välilevytyrä onko enään

pitkäikäinen

Koirallamme 8½ v todettiin välilevy tyrä lapojen kohdalla ja siitä ylöspäin on nikamat kaikki jumissa eli yhteen kasvaneet.Nyt on lääkkeenä 8 Triptyl pilleriä päivässä ja Rimadyl 50 ml
1½ taplettia päivässä kipuihin lopun elämän.Minua hirvittää että miten kaverin sisuskalut kestää pitemmän päälle moisen pillerimäärän .Jos jollakin on sama ongelma koiralla olisi kiva kuulla miten on pärjännyt elämässä, on kuulema synnynnäinen vika.Tässähän on myös halvaantumisen vaara ,mutta en ainakaan vielä haluaisi jollei ole pakko laskea ystävää koirien taivaaseen.Onko joitain neuvoja millä myös voi helpottaa oloa Koiramme on aina nauttinut saunasta.

6

5384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy...

      Suomessa leikataan aika paljon koiria vuosittain juuri välilevytyrän vuoksi. Otapa yhteys vaikka ko. leikkauksiin erikoistuneeseen eläinlääkäriin, kuten eläinlääkäriasema Aisti Vantaalla.

      Tietämäni tapaukset (oma koirani mukaanlukien), joissa leikkauksen on menty heti kipujen ilmaannuttua, ovat toipuneet erittäin nopeasti leikkauksesta ja parantuneet täysin ko. vaivasta. Jos vaivan annetaan edetä hoitamattomana halvaantumiseen asti, alenee toipumisennuste huomattavasti.

      Suosittelen lämpimästi yhteydenottoa em. tahoon.

      • hoitaa

        luulen että ikä on jo yksi este tässä tapauksessa.
        Mitä ylempänä rangassa se pullistuma on sitä huonompi ennuste jokatapauksessa. Meillä koira leikattu 10 vuotta sitten, mutta luulen että samat asiat pätee yhä. Sitä en sitten tiedä miten "toivottomia" tapauksia aisti leikkaa, toivottavasti ei kuitenkaan.

        Luulen että särkylääkkeet, lepo, hieronta ja omaehtoinen kevyt liikunta on teidän koiravanhukselle paras hoito. Se ei auta kuin seurailla omaa koiraa ja katsoa ettei koira pääsee kärsimään, jos vaiva alkaa pahenemaan.
        Toivotaan parasta ja että niitä hyviä vuosia olisi vielä monta.


    • kortisonikuurin

      Yleensähän koira saa vielä pitkän kortisonikuurin välilevypullistuman hoitoon saitteko te? Meidän mäyräkoiralla "pullistuma" meni ohi 5vk levolla ja lääkkeillä, tapauksesta on jo 4 vuotta ja koira voi hyvin nyt. Se pullistuma todettiin lapojen kohdalla. Mikä sun rotu?

      • pitkäikäinen

        Keskikokoinen Snautser ja kipuja on hoidettu lihaksia rentoutavalla lääkeellä kun koko selkä oli ihan jumissa lisäksi on kipu lääkitys.On saanut myös 2 piikiä jotka oli pitkävaikutteisia.Lääkäri oli sitä mieltä ettei meidän tapauksessa ole leikkauksesta apua koska koko niska lavoista ylöspäin on luutunut yhteen ja pullistuma on juuri siinä kohdassa.Täytyy nyt vain seurata tilannetta ja jos menee pahemmas niin ei kai auta muu kuin nukutus.Koira ei nytkään pääse aina hyppäämään sohvalle joka on ollut sen lempipaikka ja myöskin portaissa kompuroi jos lähtee liian reipaasti liikeelle.Päivät kaveri nukkuu pääasissa ja oma tyyny on päänalla kuljettaa sitä mukanaan.Hienoa että teillä on saatu apua leikkauksesta voi olla että jos tämäkin olisi huomattu aikaisemmin niin olisi voitu leikata ,mutta nyt vasta koira alkoi oireilla siihenmalliin että selkä kuvattiin.


      • selkä
        pitkäikäinen kirjoitti:

        Keskikokoinen Snautser ja kipuja on hoidettu lihaksia rentoutavalla lääkeellä kun koko selkä oli ihan jumissa lisäksi on kipu lääkitys.On saanut myös 2 piikiä jotka oli pitkävaikutteisia.Lääkäri oli sitä mieltä ettei meidän tapauksessa ole leikkauksesta apua koska koko niska lavoista ylöspäin on luutunut yhteen ja pullistuma on juuri siinä kohdassa.Täytyy nyt vain seurata tilannetta ja jos menee pahemmas niin ei kai auta muu kuin nukutus.Koira ei nytkään pääse aina hyppäämään sohvalle joka on ollut sen lempipaikka ja myöskin portaissa kompuroi jos lähtee liian reipaasti liikeelle.Päivät kaveri nukkuu pääasissa ja oma tyyny on päänalla kuljettaa sitä mukanaan.Hienoa että teillä on saatu apua leikkauksesta voi olla että jos tämäkin olisi huomattu aikaisemmin niin olisi voitu leikata ,mutta nyt vasta koira alkoi oireilla siihenmalliin että selkä kuvattiin.

        näkyykö välilevytyrä nykyään kuvissa?
        Meillä jouduttiin selän varjoainekuvaus tekemään.

        Sohvalle hyppäämiset ei ole hyväksi, jos selkä oireilee kaikki rasitus nyt minimiin.
        Suosittelen herralle petiä lattialle jatkossa, jos kivut hellittää, sitten kannattaisi kokeilla hierontaa, niistä saattaisi olla yllättävän suuri apu lihasjumiin.


      • onkin
        selkä kirjoitti:

        näkyykö välilevytyrä nykyään kuvissa?
        Meillä jouduttiin selän varjoainekuvaus tekemään.

        Sohvalle hyppäämiset ei ole hyväksi, jos selkä oireilee kaikki rasitus nyt minimiin.
        Suosittelen herralle petiä lattialle jatkossa, jos kivut hellittää, sitten kannattaisi kokeilla hierontaa, niistä saattaisi olla yllättävän suuri apu lihasjumiin.

        Lattialla, mutta katselemme telkkarista samoja ohjelmia ja silloin pitää päästä kylkeen rapsuteltavaksi samoin mökillä kun juon aamukahvin ulkona niin kaveri on vieressä kyljessä kiinni ja katselemme siinä maisemia.Olen myös nostanut ruokakupit korkeammalle ettei tarvitse lattilta syödä ja rasittaa siten niskoja.Hieronut olen myös päivittäin.Nyt olemme lähdössä maanantaina mökille ja siellä kaveri on ollut aina vapaana koko kesän, olisi sääli nyt pitää narussa ei varmaan ymmärrä mitä varten ei saa enään haukkua rantarautusia ja ohi kulkevia veneitä eikä istua laiturilla ihailemassa auringon laskua niinkuin ennen.Olemme ajatelleet että nauttikoon vapaudesta niin kauan kuin kunto kestää ja katsotaan sitten mitä tehdään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      97
      950
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      897
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      781
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      139
      586
    10. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    Aihe