En edes tiedä miten pitkään tätä on jatkunut, mutta olen jo vuosia heräillyt kesken unien (jopa 10 kertaa yön aikana). Siitä on oikein muodostunut rituaali et herää, kääntää kylkeä ja jatkaa unia.. En taida näköjään pahemmin sängyssä liikahtaa ilman heräämistä.
Iltaisin saan unta suhteellisen helposti, nihkeät illat viimeisen 5 vuoden aikana voi laskea yhden käden sormilla. Normaalisti tulee nukuttua noin 8 tuntia. Olen jo tovin pähkäillyt et mistä tämä heräily mahtaa johtua ja et miten siitä pääsisi eroon.
Kohtalotovereita varmaan löytyy? Joku jolla olisi jotain vinkkiä?
Katkonainen uni
6
3684
Vastaukset
- Paniikkipalvelu
se on yleisin unihäiriöiden aiheuttaja.
- Uniongelmainen
En käytä kofeiinia tai energiajuomia. Ennen tuli juotua kahvia pari kuppia viikossa, nykyisin juon vähän enemmän mutta kofeiinitonta kun tykkään kahvin mausta mutta en vaikutuksista.
- melkein uneton..
Uniongelmainen kirjoitti:
En käytä kofeiinia tai energiajuomia. Ennen tuli juotua kahvia pari kuppia viikossa, nykyisin juon vähän enemmän mutta kofeiinitonta kun tykkään kahvin mausta mutta en vaikutuksista.
Mua on viimeset 20 vuotta vaivannut se, että herään 5-10 kertaa yössä. Nukahtaminen onnistuu tuosta noin vaan...toinen juttu onkin sit nukkuminen. Joka on todella ärsyttävää. Aamu herätyksen jälkeen jaksaa olla hereillä pari tuntia ja sit tuntuu, et pitäisi päästä nukkumaan. Töitten jälkeen on pakko ottaa tunnin unet koska muuten ei pysy hereillä...
Olen kokeillut päikkäreitten poi jättämistä, silti herään monta kertaa yössä. Ilta siideri, ei auta. Ilta suihku, ei auta. Ilta seksi, ei auta. Ilta kävelylenkki, ei auta.
Kaikki keinot kokeiltu ja mikään ei auta. Olen jopa kokeillut nukahtamislääkettä jonka turvin nukuin 3 tuntia putkeen ja sit alko puolen tunnin ja tunnin välein heräämiset.
Oiskihan unikoulusta apua...=)?
- terkkuja höyhensaarilta
Terve!
Sama juttu täällä: katkonainen uni vuosikaudet, varsinkin aamuyöt pätkissä jatkuvasti. Viime syksystä tilanne meni mahdottomaksi, sain enää 3-4 tuntia unta yössä ja sekin palasina. En nähnyt ollenkaan unia enää ja nukkuminen oli koiranunta. Kävin töissä ihan zombina ja lopulta oli pakko jäädä sairaslomallekin. Lääkäriin siis ja työterveyslääkäri sanoi, että nyt pulinat pois ja tabletti suuhun, koska tässä menee muuten terveys. Jatkuva unen puute, syvän unen puute nimenomaan jättää elimistön vaille korjausmahdollisuuksia, ei pääse elpymään päivän rasituksista. Se sairastuttaa vähitellen, puhumattakaan henkisen kapasiteetin katoamisesta!
Olen aina vannonut, että minähän en mitään unilääkkeitä syö jumankekka suomalainen teräsnainen! Mutta uskoin viisaampaa tällä kertaa, en jaksanut enää vastustaa. Sain Doxal 10 mg, jota otan puolikkaan iltaisin. Yöuni on vähitellen pidentynyt 5-6 tuntiin, mutta entiseen verrattuna suurin parannus on unen laadun paraneminen: nukun yhteen putkeen ja näen taas unia. Syvä uni on siis palannut. Doxal ei ole unilääke, vaan unen laatua korjaava lääke. Kesälomalla jätin sen pois, mutta töihin palattua aloitin uudelleen. En kapinoi enää, on ihanaa nukkua se 6 tuntia kunnolla!
Niin, ja tietysti olin sitä ennen kokeillut jo kaiken muun mahdollisen: ulkoilua illalla, tuuletusta, hyvä sänky, ei raskaita illallisia, ei liikaa kahvia, ei alkoholia, ei tupakkaa, ei jännittäviä tv-ohjelmia illalla jne jne.
Nappia naamaan, jos ei muu auta. Uni on tärkeää.
terkkuja höyhensaarilta :)- abcdefghij2
niitä lääkkeitä jos ei muuten nuku. Liian kauan ei kannata sinnitellä katkonaisella ja huonolla unella. Siitä tulee vallitseva olotila ja sen jälkeen sen korjaaminen kestää kauan. Lisäksi pitkäaikainen univaje aiheuttaa kaikenlaisia muita oireita ja vaivoja eikä niistä pääse eroon hetkessä vaikka alkaisikin taas nukkumaan hyvin.
On mahtavaa, kun pystyy taas nukkumaan kunnolla ilman mitään tabletteja. Ainoa unen kyykyttäjä on tällä hetkellä kova stressi, jos sitä pääsee tulemaan.
- mennyt unettomuus
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8353698
Ja edelleen unta riittää...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315920Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?304020HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962525- 1311816
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131233
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935