MITÄ IHOTTUMAA TÄMÄ ON?

Näppy

Tietäskö kukaan mikä on ongelman nimi? Lääkäritkään ei tiedä.
Käsivarsien takana, siis alueella missä ihokarvat kasvaa, on pieniä näppyjä, ja kun ne puristaa, tulee valkoista töhnää.Ei rasvaa.Lähinnä nestemäistä.Itse ajattelin että se on karvatuppeen tai ihohuokoseen liittyvä juttu.Säärien ulkonurkka on myös täynnä jälkiä.Vanhemmittaan ongelma vaan laajenee.Kylmällä ilmalla näpyt sinertää.17 vuotiaalla tytölläni on myös tulossa sama ongelma, samoin aikuisella pojallani.
Olen nyppinyt näitä välillä, ja on tullut pahoja arpia.Niinpä en voi käyttää lyhythihaisia paitojakaan.
Kuivaharjaus auttaa jonkin verran, eli kaikki mikä oistää verenkiertoa liikkeelle.Iho on kuin sarveistunut, parkkiintunut.Väri ei ole terve.
Eli näppy alkaa aina karvatupesta.Tietääkö joku?

14

5576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leena

Kyseessä on ilmeisestikkin karvatupen tulehdus eli follikuliitti!Näppyjä tulee silloin jos:

1.Käyttää liian kauan samaa ihorasvaa
      2.levittää rasvan hankaamalla ihoon

kuinka voit päästä näpyistä?

1.vaihda rasvaa
      2.Levitä rasva aina ihokarvojen suuntaisesti eli vältä hankaavia tai pyöriviä liikkeitä koska ne tukkivat ihohuokoset!
      3.Käytä näppäyihin esim.duocorttia tai jotain miedompaa kortisonia esim.hydrocortison
      4.Jos noista ei oo apua niin eikun ihotautilääkärin pakeille ja valoihin!

Oliko apua?!

• näppy

Kyllä olen huomannut että osaksi on kyse tästä.Iho ei ole kuitenkaan tulehtunut.Iho on kovettuneen,ja elottoman näköinen, ja näpyt ovat mannaryynimäisiä.Luulen että tämä liittyy jotenkin hormoonitoimintaan, koska lapsilleni tuli tätä murrosiässä.
        Merkille pantavaa on se että karva on jäänyt kippuraan näpyn sisään, ja kun puristan näpyn, sisältä tulee nestettä, ja karva pulpahtaá pintaan.Enkä ole ajellut karvoja, että iho olisi siitä ärtynyt.Iho on kuivan, ja elottoman oloinen.Kuivaharjaus parantaa vähän kyllä ihoa.

• lilah

No huh.huh-ai että liian kauan samaa rasvaa??Varmaan ainaki yli 10vuotta oon suosinut yhtä ja samaa voidetta-joka on pitänyt ihon silosena ja pehmeänä!!Ja ei kukaan hankaa voidetta...kuulosti jotenkin hassulta toi ilmaisu...

Voisko se söherö johtua kuivuudesta?Jospa kevyt kuorinta ja sitkeä kosteutus auttaisi-ja ilmakylvyt!

• Näppy
        lilah kirjoitti:

No huh.huh-ai että liian kauan samaa rasvaa??Varmaan ainaki yli 10vuotta oon suosinut yhtä ja samaa voidetta-joka on pitänyt ihon silosena ja pehmeänä!!Ja ei kukaan hankaa voidetta...kuulosti jotenkin hassulta toi ilmaisu...

Voisko se söherö johtua kuivuudesta?Jospa kevyt kuorinta ja sitkeä kosteutus auttaisi-ja ilmakylvyt!

Olen huomannut että aurinko auttaa kesällä, ja kuivaharjaus,sekä selluliittigeelit.Luulen että ihottuma on aineenvaihdullanin häiriö.Johtuisko korkeasta kolestrolista, mikä on sukuvika? Iho ei ole kuiva ollenkaan.Ja sitten vielä sekin, että sitä esiintyy vaan käsien ulkonurkassa, ja jalkojen.Eli paikassa, missä ihokarva kasvaa.Ja sitten kun näpyn sisältö on valkosta töhnää, herää kysymys mikä se voi olla? Kasvoissa on hyvä iho, eikä muuten ole koskaan ollut iho-ongelmia, paitsi tää.

• Leena
        Näppy kirjoitti:

Olen huomannut että aurinko auttaa kesällä, ja kuivaharjaus,sekä selluliittigeelit.Luulen että ihottuma on aineenvaihdullanin häiriö.Johtuisko korkeasta kolestrolista, mikä on sukuvika? Iho ei ole kuiva ollenkaan.Ja sitten vielä sekin, että sitä esiintyy vaan käsien ulkonurkassa, ja jalkojen.Eli paikassa, missä ihokarva kasvaa.Ja sitten kun näpyn sisältö on valkosta töhnää, herää kysymys mikä se voi olla? Kasvoissa on hyvä iho, eikä muuten ole koskaan ollut iho-ongelmia, paitsi tää.

Unohdin mainita tuossa edellisessä viestissäni,että kaikien ihmisten iho ei välttämättä kyllästy yhden voiteen käyttöön mutta jollain saattaa käydä niin kuten esim.minulla!

Itse monta vuotta atooppista ihottumaa sairastavana on käynyt usein niin ,että olen jatkuvasti käyttänyt vain yhtä ainoata rasvaa monta kuukautta putkeen enkä ole tajunnut vaihtaa rasvaa ja sitten iho on kyllästynyt ja tullut näitä näppylöitä!

• Leena
        Leena kirjoitti:

Unohdin mainita tuossa edellisessä viestissäni,että kaikien ihmisten iho ei välttämättä kyllästy yhden voiteen käyttöön mutta jollain saattaa käydä niin kuten esim.minulla!

Itse monta vuotta atooppista ihottumaa sairastavana on käynyt usein niin ,että olen jatkuvasti käyttänyt vain yhtä ainoata rasvaa monta kuukautta putkeen enkä ole tajunnut vaihtaa rasvaa ja sitten iho on kyllästynyt ja tullut näitä näppylöitä!

Muuten näppy oletko testannut valohoitoa noihin näppylöihisi?Nimittäin kerran jos aurinko auttaa niin kannattaa näin talvi aikaan käydä hakemassa lähete valohoitoon ihotautilääkäriltä!

• näppy
        Leena kirjoitti:

Muuten näppy oletko testannut valohoitoa noihin näppylöihisi?Nimittäin kerran jos aurinko auttaa niin kannattaa näin talvi aikaan käydä hakemassa lähete valohoitoon ihotautilääkäriltä!

kiitos vinkeistä! En ole allerginen enkä atooppinen ollenkaan.Mun iho on ns. kananlihalla. Tää alko jo 12 vuotiaana, mutta nyt se on jo suuri kosmeettinen ongelma, koska pahenee ja leviää.Lääkärit vain ihmettelee, mitä ne on .Olin kuntokurssilla vuosi sitten.Lääkäri otti puheeksi, kun näki käsivarteni.Hän meinasi lopulta, ettei se ole kun kosmeettinen haitta, kun kysyin jotain hoitoa siihen,Pitäs varmaan mennä ihan ihotautilääkärille.

• Ei viestiä

...

• Sama tauti?

Mul on samanlaisii näppyjä mut reisissä. Miust tuntuu et se on jotain verenkiertoon liittyvää tai sit se on jtoain talia, vähään niinq finnit.

• näppy

Joo, vaikuttaa samalta, mutta kukaan ei tunnu tietävän mitä se on.Kasvoissa ei koskaan ole ollut finnejä, mutta käsien ja jalkojen iho on kamalan näköinen.Onko sulla ollut mitään hoitoo niihin? Mikä auttaa?

• WiK

jos vaivasi on sama kuin minulla niin itselläni auttoi apteekista saatava voide joka sisältää Retinolipalmitaattia (vastaa A-vitamiinia), pyridoksiinia, karbamidia, dekspantenolia ja triklosaania!

Valmiste kuorii kevyesti ihoa ja tasoittaa sen väriä, samalla näpyt käsivarresta kuivuivat pois, nyt kehtaan taas käyttää hihattomia toppeja!
      Mutta tuotetta ei kannata tuon retinolin takia käyttää silloin kun altistut auringonvalolle. No, apteekissa he osaavat varmasti auttaa..

• mistä kyse

Harmi, että löysin keskustelun vasta nyt. Kyseessä on suvussa kulkeva vitsaus: keratiinin liikamuodostuminen. Siihen ei ikävä kyllä ole lääkettä. Itselläni sitä on vain käsivarsissa, mutta sukulaistytöllä myös kasvoissa.

• -_-

siiis eiks tähän jumalauta oo mitää lääkettä!! eihä tuo enää ikinä kehtaa kesällä kävellä alasti :( keksikää ny saaamari jotain!

• vierailija2

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5901
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3396
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      186
      2739
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2624
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2289
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      30
      2204
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      18
      1987
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      18
      1745
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1389
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      277
      1287
    Aihe