Jokainen voi tietysti tehdä oman arvionsa asiasta.
        Tuosta kirpparista vielä, se oli täynnä samaa kamaa suurinpiirtein kojusta toiseen, laukkuja , rättejä, aurinkolaseja, kenkiä... ihan "mielenkiintoinen" mutta ei mikään must paikka kuitenkaan. Itse en ostanu mitään =)


      • Rooman rouva

        "Sunnuntaisin on kirppari Trasteveressa Porta Portese klo 9-14, jos haluat ostaa feiiklaukkuja edullisesti niin osta sieltä, saat 15 eurolla... keskustan pablot myy niitä 3-kert. hinnalla."

        Tässä on paikallaan varoitus. Italian laki kieltää ehdottomasti niin myymästä kuin ostamasta feikkitavaraa ja myös varastettua tavaraa. Ostajaakin sakoitetaan noin reilulla 1000 eurolla!!! jos jää kiinni feikkiostoksista. Sitä paitsi laki sanoo että aina pitää antaa kuitti ostoksisita, jopa vaikka juo kupin kahvia. Kuitit on säästettävä, jopa turistienkin mahdollista tarkistusta varten. Tällä tavoin yritetään päästä eroon laittomasta kaupasta ja korruptiosta sekä rikollisuudesta. Älkää koskaan sortuko ostamaan mitään kadulta ja ilman kuittia.

        Älkää myöskään koskaan antako luottokorttia kaupoissa tai ravintoloissa kenenkän käsiin. Hakekaa pankkiautomaatista käteistä ja maksakaa aina käteisellä. Useimmat kaupat ja ravintolat eivät otakkaan vastaan luottokortteja, juuri samasta syystä auttaakseen että rikollisuudesta päästäisiin eroon. Ja mikäpä firma haluaa tulla kuuluisaksi siitä että heidän työntekijänsä tekee rikoksia.

        Katsokaa myös että saatte oikein rahasta takaisin. Ohje: älä koske rahoihin ennen kuin olet varma että sait oikein takaisin. Älä ota rahaa siis käteen vaan anna kauppiaan tai tarjoilijan laittaa rahat kouruun, pöydälle tai lautaselle.

        Porta Portese on todellinen varkaiden ja feikkikauppiaden mekka. Siellä myytävä tavara on usein miten varastettua tai feikkiä. Porta Portesen markkina-alueella liikkuu hvyin paljon myös taskuvarkaita. Varoitus!


      • Rooman rouva
        kaisis kirjoitti:

        no esim Ostia Lidossa on ns privaattirantoja... on jossain varmaan ilmaisiakin.
        Anywei, menimme eräästä portista sisään ja pablo oli siinä vastassa ja sano että 4 e per nokka. Siihen ei kuulunut edes rantatuolia. Meillä ei ollut intressiä lähteä sen kummemmin etsimään ilmaisrantaa...
        Minusta se ranta ei ollut mikään "paratiisi". Jokainen voi tietysti tehdä oman arvionsa asiasta.
        Tuosta kirpparista vielä, se oli täynnä samaa kamaa suurinpiirtein kojusta toiseen, laukkuja , rättejä, aurinkolaseja, kenkiä... ihan "mielenkiintoinen" mutta ei mikään must paikka kuitenkaan. Itse en ostanu mitään =)

        niin maksulliset kuin ilmainenkin eivät enää todellakan ole mitenkään viihtyisiä. Ilmaisella rannalla on Rooman alueen nuoret pesineet kesäkaudet. Jotkut jopa yöpyivät siellä. Elivät rantaelämää koko kesän. Siellä sattui ja tapahtui kaikenlaista joten poliisit vaativat kiellon oleskella rannalla aurinonlaskun jälkeen. Nyt on yöpyminen sekä rannalla oleskelu iltaisin sakon uhalla kielletty.

        Pitää mennä hieman kauemmaksi Roomasta ennen kuin löytyy parempia rantoja, Fregene ja Ladispoli ovat pari sellaista.

        Tässä kartta Rooman seudun "lidoista":

        http://www.blumare.net/aspimg/lazio.gif


      • marella1989
        Rooman rouva kirjoitti:

        "Sunnuntaisin on kirppari Trasteveressa Porta Portese klo 9-14, jos haluat ostaa feiiklaukkuja edullisesti niin osta sieltä, saat 15 eurolla... keskustan pablot myy niitä 3-kert. hinnalla."

        Tässä on paikallaan varoitus. Italian laki kieltää ehdottomasti niin myymästä kuin ostamasta feikkitavaraa ja myös varastettua tavaraa. Ostajaakin sakoitetaan noin reilulla 1000 eurolla!!! jos jää kiinni feikkiostoksista. Sitä paitsi laki sanoo että aina pitää antaa kuitti ostoksisita, jopa vaikka juo kupin kahvia. Kuitit on säästettävä, jopa turistienkin mahdollista tarkistusta varten. Tällä tavoin yritetään päästä eroon laittomasta kaupasta ja korruptiosta sekä rikollisuudesta. Älkää koskaan sortuko ostamaan mitään kadulta ja ilman kuittia.

        Älkää myöskään koskaan antako luottokorttia kaupoissa tai ravintoloissa kenenkän käsiin. Hakekaa pankkiautomaatista käteistä ja maksakaa aina käteisellä. Useimmat kaupat ja ravintolat eivät otakkaan vastaan luottokortteja, juuri samasta syystä auttaakseen että rikollisuudesta päästäisiin eroon. Ja mikäpä firma haluaa tulla kuuluisaksi siitä että heidän työntekijänsä tekee rikoksia.

        Katsokaa myös että saatte oikein rahasta takaisin. Ohje: älä koske rahoihin ennen kuin olet varma että sait oikein takaisin. Älä ota rahaa siis käteen vaan anna kauppiaan tai tarjoilijan laittaa rahat kouruun, pöydälle tai lautaselle.

        Porta Portese on todellinen varkaiden ja feikkikauppiaden mekka. Siellä myytävä tavara on usein miten varastettua tai feikkiä. Porta Portesen markkina-alueella liikkuu hvyin paljon myös taskuvarkaita. Varoitus!

        oli kyllä tyhmää tuolta tyypiltä neuvoa ostamaan feikkikamaa! josta suomalaiset ovat jo monesti saaneet sakot juuri Roomassa.
        Itse en kyllä feikkikamoihin muutenkaan koskisi pitkällä tikullakaan.. En halua tukea terrorismia tai muuta rikollisjärjestöjen touhuja joita feikkien ostaminen myös tukee.


      • kdkjsdksjdj
        marella1989 kirjoitti:

        oli kyllä tyhmää tuolta tyypiltä neuvoa ostamaan feikkikamaa! josta suomalaiset ovat jo monesti saaneet sakot juuri Roomassa.
        Itse en kyllä feikkikamoihin muutenkaan koskisi pitkällä tikullakaan.. En halua tukea terrorismia tai muuta rikollisjärjestöjen touhuja joita feikkien ostaminen myös tukee.

        Mutta turha pelotella. Olen asunut Roomassa kaksi vuotta ja en ole huomannut ettei rahasta annettaisi oikein takaisin. Aika outoja kommentteja. Ja luottokortit eivät tosiaan kelpaa monessa pienessä paikassa, mutta kyllä täällä ihan yleisesti kortteja käytetään. Itse kyllä ravintoloissa suosin käteistä rahaa. Ja tuo taskuvarkaiden määrä on varmaan samanlainen kuin muissakin Etelä-Euroopan kaupungeissa eli ei täällä kaikilta useaan kertaan taskuja tyhjennetä. Eli aivan terveellä järjellä täällä pärjää.


      • Rooman rouva
        kdkjsdksjdj kirjoitti:

        Mutta turha pelotella. Olen asunut Roomassa kaksi vuotta ja en ole huomannut ettei rahasta annettaisi oikein takaisin. Aika outoja kommentteja. Ja luottokortit eivät tosiaan kelpaa monessa pienessä paikassa, mutta kyllä täällä ihan yleisesti kortteja käytetään. Itse kyllä ravintoloissa suosin käteistä rahaa. Ja tuo taskuvarkaiden määrä on varmaan samanlainen kuin muissakin Etelä-Euroopan kaupungeissa eli ei täällä kaikilta useaan kertaan taskuja tyhjennetä. Eli aivan terveellä järjellä täällä pärjää.

        mutta varoitus on paikallaan.

        En ole tähän asti kirjoitellut Rooman ikävistä puolista. Olen ihan tarkoituksella jättänyt väliin.

        En tiedä kuinka paljon varkaita on muissa suurissa kaupungeissa joten ei ole mihin verrata. Itse en ole joutunut ns tavallisten taskuvarkaiden kohteeksi. Minua on yritetty ryöstää useamman kerran, ja aina siellä missä on ollut paljon turisteja. Laitakaupungilla ja hiljaisilla kujilla ei varkaita liiku. Varkaat liikkuvat kahdestaan tai kolmestaan. Ennen kaikkea on varottava naisia ja lapsia. He yrittävät keinolla ja toisella saada kinniitettyä huomion johonkin. Keräävät nimiä listaan tai ovat putsaavinaan meikäläisen vaatteista jotain läiskää. Kerran eräs nainen käytti syöttinä sormusta jonka hän oli nappaavinaan minun jalkojen edestä. Keinoja on monia. Suuttuvat oikein jos huomaavat että olen varuillani. Olen joutunut jopa tönimään heitä pois luotani. Yksi yrittää kiinnittää huomioni johonkin ja toinen tai toiset änkeevät selän taakse. Kannan aina olkalaukkua ja kietaisen sen kaulan yli toiselle olkapäälle. Laukun remmi siis vasemmalla olkapäällä ja itse laukku oikealla lanteella.

        En tiedä johtuuko se minun iästä että he luulevat että vanhempia ihmisiä on helpompi ryöstää tai että vanhemmilla ihmisillä on enempi rahaa mukanaan. Minun miestä ei ole kukaan koskan yrittänytkään ryöstää.
        Täytän ensi viikolla 60 vuotta.


    • bussiin

      Viime kesänä Rooman piipahduksellamme lämpöä oli 34-36 astetta. Ostimme kahden päivän lipun turistibussiin, jolla sai kuljettua paikasta toiseen kaksi vuorokautta. Tuli nähtyä perusnähtävyydet ja säästettyä voimia. Liput kahdelle maksoivat 48 euroa ja katsoimme sen olevan hintansa väärti niillä ilmoilla.

      Ei Rooma sen pahempi paikka ole kuin muutkaan kaupunkit, jos ei tavaroitaan levittele ja ei tavaroita käsilaukussa tai takataskussa säilyttele.

      Elokuussa jonot ovat pahimmillaan, joten kärsivällisyyttä ja aamulla aikaisin liikkeelle.

      • marella1989

        Hyvää tietoa! taidan kumminkin mieluummin kävellä nähtävyydet läpi kun kuumassa bussissa saattaa tulla hieman tukala olo ainakin kuumalla.

        hmm.. tavaroita ei käsilaukkuun?:/ missähän niitä sitten säilyttäisi, taskussa?:o


      • marella1989
        marella1989 kirjoitti:

        Hyvää tietoa! taidan kumminkin mieluummin kävellä nähtävyydet läpi kun kuumassa bussissa saattaa tulla hieman tukala olo ainakin kuumalla.

        hmm.. tavaroita ei käsilaukkuun?:/ missähän niitä sitten säilyttäisi, taskussa?:o

        nuo varasvinkit olivat hyvä kiitos Rooman rouva! lähden jo huomenna Roomaan


      • marella1989

        kiitos vaan erittäin asiattomasta viestistä taidat olla se yksi "rinkkamatkalainen" sieltä samalta matkalta vai kenties se savolaiseukko?? kumpi sitten olitkaan et itsekkään käyttänyt kohteliaasti vaan suoraan sanottuna säälittävästi. Tai sitten olet vaan joku jolla on liikaa aikaa seurata muiden kirjoitteluita ja keksiä täysin asiattomia ilkeilyjä.


        "Ehkäpä taas joku kolkuttelee yöllä ovellesi, sekin on vakiokamaa sinulle. Toivottavasti matkustat yksin, ettet taas ala riidellä muiden matkalaisten kanssa ja pilaa muiden fiilistä."

        Tasan kahdella Italian matkalla on tapahtunut näin joten enpä sanoisi vakiokamaksi minun syykö se on että kadulta pyrkii sisälle varkaita tai ties mitä? niin näköjään se on oma syy siitä huolimatta että ovi hyvin lukossa jne.,olen kyllä nähnyt kaasuräjähdyksenkin, sekin oli varmaan omaa syytä, pitää osata majoittua ja nähdä seinien läpi varmaan....

        En ole koskaan yhdelläkään matkalla riidellyt muiden, vieraiden matkalaisten kanssa tuokin on keksittyä, jos on jotain sanaharkkaa tullut se on ollut ihan omassa porukassa keskenään ja hyvästä syystä, mikäli tarkoitat pahoinvointiani matkalla niin se ei ollut minun syyni eikä sitä voi sanoa riitelyksi, sairasta syyllistämistä katsopa peiliin.

        "Me täällä naureskelemme, että saatkohan haluamaasi kohtelua ja sopeudutko Roomaan, epäilemme suuresti molempia."

        ihan kuin "teitä" olisi montakin kun yksi tyyppi siellä ilkeilyjä nakuttaa. Tähän mennessä olen saanut melkein joka matkalla ihan ok kohtelun ja sopeutunut heti, Italiassa ei tule kielimuuriakaan vastaan. Sinun ei kyllä sitten tarvitse matkakirjoituksiani lukea, kun vaan pahaa sanottavaa keksit, toisin sanoen: hanki elämä ja matkustele vähän enemmän, jospa sinun maailmankuvasi avartuisi ja tulisit kunnioittavammaksi sekä nöyremmäksi vieraita kohtaan.

        Tein asiattomasta viestistäsi ilmoituksen! katkeruus paistaa kilometrien päähän, ihme touhua :o


      • marella1989

        mikä oikeus luulet että sinulla on tänne moneen eri Italia alueen keskusteluun tulla syyttelemään minua, levittää perättömiä juoruja sekä itsekeksittyjä valheita? mikä sinua oikein vaivaa? minkä takia syyttelet jatkuvasti minua eri asioita? esiinnyt monella eri Signorina -nimimerkeillä ja yritit yllyttää Rooman rouvan inhoamaan minua kun yritit pistää ilkeän kommenttisi minun laittamaksi syyllistämällä, miksi? jos noin paljon ärsyttää toisen matkakokemukset ja kuvat niin mikä pakko niitä on jatkuvasti seurata ja sitten tulla moittimaan, et osaa olla lukematta silti niitä? mikä oikeus sinulla on vaatia minulta sinua kohtaan nöyryyttä ja kunnioitusta kun itse käyttäydyt uskomattoman säälittävällä tavalla? ja heti kun kirjoitan olitko samalla matkalla, kirjoittelusi loppuvat kuin seinään...

        Jos ei perättömät valheiden levittelysi, syyllistäminen ja haukkumisesi ala loppua niin alan pian harkita oikeustoimia, varaudu siihen! olet pian syyllistynyt kunnianloukkaaukseenkin useimpine juttuinesi..
        ei ole mukava merkintä tietoihin, sen voin sanoa.


      • hattuun
        marella1989 kirjoitti:

        mikä oikeus luulet että sinulla on tänne moneen eri Italia alueen keskusteluun tulla syyttelemään minua, levittää perättömiä juoruja sekä itsekeksittyjä valheita? mikä sinua oikein vaivaa? minkä takia syyttelet jatkuvasti minua eri asioita? esiinnyt monella eri Signorina -nimimerkeillä ja yritit yllyttää Rooman rouvan inhoamaan minua kun yritit pistää ilkeän kommenttisi minun laittamaksi syyllistämällä, miksi? jos noin paljon ärsyttää toisen matkakokemukset ja kuvat niin mikä pakko niitä on jatkuvasti seurata ja sitten tulla moittimaan, et osaa olla lukematta silti niitä? mikä oikeus sinulla on vaatia minulta sinua kohtaan nöyryyttä ja kunnioitusta kun itse käyttäydyt uskomattoman säälittävällä tavalla? ja heti kun kirjoitan olitko samalla matkalla, kirjoittelusi loppuvat kuin seinään...

        Jos ei perättömät valheiden levittelysi, syyllistäminen ja haukkumisesi ala loppua niin alan pian harkita oikeustoimia, varaudu siihen! olet pian syyllistynyt kunnianloukkaaukseenkin useimpine juttuinesi..
        ei ole mukava merkintä tietoihin, sen voin sanoa.

        Kuten huomaat kukaan ei viitsi edes enää vastatata sinulle. MIKSIKÖHÄN?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27890
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17807
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      354
      9341
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6368
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4183
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3781
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      32
      1925
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1477
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1177
    Aihe