Kesytys?

Katti

`Kuinka saisin totutettua n.3vuotiaan neitokakadu uroksen ihmisiin?Sillä ei ole kaveia,mutta on etsinnässä...Haittaako se kesytystä jos ottaa kaverin?(haittaa tai ei me otetaan silti sille kaveri)

6

667

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää

omien kokemusten perusteella jos lintuja on kaksi, kesyyntyminen on hitaampaa.
      Kesyttäminen vaatii paljon aikaa ja seurustelua linnun kanssa. Herkkupalojen syöttö kädestä on yksi alkujuttuja. Sinun on saatava lintu luottamaan etteivät sinun kätesi tee sille pahaa (käsiä lintu eniten pelkää).

• Kmlahti

Jos otat linnulle parin, kesytys hidastuu reilusti. Jo kesykin lintu saattaa menettää hieman kiintymystään ihmiseen jos sille hankkii lajikumppanin, mutta linnulle on kyllä mukavampaa lintuseura 2h /vrk kuin ihmisseura vain osan päivää.

Hyvä konsti on herkkupalat. Ensinnäkin istuskele häkin vieressä usein, lue vaikka ja anna linnun tottua läheisyyteesi. Linnulle kannattaa myös jutella rauhallisesti. Sitten pitele linnun arvostamaa herkkupalaa häkin kaltereiden läpi niin, että lintu joutuu tulla hakemaan sen kädestäsi. Varaudu istumaan aika pitkään, käsi voi puutua:) Hitaasti ahneus antaa periksi ja herkkupalaa nakerretaan kädestä. Näitä harjoituksia kannattaa jatkaa jonkin aikaa.

Laita sitten käsi herkkupaloineen häkkiin ja toista toimenpide, kunnes lintu tottuu käteesi häkissä. Lopulta voit pitää herkkupalaa sen verran kauempana orresta, että lintu joutuu tukemaan jalkansa käteesi ottaakseen namin. Hitaasti se tottuu ettei kädellä istuminenkaan ole paha asia.

Ja näin se alkaa, hitaasti:) Onnea hommaan!

• asd

Kaverin vaikutus kesyyntymiseen ei ole niin mustavalkoinen mitä edellisistä vastauksista voisi äkkiä luulla.
        Jos nykyinen lintusi on todella arka ja ei kestä yhtään esim. katsetta ja kirkuen pakenee häkin taaimmaiseen nurkaan, niin silloin rohkeamman linnun esimerkki olisi paikallaan.

• Katti
        asd kirjoitti:

Kaverin vaikutus kesyyntymiseen ei ole niin mustavalkoinen mitä edellisistä vastauksista voisi äkkiä luulla.
        Jos nykyinen lintusi on todella arka ja ei kestä yhtään esim. katsetta ja kirkuen pakenee häkin taaimmaiseen nurkaan, niin silloin rohkeamman linnun esimerkki olisi paikallaan.

Kiitosta asiallisista kommenteista!Noista pitäs olla apua kunhan jaksais vaan olla kärsivällinen;)Noinhan mä kyllä oon tehnyki,et pitäny makupalaa kädes kalterin takaa,mut ei se oo uskaltanu tulla ottaan sitä...

• Kmlahti
        asd kirjoitti:

Kyllä, jos toinen lintu on valmiiksi kesy, esim. käsinkasvatettu. Toisaalta myös ei-kesyn linnun lisääminen kesyn linnun seuraan voi saada ennen kesyn linnun välttelemään kosketusta. Nimim. kokemusta on tästäkin. Sitä ei koskaan tiedä ennen kuin kokeilee, mutta pääsääntönä voi sanoa että ykisttäinen lintu kesyyntyy paljon helpommin kuin kaksi ei-kesyä lintua.

• Myös kokematon

Mun Böödi ei kans meinannu aluksi kesyyntyä,mutta kun hokasin aluks vihellellä sille kaikkia juttuja saatiin yhteinen kieli.Nyt se opettelee aina kaikki vihellykset mitä oon sille opettanu.Sitten Böödille tuli sulkasato ja mun muori neuvo että kannattaa yrittää silittää sitä sen omalla sulalla.Siihen kun se tottu meistä tuli erottamattomat ja nykyään se lentää sulan perässä minne vaan.Kärsivällisyyttä,kuten tiiät se palkitaan! :) (mun uros neitokakadu asuu kans yksin,mut ollaan pärjätty)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      83
      3546
    2. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      400
      1304
    3. Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää

Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1004
    4. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      72
      873
    5. Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon

Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä
      Maailman menoa
      203
      826
    6. Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?

Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s
      Sinkut
      283
      762
    7. Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas

Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      730
    8. Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen

Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel
      Ikävä
      33
      641
    9. Sysmä tarvitsee päätöksiä

Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen
      Sysmä
      20
      637
    10. Älä katoa elämästäni

Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan
      Ikävä
      34
      592
    Aihe