Kengissä

sisällä

Mielipiteitä kenkien käytöstä kotona järjestettävissä juhlatilaisuuksissa?Vainko aikuisten juhlissa? Meillä tytär järjesti synttärit ja otti vieraat vastaan pukuun sopivat kengät jalassa joten myös vieraat,lähinnä nuorisoa,siirtyivät sisätiloihin kenkiä riisumatta ja juhlivat kengät jalassa.

12

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä.

      Niinhän se on että kun kotona juhlia järjestää niin pitää ottaa huomioon että vierailla on mahdollisuus käyttää kenkiä tai ainakin kesäaikaan olla niitä riisumatta vaihka ulkoa tullessa jo jalassa.Itse koen melkoisen tyylirikon jos joutuisin riisumaan korkokenkäni,joten valinnan tekee vieras ja onhan se aika outoa jos talonväki sukkasillaan vastassa.Minä en ainakaan ole ensimmäisten joukossa riisumassa,sitä puoltavat jo juhlien käytöstavatkin.

      • kalliiksi tuli

        Meillä ei enää kukaan kulje sisällä kengät jalassa. Tupareissa yksi tollo kulki korkokengissä ja lattiapinnoite meni sen jälkeen uusiksi. Lisäksi lattiaan tuli naarmuja, kun kenkien mukana tuli hiekkaa lattioille ja tämän naisen kulkiessa hiekka hieroi lattiaa. Bileitten jälkeen piti tyhjentää puolet kämpästä ja lattiapinnoite uusittiin. Kannattaa aina muistaa, etteivät kaikki pinnoitteet kestä korkokengillä tepsuttelua, vaan ne korot voivat rikkoa pinnan, kuten meillä kävi. Nyt neuvotellaan vakuutusyhtiön kanssa, heti kun olimme tyhjentäneet tilat, joissa lattiaa oli mennyt pilalle, kutsuimme vahinkotarkastajan paikalle.


      • ikävää!
        kalliiksi tuli kirjoitti:

        Meillä ei enää kukaan kulje sisällä kengät jalassa. Tupareissa yksi tollo kulki korkokengissä ja lattiapinnoite meni sen jälkeen uusiksi. Lisäksi lattiaan tuli naarmuja, kun kenkien mukana tuli hiekkaa lattioille ja tämän naisen kulkiessa hiekka hieroi lattiaa. Bileitten jälkeen piti tyhjentää puolet kämpästä ja lattiapinnoite uusittiin. Kannattaa aina muistaa, etteivät kaikki pinnoitteet kestä korkokengillä tepsuttelua, vaan ne korot voivat rikkoa pinnan, kuten meillä kävi. Nyt neuvotellaan vakuutusyhtiön kanssa, heti kun olimme tyhjentäneet tilat, joissa lattiaa oli mennyt pilalle, kutsuimme vahinkotarkastajan paikalle.

        Jep. Sama juttu kävi eräässä juhlatilassa, jota siivoan. Lattia oli juuri hiottu ja lakattu ja eikö joku ollut seuraavissa kekkereissä tepsutellut piikkikoroilla uuden pinnan ihan vituralle! Inhottavaa. Voisi hiukan miettiä millaisilla kengillä menee parketille. Ehkä ne kaikkein huikeimmat piikkikorkokengät voisi jättää kotiin perhejuhlista....


    • en riisu kenkiä pois

      Kyllä pikkukengät pidetään juhlissa jalassa ja talviaikaan ne vain vaihdetaan sisälle tullessa jalkaan raskaammista talvijalkineista. Iästä riippumatta!

      Jos tarkoitus on järjestää juhlat pikkukengittä se vaatisi ensimmäiseksi isäntäväkeä olemaan ilman kenkiä kuin myös eteisessä neuvomaan vieraita riisumaan kengät pois.

      Sisäkengistä tuli aikoinaan ongelmia monien vaihtaessa lattiat parketteihin ja silloiset parketit olivat osin pehmeitä, jolloin kengistä jäi rumia jälkiä. Lattiamateriaalit ovat siitä muuttuneet, mutta legenda pikkukenkien haitallisuudesta liikkuu yhä.

      • Tuula*'

        Ei se nyt mikään legenda ole.
        Tulisit katsomaan meidän parkettia, jossa on oikein naulakoron jäljet, 4 vuotta sitten olleiden ylppärien satoa. Harmittaa, että jotkut on niin törppöjä.


    • yleensä ei ole

      Tästä asiasta oli aiemmin etikettipalstalla pidempikin kädenvääntö. Useimmat tuntuivat tapoihin vedoten kannattavan kenkiä sisällä juhlissa, vastakkaiset argumentit perusteltiin lähinnä siisteydellä.

      Minusta oleellista on, että jos vieraat juhlivat kengät jalassa, niiden pitäisi aina olla sellaiset, joilla ei ole tepasteltu suoraan ulkoa. Onhan niitä kauniitakin kelejä, mutta silti hiekkaa voi kantautua kengistä toisen kotiin. Käytännössä kuitenkin huonojen kelien riski on niin suuri, että vieraiden pitäisi aina ottaa vaihtokengät mukaan (ainakin meilläpäin riittää tällä hetkellä kurkkaaminen ikkunasta ulos muistuttamaan, ettei tosiaan toivoisi kenenkään kulkevan lattioilla tai matoilla samoilla kengillä, joilla on juuri ulkoa tullut). Mutta kuinka moni oikeasti ottaa vaihtokengät mukaan, olipa keli lähes millainen hyvänsä? Ja jos haluaa miettiä, tekeekö ulkokengillä sisätiloissa kävely haittaa lattioille, niin vilkaiskaapa seuraavan kerran lattiapintoja vaikka ravintolassa (julkisten tilojen lattiat tehdään yleensä kestävämmistä materiaaleista kuin vastaavat kodin pinnat, mutta karmeassa kunnossa ne silti ovat useimmiten melko vähäisenkin käytön jälkeen).

      • Kyllä.

        meillä ei tarvitse vieraiden kenkiään riisua..


      • GXLI
        Kyllä. kirjoitti:

        meillä ei tarvitse vieraiden kenkiään riisua..

        Kengät jalassa.


    • eräs vaan

      Itse noudatan vierailullta samaa kenkäetikettiä kuin isäntäväkikin, eli jos juhlien isäntäväki on juhlissa sukkasillaan, jätän kengät eteiseen. Jos taas isäntäväellä on juhlakengät jalassa, jätän minäkin kengät jalkaan tai talvikelillä vaihdat erikseen mukaani varaamat juhlakengät jalkaan. Tästä poikkean vain isäntäväen erillisestä käskystä/pyynnöstä.

    • Tossukka

      Minusta juhlissa pitää voida olla kengät jalassa, juhla-asuun kuuluu kengät. Lattiat voi suojata matoilla, jos pelkää niiden kulumista. Ylipäätään ei kannata uusia lattioita ennen suuria juhlia, vasta niiden jälkeen

      • Ei kenkiä sisään

        No meille ei ole kyllä mitään asiaa kengät jalassa, oli juhlat mitkä hyvänsä. Ei sen puoleen, koskaan ei ole kukaan yrittänytkään. Mutta mitäs jos lattiat on jo pari vuotta vanhat, eikai niitä ole tarkoitus joka juhlien jälkeen vaihtaa?? Ja mikä idea on suojata lattiat matoilla? Nekin likaantuvat eikä esim. meidän mattoja kotona voi pestä. Eikä tulisi edes mieleen vuorata koko asuntoa jollain räsymatoilla...olisi siinäkin vierailla ihmettelemistä. Ehkä minun ikäluokkani (olen 26v) on tottunut olemaan sisällä aina ilman kenkiä. Minä en ole muissakaan saman ikäisten järjestämissä juhlissa nähnyt kellään kenkiä sisällä (paitsi ne 50-60v jotka vaihtaa "sisä"kenkiin). Jos tulevissa juhlissani joku on tulossa kengät jalassa, pyydän kohteliaasti jättämään ne eteiseen.


    • lapsuusmuisto

      Niin se maailma muuttuu. Itse lapsena muistan -70 luvulla, kun jokaisella naisella oli erikseen kenkäpussi. Siinä kuljetiin juhlakengät, joilla ei koskaan kävelty ulkona. Ne vaihdettiin jalkaan eteisessä tmv. tilassa, samalla kun vielä tarkistettiin, että tukka on hyvin ja hulipunat paikallaan.
      Tuo on kyllä totta, että stilettikorkoiset kengät "uppoavat" koivuparkettiin. Mutta osittaa kenkien käyttäjän tyhmyyden. Jokaisen pitäisi tietää tuo sanomattakin.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe